2016. április 27-i ülésére
Tárgy: | Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzat 2015. évi zárszámadásáról szóló rendelet megalkotásáról | |
Készítette: | Nagyné Horváth Gabriella irodavezető | |
Előterjesztő: | Hidvégi József polgármester | |
Véleményező bizottság: | Humán Bizottság, Városfejlesztési Bizottság, Jogi Bizottság, Pénzügyi Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (1) bekezdése alapján a jegyző által elkészített, a polgármester által beterjesztett rendelettervezet alapján a képviselő-testület a zárszámadásról rendeletet alkot.
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 34. § (4) bekezdése alapján az önkormányzat Képviselő-testülete az első negyedév kivételével - negyedévenként, a döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét.
A 2015. évi előirányzatokat a Képviselő-testület egy alkalommal módosította. A központi hatáskörben meghatározott állami támogatás pótelőirányzatok, vagy az egyes jogcímek előirányzat módosításai, illetve a 2015. évi bevételek és kiadások teljesítési adatainak ismeretében vált szükségessé az önkormányzat 2015. évi költségvetési előirányzatainak módosítása. Ennek eredményeként az önkormányzat 2015. évi költségvetésének bevételi és kiadási főösszege 1.364.405 ezer Ft összegről 3.825.119 ezer Ft összegre nőtt, az intézmények költségvetési főösszege nem változott.
Az önkormányzati bevételek kedvező alakulása, az előző évről áthozott tartalékok miatt 2015. évben biztosított volt az önkormányzat és az intézmények feladatellátásának, valamint az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok tevékenységének finanszírozása.
A tervezett és soron kívüli lehetőségként jelentkező fejlesztések megvalósultak.
2015. I. félévben a gazdálkodást jelentősen megnehezítette a számlavezető pénzintézet 2015. február 24-én bejelentett bankcsődje, melynek eredményeként hetekig bizonytalan finanszírozási körülmények között igyekeztünk az önkormányzati feladatok ellátását biztosítani.
Az önkormányzat számláin zárolt egyenlegek összegét május hónapban rendkívüli támogatásként biztosította a kormányzat, így az átmeneti finanszírozási gondok megszűntek.
2015. évben a költségvetési egyensúly megteremtéséhez és megtartásához külső forrás bevonására nem volt szükség, az első időszak finanszírozási problémájának megszűnése után II. félévtől átmeneti szabad pénzeszközeinket a számlavezetőnél rövid lejáratra - egyedi kamatláb igénnyel - el tudtuk helyezni, mellyel bevételeinket növeltük.
2013. évtől az önkormányzati feladatok finanszírozási rendszere alapjaiban megváltozott. A korábbi normatív finanszírozási rendszert felváltotta a feladatalapú támogatási rendszer, ezzel azonban megszűnt a központi források szabad felhasználhatósága, jelentősen szigorodtak az állami támogatások felhasználásának feltételei.
Helyi adó bevételek alakulása
Az önkormányzat gazdálkodásában jelentős szerepe van a közhatalmi bevételeknek, amely a teljesített költségvetési bevételek 30 %-a.
Adónem |
2013. év |
2014. év |
2015. év |
2014/2013. |
2015/2014. |
Építményadó |
251.590 |
268.168 |
259.787 |
106,60% |
96,87% |
Telekadó |
27.781 |
26.159 |
37.144 |
94,20% |
141,99% |
Iparűzési adó |
108.952 |
127.683 |
149.243 |
117,20% |
116,89% |
Idegenforgalmi adó |
37.115 |
33.126 |
36.597 |
89,30% |
110,48% |
Pótlék, bírság |
4.664 |
5.883 |
2.881 |
126,10% |
48,97% |
Összes helyi adó |
430.102 |
458.019 |
485.652 |
106,50% |
106,03% |
2015. év végéig 485.652 e Ft bevétel realizálódott.
Az adóbevételek a vártnál kedvezőbben alakultak, 6,03%-kal több bevétellel számolhattunk, mint az előző évben.
Adónemenként vizsgálva az építményadó bevétel 259.787 e Ft, a bázisévhez viszonyítva 3,13%-os csökkenést mutat. Településünkön 8.731 db ingatlan adózik, melyből lakóház 3.369 db, nyaraló 3.788 db, egyéb ingatlan 1.574 db.
A telekadó bevétel 37.144 e Ft, a bázisévhez képest 41,99 %-os növekedést jelent. Településünkön 823 db adótárgyat tartunk nyilván.
Az iparűzési adó bevétel 149.243 e Ft, a bázis évhez viszonyítva 16,9%-al nőtt.
Vállalkozások száma számottevően nem változott (535 db), adó mérték emelés nem volt.
Az idegenforgalmi adó bevételt 2014. évhez és a tervezett 34.000 e Ft előirányzathoz képest is sikerült túlteljesíteni. A 2015. évben idegenforgalmi adóból befolyt bevétel 36.597 e Ft, így több, mint 100.000 az adóköteles vendégéjszakák száma. A központi költségvetés 2015-ben is minden beszedett forint mellé további 1,50 Ft támogatást biztosított. A támogatás a 2013. évben befolyt bevétel alapján került megállapításra 57.528 e Ft összegben.
A bevallási és fizetési kötelezettséget késedelmesen teljesítő ügyfelek pótlék és bírság befizetéseiből származó adóbevétel 2.881 e Ft. A bázis évhez képest ezen bevétel– az adóhatóság ügyfél-és vállalkozóbarát politikája következtében – csaknem felére csökkent.
Önkormányzati szinten továbbra is magas a 125.567 e Ft kintlévőség állomány, mely magába foglalja a 40.177 e Ft felszámolás alatt lévő társaságok hátralékát is, melyek nyilvántartása az elévülési ideig kötelező, megtérülése azonban nem várható.
A követelés állomány csökkentése az adóhatósági tevékenység kiemelt feladata és célja.
Önkormányzati ingatlanok bérbeadásából 33.136 e Ft bevétel származott, ez 18 %-al több, mint az eredeti tervezett előirányzat.
Az önkormányzat tulajdonában 39 db lakás van, ebből üres lakás 8 db. A lakások komfort fokozata valamint kiutalás jellege alapján (szociális, piaci alapú) változik a fizetendő bérleti díj mértéke. A komfortos lakásoknál 240.-Ft, 270.-Ft, 410.-Ft/m2/hó a kiszámlázott díj, a félkomfortos lakásnál 60.-Ft/m2/hó, a komfort nélküli lakások díja 50.-Ft/m2/hó. Az összkomfortos lakás esetében 300.-Ft, 400.-Ft, 500.-Ft/m2/hó bérleti díjjal számolhatunk.
A 31 db önkormányzati tulajdonú üzletből 7 db üzletet már évek óta nem sikerül kiadni, ezek vagy nem központi helyen vannak vagy felújításra szorulnak, ezért nincs rá kereslet.
Önkormányzatok működési és felhalmozási támogatásai
A 2013. évben bevezetett feladatfinanszírozással jelentősen átalakult az önkormányzatok támogatási rendszere.
2015. évben az önkormányzat által ellátandó feladatokra több jogcímen összesen 684.910 ezer Ft működési célú és 172.970 ezer Ft felhalmozási célú támogatás érkezett.
A működési célú támogatások között elszámolásra került
- a polgármesteri hivatal és a település-üzemeltetési feladatok ellátására kapott 215.614 ezer Ft,
- az óvoda és a köznevelési intézmények működtetéséhez kapott 63.624 ezer Ft,
- a társulási keretek között ellátott szociális és gyermekjóléti, valamint a gyermekétkeztetési feladatokra összesen kapott 75.589 ezer Ft,
- a kulturális feladatok ellátására kapott 6.529 ezer Ft, valamint
- a központosított előirányzatként kapott bérkompenzációs támogatás 4.193 ezer Ft, a számlavezető pénzintézet csődje miatti rendkívüli támogatás 108.404 ezer Ft, a lakossági víz és csatorna szolgáltatás támogatása 34.815 ezer Ft, a helyi közösségi közlekedés támogatása 181 ezer Ft, valamint a DBSZ Társulás számára igényelt és kapott rendkívüli visszatérítendő támogatás 175.961 ezer Ft összege.
A felhalmozási célú támogatások között elszámolásra került
- a közművelődési intézmény érdekeltségnövelő támogatása 979 ezer Ft,
- a DBSZ Társulás részére kapott 169.991 beruházási önerő támogatás, valamint
- a 2016. január 1-től működő járási szociális központ fejlesztési feladataihoz kapott 2.000 ezer Ft.
Átengedett központi adók
A beszedett gépjárműadó bevétel 40 %-a (16.585 ezer Ft) a helyi önkormányzatot illeti meg, 60 %-át a központi költségvetés felé be kell fizetni.
A tárgy évi bevétel 2.658 db gépjármű adóztatásából származik.
Működési célra kapott támogatások
Azok a települések ahol az idegenforgalmi adó bevezetésre került a beszedett adó függvényében az idegenforgalmi adó differenciált kiegészítése címen támogatási kérelmet nyújthattak be a Nemzetgazdasági Miniszternek.
A benyújtott kérelem alapján az önkormányzat 14.066 ezer Ft támogatásban részesült. Az elnyert támogatás címzett volt, csak turisztikai célokra lehetett felhasználni, elszámolási kötelezettséggel.
A Fonyód Kistérség Többcélú Társulás munkaszervezeti feladatainak ellátására 3.535 ezer Ft érkezett.
Felhalmozási bevételek
Érdeklődés hiányában mindösszesen 24.047 ezer Ft értékben értékesítettünk 2 db önkormányzati ingatlant.
Eladásra került a Magyar Bálint utcai lakóház ingatlanban ½ tulajdonú részünk 1.547 ezer Ft, valamint a Lidó társasház melletti földterület 22.500 ezer Ft összegért.
Részvény, vagyoni részesedés értékesítésre nem került, a Balatoni Hajózási Zrt--ben lévő részvények után 1.864 ezer Ft osztalékot kaptunk.
A 2015. évben összesen 184.695 ezer Ft Európai Uniós forrást hívtunk le, a városközpont kialakításhoz, az általános iskola energetikai korszerűsítéséhez és a hivatalnál lezajlott szervezetfejlesztéshez.
Személyi juttatások és járulékok alakulása
(adatok ezer Ft-ban)
Megnevezés |
2013. év |
2014. év |
2015. év |
2014/2013. |
2015/2014. |
Személyi juttatások |
260.815 |
200.030 |
210.199 |
76,7 % |
105,1 % |
Munkaadókat terhelő járulékok |
53.268 |
56.581 |
56.197 |
106,2 % |
99,3 % |
Összesen |
314.083 |
256.611 |
266.396 |
81,7 % |
103,8 % |
A személyi juttatásokra és járulékokra 9.785 ezer Ft-tal több került kifizetésre, mint az előző évben, mely 3,8 %-os növekedés.
A tervezett eredeti előirányzaton belül gazdálkodtak a szervezetek – az Óvoda és Bölcsőde kivételével. Ennél az intézménynél az indokolta az előirányzati keret növelését, hogy az ágazatba tartozó munkavállalók szociális ágazati és szociális kiegészítő ágazati pótléka a költségvetés tervezésekor nem került számbavételre. Ez a növekedés állami támogatással fedezett volt.
Dologi kiadások
A dologi kiadások önkormányzati és intézményi szinten is az előirányzatok alatt maradtak.
A zárszámadási rendelet 2-3. számú mellékletében bemutatásra kerültek az intézmények és az önkormányzat tervezett és tényleges bevételei és kiadásai.
A bevételi adatok intézményekre lebontva tartalmazzák a saját bevételeket és az önkormányzati hozzájárulás összegét.
A kiadási adatok kiemelt előirányzatonként tartalmazzák a tényleges felhasználásokat.
A Képviselő-testület 2015. évben ellátta az alapfokú és középfokú oktatási intézmények működtetését. Az általános iskola működtetésére 28.935 ezer Ft, az alapfokú művészeti iskola 959 ezer Ft, a gimnázium 27.575 ezer Ft, a kollégium 10.858 ezer Ft összegeket költöttünk.
Ezen intézmények működtetésre fordított összes kiadás 68.327 ezer Ft volt, melyhez 6.357 ezer Ft központi forrást kaptunk, így ezekhez a feladatokhoz 61.970 ezer Ft saját forrást kellett biztosítani.
Működési és felhalmozási célú pénzeszköz átadások és támogatások
2015. évben működési célra 387.878 ezer Ft, felhalmozási célra 401.653 ezer Ft került összesen átadásra.
A Fonyód-Balatonfenyves Szociális Társulás részére önkormányzati hozzájárulásként 53.498 ezer Ft került átadásra, mely már tartalmazza a szociális feladat társulásban történő ellátására leigényelt központi támogatás összegét is.
A Képviselő-testület döntése értelmében a Fonyódi Turisztikai Egyesület részére 6.600 ezer Ft-ot utaltunk át a 2016. évi rendezvényekre biztosított támogatás előlegeként.
A Kapos Volán Zrt. részére a helyi közösségi közlekedés biztosításából származó veszteség kiegyenlítésre 2.179 ezer Ft, a helyi közösségi közlekedésre kapott támogatás 181 ezer Ft átadásával együtt.
A DRV. Zrt. részére átadásra került a központosított előirányzatként kapott lakossági víz és csatorna szolgáltatás támogatása 34.815 ezer Ft összegben.
A helyi társadalmi közösségi életben szerepet vállaló civil szervezetek és magán személyek részére összesen 23.069 ezer Ft támogatás került kifizetésre.
A tehetséges és jól tanuló diákok számára a Bursa és az Arany János program keretében 650 ezer Ft támogatás került kiutalásra.
A gazdasági társaságok részére 2015. évben a feladatellátás érdekében kifizetett összegeket és a fennálló részesedéseket az alábbi táblázatban foglaltuk össze.
ezer Ft
Megnevezés |
Részesedés könyvszerinti értéke |
Részesedés mértéke |
2015. évben nyújtott működési célú támogatás |
Média Nonprofit Kft. |
3.000 |
100 % |
11.500 |
Fonyód Konyha Nonprofit Kft. |
3.000 |
100 % |
46.850 |
Városfejlesztési és Városüzemeltetési Nonprofit Kft. |
13.210 |
100 % |
152.513 |
Egészségügyi Nonprofit Kft. - Fonyód |
113.860 |
100 % |
38.667 |
Összesen |
133.070 |
|
249.530 |
Fejlesztési célú támogatásként a Fonyód Város Önkormányzat által kapott, de a DBSZ Társulást illető támogatások kerültek átadásra 348.842 ezer Ft összegben, az alábbiak szerint
- bankcsőd rendezésére kapott rendkívüli támogatás 2.890 ezer Ft,
- visszatérítendő rendkívüli önkormányzati támogatás 175.961 ezer Ft,
- pályázat lebonyolítására kapott BM önerő támogatás 169.991 ezer Ft.
Fejlesztési célú önkormányzati támogatást adtunk át a VÜSZ Kft. részére 52.811 ezer Ft összegben a strand beruházás finanszírozásához.
Pénzeszköz átadások, támogatások részletes bemutatása a zárszámadási rendelet 4. számú mellékletében található.
Szociális ellátások
Az önkormányzat által folyósított szociális ellátásokra 7.266 ezer Ft-ot fizettünk ki a szociálisan rászorult ellátottak részére.
2015. március 01. napjától módosultak a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény és végrehajtási rendeletei. Ennek figyelembe vételével fogadta el Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 2/2015. (II.12.) új rendeletét. A változás jelentősen átalakította a helyi segélyezés rendszerét, mivel a korábbi állami szerepvállalás háttérbe szorulásával nőtt a helyi önkormányzatok szerepe a rászorulók ellátásában.
2015. évben az alábbi ellátási jogcímekre történt kifizetés:
- közgyógyellátás 25 ezer Ft,
- családi támogatások 1.021 ezer Ft,
- foglalkoztatást helyettesítő támogatások 2.102 ezer Ft,
- lakásfenntartási támogatás 1.609 ezer Ft,
- települési támogatás 2.112 ezer Ft,
- köztemetés 125 ezer Ft,
- rendszeres szociális segély 272 ezer Ft.
Felhalmozási kiadások
Az önkormányzati intézmények közül a Polgármesteri Hivatalnál számítástechnikai eszközök beszerzésére 224 ezer Ft és iroda bútorzatra 3.025 ezer Ft kifizetése történt.
A Kulturális Intézménynél hangtechnikai eszközök és berendezési tárgyak (színpad függöny) beszerzése valósult meg 1.967 ezer Ft összegben, melyhez 979 ezer Ft érdekeltségnövelő pályázati forrást kapott az intézmény.
A Fonyódi Mátyás Király Gimnázium fotovoltaikus rendszerének kialakítására nyert KEOP-4.10.0/N/4-2-083 pályázat beruházási kiadása 38.721 ezer Ft volt, melynek pályázati forrása 33.520 ezer Ft.
A Palonai Magyar Bálint Általános Iskolai energetikai korszerűsítésére a KEOP-5.7.0/15-2015-0247. pályázat keretében 149.100 ezer Ft támogatást nyert év közben az önkormányzat, a fejlesztés projekt kiadása 149.378 ezer Ft volt.
Az önkormányzati feladatokhoz 791 ezer Ft összegű informatikai eszközök kerültek beszerzésre.
A felhalmozási kiadások és az Európai Uniós támogatással megvalósuló projektek tájékoztató táblázata a rendelet 5-6. mellékletei.
Finanszírozási bevételek és kiadások
A finanszírozási bevételek és kiadások között került elszámolásra az átmenetileg szabad pénzeszközök számlavezető pénzintézetnél történő betét elhelyezése és visszavezetése, melynek összege a bevételek és kiadások között is azonos 1.950.000 ezer Ft összeg.
A közel 2 milliárd Ft elszámolása jelentősen növelte a 2015. évi költségvetés összegét, annak ellenére, hogy csak pénzügytechnikai művelet.
Az eszközök elhasználódásának vizsgálata
Az eszközök elhasználódási fokát az alábbi mutatószám jelzi:
Elhasználódási fok = Eszközök halmozott értékcsökkenése/eszközök bruttó értéke
Az önkormányzat eszközeire vonatkozóan az elhasználódás fokát jellemző mutatót az alábbi táblázat tartalmazza:
Számviteli kategória |
Adatok e Ft-ban |
|
Immateriális javak |
Bruttó érték |
66.993 |
Értékcsökkenés |
33.880 |
|
Elhasználódási fok |
50,6 % |
|
Ingatlanok és ingatlanokhoz kapcsolódó vagyoni értékű jogok |
Bruttó érték |
21.200.796 |
Értékcsökkenés |
1.985.180 |
|
Elhasználódási fok |
9,3 % |
|
Gépek, berendezések, felszerelések |
Bruttó érték |
208.426 |
Értékcsökkenés |
139.100 |
|
Elhasználódási fok |
66,7 % |
Nyilatkozat
a belső kontrollrendszer működtetéséről
Alulírott Dr. Széll Attila a Fonyódi Polgármesteri Hivatal jegyzője jogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy az előírásoknak megfelelően 2015. évben az általam vezetett költségvetési szervnél gondoskodtam a belső kontrollrendszer kialakításáról, valamint szabályszerű, eredményes, gazdaságos és hatékony működéséről.
Gondoskodtam:
- a költségvetési szerv vagyonkezelésébe, használatába adott vagyon rendeltetésszerű igénybevételéről, az alapító okiratban előírt tevékenységek jogszabályban meghatározott követelményeknek megfelelő ellátásáról,
- a rendelkezésre álló előirányzatok célnak megfelelő felhasználásáról,
- a költségvetési szerv tevékenységében a hatékonyság, eredményesség és a gazdaságosság követelményeinek érvényesítéséről,
- a tervezési, beszámolási, információszolgáltatási kötelezettségek teljesítéséről, azok teljességéről és hitelességéről,
- a gazdálkodási lehetőségek és a kötelezettségek összhangjáról,
- az intézményi számviteli rendről.
Kijelentem, hogy:
- a benyújtott beszámolók a jogszabályi előírások szerint a valóságnak megfelelően, átláthatóan, teljes körűen és pontosan tükrözik a szóban forgó pénzügyi évre vonatkozó kiadásokat és bevételeket,
- olyan rendszert vezettem be, amely megfelelő bizonyosságot nyújt az eljárások jogszerűségére és szabályszerűségére vonatkozóan, biztosítja az elszámoltathatóságot, továbbá megfelel a hazai és közösségi szabályoknak,
- a szervezeten belül jól körülhatárolt volt a felelősségi körök meghatározása, a vezetők a szervezet minden szintjén tisztában voltak a kitűzött célokkal és az azok elérését segítő eszközökkel annak érdekében, hogy végre tudják hajtani a meghatározott feladatokat és értékelni tudják az elért eredményeket. E tevékenységről a vezetői beszámoltatás rendszerén keresztül folyamatos információval rendelkeztem, a tevékenységet folyamatosan értékeltem.
A vonatkozó jogszabályok belső kontrollrendszerre vonatkozó előírásainak az alábbiak szerint tettem eleget:
Kontrollkörnyezet:
A Polgármesteri Hivatal stratégiai és operatív célrendszere írásban rögzített, alapítói okirata hatályos, egységes szerkezetbe foglalt. A Szervezeti és Működési Szabályzat tartalmazza a szervezeti struktúrát, egyértelműen rögzíti a felelősségi köröket, a hatásköri viszonyokat és feladatokat. Az SZMSZ minden dolgozó által megismerhető, az intézmény informatikai hálózatán megtekinthető. Az abban történő változások, módosítások nyomon követhetőek.
A jogszabályok alapján kötelezően elkészítendő szabályzatok rendelkezésre álltak, aktualizálásuk megtörtént, különös tekintettel a számviteli törvény által előírt szabályzatokra az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I.11.) Korm.rendelet hatálybalépése miatt.
A működéshez kapcsolódó, pénzügyi kihatással bíró, jogszabályban nem szabályozott kérdések belső szabályzatban rendezettek voltak.
A szabályzatok a felsőbb jogszabályi előírásokkal nem ellentétesek.
A jogszabályi kötelezettségeknek megfelelő ellenőrzési nyomvonalak kialakításra kerültek, írásban rögzítettek. A szabálytalanságok kezelésének eljárásrendje szabályozva lett, belső ellenőrzési kézikönyv rendelkezésre áll. A kontrollkörnyezet hatékonysága érdekében a vezetői ellenőrzés módjaként a beszámoltatás, az aláírási jog gyakorlása, szükség esetén közvetlen ellenőrzés szolgál.
A jogszabályi kötelezettségeknek megfelelő munkaköri leírások kialakításra kerültek, írásban rögzítettek és azokat aláírták. A munkaköri leírások aktualizálására a szükséges esetekben sor került.
A Polgármesteri Hivatal működésében a szakmai felkészültség, a pártatlanság és elfogultság, az erkölcsi feddhetetlenség értékei érvényre juttatása, valamint a közérdek előtérbe helyezése az egyéni érdekekkel szemben biztosított. A köztisztviselők erkölcsi bizonyítvány megléte, valamint eskütétel mellett kerülnek kinevezésre. A jogkörökhöz megfelelő szakmai képesítéssel rendelkező alkalmazottak vannak hozzárendelve, a szakmai továbbképzés lehetősége biztosított a számukra. A hivatal létszáma, összetétele megfelelő a hatékony munkavégzéshez.
A Kttv.-nek, valamint a közszolgálati tisztviselők egyéni teljesítményértékelésről szóló 10/2013. (IV. 30.) KIM rendeletnek megfelelő teljesítmény-értékelési rendszer kialakításra került, a személyre szóló előírt célkitűzések kapcsán a teljesítmény értékelése minden évben megtörténik.
Kockázatkezelési rendszer:
A Polgármesteri Hivatal tevékenységében, gazdálkodásában rejlő kockázatok felmérése, megállapítása alapján a belső kontroll szabályzatban rögzítésre kerültek a kockázatkezelésben résztvevők feladatai, jogai és kötelezettségei, hatáskörük és felelősségük, az egyes kockázatokkal kapcsolatban szükséges intézkedések, valamint a teljesítésük folyamatos nyomon követésének módja.
Kontrolltevékenységek:
A Polgármesteri Hivatalnál a kulcskontrollok, illetve egyéb kontrollok kialakítása és működtetése egységes elvek alapján, a belső kontroll standardok figyelembe vételével történik. A kontrolltevékenység alapvetően a FEUVE ellenőrzésen keresztül valósult meg.
Az ellenőrzések kiemelt területét képezték a pénzügyi döntések dokumentumainak előkészítésére vonatkozó ellenőrzések az ilyen típusú döntések célszerűségi, gazdaságossági, hatékonysági és eredményességi szempontú megalapozottságának biztosítása érdekében.
A megelőző kontroll keretében a hibás lépések megakadályozására került sor. Ezt a célt szolgálja többek között a kötelezettségvállalás, utalványozás és az ellenjegyzés, elősegítve a „négy szem” elvének érvényesülését.
Utólagos és vezetői ellenőrzések a jelentős adathalmazra, egy-egy terület kvalifikáltságára tekintettel szúrópróbaszerűen történtek, szem előtt tartva, hogy a szabályosság, szabályszerűség a vonatkozó jogszabályoknak, szabályzatoknak megfelelnek-e.
Hibák, hiányosságok esetén pontos jogszabályi, szabályzati hivatkozással kaptak segítséget, javaslatot az ellenőrzöttek. A készített intézkedési tervek, a végrehajtásuktól készített beszámolók biztosították, illetve biztosítják, hogy a szükséges kontrolltevékenységeket a vezetők ismertessék, elvégeztessék, számon kérjék.
Információs és kommunikációs rendszer:
A Polgármesteri Hivatalnál kialakításra és működtetésre kerültek olyan rendszerek, melyek biztosították a megfelelő információk megfelelő időben való eljutását az illetékes szervezethez, szervezeti egységhez, személyhez.
A közölt információval szemben alapvető elvárás, hogy az elégséges, pontos, megbízható, teljes, releváns, időben rendelkezésre álló, jóváhagyott, érvényes, kizárólag jogosultak számára megismerhető, előírásoknak megfelelő és közérthető legyen. Ennek érdekében meghatározásra és írásban rögzítésre kerültek a szervezeten belüli, illetve a külső partnerekkel folytatott horizontális és vertikális kommunikációra vonatkozó szabályok.
A külső információáramlás keretében a jogszabályokban meghatározott formában és tartalommal adtunk számot a beszámolási időszakban végzett munkáról, a gazdaságosságról, eredményességről és hatékonyságról. A beszámolók és egyéb közérdekű adatok lakossághoz történő eljuttatásáról többek között a település honlapján történő megjelentetéssel gondoskodtunk.
A szervezeten belüli információáramlás elsősorban munkaértekezleteken keresztül valósult meg. A szakirodák közötti hatékony, folyamatos, ésszerű kommunikáció és információáramlás fejlesztése folyamatban van.
A Polgármesteri Hivatal működése során keletkezett és hozzá érkezett iratok nyilvántartásba vétele, tárolása, lekérdezése, adatvédelme és nyomon követhetősége a Hivatal szabályzataiban foglalt előírások alapján biztosított volt. Az iratkezelés számítógépes szoftver használatával történik.
A szabálytalanságok kezelésével kapcsolatos eljárásrend tartalmazza a szabálytalansági gyanú bejelentésre vonatkozó eljárásrendet, ennek betartásával a szabálytalansági gyanú kivizsgálása biztosított.
Nyomon követési rendszer (Monitoring):
A Polgármesteri Hivatalnál a szervezet tevékenységének, a célok megvalósításának nyomon követését biztosító rendszer (ún. monitoring rendszer) kialakításra került.
A monitoring során egyrészt operatív tevékenyég keretében megvalósuló folyamatos és eseti nyomon követésre került sor, másrészt belső ellenőrzés valósult meg. A belső ellenőrzést a Fonyód Kistérség Többcélú Társulása alkalmazásában álló belső ellenőr végezte, így a belső ellenőrzés szervezeti és funkcionális függetlensége biztosított volt. A belső ellenőrzés működéséhez szükséges források (pl. eszközök, információk stb.) biztosításáról gondoskodtam.
A monitoring során feltárt hiányosságok megfelelő intézkedési terv készítésével és azok végrehajtásával megszüntetésre kerültek, illetve lehetőség nyílt a kockázatok csökkentésére.
A beszámolás évében gondoskodtam a külső ellenőrzések javaslatai alapján készült intézkedési tervek végrehajtásáról és a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm.rendeletben foglaltaknak megfelelő nyilvántartás vezetéséről.
Igazolom, hogy az általam vezetett költségvetési szerv gazdasági vezetője eleget tett tárgyévben esedékes továbbképzési kötelezettségének a belső kontrollok témakörében.
Fonyód, 2016. április 27.
Dr. Széll Attila
jegyző
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17.§-a alapján az előzetes hatásvizsgálat tükrében - az alábbi tájékoztatást adom:
A tervezett jogszabály várható következményei, különösen
1. társadalmi hatásai: a költségvetési rendelet alapján végrehajtott gazdálkodás az állampolgárok számára nyomon követhető, átfogó képet ad az Önkormányzat pénzügyi helyzetéről, végrehajtott feladatokról, fejlesztésekről.
2. gazdasági hatásai: nem realizálható
3. költségvetési hatásai: az önkormányzat a költségvetés zárszámadásakor számot ad az Önkormányzat a tervezett és teljesített feladatok végrehajtásáról.
4. környezeti következményei: nem realizálható
5. egészségi következményei: nem realizálható
6. adminisztratív terheket befolyásoló hatásai: nem realizálható
7. megalkotásának szükségessége: a zárszámadási rendelet-tervezetet az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91.§ (1) bekezdése alapján az adott költségvetési évet követő negyedik hónap utolsó napjáig kötelező a Képviselő-testület elé terjeszteni.
8. a jogalkotás elmaradásának várható következményei: az államháztartás működési rendjéről szóló törvényben foglaltak megsértése
9. alkalmazáshoz szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek: a feltételek biztosítottak.
Döntéshozói vélemények
Humán Bizottság |
A Humán Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti rendelet-tervezet elfogadását. |
|
Jogi Bizottság | A Jogi Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti rendelet-tervezet elfogadását. | |
Pénzügyi Bizottság | A Pénzügyi Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti rendelet-tervezet elfogadását. | |
Városfejlesztési Bizottság | A Városfejlesztési Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti rendelet-tervezet elfogadását. | |
"Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzat 2015. évi zárszámadásáról szóló rendelet megalkotásáról "
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: pénzügyi kérdések
A Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testületének
../2016. (IV.27.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2015. évi gazdálkodásának zárszámadásáról
Fonyód város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva Fonyód Város Önkormányzata 2015. évi zárszámadásáról a következőket rendeli el:
A rendelet hatálya
1. §
A rendelet hatálya kiterjed az Önkormányzatra, valamint az önkormányzat költségvetési szerveire.
A helyi önkormányzat és a helyi önkormányzat költségvetési szervei
2015. évi költségvetésének teljesítése
2. §
A képviselő-testület a helyi önkormányzat 2015. évi összesített költségvetésének:
a) bevételi főösszegét 3.806.458 ezer forintban,
b) kiadási főösszegét 3.624.489 ezer forintban
állapítja meg az 1-3. mellékletek szerint.
3. §
Az önkormányzat 2015. évi működési, felhalmozási célú bevételeit és kiadásait mérlegszerűen a 8. melléklet tartalmazza.
4. §
Az önkormányzat költségvetési szervei 2015. évi bevételeit és kiadásait a 2-3. mellékletek tartalmazzák.
5. §
Az önkormányzat 2015. évi bevételeit és működési kiadásait feladatonként részletezve a 2-3-4. mellékletek tartalmazzák.
6. §
A képviselő-testület az önkormányzat 2015. évi beruházási kiadásainak teljesítését 183.919 ezer Ft, felújítási kiadásainak teljesítését 0 ezer Ft összegben, valamint azok célonkénti részletezését az 5-6. mellékletekben foglaltak szerint elfogadja.
7. §
Az önkormányzat költségvetési szerveinek 2015. évi záró létszámát a képviselő-testület a 7. mellékletben feltüntetettek szerint állapítja meg.
8. §
A képviselő-testület az önkormányzat által biztosított 2015. évi közvetett támogatásokat a 9. melléklet szerint fogadja el.
9. §
A képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervei 2015. évi felülvizsgált maradvány-kimutatását a 10. mellékletben foglalt részletezésnek megfelelően hagyja jóvá.
10. §
A képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervei 2015. december 31-i állapot szerinti eszközeinek és forrásainak értékét a 11. mellékletben foglalt részletezés szerint 19.908.156 ezer Ft összegben állapítja meg.
11. §
A képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervei 2015. évi eredménykimutatását a 12. melléklet szerint állapítja meg.
Záró rendelkezések
12. §
Ez a rendelet a kihirdetés napját követő napon lép hatályba.
Fonyód, 2016. április 27.
Hidvégi József s.k. Dr. Széll Attila s.k.
polgármester jegyző
Kihirdetve: 2016. április…...
Dr. Széll Attila
jegyző
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Felelős: Dr. Széll Attila
Hivatali felelős: Nagyné Horváth Gabriella