1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2010. november 24-i ülésére

Tárgy:   Belső ellenőri munkaterv
Készítette:   dr. Szinay József jegyző
Előterjesztő:   dr. Szinay József jegyző

Tisztelt Képviselő-testület!

 

Az önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 92.§. (4), (5), és (6) bekezdése írja elő a pénzügyi irányítási és ellenőrzési rendszer működtetését. Ennek keretében a jegyző feladata a belső ellenőrzés kialakítása és működtetése. A helyi önkormányzat belső ellenőrzése keretében gondoskodni kell a felügyelt költségvetési szervek ellenőrzéséről is. A hivatkozott jogszabály alapján a helyi önkormányzatra vonatkozó éves belső ellenőrzési tervet a képviselő testület az előző év november 15-éig hagyja jóvá.

 

Az éves ellenőrzési terv elkészítésére vonatkozó szabályokat a költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló 193/2003. (XI. 26.), a 180/2009. (IX. 4.) módosított Korm. rendelet VIII. fejezetének „A belső ellenőrzés tervezése” című része tartalmazza. A hivatkozott jogszabályrész határozza meg

- a belső ellenőrzési vezető, valamint

- a költségvetési szerv vezetőjének feladatát.

 

A belső ellenőrzési vezető feladata, hogy kockázatelemzés alapján éves belső ellenőrzési tervet készítsen, így a tervnek a kockázatelemzés alapján felállított prioritásokon és a belső ellenőrzés rendelkezésére álló erőforrásokon kell alapulnia. Ez azért szükséges, hogy a belső ellenőrzés be tudja tölteni funkcióját, azaz

- az ellenőrzött szerv működését fejlessze, és eredményességét növelje, továbbá

- megállapításokat és ajánlásokat fogalmazzon meg a jogszabályoknak és a belső szabályzatoknak való megfelelés, gazdaságosság, hatékonyság és eredményesség vizsgálatát követően.

 

Az ellenőrzés célja, hogy

  • tárgyilagos bizonyosságot adó és tanácsadó tevékenységgel fejlessze a költségvetési szerv, mint szervezet működését, növelje annak eredményességét;
  • vizsgálja a szervezet működésének szabályozottságát, a tevékenység gyakorlása során a hatályos jogszabályok, belső szabályzatok és vezetői rendelkezések betartását;
  • ellenőrizze és javaslataival folyamatosan fejlessze a belső kontrollrendszer érvényesülését;
  • adjon számot arról, hogy az önkormányzat költségvetéséből juttatott pénzeszközökkel és a vagyonnal szabályszerűen, szabályozottan, gazdaságosan, hatékonyan és eredményesen gazdálkodnak-e.

 

A belső ellenőrzés tervezése során figyelembevételre került az Áht. azon előírása, miszerint a belső ellenőrzési tevékenység során szabályszerűségi, pénzügyi, rendszer- és teljesítmény-ellenőrzéseket, illetve informatikai ellenőrzéseket kell végezni, valamint az éves beszámolókról megbízhatósági igazolásokat kell kibocsátani.

 

Az Ötv. 92. § (11) bekezdése alapján a helyi önkormányzat belső ellenőrzését ellátó személy vagy szervezet ellenőrzést végez a képviselő-testület hivatalánál és az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatokra vonatkozóan. Ellenőrzést végezhet a helyi önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szerveknél, a helyi önkormányzat többségi irányítást biztosító befolyása alatt működő gazdasági társaságoknál, valamint a helyi önkormányzat költségvetéséből céljelleggel juttatott támogatások felhasználásával kapcsolatosan a kedvezményezett szervezeteknél is.

 

Göd Város Önkormányzatánál, valamint intézményeinél a függetlenített belső ellenőrzési feladatokat külső erőforrás (szakértői kompetenciákkal rendelkező vállalkozás) látja el. A kockázatelemzés, valamint az elkészült 2011. évre vonatkozó ellenőrzési terv a Polgármesteri Hivatal, az önálló valamint a részben önállóan gazdálkodó intézményekre vonatkozó terveket is tartalmazza.

 

A kockázatelemzésre vonatkozó feladatok a belső ellenőrzési kézikönyvben meghatározott szabályok szerint kerültek végrehajtásra.

Az éves ellenőrzési terv javaslata – a jogszabályban meghatározott szerkezetben, tartalommal készült, azaz – tartalmazza a következőket:

 

- az ellenőrzési tervet megalapozó elemzéseket (többek között a kockázatelemzést),

- a tervezett ellenőrzések tárgyát,

- az ellenőrzések célját,

- az ellenőrizendő időszakot,

- a szükséges ellenőrzési kapacitás meghatározását,

- az ellenőrzések típusát és módszereit,

- az ellenőrzések ütemezését,

- az ellenőrzött szerv, illetve szervezeti egységek megnevezését.

 

Az ellenőrzési tervet – jogszabály előírása alapján – úgy kell összeállítani, hogy szükség esetén az abban nem szereplő soron kívüli ellenőrzési feladatok is végrehajthatóak legyenek, így 20% tartalékidő (soron kívüli, nem tervezett, „ad-hoc” vizsgálatokra fordítható tartalék ellenőri kapacitás, 44 nap) került figyelembe vételre a tervezés során.

A nem tervezett vizsgálatokra fordított szakértői idő és ellenőrzési kapacitás az önkormányzatnak a vállalkozói szerződésben vállalt kötelezettségeihez képest nem jelent többletköltséget.

 

A 2011. évre vonatkozó ellenőrzési terv összeállításakor figyelembe vételre került:

- az ellenőrzési terv megalapozása céljából készített elemzés, mely tartalmazza:

-  a szervnél elmúlt időszakban végzett ellenőrzések tapasztalatait, valamint

- a kockázatelemzés eredményét.

 

A kockázatelemzés során

·        az éves költségvetés bevételét képező normatív hozzájárulásokat megalapozó létszámadatok (beszámoló) ellenőrzése,

·        2010. évi belső ellenőrzési vizsgálatok megállapításaira tett intézkedések ellenőrzése,

·        polgármesteri Hivatal szabályozottságának vizsgálata,

·        kötelező és önként vállalt feladatok ellátásának vizsgálata,

·        szemétszállítási tevékenység vizsgálata,

·        az önkormányzat 2010. évi költségvetéséből civil szervezeteknek és alapítványoknak céljelleggel juttatott támogatások felhasználásának vizsgálata,

·        közérdekű adatok közzétételi kötelezettségének vizsgálata,

·        a pénztári bevételek és kiadások szabályszerűségének vizsgálata a hivatal pénztárában,

·        erőforrás (gépjármű) gazdálkodás ellenőrzése,

·        közterület használati díj beszedésének vizsgálata,

·        folyamatba épített, előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzés (FEUVE) rendszer működésének vizsgálata

 

bizonyult a működés szempontjából a legkritikusabb, magas kockázatot mutató területek.

 

Kérem a képviselő-testületet, hogy az előterjesztést és annak mellékletét tárgyalja meg és határozza meg a 2011. évben elvégzendő ellenőrzési feladatokat!


Döntési javaslat

"Belső ellenőri munkaterv"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ügyrendi, napirendi kérdések
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

…./2010. (XI. 24.) sz. Ök. határozat

 

Göd Város Önkormányzat Képviselő-testülete

 

A képviselő-testület a mellékletben szereplő ellenőrzési tervet jóváhagyja azzal, hogy annak végrehajtásáról a 2011. évi pénzügyi zárszámadással együtt a jegyző beszámol a testületnek.

 

Határidő:         értelem szerint

Felelős:           Dr. Szinay József jegyző

 

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe