30/2007. (V. 31.) Képviselő-testületi rendelet
Tárgy: Építészeti-műszaki tervtanács működési rendje

 

 

 

 

 

 

Rendelet

 

Önkormányzati Rendeletek Tára

 

 

 

Dokumentumazonosító információk

 

 

Rendelet száma:

30/2007.(V.31.)

Rendelet típusa:

Alap

Rendelet címe:

az építészeti-műszaki tervtanács működésének rendjéről

Módosított rendelet azonosítója:

 

Rendelet tárgykódja:

D0

Tárgykód megnevezése:

Építésügyi rendelet - egyéb

Kihirdetés dátuma:

2007. május 31.

Hatályba lépés dátuma:

2007. május 31.

Dokumentum készült:

2007. június 8.

 


Rendelet szövege

 

Göd Város Önkormányzatának 30/2007. (V. 31.) sz. Ök. rendelete az építészeti-műszaki tervtanács működésének rendjéről

 

Göd Város Önkormányzata a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16.§(1) bekezdésében, az épített környezet alakításáról és védelméről szóló, módosított 1997. évi LXXVIII. törvény 6.§ (7) bekezdésében, az önkormányzati főépítészi tevékenység ellátásának részletes szakmai szabályairól és feltételeiről szóló 9/1998.(IV. 3.) KTM rendelet 5.§(1) bekezdés c) pontjában, a településrendezési és az építészeti műszaki tervtanácsokról szóló 252/2006.(XII. 7.) Korm. rendelet 10.§-ában kapott felhatalmazás alapján az alábbi rendeletet alkotja:

 

A rendelet alkalmazási köre

 

1.§

(1) Göd közigazgatási területén a településrendezési és az építészeti-műszaki tervtanácsokról szóló 252/2006.(XII. 7.) Korm. rendeletben, (továbbiakban: Korm. rendeletben) valamint ezen rendeletben meghatározott településrendezési tervek és helyi építési szabályzatok, valamint a jogszabály alapján építésügyi hatósági engedélyhez kötött és a fenti Kormányrendeletben, valamint ezen rendeletben meghatározott építmények építészeti-műszaki tervét véleményező helyi építészeti-műszaki tervtanács (továbbiakban: Tervtanács) működik.

(2) A tervtanács működési területe Göd település közigazgatási területére terjed ki.

 

A tervtanács összetétele

2.§

(1) A tervtanács – a településtervezésben, illetve az építészeti-műszaki tervezésben magas szintű elméleti és gyakorlati ismeretekkel rendelkező- természetes személyekből álló szakmai tanácsadó testület.

(2) A tervtanács elnökből és tervtanácsi tagokból áll, akik a tervtanácsi tárgyaláson szavazati joggal rendelkeznek.

(3) A tervtanács tagjaira javaslatot tehetnek:

a) a tervtanács elnöke,

b) az építésügyben érdekelt szakmai, társadalmi, civil szervezetek,

c) a szakterületileg érintett felsőoktatási intézmények,

valamint

d) az országos és nemzetközi védelem (világörökség védelme, műemlékvédelem, természetvédelem, környezet- és tájvédelem) elrendelése tekintetében illetékességgel rendelkező miniszter.

(4) A szakmai kamarák a tervtanácsba legalább 10, legfeljebb 50, a Korm. rendelet 5. § (1) és (3) bekezdésében foglalt képesítési feltételeknek megfelelő személyt jelölnek ki.

(5) A tervtanács tagja

a) a kijelölt személyek közül legalább 10, valamint

b) a javasolt személyek közül

a tervtanács működtetője által a Korm. rendeletben meghatározottak figyelembevételével kinevezett személy.

 

A tervtanács elnöke

3.§

(1) A tervtanács elnöke az önkormányzat főépítésze.

(2) A tervtanács elnökének feladata:

a) javaslattétel a működtetőnek

aa) a titkár és tervtanácsi tagok kinevezésére,

ab) a tervtanács ügyrendjére és annak elfogadására;

b) a tervdokumentáció áttétele a feladatkör és működési terület szerint illetékes tervtanácshoz a titkár javaslata alapján;

c) szükség esetén a titkár javaslata alapján elrendelheti a tervdokumentáció rövidített, vagy - amennyiben készült - digitálisan rögzített változatának a tervdokumentáció benyújtója általi megküldését a tervtanács számára;

d) a tervtanácsi tárgyaláson részt vevő tagok kiválasztása;

e) a tárgyalandó témáktól függően bíráló kijelölése;

f) a tervtanácsi munka irányítása, a tárgyalás vezetése;

g) a tárgyaláson elhangzott vélemények szóbeli összefoglalása a jegyzőkönyv számára;

h) a tervtanácsi állásfoglalás kiadmányozása.

(3) A (2) bekezdés a)-e) pontjaiban meghatározottak az elnök kizárólagos, át nem ruházható jogkörét képezik, további jogköreit az ügyrendben meghatározottak szerint átadhatja.

 

A tervtanács titkára

4.§

 (1) A tervtanács titkárát Göd Város Önkormányzata nevezi ki. A titkár kinevezése négy évre szól, amely meghosszabbítható, illetve megszűnik a köztisztviselői, illetve munka-, valamint munkavégzésére irányuló egyéb jogviszony megszűnésével.

(2) A titkár építészeti-műszaki felsőfokú szakirányú végzettséggel, valamint közigazgatási alapvizsgával, vagy azzal egyenértékű vizsgával rendelkező személy.

(3) A titkár

a) vizsgálja a tervtanács hatáskörének és illetékességének fennállását,

b) javaslatot tesz az elnöknek a kérelem és a hozzá tartozó tervdokumentáció feladatkör és működési terület hiánya miatti áttételére,

c) vizsgálja, hogy a benyújtott tervdokumentáció tartalmazza-e az e rendelet szerinti kötelező tartalmi elemeket,

d) szükség esetén a hiánypótlásra szólítja fel a tervdokumentáció benyújtóját,

e) szükség esetén javaslatot tesz az elnöknek a településrendezési tervdokumentáció rövidített, vagy - amennyiben készült - digitálisan rögzített változatának a tervdokumentáció benyújtója általi, a tervtanács számára történő megküldésének elrendelésére,

f) meghívja a tervtanácsi tárgyalás résztvevőit e jogszabályban foglaltaknak és az elnök döntésének megfelelően,

g) vezeti és összeállítja a jegyzőkönyvet,

h) előkészíti az elnöknek kiadmányozásra a tervtanácson elhangzottak alapján a tervtanács állásfoglalását,

i) megküldi az érintetteknek a tervtanácsi állásfoglalást,

j) végzi a tervtanács működésével kapcsolatos iratkezelési feladatokat,

k) kezdeményezi a működtetőnél az elnök tartós akadályoztatása a helyettesítés elrendelését,

l) bekérheti a tervezés tárgyától, az építmény jellegétől és a védettség típusától függően:

la) a tervezési területről és környezetéről készült fotókat,

lb) fotómontázst,

lc) a homlokzat-színezés dokumentálását, és

ld) a tudományos és diagnosztikai kutatások eredményeinek összegzését, valamint makettet, távlati képeket stb.

(4) A titkár feladatait a tervtanács elnöke, vagy tagja is elláthatja, ha megfelel a (2) bekezdés szerinti feltételeknek.

 

A tervtanácsi tag

5.§

 (1) A tervtanács tagja a településrendezési-tervezési, az építészeti-műszaki tervezési és az építésügyi műszaki szakértői jogosultság szabályairól szóló külön jogszabályban meghatározott felsőfokú szakirányú végzettséggel és legalább öt éves szakmai gyakorlattal rendelkező természetes személy lehet.

(2) A szakmai kamarák által jelölt tervtanácsi tagoknak tervezési szakmagyakorlási jogosultsággal is rendelkezniük kell.

(3) A tervtanács tagjait Göd Város Önkormányzata nevezi ki. A tervtanácsi tagok kinevezése négy évre szól, amely meghosszabbítható. Ha kinevezést kizáró körülmény a kinevezést követően merül fel, a működtető a kinevezést visszavonja.

(4) Egy személy több tervtanácsban is lehet tervtanácsi tag.

 

A bíráló

6.§

 (1) A tervtanács elnöke az egyes szakkérdések tisztázása, illetve a tervtanács megalapozottabb vélemény-nyilvánítása érdekében bírálót kérhet fel.

(2) A bírálóra, a tervtanács tagjára vonatkozó e rendelet 5.§ (1)-(2) bekezdés szerinti szakmai feltételek az irányadók.

(3) A bíráló feladata a tervtanácsra benyújtott tervdokumentáció írásos bírálatának elkészítése. A bírálat elkészítésére elegendő időt, de legfeljebb 10 munkanapot kell biztosítani.

 

Összeférhetetlenségi szabályok

7. §

 (1) Bírálóként, illetve elnökként, tagként, valamint titkárként nem vehet részt a tervtanácsi eljárásban a tárgyalandó tervdokumentáció tervezője, valamint annak

a) a közigazgatási és hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (a továbbiakban: Ket.) 172. § g) pontja alapján hozzátartozója,

b) a tervdokumentáció benyújtását megelőző egy éven belül szerzői jogi védelem alá eső alkotás tekintetében szerzőtársa vagy munkatársa volt,

c) munkatársa, illetve gazdasági társaságban tulajdonostársa, a tulajdonában álló gazdasági társaságnak alkalmazottja vagy azzal megbízási jogviszonyban áll, illetve

d) tulajdonában levő gazdasági társaság alkalmazásában vagy azzal megbízási jogviszonyban álló tervező.

(2) A tervtanácsban nem vehet részt az, akitől nem várható el az ügy tárgyilagos megítélése.

(3) Településrendezési eszközre vonatkozó tervtanácsi állásfoglalás kialakítása esetén nem lehet elnök, tag, illetve bíráló az elfogadásban érintett önkormányzat alkalmazottja, valamint képviselő testületének tagja.

(4) A bíráló, az elnök, a tag, valamint a titkár a tervtanács működtetőjének haladéktalanul, de legkésőbb az ok felmerülésétől számított 3 napon belül köteles bejelenteni, ha vele szemben összeférhetetlenségi ok áll fenn. Az összeférhetetlenségi okot az összeférhetetlenségi okról való tudomásszerzéstől számított nyolc napon, de legkésőbb a tervtanácsi eljárás megindulásától számított hat hónapon belül a tervtanácsi tárgyaláson részt vevő, valamint a tervtanácsi állásfoglalással érintett személy is bejelentheti. Az összeférhetetlenségi ok fennállásáról Göd Város Önkormányzata dönt.

 

A tervtanács feladatköri és működési területre vonatkozó szabályai

8. §

 (1) A Tervtanács működési területe a település közigazgatási területére terjed ki.

(2) „A (3) bekezdésben meghatározott eset kivételével a helyi építészeti-műszaki tervtanács feladata, hogy véleményezze:

a) a műemléki jelentőségű területen, a műemléki környezetben, valamint az országos jelentőségű védett természeti területen, a Natura 2000 területen, a kiemelt üdülőkörzetben megvalósuló

aa) 5000 m2 összes szintterületet elérő, de a 10 000 m2 összes szintterületet meg nem haladó kereskedelmi, ipari, logisztikai rendeltetésű, továbbá

ab) 2000 m2 összes szintterületet elérő, de a 3000 m2 összes szintterületet meg nem haladó egyéb rendeltetésű

új épület építési engedélyezéséhez és a településképi követelmények tisztázását szolgáló elvi építési engedélyezéséhez szükséges építészeti-műszaki terveket;

b) jogszabállyal építésügyi hatósági engedélyhez kötött építési tevékenységek engedélyezéséhez szükséges alábbi építészeti-műszaki terveket:

ba)

bb) vegyes területekre vonatkozó terveket

bc) Oázis lakóparkban és az új beépítésű területeken a kettő vagy annál több egységes épületek, vagy a 150 m2-t elérő épületek terveit,

bd) egyéb területeken a 180 m2-t elérő épületek terveit.

be) a gazdasági rendeltetésű épületek terveit,

bf) az OTÉK szerint kivételesen elhelyezhető, vagy nem említett épületek terveit.

bg) amelyeket a tervező vagy az építtető kérésére a tervtanács elnöke kijelöl.

bh) amelyek véleményezését a tervtanács elnöke az építéshatósági ügyintézővel egyeztetve kezdeményezi.

bi) a Gödi Önkormányzat pénzeszközeiből megvalósuló új beruházások építési engedély terveit,

bj) a Gödi Önkormányzat tulajdonában lévő közterületen felállításra kerülő és azok arculatát jelentősen befolyásoló új köztárgyak, valamint azok elhelyezési terveit,

bk) terek közüli épületek terveit,

bl) Pesti út mindkét oldalán lévő épületek terveit,

bm) Ady Endre utca, Duna utca, Béke utca, Nemeskéri út, Vasút két oldalán, Duna-part és az első párhuzamos utca közötti területen lévő épületek terveit, Göd-Újtelep 2/A bekötőút két oldalán lévő épületek terveit.” (*1)

 

9.§

 (1) Az önkormányzat haladéktalanul tájékoztatja az illetékes területi építész kamarát

a) helyi tervtanácsa működtetéséről szóló rendeletének megküldésével helyi tervtanácsa megalakulásáról, illetve

b) az általa működtetett helyi tervtanács megszüntetéséről.

(2) Ugyanazon ténybeli állapot mellett azonos építészeti megoldást tartalmazó tervdokumentáció ismételten nem bírálható el.

 

A tervtanácshoz benyújtandó tervdokumentumok

10.§

 (1) A tervtanácshoz benyújtandó tervdokumentumok:

(2) Az építészeti-műszaki tervtanácshoz benyújtott tervdokumentációnak a külön jogszabály szerint építésügyi hatósági engedélyhez kötött, és a Korm. rendelet 9. § (2) és (4), valamint a 10. § (2) és (4) bekezdésében meghatározott építmények építésügyi hatósági engedélyezési tervdokumentációjából az alábbi munkarészeket kell tartalmaznia:

a) műszaki leírás,

b) helyszínrajz a szomszédos építmények és a terepviszonyok feltüntetésével,

c) az eltérő szintek alaprajza,

d) metszetek, a megértéshez szükséges mértékben,

e) valamennyi homlokzat,

f) utcakép, ha a tervezett építmény az utcaképben megjelenik,

g) a szabályozási tervnek és a helyi építési szabályzatnak a tervezéssel érintett telekre vonatkozó kivonata.

(3) Az építészeti-műszaki tervtanácshoz benyújtott tervdokumentációhoz mellékelni kell a tervdokumentáció benyújtójának és tervezőjének nevét vagy elnevezését, valamint címét, illetve székhelyét tartalmazó írásbeli tájékoztatást, valamint a tervezési jogosultságának megnevezését és az azt igazoló okirat számát.

 

A tervtanácsi eljárás rendje

11. §

(1) A tervtanácsi eljárás a tervdokumentáció benyújtójának kérelmére indul.

(2) A tervdokumentációt

a Tervtanácsnak két példányban, papír alapon kell benyújtani.

(3) Amennyiben a tervdokumentáció digitális adathordozón is benyújtásra kerül, papír alapon a (2) bekezdéshez képest eggyel kevesebb példányszámban kell benyújtani.

(4) Amennyiben a benyújtott tervdokumentáció nem felel meg az e rendeletben előírt tartalmi követelményeknek a tervtanács titkára 3 munkanapon belül egy alkalommal legfeljebb 15 napos határidővel hiánypótlásra szólíthatja fel a benyújtót. A hiánypótlás ideje nem számít bele véleményezési határidőbe.

(5) A benyújtott tervdokumentációt a tervtanács tagjai és a meghívott résztvevők számára a tárgyalás előtt legalább 5 munkanappal tanulmányozásra hozzáférhetővé kell tenni. A bírálók szakmai véleményüket a tervtanács ülése előtt legalább 5 munkanappal írásban megküldik a tervtanács titkárának.

(6) A tervtanács az állásfoglalását a kérelem előterjesztésétől számított 30 munkanapon belül hozza meg. A határidő indokolt esetben egy alkalommal 30 nappal meghosszabbítható. Az ügyintézési határidőbe az állásfoglalás postára adásának napja is beszámít.

(7) A titkár a tervtanács elnöke által aláírt állásfoglalást postai úton megküldi a tervdokumentáció egy lepecsételt példányával együtt - a tervdokumentáció benyújtójának és tervezőjének.

(8) A titkár a tervtanácsot működtető szerv iratkezelési szabályai szerint nyilvántartásba veszi és megőrzi a jegyzőkönyvet és annak mellékleteit, valamint a tervtanács állásfoglalását, továbbá a tervdokumentáció egy példányát vagy az azt tartalmazó digitális adathordozót.

(9) A tervtanács a külön jogszabályokban foglalt előírásoknak megfelelően gondoskodik a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról, valamint a titokvédelemről.

 

12. §

(1) A tervtanács a tárgyalandó dokumentáció tartalmától függően az ügyrendjében meghatározott eltérő számban és összetételben, de legalább 5 taggal ülésezik. Az ügyrendben meghatározott létszám az eljáró tervtanács határozatképességének feltétele.

(2) A tervtanácsi tárgyaláson a tagok közül minden esetben részt vesz:

a) a területi építész kamara képviselője,

b) műemléki jelentőségű területen, illetve műemléki környezetben, valamint országos jelentőségű védett természeti területen, illetve Natura 2000 területen tervezett építési engedélyköteles beruházás esetén az országos és nemzetközi védelem elrendelése tekintetében illetékességgel rendelkező miniszter által javasolt tag.

(3) A tervtanácsi tárgyaláson minden esetben meghívottként, tanácskozási joggal, szavazati jog nélkül vesz részt:

a) a bíráló (opponens),

b) a tervdokumentáció benyújtására jogszabállyal kötelezett: (a továbbiakban: a tervdokumentáció benyújtója),

ba) településrendezési tervdokumentáció esetén a polgármester, főpolgármester,

bb) építészeti-műszaki tervdokumentáció esetén a tervező,

d)

da) az első fokon eljáró építésügyi hatóság képviselője,

db) az építtető,

e) településrendezési szerződés esetén az önkormányzattal szerződő fél.

(4) Az elnök a (3) bekezdésben meghatározottakon kívül más személyek tárgyalásra történő meghívását is elrendelheti, akik a tárgyaláson tanácskozási joggal, szavazati jog nélkül vesznek részt.

(5) Nem vehet részt a tervtanácsi eljárásban elnökként, tagként, valamint bírálóként az a személy, aki

a) bűncselekményt vagy szakmagyakorlással kapcsolatos szabálysértést követett el annak jogerős megállapításától számított egy évig, bűncselekmény esetében a büntetett előélethez fűződő hátrányok alóli mentesülés időpontjáig, de legalább egy évig,

b) a külön jogszabályban meghatározottak szerint etikai-fegyelmi büntetést kapott a büntetés időtartama alatt és annak a kamarai nyilvántartásból való törléséig.

(6) Ha a tervtanács az e rendeletben számára előírt határidőben nem hozza meg az állásfoglalását, a véleményezési kötelezettség teljesítettnek, a terv ajánlottnak minősül.

 

A tervtanácsi jegyzőkönyv

13. §

 (1) A tervtanácsi tárgyalásról minden esetben hangfelvétel, az elhangzott lényeges megállapításokról jegyzőkönyv készül. A jegyzőkönyv mellékletét képezi a hangfelvétel és a bírálat.

(2) A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell:

a) a tervtanács nevét és székhelyét, a tárgyalás helyét és idejét,

b) a megtárgyalt tervdokumentáció tartalmának megnevezését, az építés helyét (címét), az építtető nevét, illetve elnevezését, valamint címét, illetve székhelyét,

c) napirendi pontonként a tervtanácsi tagok létszámát és a határozatképesség vagy határozatképtelenség tényét,

d) a tervező nevét, illetve elnevezését, valamint címét, illetve székhelyét, továbbá a tervezési jogosultságát igazoló okirat számát,

e) a tervdokumentáció benyújtójának nevét, illetve elnevezését, címét, illetve székhelyét,

f) a tervtanácsi tagok napirendi pontonkénti felsorolását,

g) a meghívottak napirendi pontonkénti felsorolását,

h) a bíráló nevét és címét,

i) a tervtanácsi tárgyalás esetleges előzményeit (korábbi konzultáció stb.),

j) a tervtanács elnöke által összefoglalt ajánlást,

k) egyhangúság esetén annak tényére történő utalást, véleménykülönbség esetén a szavazás elrendelését és annak eredményét, valamint a tervtanács tagjainak esetleges különvéleményét,

l) a tervtanács jelen lévő tagjainak aláírását.

 

A tervdokumentáció minősítésének szempontjai

14. §

A tervtanács a szakmai véleményezés során vizsgálja, hogy a benyújtott építészeti-műszaki terv megfelel-e

a) az építészeti minőség, szakmai igényesség és szakszerűség, ezen belül különösen:

aa) a telepítés (a környezetbe illeszkedés, a beépítés),

ab) a tervezési program szerinti rendeltetés, a használhatóság és a gazdaságosság (rendeltetésszerű használat, gazdaságossági, épületfizikai, energetikai),

ac) az esztétikus megjelenés (tömegalakítás, színezés, anyaghasználat),

ad) településképi és településszerkezeti hatásai kedvezőek-e, továbbá hogyan felel meg a rálátás és látványvédelem követelményének,

b) a helyi építési szabályzatnak és a szabályozási tervnek, illetve ezek hiányában vagy nem teljes körű szabályozásuk esetén az illeszkedés követelményének.

 

A tervtanácsi állásfoglalás

15 §

 (1) A tervtanács szakmai véleményét a 14. §-ban meghatározott szempontok vizsgálata alapján alakítja ki.

(2) A tervtanács a tervdokumentációt

a) ajánlja,

b) a javasolt átdolgozás után ajánlja,

c) nem ajánlja.

(3) Az állásfoglalás indokolása tartalmazza a 14. §-ban meghatározott szempontok vizsgálatát és annak eredményét, továbbá a (2) bekezdés b) pontja esetében az átdolgozás szempontjait és az arra tett javaslatokat.

(4) A titkár a jegyzőkönyvben és annak mellékleteiben foglaltak alapján külön dokumentumba foglalja a tervtanács állásfoglalását, amely tartalmazza a 13. § (2) bekezdésének a)-d) pontjaiban foglaltakon túlmenően az állásfoglalás számát (sorszám és évszám), továbbá a (2) bekezdés szerinti ajánlást és annak (3) bekezdés szerinti indokolását.

 

Finanszírozás

16. §

 (1) A tervtanácsi eljárás díj- és illetékmentes.

„(2) 5.000 Ft mértékű tiszteletdíj illeti meg a (3) bekezdésben meghatározott kivételekkel

a) a bírálót a megbízás teljesítésekor

b) a tervtanács elnökét, tagját és titkárát mindazon napirendi pont tekintetében, amelynek tárgyalásán részt vett.

(3) Nem jár tiszteletdíj a tervtanács elnökének, tagjának és titkárának, ha a tervtanács működtetőjének köztisztviselője, valamint a települési önkormányzat által működtetett tervtanács elnökének.

(4) A tiszteletdíj összegéről a tervtanács tagja számlát állít ki, amelyet a tervtanács elnöke a jelenléti ív alapján aláírásával igazol, majd ezen igazolás alapján az Önkormányzat három munkanapon belül egyenlít ki.” (*1)

 

Záró rendelkezések

17. §

(1) E rendelet kihirdetéssel lép hatályba, rendelkezéseit a hatálybalépését követően kezdeményezett tervtanácsi eljárásokban kell alkalmazni.

(2) E rendelet a belső piaci szolgáltatásokról szóló, az Európai Parlament és a Tanács 2006/123/EK irányelvnek való megfelelést szolgálja. (*2)

 

 

Polgármester                                                                                       Jegyző

 

 

 

 

(*1) Módosította az 58/2008. (XI. 28.) sz. Ök. rendelet, hatályos 2008. november 28-tól

(*2) Módosította a 67/2008. (XII. 12.) sz. Ök. rendelet, hatályos 2008. december 12-től

« Vissza
Vissza a főmenübe