3. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2013. november 20-i ülésére

Tárgy:   A helyi szociális rendeletek felülvizsgálata - II. forduló
Készítette:   Keresztesné Jáksó Éva
Előterjesztő:   Petényi Szilárdné polgármester

 Tisztelt Képviselő-testület!
 
A Képviselő-testület 2013. októberi ülésén I. fordulóban tárgyalta a helyi szociális rendeletek felülvizsgálatát és meghatározta a 2014. január 1. napjával bevezetésre kerülő önkormányzati segélyezés rendszerét.
Két helyi rendeletet érintett a felülvizsgálat:
- a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 5/2013. (III. 28.) önkormányzati rendeletet valamint  
- a gyermekek védelmével összefüggő és természetben nyújtott ellátások valamint a személyes gondoskodást nyújtó ellátások helyi szabályairól szóló 6/2006. (III. 28.) önkormányzati rendeletet.
 
Az 5/2013. (III. 28.) önkormányzati rendelet felülvizsgálata olyan nagymértékű módosítással jár, mely egy új rendelet megalkotását teszi szükségessé. Az önkormányzati segélyezési rendszerén kívül új szabályozást nem tartalmaz a rendelet, csak a bekövetkezett változások kerültek átvezetésre a normaszövegen.
A 6/2006. (III. 31.) önkormányzati rendelet hatályon kívül helyezése indokolt az alábbiak miatt:
- a rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény szabályozására nem jogosult az önkormányzat,
- a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás 2014. január 1. napjával megszűnő segélyezési forma, melynek elemeit beépítettük a helyi szociális rendelet-tervezet normaszövegébe,
- a gyermekek karácsonyi támogatása –ez az egy szabályozási kör amely tovább él, mely azonban nem szociális rendeletalkotási tárgykör, azt a költségvetésében kell szerepeltetni.
- a személyes gondoskodást nyújtó ellátások tekintetében sem kell önálló rendeletet alkotni, mert a társulás útján ellátott ellátásokat a társulás döntése alapján Gyomaendrőd Város Önkormányzatának rendeletében kell szabályozni, mely rendelet-tervezetet véleményezi is a Képviselő-testület jelen testületi ülésén. A gyermekétkeztetés térítési díjával kapcsolatos szabályozás a Hunya Község Önkormányzatának Napközi Otthonos Konyhájának szolgáltatásairól szóló 13/2013. (V. 2.) önkormányzati rendeletében található.
 
Összegezve tehát a felülvizsgálat során egy rendelet megalkotása szükséges, melyben rendelkezni kell a 6/2006. (III. 31.) önkormányzati rendelet és az azt módosító rendelet hatályon kívül helyezéséről.
 
Előzetes hatásvizsgálat
 
1. A tervezett jogszabály társadalmi, gazdasági, költségvetési hatása:
A rendelet megalkotásával összhangba kerül az önkormányzati segélyezés rendszere a 2014. január 1. napján hatályba lépő törvényi szabályozással. Az önkormányzati segélyezés új rendszerével a családok számára kedvezőbb jogosultsági feltételek írhatók elő a jelenlegi szabályozásnál, az egyedül élő személyek számára a jogosultsági feltételek nem változnak.
 
2. Környezeti és egészségi következményei:
Az önkormányzati segélyezés rendszerében több olyan segélytípus van, mely a kérelmezők egészségi állapotát, annak gyógyítását célozza meg (kórházi kezelés, gyógyszerköltség)
 
3. Adminisztratív terheket befolyásoló hatások:
A rendeletben foglaltak végrehajtásának az adminisztratív terheket befolyásoló hatása nincs.
 
4. A jogszabály megalkotásának szükségessége, a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A rendelet megalkotásával összhangba kerül az önkormányzati segélyezés rendszere a 2014. január 1. napján hatályba lépő törvényi szabályozással. Önkormányzatunk határidőben eleget tesz törvényi kötelezettségének.
 
5. A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
A jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, tárgyi, szervezeti és pénzügyi feltételek az Önkormányzatnál rendelkezésre állnak.
 
Indokolás
 
1. § A rendelet hatályáról rendelkezik, mely összhangban van a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) személyi hatályával.
 
2. § Hunya Község Önkormányzata szociális rászorultság esetén önkormányzati segélyt és közgyógyellátást állapít meg. A szociális hatáskörök gyakorlását az Önkormányzat a polgármesterre ruházza át.
 
3-5. § Hunya Község Önkormányzata részletesen meghatározta az alkalmanként jelentkező, elismert többletkiadás miatt időszakosan létfenntartási gondokkal küzdő személyek részére adható önkormányzati segély jövedelmi és egyéb jogosultsági feltételeit.
 
6. § Hunya Község Önkormányzata meghatározta a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került személyek részére adható önkormányzati segély jövedelmi és egyéb jogosultsági feltételeit.
 
7-9. § A segélyezés során alkalmazott fogalom meghatározásokat a Szt.-hez igazítja. Eljárási rendelkezéseket határoz meg az önkormányzati segély kifizetésének módjáról.
 
10. § Hunya Község Önkormányzata természetbeni szociális ellátásként méltányossági közgyógyellátást biztosít.
 
11. § Hunya Község Önkormányzata meghatározza a rendszeres szociális segélyben részesülő személy együttműködési kötelezettségének szabályait, eljárási rendelkezésit.
 
12. § A rendelet hatályba lépéséről, valamint a hatályát vesztő önkormányzati rendeletekről rendelkezik.
 
Fent leírtak figyelembevételével készült el a módosító rendelettervezet, melyet kérem, szíveskedjenek megvitatni, és elfogadásáról dönteni.


Döntési javaslat

"A helyi szociális rendeletek felülvizsgálata - II. forduló"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: szociális ügyek
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

…/2013. (………..) önkormányzati rendelet
a szociális ellátások helyi szabályairól
 
Hunya Község Önkormányzata a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. III. törvény 132. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
 
1. A rendelet hatálya
 
1. §A rendelet hatálya a 2. §-ban meghatározott ellátások tekintetében kiterjed Hunya Község közigazgatási területén állandó bejelentett lakhellyel, tartózkodási hellyel rendelkező magyar állampolgárokra, valamint bevándorlási, letelepedési engedéllyel rendelkező és menekültként elismert személyekre, hontalanokra illetve az 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 3. § (2)-(3) bekezdésében meghatározott állampolgárokra.
 
2. Szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátások
 
2. §(1)Hunya Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Önkormányzat) által nyújtott szociális rászorultságtól függő támogatások az:
a) önkormányzati segély
b) közgyógyellátás.
 
(2) Az Önkormányzat az (1) bekezdésben meghatározott szociális hatáskörök gyakorlását a polgármesterre ruházza át.
 
(3) A szociális feladat- és hatáskör gyakorlásáról, a hozott döntésekről a hatáskör gyakorlója évenként a képviselő-testületet tájékoztatja.
 
3. Önkormányzati segély
 
3. § Az Önkormányzat az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő valamint a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került személyek részére önkormányzati segélyt nyújt.
 
4. § (1) Önkormányzati segélyben részesíthető az a személy, aki önmaga illetve családja átmeneti létfenntartásáról alkalmanként jelentkező többletkiadás miatt más módon nem tud gondoskodni.
 
(2) A 4. § (1) bekezdés szerinti elismert többletkiadások:
a) tanulói, hallgatói jogviszonyban álló gyermek vagy fiatal felnőtt tanévkezdési kiadása,
b) legalább 8 napot elérő vagy meghaladó kórházi kezelés esetén felmerülő költségek,
c) fűtési kiadások,
d) temetési költségek.
 
(3) A (2) bekezdésben meghatározott, alkalmanként jelentkező többletkiadások felmerülése miatt időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére alkalmanként vagy havi rendszerességgel önkormányzati segély adható, amennyiben az Szt. szerinti vagyonnal nem rendelkező kérelmező családjában az egy főre számított havi családi jövedelemhatár nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át.
 
(4) A havi rendszerességgel megállapított önkormányzati segély egy hóra eső összegét minden hónap 5-ig kell folyósítani. A támogatást elsősorban természetbeni ellátásként élelmiszer, tüzelő, gyógyszer vásárlás céljára kell biztosítani. Kérelmező alapos indokra történő hivatkozása esetén a segély egy összegben is folyósítható. Alapos indok az, ha az önkormányzati segély egy összegben szükséges az élelmiszer, tüzelő, gyógyszer megvásárláshoz, a gyógykezeléshez, a mindennapi életvitelhez szükséges eszköz beszerzéséhez.
 
(5) Az (1) bekezdésben foglalt esetekben az igényt a többletkiadást jelentő esemény bekövetkeztét követő harminc napon belül lehet érvényesíteni. A fenti határnap elmulasztása jogvesztő.
 
5. §(1) Elismert többletkiadásként felmerülő temetési költségek enyhítése címén önkormányzati segély (a továbbiakban: temetési segély) állapítható meg annak az elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodó személynek a részére, aki családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át.
 
(2) A temetési segély összege 15.000 Ft. A 6. § (2) bekezdésében meghatározott rendkívüli élethelyzetbe került személy számára ennél magasabb összegű segély is megállapítható.
 
6. § (1) Az Önkormányzat alkalmanként legfeljebb 50 ezer forintig terjedő összegben jövedelmi viszonyoktól függetlenül is állapíthat meg önkormányzati segélyt a Szt. szerinti vagyonnal nem rendelkező, a létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe, krízis helyzetbe került személy részére.
 
(2) Rendkívüli élethelyzetbe kerül az a személy vagy család, ha az alkalmanként jelentkező többletkiadások, így különösen: elemi kár, lakáskár, gyógyszer, gyógyászati segédeszköz költség, életvitelt befolyásoló halaszthatatlan kiadások miatt megélhetése veszélybe kerül, anyagi segítségre szorul.
 
7. § A rendelet alkalmazásában jövedelem, vagyon, család, közeli hozzátartozó, egyedül élő, háztartás, rendszeres pénzellátás, keresőtevékenység, aktív korú, egyedül álló meghatározására az Szt. 4. § (1) bekezdésében foglaltak az irányadóak.
 
8. § (1) Sürgős szükség esetén - ha az igénylő életkörülményei az azonnali segítséget indokolják – az önkormányzati segély bizonyítási eljárás nélkül az igénylő nyilatkozatai alapján kiutalható. Ilyen esetben a határozathozatalt követő nyolc napon belül helyszíni ellenőrzéssel kell meggyőződni a nyilatkozatok valódiságáról.
 
(2) A készpénzben megállapított önkormányzati segélyt a határozat jogerőre emelkedését követő nyolc napon belül a Hunya Község Önkormányzata házipénztárában veheti fel a jogosult vagy kérelmére a segély összegét pénzintézeti folyószámlájára utalják.
 
9. § Az önkormányzati segély természetben nyújtott támogatásként is adható, kiadható részben vagy egészben vásárlási vagy gyógyszer utalvány formájában is, illetve az igénylő költségeinek közvetlen átvállalásával, az intézményi térítési díj megfizetésével történhet.
 
4. Közgyógyellátás
 
10.§ (1) Az Sztv. 50. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a (2) bekezdésben szabályozott szociálisan rászorult személy is jogosult közgyógyellátásra.
 
(2) Szociálisan rászorultnak kell tekinteni azt a kérelmezőt, akinek a családjában az egy főre eső havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 190 %-át, egyedül élő esetén 220 %-át nem haladja meg és havi rendszeres gyógyító ellátásának költsége eléri a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 25 %-át.
 
5. A rendszeres szociális segélyre jogosultak együttműködési kötelezettségéről
 
11. §(1) Az Önkormányzat az aktív korúak ellátására jogosult rendszeres szociális segélyben részesülő személyek - ide nem értve az egészségkárosodott személyeket - (továbbiakban RSZS-ben részesülő) együttműködésének intézményi feltételeiről Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya Települési Önkormányzati Társulás útján fenntartott Térségi Szociális Gondozási Központ Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálata (a továbbiakban kijelölt szerv) útján gondoskodik.
 
(2) Az RSZS-ben részesülő személy köteles az együttműködés keretében a rendszeres szociális segély megállapítását kimondó határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül a kijelölt szervnél nyilvántartásba vetetni magát, majd az ezt követő 15 napon belül, illetve a kijelölt szerv által megadott határidőre a beilleszkedést segítő programról írásban a kijelölt szervvel megállapodni és a programban foglaltakat folyamatosan teljesíteni.
 
(3) A kijelölt szerv a nyilvántartásba vételről, illetve a beilleszkedési programról az Önkormányzatot 15 napon belül értesíteni.
 
(4) Beilleszkedést segítő programok típusai:
a) tanácsadás (jogi, munkaügyi, egészségügyi stb.),
b) csoportos önsegítő és képességfejlesztő foglalkozás,
c) egyéni képességeket fejlesztő, életvitelt, életmódot formáló egyéni foglalkozás,
d) munkavégzésre felkészítő foglalkozás
e) munkahelykeresést segítő technikák elsajátítása,
f) alkalmi munkavállalást segítő programok.
 
(5) Az együttműködés megszegésének esetei:
a) az RSZS-ben részesülő személy nem jelent meg a kijelölt szervnél, illetve nem vetette nyilvántartásba magát,
b) a kijelölt szerv által számára előírt időpontban nem jelenik meg és távolmaradását megfelelő módon nem igazolta,
c) a számára előírt foglalkozásokon, tanácsadáson nem vett részt,
d) a beilleszkedési programban meghatározottakat nem hajtotta végre.
 
6. Záró rendelkezések
 
12. §(1) Ez a rendelet 2014. január 1. napján lép hatályba.
(2) Hatályát veszti 6/2006. (III. 31.) önkormányzati rendelet és az azt módosító 14/2006. (VIII. 29.) önkormányzati rendelet valamint az 5/2013. (III. 28.) önkormányzati rendelet.

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe