2016. november 9-i ülésére
Tárgy: | Előterjesztés a Család- és Gyermekjóléti Központ fenntartásának átszervezéséről | |
Készítette: | Dr. Hengerné Keresztény Zsuzsanna | |
Előterjesztő: | Hidvégi József polgármester | |
Véleményező bizottság: | Pénzügyi Bizottság |
Előzmény:
A szociális igazgatásról és szociális ellátásról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban Szt.), valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (továbbiakban Gyvt.) szociális és gyermekjóléti szolgáltatásokat érintő 2016. január 1-től hatályos módosításai tették szükségessé Fonyód és Balatonfenyves közigazgatási területén a szociális és gyermekjóléti alapellátások biztosítására létrejött Fonyód- Balatonfenyves Szociális Társulása (továbbiakban Társulás) társulási megállapodásának módosítását a jogszabályi változások átvezetésére. A Társulás úgy döntött, hogy 2016. január 1-től a korábbi szociális alapellátásokat, az integrált gyermekjóléti és családsegítő szolgáltatás feladatait, illetve az új feladatként jelentkező gyermekjóléti központ feladatait továbbra is közös fenntartású intézménye útján kívánja ellátni.
Tisztelt Képviselő-testület!
A Magyarország 2017. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2016. évi LXVII. törvény 50. § alapján módosításra került a Gyvt., és 2017. január 1-től a 40/A. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(3) A gyermekjóléti központ kizárólag a 94. § (4) bekezdése szerinti települési önkormányzat fenntartásában működhet. A fenntartó a (2) bekezdés a) pont ad) alpontja, valamint a (2) bekezdés b) és c) pontja szerinti feladatok ellátására egyházi fenntartóval és nem állami fenntartóval ellátási szerződést nem köthet.”
A jogszabály módosítás alapján 2017. január 1-től család- és gyermekjóléti központ csak járásszékhely települési önkormányzat fenntartásában működhet, így a jelzett határideig a jelenleg társulási fenntartásban működő család- és gyermekjóléti központok át kell alakuljanak olyan módon, hogy a család- és gyermekjóléti központok fenntartása a kötelezett települési önkormányzat fenntartásába kerüljön.
A fentiekben idézett jogszabályhely következtében Fonyód Város Önkormányzata lépéskényszerben van, hiszen nem elegendő csupán a működtetés finanszírozását alapul véve dönteni, eleget kell tenni az elvárt szakmai követelményeknek is a racionális működés érdekében.
A lehetséges megoldásokat megvizsgálva az alábbi alternatívákat tártuk fel:
1. A Társulás továbbra is fennmarad és a család- és gyermekjóléti központ (amely egyben ellátja a szolgálathoz kapcsolódó feladatokat is) feladata kiválik a Társulásból és Fonyód Város Önkormányzata maga látja el újként alapított intézménye által a feladatot
Előny: a társulási támogatás megmarad
Hátrány: az új intézmény önálló vezetővel és épülettel kell rendelkezzen, rövid idő áll rendelkezésre a sikeres pályázat -, illetve az új intézmény engedélyeztetési eljárásának lefolytatására
2. A Társulás továbbra is fennmarad és a család- és gyermekjóléti központ (amely egyben ellátja a szolgálathoz kapcsolódó feladatokat is) feladata kiválik a Társulásból és Fonyód Város Önkormányzata maga látja el egy, már meglévő intézménye által a feladatot
Előny: a társulási támogatás megmarad
Hátrány: Két intézmény alapdokumentumait kell módosítani. A család- és gyermekjóléti szolgáltatás, illetve a központ feladatellátása véleményünk szerint nem valósulhat meg maradéktalanul: A Gyvt 39.§ (3) bekezdése alapján a gyermekjóléti szolgáltatás feladata veszélyeztetettséget észlelő és jelző rendszer működtetése, a jelzőrendszeri tagokkal és intézményekkel való együttműködés megszervezése, tevékenységük összehangolása.
A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, valamint személyek szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 15/1998. (IV.30.) NM rendelet alapján a jelzőrendszer járási szintű koordinálása körében a család- és gyermekjóléti központ többek között koordinálja a járás területén működő jelzőrendszerek munkáját, szakmai támogatást nyújt a szakmaközi megbeszélések, az éves szakmai tanácskozás szervezéséhez, valamint az éves jelzőrendszeri intézkedési tervek elkészítéséhez és összehangolásához, segítséget nyújt a jelzőrendszer tagjai és a család- és gyermekjóléti szolgálat közötti konfliktusok megoldásában, megteszi a Gyvt. 17. § (4) bekezdése szerinti jelzést.
A Gyvt. 17. § (4) bekezdése értelmében ha a jelzőrendszeri tag jelzési vagy együttműködési kötelezettségének nem tesz eleget, a gyámhatóság - jelzésre vagy hivatalból - értesíti a fegyelmi jogkör gyakorlóját és javaslatot tesz az érintett személlyel szembeni fegyelmi felelősségre vonás megindítására.
A Gyvt. alapján az óvóda és bölcsőde is jelzőrendszeri tag. Abban az esetben, ha a szolgálat és központ szakmai egységként a fent említett intézményben működne, a gyermekjóléti alapellátás függetlensége megkérdőjelezhető az adott jelzőrendszeri tagoktól és a jelzőrendszerrel kapcsolatos feladatainak ellátása konfliktusokhoz vezethetne, vagy meg sem valósulhatna.
3. A Társulás megszűnik a Fonyódi Járás Szociális, Család- és Gyermekjóléti Központ kizárólag Fonyód Város Önkormányzat fenntartásában működik tovább. Balatonfenyves Község szabadon dönthet a szociális alapellátás és gyermekvédelmi feladatok ellátásáról
Előnyök: A településen a már jelenleg is működő körülmények között, egy intézményen belül maradna az Szt. és Gyvt. szerinti alapellátás, ezen belül a család- és gyermekjóléti szolgálat és központ szakmai függetlensége teljes körűen biztosított a jelzőrendszer tagjaival szemben. Szervezetileg nem járna jelentős mértékű átszervezéssel, munkajogi konzekvenciákat sem von maga után. Az intézmény dokumentumainak módosítása kevesebb időt vesz igénybe. A feladatellátás jelenlegi intézményi formája jól működő, az igénybevevők, és a feladatellátók számára egyaránt kielégítő. A kötelező változtatások figyelembe vételével is ugyanezen formában, a jelenleg is működő intézményen belül önálló intézményegységként a család és gyermekjóléti központot kialakítva javasoljuk a további működését és fenntartását.
Hátrányok: A szociális alapellátásra társulásnál magasabb állami normatíva igényelhető, ez a jelenlegi ismereteink szerint 2 356 380 Ft bevételkiesést jelenthet.
A 2017. évi feladatmutató felmérés keretében család- és gyermekjóléti központ jogcímhez kapcsolódó támogatást csak feladatellátásra kötelezett települési önkormányzat igényelhet. 2017. január 1-től támogatásra akkor lesz jogosult, amennyiben a szolgáltatói nyilvántartásban a szükséges módosítások, vagy - amennyiben szükséges - az új bejegyzés 2017. január 1-ig jogerőre emelkedik. Egyebekben pedig csak attól az időponttól jogosult a támogatásra, amikor a bejegyzése jogerőre emelkedett.
A Gyvt. változása jelenleg arra vonatkozik, hogy a család- és gyermekjóléti központ feladatellátásának biztosítása kötelezően a járásszékhely önkormányzat fenntartásába kell kerüljön, amennyiben a társulásból a többi feladatot is ki kívánja hozni a járásszékhely önkormányzat, azt a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (Mötv.) 89. §-a alapján teheti meg.
Ahhoz, hogy az új bejegyzés 2017. január 1-ig jogerőre emelkedjen, legkésőbb november végéig be kell nyújtani a kérelmet.
Tekintettel a fentiekre javasolom, hogy a 3. számú alternatívát támogassa a T. Képviselő-testület.
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi Bizottság |
A Pénzügyi Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztésben 3. számú alternatívaként meghatározott szervezeti forma kialakítását. |
|
"Család- és Gyermekjóléti Központ fenntartásának átszervezése"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: egészségügyi, sport, szociális kérdések
A Pénzügyi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
1. Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete 2017. január 1. napjával kezdődő hatállyal a család - és gyermekjóléti központ és szolgáltatás feladatait az előterjesztésben megfogalmazott … számú alternatíva alapján meghatározott szervezeti formában kívánja fenntartani és működtetni.
2. Képviselő-testülete az 1. pontban meghatározottakra tekintettel kezdeményezi a Fonyód-Balatonfenyves Szociális Társulás 2016. december 31. napjával közös megegyezéssel történő megszüntetését[1].
3. Képviselő-testület felkéri a Polgármestert, hogy a döntéséről értesítse Balatonfenyves Község Polgármesterét, egyben kezdeményezze a szolgáltatói nyilvántartásban a szükséges módosításokat, továbbá intézkedjen a társulás megszüntetése tárgyában.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Felelős: Hidvégi József
Mellékletek: