3. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás
2015. február 12-i ülésére

Tárgy:   Gyomaendrőd- Csárdaszállás- Hunya Kistérségi Óvoda Bölcsődei intézményének kialakítása, az óvoda feladat-ellátási helyének átszervezése
Készítette:   Keresztesné Jáksó Éva
Előterjesztő:   Toldi Balázs polgármester
Véleményező bizottság:   Képviselő-testület, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság

Tisztelt Társulási Tanács!
 
I.                   Bölcsődei Intézmény kialakítása
 
Czikkelyné Fodor Tünde a Kistérségi Óvoda intézményvezetője írásban fordult az intézmény fenntartójához, hogy vizsgálja meg annak lehetőségét, hogy 2015. szeptember 1. napjától a Kistérségi Óvoda egy bölcsődei tagintézménnyel bővüljön, még pedig a Margaréta Óvoda átalakulásából.
Intézményvezető asszony a hivatal kérésére beadványát 2014. december 2. napján írásban kiegészítette, a beadvány az előterjesztés mellékletét képezi.
Hivatalunk megvizsgálta az írásbeli kiegészítést és nem javasolja a fenntartónak bölcsődei intézmény kialakítását az alábbi vizsgálati szempontok alapján:
 
1. A bölcsődés korú gyermekek létszáma indokolja-e hosszabb távon (legalább három évre előre vetítve) a bölcsőde beindítását, tekintettel a településen már működő két bölcsődei intézmény kapacitáskihasználtságára.
 
Évente 70 gyermek születése (becslés alapján) várható településünkön. Sajnos a születések számának csökkenése prognosztizálható a következő években, hiszen több évtizede ez a tendencia figyelhető meg nemcsak a településünkön, de az egész országban.
A településünkön működő két bölcsőde 24-24 férőhellyel működik. Az elmúlt években mindkét bölcsőde 110 %-os feltöltöttséggel működött, így a becsült 70 gyermekből 53 gyermek elhelyezése biztosított. A bölcsődék 120 %-os feltöltöttséggel működhetnek maximum, ami azt jelenti, hogy 58 gyermek elhelyezése is biztosított lehet a meglévő két intézményben.
Az intézményvezető asszony által hivatkozott módszertani levél „A bölcsődei nevelés-gondozás szakmai szabályai”alapján egy bölcsődei csoportban 10 gyermek helyezhető el, azonban a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 15/1998. (IV. 30.) NM rendelet 40. § (2) bekezdése szerint egy bölcsődei csoportban legfeljebb 12 gyermek gondozható.
Tehát ha a 70 fő/év születési számmal számolunk és figyelembe vesszük a már működő két bölcsőde kapacitását akkor az új bölcsőde egy gondozási egységet (két bölcsődei csoportot) nem tudna feltölteni 100 %-ra, talán csak egy csoportot, ha minden szülő igénybe venné a szolgáltatást.
 
Intézményvezető asszony leírta, hogy az intézményében 16 olyan kisgyermek van akire bölcsődei normatívát tudnának igénybe venni. Azonban ez egy pillanatnyi helyzet, ebből hosszú távra nem lehet alapozni.
 
Az évente várható születések száma - figyelemmel a már működő két bölcsődei intézmény kapacitására is - nem támasztja alá egy újabb bölcsődei intézmény kialakításának szükségességét.
 
2. A bölcsődei intézmény beindítása milyen egyszeri költségekkel jár (összegszerűen) – tárgyi feltételek, tárgyi eszközök kiegészítése, átképzések költsége, engedélyezési eljárás költsége stb. Ezeknek a költségeknek forrást tud-e biztosítani az intézmény?
 
Intézményvezető asszony beadványában bemutatta a tárgyi eszközök kiegészítését, az átképzések költségét, az engedélyezési eljárás költségét, azonban az épület átalakításáról nem tett említést.
Intézményvezető asszony által is említett Módszertani levél a bölcsődei nevelés és gondozás tárgyi feltételeiről az alábbiakat határozza meg:
„A gyermekek által használt helyiségek:
Egy bölcsődei gondozási egység 24-28 gyermek elhelyezésére szolgál, gyermeköltözőből, fürdőszobából és 2 gyermekszobából áll.
Gyermeköltöző (átadó): a gyermekbejárat előteréből nyíljon, a fürdőszobához átlátszó üvegezett ajtóval kapcsolódjék. Felszerelése: feleljen meg a különböző korú gyermekek öltöztetési igényeinek, legyen minden gyermek részére ruha és cipótároló, 1 felnőtt mosdó, padok, ülőkék.
Fürdőszoba: kapcsolódjon a gyermeköltöztetőhöz, valamint a gondozási egység egy vagy két gyermekszobájához. Közvetlen kapcsolat esetén a gyermekszobákban játszó gyermekekre a rálátást, ennek hiányában a hallótávolságot minimálisan biztosítani kell. A gyermek gondozását és önállósodását segítő berendezési tárgyak és eszközök a gyermek méretéhez és fejlettségéhez igazodjanak. Felszerelései: 2 db gyermekmosdó (peremmagasság: 40-45 cm) hideg-meleg vízzel, keverő csappal, 2 db gyermek WC, 1 db beépített gyermekfürdőkád, vagy zuhanytálca hideg-meleg vízzel, keverő csapteleppel, flexibilis zuhanyzóval, 2 db pólyázó asztal, minden gyermek részére saját fésű és törülköző elhelyezésére alkalmas tartó, a gyermek teljes alakját mutató tükör a gyermek magasságában elhelyezve, fogmosó pohár tartó.
Gyermekszoba: ajánlott alapterülete minimum 3 m²/fő, de 10 fő esetében legalább 40 négyzetméter legyen. 
A helyiség tejes alapterülete közvetlen természetes megvilágítású legyen, az erős benapozást árnyékoló szerkezettel kell meggátolni, ablak mellvéd magassága legfeljebb 0,8 m legyen, az ablakokat bukószárnnyal és biztonsági lánccal is fel kell szerelni. A bútorozást balesetmentesen, a gyermekek fejlettségét követve kell kialakítani. Átlátszó mélyen üvegezett ajtót kell tervezni ott (terasz, fürdőszobaajtó, gyermekszobák közötti ajtó), ahol a kisgyermeknevelőnek látnia kell a csoportot, illetve azt, hogy nincsen gyermek a nyitásra kerülő ajtó mögött. A mélyen üvegezett ajtókra a függőleges osztású üvegvédő rácsot kell tervezni 1 m-ig, a pálcák közötti távolság 8 cm legyen. A rács pótolható üvegvédő fóliával vagy biztonsági üveggel. A helyiségnek hézagmentes, mosható fertőtlenítő és tartós meleg padló burkolata kegyen. Szőnyegpadló nem alkalmazható. Az oldalfalat 1,30 m magas ütés és kopásálló mosható és fertőtlenítő burkolattal kell ellátni. A gyermekszobában a világítást közvetett (káprázatmentes) formában kell kialakítani (fényerősség min. 300 Lux), a szobák falai világos, meleg színűek, a mennyezet fehér, a bútorzat fénytelen felületű legyen.”
 
Fent idézett szabályozás csak a gyermekek által használt helyiségre vonatkozik, a bölcsőde egyéb helyiségeire is szigorú előírások vannak. Az óvodai épület adaptálása bölcsődei feladat-ellátásra, ezen belül a megfelelő gondozási egység kialakításának költsége milliós nagyságrendű, mellyel intézményvezető asszony beadványában nem számolt.
 
3. A bölcsőde működtetésére – komplett költségvetési terv készítése: A bölcsőde működtetéséhez milyen személyi és dologi kiadások merülnek fel, a működtetés bevételi oldalán az igénybe vehető állami támogatás összege, saját bevételek, a gyermekétkeztetés bevételi és kiadási oldala.
 
Intézményvezető asszony elkészítette a 2015. évre vonatkozó költségvetését, melyben azonban nem szerepel az épület átalakításának költsége, így az általa kimutatott, önkormányzati támogatás nélküli költségvetés nem állja meg a helyét.
 
4. Szöveges indoklás arra vonatkozóan, hogy a bölcsődei intézmény beindítása és fenntartása milyen hatással van az óvodai intézményre, tekintettel a feladat-alapú finanszírozásra.
 
Intézményvezető asszony a bölcsőde kialakítását, a bölcsődei feladat-ellátást tartja megoldásnak az óvoda működtetésének jelenlegi problémájára.  
 
A születések száma nem támasztja alá a egy új bölcsődei intézmény kialakítását, illetve a csökkenő gyermeklétszám nem biztosítja hosszú távon az intézmény önkormányzati kiegészítés nélküli működtetését.
 
Bölcsődei tagintézmény kialakítása, és fenntartása nem jelenti az óvoda problémájának megoldását. A csökkenő gyermeklétszám és az óvodai intézmény széttagoltságának problémáját a fenntartó az óvodai csoportlétszámok és ehhez kapcsolódóan a pedagógus létszám csökkentésével, az óvodai tagintézmények csökkentésével tudja megoldani.
 
Bölcsődei intézmény létrehozásával a gyermeklétszám csökkenésből adódó óvodai problémát generálná újra az önkormányzat.
 
II. A Kistérségi Óvoda feladat-ellátásának átszervezése 2015. szeptember 1. napjától.
 
Czikkelyné Fodor Tünde a Kistérségi Óvoda intézményvezetője a 2014. decemberi, az óvoda belső ellenőrzési jelentésére reagálva, írásban benyújtotta az 50 % alatti férőhely kihasználtság megszüntetése érdekében az intézmény átszervezésének alternatíváit. Beadványa az előterjesztés mellékletét képezi.
 
Az első megoldási javaslatában a Margaréta Óvoda Bölcsődei intézményként funkcionálna tovább. Az előterjesztés első részében részletesen kifejtésre került, hogy nem javasoljuk bölcsődei intézmény beindítását.
 
A második javaslat alapján a Kistérségi Óvoda 2015. szeptemberétől három feladat-ellátási hellyel működne tovább:
 
- székhely: Százszorszép Óvoda 108 férőhely
- telephely: Csemetekert Óvoda 83 férőhely
-tagintézmény: Csárdaszállási Napraforgó Óvoda 25 fő férőhely.
 
Az intézménybe 2014. október 1. napján beíratott gyermekek száma csak gyomaendrődi gyermekek vonatkozásában 178 fő. A 2015. szeptember 1. napjától az intézményben rendelkezésre álló férőhely Gyomaendrőd vonatkozásában: 191 fő.
 
Az intézményvezető asszony írásban jelezte, hogy 2015. szeptember 1. napjától lép hatályba a 3 éves óvodai tankötelezettség, azonban településünkön jellemző, hogy a gyermekek 3 évesen kezdik el az óvodába járást és nem 5 évesen a jelenleg hatályos kötelező óvodába járástól.
Intézményvezető asszony tart attól, hogy 100 % fölötti kihasználtsággal működne az óvoda. Ez feszültséget a Százszorszép Óvodában jelenthet, mivel a Napsugár Óvoda beintegrálódásával sem éri el a Csemetekert Óvoda a 100 %-os férőhely kihasználtságot.
 
A feladat-ellátási helyek megszüntetése csoportszám csökkenést valamint pedagógus és dajka létszámcsökkenést von maga után:
-          a Margaréta Óvodában 1,5 csoport
-          a Napsugár Óvodában 1 csoport, azonban ez a csoport +1 csoportként jelentkezne a Csemetekert Óvodában.
 
2015. szeptember 1. napjától az alábbi csoportszámokkal működne az intézmény:
- Százszorszép Óvoda 4 csoport
- Csemetekert Óvoda 3 csoport
- Csárdaszállás Napraforgó Óvoda 1 csoport
összesen 8 csoport.
A 8 csoport esetében 16 fő óvodapedagógus és 8 dajka foglalkoztatására van lehetőség.
 
Az alábbi táblázatban a jelenleg engedélyezett és 2015. szeptember 1. napjától meghatározandó álláshelyeinek számát mutatjuk be:
 
2014. szeptember 1. napjától engedélyezett
álláshelyek száma
2015. szeptember 1. napjától meghatározásra kerülő álláshelyek száma
 20 fő óvodapedagógus
16 fő óvodapedagógus
9,5 fő dajka
 8 fő dajka
   1 fő óvodatitkár
 1 fő óvodatitkár
   1 fő pedagógiai asszisztens
 1 fő pedagógiai asszisztens
   1 fő karbantartó
 1 fő karbantartó
 
A döntéshozó az intézményt fenntartó Társulási Tanács, ugyanakkor a Gyomaendrődi feladat-ellátási helyek finanszírozója Önkormányzatunk, ezért az előterjesztést 2015. januári üléseiken tárgyalja az Ügyrendi Bizottság és a Képviselő-testület, a Társulási Tanács 2015. február eleji ülésén fogja meghozni döntését a Gyomaendrődi javaslatok ismeretében.
 
Kérem a Tisztelt Társulási Tanácsot, szíveskedjen az előterjesztést megtárgyalni és azt a határozati javaslatok szerint elfogadni.


Döntéshozói vélemények

Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

A Bizottság mindkét határozati javaslat elfogadását javasolja a Társulási Tanács számára.

Továbbá javaslatot tett Gyomaendrőd Város Önkormányzat  Képviselő-testületének, hogy a 2015. februári bizottsági illetve Képviselő-testületi ülésekre kérje a családi napközi körbejárását, feltételrendszerét megismertetését.

 

 
Képviselő-testület  

A Képviselő-testület mindkét határozati javaslat elfogadását javasolja a Társulási Tanács számára.

Továbbá a Képviselő-testület úgy döntött, hogy megvizsgálja a családi napközi bevezetésének jövőbeni lehetőségét, a szolgáltatás feltételrendszerét.

 

 
1. döntési javaslat

"Döntés bölcsődei Intézmény létrehozásával kapcsolatban"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Intézményirányítás
A Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás Társulási Tanácsa, mint a Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Kistérségi Óvoda fenntartója tekintettel a csökkenő gyermeklétszámra, valamint arra, hogy Gyomaendrődön biztosított a bölcsődei feladat-ellátás nem szándékozik bölcsődei intézményt létrehozni.

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

2. döntési javaslat

"Kistérségi Óvoda feladat-ellátási helyeinek és foglalkoztatotti létszámának meghatározása 2015. szeptember 1. napjától"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Intézményirányítás
A Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás Társulási Tanácsa, mint a Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Kistérségi Óvoda fenntartója tekintettel a feladat-ellátási helyek 50 % alatti férőhely kihasználtságára a Kistérségi Óvodát 2015. szeptember 1. napjától az alábbi feladat-ellátási helyekkel működteti tovább:
 
 
óvoda
cím
férőhely
csoportok száma
székhely
Százszorszép Óvoda
5500 Gyomaendrőd Kossuth u. 7.
108
4
telephely
Csemetekert Óvoda
5502 Gyomaendrőd, Blaha u. 8.
83
3
tagintézmény
Csárdaszállási Napraforgó Óvoda
5621 Csárdaszállás, Kossuth u. 23.
25
1
 
Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás Társulási Tanácsa, mint a Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Kistérségi Óvoda fenntartója 2015. szeptember 1. napjától az intézmény engedélyezett álláshelyeinek számát 27 főben határozza meg:
-           16 fő óvodapedagógus
-           8 fő dajka
-           1 fő óvodatitkár
-           1 fő pedagógiai asszisztens
-           1 fő karbantartó

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe