2015. december 15-i ülésére
Tárgy: | Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzatának 2016. évi költségvetési koncepciójára | |
Készítette: | Nagyné Horváth Gabriella irodavezető | |
Előterjesztő: | Hidvégi József polgármester | |
Véleményező bizottság: | Humán Bizottság, Városfejlesztési Bizottság, Jogi Bizottság, Pénzügyi Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény érvényben lévő szabályozása költségvetési koncepció készítését nem írja elő, azonban Fonyód Város Önkormány Képviselő-testületének a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2015. (III.26.) számú önkormányzati rendelete 54. §. (1) bekezdése szerint a képviselő-testület az önkormányzat költségvetését költségvetési rendeletben határozza meg, melynek elfogadása két fordulóban történik.
Célunk, hogy Fonyód város Önkormányzata 2016. évre vonatkozó feladatainak, terveinek, gazdálkodási kereteinek bemutatása továbbra is költségvetési koncepció készítésével történjen.
Az Országgyűlés Magyarország 2016. évi központi költségvetéséről szóló C. törvényt elfogadta, így az önkormányzatok általános működtetésének és ágazati feladatainak támogatására igényelhető fajlagos támogatási összegek jóváhagyásra kerültek.
A szabályozás szerint az önkormányzatok központi finanszírozása 2016. évben is az önkormányzati feladatellátáshoz igazodó, feladatalapú támogatási rendszerben történik.
Terveink szerint Fonyód Város Önkormányzatának gazdálkodását jövő évben az intézmények és az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok kiemelt hatékonyságú, gazdaságos működtetése, a 2015. évről áthúzódó beruházások befejezése, és további, a város fejlődését szolgáló fejlesztések előkészítése és megvalósítása határozza meg.
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény szociális és gyermekjóléti szolgáltatásokat érintő 2016. január 1-jétől hatályos módosításai szerint a járásközpont települési önkormányzatok család- és gyermekjóléti központ működtetésére kötelezettek. A Képviselő-testület döntése szerint Fonyód Város Önkormányzata a család- és gyermekjóléti központot a Fonyód-Balatonfenyves Szociális Társulás irányítása alá tartozó Fonyód-Balatonfenyves Alapszolgáltatási Központ intézményegységeként kívánja működtetni. A létrejövő szervezeti egység működtetése és a feladat finanszírozása azonban kizárólag Fonyód Város Önkormányzatát terheli.
A költségvetési koncepció elsődleges célja a költségvetés összeállításához szükséges alapelvek, főbb célkitűzések meghatározása.
Az önkormányzat költségvetési koncepcióját meghatározó általános alapelvek
· A koncepció szervesen illeszkedik a Gazdasági Ciklusprogramban megfogalmazott célkitűzésekhez, érvényre juttatva a korábbi években meghatározott prioritásokat.
· Gazdálkodásunk pénzügyi kereteit döntően a 2013-ban bevezetett feladattámogatási rendszer és saját adóbevételeink nagysága határozza meg, mely alapot biztosít az intézményi hálózat és az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok hatékony, gazdaságos működtetéséhez.
· A kormány által kijelölt új operatív programokhoz igazítva kell a város fejlődését elősegítő fejlesztési terveinket megfogalmazni, kiemelt figyelemmel az energetikai és a turisztikai fejlesztésekre.
· Szociális területen a kialakított helyi szociálpolitika elveinek megfelelően, célzottan szükséges felhasználni az önkormányzat által biztosított forrást.
· Az önkormányzat szabályozott keretek között támogatja a helyi civil szervezetek társadalmi szerepvállalását, kiemelt tekintettel a turisztikai és sport tevékenységekre. A támogatások odaítélésének elsődleges célja a társadalmi szervezetek bevonása az önkormányzati feladatok ellátásába.
· A költségvetési törvény támogatási struktúrája alapján nem, vagy csak kisebb mértékben lesz mód rendkívüli állami támogatások igénybevételére.
· A stabilitási törvény előírásai alapján hitelfelvétel nem tervezhető.
A várható kereteket figyelembe véve a koncepció készítés során a következő struktúrával számolunk:
Bevételek
Állami támogatások
A 2016. évi költségvetési törvény 2. sz. melléklete határozza meg a helyi önkormányzatok általános működésének támogatását.
Általánosságban megállapítható, hogy az előző évhez képest az egyes támogatási jogcímek fajlagos összege nem változik, az igénybe vehető összeget csak a lakosságszám, illetve a mutatók változása befolyásolja.
Kedvező, hogy az előző évhez képest ugyan kis mértékben, de növekedett az állandó lakosok száma 5.208 fő-ről 5.224 fő-re (egyes támogatási jogcímek számítása során a 2015. január 1-i állapot szerinti lakos számot kell figyelembe venni).
Az előzetes számítások szerint 2016. évben 368.582 e Ft támogatás igénybevételére jogosult Fonyód Város Önkormányzata, melyből:
- Az önkormányzati hivatalok működéséhez az elismert hivatali létszám alapján biztosít támogatást az állam 4.580 e Ft/fő fajlagos összeggel, így a hivatali személyi és a dologi kiadásokra 97.599,8 e Ft támogatást várhatunk (21,31 fő mutatószám).
- A település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatok (zöldterület-gazdálkodás, közvilágítás fenntartása, köztemető fenntartása, közutak fenntartása) ellátására kapott támogatás a 2014. évi országosan összesített önkormányzati beszámolóban szereplő kormányzati funkciókon elszámolt - meghatározott mutatókra vetített - településkategóriánként számított nettó működési kiadások figyelembevételével kerül majd megállapításra. Erre vonatkozóan még nem rendelkezünk adattal, így egyelőre a 2015. évi összeggel számolunk.
- Az egyéb önkormányzati feladatokra 2.700 Ft/fő fajlagos támogatás összeggel számolva 14.104,8 e Ft a támogatás.
- A lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatására 2.550 Ft/külterületi lakos támogatás illeti meg az önkormányzatot a 2015. január 1-i állapot szerint. Ezt a számot azonban még nem ismerjük, így csak a 2014. évi adatot tudjuk figyelembe venni, mely 25 fő esetén 64 ezer Ft volt.
- Általános támogatásként jelenik meg az üdülőhelyi feladatok támogatása. Az üdülővendégek tartózkodási ideje alapján 2014. évben ténylegesen beszedett idegenforgalmi adóhoz 1,55 Ft támogatást biztosít az állam, amely 51.345 e Ft.
- 2015. évtől módosult a beszámítási összegként definiált – az önkormányzatok iparűzési adóerő-képességét tükröző – elvonás alapját képező támogatások sorrendje. A 2015. évi tényleges iparűzési alapból számított, az 1 főre jutó adóerő-képesség szerint sávosan meghatározott támogatás csökkentés mértéke alapján Fonyód város Önkormányzatot 2016. évre 34.134 e Ft támogatáscsökkentés terheli. Az iparűzési adóalap növekedése miatt ez 2,7 millió Ft-tal magasabb összegű elvonás, mint 2015. évben.
Az elvonás az előzőekben felsorolt önkormányzati támogatásokból kerül levonásra.
- Az óvodaműködtetés köznevelési feladat, melynek keretében az óvodapedagógusok és az óvodapedagógusok nevelő munkáját közvetlenül segítők létszáma alapján igényelhető a támogatás a dolgozók bér és járulék költségeire.
Az óvodaműködtetésre az ellátotti létszám alapján 70.000 e Ft /fő/év fajlagos összeg igényelhető. Az adatok meghatározását követően a feladathoz összesen 58.213 e Ft igénybevételére jogosult az önkormányzat.
- A bölcsőde működéséhez kapott támogatás összegét is az ellátotti létszám határozza meg. A fajlagos összeg nem változott, 494.100.-Ft/ellátott, azonban a bölcsőde kihasználtsága magasabb, mint a korábbi időszakokban, így 17 fő helyett 19 fő-re igényelünk támogatást. A következő évi támogatás számított összege 9.387,9 ezer Ft.
- A szociális ágazatnál is - szociális étkeztetés, házi segítségnyújtás és nappali ellátás - az ellátotti létszám határozza meg a támogatás összeget, mert a fajlagos támogatási összegek nem változtak. A társulásban történő feladat ellátás miatt kiegészítő támogatás is igényelhető. A jogcímekre összesen 21.865,8 ezer Ft támogatás vehető számba.
- A családsegítés és gyermekjóléti szolgálat területi feladatának ellátására az állandó lakosság száma alapján jogosult az önkormányzat. Az alaptámogatás mellett azonban korábban társulási kiegészítés is megillette az önkormányzatot (közel 3 millió Ft volt évente), ez a jogcím a következő évben - a rendszer központi teljes átalakítása miatt - már nem létezik, így 6 millió Ft tervezhető.
- A már említett központi feladat átalakítás miatt 2016. évtől új elemként jelentkezik Fonyód városnál a család- és gyermekjóléti központ működtetésére - különböző meghatározott mutatók alapján számított támogatás.
A feladat a járásszékhely települési önkormányzatokhoz kerül telepítésre, a finanszírozásként kapott összeg a járás lakosságszáma, illetve a járáshoz tartozó települések száma alapján került meghatározásra 18 millió Ft összegben.
- Már 2015. év őszén jelentősen változtak a gyermekétkeztetés finanszírozásának szabályai, mely miatt a 2016. évi költségvetésben 20 %-kal nagyobb forrás keretet biztosít a kormányzat a gyermekétkeztetésre. Két jogcímen vehető igénybe a támogatás, egyrészt a feladatellátásban résztvevő számított dolgozói létszám alapján (az elismert létszám 12,3 fő) a bér és járulék költségére várhatóan 20.074 e Ft, valamint az üzemeltetési költségekre. Ez utóbbira vonatkozó pontos összeget azonban még nem ismerjük (az igényelt támogatási összeg 29.259 e Ft), ezért egyelőre csak a 2015. évi adattal számoltunk.
- A könyvtári és közművelődési feladatokra a település lakosságszáma alapján 5.955 e Ft központi forrással számolunk.
A fent részletezett támogatásokat az előzetes adatszolgáltatások alapján vettük számításba, azonban a 2016. januári kormányzati döntések ismertetése után - az önkormányzat költségvetési rendeletének megalkotásáig - véglegesítésre kerülnek.
Az előzetes számítások alapján a 2016. évi várható állami támogatásokat a következő táblázatban mutatjuk be.
|
A |
B |
C |
Sor-szám |
|
|
|
Megnevezés |
mutató (fő) |
Összege (Ft) |
|
1 |
I. Helyi önkormányzatok általános támogatása |
|
212 716 750 |
2 |
1. Önkormányzati hivatal működésének támogatása |
21,31 |
97 599 800 |
3 |
2. Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása összesen: beszámítás előtt (4+5+6+7) |
|
77 598 064 |
4 |
A zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok ellátásának támogatása: |
|
17 927 862 |
5 |
Közvilágítás fenntartásának támogatása |
|
37 792 000 |
6 |
Köztemető fenntartásával kapcsolatos feladatok támogatása |
|
1 502 682 |
7 |
Közutak fenntartásának támogatása |
|
20 375 520 |
8 |
3. Lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatása |
|
63 750 |
9 |
4. Üdülőhelyi feladatok támogatása |
|
57 528 250 |
10 |
5. Egyéb önkormányzati feladatok támogatása |
|
14 061 600 |
11 |
Beszámítás összege: (10., 8., 4., 5., 6., 9., 2. sorra vonatkoztatva) |
|
-34 134 714 |
12 |
Helyi önkormányzatok általános támogatása beszámítás után: |
|
212 716 750 |
13 |
II. Köznevelési feladatok támogatása összesen: (14+…+20) |
|
58 213 234 |
14 |
Óvodapedagógusok (8 hóra) |
9,3 |
26 709 600 |
15 |
Óvodapedagógusok munkáját segítők (8 hóra) |
6 |
7 200 000 |
16 |
Óvodapedagógusok (4 hóra) |
9,3 |
13 354 800 |
17 |
Óvodapedagógusok elismert létszáma (pótlólagos összeg) |
9,3 |
325 500 |
18 |
Óvodapedagógusok munkáját segítők (4 hóra) |
6 |
3 600 000 |
19 |
Óvodaműködtetési támogatás (8 hónapra) |
100 |
4 666 667 |
20 |
Óvodaműködtetési támogatás (4 hónapra) |
101 |
2 356 667 |
21 |
III. A települési önkormányzatok szociális, gyermekjóléti és gyermekétkeztetési feladatainak támogatása |
|
91 697 208 |
22 |
1. Települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása |
|
8 594 360 |
23 |
2. Egyes szociális és gyermekjóléti feladatok támogatása |
|
55 253 664 |
24 |
Család- és gyermekjóléti központ |
6,0 |
18 000 000 |
25 |
Család- és gyermekjóléti szolgálat |
1,0 |
6 000 000 |
26 |
Szociális étkeztetés |
209 |
12 727 264 |
27 |
Házi segítségnyújtás |
32 |
6 032 000 |
28 |
Időskorúak nappali intézményi ellátása |
19 |
3 106 500 |
29 |
Gyermekek napközbeni ellátása - Bölcsődei ellátás |
19 |
9 387 900 |
30 |
3. Gyermekétkeztetés támogatása |
|
27 849 184 |
31 |
A finanszírozás szempontjából elismert dolgozók bértámogatása |
12,3 |
20 073 600 |
32 |
Üzemeltetési támogatás |
|
7 775 584 |
33 |
IV. Települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása |
5 208 |
5 955 360 |
34 |
Összesen |
|
368 582 552 |
(A táblázatban jobb oldalra igazított adatok még nem véglegesek.)
Közhatalmi bevételek - Adópolitika
A helyi adó a legjelentősebb bevételi forrása önkormányzatunknak.
A Képviselő-testület 2015. november 26-i ülésén módosította a helyi adókról szóló önkormányzati rendeletet, a módosítás a vagyoni típusú adók közül kizárólag az építményadót érinti. A kihirdetett módosítás szerint 2016. január 1-jétől az építményadó mértéke növekszik, azonban a képviselő-testület a Fonyódon élő állampolgárokat kedvezményezetti pozícióba kívánta hozni. Megszüntetésre került a bejelentett lakók számától függő adómérték, csak a vasúti pálya vonalától északra/délre meghatározott területi differenciálás maradt meg. Minden állandó lakos kizárólag az eltérő hasznos alapterület alapján fizet más-más mértékű adót.
A módosítás eredményeként építményadóból 7.579 ezer Ft többletbevétel várható.
Idegenforgalmi adónem esetében bővítésre került a törvény által biztosított mentességek köre, azonban ennek pénzügyi hatása nem releváns.
2016. évben is a belföldi gépjárművek után a települési önkormányzat által beszedett gépjárműadó 40%-a, a gépjárműadóhoz kapcsolódó bírságból, pótlékból származó bevétel 100%-a illeti meg az önkormányzatot.
A felhalmozódott adóhátralék az éves kivetés összegéhez viszonyítva kb. 25 %, mely nagyon magas mérték. Erre való tekintettel 2016. évben kiemelt figyelmet kell fordítani a hátralékok behajtására, és folytatni kell a követelés állomány csökkentése érdekében megkezdett adóhatósági intézkedések sorozatát.
Tájékoztató adatok az adóhátralékok állományáról adónemenként (2015. december 10.) |
|
adónemek |
(ezer Ft) |
Adóhátralék |
134 855 |
- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka |
40 099 |
építményadó |
57762 |
- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka |
20232 |
telekadó |
17772 |
- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka |
6510 |
idegenforgalmi adó |
2187 |
- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka |
501 |
iparűzési adó |
17055 |
- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka |
2304 |
gépjárműadó |
13259 |
- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka |
196 |
pótlék |
24463 |
- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka |
10234 |
bírság |
1773 |
- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka |
122 |
talajterhelési díj |
584 |
- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka |
0 |
Az adóhátralékok állományának csökkentése mellett nagy hangsúlyt kell fektetni adóellenőrzések foganatosítására is, mellyel az év során többletbevétel érhető el.
Működési bevételek
A gyermekétkeztetésből keletkező jelentősebb összegű bevételt a Fonyód Konyha Kft. szedi be, ezért az intézményeknél csak kisebb összegekben, néhány jogcímen keletkezik működési bevétel.
A bölcsődénél a gyermekfelügyelet óradíjaiból, a polgármesteri hivatalnál a hivatali munkaidőn kívül lebonyolított anyagkönyvi eseményekért fizetett díjakból, a FOKI esetében a könyvtári és az igénybe vehető szolgáltatások díjaiból (internethasználat, fénymásolás), valamint a kulturális programok és a múzeumi belépőjegyeinek értékesítéséből, illetve a helyiségek bérbeadásából képződik bevétel. Az óvodánál bevétel nem keletkezik.
Az önkormányzati vagyon hasznosításából származó bevételeink – lakások, iroda helyiségek, üzletek, területek bérbeadása – várhatóan az előző évi szinten alakulnak, mert a bérlők teljesítik fizetési kötelezettségeiket. A korábbi évek alatt képződött és ügyvédi eljárásra átadott ügyeink követeléseiből számottevő bevétel nem várható.
2016. évben is várható, hogy a turisztikai feladatok támogatására kiegészítő támogatásban részesül önkormányzatunk a Nemzetgazdasági Minisztérium által kezelt „Idegenforgalmi adó differenciált kiegészítése” előirányzatból.
A jövő évi pontos összeg nem ismert, 2015. évben ezen a címen 14 millió Ft támogatás érkezett.
A Munkaügyi Központon keresztül bonyolított közfoglalkoztatási programokat a következő évben is igénybe kívánjuk venni. A pályázatok keretében foglalkoztatottak a város közfeladatainak ellátásában aktív részt vevők. Az igénybe vehető támogatás intenzitása általában a munkabérek esetében 75-100 %, a kapcsolódó járulékokra 50 %.
Felhalmozási bevétel
Évről évre kevesebb felhalmozási bevétellel lehet számolni, mivel az értékesíthető ingatlanok száma csökken. A Vigadó-téri üzletek közül 3-ra van érdeklődő, valamint 2 földterület vásárlására is folytatunk előzetes tárgyalásokat, de az értékesítésekről - konkrét vételi szándék hiányában - döntés még nem született.
A felhalmozási bevételek az önkormányzat pályázatai esetében az önerő részét képezik, így a források bővítése érdekében célul kell kitűzni a forgalomképes, üresen álló ingatlanok értékesítésének, hasznosításának lehetőségeit.
Pályázati támogatás
A Gimnázium és az Általános iskola energetikai pályázatai 2015. évben lezárulnak, ismereteink szerint az elszámolt uniós támogatási összegek is megérkeznek még ebben az évben.
A következő időszak lehetőségei még ismeretlenek. A kiírások és a támogatási intenzitások megismerése után lehet csak a forrásokat a következő évre számításba venni.
Kiadások
Működési kiadások
Polgármesteri Hivatal kiadásaiban a személyi juttatások összegét alapvetően a 2016. évi központi költségvetésről szóló C. törvény 57. § (1) bekezdése szerint a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX törvény 132. §-a szerinti illetményalap mértéke határozza meg, mely 2016. évben is 38.650 Ft. Ez azt jelenti, hogy a közszolgálati tisztviselők számára 2016. évben sem lesz béremelés. Az illetményalap így már 2008. január 1. óta változatlan.
A személyi kiadások között a 36 fő hivatali tisztviselő bérköltségét, cafetéria és munkába járás költségtérítésének összegét kell számítani. A tisztviselők éves cafetéria-juttatás kerete 2016. évben is a kötelező bruttó 200.000 Ft/fő/év, mely magába foglalja a munkáltatót terhelő közterheket is.
Munkáltatói oldalon nem jelent változást, de foglalkoztatottak számára mégis kedvező, hogy a személyi jövedelemadó kulcsa 2016. évtől 16 %-ról 15 %-ra csökken.
A személyi kiadások után fizetendő munkáltatót terhelőterhelő járulékok nem változnak, a szociális hozzájárulási adó mértéke továbbra is 27%.
Az Óvoda személyi kiadásai között az engedélyezett és betöltött 18 fő bér és bérjellegű juttatásait tartalmazza. A pedagógus életpálya-modell bevezetésével a pedagógus bérnek a minimálbér az alapja, ennek összege még nem ismert.
2015. évben 3 fő óvodapedagógus sikeresen vett részt az előmeneteli rendszer keretén belül lebonyolított minősítési eljárásban. Ők 2016. január 1-től pedagógus II. kategóriába kerülnek besorolásra, melyhez kapcsolódó többletkiadás várhatóan kiegészítő állami támogatásként igényelhető lesz.
Az intézménynél 1 fő dajka nyugdíjba vonul 2016. szeptemberben, a számára kifizetésre kerülő jubileumi jutalmat, felmentési időre járó illetményt számba kell venni a tervezett költségvetésben.
Bölcsőde a szociális ágazathoz tartozik, azonban ebben az ágazatban sem lesz központi béremelés. A dolgozók (7 fő) számára kötelező bérelem a 2014. évtől bevezetett ágazati pótlék, melyre a tényleges kifizetések szerint év közben kiegészítő állami támogatás igényelhető.
A várható – és később publikálásra kerülő minimálbér emelés – befolyásolni fogja a személyi kiadások mértékét, mivel valamennyi dolgozó minimálbér szerinti illetményre jogosult.
A Kulturális Intézmények dolgozói létszáma 9 fő, személyi kiadásként a közalkalmazotti bértáblázat besorolása szerinti illetményeket és a munkába járás kiadását kell számolni, jubileumi jutalom kifizetése nem várható.
Az intézmények alkalmazottai számára jogszabály nem írja elő a cafeteria juttatás megállapítását, de már a korábbi években is biztosított a képviselő-testület 8.000.-Ft/fő/hó összegű juttatást, melyet 2016. évben javasolunk 10.000.-Ft/fő/hó keret összegben megállapítani.
A megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény 23. § (1) bekezdése szerint a munkáltató rehabilitációs hozzájárulás fizetésére kötelezett, ha az általa foglalkoztatottak létszáma a 25 főt meghaladja, és az általa foglalkoztatott megváltozott munkaképességű személyek száma nem éri el a létszám 5 százalékát (kötelező foglalkoztatási szint).
Ez a kötelezettség a Polgármesteri Hivatal létszáma tekintetében releváns, mivel az engedélyezett létszám keret alapján a szervezetnél 2 fő megváltozott munkaképességű személyt kell foglalkoztatni annak érdekében, hogy a meghatározott 946.500.-Ft/fő/év, vagyis közel 2 millió Ft rehabilitációs hozzájárulás fizetési kötelezettség ne terhelje a költségvetést.
Az alapfokú és a középfokú oktatási intézmények működtetését továbbra is vállalja az önkormányzat, melyhez az állam év közben - csekély összegű - kiegészítő támogatás biztosít. A támogatás jövő évi összege nem ismert, 2014. évben 29.234 e Ft (kb. 50 %), 2015. évben azonban csak 6.357 e Ft (kb. 10 %) volt, így a tervezésénél teljes a bizonytalanság.
A dologi kiadások számítása során a 2015. évi adatokat kell figyelembe venni a közüzemi és a folyamatos teljesítésű szerződések alapján, azonban a szakmai feladatok teljesítéséhez kapcsolódó kiadások esetében a 2015. októberig megjelent tételeket lehet számítani.
Javasoljuk engedélyezni valamennyi önkormányzati intézmény és gazdasági társaság munkavállalója vonatkozásában 40.000.-Ft/fő/év összegű kiegészítő juttatás kifizetéséhez forrás biztosítását a költségvetésekben.
Szociálpolitika
2015. március 01. napjától módosultak a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény és végrehajtási rendeletei. Ennek figyelembe vételével fogadta el Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 2/2015. (II.12.) új rendeletét. A változás jelentősen átalakította a helyi segélyezés rendszerét, mivel a korábbi állami szerepvállalás háttérbe szorulásával nőtt a helyi önkormányzatok szerepe a rászorulók ellátásában.
A 2016. évben várhatóan kifizetésre kerülő támogatások számításánál a 2015. évi adatokat kell alapul venni, melyek szerint jelentősen csökkenni fog a szociális támogatásokra fordítandó keretösszeg. A 2015. évi változások eredményeként az önkormányzati támogatások kifizetésére állami forrás nem vehető igénybe.
Az alábbi táblázat a különböző címeken nyújtott ellátásokat, az igénybe vevők számát és a kifizetések összegét tartalmazza 2015. november 30-i állapot szerint:
Ellátás megnevezése |
Kérelmezők/ellátottak száma |
Kifizetés összege |
Rendkívüli települési támogatás keretében Átmeneti segély fára (természetbeni ellátás) |
19 |
- |
Rendkívüli települési támogatás keretében Átmeneti segély pénzbeli |
22 |
155.000.-Ft |
Rendkívüli települési támogatás keretében Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás |
15 |
166.461.-Ft |
Rendkívüli települési támogatás keretében Temetési segély |
7 |
230.000.-Ft |
Települési támogatás keretében Lakásfenntartási támogatás |
19/18 Elutasított: 1 |
174.600.-Ft |
Gyermekvállalási támogatás |
28 |
1.120.000.-Ft |
Közlekedési támogatás |
9 |
91.170.-Ft |
Köztemetés |
1 |
125.140.-Ft |
Fonyód Város Önkormányzata csatlakozott a Bursa Hungarica önkormányzati ösztöndíjpályázathoz, melynek keretében 2016. évben 720 ezer Ft önkormányzati támogatás megfizetésével részesülnek a szociálisan rászoruló hallgatók támogatásban.
A szociális ösztöndíj pályázattól eltérően az esélyegyenlőség érdekében a jól tanuló felsőfokú intézményi hallgatóknak az önkormányzat ösztöndíj rendszert kíván bevezetni, melyre vonatkozóan 2016. évben ki kell alakítani a támogatási szabályokat.
Működési célra átadott pénzeszközök
Az önkormányzat 100 %-os önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságokkal valósít meg meghatározott feladatokat.
Az Egészségügyi Nonprofit Kft. az önkormányzattól átvállalt kötelező feladatként szervezi az alapellátási feladatok közül többek között az orvosi központi ügyeletet. Az ügyeleti feladatokat Fonyód és Balatonfenyves önkormányzata együttesen finanszírozza, melyhez városunk költségvetéséből várhatóan 16 millió Ft-tal kell hozzájárulni.
Az önkormányzat a Fonyód Konyha Nonprofit Közhasznú Kft. működtetésével biztosítja a gyermekétkeztetést és a szociális étkeztetést. A gyermekétkeztetés ellátásához állami támogatás igényelhető a felmerülő bérkiadások és kimutatott üzemeltetési kiadások függvényében.
A Fonyódi Média Kft. 2016. évi feladatai között prioritásként javasoljuk meghatározni - és ehhez forrást biztosítani - Fonyód város arculatának megújítását és a város márkázáshoz kapcsolódó teljes körű marketing tevékenység kialakítását, fejlesztését. Ezzel a koncepcióval az eddigi gyakorlat - intézményenként külön végzett ilyen jellegű tevékenység – megszűnne, a feladat ellenőrizhetően a társaságnál koncentrálódna.
Véleményünk szerint a Városfejlesztési és Városüzemeltetési Kft. feladatainak újra gondolása szükséges arra való tekintettel, hogy a város teljes külső megjelenésének átalakítását, fejlesztését javasoljuk feladatként kitűzni. A hatékony munkavégzés érdekében javasoljuk a meglévő géppark fejlesztését, illetve megújítását.
A gazdasági társaságok 2016. évi működési támogatásának meghatározása során javasoljuk, hogy az önkormányzat által biztosított támogatás összege a 2015. évi tényleges támogatás mértékéig kerüljön engedélyezésre.
Az önkormányzat a költségvetésében szabályozott keretek között biztosít forrást egyéb önként vállalt feladatokra, mellyel támogatja a helyi civil szervezetek társadalmi szerepvállalását és tevékenységét, kiemelt tekintettel a turisztikai és sport tevékenységekre. A támogatások odaítélésének elsődleges célja a társadalmi szervezetek bevonása az önkormányzati feladatok ellátásába.
Fejlesztési feladatok
2015. évről áthúzódó, pályázati forrásból finanszírozott fejlesztési feladat nem jelenik meg a költségvetésben.
Az általános iskola tetőfelújítása külső forrás nélkül, várhatóan csak önkormányzati finanszírozásból kerül megvalósításra, azonban a kiadások tervezésénél egyelőre konkrét adat nem áll rendelkezésre, mert nincs szerződés a kivitelezésre.
A 2016. évi költségvetésben jelentkező kiadás lesz a 2015. évi módosított közbeszerzési tervben kitűzött feladatok teljesítése.
A pályázati kiírások és a támogatási intenzitások megismerése után kialakításra kerülő célok fogják majd meghatározni a következő évi költségvetésbe beépítendő fejlesztési feladatokat.
Összegzés
A költségvetési törvény ismeretében megállapíthatjuk, hogy plusz állami forrásra nem számíthat az önkormányzat 2016. évben, ezért a saját bevételek növelésének lehetőségeit fel kell tárni, és maximálisan ki kell használni a követelések behajtására vonatkozó jogszabályok által biztosított lehetőségeket, mellyel drasztikus kintlévőség csökkenést kell elérni. Továbbá nagy hangsúlyt kell fektetni adóellenőrzések foganatosítására, mellyel az év során többletbevétel érhető el.
Az intézmények, és a gazdasági társaságok által benyújtott előzetes költségvetés-tervezeteket, az önként vállalt feladatokat felül kell vizsgálni, annak érdekében, hogy azok a leggazdaságosabb formában, de magas szakmai színvonalon valósuljanak meg. A feladatok megfelelő szervezésével kell biztosítani az önkormányzati források hatékony felhasználását.
Az Mötv. 111.§ (4) bekezdése értelmében az önkormányzat költségvetési rendeletében működési hiány nem tervezhető.
Döntéshozói vélemények
Jogi Bizottság | A Jogi Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti határozati javaslat elfogadását. | |
Humán Bizottság |
A Humán Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti határozati javaslat elfogadását. |
|
Városfejlesztési Bizottság | A Városfejlesztési Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti határozati javaslat elfogadását. | |
Pénzügyi Bizottság | A Pénzügyi Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti határozati javaslat elfogadását. | |
"Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzatának 2016. évi költségvetési koncepciójára"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: pénzügyi kérdések
A Pénzügyi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
A Pénzügyi Bizottság az alábbi javaslatot terjeszti a Képviselő-testület elé:
Fonyód Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Fonyód Város Önkormányzata 2016. évre vonatkozó költségvetési koncepcióját az előterjesztésben foglaltaknak megfelelő tartalommal az alábbiakban rögzített alapelvek érvényesülése mellett fogadja el:
- A bevételek növelése érdekében adóellenőrzéseket kell foganatosítani és megfelelő intézkedésekkel csökkenteni kell az adóhátralékok állományát.
- A költségvetési egyenleg javítása érdekében a Képviselő-testület előzetesen hozzájárul a forgalomképes ingatlanok 50 millió Ft mértékű 2016. évi értékesítésének előkészítéséhez.
- A költségvetési rendelettervezet összeállítása során a hitel felvétel nem tervezhető.
- A gazdasági társaságok költségvetésének tervezetét az önkormányzat bizottságai véleményezik. A 2016. évi működési támogatások meghatározása során javasoljuk, hogy az önkormányzat által biztosított támogatás összege a 2015. évi tényleges támogatás mértékéig kerüljön engedélyezésre.
- Javasoljuk engedélyezni valamennyi önkormányzati intézmény és gazdasági társaság munkavállalója vonatkozásában a cafeteria összegét 10.000.-Ft/fő/hó összegben meghatározni, illetve 40.000.-Ft/fő/év összegű kiegészítő juttatás kifizetéséhez forrást biztosítani a költségvetésekben.
- A szociális támogatások tekintetében a 2016. évben várhatóan kifizetésre kerülő támogatások számításánál a 2015. évi adatokat kell alapul venni, melyek szerint jelentősen csökkenni fog a szociális támogatásokra fordítandó keretösszeg.
- A kiadási főösszeghez viszonyítva az általános tartalék 3 %-nál, a céltartalék 5 %-nál nem lehet kevesebb.
- A fejlesztési feladatok között meg kell határozni a 2015. évi módosított közbeszerzési tervben kitűzött feladatokat, a további feladatokat a pályázati kiírások és a támogatási intenzitások megismerése után alakítja ki a Képviselő-testület.
- A végleges költségvetési rendelet-tervezet kidolgozása során tovább kell keresni a bevételek növelésének és a kiadások csökkentésének lehetőségeit.
- Az intézmények és az önkormányzati gazdasági társaságok költségvetési előirányzatait az intézményvezetőkkel és a gazdasági társaságok vezetőivel történő egyeztetés útján kell kialakítani.
- A Képviselő-testület a polgármester útján felkéri a jegyzőt, hogy az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1)-(4) bekezdésének és a helyi önkormányzatok és szerveik, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 140. § (1) bekezdése a) pontjának előírása szerint készítse majd el a jogszabály szerinti határidőt figyelembe véve a 2016. évi költségvetési rendelet-tervezetét.
- A Képviselő-testület felkéri a polgármestert, hogy a jegyző által készített költségvetési rendelet-tervezetet az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24. § (2) bekezdése rendelkezéseinek megfelelően nyújtsa be a Képviselő-testületnek elfogadásra.
- A Képviselő-testület felkéri a bizottságokat, hogy a költségvetési koncepció alapján folyamatában segítsék az Önkormányzat költségvetésének tervezését és megalapozott takarékos gazdálkodását.
Határidők, felelősök:
Határidő: értelem szerint
Felelős: Dr. Széll Attila
Hivatali felelős: Nagyné Horváth Gabriella