8/2004. (III. 17.) Képviselő-testületi rendelet
Tárgy: Az önkormányzat által nyújtható szociális ellátásokról

Göd Város Önkormányzatának 8/2004 (III.17.) rendelete
az Önkormányzat által nyújtható szociális ellátásokról
 
Göd Város Önkormányzata az önkormányzatokról szóló1990. évi LXV. Törvény 16.§ (1) bekezdése, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993 évi III. tv (továbbiakban Szt.) 10.§. (1) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján az Önkormányzat által nyújtható szociális ellátásokról az alábbi rendeletet alkotja:
 
I. A rendelet hatálya
1.§
 
 (*1) A rendelet hatálya kiterjed
(1) Göd város közigazgatási területén élő
a) magyar állampolgárokra
b)bevándorlási engedéllyel rendelkező személyekre
c) letelepedési engedéllyel rendelkező személyekre
d) magyar hatóság által menekültként elismert személyekre.
(2) a munkavállalók Közösségen belüli szabad mozgásáról szóló 1612/68/EGK tanácsi rendeletben meghatározott jogosulti körbe tartozó személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában érvényes tartózkodási engedéllyel rendelkezik.
(3) A rendelet meghatározza az Önkormányzat által adható pénzbeli, természetbeli ellátásokat, a jogosultság feltételeit, annak megállapításának szabályait.
 
II. Eljárási szabályok
2.§
 
(1) A szociális támogatások iránt benyújtott kérelmekről, ezen rendeletben meghatározott eltérésekkel, a Szociális Bizottság (*17) (továbbiakban Bizottság) Göd Város Önkormányzatának Képviselőtestülete által átruházott hatáskörben dönt.
(2) A Bizottság a Képviselő-testület által átruházott hatáskörében az arra rászoruló kérelmező részére pénzbeli, vagy természetbeni rendkívüli támogatást nyújt, a Bizottság által megjelölt keret terhére, ha ennek hiányában a késedelem kérelmező életét, testi épségét, illetőleg létfenntartását veszélyeztetné. ( *2) A bizottság indokolt személyi körülmények esetén bármely pénzbeli ellátást természetbeni ellátásként nyújthat jogosult kérelmező részére, különös tekintettel a lakásfenntartási támogatásra.
„(3) Göd Város Polgármestere mérlegelési jogkörben hozott döntés alapján különös méltánylást érdemlő esetben, a polgármesteri keret terhére, egyszeri eseti támogatást nyújthat legfeljebb 50.000 Ft összegben az arra rászoruló kérelmező részére.” (*25.)
 
3.§
 
(1) A szociális ellátás megállapítása kérelem alapján, hivatalból, illetve a tudomást szerző bejelentése alapján kezdeményezhető. A kérelmet benyújthatja az ellátást igénylő vagy intézmény. A kérelmet a Polgármesteri Hivatalnál kell előterjeszteni, az erre rendszeresített kérelmező-adatlapon, melyben az ellátást igénylő nyilatkozik családi és jövedelmi viszonyairól.
„(2) A támogatási kérelmeket első fokon a Bizottság, illetőleg átruházott hatáskörei tekintetében a Polgármester bírálja el a jogszabályokban megjelölt csatolandó iratok alapján.
(3) A Bizottság és a Polgármester első fokú határozata ellen benyújtott fellebbezést Göd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete - soron következő rendes ülésének zárt ülésén - bírálja el másod fokon.” (*32)
 (4) A jogosulatlanul és rosszhiszeműen felvett támogatás esetében az Szt 17.§ rendelkezései az irányadó.
(5) „ Az eljárásra, továbbá jelen rendeletben nem szabályozott kérdésekre egyebekben az Szt. valamint a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény rendelkezései az irányadóak.”(*15) (*17) (*31)
 
3/A § (*14)
 
„(1) A Bizottság, illetőleg a Polgármester – mint eljáró hatóság - az eljárást felfüggesztheti, ha a kérelem elbírálásához a kérelmező lényeges életkörülménye hivatalosan nem ismert, vagy azt eljáró hatóság vitatja. Ilyen lényeges körülmény különösen a kérelmező tartózkodási helyének vagy postacímének pontos ismerete, vagy egyéb tisztázatlan családi, vagyoni, vagy jövedelmi helyzete.
(2) A nem ismert illetőleg vitatott körülmények tisztázása érdekében a Bizottság illetőleg a Polgármester:
a) felkérheti a Gyermekjóléti Szolgálatot, Családsegítő Szolgálatot környezettanulmány készítésére
b) felkérheti a Jegyzőt adatok beszerzésére, hivatalos intézmények és civil szervezetek megkeresésére
c) felkérheti a Bizottság elnökét helyszíni szemle készítésére, valamint
d) felhívhatja a kérelmezőt, hogy a körülményről nyilatkozzon, vagy azt igazolja.
(3) Az eljárást a Bizottság és a Polgármester a körülmény tisztázásáig, de legfeljebb 30 napra függesztheti fel.”  (*15) (*32)
 
3/B § (*14)
 
„Az eljárást a Bizottság, illetőleg a Polgármester megszünteti, ha
a./ a kérelmező ugyanabból a ténybeli alapból származó ugyanazon támogatás iránt nyújtott be kérelmet és az eljárás az ügyben már folyamatban van, vagy annak tárgyában 30 napon belül eljáró hatóság határozatot hozott
b./ a kérelmező személye a benyújtott kérelem hiányosságai miatt nem megállapítható.”  (*17) (*32)
 
4.§
 
„(1) A kérelmező köteles együttműködni a Bizottsággal, a Polgármesterrel (eljáró hatóságok) valamint a Polgármesteri Hivatallal az eljárás során, és szociális helyzetére vonatkozóan a valóságnak megfelelően nyilatkozni.
(2) Abban az esetben, ha a kérelmező nem tesz eleget az (1) bekezdésben foglalt kötelezettségének, kérelmét eljáró hatóság elutasítja, illetőleg az ellátás folyósítását megszünteti.”  (*14) (*17) (*32)
 
5.§
 
Jogszabályban foglalt csatolandó iratokon túl a kérelemhez az alábbi igazolások benyújtása szükséges:
(1) Jövedelem igazolások:
a./ 30 napnál nem régebbi munkáltató által kiállított jövedelem-igazolás az utolsó 3 havi nettó jövedelemről, melyből kitűnik a családi pótlék összege (kivéve b./)
b./ postai szelvény (GYES, GYED, GYAS, GYET nyugdíj, családi pótlék, munkanélküli ellátás, árvaellátás, tartásdíj)
c./ vállalkozók esetén tárgyévi személyi jövedelemadó bevallás
(2) Jövedelem nélküliek igazolása:
a./ a Munkaügyi Központ váci kirendeltsége által kiállított okirat, melyben kérelmező munkanélküliként való nyilvántartásba vételét kérelmezte, vagy
b./ Polgármesteri Hivatalban beszerezhető kitöltött nyilatkozat-nyomtatvány, melyben kérelmező nyilatkozik arról, hogy jelenleg munkaviszonyból származó jövedelemmel nem rendelkezik
(3) Elvált személyek esetén a házasság felbontásáról szóló bírósági határozat másolata.
(4) Gyermeküket egyedül nevelők igazolása:
Polgármesteri Hivatalban beszerezhető kitöltött nyilatkozat-nyomtatvány, melyben kérelmező nyilatkozik arról, hogy jelenleg gyermekét egyedül neveli, élettársa nincs.
(5) A nem csatolt iratokkal kapcsolatban, valamint a pontatlanul, hiányosan kitöltött adatlappal kapcsolatban a Polgármesteri Hivatal adatpótlásra szólítja fel a kérelmezőt. A határidőn belül nem pótolt adatok, valamint a csatolandó iratok a kérelem elutasítását, illetőleg a támogatás folyósításának megszüntetését vonja mag után.
(6) A rendszeres szociális segély esetében a (2) bekezdésben szereplő igazolások tekintetében jelen rendelet 8.§ eltérő szabályozást tartalmaz.
 
6.§
 
(1) Az 5.§-ban felsorolt nyilatkozatokban szereplő tények és adatok valóságtartalmát a Bizottság hivatalból ellenőrizheti.
(2) A támogatás kérelmezése esetén az 5.§ (2) bekezdésében szereplő igazolások tekintetében a Bizottság a jogosultság megállapítása érdekében eltekinthet az a./ pontban szereplő igazolástól a b./ pontban szereplő nyilatkozat benyújtása esetén.
(3) Ha a környezettanulmány, illetőleg hivatalos tudomás alapján a Bizottság a kérelmező életkörülményeire tekintettel a jövedelem nyilatkozatban foglaltak valóságtartalmát vitatja, az esetben a jövedelem megállapítására az Szt. 10.§ (2) bekezdése alapján tesz kísérletet. (*4)
(4) A valós jövedelem megállapításához a bizottság felhívhatja a kérelmezőt az általa lakott lakás, illetve saját és vele közös háztartásban élő közeli hozzátartozója tulajdonában álló vagyon fenntartási költségeit igazoló dokumentumok benyújtására. Abban az esetben, ha a fenntartási költségek meghaladják a jövedelemnyilatkozatban szereplő nettó összjövedelem 50 %-át, úgy a valós jövedelmet a költségek 200 %-ban kell vélelmezni. (*5)
(5) A Bizottság megszünteti a támogatás folyósítását, valamint a támogatás iránti kérelmet elutasítja abban az esetben, ha a kérelmező, vagy családtagja:
a./ a környezettanulmány készítését indokolatlanul akadályozza
b./ környezettanulmány során a hatósággal, családgondozókkal nem működik együtt, felhívás ellenére nem nyújtja be az Szt. 10.§(2) bekezdésében foglalt fenntartási költségeket igazoló dokumentumokat.
c./ megállapítást nyer, hogy a környezettanulmány készítése, illetőleg a jövedelem- és vagyonnyilatkozat benyújtása során a hatóságot félrevezette. (*6)
(6) Családi körülmények elhallgatásának minősül, ha a kérelmező adatlapon a támogatást igénylő nem tünteti fel közös háztartásban élő élettársát. Az élettársi viszony vélelme mellett szól különösen a környezettanulmány során a háztartásban fellelhető életvitelszerű tartózkodásra utaló személyes tárgyak, valamint a 6 hónapot meghaladó állandó, ideiglenes, vagy tartózkodási címként megjelölt lakcím. (*7)
 
III. Pénzbeli ellátási formák
7.§ (*25)
Rendszeres szociális segély (*23) (*8) (*17)
 
„(1) Rendszeres szociális segélyre jogosult azon kérelmező, aki megfelel az Szt. 37.§ (1) bekezdés a)-c) pontjában foglalt valamelyik feltételnek.
(2) Az (1) bekezdésben foglalt feltételeken túl az Szt. 37.§ (1) bekezdésének d) pontja alapján rendszeres szociális segélyre jogosult azon kérelmező is, aki mentális és egészségi állapota miatt munkavégzésre alkalmatlan, de nem felel meg az Szt. 33.§ (1) bekezdésének a)-c) pontjában foglalt feltételeknek.
(3) A (2) bekezdésben foglalt jogosultság megállapításához házi orvos által írt beutalás alapján kiadott szakorvosi igazolás szükséges.
(4) A (2) bekezdésben foglalt állapot egy éven túli fennállása esetén a háziorvos vagy szakorvos javaslatára kérelmező – a javaslat kiállításának napjától számított 30 napon belül – köteles kezdeményezni a rehabilitációs hatóság komplex vizsgálatát.” (*32)
 
8.§ (*17) (*23)
A rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korú nem foglalkoztatottakra előírt együttműködési kötelezettség
 
(1) Az Szt. 37/D.§ (1) bekezdése alapján az Szt. 37/B.§ (1) bekezdésében foglalt b) és c) pont szerint rendszeres szociális segélyben részesülő aktív korú nem foglalkoztatott személynek – a pénzellátás feltételeként – együttműködési kötelezettsége van a Családsegítő Szolgálattal (továbbiakban: Szolgálat).
(2) A rendszeres szociális segély megállapításáról és az együttműködési kötelezettségről határozatban kell rendelkezni, amelynek egy példányát meg kell küldeni a Szolgálatnak.
(3) Az együttműködés eljárási szabályai:
Az együttműködés keretén belül a rendszeres szociális segélyben részesülő
a) A határozat kézhezvételétől számított 30 napon belül kérelmezi a Szolgálatnál nyilvántartásba vételét.
b) Írásbeli együttműködési megállapodást (továbbiakban: megállapodás) köt a szociális helyzetéhez, végzettségéhez és mentális állapotához igazodó beilleszkedési programban való részvételről. A megállapodás tartalmazza a segélyben részesülő természetes személyazonosító adatait, iskolai végzettségét, szakképesítését, eddig betöltött munkaköreit, valamint azt, hogy milyen foglalkozási területeken keres munkát, továbbá az együttműködés egyedi feltételeit és a teljesítendő feladatokat.
c) Havonta kétheti rendszerességgel kapcsolatot tart a családgondozóval előre egyeztetett időpontban.
d) Vállalja hogy részt vesz a beilleszkedési programban, teljesíti a munkához jutás érdekében előírt – megállapodásba foglalt – feladatokat.
e) Részt vesz a munkavégzésre történő felkészítésben.
f) A felajánlott oktatásban és képzésben részt vesz.
g) A felajánlott munkalehetőséget elfogadja
„h) Részt vesz háziorvos, szakorvos illetőleg rehabilitációs hatóság által javasolt egészségügyi vizsgálaton” (*32)
(4) A beilleszkedést segítő program a segélyben részesülő személy és családja önfenntartó képességének szinten tartására, fejlesztésére, valamint a kérelmezőnek munkaerőpiacra való visszakerülésére irányul.
(5) A beilleszkedést segítő programot, egyedileg – személyre szabottan - a Szolgálat dolgozza ki, melynek keretében:
a) munkaközvetítő tevékenységet végez a munkát kereső és a munkát kínálók között.
b) megszervezi a mentálhigiénés felkészítést, pszichológiai tanácsadást, életmód-vezetési tanácsadást, egyéni foglalkozásokat, valamit az egyéni képességet fejlesztő programokat.
c) hozzáférést biztosít a Munkaügyi Központ váci kirendeltsége által meghirdetett állásajánlatokhoz, korlátozott mértékben internet hozzáférést és telefonhasználatot biztosít a programban részt vevőknek
d) jogi tanácsadáson való részvételt biztosít
e) munkavégzésre történő felkészítést vezet, ennek keretében részvételt biztosít álláskereső klubokban, valamint munkanélküliek számára szervezett tréningeken.
(6) A Szolgálat a segélyben részesülővel kötött megállapodásnak egy példányát, az aláírást követő 15 napon belül megküldi a Polgármesteri Hivatal Hatósági Osztályának.
(7) Amennyiben a segélyben részesülő önhibájából megszegi a (3) bekezdésben foglalt bármelyik kötelezettségét, együttműködést nem vállalónak minősül. Erről a Szolgálat az észlelést követő 15 napon belül – az indok és a megsértett kötelezettség megjelölésével – értesíti a Polgármesteri Hivatal Hatósági Osztályát.
E rendelet alkalmazásában önhibának minősül minden mulasztás, amely a segélyben részesülő személy érdekkörében merül fel. Az önhibából felmerülő mulasztást a Ket. Előírásainak megfelelően a segélyben részesülő személy további ellátása érdekében 8 napon belül a Szolgálat felé igazolni köteles.
(8) Abban az esetben, ha a segélyben részesülő az együttműködési kötelezettségét megszegi, úgy a Jegyző figyelmeztetésben részesíti, valamint a folyósított segély összegének 50%-át a Polgármesteri Hivatal visszatarthatja. Abban az esetben, ha a segélyben részesülő súlyosan megszegi az együttműködési kötelezettségét, úgy a részére megállapított rendszeres szociális segély megszüntetésre kerül.
(9) Az együttműködési kötelezettség súlyos megszegésének minősül a (3) bekezdés a) b) és d) pontjában foglalt kötelezettség nem teljesítése.
 
9.§ (*9) (*31)
„Fűtési támogatás
(1) A Bizottság fűtési támogatásban részesíti azon kérelmezőt, akinek háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedül élő öregségi nyugdíjban részesülő kérelmező esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át.
(2) Az (1) bekezdésben foglalt feltételek fennállása esetén sem részesíthető fűtési támogatásban azon kérelmező, akinek háztartásában élő személyek az Szt. 4.§ (1) bekezdés b) pontjában foglalt értéket meghaladó vagyonnal rendelkeznek.
(3) A támogatás mértéke
a) lakásfenntartási támogatásban részesülő háztartás esetén: 10.000 Ft
b) lakásfenntartási támogatásban nem részesülő háztartás esetén: 20.000 Ft.
(4) A fűtési támogatás iránti kérelmek beadási határideje minden tárgy év október 31.
(5) Fűtési támogatás egy háztartásban egy évben csak egy alkalommal igényelhető.
(6) A Bizottság indokolt esetben a támogatást természetben is nyújthatja.”
 
10.§ (*18) (*20) (*27)
„Építményadó-kedvezmény”
 
11.§
Ápolási díj (*17)
 
12. §
Átmeneti segély
 
(1.) Átmeneti segély állapítható meg annak a kérelmezőnek, aki elemi kár, tartós betegség, alkalmanként jelentkező többletkiadás, vagy más rendkívüli ok miatt olyan élethelyzetbe került ami létfenntartását veszélyezteti és önmaga, vagy családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni.
(2.) „Az egy évben adható átmeneti segély maximális összege háztartásonként nem haladhatja meg a 100.000 Ft-ot. Egy kérelmező részére egy alkalommal adható átmeneti segély maximális összege: 50.000 Ft.”  (*15) (*16) (*32)
(3.) A kérelmet a Bizottság egyedi elbírálás alapján vizsgálja és határoz benne.
(4) „Nem jogosult átmeneti segélyre azon kérelmező, akinek családjában az egy főre jutó nettó havi jövedelem meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át, egyedül élők esetében a 250%-át” (*23)
„(5) Átmeneti segély egy kérelmező részére egy évben legfeljebb két alkalommal adható. Ezen rendelet 2.§ (2) bekezdésében foglalt különös méltánylást érdemlő esetben a Bizottság kivételesen eltérhet.” (*32)
 
13.§
Temetési segély
 
(1.)Temetési segély állapítható meg, egyedi elbírálás alapján, annak az eltemettetőnek, akinek családjában az egy főre jutó nettó jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének háromszorosát.
(2.) „A segély összege: 25.000 Ft.” (*31)
(3.) E rendelet a kérelem elbírálását a polgármester hatáskörébe utalja.
 
IV. Természetben nyújtott ellátási formák
13/A.§ (*22) (*32)
 
 
„(1) Rászorultság alapján természetben nyújtható ellátásra jogosult azon kérelmező, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át. Természetben nyújtható ellátás különösen: a közüzemi számlák díjtartozásának egyenlítése, étkezési díjhátralékok elengedése, kiegyenlítése, tüzelőanyag beszerzése, segélyként adott élelmiszer vagy higiéniai egységcsomag, valamint egészségügyi szolgáltatáshoz való hozzájárulás. Az eljárásra az ezen rendeletben foglalt általános eljárási szabályok az irányadóak.
(2) A Bizottság természetbeni hozzájárulásként – karácsonyi élelmiszercsomag formájában - élelmiszeradományt oszt. Az élelmiszeradományokhoz szükséges fedezetet a Képviselő-testület minden tárgy évben a szociális előirányzatok között külön tervezi meg a költségvetésről szóló rendeletben.
(3) Karácsonyi élelmiszercsomag-adomány osztást a Bizottság minden tárgy év november hónapjában hirdeti meg. Az élelmiszeradomány osztás a (4) bekezdésben foglalt javaslat alapján történik. Az élelmiszercsomag-adományra való jogosultságot a Bizottság az alábbi feltételek alapján egyedi mérlegelés szerint állapítja meg:
a) 55 év feletti
b) 3 vagy több gyermeket nevelő
c) munkanélküli
d) gyermekét egyedül nevelő
(4) Adományban az részesülhet az, akire vonatkozóan a Családsegítő Szolgálat, vagy a Gyermekjóléti Szolgálat illetőleg Göd Város Önkormányzat Képviselő-testületének képviselője - a (3) bekezdésben foglalt valamelyik feltétel alapján – javaslatot tesz.
(5) Az adomány osztás végrehajtása érdekében a Bizottság – ezen rendelet 2. sz. mellékletébe foglalt formai és tartalmi követelmények mellett - határozattal adományosztási tervet készít, melyben meghatározza az adománycsomagok számát, beszerzési értékét, az adományra vonatkozó javaslatok benyújtásának feltételeit, az adományosztás végrehajtásának módját, időpontját, a csomagok átadásának-átvételének felelősségi rendszerét, a nyilvántartás vezetésének módját, valamint a pótigények benyújtására vonatkozó feltételeket.
(6) Adományosztás csak az arra előirányzott szociális keret erejéig történhet.”
 
14.§ (*17) (*21)
Közgyógyellátás
 
(1) Alanyi, valamint normatív közgyógyellátásra jogosult az a kérelmező, aki megfelel az Szt. 49.§ valamint az 50.§ (1) (2) bekezdésében foglalt feltételeknek.
(2) „Az (1) bekezdésben foglaltakon kívül – méltányosság alapján – az a szociálisan rászorult személy is jogosult,
a.) akinek családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át egyedül élők esetén a 250%-át, továbbá,
b.) a havi rendszeres gyógyító ellátás költségének mértéke az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 20%-át meghaladja.” (*23)
(3) A közgyógyellátásra való jogosultságról a jegyző dönt. Az eljárásra az Szt-ben foglaltak az irányadók.
 
15.§ (*11) (*17)
Helyi közlekedési támogatás
 
A Bizottság a településen állandó lakcímmel rendelkező, általános vagy középiskolai tanulók, valamint nyugdíjasok részére természetbeni juttatásként helyi közlekedési támogatást nyújt a helyi, menetrendszerinti közlekedésben érvényes, kedvezményes havi bérletjegy összegének erejéig, amennyiben az érintettek ezt írásban igénylik, feltéve, ha a kérelmező családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át. (*19)
 
16.§ (12) (*16)
V. Adósságkezelési szolgáltatás
 
A jogosultság feltételei
 
(1) Göd Város Önkormányzata adósságkezelési szolgáltatást nyújt az alábbi feltételekkel azon kérelmezők részére, akik az Szt. 55.§ (1)-(2) bekezdésében foglalt jogcímeknek megfelelnek.
(2) „Az adósságkezelési szolgáltatás alapján figyelembe vehető legnagyobb lakásnagyság és minőség: 120 m2, 3 szoba, összkomfort.” (*31)
(3) „Adósságkezelési szolgáltatásban az a kérelmező részesülhet, akinek háztartásában az egy főre jutó nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 180%-át, egyszemélyes háztartás esetén 200%-át.” (*30)
„(4) Az adósság típusai:
a) vezetékes gázdíjtartozás
b) áramdíjtartozás
c) víz- és csatornahasználati díjtartozás
d) központi fűtés díjtartozás
e) közösköltség-hátralék
f) lakbérhátralék
g) szemétszállítási díj.
Az adósságkezelési szolgáltatás szempontjából adósságnak minősül az összes adósság mértékének az a)-g) pontban felsorolt adósságtípusok esetén a 400.000 Ft-ot meg nem haladó mértéke.” (*30) (*31)
„(5) Az adósságkezelési szolgáltatás időtartama 14 hónap, amely indokolt esetben egy alkalommal hat hónappal meghosszabbítható. A szolgáltatás időtartamába beletartozik a Szolgálatnak a közüzemi szolgáltatókkal való kapcsolatfelvétele és együttműködése, az adósságkezelési tanácsadás, valamint a részletfizetés időtartama.
(6) A részletfizetés időtartamára Göd Város Önkormányzatának közüzemi szolgáltatókkal kötött együttműködési megállapodásban foglaltak az irányadóak, azzal, hogy a részletfizetés időtartama legfeljebb 12 hónap lehet. A részletfizetés időtartama indokolt esetben egy alkalommal 6 hónappal meghosszabbítható, amennyiben a kérelmező a tartozás 50%-át már megfizette.” (*30)
(7) Az adósságcsökkentési támogatás mértéke a (4) bekezdés alapján meghatározott adósság mértékének 75%-a. A támogatás a kérelmező vállalásától függően egy összegben, vagy havi részletekben nyújtható, kivéve a (6) bekezdésben foglalt esetet.
(8) A támogatás megszüntetésére az Szt. 55/B.§ (1) bekezdése alapján kerül sor.
„(9) Az (1)-(4) bekezdésben foglalt feltételek fennállása esetén sem részesíthető adósságcsökkentési támogatásban azon kérelmező, akinek háztartásában élő személyek az Szt. 4.§ (1) bekezdés b) pontjában foglalt értéket meghaladó vagyonnal rendelkeznek.” (*31)
 
17.§
Adósságkezelési tanácsadás
 
(1) Adósságkezelési szolgáltatás esetén az adós adósságkezelési tanácsadásban részesül. A tanácsadást az Alapszolgáltatási Központ Családsegítő Szolgálata (továbbiakban: Szolgálat) végzi. A tanácsadási tevékenységre a 63/2006 Korm. rendelet (továbbiakban R.) 53.§. (3) bekezdése az irányadó
(2) A tanácsadás keretében a Szolgálat felveszi a kapcsolatot a közüzemi szolgáltatóval, illetőleg a hitelintézettel (továbbiakban: hitelező szerv) az adósság hatékony rendezése céljából. Mindezeken felül közvetít a támogatásban részesülő személy és a hitelező szerv között létrejövő tartozás megfizetéséről szóló szerződés megkötése során.
(3) Az adós a szolgáltatás időtartama alatt a tanácsadóval együttműködni köteles. Az együtt működésre az R. 53.§ (1) bekezdése az irányadó.
(4) A tanácsadó legkésőbb a tárgyhónapot követő negyedik munkanap 16.00 óráig jelzi a Polgármesteri Hivatal Hatósági Osztályának, hogy az adós a tárgyhónapban teljesítette e saját résszel kapcsolatos fizetési kötelezettségét, illetőleg a folyamatosan fizetendő lakásfenntartási költségek befizetésével kapcsolatos kötelezettségét.
„(5) Az adósságkezelési szolgáltatásban részesülő ügyfél kötelezettségei:
a) köteles a Szolgálatnál bemutatnia a törlesztő részletek befizetéséről szóló bizonylatokat a hónap utolsó munkanapjáig (egyösszegű befizetés esetén értelemszerűen az egyösszegű befizetést igazoló bizonylatot)
b) köteles a Szolgálatnál bemutatni a lakásfenntartás költségeinek (közüzemi díjtartozások) kiegyenlítését igazoló bizonylatokat a hónap utolsó munkanapjáig
c) havi rendszerességgel köteles tartani a kapcsolatot a Szolgálattal (havi kötelező egy alkalom)
d) a Szolgálat előírása esetén háztartási naplót köteles vezetni
e) köteles a Szolgálat által adott pénzbeosztásra vonatkozó javaslatokat, valamint életvezetési tanácsokat betartani.
(6) Az (5) bekezdésben foglalt kötelezettségek a 16.§ (5) bekezdésében foglalt időtartam alatt terhelik az adósságkezelési szolgáltatásban részesülő ügyfelet.” (*30)
 
18.§
Az adósságkezelési eljárás külön szabályai
 
(1) Az adósságkezelési szolgáltatásra vonatkozó igényt a Szolgálatnál kell bejelenteni. A Szolgálat megvizsgálja az adós személyi körülményeit, jövedelmi viszonyait, az adósság mértékét, összetételét, törlesztésének lehetséges módjait. Segítséget nyújt a kérelem kitöltéséhez, azt javaslatával látja el.
(2) Az igény bejelentője kérelmét az arra rendszeresített kérelmező lapon a Szolgálaton keresztül nyújtja be a Polgármesteri Hivatal Hatósági Osztályánál. Kérelmében – a személyes azonosító adatokon túl - nyilatkozik jövedelmi viszonyairól, az adósság-törlesztés saját részének vállalásáról, valamint a lakáshasználat jogcíméről. A kérelemhez csatolni kell jelen rendelet 5.§ foglalt igazolásokat, valamint az R. 51.§ (3) bekezdésében foglalt nyilatkozatot, iratot, valamint javaslatot.
(3) A kérelemről a Szociális Bizottság dönt, a határozatot a Hatósági Osztályon keresztül jogerőre emelkedés előtt a kérelmezőnek, jogerőre emelkedés után, az adósságkövetelés jogosultjának, a Pénzügyi Osztálynak, az adósságkezelési tanácsadónak. (*30)
(4) A jogorvoslatra a jelen rendelet II. fejezetében foglalt általános eljárási szabályok az irányadóak.
(5) Az adósságcsökkentésben részesülő személy a jogerős határozat birtokában a hitelezővel szerződést köt.
(6) A támogatásban részesülő személy a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozását 15 napon belül köteles bejelenteni a Polgármesteri Hivatal Hatósági Osztályának. Ennek elmulasztása az Szt. 17.§-ban foglalt jogkövetkezményeket vonja maga után.
(7) „A Szolgálat minden tárgyhónapot követő hónap negyedik munkanapjáig megküldi a Bizottság részére azon adósságkezelési szolgáltatásban részesülő személyek adatait, akik nem teljesítették a 17.§ (5) bekezdésben foglalt kötelezettségeiket.”(*30) (*31)
 
 
VI. Szociális Alapellátások
19.§ (*16) (*25)
 
(1) Göd Város Önkormányzata – az Alapszolgáltatási Központon keresztül – az alábbi szociális alapellátásokat nyújtja:
a) szociális étkeztetés
b) házi segítéség nyújtás
c) jelzőrendszeres házi segítéség nyújtás
d) családsegítés
e) idősek nappali ellátása (Idősek Klubja)
(2) Göd Város Önkormányzata – a Lámpás ’92 Közhasznú Alapítványon keresztül – az alábbi szociális alapellátást nyújtja: támogató szolgáltatás.
(3) Az (1) és (2) bekezdésben meghatározott intézmények a szolgáltatásokat az Szt-ben, valamint külön jogszabályokban foglalt rendelkezések alapján nyújtják.
 
 
 
20.§
 
(1) A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételére irányuló kérelmet az intézmények vezetőinél kell benyújtani. A kérelmet az ellátásra jogosult illetve törvényes képviselője nyújthatja be. Az ellátások igénybevételéről az intézmény vezetője dönt.
(2) Az intézmény vezetőjének döntése ellen benyújtott fellebbezéseket a Szociális Bizottság bírálja el másodfokon.
(3) A szociális ellátás, elhelyezés körében azonnali ellátás, soron kívüli elhelyezés abban az esetben biztosítható, ha az ellátás hiánya a kérelmező életét, testi épségét veszélyezteti.
(4) Az intézményvezető az ellátás igénybevételének megkezdésekor az ellátást igénylővel, illetve törvényes képviselőjével – külön jogszabályban foglaltaknak megfelelően - megállapodást köt, amely tartalmazza:
a) az intézményi ellátás időtartamát (határozott vagy határozatlan),
b) az intézmény által nyújtott szolgáltatások formáját, módját, körét,
c) a személyi térítési díj megállapítására, fizetésére vonatkozó szabályokat,
d) az ellátás megszűnésére vonatkozó szabályokat,
e) panasztétel lehetőségét, annak kivizsgálásának módját.
(5) Az intézményi jogviszonyban állók érdekképviseletére, a panaszok kivizsgálására az intézmények vezetői és az Érdekképviseleti Fórumok is jogosultak.
 
21.§
 
A személyes gondoskodást nyújtó ellátások megszüntetésének esetei az Szt. 100 §-án, túl:
a) a gödi állandó lakcím, illetve tartózkodási hely megszűnése,
b) a házirendben meghatározott szabályok súlyos megsértése,
c) ha az ellátásért fizetendő térítési díjat az igénybevevő vagy a törvényes képviselő a tárgyhavi befizetés időpontjától számított 90 nap után felszólítás ellenére sem fizeti be,
d) az ellátást egybefüggően 30 napon át bejelentés nélkül (igazolatlanul) nem veszi igénybe,
 
22.§
 
(1) A személyes gondoskodás formáinak igénybevételért az 1. számú mellékletben meghatározott intézményi térítési díjat kell fizetni.
(2) A személyi térítési díj összegét az intézményi térítési díjat módosító rendelet hatályba lépésétől számított 30 napon belül felül kell vizsgálni, és a módosító rendeletben meghatározott időponttól kell alkalmazni.
(3) „A 90 éven felüli ellátottak részére az Alapszolgáltatási Központ szolgáltatásai térítésmentesek, amennyiben havi rendszeres jövedelmük nem haladja meg a 100.000 Ft összeget. Amennyiben ezen összeget meghaladja, az ellátásért a térítési díj 50%-át kötelesek fizetni.” (*29)
(4) A Szociális Bizottság – az intézményvezető javaslatára – a személyi térítési díjat egyedi elbírálás alapján, különös méltánylást érdemlő esetben csökkentheti, vagy elengedheti.
(5) A térítési díj fizetésére kötelezettek az Szt. 114. §-ában meghatározott személyek.” (*25)
 
VI. Záró rendelkezések
23.§ (13) (*15) (*16) (*25)
 
(1) E rendelet kihirdetését követő napon lép hatályba, kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.
(2) „A helyi szociálpolitikai kerek asztal tagjai:
a)   Szociális Bizottság elnöke
b)   Alapszolgáltatási Központ vezetője
c)   Családsegítő Szolgálat vezetője
d)   Vöröskereszt gödi titkára
e)   Lámpás 92’ Közhasznú alapítvány kuratóriumának elnöke” (*23)
(3) A támogatáshoz szükséges pénzügyi fedezetet az Önkormányzat az éves költségvetésében, valamint pályázatok benyújtásával biztosítja. A hatáskör gyakorlójának határozata alapján a pénzügyi fedezet terhére a Pénzügyi Osztály utalja, illetve szükség esetén készpénzben fizeti ki a támogatást.
(4) Egy család többféle segélyezési formát csak rendkívül indokolt esetben vehet igénybe.
(5) E rendeletet a folyamatban lévő ügyekre is alkalmazni kell.
(6) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszíti: Göd Város Önkormányzata 15/2003 (VI.26.) sz. Önkormányzat által nyújtható szociális ellátásokról szóló rendelete, valamint a 16/2003.(VI.26.) sz.. módosítása.
 
 
                      Polgármester                                                                                           Jegyző
 
1. sz. melléklet (*24), (*26.) (*28) (*31)
 
Az alapszolgáltatási Központban fizetendő intézményi térítési díjak 2012. április 1-től:
 
Szakfeladat
Térítési díj
Idősek klubja napidíj
500 Ft/nap
Idősek klubja szoc. étkeztetés
700 Ft/nap
Idősek klubja egyéni szállítás
300 Ft/alkalom
Házi gondozás
450 Ft/óra
Jelzőkészülék napidíj
100 Ft/nap
Szociális étkeztetés
500 Ft/adag
Szociális étkeztetés szállítással
600 Ft/adag
 
 
2. sz. melléklet (*32)
 
Göd Város Önkormányzat Szociális Bizottságának…/……….. sz. SZB határozata
………. év karácsonyi élelmiszeradomány osztás tervéről
 
Göd Város Önkormányzat Szociális Bizottsága Göd Város Önkormányzatának 8/2004. (III.17.) sz. rendeletének 13/A.§ (5) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján 2012. évben karácsonyi adományként élelmiszercsomag osztást hirdet, amelyhez az alábbi adományosztási tervet készíti
 
ADOMÁNYOSZTÁSI TERV
 
1. A csomagok megrendelése
Göd Város Szociális Bizottsága (továbbiakban: Bizottság) felkéri a Polgármesteri Hivatal Hatósági Osztályától (továbbiakban: Hatósági Osztály) …………………….., hogy ……………………… rendeljen meg karácsonyi élelmiszercsomagot az alábbi feltételek szerint.
 
Adománycsomagok száma: …… db
Az adománycsomagok beszerzési értéke ne haladja meg a ………. Ft/csomag összeget
Fedezet: ……………………….
 
Az élelmiszercsomagok tartalma: …………………………………..
 
2. A javaslatok benyújtásának feltételei:
a) a javaslattevők köre
Az élelmiszeradomány-csomag osztásra vonatkozó javaslatot Göd Város Önkormányzatának 8/2004. (III.17.) rendelete (továbbiakban: helyi rendelet) 13/A.§ (3) bekezdésének a)-d) pontjában foglalt feltételek (továbbiakban: jogosultsági feltételek) alapján az alábbi létszámban tehetnek a (4) bekezdésben foglalt szervek és személyek:
 
fentiek szerint
-          a Családsegítő Szolgálat: ……….. ,
-          a Gyermekjóléti Szolgálat: ………. ,
-          Göd Város Önkormányzat valamennyi képviselője képviselőnként ……..
személyre vonatkozóan tehet javaslatot.
A Bizottság elnöke, az általa vezetett konzultáció keretén belül, gondoskodik annak koordinációjáról, hogy ugyanazon személyre vonatkozóan több javaslat ne érkezzen.
 
b) a javaslatok tartalmi és formai követelményei
A javaslattételt a fent megjelölt szolgálatok vezetőinek illetőleg a képviselőknek (továbbiakban: javaslattevők), személyesen, írásban, listásan kell eljuttatni a Hatósági Osztály részére. Az átvétel tényét a lista másolatán a Hatósági Osztálynak ügyintézője aláírásával igazolja. A listán javaslattevőnek szerepeltetnie kell a javasolt személy nevét, személyi adatait, lakcímét, a jogosultsági feltétel megjelölését. A javasolt személyek jogosultsági feltételeinek ellenőrzése a javaslattevő felelőssége. A javaslatok leadási határideje: képviselő javaslattevő esetében ………………….. szolgálat vezető javaslattevő esetében: ……………………. A határidők letelte közötti időszakban a Bizottság elnöke - az a) pontban foglalt koordináció érdekében - konzultációt tart a szolgálatok vezetőivel. A vonatkozó határidő leteltét követően érkezett javaslatok csak a pótigények között szerepelhetnek. Pótigények között szerepelnek a megadott létszámot meghaladó személyekre tett javaslatok is.
 
3. Az adományokról való döntés
A Bizottság a határidőn belül beérkezett javaslatokról a helyi rendelet 13/A.§ (3) bekezdésében foglaltak alapján egyedi mérlegelési jogkörben dönt. Előnyt élveznek azon javasolt személyek, akik a jogosultsági feltételek közül többnek is megfelelnek. A megítélt adományokról a Bizottság határozatot hoz, melyben az adományozottak névsorát (feltüntetve személyi adataikat és lakcímeiket) a javaslattevők szerint külön listákban szerepelteti. A Bizottság ülésére, valamint a döntéshozatalra – a helyi rendelet 13/A.§ (2)-(4) bekezdéseiben foglalt eltérésekkel - az általános eljárási szabályok irányadóak.
 
4. Az adományok kiosztása
a) közreműködés az adományosztásban
A 3. pont szerint hozott döntés végrehajtásáról a Bizottság elnöke gondoskodik. Ennek keretében felkéri javaslattevőket, hogy az adományok kiosztásában működjenek közre és az általuk javasolt személyek részére juttassák el az adományokat rendeltetési helyeikre. Amennyiben valamelyik javaslattevő nem működik közre az adományok kiosztásában, az esetben a Bizottság elnöke gondoskodik ezen javaslattevő javaslatában foglalt adománycsomagok rendeltetési helyére való szállításáról, illetőleg adományozott részére való átadásáról. A közreműködés hiányaként kell értelmezni azt, ha a javaslattevő a 3. pont szerint hozott döntést követő 15 napon belül az adománycsomagokat maradéktalanul nem veszi át.
 
b) felelősség az átadás-átvétel során
Javaslattevők - a Bizottság által hozott határozat alapján - kiállított listán (jegyzéken) szereplő személyek részére kihordásra váró adománycsomagokat a Polgármesteri Hivatal Hatósági Osztályán vehetik át. Az átvétel tényét a Hatósági Osztály ügyintézője előtt a javaslattevő aláírásával igazolja a 6. pont c) pontjában foglalt nyilvántartáson (jegyzéken). Ezt követően javaslattevő gondoskodik az adománycsomagnak rendeltetési helyre szállításáról és az adományozott részére való átadásáról. Az adománycsomagnak adományozott részére történő átadás tényét az adományozott az átvételi elismervényen aláírásával igazolja. Az aláírt átvételi elismervényeket javaslattevő köteles megőrizni és legkésőbb …………….-ig leadni a Hatósági Osztályon. Az átvételi elismervényekről javaslattevő jegyzéket készít, amely jegyzéken az elismervények leadásának tényét a Hatósági Osztály ügyintézője aláírásával igazolja Javaslattevő, az átvételt követően anyagi és jogi felelősséggel tartozik az adománycsomagok rendeltetési helyre szállításáért, valamint adományozott által történő átvetetéséért.
 
c) át nem vett adományok kezelése
Azon adománycsomagot, amelyek átvételét az adományozott megtagadta, javaslattevő haladéktalanul – de legkésőbb 3 napon belül – visszajuttatja a Hatósági Osztályra. Azon adománycsomagot, amelynek átadása egyéb ok miatt hiúsult meg (különös tekintettel az adományozott ismeretlen helyen való tartózkodására) javaslattevő 15 napig megőrzi és ezen idő alatt ismételten – legalább 2 alkalommal - megkísérli az átadást adományozott részére. Amennyiben az átadás megkísérlése sikertelennek bizonyul, javaslattevő a megőrzési idő lejártát követően az adománycsomagot haladéktalanul, – de legkésőbb 3 napon belül – visszajuttatja a Hatósági Osztályra. Az át nem vett adománycsomagok esetében javaslattevő a részére kiadott jegyzéken szerepelteti az adományozott nevét, személyi adatait lakcímét, az átadás megkísérlésének időpontját (dátum, óra, perc), az átadás meghiúsulásának okát (amennyiben a meghiúsulás oka nem az átvétel megtagadása, abban az esetben az átadás ismételt megkísérlésének további időpontjait). A jegyzéket az át nem vett adománycsomagokkal együtt leadja a Hatósági Osztályon. Az át nem vett csomagok a pótigények között kiosztható adománycsomagok számát növelik.
 
5. A pótigények
A Bizottság által megállapított összes kiosztható adománycsomag-számon felül pótigényként további javaslatok terjeszthetők elő, amennyiben az arra előirányzott szociális keret még nem merült ki. A pótigények benyújtására a 2. pontban rögzített szabályok alkalmazandók azzal, hogy javaslattevők legfeljebb 5 további személyre tehetnek javaslatot, valamint a pótigények végső beadási határideje ……………………. A pótigényekre vonatkozó döntésre a 3. pontban foglalt általános szabályok az irányadók azzal, hogy a Bizottság a határozatban az adományozottak névsorát nem szerepelteti javaslattevőként külön listán. A pótigényekről hozott döntés végrehajtásáról a Bizottság elnöke haladéktalanul gondoskodik, ennek keretén belül elszállítja az adománycsomagokat rendeltetési helyükre, valamint átadja azokat adományozottak részére. A Bizottsági elnök ezen intézkedéseire a 4. pont b) és c) pontjában foglalt szabályok értelemszerűen alkalmazandóak. A pótigényekről hozott döntés végrehajtását követően esetlegesen megmaradt adománycsomagok a helyi rendelet 13/A.§ (1) bekezdésében foglaltak szerint segélyként adott élelmiszerként adható ki.
 
6. Nyilvántartások vezetése
Az adományosztás során nyilvántartás készül
a)                  2.pont b) pontja szerint beérkezett javaslatokról
b)                  a 3. pont szerinti döntésről
c)                  javaslattevők részére 4. pont b) pontja szerint átadott adománycsomagokról
d)                  az adományozottak részére átadott adománycsomagokról
e)                  a pótigényekre vonatkozó javaslatokról
f)                   a pótigényekre vonatkozó döntésről
g)                  a pótigények alapján átadott adománycsomagokról
h)                  a fennmaradó adománycsomagok jegyzékéről.
 
A Hatósági Osztály vezeti az a), c),f),h) pontban foglalt nyilvántartásokat.
A Titkársági-Jogi-Informatikai Osztály vezeti a b), és f) pontban foglalt nyilvántartásokat, melyekről jegyzőkönyv aláírását követő napon hivatalosan írásban (elektronikus úton) tájékoztatja a Hatósági Osztályt.
Javaslattevők vezetik a rájuk vonatkozó d) és e) pont szerinti nyilvántartásokat, amelyeket – lezárásukat követő napon, – a 4. pont b) illetőleg c) pontjában foglaltak szerint átadnak a Hatósági Osztály részére.
A Bizottság elnöke külön vezeti a g) és h) pont szerinti nyilvántartást, amelyeket - lezárásukat követő napon – az 5. pontban foglaltak szerint átad a Hatósági Osztály részére.
A nyilvántartások (jegyzékek) formanyomtatványait a Hatósági Osztály bocsátja javaslattevők rendelkezésére.
 
7. Egyéb kiegészítő szabályok.
Ezen határozatban nem szabályozott kérdésekre a helyi rendeletben, valamint Göd Város Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló rendeletében foglaltak az irányadók. A határidők számítására a 2004. évi CXL törvény 65.§-ban foglaltak az irányadók.
 
 
(*1-8) Módosította 19/2004.(IX.30.) sz. Ök. rendelet, hatályos 2004. szeptember 30-tól
*(9) Módosította 19/2004.(IX.30.). sz. Ök. rendelet, hatályos 2005. január 1-től
(*11) Módosította 31/2004.(XII.10.) sz. Ök. rendelet, hatályos 2005. január 1-től
(*12) Megállapította 7/2005.(II.25.) sz. Ök. rendelet hatályos, 2005 február 25-től
(*13) Számozását módosította 7/2005.(II.25.) sz. Ök. rendelet hatályos, 2005 február 25-től
(*14) Módosította a 10/2005.(IV.29.) sz. Ök. rendelet, hatályos 2005. április 30-tól
(*15) Módosította a 30/2005.(IX.30.) sz. Ök. rendelet, hatályos 2005. november 1-től
(*16) Módosította a 25/2006. (IX. 11.) sz. Ök. rendelet, hatályos 2006. szeptember 11-től
(*17) Módosította a 32/2006. (XI. 16.) sz. Ök. rendelet, hatályos 2006. november 16-tól
(*18) Módosította a 37/2006. (XII. 14.) sz. Ök. rendelet, hatályos 2007. január 1-től
(*19) Megállapította a 44/2006. (XII. 14.) sz. Ök. rendelet, hatályos 2007. január 1-től
(*20) Módosította az 5/2007. (II. 01.) sz. Ök. rendelet, hatályos 2007. február 1-től
(*21) Módosította a 15/2007. (III. 29.) sz. Ök. rendelet, hatályos 2007. március 29-től
(*22) Megállapította a 42/2007. (VII. 20.) sz. Ök. rendelet, hatályos 2007. július 20-tól
(*23) Módosította a 8/2009. (II. 26.) sz. Ök. rendelet, hatályos 2009. február 26-tól
(*24) Módosította a 10/2009. (III. 26.) sz. Ök. rendelet, hatályos 2009. április 1-től
(*25) Módosította az 5/2010. (III. 25.) sz. Ök. rendelet, hatályos 2010. március 25-től
(*26) Módosította az 5/2010. (III. 25.) sz. Ök. rendelet 7.§-a, hatályos 2010. április 1-től
(*27) Hatályon kívül helyezte a 11/2010. (V. 27.) sz. Ök. rendelet, hatályon kívül 2010. május 27-től
(*28) Módosította a 4/2011. (II. 24.) sz. Ök. rendelet, hatályos 2011. március 1-től
(*29) Módosította a 27/2011. (IX. 15.) sz. Ök. rendelet, hatályos 2011. szeptember 16-tól
(*30) Módosította a 42/2011. (XII. 21.) sz. Ök. rendelet, hatályos 2012. január 1-től
(*31) Módosította a 7/2012. (III. 29.) sz. Ök. rendelet, hatályos 2012. április 1-től
(*32) Módosította a 17/2012. (V. 31.) sz. Ök. rendelet, hatályos 2012. június 1-től

« Vissza
Vissza a főmenübe