5. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2011. szeptember 1-i ülésére
2011. szeptember 1-i ülésére
Tárgy: | Javaslat a pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásokról szóló 8/2009. (IV.10.) önkormányzati rendelet módosítására | |
Készítette: | Göndöcsné Sashegyi Csilla osztályvezető | |
Előterjesztő: | Keszey János polgármester | |
Véleményező bizottság: | Humán Bizottság, Pénzügyi és Gazdasági Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület !
Az egyes szociális, gyermekvédelmi, családtámogatási, fogyatékosságügyi és foglalkoztatási tárgyú törvények módosításáról szóló 2010. évi CLXXI. törvény 7.§-a, 2011. szeptember 1. napjától hatályba lépő rendelkezéseivel módosította a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben (továbbiakban:Szt.) szabályozott lakásfenntartási támogatás feltételrendszerét. Az új szabályokat a lakásfenntartási támogatás megállapítása iránt 2011. augusztus 31-ét követően indult eljárásokban kell alkalmazni. A lakásfenntartási támogatás átalakítása az energiatámogatással (szociális alapú gázár- és távhőtámogatással ) kapcsolatos kormányzati döntésekkel összhangban kerül sor.
A törvény több ponton módosítja a lakásfenntartási támogatás jelenlegi rendszerét, a módosítás főbb elemeit az alábbiakban foglalom össze:
- A jogosultsági jövedelemhatárt a törvény az öregségi nyugdíjminimun 250%-ában (71.250 forintban) határozza meg a jelenlegi 150% ( 42.750 forint) helyett, így a szociális gáztámogatás megszűnésével támogatás nélkül maradó jogosultak többsége befogadásra kerülhet a lakásfenntartási támogatás rendszerébe.
- A jövedelmi értékhatár megemelésével egyidejűleg eltörlésre kerül a lakásfenntartási költségek jövedelem belüli arányára vonatkozó előírás ( a tényleges jövedelmi küszöb). A jelenlegi szabályok szerint ugyanis a lakásfenntartás elismert havi költségének meg kell haladnia a háztartás havi összjövedelmének 20%-át, tehát a jogszabályban rögzített jövedelemhatár mellett létezik egy tényleges jövedelmi (költség) küszöb is, ami miatt a ténylegesen jogosultak köre jelenleg még szűkebb, mint a jogszabályi értékhatár. A tényleges jövedelmi küszöb eltörlése eredményezi, hogy valamennyi, a jogszabályban maghatározott felső határ alatti havi jövedelemmel rendelkező család „belefér” az ellátásba.
- A jövedelemszámítás alapja, a jelenlegi egy főre jutó jövedelem helyett, a háztartás fogyasztási szerkezetét jobban kifejező fogyasztási egység lesz.
- A támogatás célzottságának és hatékonyságának növelése érdekében a módosítás két további alapvető intézkedést vezet be. Az egyik a lakásfenntartási támogatást igénylők vagyoni helyzetének vizsgálata, mellyel kiszűrhetők a támogatást nem jogszerűen igénylők. A másik pedig annak előírása, hogy a támogatást elsősorban természetben kell nyújtani, így a támogatott valóban az ellátás céljának megfelelő módon kapja a támogatást, és a lakásfenntartással összefüggő azon rendszeres kiadásokhoz kell nyújtani, amelyek megfizetésének elmaradása a kérelmező lakhatását a legnagyobb mértékben veszélyezteti.
A normatív lakásfenntartási támogatás kiadásait 90%-ban a központi költségvetés, és 10%-ban az önkormányzatunk költségvetése biztosítja.
Az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege jelenleg 28.500,-Ft.
A jelenleg hatályos Balatonalmádi Önkormányzat pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásokról szóló 8/2009.(IV.10.) rendeletének (továbbiakban: Ör.) 5.§ (1) bekezdése értelmében az önkormányzat a normatív lakásfenntartási támogatást továbbá a rendeletében meghatározott feltételekkel önálló ellátásként helyi lakásfenntartási támogatást nyújt. Az Ör. 5.§ (3) bekezdése értelmében a helyi lakásfenntartási támogatás annak a személynek adható, aki az általa lakott lakás vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség rendszeres havi kiadásait viseli, és akinek a háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át, valamint a lakásfenntartás elismert havi költsége a háztartásban élők összjövedelmének 20%-át eléri vagy meghaladja feltéve, hogy normatív lakásfenntartási támogatásra nem jogosult, és a lakását nem hasznosítja, továbbá vagyonnal nem rendelkezik.
Az Szt. módosításával hatályba lépő 38.§ (9) bekezdése értelmében az önálló ellátásként nyújtott helyi lakásfenntartási támogatás esetében
a) a lakásfenntartási támogatásra való jogosultságának a háztartásban az egy fogyasztási egységre számított havi jövedelmi határát úgy kell szabályozni, hogy az önkormányzat rendelete az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-ánál alacsonyabb jövedelmet jogosultsági feltételként nem írhat elő,
b) a támogatás összegét úgy kell szabályozni, hogy annak az egy hónapra jutó, 100 forintra kerekített összege nem lehet kevesebb 2500 forintnál,
c) az igénylés menetét úgy kell szabályozni, hogy a kérelem évente legalább két alkalommal benyújtható legyen,
d) a lakásfenntartási támogatás megállapításánál figyelembe vett költséget úgy kell szabályozni, hogy az önkormányzat
- az egy négyzetméterre jutó helyben elismert havi költség összegét összegét határozza meg az Szt. 38.§ (10) bekezdésében szereplő – a településen jellemző – költségek figyelembe vételével, vagy
- tételesen határozza meg a költség típusait, melynek során legalább az Szt. 38.§ (10)
bekezdésben szereplő költségeket figyelembe kell venni.
Tekintettel arra, hogy az Szt. - fentiekben részletezett – módosítása eredményeképpen, a jogosultak köre nagy mértékben bővül, javaslom a helyi lakásfenntartási támogatás biztosításának megszüntetését.
Az előterjesztés megvitatását követően a rendelet tervezet elfogadását indítványozom a Tisztelt Képviselő-testületnek.
Balatonalmádi, 2011. augusztus 17.
Tisztelettel:
Keszey János
polgármester
Döntéshozói vélemények
Humán Bizottság |
144/2011. (VIII. 23.) HB határozat:
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Humán Bizottsága elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek a Javaslat a pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásokról szóló 8/2009. (IV. 10.) önkormányzati rendelet módosítását.
Felelős: Bálint Sándor bizottsági elnök
Hivatali felelős: Göndöcsné Sashegyi Csilla osztályvezető
Határidő: 2011. szeptember 1.
|
|
Pénzügyi és Gazdasági Bizottság |
194/2011. (VIII.23.) PGB határozat
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek a pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásokról szóló 8/2009. (IV.10.) rendelet módosítását.
|
|
"Rendelet-tervezet - pénzbeli és természetben nyújtott szoc. ellátások"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testületének
…./2011.(…..) önkormányzati rendelete
a pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásokról szóló 8/2009.(IV.10.) rendelet módosításáról
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 2.§ (2) bekezdésében, és 16.§ (1) bekezdésében, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 26.§-ában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:
1.§ A rendelet 4.§ (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„4.§ (1) Rendszeres pénzbeli ellátások:
a) szociális alapon bérbe adott önkormányzati lakások bérlőinek támogatása
b) ápolási díj.”
(2) A rendelet 4.§ (3) bekezdése a következő d) ponttal egészül ki:
„d) normatív lakásfenntartási támogatás.”
2.§ A rendelet a következő alcímmel és 14/A.§ (1) –(2) bekezdéssel egészül ki:
„Lakásfenntartási támogatás
14/A.§ (1) Az önkormányzat a szociálisan rászorult személynek, családoknak az általuk lakott lakás vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez normatív lakásfenntartási támogatást nyújt természetbeni szociális ellátásként.
(2) A normatív lakásfenntartási támogatás iránti kérelmek elbírálásánál és a támogatás összegének megállapításánál a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvényben foglaltakat kell alkalmazni. „
3.§ Hatályát veszti a rendelet 3.§ (1) bekezdés b) pontja, és az 5.§-a.
4.§ A rendelet 2011. szeptember 1. napján lép hatályba, és az ezt követően indult eljárásokban kell alkalmazni.
Balatonalmádi, 2011. szeptember 1.
Keszey János Ujlakiné dr. Pék Éva
polgármester jegyző
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal