3. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2016. április 27-i ülésére

Tárgy:   Hunya Község Önkormányzatának 2015. évi zárszámadási beszámolója
Készítette:   Kocsisné Takács Gabriella
Előterjesztő:   Hegedüs Roland polgármester
Véleményező bizottság:  

Tisztelt Képviselő-testület!
 
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. §(1 ) alapján a helyi önkormányzat költségvetésének végrehajtására vonatkozó zárszámadási rendelet tervezetét a jegyző készíti elő és a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé úgy, hogy az a Képviselő-testület elé terjesztését követő harminc napon belül, de legkésőbb a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig hatályba lépjen.
Jelen előterjesztés keretei között beszámolunk az önkormányzat 2015. évi költségvetési gazdálkodásának alakulásáról.
 
A bevételek és kiadások alakulása
 
Hunya Község Önkormányzatának Képviselő-testülete 2015. február 13-i ülésén elfogadta a 2015. évi költségvetését, melyet a 2/2015. (II.16.) önkormányzati rendeletével határozott meg.
Az év folyamán négy alkalommal került sor a költségvetési rendelet módosítására.
 
Az Önkormányzat bevételei és kiadásai az alábbiak szerint alakultak:
                                                                                                          adatok ezer forintban
 
Megnevezés 2015. terv
  2015.
módosított előirányzat
Teljesítés
 
Teljesítés %
Bevételek        
Intézményi működési bevétel 15440 16486 16486 100
Működési célú támogatások államháztartáson belülről 11725 55122 55122 100
ebből: önkormányzatok működési költségvetési támogatása 1225 3859 3859 100
ebből: működési célú támogatás, kölcsön államháztartáson belülről 10500 51263 51263 100
Működési célú átvett pénzeszköz 0 820 819 100
Közhatalmi bevételek összesen 23920 32042 32041 100
ebből: magánszemélyek kommunális adója 4000 5111 5111 100
ebből: iparűzési adó (állandó jelleggel végzett) 16000 23188 23188 100
ebből: gépjármű adó 3900 3575 3575 100
ebből: szabálysértési-, helyszíni bírság 20 20 20 100
ebből: pótlékok, bírságok bevétele 0 148 147 100
Működési bevételek összesen 51085 104470 104468 100
Felhalmozási bevétel, tárgyi eszköz ért. stb. 0 0 0  
Felhalmozási célú támogatás, kölcsön államháztartáson belülről 0 1823 1823 100
Felhalmozási célra átvett pénzeszközök 0 0 0  
Önkormányzatok felhalmozási költségvetési támogatása 0 0 0  
Felhalmozási bevételek összesen 0 1823 1823 100
Finanszírozási bevétel-működési célú 29598 79414 94836 119
Finanszírozási bevétel-felhalmozási célú 0 0 0  
Tárgyévi bevételek összesen 80683 185707 201127 108
Kiadások        
Személyi juttatás 13319 41270 41268 100
Munkaadókat terhelő járulék 3835 7936 7936 100
Dologi kiadás 40483 63851 41031 64
Ellátottak pénzbeli juttatásai 2880 3110 1442 46
Egyéb működési célú kiadások 5907 11638 6367 55
Működési kiadás összesen 66424 127805 98044 77
Beruházás 4182 16808 10360 62
Felújítás 0 24 0 -
Egyéb felhalmozási kiadás 10077 10077 0 -
Felhalmozási kiadás összesen 14259 26909 10360 39
Költségvetési kiadások összesen 80683 154714 108404 70
Finanszírozási kiadások 0 30993 61560 199
Tárgyévi kiadások összesen 80683 185707 169964 92
 
 
Hunya Község Önkormányzata a 2015. évi költségvetési bevételeinek módosított előirányzatát 108 %-on realizálta. Kiadásait 92 %-on teljesítette.
 
Az önkormányzat bevételeinek alakulása:
 
Az intézményi működési bevételek az eredeti terveket figyelembe véve 107 %-on teljesültek.  A bevételek alakulását az alábbi tételek befolyásolták:
  • a közmunka program során előállított termékek értékesítése (seprű, mák, cirok) 128 eFt.
  • étkezési térítési díj 7 179 eFt.
  • a háziorvosi szolgálathoz kapcsolódó szolgáltatási bevétel 259 eFt.
  • továbbszámlázott rezsidíjak bevétele 2 770 eFt.
  • önkormányzati ingatlan bérleti díj bevétel, vagyonkezelési díjból származó bevétel, földhaszonbérlet, helypénz, mázsálási díj bevételek 2 301 eFt.
  • kiszámlázott általános forgalmi adó bevétel 2 726 eFt
  • kamatbevételek (tartalmazza a lekötött betét után járó kamatbevételt is)  422 eFt.
  • egyéb különféle működési bevételek (előző évekre vonatkozó jóváírt és visszautalt rezsidíjak, a Kun Hulladék Kft. kártérítésével kapcsolatos szakértői díj visszautalása) 701 eFt.
 
Az önkormányzatok működési támogatása bevételi kategóriában 3 859 eFt realizálódott önkormányzatunknál. Ennek elemei a következők:
 
  • helyi önkormányzatok működésének általános támogatása: 65 eFt.
  • települési önkormányzatok szociális, gyermekjóléti és gyermekétkeztetési feladatainak támogatása: 1 039 eFt.
  • települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása: 1 200 eFt.
  • működési célú költségvetési támogatások és kiegészítő támogatások: 1 555 eFt.
 
Az önkormányzathoz érkezett állami támogatások az alábbi feladatokat finanszírozták:
  • gyermekszegénység elleni program keretében nyári gyermekétkeztetés biztosítása 155 eFt.
  • átmeneti ivóvízellátás biztosításával kapcsolatos költségek finanszírozásának támogatása 960 eFt.
  • 2014. évről áthúzódó bérkompenzáció támogatása 40 eFt.
  • pénzbeli szociális ellátások kiegészítése 1 039 eFt.
  • települési önkormányzatok nyilvános könyvtári és közművelődési feladatainak támogatása 1 200 eFt.
  • a költségvetési szerveknél foglalkoztatottak 2015. évi kompenzációja kormányhatározat alapján 440 eFt.
 
A feladatfinanszírozásból adódóan azon támogatási összeget, melyet az egyes támogatási jogcímek között nem csoportosíthatók át - és az önkormányzat az adott feladathoz nem használta fel teljes egészében - az állam részére vissza kell fizetni. Ilyen visszafizetési kötelezettsége volt önkormányzatunknak a 2015. évben a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz ártalmatlanítására megigényelt, de fel nem használt támogatás esetében. A megigényelt- és visszafizetett támogatás összege 25 eFt volt.
 
A működési célú támogatások államháztartáson belülről bevételi soron a teljesítés nagymértékben eltér az eredetileg betervezett értéktől, melynek oka az, hogy az eredeti előirányzat nem tartalmazta a közmunkaprogram feladataira érkező állami támogatást.
A működési célú támogatás főbb összetevői:
  • a közmunka program bevétele 31 566 eFt.
  • az Országos Egészségbiztosítási Pénztártól származó bevételünk 19 5148 eFt, mely bevétel a háziorvosi-, és fogorvosi alapellátásból tevődik össze.
  • ebbe a bevételi kategóriába sorolható a kiegészítő gyermekvédelmi támogatás feladataira érkezett összeg is 125 eFt összegben.
A működési célra átvett pénzeszköz értéke 819 eFt, amely a 2014. évi lakossági víz- és csatornaszolgáltatás támogatásához, valamint egy helybéli lakos befizetéséhez kapcsolódik.
 
Adóbevételek teljesülése (készítette Enyedi László osztályvezető)
 
Az adóbevételek teljesülését az alábbi táblázat mutatja be:
 
Adónem Eredeti éves terv, eFt 2015. évi bevétel, eFt Teljesülés %-a Eltérés a tervtől, eFt
Kommunális adó 4.000 5.111 127,8 1.111
Iparűzési adó 16.000 23.188 144,9 7.188
Gépjárműadó 3.900 3.575 91,7 -325
Pótlék 0 147 - 147
Összesen: 23.900 32.021 134,0 8.121
 
Az adóbevételek az éves eredeti tervhez képest 134,0 %-ban teljesültek. Ez 8.121 ezer Ft-tal több mint a tervezett éves bevétel. Az érves tervezett adóbevétel a gépjárműadó kivételével minden adónemnél teljesült. Az előző évhez hasonlóan továbbra is a beszedett gépjárműadó bevétel 40 %-a illeti csak meg az önkormányzatot, a bevétel 60 %-a a Magyar Állam részére kerül átutalásra. A táblázatban az önkormányzatot megillető rész került kimutatásra.
 
Az adókintlévőségek alakulását az alábbi táblázat mutatja be:
                                                                                                                                                                                                                                        adatok ezer forintban
Adónem Nyitó hátralék 2015.01.01. Nyitó hátralékból még fennáll 2015.12.31. Folyó évi hátralék keletkezése 2015. Összes hátralék 2015.12.31.
Kommunális adó 2.960 1.933 990 2.923
Iparűzési adó 692 271 507 778
Gépjárműadó 1.776 1.077 250 1.327
Pótlék 1.829 1.308 146 1.454
Összesen: 7.257 4.589 1.893 6.482
 
 
2015-ben 2.668 ezer Ft-tal csökkent az év eleji nyitó hátralék, az év során keletkezett hátralék viszont 1.893 ezer Ft volt, így 775 ezer Ft-tal csökkent összességében az adókintlévőségek nagysága.  Szinte minden adónemnél nagyobb volt a nyitóhátralék csökkenése a folyó évi hátralék keletkezésénél, egyedül az iparűzési adónál volt minimális mértékű növekedés.
 
Közvetett támogatások
 
Az önkormányzat a helyi adórendelete alapján magánszemélyek kommunális adójában és iparűzési adóban biztosít kedvezményt, mentességet az adó megfizetéséből. 2015. évben az összes biztosított kedvezmény, mentesség 761 ezer Ft volt, ami közvetett támogatásként csökkentette az önkormányzat adóbevételét.
 
Közvetett támogatások ezer forintban
Adónem Alapadó Biztosított kedvezmény összege (közvetett támogatás) Kivetett adó Ténylegesen beszedett adó Ha a közvetett támogatást az önkormányzat nem biztosítaná, akkor a befolyt helyi adó az alábbi lehetett volna
Magánszemélyek kommunális adója 5.878 708 5.170 5.111 5.819
Iparűzési adó 26.891 53 26.838 23.188 23.241
Összesen: 32.769 761 32.008 28.299 29.060
 
Magánszemélyek kommunális adójánál adókedvezményben részesülnek adótárgyanként:
a) 6.500 Ft/év mértékben a belterületi, építési tilalom alatt nem álló beépítetlen telkek tulajdonosai,
b) 3.000 Ft/év mértékben azok, akik a tárgyév január 1. napján a 65. életévüket betöltötték, a lakcímnyilvántartás alapján az adó tárgyát képező ingatlanba egyedül vannak bejelentkezve,
c) 4.000 Ft/év mértékben azok a tulajdonosok, akiknek az adó tárgyát képező ingatlana a település külterületén található.
Az ezen címeken nyújtott, közvetett támogatásnak minősülő kedvezmények összesen 707.896 Ft-tal csökkentették az önkormányzat éves adóbevételét, az alábbi részletezés szerint:
- belterületi, építési tilalom alatt nem álló beépítetlen telkek tulajdonosai: 381.896 Ft,
- 65. életévét betöltött, egyedül élő személyek: 174.000 Ft,
- külterületen lévő ingatlanok után: 152.000 Ft.
 
Iparűzési adóban mentes az adó megfizetése alól az a vállalkozó, akinek a vállalkozási szintű adóalapja az 500 ezer forintot nem haladja meg. Az ilyen címen nyújtott mentesség összege 2015-ben 52.547 Ft volt.
 
 
A felhalmozási bevételek soron 1 823 eFt teljesítés jelent meg. A Nemzeti Kulturális Alaptól elnyert pályázati összeg megérkezett az önkormányzat számlájára, amely összeget a könyvtár fejlesztésére fordíthattunk. A projekt teljes összege 2 026 eFt. Ezen összegből a könyvtárba berendezési tárgyak gyártására került sor.
 
A finanszírozási bevételek módosított előirányzata 79.414 eFt.
A finanszírozási bevételek között tartjuk nyílván az előző évi maradvány összegét (48 696 eFt), valamint a betét lekötéshez kapcsolódó technikai előirányzatot. Szükséges egy technikai jellegű előirányzat a lekötött betéttel és a hozzá kapcsolódó kamatbevétellel kapcsolatban. A lekötött betét megszüntetéséből adódó technikai bevétel 46 092 eFt.
Ezen a bevételi soron kell nyilvántartani a 2016. évi megelőlegezett állami támogatások első ütemét is, mely a kulturális feladatokra érkezett meg 48 eFt értékben.
 
Az önkormányzat kiadásainak alakulása
 
Az önkormányzat kiadásai a tervezetthez képest 92 %-ban teljesültek, a működési kiadások 77 %-ban, a tervezett felhalmozási kiadások 39 %-ban. 
A működési kiadásokon belül a személyi juttatások értéke 41 268 eFt. A kiadási soron jelentkezik a polgármester-, a háziorvosi alapellátás feladatait ellátók-, a zöldterület kezelés és étkeztetés feladatait ellátók valamint a közmunkaprogram keretein belül foglalkoztatottak bérelemei.   
A munkaadókat terhelő járulék értéke 7 936 eFt.
A dologi kiadások módosított előirányzatából 64 % lett felhasználva. Az alacsony felhasználási érték abból adódik, hogy a dologi kiadások előirányzata meg lett emelve az előző év maradványának értékével, de a maradvány teljes felhasználása nem történt meg.  
A működési célú támogatásértékű kiadások a Gyomaendrődi Közös Önkormányzati Hivatal Hunyát érintő általános működési kiadásai kiegészítését (3.368 eFt), a védőnői alapellátás kötelező feladataihoz történő hozzájárulást (310 eFt), az egyes jövedelempótló támogatások kifizetéséhez szükséges forrást, valamint a működési tartalékot tartalmazza.
 
Fejlesztési kiadásként 10 360 eFt került elszámolásra. Ennek összetétele:
  • a közmunka program keretein belül megvásárlásra került 1 db fűkasza, 1 db benzines kerti aprító, 1 db betonkeverő valamint egyéb kisebb eszközök,
  • megépítésre került egy új urnafal a köztemetőben,
  • bővítésre került a ligetben a közvilágítás,
  • elkészült a szennyvízcsatorna hálózat fejlesztéséhez kapcsolódó terv,
  • vásároltunk 3 db Notebook-ot,
  • megtörtént az NCA pályázathoz kapcsolódó könyvtári  berendezések beszerzése,
  • és egyéb kisértékű tárgyi eszközök kerültek megvásárlásra (pl: pendrive, akkumulátortöltő, pedálos felmosó vödrök).
 
A finanszírozási kiadások között a lekötött betéthez kapcsolódó technikai kiadásokat tartjuk nyilván. 
 
A vagyon alakulása 2015. évben
 
A nemzeti vagyonba tartozó befektetett eszközök nettó értékének változása több tényező együttes hatásának tudható be. A 2015. évben értékcsökkenésként lekönyvelt összeg csökkentette, míg a beruházások értéke pedig pozitív irányba befolyásolta a mérlegben szereplő összeget (438.179 eFt).
 
A nemzeti vagyonba tartozó forgóeszközök (készletek) értéke (415 eFt) 27 %-os csökkenést mutat.
 
 A pénzeszközöknél növekedés történt 2.015 eFt összegben, amely  4 %-os pozitív elmozdulást jelent az előző évhez képest.
 
 A követelések állománya mintegy 2 %-os növekedés mutat.
 
 A forrásoknál a kötelezettségek állománya 2.237 eFt-tal csökkent az előző évhez képest.
 
 
Előzetes hatásvizsgálat az Önkormányzat 2015. évi zárszámadási rendeletéhez
Társadalmi, gazdasági, költségvetési hatás:
 
Hunya Község Önkormányzatának 2015. évi zárszámadási rendelete alapján megállapítható, hogy biztosított volt a stabil gazdálkodás a település számára. A kapott állami támogatás, a realizálódott helyi adó és egyéb saját bevétel biztosította a forrást a kötelező és önként vállalt feladatok ellátásához.
A folyamatban lévő és megvalósult fejlesztések lehetővé teszik, hogy a település térségi szerepe megmaradjon és fékezze azokat a negatív folyamatokat (elvándorlás, romló szociális körülmények, születések számának csökkenése) melyek jellemzőek térségünkre.
A közfoglalkoztatási programok megteremtették annak a lehetőségét, hogy meginduljon az értékteremtés, eredményesen kapcsolódjon be a településüzemeltetési feladatokba és javuljon a hatékonysága is.
A szociális ellátórendszer működéséhez a szükséges források adottak voltak
Környezeti és egészségi hatás:
A megalkotásra kerülő rendelet elfogadásának a környezetre és az egészségre negatív hatásai nincsenek.
Adminisztrációs teher:
A jogszabályi változásokból adódóan az adminisztrációs terhek folyamatosan nőttek. A szükséges informatikai rendszer szinten tartása és csekély mértékű fejlesztése biztosított volt.
A jogszabály megalkotásának szükségessége:
A zárszámadási rendelet megalkotását az Alaptörvény, illetve az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény írja elő, megalkotása kötelező, elmaradása esetén az önkormányzat törvénysértést követne el.
A jogszabály alkalmazásának személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételei:
A település 2015. évi zárszámadási rendeletében meghatározott feladatai végrehajtásához rendelkezett a szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételekkel.
 
Indoklás az Önkormányzat 2015. évi zárszámadási rendeletéhez
 
Az 1. §-ban meghatározott kiadási és bevételi főösszeg a ténylegesen realizálódott kiadások és bevételek összegét tartalmazza.
A 2. § az ellátandó feladatokhoz kapcsolódóan realizálódott bevételek részletezését mutatja be.
A 3. §-ban meghatározott, jogcímenként ténylegesen befolyt bevételek feladatonként lettek kimutatva.
A 4. §-ban meghatározott önkormányzati működési kiadás az önkormányzati feladatokhoz igénybe vett személyi és tárgyi feltételek biztosításának költségeit tartalmazza. Az önkormányzati segélyezés körében kifizetett kiadás az önkormányzat szociális rendelete alapján kifizetett támogatások összegét tartalmazza.
Az 5. § a működési kiadások kormányzati funkciónkénti részletezését tartalmazza.
A 6. § az önkormányzat felújítási és beruházási kiadásait mutatja be.
A rendelet 7.-14. §-aiban rögzített mellékletekben megjelenő kimutatások bemutatását az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény írja elő.
 
 
Kérem a Tisztelt Testületet Hunya Község Önkormányzata 2015. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló önkormányzati rendelet tervezet szerinti megalkotására.
 
 

Döntéshozói vélemények

Ügyrendi Bizottság    A Bizottság javasolja T. Képviselő-testületnek a 2015. évi költségvetés végrehajtásáról szóló beszámoló elfogadását.
 
Döntési javaslat

"Hunya Község Önkormányzata 2015. évi zárszámadási rendeletének megalkotása"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: költségvetés
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

Hunya Község Önkormányzat Képviselő-testületének
…/2016. (…) önkormányzati rendelete
Hunya Község Önkormányzata 2015. évi költségvetésének végrehajtásáról
 
Hunya Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában foglalt feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.
 
1. § Hunya Község Önkormányzatának (a továbbiakban: Önkormányzat) Képviselő-testülete az Önkormányzat 2015. évi zárszámadásának
a) bevételi főösszegét 201.127 ezer forintban,
b) kiadási főösszegét 169.964 ezer forintban
állapítja meg az 1. mellékletben részletezettek szerint.
 
2. § Az 1. § a) pontjában meghatározott bevételi főösszegen belül
a) az intézményi működési bevétel teljesítése 16.486 ezer forint,
b) a működési célú támogatás, kölcsön államháztartáson belülről teljesítése 51.263 ezer forint,
c) a működési célú átvett pénzeszköz teljesítése 819 ezer forint,
d) a közhatalmi bevételek teljesítése 32.041 ezer forint,
e) az önkormányzatok működési költségvetési támogatása teljesítése 3.859 ezer forint,
f) a felhalmozási bevétel, tárgyi eszköz értékesítés teljesítése 0 ezer forint,
g) a felhalmozási célú támogatás, kölcsön államháztartáson belülről teljesítése  1.823 ezer forint,
h) a felhalmozási célú átvett pénzeszköz teljesítése 0 ezer forint,
i) a működési célú finanszírozási bevétel teljesítése 94.836 ezer forint,
j) a felhalmozási célú finanszírozási bevétel teljesítése 0 ezer forint
a 2. mellékletben részletezettek szerint.
 
3. § Az Önkormányzat bevételeinek jogcímenkénti részletezését a 3. melléklet tartalmazza, a költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló előző évek maradványa felhasználását és az egyéb finanszírozási bevételek részletezését a 4. melléklet tartalmazza.
 
4. § (1) Az 1. § b) pontjában meghatározott kiadási főösszegen belül az Önkormányzat működési kiadásainak teljesítése 98.044 ezer forint.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott kiadási teljesítési összegből:
a) személyi juttatás 41.268 ezer forint,
b) munkaadókat terhelő járulék 7.936 ezer forint,
c) dologi kiadás 41.031 ezer forint,
d) működési célú támogatásértékű kiadás 5.309 ezer forint,
e) működési célú pénzeszközátadás államháztartáson kívülre 359 ezer forint,
f) elvonások és befizetések 699 ezer forint,
f) ellátottak pénzbeli juttatása 1.442 ezer forint
az 5. mellékletben részletezettek szerint.
 
5. § Az Önkormányzat működési kiadásainak kormányzati funkciók szerinti részletezését a 6. melléklet tartalmazza.
 
6. § Az önkormányzati felújítások összege 0 ezer forint, beruházási kiadása 10.360 ezer forint, melynek részletezését a 7. melléklet tartalmazza.
 
7. § Az Önkormányzat lehetséges adósságvállalási felső határának meghatározását a 8. melléklet tartalmazza.
 
8. § Az Önkormányzat jóváhagyott és teljesített átlagos statisztikai állományi létszámadatait a 9. melléklet tartalmazza.
 
9. § Az Önkormányzat 2015. évi előirányzat felhasználási ütemtervét és annak teljesítését a 10. melléklet tartalmazza.
 
10. § Az Önkormányzat vagyonának kimutatását a 2015. december 31-i állapot szerint a 11. melléklet tartalmazza.
 
11. § A működési kiadások kötelező és önként vállalt feladatok szerinti csoportosítását a 12. melléklet tartalmazza.
 
12. § A közvetett támogatások kimutatását a 13. melléklet tartalmazza.
 
13. § Az Önkormányzat maradványát a 14. melléklet tartalmazza.
 
14. § Az Önkormányzat működési és felhalmozási célú bevételeinek és kiadásainak alakulását 2015-2018. években a 15. melléklet mutatja be.
 
15. §  Ez az önkormányzati rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
 
 
Gyomaendrőd, 2016. április
 
            Hegedűs Roland                                                                   dr. Uhrin Anna
            polgármester                                                                                jegyző  
Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe