2016. december 13-i ülésére
Tárgy: | Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzatának 2017. évi költségvetési koncepciójára | |
Készítette: | Nagyné Horváth Gabriella irodavezető, Dr. Széll Attila | |
Előterjesztő: | Hidvégi József polgármester | |
Véleményező bizottság: | Humán Bizottság, Jogi Bizottság, Pénzügyi Bizottság, Városfejlesztési Bizottság |
E L Ő T E R J E S Z T É S
Fonyód Város Önkormányzata
2017. évi költségvetési koncepciója
Tisztelt Képviselő-testület!
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény érvényben lévő szabályozása költségvetési koncepció készítését nem írja elő, azonban Fonyód Város Önkormány Képviselő-testületének a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2015. (III.26.) számú önkormányzati rendelete 54. §. (1) bekezdése szerint a képviselő-testület az önkormányzat költségvetését költségvetési rendeletben határozza meg, melynek elfogadása két fordulóban történik.
Célunk, hogy Fonyód Város Önkormányzata 2017. évre vonatkozó feladatainak, terveinek, gazdálkodási kereteinek bemutatása továbbra is költségvetési koncepció készítésével történjen.
Az Országgyűlés Magyarország 2017. évi központi költségvetéséről szóló XC. törvényt elfogadta, így az önkormányzatok általános működtetésének és ágazati feladatainak támogatására igényelhető fajlagos támogatási összegek jóváhagyásra kerültek.
A szabályozás szerint az önkormányzatok központi finanszírozása 2017. évben is az önkormányzati feladatellátáshoz igazodó, feladatalapú támogatási rendszerben történik.
Terveink szerint Fonyód Város Önkormányzatának gazdálkodását jövő évben is az intézmények és az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok kiemelt hatékonyságú, gazdaságos működtetése, és a város fejlődését szolgáló fejlesztések előkészítése és megvalósítása határozza meg.
Szabályozási környezet változásai
A 2016. január 1-jétől hatályos szabályok szerint a járásközpont települési önkormányzatok család- és gyermekjóléti központ működtetésére kötelezettek. Fonyód Város Önkormányzata a család- és gyermekjóléti központot a Fonyód-Balatonfenyves Szociális Társulás irányítása alá tartozó Fonyódi Járás Szociális, Család- és Gyermekjóléti Központ intézményegységeként működteti, azonban a feladat finanszírozása kizárólag Fonyód Város Önkormányzatát terheli.
A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény módosítása szerint 2017. január 1-től a család- és gyermekjóléti központ csak a járásszékhely önkormányzat fenntartásában működhet. Ennek okán a Képviselő-testület 221/2016. (XI.9.) Kt. határozatával döntött arról, hogy a szociális intézmény társulási fenntartását megszünteti és az önkormányzat irányítása alá rendeli.
A Parlament elé került és jelenleg elfogadásra és határozathozatalra váró módosító javaslat a család- és gyermekjóléti központ társulásos fenntartását továbbra is lehetővé tenné. A döntés ismeretében kell a további intézkedéseket meghozni a 2017. január 1-i szervezeti kialakítás meghatározására.
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 2017. január 1-jétől hatályos szabályai szerint a tankerületi központ által fenntartott, települési önkormányzat által működtetett köznevelési intézmény működtetésével kapcsolatos jogviszonyokból származó jogok és kötelezettségek a tankerületi központot illetik meg, illetve terhelik.
Fonyód Város Önkormányzata a Palonai Magyar Bálint Általános Iskola, a Fonyódi Alapfokú Művészeti Iskola, a Fonyódi Mátyás Király Gimnázium és a Balaton Kollégium működtetését adja át a Klebelsberg Intézményfenntartó Központnak.
A működtetés átadása az önkormányzati vagyon ingyenes vagyonkezelésbe adásán kívül a működtetést ellátó személyi állomány átadását is jelenti. 12 fő dolgozó a VÜSZ. Kft. állományából kerül át az intézményfenntartóhoz közalkalmazotti jogviszonyba.
A Kormány döntése értelmében jelentős összegben növekedik a minimálbér (15 %) és a garantált bérminimum (25 %) a jövő évben, illetve 5 %-kal csökken a munkáltatót terhelő járulék.
Az emeléssel a jelenlegi 110 ezer forintról 2017-ben 127.650 forintra emelkedik a minimálbér, a bérminimum (szakképzett minimálbér) jelenleg bruttó 129 ezer forint – jövőre 161.250 forint lesz.
Az önkormányzati intézmények és gazdasági társaságok személyi állományának bérezése jellemzően a minimálbér, vagy a bérminimum mértékéhez kapcsolható, így az emelkedés 1 fő esetében 258 ezer Ft/év, vagy 472 ezer Ft/év (járulékkal együtt) többlet kiadást jelent majd.
A munkáltatói járulék 5 %-os csökkentése előzetes számítások szerint – a 2016. évi adatokhoz viszonyítva – hozzávetőleg 18 millió Ft kiadás megtakarítást jelent.
A személyi juttatások és a munkáltatót terhelő járulék kiadási összegének növekedésére központi támogatás nem várható, saját forrásból kell fedezetet biztosítani rá. Ennek okán a humánerőforrás gazdálkodásra, a munkakörök és feladatok újraszervezésére és meghatározására kiemelt figyelmet kell fordítani.
Továbbra is szempontként kell tekinteni a nyugdíjas foglalkoztatás mellőzését.
A szakágazati tájékoztatások szerint további béremelés/kiegészítés várható a kulturális, a szociális és bölcsődei foglalkoztatottak vonatkozásában. Információink alapján ezek megvalósítása központi forrásból várható.
Az önkormányzat költségvetési koncepcióját meghatározó általános alapelvek
A költségvetési koncepció elsődleges célja a költségvetés összeállításához szükséges alapelvek, főbb célkitűzések meghatározása, ennek megfelelően:
· A koncepció szervesen illeszkedik a Gazdasági Ciklusprogramban megfogalmazott célkitűzésekhez, érvényre juttatva a korábbi években meghatározott prioritásokat.
· Gazdálkodásunk pénzügyi kereteit döntően a 2013-ban bevezetett feladattámogatási rendszer és saját adóbevételeink nagysága határozza meg, mely alapot biztosít az intézményi hálózat és az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok hatékony, gazdaságos működtetéséhez.
· A kormány által kijelölt új operatív programokhoz igazítva kell a város fejlődését elősegítő fejlesztési terveinket megfogalmazni, kiemelt figyelemmel az energetikai és a turisztikai fejlesztésekre.
· Szociális területen a kialakított helyi szociálpolitika elveinek megfelelően, célzottan szükséges felhasználni az önkormányzat által biztosított forrást.
· Az önkormányzat szabályozott keretek között támogatja a helyi civil szervezetek társadalmi szerepvállalását, kiemelt tekintettel a turisztikai és sport tevékenységekre. A támogatások odaítélésének elsődleges célja a társadalmi szervezetek bevonása az önkormányzati feladatok ellátásába.
· A költségvetési törvény támogatási struktúrája alapján nem, vagy csak kisebb mértékben lesz mód rendkívüli állami támogatások igénybevételére.
· A stabilitási törvény előírásai alapján hitelfelvétel nem tervezhető.
A várható kereteket figyelembe véve a koncepció készítés során a következő struktúrával számolunk:
Bevételek
Állami támogatások
A 2017. évi költségvetési törvény 2. sz. melléklete határozza meg a helyi önkormányzatok általános működésének támogatását.
Általánosságban megállapítható, hogy az előző évhez képest az egyes támogatási jogcímek fajlagos összege nem változik, az igénybe vehető összeget csak a lakosságszám, illetve a mutatók változása befolyásolja.
Kedvezőtlen, hogy az előző évhez képest kis mértékben, de sajnos csökkent az állandó lakosok száma 5.224 fő-ről 5.199 fő-re (egyes támogatási jogcímek számítása során a 2016. január 1-i állapot szerinti lakos számot kell figyelembe venni).
Az előzetes számítások szerint 2017. évben 386.642 e Ft támogatás igénybevételére lesz jogosult Fonyód Város Önkormányzata, melyből:
- Az önkormányzati hivatalok működéséhez az elismert hivatali létszám alapján biztosít támogatást az állam 4.580 e Ft/fő fajlagos összeggel, így a hivatali személyi és a dologi kiadásokra 97.599,8 e Ft támogatást várhatunk (21,31 fő mutatószám).
- A település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatok (zöldterület-gazdálkodás, közvilágítás fenntartása, köztemető fenntartása, közutak fenntartása) ellátására kapott támogatás a 2015. évi országosan összesített önkormányzati beszámolóban szereplő kormányzati funkciókon elszámolt - meghatározott mutatókra vetített - településkategóriánként számított nettó működési kiadások figyelembevételével kerül majd megállapításra. Erre vonatkozóan még nem rendelkezünk adattal, így egyelőre a 2016. évi összeggel számolunk.
- Az egyéb önkormányzati feladatokra 2.700 Ft/fő fajlagos támogatás összeggel számolva 14.037,3 e Ft a támogatás.
- A lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatására 2.550 Ft/külterületi lakos támogatás illeti meg az önkormányzatot a 2016. január 1-i állapot szerint. Ezt a számot azonban még nem ismerjük, így csak a 2016. évi adatot tudjuk figyelembe venni, mely 25 fő esetén 63,75 ezer Ft volt.
- Általános támogatásként jelenik meg az üdülőhelyi feladatok támogatása. Az üdülővendégek tartózkodási ideje alapján 2015. évben ténylegesen beszedett idegenforgalmi adóhoz 1 Ft támogatást biztosít az állam, amely így 36.568 e Ft. A támogatás mértéke csökkent 1,55 Ft-ról, így a megjelenő támogatás csökkenés jelentős (20 millió Ft). Annál is inkább említendő a csökkenés, mert jelentős erőfeszítéseket tettünk a támogatás alapját képező beszedett idegenforgalmi adó növelése érdekében.
- 2017. évtől ismét módosult a beszámítási összegként definiált – az önkormányzatok iparűzési adóerő-képességét tükröző – elvonás alapját képező támogatások sorrendje. A 2015. évi tényleges iparűzési alapból számított, az 1 főre jutó adóerő-képesség szerint sávosan meghatározott támogatás csökkentés mértéke alapján Fonyód Város Önkormányzatát 2017. évre 24.047,8 e Ft támogatáscsökkentés terheli. A sávok értékének változása miatt a támogatás elvonás 10 millió Ft-tal kevesebb, mint 2016. évben.
- Az óvodaműködtetés köznevelési feladat, melynek keretében az óvodapedagógusok és az óvodapedagógusok nevelő munkáját közvetlenül segítők létszáma alapján igényelhető a támogatás a dolgozók bér és járulék költségeire. Kedvező, hogy az ellátotti létszám kb. 10 %-os növekvő tendenciát mutat.
Az óvodaműködtetésre az ellátotti létszám alapján 70.000 e Ft /fő/év fajlagos összeg igényelhető. Az adatok meghatározását követően a feladathoz összesen 64.914 e Ft igénybevételére jogosult az önkormányzat.
- A bölcsőde működéséhez kapott támogatás összegét is az ellátotti létszám határozza meg, a fajlagos összeg nem változott, 494.100.-Ft/ellátott. A bölcsőde kihasználtsága magasabb, mint a korábbi időszakokban, így 18 fő-re igényelünk támogatást. A következő évi támogatás számított összege 10.402,6 ezer Ft.
- A szociális ágazatnál is - szociális étkeztetés, házi segítségnyújtás és nappali ellátás - az ellátotti létszám határozza meg a támogatás összeget, mert a fajlagos támogatási összegek nem változtak. A társulásban történő feladat ellátás miatt kiegészítő támogatás is igényelhető. A jogcímekre összesen 16.560,1 ezer Ft támogatás számolható.
- A családsegítés és gyermekjóléti szolgálat területi feladatának ellátására az állandó lakosság száma alapján jogosult az önkormányzat. A társulási feladatellátás miatt Balatonfenyves vonatkozásában is Fonyód jogosult a támogatás lehívására, melynek összege így 6 millió Ft, de társulási kiegészítés nincs mellette.
- A családsegítés és gyermekjóléti központ feladat ellátása a járásszékhely települési önkormányzatot terheli, melynek finanszírozásához a támogatás a járás lakosságszáma, illetve a járáshoz tartozó települések száma alapján kerül meghatározásra - azonosan az előző évhez - 18 millió Ft összegben.
- A gyermekétkeztetés finanszírozása az igénybe vevők számának függvénye. Két jogcímen kap az önkormányzat támogatást, egyrészt a feladatellátásban résztvevő számított dolgozói létszám alapján (az elismert létszám 11,75 fő) a bér és járulék költségére várhatóan 19.176 e Ft, valamint az üzemeltetési költségekre. Ez utóbbira vonatkozó pontos összeget azonban még nem ismerjük, ezért egyelőre csak a 2016. évi adattal számoltunk 27.796 e Ft összegben.
- A könyvtári és közművelődési feladatokra a település lakosságszáma alapján 5.926 e Ft központi forrással számolunk.
A fent részletezett támogatásokat az előzetes adatszolgáltatások alapján vettük számításba, azonban a 2017. januári kormányzati döntések ismertetése után - az önkormányzat költségvetési rendeletének megalkotásáig - véglegesítésre kerülnek az összegek.
Az előzetes számítások alapján a 2017. évi várható állami támogatásokat a következő táblázatban mutatjuk be:
|
A |
B |
|
C |
Sor-szám |
Megnevezés |
mutató (fő) |
|
Összege (Ft) |
1 |
I. Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása |
|
|
201 818 740 |
2 |
1. Önkormányzati hivatal működésének támogatása |
21,31 |
|
97 599 800 |
3 |
2. Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása összesen: beszámítás előtt (4+5+6+7) |
|
|
77 597 172 |
4 |
A zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok ellátásának támogatása: |
|
|
17 926 970 |
5 |
Közvilágítás fenntartásának támogatása |
|
|
37 792 000 |
6 |
Köztemető fenntartásával kapcsolatos feladatok támogatása |
|
|
1 502 682 |
7 |
Közutak fenntartásának támogatása |
|
|
20 375 520 |
8 |
3. Lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatása |
|
|
63 750 |
9 |
4. Üdülőhelyi feladatok támogatása |
|
|
36 568 512 |
10 |
5. Egyéb önkormányzati feladatok támogatása |
|
|
14 037 300 |
11 |
Beszámítás összege |
60% |
|
-24 047 794 |
13 |
Helyi önkormányzatok általános támogatása beszámítás után: |
|
|
201 818 740 |
14 |
II. Köznevelési feladatok támogatása összesen: (15+…+22) |
|
|
64 914 133 |
15 |
Óvodapedagógusok (8 hóra) |
10 |
|
29 799 333 |
16 |
Óvodapedagógusok munkáját segítők (8 hóra) |
6 |
|
7 200 000 |
17 |
Óvodapedagógusok (4 hóra) |
9,4 |
|
14 005 687 |
18 |
Óvodapedagógusok elismert létszáma (pótlólagos összeg) |
9,4 |
|
359 080 |
19 |
Óvodapedagógusok munkáját segítők (4 hóra) |
6 |
|
3 600 000 |
20 |
Óvodaműködtetési támogatás (8 hónapra) |
111 |
|
5 920 000 |
21 |
Óvodaműködtetési támogatás (4 hónapra) |
104 |
|
2 773 333 |
22 |
Minősített óvodapedagógusok kiegészítő támogatása |
3 |
|
1 256 700 |
23 |
III. A települési önkormányzatok szociális, gyermekjóléti és gyermekétkeztetési feladatainak támogatása (24+25+35+39) |
|
megosztás |
113 982 911 |
24 |
1. Települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása |
|
|
15 917 916 |
25 |
2. Egyes szociális és gyerkmekjóléti feladatok támogatása |
|
|
49 453 908 |
26 |
Család- és gyermekjóléti központ Fonyód |
6 |
|
18 000 000 |
27 |
Család- és gyermekjóléti szolgálat |
1 |
|
6 000 000 |
28 |
ebből Fonyód |
|
3 000 000 |
|
29 |
ebből Balatonfenyves |
|
3 000 000 |
|
30 |
Szociális étkeztetés (60.896.-Ft/fő/ellátott) |
148 |
|
9 012 608 |
|
ebből Fonyód (80 fő ellátott) |
|
4 871 680 |
|
|
ebből Balatonfenyves (68 fő ellátott) |
|
4 140 928 |
|
31 |
Házi segítségnyújtás - Szociális segítés (25.000.-Ft/ellátott) |
16 |
|
400 000 |
|
ebből Fonyód (14 fő ellátott) |
|
350 000 |
|
|
ebből Balatonfenyves (2 fő ellátott) |
|
50 000 |
|
32 |
Házi segítségnyújtás - Személyi gondozás (273.000.-Ft/ellátott) |
16 |
|
4 368 000 |
|
ebből Fonyód (14 fő ellátott) |
|
3 822 000 |
|
|
ebből Balatonfenyves (2 fő ellátott) |
|
546 000 |
|
33 |
Időskorúak nappali intézményi ellátása Fonyód (163.500.-Ft/ellátott) |
17 |
|
2 779 500 |
34 |
Gyermekek napközbeni ellátása - Bölcsödei ellátás Fonyód (494.100.-Ft/ellátott) |
18 |
|
8 893 800 |
35 |
3. Gyermekétkeztetés támogatása (36+37+38) |
|
|
47 102 327 |
36 |
A finanszírozás szempontjából elismert dolgozók bértámogatása |
11,75 |
|
19 176 000 |
37 |
Üzemeltetési támogatás |
|
|
27 796 247 |
38 |
Rászoruló gyermekek szünidei étkeztetése |
|
|
130 080 |
39 |
4. Kieg.tám. a bölcsődében foglalk, felsőf.végz.kisgyermeknev.béréhez |
1 |
|
1 508 760 |
40 |
IV. Települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása |
5 199 |
|
5 926 860 |
41 |
Összesen (1+14+23+40) |
|
|
386 642 644 |
Közhatalmi bevételek - Adópolitika
A helyi adó a legjelentősebb bevételi forrása az önkormányzatnak.
A Képviselő-testület 2015. november 26-i ülésén módosította a helyi adókról szóló önkormányzati rendeletet, a módosítás a vagyoni típusú adók közül kizárólag az építményadót érintette. A 2016. január 1-jétől hatályos szabályaink szerint az építményadó mértéke növekedett, azonban a Képviselő-Testület a Fonyódon élő állampolgárokat kedvezményezetti pozícióba kívánta hozni. Megszüntetésre került a bejelentett lakók számától függő adómérték, csak a vasúti pálya vonalától északra/délre meghatározott területi differenciálás maradt meg. Minden állandó lakos kizárólag az eltérő hasznos alapterület alapján fizet más-más mértékű adót.
2017. évben kiemelt adópolitikai feladat a hatályos rendeletben foglalt szabályok, illetve a rendelet szellemiségének érvényre juttatása.
Ennek érdekében 2016. év őszén megkezdődött építményadó vonatkozásában a több éve megállapított adókedvezmények felülvizsgálata a 2.300 érintett adózó tekintetében. Előzetes felméréseink szerint a ténylegesen kedvezményre jogosultak száma jelentősen csökkeni fog, melynek eredményeként nő az adónemből származó önkormányzati bevétel.
A kedvezmények felülvizsgálata, illetve a feladatként meghatározott adóhatósági ellenőrzések lefolytatása is lehetőséget jelent új adótárgyak felderítésére, mellyel szintén növelhető a bevétel.
A fentieken túl további célként fogalmazódik meg, hogy az adóhatósági tevékenység gyakorlása során megfelelő kommunikációval és gyakorlati eszközökkel el kell érni a helyi adó fizetők közreműködő együttműködését.
Az önkormányzat által tartózkodási idő alapján beszedett idegenforgalmi adó bevételeink évről évre - az előző évet bázisnak tekintve - jelentős növekedést mutatnak. A támogatási rendszer átalakítása miatt 1 Ft beszedett adó mellé 1,55 Ft helyett 2017. évtől már csak 1 Ft támogatást kap az önkormányzat (az előző évi adatok alapján).
Az adóbevételek 2013-2016. évek közötti alakulását a következő táblázat mutatja: (ezer Ft)
Adónem |
2013. év |
2014. év |
2015. év |
2016. nov.30. |
2014/2013. |
2015/2014. |
2016/2015. |
Építményadó |
251.590 |
268.168 |
259.787 |
280.415 |
106,60% |
96,87% |
107,94% |
Telekadó |
27.781 |
26.159 |
37.144 |
33.719 |
94,20% |
141,99% |
90,78% |
Iparűzési adó |
108.952 |
127.683 |
149.243 |
124.015 |
117,20% |
116,89% |
83,09% |
Idegenforgalmi adó |
37.115 |
33.126 |
36.597 |
42.187 |
89,30% |
110,48% |
115,27% |
Pótlék, bírság |
4.664 |
5.883 |
2.881 |
2.686 |
126,10% |
48,97% |
93,23% |
Összes helyi adó |
430.102 |
458.019 |
485.652 |
483.022 |
106,50% |
106,03% |
99,46% |
2017. évben is a belföldi gépjárművek után a települési önkormányzat által beszedett gépjárműadó 40%-a, a gépjárműadóhoz kapcsolódó bírságból, pótlékból származó bevétel 100%-a illeti meg az önkormányzatot.
A felhalmozódott adóhátralék az éves kivetés összegéhez viszonyítva kb. 25 %, mely nagyon magas mérték. Erre való tekintettel 2017. évben is kiemelt figyelmet kell fordítani a hátralékok behajtására, és folytatni kell a követelés állomány csökkentése érdekében megkezdett adóhatósági intézkedések sorozatát.
Tájékoztató adatok az adóhátralékok állományáról adónemenként (2016. december 06.) |
|
adónemek |
(ezer Ft) |
Adóhátralék |
126.492 |
- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka |
39.465 |
építményadó |
52.173 |
- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka |
20.812 |
telekadó |
16.996 |
- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka |
7.095 |
idegenforgalmi adó |
692 |
- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka |
0 |
iparűzési adó |
17.204 |
- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka |
2.183 |
gépjárműadó |
14.402 |
- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka |
196 |
pótlék |
22.626 |
- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka |
9.164 |
bírság |
1.275 |
- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka |
15 |
talajterhelési díj |
1.124 |
- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka |
0 |
Az adóhátralékok állományának csökkentése mellett továbbra is nagy hangsúlyt kell fektetni adóellenőrzések foganatosítására, mellyel az év során többletbevétel érhető el.
Működési bevételek
A gyermekétkeztetésből keletkező jelentősebb összegű bevételt a Fonyód Konyha Kft. szedi be, ezért az intézményeknél csak kisebb összegekben, néhány jogcímen keletkezik működési bevétel.
A bölcsődénél a gyermekfelügyelet óradíjaiból, a polgármesteri hivatalnál a hivatali munkaidőn kívül lebonyolított anyagkönyvi eseményekért fizetett díjakból, a FOKI esetében a könyvtári és az igénybe vehető szolgáltatások díjaiból (internethasználat, fénymásolás), valamint a kulturális programok és a múzeumi belépőjegyeinek értékesítéséből, illetve a helyiségek bérbeadásából képződik bevétel. Az óvodánál bevétel nem keletkezik.
Az önkormányzati vagyon hasznosításából származó bevételeink – lakások, iroda helyiségek, üzletek, területek bérbeadása – várhatóan az előző évi szinten alakulnak, mert a bérlők teljesítik fizetési kötelezettségeiket. A korábbi évek alatt képződött és ügyvédi eljárásra átadott ügyeink követeléseiből számottevő bevétel nem várható.
A Munkaügyi Központon keresztül bonyolított közfoglalkoztatási programokat a következő évben is igénybe kívánjuk venni. A pályázatok keretében foglalkoztatottak a város közfeladatainak ellátásában aktív részt vevők. Az igénybe vehető támogatás intenzitása általában a munkabérek esetében 75-100 %, a kapcsolódó járulékokra 50 %.
Felhalmozási bevétel
Évről évre kevesebb felhalmozási bevétellel lehet számolni, mivel az értékesíthető ingatlanok száma csökken.
A 2017. évben várhatóan értékesítésre kerülnek az alábbi ingatlanok:
- Fonyód, Balaton u. 3.
- Fonyód, Hangér utcában lévő, jelenleg megosztás alatt lévő ingatlan
- Fonyód, Templom téren kialakítás alatt lévő ingatlan
Továbbá a Fonyód, Magay u. 26. számú ingatlan vételára is a 2017. évben fog befolyni.
A felhalmozási bevételek az önkormányzat pályázatai esetében az önerő részét képezik, így a források bővítése érdekében célul kell kitűzni a forgalomképes, üresen álló ingatlanok értékesítésének, hasznosításának lehetőségeit.
Pályázati támogatás
A 2017. évben várható az eddig benyújtott valamennyi pályázatunk elbírálása.
Ilyen a Csisztapusztára vezető kerékpárút, a Piaccsarnok felújítása, a Fonyódi Óvoda és Bölcsőde épületének felújítása, a Polgármesteri Hivatal épületének felújítása, az Országos Pályaépítési Programra, illetve a kondicionáló park építésére benyújtott pályázat.
Kiadások
Működési kiadások
Polgármesteri Hivatal kiadásaiban a személyi juttatások összegét alapvetően a 2017. évi központi költségvetésről szóló XC. törvény 59. § (1) bekezdése szerint a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX törvény 132. §-a szerinti illetményalap mértéke határozza meg, mely 2016. évben is 38.650 Ft. Ez azt jelenti, hogy a közszolgálati tisztviselők számára 2017. évben sem lesz béremelés. Az illetményalap így már 2008. január 1. óta változatlan.
A személyi kiadások között a 34 fő hivatali tisztviselő bérköltségét, cafetéria és munkába járás költségtérítésének összegét kell számítani. A tisztviselők éves cafetéria-juttatás kerete 2017. évben is a kötelező bruttó 200.000 Ft/fő/év, mely magába foglalja a munkáltatót terhelő közterheket is. Jubileumi jutalom kifizetés nem várható.
A személyi kiadások után fizetendő munkáltatót terhelőterhelő járulék a Kormány döntése értelmében 27 %-ról 22 %-ra csökken.
Az Óvoda személyi kiadásai között az engedélyezett és betöltött 18 fő bér és bérjellegű juttatásokat kell számolni. A pedagógus életpálya-modell bevezetésével a pedagógus bérnek a minimálbér az alapja, ennek ismert növekedése miatt a személyi juttatások jelentősen növekednek.
2015. évben 3 fő óvodapedagógus sikeresen vett részt az előmeneteli rendszer keretén belül lebonyolított minősítési eljárásban. Ők 2016. január 1-től pedagógus II. kategóriába kerültek besorolásra, melyhez kapcsolódó többletkiadás kiegészítő állami támogatásként 2017. évben is igényelhető összesen 1.256,7 e Ft.
Az intézménynél nyugdíjazás nem várható, jubileumi jutalom kifizetése 1 fő részére várható
Bölcsőde a szociális ágazathoz tartozik, ebben az ágazatban lesz központi bérintézkedés. A dolgozók (7 fő) számára kötelező bérelem volt a 2014. évtől bevezetett ágazati pótlék, mely a szakdolgozók tekintetében átalakításra (növelésre) kerül, a segítő személyzet számára változatlan. A tényleges kifizetések szerint év közben igényelhető lesz a pótlék.
A garantált bérminimum emelése jelentősen befolyásolja a személyi kiadások összegét, mivel valamennyi dolgozó erre a mértékű illetményre jogosult.
A Kulturális Intézmények dolgozói létszáma 10 fő, személyi kiadásként a közalkalmazotti bértáblázat besorolása szerinti illetményeket és a munkába járás kiadását kell számolni, az ágazatban központi bérkiegészítés várható. Jubileumi jutalom kifizetése nem várható.
Az intézmények alkalmazottai számára jogszabály nem írja elő a cafeteria juttatás megállapítását, de 2016. évben is biztosított a képviselő-testület 10.000.-Ft/fő/hó összegű juttatást, melyet 2017. évben is javasolunk megállapítani.
A megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény 23. § (1) bekezdése szerint a munkáltató rehabilitációs hozzájárulás fizetésére kötelezett, ha az általa foglalkoztatottak létszáma a 25 főt meghaladja, és az általa foglalkoztatott megváltozott munkaképességű személyek száma nem éri el a létszám 5 százalékát (kötelező foglalkoztatási szint).
Ez a kötelezettség a Polgármesteri Hivatal létszáma tekintetében releváns, mivel az engedélyezett létszám keret alapján a szervezetnél 2 fő megváltozott munkaképességű személyt kell foglalkoztatni annak érdekében, hogy a meghatározott 946.500.-Ft/fő/év, vagyis közel 2 millió Ft rehabilitációs hozzájárulás fizetési kötelezettség ne terhelje a költségvetést.
Az alapfokú és a középfokú oktatási intézmények működtetésének 2017. január 1-i átadásával jelentős tehertől válik meg az önkormányzat. A működtetéshez 2016. évben már csak 6.357 e Ft támogatást kaptunk, ezzel szemben a közművek és az épületek takarítása, fenntartása, karbantartása kb. 60-70 millió Ft kiadást jelentettek.
A dologi kiadások számítása során a 2016. évi adatokat kell figyelembe venni a közüzemi és a folyamatos teljesítésű szerződések alapján, valamint a szakmai feladatok teljesítéséhez kapcsolódó kiadások esetében.
Javasoljuk engedélyezni valamennyi önkormányzati intézmény és gazdasági társaság munkavállalója vonatkozásában 40.000.-Ft/fő/év összegű kiegészítő juttatás kifizetéséhez forrás biztosítását a költségvetésekben.
Szociálpolitika
A helyi szociális ellátásokat a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 2/2015. (II.12.) önkormányzati rendelet szabályozza (Továbbiakban Ör).
A 2017. évben várhatóan kifizetésre kerülő helyi rendelet által szabályozott támogatások számításánál a 2016. évi adatok mellett az Ör. javasolt módosítása alapján jelentkezhető többlet kiadásokat is alapul kell venni.
Az alábbi táblázat a különböző címeken nyújtott ellátásokat, az igénybe vevők számát és a kifizetések összegét tartalmazza 2016. november 30-i állapot szerint:
Ellátás megnevezése |
Támogatottak száma |
Kifizetés összege |
Rendkívüli települési támogatás keretében Átmeneti segély fára (természetbeni ellátás) |
39 |
- |
Rendkívüli települési támogatás keretében Átmeneti segély pénzbeli |
30 |
515.579.-Ft |
Rendkívüli települési támogatás keretében Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás |
15 |
135.560.-Ft |
Rendkívüli települési támogatás keretében Temetési segély |
9 |
360.000.-Ft |
Települési támogatás keretében Lakásfenntartási támogatás |
16
|
770.500.-Ft |
Gyermekvállalási támogatás |
17 |
680.000.-Ft |
Közlekedési támogatás |
11/9 Elutasított: 2 |
85.340.-Ft |
Köztemetés |
1 |
104.119.-Ft |
Fonyód Város Önkormányzata csatlakozott a Bursa Hungarica önkormányzati ösztöndíjpályázathoz, melynek keretében 2016. évben 680 ezer Ft önkormányzati támogatás megfizetésével részesülnek a szociálisan rászoruló hallgatók támogatásban.
A szociális ösztöndíj pályázattól eltérően az esélyegyenlőség érdekében a jól tanuló felsőfokú intézményi hallgatóknak az önkormányzat ösztöndíj rendszert kíván bevezetni, melyre vonatkozóan 2017. évben ki kell alakítani a támogatási szabályokat.
Az Ör. 11.§-a szabályozza a települési támogatás keretén belül adható lakásfenntartási támogatást. A 2015. március 1-én hatályba lépett új helyi ellátással kapcsolatban kialakult tapasztalat alapján indokolt a jogosultsági feltételként szabott jövedelemhatár megemelése. A támogatás bevezetésénél az volt a cél, hogy a korábban az állami lakásfenntartási támogatásban részesülők közül a legrászorultabbak vehessék igénybe az ellátást. Azonban a tapasztalat azt mutatja, hogy a megcélzott támogatotti kör, elsősorban az egyedülélők lemaradnak a támogatásról az alacsony jövedelemhatár miatt. Az önkormányzat 2016. évi költségvetése 2.000.000.-Ft-ot különített el erre a támogatási formára. Az elmúlt egy évben 21-en vehették igénybe a támogatást átlagosan havi 3.166.-Ft mértékben, ami éves szinten 798.000.-Ft kiadást jelentett. A jövedelemhatár javasolt mértékű megemelése esetén a támogatottak száma emelkedne, a kiadás az éves költségvetésben meghatározott összeget azonban nem lépné túl.
2015. március 1. napját követően az aktív korú nem foglalkoztatottak ellátása a járási hivatalhoz került. Az ellátásban részesülők a jogosultsági feltételek megfelelése esetén 22.800.-Ft-ban részesülnek. Az ő elhelyezkedési esélyüket növelhetné egy olyan számukra kialakított és célzott helyi támogatási forma, amit természetbeni ellátásként vehetnének igénybe közlekedési támogatás formájában. Azzal, hogy az érintettek mobilitását segítenénk településen belül, nőne az elhelyezkedési lehetőségük. 2016. októberében a járási hivatal tájékoztatása alapján 22 fő részesült aktív korúak ellátásában Fonyódon. Mivel településünkön nincs olyan helyi járat, ami Fonyódliget és Bélatelep között vinné az utasokat, ahhoz, hogy a támogatás célja megvalósuljon, kétféle bérlet biztosítása lenne szükséges: egy helyi járatra és egy távolsági járatra szóló. A két bérlet összesen 8.340.-Ft-ba kerülne. Éves szinten 22 fővel számolva ennek költségvonzata 2.201.760.-Ft ( 8.340x22x12) lenne.
A fenti módosításra, illetve új ellátás bevezetésére kialakított támogatási szabályokat a helyi szociális rendelet módosításáról szóló előterjesztés tartalmazza.
Működési célra átadott pénzeszközök
Az önkormányzat 100 %-os önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságokkal valósít meg meghatározott feladatokat.
Az Egészségügyi Nonprofit Kft. az önkormányzattól átvállalt kötelező feladatként szervezi az alapellátási feladatok közül többek között az orvosi központi ügyeletet. Az ügyeleti feladatokat Fonyód és Balatonfenyves önkormányzata együttesen finanszírozza, melyhez városunk költségvetéséből várhatóan 20 millió Ft-tal kell hozzájárulni.
Az önkormányzat a Fonyód Konyha Nonprofit Közhasznú Kft. működtetésével biztosítja a gyermekétkeztetést és a szociális étkeztetést. A gyermekétkeztetés ellátásához állami támogatás igényelhető a felmerülő bérkiadások és kimutatott üzemeltetési kiadások függvényében.
A Fonyódi Média Kft. 2017. évi feladatai között ismét javasoljuk meghatározni - és ehhez forrást biztosítani - Fonyód város arculatának megújítására és a városmárkázáshoz kapcsolódó marketing tevékenység kiadásokat.
A Városfejlesztési és Városüzemeltetési Kft. feladatai közül a közoktatási intézmények működtetése kikerül, így várhatóan hatékonyabbá válik a város külső megjelenésének átalakítása.
A hatékony munkavégzés érdekében továbbra is javasoljuk a meglévő géppark fejlesztését, illetve megújítását.
A feladatok újraszervezése során felmerült és a Képviselő-testület döntésére vár annak kialakítása, hogy a piacüzemeltetési és a terület/helyiségek bérbeadásával kapcsolatos ügyek feladatai 2017. január 1. napjától a VÜSZ. Kft. tevékenységi köréből az Önkormányzat ellátásában kerülnek.
A feladat ellátás átalakítása miatt szükséges Fonyód Város Önkormányzatnál egy státusz kialakítása (nem a Polgármesteri Hivatalnál) 2017. január 1. hatállyal, ezzel egy időben a VÜSZ Kft-nél egy megszüntetése.
Az önkormányzat a költségvetésében szabályozott keretek között biztosít forrást egyéb önként vállalt feladatokra, mellyel támogatja a helyi civil szervezetek társadalmi szerepvállalását és tevékenységét, kiemelt tekintettel a turisztikai és sport tevékenységekre. A támogatások odaítélésének elsődleges célja a társadalmi szervezetek bevonása az önkormányzati feladatok ellátásába.
Fejlesztési feladatok
2016. évről áthúzódó fejlesztési feladat nem jelenik meg a költségvetésben.
A 2017. évben várhatóan csak a benyújtott pályázatok kihirdetését követően kezdhetők meg a feladatok. Ezek a már említett Csisztapusztára vezető kerékpárút, a Piaccsarnok felújítása, a Fonyódi Óvoda és Bölcsőde épületének felújítása, a Polgármesteri Hivatal épületének felújítása, az Országos Pályaépítési Programra, illetve a kondicionáló park építésére benyújtott pályázat.
Összegzés
A költségvetési törvény ismeretében megállapíthatjuk, hogy plusz állami forrásra nem számíthat az önkormányzat 2017. évben, ezért a saját bevételek növelésének lehetőségeit fel kell tárni, és maximálisan ki kell használni a követelések behajtására vonatkozó jogszabályok által biztosított lehetőségeket, mellyel drasztikus kintlévőség csökkenést kell elérni. Továbbá nagy hangsúlyt kell fektetni adóellenőrzések foganatosítására, mellyel az év során többletbevétel érhető el.
Az intézmények, és a gazdasági társaságok által benyújtott előzetes költségvetés-tervezeteket, az önként vállalt feladatokat felül kell vizsgálni, annak érdekében, hogy azok a leggazdaságosabb formában, de magas szakmai színvonalon valósuljanak meg. A feladatok megfelelő szervezésével kell biztosítani az önkormányzati források hatékony felhasználását.
Az Mötv. 111.§ (4) bekezdése értelmében az önkormányzat költségvetési rendeletében működési hiány nem tervezhető.
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi Bizottság |
A Pénzügyi Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti határozati javaslatok elfogadását. |
|
Jogi Bizottság | A Jogi Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti határozati javaslatok elfogadását. | |
Humán Bizottság | A Humán Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti határozati javaslatok elfogadását. | |
Városfejlesztési Bizottság | A Városfejlesztési Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti határozati javaslatok elfogadását. | |
"Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzatának 2017. évi költségvetési koncepciójára"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: pénzügyi kérdések
A Pénzügyi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
1.) Fonyód Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Fonyód Város Önkormányzata 2017. évre vonatkozó költségvetési koncepcióját az előterjesztésben foglaltaknak megfelelő tartalommal az alábbiakban rögzített alapelvek érvényesülése mellett fogadja el:
- A bevételek növelése érdekében adóellenőrzéseket kell foganatosítani és megfelelő intézkedésekkel csökkenteni kell az adóhátralékok állományát.
- A költségvetési egyenleg javítása érdekében a Képviselő-testület előzetesen hozzájárul a forgalomképes ingatlanok értékesítésének előkészítéséhez.
- A költségvetési rendelettervezet összeállítása során a hitel felvétel nem tervezhető.
- A gazdasági társaságok költségvetésének tervezetét az önkormányzat bizottságai véleményezik, melyek eredményeként kerülnek a 2017. évi támogatási összegek megállapításra.
- Javasoljuk engedélyezni valamennyi önkormányzati intézmény és gazdasági társaság munkavállalója vonatkozásában a cafeteria összegét 10.000.-Ft/fő/hó összegben meghatározni, illetve 40.000.-Ft/fő/év összegű kiegészítő juttatás kifizetéséhez forrást biztosítani a költségvetésekben.
- A szociális támogatások tekintetében a 2017. évben várhatóan kifizetésre kerülő támogatások számításánál a 2016. évi adatokat kell alapul venni, de a várhatóan bővülő kedvezményezetti kört számítani kell.
- A költségvetésben általános tartalékot és fejlesztési céltartalékot is kell képezni.
- A fejlesztési feladatokat a benyújtott pályázatok elbírálásáról kapott információk ismeretében alakítja ki a Képviselő-testület.
- A végleges költségvetési rendelet-tervezet kidolgozása során tovább kell keresni a bevételek növelésének és a kiadások csökkentésének lehetőségeit.
- Az intézmények és az önkormányzati gazdasági társaságok költségvetési előirányzatait az intézményvezetőkkel és a gazdasági társaságok vezetőivel történő egyeztetés útján kell kialakítani.
- A Képviselő-testület a polgármester útján felkéri a jegyzőt, hogy az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1)-(4) bekezdésének és a helyi önkormányzatok és szerveik, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 140. § (1) bekezdése a) pontjának előírása szerint készítse majd el a jogszabály szerinti határidőt figyelembe véve a 2017. évi költségvetési rendelet-tervezetét.
- A Képviselő-testület felkéri a polgármestert, hogy a jegyző által készített költségvetési rendelet-tervezetet az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24. § (2) bekezdése rendelkezéseinek megfelelően nyújtsa be a Képviselő-testületnek elfogadásra.
- A Képviselő-testület felkéri a bizottságokat, hogy a költségvetési koncepció alapján folyamatában segítsék az Önkormányzat költségvetésének tervezését és megalapozott takarékos gazdálkodását.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2017. 02. 15.
Felelős: Hidvégi József
Hivatali felelős: Dr. Széll Attila
2. döntési javaslat
"Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzatának 2017. évi költségvetési koncepciójára"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: pénzügyi kérdések
A Pénzügyi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
2.) Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete 2017. január 1. napjától engedélyezi Fonyód Város Önkormányzatnál 1 fő státusz kialakítását a piacüzemeltetési és a terület/helyiségek bérbeadásával kapcsolatos ügyek feladatainak ellátására.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2017. 01. 01.
Felelős: Hidvégi József
Hivatali felelős: Dr. Széll Attila