2016. április 26-i ülésére
Tárgy: | Előterjesztés Fonyódi Járási Szociális Család- és Gyermekjóléti Központ szolgáltatási önköltségének alakulásáról és a személyi térítési díjak megállapítására tett javaslatról | |
Készítette: | Fonyódi Járási Szociális Család- és Gyermekjóléti Központ | |
Előterjesztő: | Hidvégi József polgármester | |
Véleményező bizottság: | Humán Bizottság, Jogi Bizottság |
A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993. (II.17.) Korm.rendelet (a továbbiakban: Korm.rendelet) 2. § (1) bekezdése szerint „A fenntartó a személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátásért térítési díjat (a továbbiakban: intézményi térítési díj) állapít meg”.
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról 1993. évi törvény (a továbbiakban: Szt.) 115. § (1) bekezdése szerint „a személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátások ellenértékeként megállapított összeg (a továbbiakban: intézményi térítési díj). Az intézményi térítési díjat a fenntartó tárgyév április 1-jéig állapítja meg. Az intézményi térítési díj összege nem haladhatja meg a szolgáltatási önköltséget. Az intézményi térítési díj év közben egy alkalommal korrigálható.”
A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások egy része térítésmentesen vehető igénybe, míg más szolgáltatásokért térítési díjat kell fizetni. A személyes gondoskodás körében tartozó szolgáltatások térítési díjat (intézményi térítési díjat) az intézményt fenntartó szerv évente állapítja meg. Az intézményi térítési díj megállapításának alapja az egyes szolgáltatások vonatkozásában a szolgáltatás önköltségének megállapítása. 2015. Január elsejétől megváltozott az intézményi térítési díj számításának konkrét meghatározása. A módosítást követően a Szt. 115.§.(1) bekezdése alapján a szolgáltatások intézményi térítési díja nem haladhatja meg a szolgáltatási önköltséget. „A módosítás értelmében megszűnt az intézményi térítési díj számításának azon módja, amely az intézményi térítési díj a szolgáltatási önköltség és az állami támogatás különbözeteként rendelte megállapítani. Az új szabály szerint az intézményi térítési díj meghatározásakor a szolgáltatási önköltség az intézményi térítési díj felső határa.”
Az intézményi térítési díjat akkor is dokumentálni kell, ha az ellátáshoz nyújtott saját hozzájárulás révén a fenntartó alacsonyabb intézményi térítési díjat alkalmaz. A fenntartó az intézményi térítési díjat a kiszámított és dokumentált térítési díjnál alacsonyabb összegben is meghatározhatja A szolgáltatási önköltség az a költség, amibe a szolgáltatás nyújtása kerül. Az önköltség meghatározásánál figyelembe kell venni, az összes költséget, ami a szolgáltatást szigorúan terheli. Az intézményi térítési díj összegének meghatározásánál a Szt. azt az egy meghatározott feltételt állapítja meg a fenntartó számára, hogy az intézményi térítési díj összege nem haladhatja meg a szolgáltatási önköltséget.
Az Szt. 115. § (3) bekezdése értelmében a személyi térítési díj összege - önkormányzati intézmény esetén - a fenntartó rendeletében foglaltak szerint csökkenthető, illetve elengedhető, ha a kötelezett jövedelmi és vagyoni viszonyai ezt indokolttá teszik.
Étkeztetés: Az étkeztetés intézményi térítési díja aszerint differenciált, hogy az ételt a helyszínen fogyasztják el, vagy az igénybevétel helyére szállítják. A kiosztó helyen, illetve a lakáson történő étkeztetés térítési díja a kiszállítás költségét is tartalmazza.
Az étel helyben fogyasztásáért vagy elviteléért fizetendő személyi térítési díj a napi személyi térítési díj és az adott hónapban igénybe vett étkezési napok szorzata. Az étel kiszállítása esetén a személyi térítési díj a kiszállításra számított térítési díjnak és az adott hónapban kiszállítással igénybe vett étkezési napok szorzatának összegével növekszik.
Házi segítségnyújtás: A házi segítségnyújtásban részesülő által havonta fizetendő személyi térítési díjat az óradíj és az adott hónapban a lakáson gondozásra fordított idő szorzata alapján kell kiszámítani, úgy hogy annak összege - az Szt. 117/B. §-ában meghatározott esetet kivéve - ne haladja meg az Szt. 116. §-ának (3) bekezdésében meghatározott mértéket.
A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás A jelzőrendszeres házi segítségnyújtásért fizetendő személyi térítési díj azokra az ellátási napokra állapítandó meg, melyeken az igénylő otthonában működő jelzőkészülék található. Intézményi térítési díja nem haladhatja meg az egy ellátottra jutó szolgáltatási önköltség és a finanszírozási szerződésben meghatározott egy ellátottra jutó állami hozzájárulás különbségének egy napra jutó összegét. A szociálisan nem rászorult személy esetében a térítési díj összegét a fenntartó szabadon állapítja meg.
Nappali ellátás: esetében az intézményi térítési díjat külön meg kell határozni
a) a csak napközbeni tartózkodást igénybe vevőkre, illetve
b) a napközbeni tartózkodást és ott étkezést igénybe vevőkre.
Az előterjesztés 1. melléklete tartalmazza a 2016. évi intézményi térítési díjak megállapítását megalapozó számításokat.
A számítások eredménye alapján a személyi térítési díj szabályaira vonatkozóan az intézményvezető az előterjesztés 2. sz. melléklete szerinti javaslattal él.
Az intézményvezető javaslatában foglaltak szerint a 2016.április.01.-től hatályos térítési díjak házi segítségnyújtás, idősek nappali ellátása, esetében minden fizetési fokozatban nem változnának. 2015. júniusában elfogadott határozatban, nem kell az intézményben nappali ellátásért térítési díjat fizetni. A szociális étkeztetés csak részben módosulna. Az legmagasabb jövedelem sávban történne a változás.
Oka: Az évente történő nyugdíjemelés miatt, a változás indokolt, megvizsgálva a 2016.évi jövedelmeket, egyes esetekben, ebben a fizetési sávban csak pár száz forinttal is de átesnek a legnagyobb kategóriába, és több ellátottnál nehezítené a mindennapi megélhetésüket.
Fonyód Város Önkormányzata és Balatonfenyves Község Önkormányzata között az Fonyódi Járási Szociális, Család- és Gyermekjóléti Központ Társulási Megállapodás értelmében Balatonfenyvest is érintő rendelet módosítás elfogadása előtt ki kell kérni Balatonfenyves Község Önkormányzat Szociális Bizottságának véleményét.
A ………………... ügyiratszámú előterjesztés 1. számú melléklete
A 2016. évi intézményi térítési díjak megállapítását megalapozó számítások
2016. évi normatíva összegek
JOGCÍM |
ALAPÖSSZEG (Ft/fő/év) |
KIEGÉSZÍTÉS % |
MINDÖSSZESEN (Ft/fő/év) |
Ft/nap |
Étkeztetés |
55.360 |
10% |
60.896 |
240 |
Házi segítségnyújtás |
145.000 |
30% |
188.500 |
742 |
Idősek nappali ellátása |
109.000 |
50% |
163.500 |
643 |
A szolgáltatási önköltség a szolgáltatás kapcsán felmerült ráfordítások (a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény szerinti költségek, önkormányzati intézményeknél) egy szolgáltatási egységre (ételadag, szolgáltatási óra, nap) számított értéke, amit a tárgyévre tervezett adatok alapján kell megállapítani.
1. Étkeztetés
Az étkeztetés intézményi térítési díja nem haladhatja meg az egy ellátottra jutó szolgáltatási önköltséget. Az étkeztetés intézményi térítési díja aszerint differenciált, hogy az ételt a helyszínen fogyasztják el, vagy az igénybevétel helyére szállítják. A kiosztó helyen, illetve a lakáson történő étkeztetés térítési díja a kiszállítás költségét is tartalmazza.
Az intézményi térítési díjat ellátási napra vetítve kell megállapítani.
1.1. Étkeztetés elvitellel és helyben fogyasztással
A szociális étkeztetés szakfeladaton 47.349.000 Ft önköltséget terveztünk 2016. évben.
A tárgyévre tervezett ellátottak száma: 174 fő
Ellátási napok száma: 252
Tervezett normatíva-bevétel: 171fő x 240 Ft/nap x 252 nap = 10.523.520Ft
Az egy napra jutó önköltség ebből számítva:
36.825.480Ft/ 174fő / 252 nap = 839.84/fő/nap. ~840.-6fő/nap
1.2. Ételkiszállítás
A szállítás tervezett önköltsége 2016. évben 1.900.000 Ft.
Ellátotti létszám: 65 fő
Ellátási napok száma: 252
1.900.000 Ft/ 65fő / 252 nap = 115Ft/fő/nap.
Szállítás önköltsége egy főre és egy napra: 115Ft
2. Házi segítségnyújtás
A normatív állami hozzájárulás összege 2016. évben 188.500,- Ft/fő/év, egy napra 742,-Ft/fő, egy órára 93 Ft/óra.
Intézményi térítési díj számítása:
Házi segítségnyújtás szakfeladatra 2016. évben 19.960.000 Ft költséget terveztünk.
252 munkanap = 2016 munkaóra.
Az egy munkaórára jutó önköltség: 19.960.000 Ft : 2016 óra = 9.900Ft/óra.
Az ellátottak tervezett száma: 31 fő
9.900 Ft/óra : 31 fő = 319,380 Ft/óra/fő ~320Ft/óra/fő
3. Idősek nappali ellátása
A normatív állami támogatás összege 2016. évben 163.500,- Ft/fő/év, 648,- Ft/fő/nap.(252)
Idősek nappali ellátása szakfeladaton 2016. évben 4.851.000 Ft költséget terveztünk.
Az ellátottak tervezett száma: 19 fő
Intézményi térítési díj számítás módja:
Nappali ellátás esetében az intézményi térítési díjat külön meg kell határozni
a) a csak napközbeni tartózkodást igénybe vevőkre, illetve
b) a napközbeni tartózkodást és ott étkezést igénybe vevőkre, ahol az intézményi térítési díj a helyben fogyasztott étkeztetés térítési díjának és a tartózkodásért megállapított térítési díjnak az összege.
Egy napra jutó önköltség számítása:
4.851.000 Ft/19 fő/252 nap = 1.013.-Ft/fő/nap
4. Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás intézményi térítési díja nem haladhatja meg az egy ellátottra jutó szolgáltatási önköltség és a finanszírozási szerződésben meghatározott egy ellátottra jutó állami hozzájárulás különbségének egy napra jutó összegét.
A napok számaként azok a napok vehetők figyelembe, amelyeken a szolgáltató – működő jelzőkészülék kihelyezésével – jelzőrendszeres házi segítségnyújtást biztosít.
A szolgáltatást folyamatosan biztosítjuk, ezért a napok száma 2015. évben 365.
Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás szakfeladatra 2015. évben 5.930.000 Ft költséget terveztünk. A napi önköltség 16.246Ft (5.930.000 Ft/365 nap).
Az ellátottak tervezett száma: 110 fő.
Intézményi térítési díj számítása:
147/fő/nap önköltség.
Döntéshozói vélemények
Humán Bizottság | A Humán Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti rendelet módosítás elfogadását. | |
Jogi Bizottság |
A Jogi Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti rendelet módosítás elfogadását. |
|
"Fonyódi Járási Szociális Család- és Gyermekjóléti Központ szolgáltatási önköltségének alakulásáról és a személyi térítési díjak megállapítására tett javaslatról"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: egészségügyi, sport, szociális kérdések
A Humán Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Humán Bizottság az alábbi rendelet tervezetet terjeszti a Képviselő-testület elé:
A.......... számú előterjesztés melléklete:
Fonyód Város Önkormányzata ……../2016.(………) önkormányzati rendelete
a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 2/2015. (II.12.) önkormányzati rendelet módosításáról
Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott jogalkotói hatáskörében a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében és a 92. § (1) bekezdés b) pontjában, továbbá a 115. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazása alapján az alábbi rendeletet alkotja.
1.§
A szociális ellátások helyi szabályozásáról szóló 2/2015. (II.12.) önkormányzati rendelet (továbbiakban: Ör.) - intézményi térítési díjakról szóló - 1. számú melléklete helyébe e rendelet 1. számú melléklete lép.
2.§
Az Ör. - személyi térítési díjakról szóló - 2. számú melléklete helyébe e rendelet 2. számú melléklete lép.
3.§
Ez a rendelet én 2016. május 1-jén lép hatályba, és az azt követő napon hatályát veszti.
Hidvégi József Dr. Széll Attila
polgármester jegyző
Záradék:
Kihirdetve: 2016. ……………
Dr. Széll Attila
jegyző
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal