6. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2012. május 23-i ülésére

Tárgy:   Helyi szociális ellátásokról szóló rendelet módosítása
Készítette:   dr. Kármán Gábor Osztályvezető
Előterjesztő:   Lenkei György Bizottsági elnök
Véleményező bizottság:   Szociális Bizottság, Pénzügyi Ellenőrző, Közbeszerzési és Jogi Bizottság

 

 
ELŐTERJESZTÉS
a Szociális Bizottság, a Pénzügyi Ellenőrzési Közbeszerzési és Jogi  Bizottság
valamint a Képviselő-testület soron következő ülésére
 
Tárgy: az önkormányzat által nyújtható szociális ellátásokról szóló rendelet módosítása
 
Tisztelt Bizottságok! Tisztelt Képviselő-testület!
 
Az elmúlt évek gyakorlata szerint a Szociális Bizottság karácsonyi élelmiszeradomány csomagok osztását kezdeményezte az arra rászorulók részére. A csomagok iránt megnövekedett igény indokolttá tette, hogy az élelmiszeradományok tekintetében a rendeleti szintű szabályozás pontosításra kerüljön.  Az adományosztás meghirdetése, az adományozás feltételei, valamint az eljárási rend részletszabályozást igényel.
 
Az ugrásszerűen megnövekedett eseti segélyeket igénylők száma (és maguk a segélyezések száma) indokolttá tette egy háztartásra, valamint egy kérelmezőre vonatkozóan is az egy évben adható segélyösszeg, valamint a segélyezési alkalmak maximálását. 
 
A fentiek tekintetében az alábbi rendelet-tervezetet terjesztem a Bizottságok és a Képviselő-testület felé:
 

 


Döntési javaslat

"Göd Város Önkormányzatának rendelete az önkormányzat által nyújtható szociális ellátásokról szóló 8/2004.(III. 17.) sz. rendelet módosításáról"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: ügyrendi, napirendi kérdések
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

Göd Város Önkormányzatának 17/2012 (V. 31.) sz. az önkormányzat által nyújtható szociális ellátásokról szóló 8/2004.(III. 17.) sz. rendelet módosításáról
 
1.§
 
A rendelet 3.§ (2) és (3) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:
„(2) A támogatási kérelmeket első fokon a Bizottság, illetőleg átruházott hatáskörei tekintetében a Polgármester bírálja el a jogszabályokban megjelölt csatolandó iratok alapján.
(3) A Bizottság és a Polgármester első fokú határozata ellen benyújtott fellebbezést Göd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete - soron következő rendes ülésének zárt ülésén - bírálja el másod fokon.”
2.§
 
A rendelet 3/A.§ helyébe az alábbi rendelkezések lépnek
„(1) A Bizottság, illetőleg a Polgármester – mint eljáró hatóság - az eljárást felfüggesztheti, ha a kérelem elbírálásához a kérelmező lényeges életkörülménye hivatalosan nem ismert, vagy azt eljáró hatóság vitatja. Ilyen lényeges körülmény különösen a kérelmező tartózkodási helyének vagy postacímének pontos ismerete, vagy egyéb tisztázatlan családi, vagyoni, vagy jövedelmi helyzete.
(2) A nem ismert illetőleg vitatott körülmények tisztázása érdekében a Bizottság illetőleg a Polgármester:
a) felkérheti a Gyermekjóléti Szolgálatot, Családsegítő Szolgálatot környezettanulmány készítésére
b) felkérheti a Jegyzőt adatok beszerzésére, hivatalos intézmények és civil szervezetek megkeresésére
c) felkérheti a Bizottság elnökét helyszíni szemle készítésére, valamint
d) felhívhatja a kérelmezőt, hogy a körülményről nyilatkozzon, vagy azt igazolja.
(3) Az eljárást a Bizottság és a Polgármester a körülmény tisztázásáig, de legfeljebb 30 napra függesztheti fel.”
3.§
 
A rendelet 3/B.§ helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:
„Az eljárást a Bizottság, illetőleg a Polgármester megszünteti, ha
a./ a kérelmező ugyanabból a ténybeli alapból származó ugyanazon támogatás iránt nyújtott be kérelmet és az eljárás az ügyben már folyamatban van, vagy annak tárgyában 30 napon belül eljáró hatóság határozatot hozott
b./ a kérelmező személye a benyújtott kérelem hiányosságai miatt nem megállapítható.”
 
4.§
 
A rendelet 4.§ helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:
„(1) A kérelmező köteles együttműködni a Bizottsággal, a Polgármesterrel (eljáró hatóságok) valamint a Polgármesteri Hivatallal az eljárás során, és szociális helyzetére vonatkozóan a valóságnak megfelelően nyilatkozni.
(2) Abban az esetben, ha a kérelmező nem tesz eleget az (1) bekezdésben foglalt kötelezettségének, kérelmét eljáró hatóság elutasítja, illetőleg az ellátás folyósítását megszünteti.”
 
5.§
 
Ezen rendelet 2012. június 1. napján lép hatályba.
 
 
Markó József                                                                                  Dr. Szinay József
           polgármester                                                                                   címzetes főjegyző
 
2. sz. melléklet
 
Göd Város Önkormányzat Szociális Bizottságának…/……….. sz. SZB határozata
………. év karácsonyi élelmiszeradomány osztás tervéről
 
Göd Város Önkormányzat Szociális Bizottsága Göd Város Önkormányzatának 8/2004. (III.17.) sz. rendeletének 13/A.§ (5) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján 2012. évben karácsonyi adományként élelmiszercsomag osztást hirdet, amelyhez az alábbi adományosztási tervet készíti
 
ADOMÁNYOSZTÁSI TERV
 
1. A csomagok megrendelése
Göd Város Szociális Bizottsága (továbbiakban: Bizottság) felkéri a Polgármesteri Hivatal Hatósági Osztályától (továbbiakban: Hatósági Osztály) …………………….., hogy ……………………… rendeljen meg karácsonyi élelmiszercsomagot az alábbi feltételek szerint.
 
Adománycsomagok száma: …… db
Az adománycsomagok beszerzési értéke ne haladja meg a ………. Ft/csomag összeget
Fedezet: ……………………….
 
Az élelmiszercsomagok tartalma: …………………………………..
 
2. A javaslatok benyújtásának feltételei:
a) a javaslattevők köre
Az élelmiszeradomány-csomag osztásra vonatkozó javaslatot Göd Város Önkormányzatának 8/2004. (III.17.) rendelete (továbbiakban: helyi rendelet) 13/A.§ (3) bekezdésének a)-d) pontjában foglalt feltételek (továbbiakban: jogosultsági feltételek) alapján az alábbi létszámban tehetnek a (4) bekezdésben foglalt szervek és személyek:
 
fentiek szerint
-          a Családsegítő Szolgálat: ……….. ,
-          a Gyermekjóléti Szolgálat: ………. ,
-          Göd Város Önkormányzat valamennyi képviselője képviselőnként ……..
személyre vonatkozóan tehet javaslatot.
A Bizottság elnöke, az általa vezetett konzultáció keretén belül, gondoskodik annak koordinációjáról, hogy ugyanazon személyre vonatkozóan több javaslat ne érkezzen.
 
b) a javaslatok tartalmi és formai követelményei
A javaslattételt a fent megjelölt szolgálatok vezetőinek illetőleg a képviselőknek (továbbiakban: javaslattevők), személyesen, írásban, listásan kell eljuttatni a Hatósági Osztály részére. Az átvétel tényét a lista másolatán a Hatósági Osztálynak ügyintézője aláírásával igazolja. A listán javaslattevőnek szerepeltetnie kell a javasolt személy nevét, személyi adatait, lakcímét, a jogosultsági feltétel megjelölését. A javasolt személyek jogosultsági feltételeinek ellenőrzése a javaslattevő felelőssége. A javaslatok leadási határideje: képviselő javaslattevő esetében ………………….. szolgálat vezető javaslattevő esetében: ……………………. A határidők letelte közötti időszakban a Bizottság elnöke - az a) pontban foglalt koordináció érdekében - konzultációt tart a szolgálatok vezetőivel. A vonatkozó határidő leteltét követően érkezett javaslatok csak a pótigények között szerepelhetnek. Pótigények között szerepelnek a megadott létszámot meghaladó személyekre tett javaslatok is.
 
3. Az adományokról való döntés
A Bizottság a határidőn belül beérkezett javaslatokról a helyi rendelet 13/A.§ (3) bekezdésében foglaltak alapján egyedi mérlegelési jogkörben dönt. Előnyt élveznek azon javasolt személyek, akik a jogosultsági feltételek közül többnek is megfelelnek. A megítélt adományokról a Bizottság határozatot hoz, melyben az adományozottak névsorát (feltüntetve személyi adataikat és lakcímeiket) a javaslattevők szerint külön listákban szerepelteti. A Bizottság ülésére, valamint a döntéshozatalra – a helyi rendelet 13/A.§ (2)-(4) bekezdéseiben foglalt eltérésekkel - az általános eljárási szabályok irányadóak.
 
4. Az adományok kiosztása
a) közreműködés az adományosztásban
A 3. pont szerint hozott döntés végrehajtásáról a Bizottság elnöke gondoskodik. Ennek keretében felkéri javaslattevőket, hogy az adományok kiosztásában működjenek közre és az általuk javasolt személyek részére juttassák el az adományokat rendeltetési helyeikre. Amennyiben valamelyik javaslattevő nem működik közre az adományok kiosztásában, az esetben a Bizottság elnöke gondoskodik ezen javaslattevő javaslatában foglalt adománycsomagok rendeltetési helyére való szállításáról, illetőleg adományozott részére való átadásáról. A közreműködés hiányaként kell értelmezni azt, ha a javaslattevő a 3. pont szerint hozott döntést követő 15 napon belül az adománycsomagokat maradéktalanul nem veszi át.
 
b) felelősség az átadás-átvétel során
Javaslattevők - a Bizottság által hozott határozat alapján - kiállított listán (jegyzéken) szereplő személyek részére kihordásra váró adománycsomagokat a Polgármesteri Hivatal Hatósági Osztályán vehetik át. Az átvétel tényét a Hatósági Osztály ügyintézője előtt a javaslattevő aláírásával igazolja a 6. pont c) pontjában foglalt nyilvántartáson (jegyzéken). Ezt követően javaslattevő gondoskodik az adománycsomagnak rendeltetési helyre szállításáról és az adományozott részére való átadásáról. Az adománycsomagnak adományozott részére történő átadás tényét az adományozott az átvételi elismervényen aláírásával igazolja. Az aláírt átvételi elismervényeket javaslattevő köteles megőrizni és legkésőbb …………….-ig leadni a Hatósági Osztályon. Az átvételi elismervényekről javaslattevő jegyzéket készít, amely jegyzéken az elismervények leadásának tényét a Hatósági Osztály ügyintézője aláírásával igazolja Javaslattevő, az átvételt követően anyagi és jogi felelősséggel tartozik az adománycsomagok rendeltetési helyre szállításáért, valamint adományozott által történő átvetetéséért.
 
c) át nem vett adományok kezelése
Azon adománycsomagot, amelyek átvételét az adományozott megtagadta, javaslattevő haladéktalanul – de legkésőbb 3 napon belül – visszajuttatja a Hatósági Osztályra. Azon adománycsomagot, amelynek átadása egyéb ok miatt hiúsult meg (különös tekintettel az adományozott ismeretlen helyen való tartózkodására) javaslattevő 15 napig megőrzi és ezen idő alatt ismételten – legalább 2 alkalommal - megkísérli az átadást adományozott részére. Amennyiben az átadás megkísérlése sikertelennek bizonyul, javaslattevő a megőrzési idő lejártát követően az adománycsomagot haladéktalanul, – de legkésőbb 3 napon belül – visszajuttatja a Hatósági Osztályra. Az át nem vett adománycsomagok esetében javaslattevő a részére kiadott jegyzéken szerepelteti az adományozott nevét, személyi adatait lakcímét, az átadás megkísérlésének időpontját (dátum, óra, perc), az átadás meghiúsulásának okát (amennyiben a meghiúsulás oka nem az átvétel megtagadása, abban az esetben az átadás ismételt megkísérlésének további időpontjait). A jegyzéket az át nem vett adománycsomagokkal együtt leadja a Hatósági Osztályon. Az át nem vett csomagok a pótigények között kiosztható adománycsomagok számát növelik.
 
5. A pótigények
A Bizottság által megállapított összes kiosztható adománycsomag-számon felül pótigényként további javaslatok terjeszthetők elő, amennyiben az arra előirányzott szociális keret még nem merült ki. A pótigények benyújtására a 2. pontban rögzített szabályok alkalmazandók azzal, hogy javaslattevők legfeljebb 5 további személyre tehetnek javaslatot, valamint a pótigények végső beadási határideje ……………………. A pótigényekre vonatkozó döntésre a 3. pontban foglalt általános szabályok az irányadók azzal, hogy a Bizottság a határozatban az adományozottak névsorát nem szerepelteti javaslattevőként külön listán. A pótigényekről hozott döntés végrehajtásáról a Bizottság elnöke haladéktalanul gondoskodik, ennek keretén belül elszállítja az adománycsomagokat rendeltetési helyükre, valamint átadja azokat adományozottak részére. A Bizottsági elnök ezen intézkedéseire a 4. pont b) és c) pontjában foglalt szabályok értelemszerűen alkalmazandóak. A pótigényekről hozott döntés végrehajtását követően esetlegesen megmaradt adománycsomagok a helyi rendelet 13/A.§ (1) bekezdésében foglaltak szerint segélyként adott élelmiszerként adható ki.
 
6. Nyilvántartások vezetése
Az adományosztás során nyilvántartás készül
a)                  2.pont b) pontja szerint beérkezett javaslatokról
b)                  a 3. pont szerinti döntésről
c)                  javaslattevők részére 4. pont b) pontja szerint átadott adománycsomagokról
d)                  az adományozottak részére átadott adománycsomagokról
e)                  a pótigényekre vonatkozó javaslatokról
f)                   a pótigényekre vonatkozó döntésről
g)                  a pótigények alapján átadott adománycsomagokról
h)                  a fennmaradó adománycsomagok jegyzékéről.
 
A Hatósági Osztály vezeti az a), c),f),h) pontban foglalt nyilvántartásokat.
A Titkársági-Jogi-Informatikai Osztály vezeti a b), és f) pontban foglalt nyilvántartásokat, melyekről jegyzőkönyv aláírását követő napon hivatalosan írásban (elektronikus úton) tájékoztatja a Hatósági Osztályt.
Javaslattevők vezetik a rájuk vonatkozó d) és e) pont szerinti nyilvántartásokat, amelyeket – lezárásukat követő napon, – a 4. pont b) illetőleg c) pontjában foglaltak szerint átadnak a Hatósági Osztály részére.
A Bizottság elnöke külön vezeti a g) és h) pont szerinti nyilvántartást, amelyeket - lezárásukat követő napon – az 5. pontban foglaltak szerint átad a Hatósági Osztály részére.
A nyilvántartások (jegyzékek) formanyomtatványait a Hatósági Osztály bocsátja javaslattevők rendelkezésére.
 
7. Egyéb kiegészítő szabályok.
Ezen határozatban nem szabályozott kérdésekre a helyi rendeletben, valamint Göd Város Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló rendeletében foglaltak az irányadók. A határidők számítására a 2004. évi CXL törvény 65.§-ban foglaltak az irányadók.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe