2017. február 14-i ülésére
Tárgy: | Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzata 2017. évi költségvetési rendeletének megalkotására | |
Készítette: | FOKI igazgató, Fonyódi Járási Szociális,Család- és Gyermekjóléti Központ, Fonyódi Óvoda és Bölcsőde igazgatója, Fonyódi Városfejlesztési és Városüzemeltetési Nonprofit Közhasznú Kft. ügyvezetője, Fonyód Konyha Nonprofit Kft. ügyvezető, Fonyód Média Nonprofit Kft. ügyvezető, Nagyné Horváth Gabriella irodavezető, Dr. Széll Attila | |
Előterjesztő: | Hidvégi József polgármester | |
Véleményező bizottság: | Humán Bizottság, Jogi Bizottság, Pénzügyi Bizottság, Városfejlesztési Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV törvény 24. § (3) bekezdése értelmében a jegyző által előkészített költségvetési rendelettervezetet a polgármester a központi költségvetésről szóló törvény hatálybalépését követő negyvenötödik napig nyújtja be a képviselő-testületnek. Ez a konkrét dátum 2017. évben február 15-e. Ezen időpontig kiküldtük a tervezést megalapozó valamennyi rendelkezésre álló dokumentumot.
Az előterjesztésben és a csatolt rendelettervezetben a képviselő-testület részére tájékoztatást nyújtunk az alábbi mérlegekről és kimutatásokról, szöveges indokolással együtt:
- a helyi önkormányzat költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban, előirányzat felhasználási tervét,
- a többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban és összesítve,
- a közvetett támogatásokat - így különösen adóelengedéseket, adókedvezményeket - tartalmazó kimutatást.
Az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Kormányrendelet 27. § (1) bekezdése értelmében a jegyző a költségvetési rendelettervezetet a költségvetési szervek vezetőivel egyezteti, annak eredményét írásban rögzíti, majd a rendelettervezetet és az egyeztetés eredményét a polgármester a szervezeti és működési szabályzatban foglaltak szerint a képviselő-testület bizottságai elé terjeszti.
Az intézményi egyeztetésre több körben került sor, melynek eredményéről szóló jegyzőkönyveket is az előterjesztéshez csatoltuk.
A tervezés során figyelemmel voltunk a 2014. január 1-jén hatályba lépett, az Államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I. 11.) Kormányrendelet szabályaira, mely alapvetően változást hozott az államháztartás pénzügyi-számviteli területén. Az új szabályozás különválasztja a bevételi és kiadási előirányzatok alakulásának, a követelések, a kötelezettségvállalások, a más fizetési kötelezettségek és ezek teljesítésének pénzforgalmi szemléletű, folyamatos nyilvántartására szolgáló költségvetési számvitelt, illetve a vagyont, annak összetételét, a működés eredményességét és hatékonyságát, az egyes tevékenységek önköltségét eredményszemléletben mérő pénzügyi számvitelt. A két számviteli rendszer összességében zárt rendszert alkot.
A képviselő-testület elé beterjesztésre kerülő 2017. évi költségvetési rendelettervezet annak a meghatározott elvnek megfelelően készült, mely szerint Fonyód Város Önkormányzatának gazdálkodását 2017. évben az intézmények és az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok kiemelt hatékonyságú, gazdaságos működtetése, és a város fejlődését szolgáló fejlesztések előkészítése és megvalósítása határozza meg.
Helyi önkormányzatok és a központi költségvetés viszonya
Az Országgyűlés Magyarország 2017. évi központi költségvetéséről szóló XC. törvényt elfogadta, így az önkormányzatok általános működtetésének és ágazati feladatainak támogatására igényelhető fajlagos támogatási összegek jóváhagyásra kerültek.
A szabályozás szerint az önkormányzatok központi finanszírozása 2017. évben is az önkormányzati feladatellátáshoz igazodó, feladatalapú támogatási rendszerben történik, az igényelhető jogcímek köre nem bővült.
2017. évben sem változik a szabályozás abban a vonatkozásban, hogy a beszedett gépjárműadó 60 %-át a központi költségvetésbe be kell fizetni tekintet nélkül az adófizetési kötelezettség keletkezésének időpontjára.
Helyi sajátosságok
A Képviselő-testület a 285/2016. (XII. 15.) KT. határozatával fogadta el Fonyód Város Önkormányzatának 2017. évi költségvetési koncepcióját, melyben meghatározta azokat az alapelveket, valamint főbb célkitűzéseket, melyekre tekintettel voltunk a tervezés során. Számba vettük mindazon bevételeket és kiadásokat, amelyek az Önkormányzat tevékenységével kapcsolatosak, jogszabályon alapulnak, vagy szerződési, megállapodási (különösen többéves) kötelezettségen alapulnak, vagy a tapasztalatok alapján rendszeresen előfordulnak, illetve az Önkormányzat vagyonának hasznosításával függenek össze.
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény szociális és gyermekjóléti szolgáltatásokat érintő 2016. január 1-jétől hatályos módosításai szerint a járásközpont települési önkormányzatok család- és gyermekjóléti központ működtetésére kötelezettek.
A Képviselő-testület ismételt döntése szerint Fonyód Város Önkormányzata a család- és gyermekjóléti központot a Fonyód-Balatonfenyves Szociális Társulás irányítása alá tartozó Fonyódi Járás Szociális, Család- és Gyermekjóléti Központ intézményegységeként működteti 2017. évben is. A 2016. január 1-én létrejött szervezeti egység működtetése és a feladat finanszírozása azonban továbbra is kizárólag Fonyód Város Önkormányzatát terheli.
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 2017. január 1-jétől hatályos szabályai szerint a tankerületi központ által fenntartott, települési önkormányzat által működtetett köznevelési intézmény működtetésével kapcsolatos jogviszonyokból származó jogok és kötelezettségek a tankerületi központot illetik meg, illetve terhelik.
Fonyód Város Önkormányzata a Palonai Magyar Bálint Általános Iskola, a Fonyódi Alapfokú Művészeti Iskola, a Fonyódi Mátyás Király Gimnázium és a Balaton Kollégium működtetését adta át a Klebelsberg Intézményfenntartó Központnak.
A működtetés átadása az önkormányzati vagyon ingyenes vagyonkezelésbe adásán kívül a működtetést ellátó személyi állomány átadását is jelentette. 12 fő dolgozó a VÜSZ. Kft. állományából került át az intézményfenntartóhoz közalkalmazotti jogviszonyba.
A Kormány döntése értelmében 2017. január 1-től jelentős összegben növekedik a minimálbér (15 %) és a garantált bérminimum (25 %), illetve 5 %-kal csökken a munkáltatót terhelő járulék.
Az emeléssel a minimálbér 110.000 forintról 2017-ben 127.500 forintra, a bérminimum (szakképzett minimálbér) 129.000 forintról 161.000 forintra emelkedett.
Az önkormányzati intézmények és gazdasági társaságok személyi állományának bérezése jellemzően a minimálbér, vagy a bérminimum mértékéhez kapcsolható, így az emelkedés 1 fő esetében 258 ezer Ft/év, vagy 472 ezer Ft/év (járulékkal együtt) többlet kiadást jelent.
szervezet |
minimálbérre történő rendezés 127.500 Ft/hó |
garantált bérminimumra történő rendezés 161.000 Ft/hó |
összesen |
|||
fő |
Ft/év |
fő |
Ft/év |
fő |
Ft/év |
|
Fonyódi Óvoda |
|
|
7 |
2 688 000 |
7 |
2 688 000 |
Bölcsőde |
|
|
6 |
2 304 000 |
6 |
2 304 000 |
FOKI |
|
|
5 |
2 013 000 |
5 |
2 013 000 |
Phivatal |
|
|
12 |
8 323 000 |
12 |
8 323 000 |
|
|
|
|
|
|
|
Konyha Kft |
|
|
10 |
3 840 000 |
10 |
3 840 000 |
VÜSZ Kft |
9 |
1 512 000 |
28 |
8 952 000 |
37 |
10 464 000 |
Média Kft |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
összesen |
9 |
1 512 000 |
68 |
28 120 000 |
77 |
29 632 000 |
A munkáltatói járulék 5 %-os csökkentése a 2017. évi bértömeget alapul véve kb. 20 millió Ft kiadás megtakarítást jelent.
A bérminimum növekedésének ellentételezésére - jelen információnk szerint - központi támogatás nem várható, a tervezetben nem számoltunk vele, saját forrásból kellett fedezetet biztosítani rá. Ennek okán a humánerőforrás gazdálkodásra, a munkakörök és feladatok újraszervezésére és meghatározására kiemelt figyelmet kellett fordítani a tervezés során.
A bérminimum rendezésén kívül egyes ágazatokban - köznevelés, szociális, kulturális ágazat - további béremelést, illetve pótlékot vezettek be ágazati jogszabályok, melyek a rendelet elkészítésekor számba vételre kerültek. Ezek finanszírozása központi forrásból valósul meg, a bevételek között számoltunk vele.
A köztisztviselői illetményalap összege 41.000 Ft.
Bevételek
A költségvetésben mind az intézményi, mind az önkormányzati saját bevételeket körültekintően terveztük ahhoz, hogy az állami költségvetésből kapott bevételekkel együtt teljesíthető kiadási szintet lehessen tervezni.
Központi költségvetési kapcsolatokból származó normatív állami hozzájárulások, támogatások és átengedett bevételek
Az állami támogatások forrásstruktúrája 2017. évben sem mutat jelentős eltérést az előző évekhez képest. Általánosságban megállapítható, hogy az egyes támogatási jogcímek fajlagos összege nem változik, az igénybe vehető összeget csak a lakosságszám, illetve a mutatók változása befolyásolja.
Az előző évhez képest ugyan kis mértékben, de csökkent az állandó lakosok száma 5.224 főről 5.199 főre (egyes támogatási jogcímek számítása során a 2016. január 1-i állapot szerinti lakos számot kell figyelembe venni).
· A település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatok (zöldterület-gazdálkodás, közvilágítás fenntartása, köztemető fenntartása, közutak fenntartása) ellátására kapott támogatás a 2015. évi országosan összesített önkormányzati beszámolóban szereplő kormányzati funkciókon elszámolt - meghatározott mutatókra vetített - településkategóriánként számított nettó működési kiadások figyelembevételével került megállapításra 79.440 e Ft összegben.
· Egyéb önkormányzati feladatokra 2.700 Ft/fő fajlagos támogatás összeggel számolva 14.037,3 e Ft a támogatás.
· A lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatására 2.550 Ft/külterületi lakos támogatás illeti meg az önkormányzatot a 2016. január 1-i állapot szerint, mely 24 fő.
· Általános támogatásként jelenik meg az üdülőhelyi feladatok támogatása. Az üdülővendégek tartózkodási ideje alapján 2015. évben ténylegesen beszedett idegenforgalmi adóhoz 1 Ft támogatást biztosít az állam, amely 36.569 e Ft. (Előző évben a mérték 1,55 Ft volt.)
· 2017. évtől ismét módosult a beszámítási összegként definiált – az önkormányzatok iparűzési adóerő-képességét tükröző – elvonás rendje. A 2016. évi tényleges iparűzési alapból számított, az 1 főre jutó adóerő-képesség szerint sávosan meghatározott támogatás csökkentés mértéke alapján Fonyód Város Önkormányzatot 2017. évre 24.048 e Ft támogatáscsökkentés terheli. Az elvonási mértéket meghatározó sávok mértékváltozása miatt ez 10 millió Ft-tal kevesebb összegű elvonás, mint 2016. évben.
Az elvonás az előzőekben felsorolt önkormányzati támogatásokból kerül levonásra.
· Az óvodaműködtetés köznevelési feladat, melynek keretében az óvodapedagógusok és az óvodapedagógusok nevelő munkáját közvetlenül segítők létszáma alapján igényelhető a támogatás a dolgozók bér és járulék költségeire.
Óvodaműködtetésre az ellátotti létszám alapján 80.000 e Ft/fő/év fajlagos összeg igényelhető.
A köznevelési feladatokhoz összesen 65.099 ezer Ft igénybevételére jogosult az önkormányzat.
· A bölcsőde működéséhez kapott támogatás összegét az ellátotti létszám határozza meg. A fajlagos összeg nem változott, 494.100.-Ft/ellátott/év. A kihasználtsági adatok alapján 18 fő-re igényelünk támogatást. A 2017. évi támogatás számított összege 8.893,8 ezer Ft.
A bölcsődében foglalkoztatott felső fokú végzettségű kisgyermeknevelő bérének támogatása 1.509 e Ft.
· A szociális ágazatnál is - szociális étkeztetés, házi segítségnyújtás és nappali ellátás - az ellátotti létszám határozza meg a támogatás összegét, mert a fajlagos támogatási összegek nem változtak. A társulásban történő feladat ellátás miatt kiegészítő támogatás is igényelhető. A jogcímekre összesen 16.560 ezer Ft támogatás vehető számba, azonban ebből 4.736,9 ezer Ft nem a Fonyódi, hanem a Balatonfenyvesi szociális feladatok ellátásához kapcsolódik.
· A családsegítés és gyermekjóléti szolgálat területi feladatának ellátására az állandó lakosság száma alapján 6 millió Ft-ra jogosult az önkormányzat, ennek fele azonban az elszámolások szerint Balatonfenyvest illeti.
· Fonyód város a kötelezettje a család- és gyermekjóléti központ működtetésének, a finanszírozásként kapott összeg a járás lakosságszáma, illetve a járáshoz tartozó települések száma alapján került meghatározásra 18 millió Ft összegben.
· A gyermekétkeztetés finanszírozását is az ellátottak létszáma határozza meg, azonban a központi előirányzat fokozatosan nő, így magasabb összegű támogatás igényelhető. Két jogcímen vehető igénybe a támogatás, egyrészt a feladatellátásban résztvevő számított dolgozói létszám alapján - az elismert létszám 11,75 fő a bér és járulék költségére várhatóan 19.176 e Ft, másrészt az üzemeltetési költségekre 30.362 e Ft.
A gyermekétkeztetéshez kapcsolódóan 130 e Ft a támogatása a rászoruló gyermekek szünidei étkeztetésének, melynek szigorú felhasználási szabályai vannak.
A gyermekétkeztetés feladatellátásához összesen 49.668 e Ft a 2017. évi támogatás.
· A könyvtári és közművelődési feladatokra a település lakosságszáma alapján 5.927 e Ft központi forrással számolunk.
Az állami támogatások 2017. évi 393.099 e Ft összegét jogcímenként az előterjesztés 1. számú melléklete tartalmazza.
A táblázat alsó részében kimutatott szociális ágazati pótlékok, kiegészítő támogatások csak az év folyamán kerülnek engedélyezésre, eredeti állami támogatási előirányzatként nem tervezhetők. Mivel a személyi juttatások tervezésekor a kiadások között ezek a jogcímek számításra kerültek, így a bevételek közé is beépítettük a működési célú államháztartáson belülről átvett támogatások között.
Működési bevételek
A működési bevételhez kell sorolni a szolgáltatások ellenértékét, a közvetített szolgáltatások ellenértékét, a tulajdonosi bevételeket, az áfa bevételeket és visszatérüléseket, a kamatbevételeket.
A gyermekétkeztetésből keletkező jelentősebb összegű bevételt a Fonyód Konyha Kft. szedi be, ezért az intézményeknél csak kisebb összegekben, néhány jogcímen keletkezik működési bevétel.
A bölcsődénél a gyermekfelügyelet óradíjaiból, a polgármesteri hivatalnál a hivatali munkaidőn kívül lebonyolított anyakönyvi eseményekért fizetett díjakból, a FOKI esetében a könyvtári és az igénybe vehető szolgáltatások díjaiból (internethasználat, fénymásolás), valamint a kulturális programok és a múzeum belépőjegyeinek értékesítéséből, illetve a helyiségek bérbeadásából képződik bevétel. Az óvodánál bevétel nem keletkezik.
Az önkormányzati vagyon hasznosításából származó bevételeink – lakások, iroda helyiségek, üzletek, területek bérbeadása – várhatóan az előző évi szinten alakulnak, mert a bérlők teljesítik fizetési kötelezettségeiket. A korábbi évek alatt képződött és ügyvédi eljárásra átadott ügyeink követeléseiből számottevő bevétel nem várható.
A helyiségek, területek bérbeadási díjánál a 2017. évre megállapított díjakkal, illetve a jelenleg hatályos önkormányzati rendeletek és szerződések alapján terveztünk.
Mint ismeretes a piac működtetés feladatát az önkormányzat 2017. január 1-től átvette a VÜSZ Kft-től, így az ebből származó bevételeket is itt terveztük.
A Munkaügyi Központon keresztül bonyolított közfoglalkoztatási programokat a következő évben is igénybe kívánjuk venni. A pályázatok keretében foglalkoztatottak a város közfeladatainak ellátásában aktív részt vevők (4 fő). Az igénybe vehető támogatás intenzitása általában a munkabérek esetében 75-100 %, a kapcsolódó járulékokra 50 %, 1.100 e Ft.
Működési célú bevétel a tárgyévi költségvetésben a DBSZT-től a társulás munkaszervezeti feladatainak ellátására átvett 16.030 ezer Ft.
Közhatalmi bevételek
Közhatalmi bevételek közé az adó- és bírság, pótlék bevételek tartoznak, mely a legjelentősebb bevételi forrása önkormányzatunknak.
A Képviselő-testület 2015. november 26-i ülésén módosította utoljára a helyi adókról szóló önkormányzati rendeletet, a módosítás a vagyoni típusú adók közül kizárólag az építményadót érintette. A kihirdetett módosítás szerint 2016. január 1-jétől az építményadó mértéke növekedett, azonban a képviselő-testület a Fonyódon élő állampolgárokat kedvezményezetti pozícióba kívánta hozni. Megszüntetésre került a bejelentett lakók számától függő adómérték, csak a vasúti pálya vonalától északra/délre meghatározott területi differenciálás maradt meg. Minden állandó lakos kizárólag az eltérő hasznos alapterület alapján fizet más-más mértékű adót.
2017. évben kiemelt adópolitikai feladat a hatályos rendeletben foglalt szabályok, illetve a rendelet szellemiségének érvényre juttatása.
Ennek érdekében 2016. év őszén megkezdődött építményadó vonatkozásában a több éve megállapított adókedvezmények felülvizsgálata a 2.300 érintett adózó tekintetében. Előzetes felméréseink szerint a ténylegesen kedvezményre jogosultak száma jelentősen csökkeni fog, melynek eredményeként nő az adónemből származó önkormányzati bevétel.
A kedvezmények felülvizsgálata, illetve a feladatként meghatározott adóhatósági ellenőrzések lefolytatása is lehetőséget jelent új adótárgyak felderítésére, mellyel szintén növelhető a bevétel.
A fentieken túl további célként fogalmazódik meg, hogy az adóhatósági tevékenység gyakorlása során megfelelő kommunikációval és gyakorlati eszközökkel el kell érni a helyi adófizetők közreműködő együttműködését.
Az önkormányzat által tartózkodási idő alapján beszedett idegenforgalmi adó bevételeink évről évre - az előző évet bázisnak tekintve - jelentős növekedést mutatnak. A támogatási rendszer átalakítása miatt 1 Ft beszedett adó mellé 1,55 Ft helyett 2017. évtől már csak 1 Ft támogatást kap az önkormányzat (az előző évi adatok alapján).
Idegenforgalmi adónem esetében a rendelet módosítás 2016. január 1-i hatályával bővült a törvény által biztosított mentességek köre, azonban ennek pénzügyi hatása nem releváns.
A korábbi évekhez hasonlóan 2017. évben is a belföldi gépjárművek után a települési önkormányzat által beszedett gépjárműadó 40%-a, a gépjárműadóhoz kapcsolódó bírságból, pótlékból származó bevétel 100%-a illeti meg az önkormányzatot.
A befolyt adóbevételeket mutatja adónemenként az alábbi táblázat 2012-2017. évekre:
(ezer Ft)
Adónemek |
2012. év |
2013. év |
2014. év |
2015. év |
2016. év |
2017. évi terv |
Építményadó |
231 061,6 |
251 589,9 |
265 167,7 |
259 077,2 |
281 337,9 |
292 000,0 |
Telekadó |
22 311,7 |
27 781,1 |
26 159,0 |
37 008,0 |
35 564,6 |
40 000,0 |
Helyi iparűzési adó |
93 162,8 |
108 951,9 |
127 683,1 |
145 941,6 |
135 020,0 |
140 000,0 |
Gépjárműadó |
39 927,3 |
15 725,1 |
19 100,8 |
16 585,3 |
17 860,0 |
22 600,0 |
Idegenforgalmi adó |
32 760,4 |
37 114,7 |
33 125,9 |
36 568,5 |
42 820,9 |
39 000,0 |
Talajterhelési díj |
693,4 |
2 344,0 |
2 020,9 |
2 284,4 |
1 459,1 |
1 250,0 |
Bírság, pótlék |
3 444,1 |
4 663,9 |
5 882,6 |
2 880,6 |
2 678,7 |
5 150,0 |
Összesen |
423 361,2 |
448 170,6 |
479 140,1 |
500 345,6 |
516 741,3 |
540 000,0 |
*: 2013. január 1-től a helyben beszedett gépjárműadó 40 %-a illeti meg az önkormányzatot, a beszedett összeg 60 %-át a központi költségvetésbe be kell fizetni.
A hátralékok év végi állományát mutatja a következő táblázat 2012-2016. évekre:
Adónemek |
Hátralékok 2012. évben |
Hátralékok 2013. évben |
Hátralékok 2014. évben |
Hátralékok 2015. évben |
Hátralékok 2016. évben |
Építményadó |
56 849 103 |
59 786 090 |
77 647 697 |
55 571 634 |
50 807 957 |
Telekadó |
15 317 184 |
14 449 075 |
18 849 881 |
17 342 127 |
15 342 340 |
Helyi iparűzési adó |
25 462 771 |
42 482 975 |
41 636 792 |
11 589 082 |
14 698 102 |
Gépjárműadó |
13 429 768 |
14 936 658 |
16 037 941 |
12 076 526 |
12 310 313 |
Idegenforgalmi adó |
10 302 455 |
7 147 575 |
14 093 685 |
2 212 766 |
645 673 |
Talajterhelési díj |
16 110 |
239 603 |
315 718 |
579 050 |
1 124 000 |
Bírság, pótlék |
34 091 286 |
40 922 966 |
40 805 397 |
26 196 005 |
23 914 358 |
Összesen |
155 468 677 |
179 964 942 |
209 387 111 |
125 567 190 |
118 842 743 |
A felhalmozódott adóhátralék az éves kivetés összegéhez viszonyítva kb. 20 %, mely nagyon magas mérték. Erre való tekintettel 2017. évben kiemelt figyelmet kell fordítani a hátralékok behajtására, és folytatni kell a követelés állomány csökkentése érdekében megkezdett adóhatósági intézkedések sorozatát.
Az adóhátralékok állományának csökkentése mellett továbbra is nagy hangsúlyt kell fektetni az adóellenőrzések foganatosítására, mellyel az év során többletbevétel érhető el.
Évről évre kevesebb felhalmozási bevétellel lehet számolni, mivel az értékesíthető ingatlanok száma csökken. Döntés született már a Magay utcai lakóingatlan értékesítéséről és a Balaton u. 3. korábbi műv.ház értékesítéséről, melyek pénzügyi teljesítése hamarosan megtörténik.
A vagyon értékesítéséből 60 millió Ft bevételi előírást tartalmaz a tervezet.
A felhalmozási bevételek az önkormányzat pályázatai esetében az önerő részét képezik, így a források bővítése érdekében célul kell kitűzni a forgalomképes, üresen álló ingatlanok értékesítésének, hasznosításának lehetőségeit.
Pályázati támogatások
A következő időszak pályázatairól csak a későbbiekben dönt a képviselő-testület, ezek forrásainak és terheinek ismeretében a költségvetési rendelet módosítására szükség lesz.
Előző évi maradvány
Az előző évi maradványok között a 2016. december 31-i számlaegyenlegeket vettük figyelembe, amely azonban a 2016. évi zárszámadás elfogadásával változhat. Ebben az esetben a rendelet módosításával át kell majd vezetni az adatokat.
A maradványok tervezett összege 65.481 ezer Ft.
Kiadások
A költségvetési tervezés gyakorlatának megfelelően továbbra is legfontosabb feladat az önkormányzat fenntartásában álló intézmények és az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok kiemelt hatékonyságú, gazdaságos működtetése és az önkormányzat kötelező feladatainak ellátása, melynek elsődleges forrása a központi költségvetésből kapott feladatalapú támogatás.
Személyi juttatások és járulékok
A személyi juttatások tekintetében kijelenthetjük, hogy az intézmények maximálisan figyelembe vették a koncepcióban meghatározott alapelveket és létszámok a szakmai feladatellátáshoz igazodóan kerültek kialakításra.
Polgármesteri Hivatal személyi kiadásai között a 34 fő hivatali tisztviselő és 2 fő rehab. foglalkoztatott - 2017. február 1-től 2 fő tisztviselői státusz megszüntetésével 32 fő tisztviselő és 2 fő rehab. foglalkoztatott státuszt tartalmaz a tervezet - bérköltségét, cafetéria és munkába járás költségtérítésének összegét kell számítani. A közszolgálati tisztviselők illetményalap mértéke 41.000 Ft. A tisztviselők éves cafetéria-juttatás kerete 2017. évben is a jogszabály által meghatározott kötelező bruttó 200.000 Ft/fő/év, mely magába foglalja a munkáltatót terhelő közterheket is.
A hivatalnál 12 főt érintett a garantált bérminimum 161.000 Ft-ra történő emelése, mely mutatja, hogy a tisztviselők munkájának anyagi elismerése alacsony.
2017. évben jubileumi jutalom kifizetés nem lesz.
A személyi kiadások után fizetendő munkáltatót terhelőterhelő járulék mértéke 5 %-ot csökkent, mértéke 22%.
Az Óvoda személyi kiadásai között az engedélyezett és betöltött 18 fő bér és bérjellegű juttatásait tartalmazza, a pedagógus életpálya-modell bevezetésével meghatározott kötelező mértékekkel.
3 fő óvodapedagógus sikeresen vett részt az előmeneteli rendszer keretén belül lebonyolított minősítési eljárásban. Ők 2016. január 1-től pedagógus II. kategóriába kerülnek besorolásra, melyhez kapcsolódó többletkiadás kiegészítő állami támogatásként 2017. évben is biztosított.
Az intézménynél 2016. évben 1 fő dajka nyugdíjba vonult, erre a státuszra 2017. január-december időszakra határozott idejű jogviszony keretében 1 fő óvodatitkár kerül foglalkoztatásra, finanszírozása állami támogatással biztosított.
Az intézménynél 7 főt érintett a garantált bérminimum 161.000 Ft-ra történő emelése, illetve a nem pedagógus, nevelő-oktató munkát segítő alkalmazottak részére 2017. január 1-től központi intézkedéssel további 7+3 % illetményemelés valósul meg, mely járulékkal együtt központi forrásból finanszírozott.
A cafeteria-juttatás összege 120 e Ft/fő/év. Jubileumi jutalomra 1 fő jogosult.
Bölcsőde a szociális ágazathoz tartozik, a 7 fő közalkalmazotti státusz betöltött. 6 főt érintett a garantált bérminimum 161.000 Ft-ra történő emelése. Ágazati intézkedéssel a besorolástól függő összegű pótlékra jogosultak a dolgozók 2016. december 1-től, mely járulékával együtt leigényelhető a központi költségvetésből.
A cafeteria-juttatás összege 120 e Ft/fő/év. Jubileumi jutalomra 1 fő jogosult.
A kulturális intézmény dolgozói létszáma 8 fő, személyi kiadásként a közalkalmazotti bértáblázat besorolása szerinti illetményeket és a munkába járás kiadását kell számolni, jubileumi jutalom kifizetése nem várható.
A kulturális ágazatban központi intézkedés rendezi a béreket 2017. január 1-től, az un. kulturális illetménypótlék, melynek mértéke a közalkalmazott besorolásától függ. A ténylegesen kifizetett pótlék és járuléka központi forrásból megilleti az önkormányzatot, leigényelhető. Minden intézményi dolgozó jogosult az illetménypótlékra.
A kulturális illetménypótlék bevezetésével a korábban munkáltatói jogkörben biztosított illetménykiegészítés bérelemek „eltűntek”, mindenki a jogszabályok szerint megállapított besorolás szerinti bérezést kapja.
Az intézmények közalkalmazottai számára jogszabály nem írja elő a cafeteria juttatás megállapítását, de már 2016. évben is biztosított a képviselő-testület 10.000.-Ft/fő/hó összegű juttatást.
A megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény 23. § (1) bekezdése szerint a munkáltató rehabilitációs hozzájárulás fizetésére kötelezett, ha az általa foglalkoztatottak létszáma a 25 főt meghaladja, és az általa foglalkoztatott megváltozott munkaképességű személyek száma nem éri el a létszám 5 százalékát (kötelező foglalkoztatási szint).
Ez a kötelezettség a Polgármesteri Hivatal létszáma tekintetében releváns, mivel az engedélyezett létszám keret alapján a szervezetnél 2 fő megváltozott munkaképességű személyt kell foglalkoztatni annak érdekében, hogy a meghatározott 946.500.-Ft/fő/év, vagyis közel 2 millió Ft rehabilitációs hozzájárulás fizetési kötelezettség ne terhelje a költségvetést.
2017. évben is terveztünk a közfoglalkoztatási program keretében történő foglalkoztatással, melynek pályázatai várhatóan hamarosan megjelennek.
Dologi kiadások
A tervezés alapvető szemlélete az volt, hogy a feladatellátáshoz szükséges működési feltételek biztosítottak legyenek.
A dologi kiadások számítása során - a koncepció elvének megfelelően - a 2016. évi teljesítési adatokat bázisként vettük figyelembe a közüzemi és a folyamatos teljesítésű szerződések esetében és a szakmai feladatok teljesítéséhez kapcsolódó kiadások esetében is.
A dologi kiadások legjelentősebb részét a közüzemi kiadások jelentik, s ennek tudatában véleményünk szerint releváns mértékű megtakarítás érhető el a teljesítmények felügyeletével, folyamatos kontrolljával, illetve a közoktatási intézmények működtetésre történő átadásával az ebben rejlő finanszírozási bizonytalanság eltűnt.
2015. decemberi ülésén a képviselő-testület döntést hozott a közvilágítás korszerűsítésére, mely karbantartásként kerül elszámolásra, a költségvetést 2017. évben ebből eredően 45.792 e Ft kötelezettség terheli.
A Fonyódi Óvoda és Bölcsőde dologi kiadása összesen 14.800 ezer Ft, melyből 6,7 millió Ft a közművek kiadása, illetve további 2,5 millió Ft a kiadások közül közvetített szolgáltatás, mely az ott működő konyha kiadása és tovább számlázásra kerül a Konyha Kft. felé. A szakmai és működtetési feladatokra jutó kiadások az engedélyezett szintig, összesen 5,6 millió Ft összegben kerültek kialakításra.
A Fonyódi Kulturális Intézmények önkormányzatunk kulturális életének meghatározó, központi intézménye. Ezért kiemelt jelentőségűnek tartjuk az intézmény működtetését és az önkormányzati rendezvények szervezésében való közreműködését is.
Az intézmény dologi kiadásainak összege 28.700 ezer Ft, melyből könyvek beszerzésére 1,3 millió Ft, a közműdíjakra 5,7 millió Ft, a városi és önkormányzati hivatalos rendezvényekre 15,6 millió Ft a tervezett előirányzat.
Az önkormányzat a kulturális feladatok támogatására csekély összegű 5.927 ezer Ft állami támogatásban részesül, azonban a könyvtári és közművelődési érdekeltség növelő támogatás, muzeális intézmények szakmai támogatása központosított előirányzatból a könyvtárak állománygyarapításához és a közművelődési infrastruktúra technikai, műszaki fejlesztéséhez, valamint a muzeális intézmények szakmai fejlesztéséhez év közben pályázati úton támogatás nyerhető.
A sikeres pályázathoz önerőt kell biztosítani, melynek összegét 1 millió Ft-ban terveztük.
A Fonyódi Polgármesteri Hivatal dologi kiadásainál – a többi intézményhez hasonlóan – a közüzemidíj-kiadásokon és a működéshez szükséges alapvető források biztosításán kívül mással nem számoltunk. Ezek meghatározása során a 2016. évi teljesítési adatokat figyelembe vételével, azokat bázisként vettük számításba.
A dologi kiadások tartalmazzák a hivatal szakmai munkavégzésnek hátteréül szolgáló informatikai rendszerek használatának, karbantartásának kiadásait, az ügyviteli feladatok ellátásának, telefon és internet kiadások, postázás, irodaszerek beszerzésének kiadását, a járművek üzemeltetésének, karbantartásának költségeit, továbbképzések és foglalkozás egészségügyi ellátás kiadásait, a hivatal közmű kiadásait.
A hivatal dologi kiadásainak előirányzati összege 53.900 ezer Ft, melyből 25 millió Ft a közüzemi díjakra és postai díjakra fordított kiadás, a szakmai feladatellátásra 28.900 Ft került tervezésre.
Szociálpolitika
2015. március 01. napjától módosultak a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény és végrehajtási rendeletei. Ennek figyelembe vételével fogadta el Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 2/2015. (II.12.) új rendeletét. A változás jelentősen átalakította a helyi segélyezés rendszerét, mivel a korábbi állami szerepvállalás háttérbe szorulásával nőtt a helyi önkormányzatok szerepe a rászorulók ellátásában. A rendelet 2017. január 1-i hatállyal módosításra került.
A 2017. évben várhatóan kifizetésre kerülő támogatások számításánál a 2016. évi adatokat vettük figyelembe, a tervezet 4.980 ezer Ft-ot tartalmaz erre a célra. A 2015. évi változások eredményeként az önkormányzati támogatások kifizetésére állami forrás nem vehető igénybe.
Az alábbi táblázat a különböző címekre kialakított kereteket mutatja ezer Ft-ban:
Ellátás megnevezése |
Tervezett keret |
Rendkívüli települési támogatás – Átmeneti pénzbeli támogatás |
500 |
Rendkívüli települési támogatás - Temetési segély |
400 |
Települési támogatás - Lakásfenntartási támogatás |
1 500 |
Települési támogatás - Gyermekvállalási támogatás |
1 000 |
Rendkívüli települési támogatás - Közlekedési támogatás |
1 580 |
összesen |
4 980 |
Fonyód Város Önkormányzata csatlakozott a Bursa Hungarica önkormányzati ösztöndíjpályázathoz, melynek keretében 2017. évben 720 ezer Ft önkormányzati támogatás megfizetésével részesülnek a szociálisan rászoruló hallgatók támogatásban.
A szociális ösztöndíj pályázattól eltérően az esélyegyenlőség érdekében a jól tanuló felsőfokú intézményi hallgatóknak az önkormányzat ösztöndíj rendszert kíván bevezetni, melyre vonatkozóan 2017. évben ki kell alakítani a támogatási szabályokat, erre 500 ezer Ft keret került tervezésre.
Az önkormányzati rendelet 11.§-a szabályozza a települési támogatás keretén belül adható lakásfenntartási támogatást. A 2015. március 1-én hatályba lépett új helyi ellátással kapcsolatban kialakult tapasztalat alapján indokolt volt a jogosultsági feltételként szabott jövedelemhatár megemelése. A támogatás bevezetésénél az volt a cél, hogy a korábban az állami lakásfenntartási támogatásban részesülők közül a legrászorultabbak vehessék igénybe az ellátást. Azonban a tapasztalat azt mutatta, hogy a megcélzott támogatotti kör, elsősorban az egyedülélők lemaradnak a támogatásról az alacsony jövedelemhatár miatt. A jövedelemhatár megemelésével a támogatottak száma várhatóan emelkedni fog, ennek megfelelően került kialakításra az éves költségvetésben a szükséges keret.
2015. március 1. napját követően az aktív korú nem foglalkoztatottak ellátása a járási hivatalhoz került. Az ellátásban részesülők a jogosultsági feltételek megfelelése esetén 22.800.-Ft-ban részesülnek. Az ő elhelyezkedési esélyüket növelésére egy olyan számukra kialakított és célzott helyi támogatási forma került bevezetésre 2017. január 1-től, amit természetbeni ellátásként vehetnek igénybe közlekedési támogatás formájában. Az érintettek mobilitását segíti elő a támogatás, így várhatóan nő az elhelyezkedési lehetőségük. Mivel a városban nincs olyan helyi járat, ami Fonyódliget és Bélatelep között közlekedik, így kétféle bérletet biztosít az önkormányzat: egy helyi járatra és egy távolsági járatra szólót. A támogatási keret a költségvetésben kialakításra került.
Működési célú pénzeszköz átadás
Az önkormányzat kizárólagos önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságokkal valósít meg meghatározott kötelező és önként vállalt feladatokat.
Az önkormányzat a Fonyód Konyha Nonprofit Közhasznú Kft. működtetésével biztosítja a gyermekétkeztetést és a szociális étkeztetést. A gyermekétkeztetés ellátásához állami támogatás igényelhető a felmerülő bérkiadások és kimutatott üzemeltetési kiadások függvényében. A gyermekétkeztetésből származó térítési díj bevételeket a kft. szedi be, azonban a 2015. szeptember 1-től életbe lépett kormányzati intézkedés eredményeként jelentősen megnőtt az ingyenes étkezők száma.
A bevételek és a kiadások számbavételét követően a társaság 2017. évi működési támogatása 79.022 ezer Ft.
A Fonyód Média Nonprofit Kft. 2017. évi működéséhez, alapfeladatainak ellátásához 20 millió Ft támogatást biztosít az önkormányzat, és további 2 millió Ft fejlesztési támogatást biztosít gépkocsi beszerzésre.
A társaság tevékenységeként, prioritásként jelentkezik Fonyód város arculatának megújítása és a város márkázáshoz kapcsolódó teljes körű marketing tevékenység kialakítása, fejlesztése. Ezzel kapcsolatos feladatok ellenőrizhetően a társaságnál koncentrálódnak, melyre 8 millió Ft keretösszeg oly módon kerül elkülönítésre, hogy annak teljesítése a társaság felé csak a polgármester jóváhagyásával történik.
A Fonyódi Városfejlesztési és Városüzemeltetési Nonprofit Közhasznú Kft. 2017. évi feladatainak és az ahhoz kapcsolódó költségek tervét az önkormányzat bizottságai elé terjesztette. A feladatok kialakítása során fő szempont volt, hogy tartalmazza a város teljes külső megjelenésének további átalakítását, a közterületek, strandok igényes kialakítását, parkosítását, karbantartását.
A bevételek és a kiadások számbavételét követően a társaság tervezett 2017. évi működési támogatása 283.064 ezer Ft, mely tartalmazza a 2017. őszén esedékes 50 millió Ft hitel visszafizetésének fedezetét is.
A beterjesztett fejlesztési kiadások további döntéseket igényelnek, így a társaság fejlesztési feladatainak megvalósítására a céltartalékok között 89.700 ezer Ft kerül elkülönítésre, mely egyebek mellett tartalmazza a meglévő géppark fejlesztését, illetve megújítását is a hatékony munkavégzés érdekében.
Az Egészségügyi Nonprofit Kft. az önkormányzattól átvállalt kötelező feladatként szervezi az alapellátási feladatok közül az orvosi központi ügyeletet. Az ügyeleti feladatokat Fonyód és Balatonfenyves önkormányzata együttesen finanszírozza, melyhez városunk 2017. évi költségvetéséből várhatóan 20 millió Ft-tal kell hozzájárulni.
A város egyes kötelező szociális feladatait – a kedvezőbb finanszírozású társulási keretek között - a Fonyód-Balatonfenyves Szociális Társulás által irányított Fonyódi Járás Szociális, Család- és Gyermekjóléti Központ feladatellátásában valósítja meg.
Az intézmény látja el 2016. január 1-től a járási központ települések kötelező feladatellátásába rendelt család- és gyermekjóléti központ feladatait a Fonyódi járás közigazgatási területén. A szabályok szerint az intézményegység finanszírozása Fonyód Város Önkormányzatát terheli, melyhez 18 millió Ft állami támogatás igényelhető.
Az 1. sz. mellékletben bemutatjuk az egyes szociális feladatokhoz mutatószámok alapján igényelt támogatások összegét.
A feladatok kiadásainak részletes kidolgozása, és a hozzá kapcsolódó bevételek összerendezése, valamint a társult Balatonfenyves Önkormányzattal történt előzetes egyeztetések (közös kiadások megosztása vonatkozásában) után számolva 26.725 ezer Ft saját forrást biztosít a város a feladatokhoz, valamint átadásra kerül a társulás felé a Fonyód által lehívott állami támogatás, szociális ágazati és kiegészítő pótlék 59.084 ezer Ft is, összesen 85.809 ezer Ft.
Balatonfenyves Önkormányzata az intézményvezetői feladatok ellátásához és a hivatali munkaszervezeti feladatokhoz összesen 2.941 ezer Ft-tal járul hozzá, mely a Fonyódra jutó kiadásokba beszámításra kerül, csökkentve a hozzájárulás összegét.
Az önkormányzat a költségvetésében szabályozott keretek között biztosít forrást egyéb önként vállalt feladatokra, mellyel támogatja a helyi civil szervezetek társadalmi szerepvállalását és tevékenységét, kiemelt tekintettel a turisztikai és sport tevékenységekre, ennek 2017. évi kerete 29.500 e Ft. A támogatások odaítélésének elsődleges célja a társadalmi szervezetek bevonása az önkormányzati feladatok ellátásába.
Fonyódi Turisztikai Egyesület működésének támogatására 20 millió Ft keretet állapított meg a képviselő-testület a 256/2016. (XII.15.) KT. határozattal a fonyódi kiemelt idegenforgalmi, turisztikai rendezvények szervezéséhez, melyből 2 millió Ft 2016. december hónapban az egyesület számára előlegként átadásra került. A megállapított támogatásból 18 millió Ft terheli a 2017. évi költségvetést.
Az egyesülettel korábban kötött megállapodás és a 241/2016. (XI.24.) KT. határozat értelmében - a TDM pályázat fenntartási időszakára (5 év) - évi 8 millió Ft működési támogatást biztosít az önkormányzat, melyből 3 millió Ft előleg 2016. november hónapban utalásra került, így a 2017. évre tervezett keret 5 millió Ft.
Fejlesztési feladatok
2016. évről áthúzódó, pályázati forrásból finanszírozott fejlesztési feladat nem jelenik meg a költségvetésben.
Az általános iskola tetőfelújítása befejeződött 2016. évben, azonban a tetőablakok és bádogos munkák pénzügyi rendezése áthúzódik 2017. évre, melyhez forrást kell biztosítani.
Tervezésre került a Bölcsődei bejárat kialakítása 2.300 e Ft összegben saját forrásból.
A 2016. évben lezajlott adósságrendezési eljárás kötelezettségeként 2.300 e Ft részvényvásárlást kellett teljesíteni 2017. január első napjaiban, ezzel az ügy lezárásra került, a részvényeket átvettük.
A kulturális intézmény költségvetésébe bruttó 1.000 e Ft eszközbeszerzést terveztünk, mely a 2017. évi közművelődési érdekeltségnövelő pályázat önereje.
Az Óvoda költségvetési tervében informatikai eszközök beszerzése szerepel 770 e Ft összegben.
A Polgármesteri Hivatal tárgy évi költségvetésében 2.450 e Ft szerepel informatikai eszköz beszerzésére.
A pályázati kiírások és a támogatási intenzitások megismerése után kialakításra kerülő célok fogják majd meghatározni a következő évi költségvetésbe beépítendő fejlesztési feladatokat.
Összefoglaló
Álláspontunk szerint a beterjesztésre kerülő rendelettervezet a rendelkezésre álló információk alapján és a hatályos jogszabályoknak megfelelően mutatja be Fonyód Város Önkormányzatának 2017. évi működéséhez szükséges bevételek és kiadások előirányzatait.
A pénzügyi stabilitás biztosítása, javítása és a megfelelő fejlesztési források elérése érdekében továbbra is folytatnunk kell a biztonságos, kiszámítható gazdálkodást, és a feladatok megfelelő szervezésével kell biztosítani az önkormányzati források hatékony felhasználását.
Kiemelt hangsúlyt kell fektetni az ellátandó feladatok súlyozására, a feladatellátás hatékonyságának javítására, a méretgazdaságosság szempontjainak fejlesztésére. Az anyagban feltüntetett előirányzatokon tervezett feladatok körében rangsorolni kell.
Tekintettel a fentiekre kérjük a Tisztelt Képviselő-testületet Fonyód Város Önkormányzatának 2017. évi költségvetéséről szóló előterjesztés megvitatására és a mellékelt rendelettervezet elfogadására.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a alapján az előzetes hatásvizsgálat tükrében – az alábbi tájékoztatást adom:
A tervezett jogszabály várható következményei, különösen
1. társadalmi hatásai: nem realizálható
2. gazdasági hatásai: nem realizálható
3. költségvetési hatásai: a rendelet az önkormányzat gazdálkodási szabályait és pénzügyi kereteit alapozza meg
4. környezeti következményei: nem realizálható
5. egészségi következményei: nem realizálható
6. adminisztratív terheket befolyásoló hatásai: nem realizálható
7. megalkotásának szükségessége:
az önkormányzatnak törvényben foglalt kötelezettsége az adott évre költségvetést alkotni, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23.§ (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján.
8. a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
Fonyód Város Önkormányzat működő képtelenné válik
9. alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
a feltételek biztosítottak.
Előterjesztés mellékletei:
1. sz. melléklet: Kimutatás a 2017. évi normatív állami támogatásokról
2. sz. melléklet: Jegyzőkönyv a Fonyódi Óvoda és Bölcsőde intézmény 2017. évi költségvetésének tárgyalásáról
3. sz. melléklet: Jegyzőkönyv a Fonyódi Kulturális Intézmények 2017. évi költségvetésének tárgyalásáról
Döntéshozói vélemények
Humán Bizottság |
A Humán Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti rendelet-tervezet elfogadását. |
|
Jogi Bizottság | A Jogi Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti rendelet-tervezet elfogadását. | |
Pénzügyi Bizottság | A Pénzügyi Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti rendelet-tervezet elfogadását. | |
Városfejlesztési Bizottság | A Városfejlesztési Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti rendelet-tervezet elfogadását. | |
"Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzata 2017. évi költségvetési rendeletének megalkotására"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: pénzügyi kérdések
A Humán Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testületének **/2017.(II.**.) önkormányzati rendelete az Önkormányzat 2017. évi költségvetéséről
Fonyód Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk. (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk. (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az önkormányzat 2017. évi költségvetéséről az alábbi rendeletet alkotja:
1. §
(1) E rendelet hatálya az önkormányzatra, annak szerveire (polgármester, bizottságok) és az önkormányzat által fenntartott költségvetési szerveire, és az önkormányzat gazdasági társaságaira terjed ki.
(2) E rendelet hatálya kiterjed az átadott támogatások tekintetében minden támogatást nyújtó e rendelet hatálya alá tartozó szervre, valamint minden támogatásban részesülőre.
2. §
(1) A képviselő-testület a címrendet a (2) bekezdés szerint állapítja meg.
(2) A költségvetési szervek külön-külön alkotnak egy-egy címet:
- Fonyódi Óvoda és Bölcsőde
- Fonyódi Kulturális Központ
- Fonyódi Polgármesteri Hivatal
- Fonyód Város Önkormányzata
I.
A költségvetés bevételeinek és kiadásainak fő összege,
a hiány/többlet mértéke
3. §
(1) A képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervei együttes 2017. évi költségvetését
1.236.914 ezer Ft tárgyévi költségvetési bevétellel,
1.236.914 ezer Ft tárgyévi költségvetési kiadással
állapítja meg.
Ezen belül:
· a működési célú bevételt 1.176.914 ezer Ft-ban
ebből:
· előző évi pénzmaradvány 65.481 ezer Ft-ban
· a működési célú kiadásokat 1.220.494 ezer Ft-ban
ebből:
· a személyi juttatások kiadásait 242.628 ezer Ft-ban
· a munkaadókat terhelő járulékokat 53.034 ezer Ft-ban
· a dologi kiadásokat 269.236 ezer Ft-ban
· egyéb működési célú kiadásokat 530.716 ezer Ft-ban
· ellátottak pénzbeli juttatásait 4.980 ezer Ft-ban
· az általános tartalékot 5.000 ezer Ft-ban
· a céltartalékot 114.900 ezer Ft-ban
· a felhalmozási célú bevételt 60.000 ezer Ft-ban
· a felhalmozási célú kiadást 16.420 ezer Ft-ban
ebből:
· a beruházások összegét 8.820 ezer Ft-ban
· a felújítások összegét 5.600 ezer Ft-ban
· egyéb felhalmozási célú kiadások 2.000 ezer Ft-ban
állapítja meg.
Az önkormányzat bevételei és kiadásai
4. §
(1) Az önkormányzat és költségvetési szervek bevételeit forrásonként e rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.
(2) Az önkormányzat és költségvetési szervek kiadási előirányzatait e rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.
(3) Az önkormányzat a fenntartása alá tartozó költségvetési szervek bevételeit e rendelet 3. számú melléklete szerint hagyja jóvá.
(4) Az önkormányzat a fenntartása alá tartozó költségvetési szervek kiadásait e rendelet 4. számú melléklete szerint állapítja meg.
(5) A képviselő-testület az önkormányzat költségvetésének bevételeit e rendelet 5/1. számú melléklete szerint, a kiadásait az 5/2. számú melléklete szerint hagyja jóvá.
(6) A képviselő-testület a beruházási kiadásokat feladatonként e rendelet 6. számú melléklete szerint állapítja meg.
(7) A képviselő-testület a felújítási előirányzatokat célonként e rendelet 7. számú melléklete szerint hagyja jóvá.
(8) A képviselő-testület az önkormányzat éves létszám-előirányzatát összesen, továbbá a fenntartása alá tartozó költségvetési szervenként, és a közfoglalkoztatottak éves létszám-előirányzatát e rendelet 8. számú melléklete szerint állapítja meg.
(9) Az önkormányzat és költségvetési szervei összevont költségvetési mérlegét e rendelet 9/1., 9/2., 9/3. számú melléklete tartalmazza.
(10) A képviselő-testület az európai uniós támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit, kiadásait, valamint az önkormányzaton kívüli ilyen projektekhez történő hozzájárulásokat e rendelet 10. számú melléklete szerint állapítja meg.
A bevételi többlet kezelése
5. §
(1) A gazdálkodás során év közben létrejött bevételi többletet a képviselő-testület a pénzforgalmi számlát vezető pénzintézetnél lekötés útján hasznosíthatja.
(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását - összeghatár kikötése nélkül - a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.
Általános és céltartalék
6. §
(1) A képviselő-testület az önkormányzat általános tartalékát
5.000 ezer Ft összegben állapítja meg.
(2) A képviselő-testület az általános tartalékkal való rendelkezés jogát a polgármesterre ruházza, aki a tartalékkal való rendelkezésről a legközelebbi képviselő-testületi ülésen köteles tájékoztatást adni.
(3) A képviselő-testület az önkormányzat céltartalékát
117.200 ezer Ft összegben
e rendelet 11. számú mellékletében felsorolt célokra állapítja meg.
(4) A képviselő-testület a céltartalékkal való rendelkezés jogát az alábbiak szerint állapítja meg:
a) a melléklet 2. a) pontjában meghatározott cél esetében a közbeszerzési értékhatárt el nem érő felhasználás esetén a gazdasági társaság kérelmére, a fejlesztési feladat pontos meghatározásával, kizárólag a polgármester jóváhagyásával használható fel a céltartalék.
b) a melléklet 2. a) pontjában meghatározott cél esetében a közbeszerzési értékhatárt elérő céltartalék felhasználás kizárólag a képviselő-testület jóváhagyásával történik.
c) a melléklet 2. b) pontjában meghatározott cél esetében a céltartalék felhasználás kizárólag a képviselő-testület jóváhagyásával történik.
d) a polgármester a céltartalékkal való rendelkezésről a legközelebbi képviselő-testületi ülésen köteles tájékoztatást adni.
Több éves kihatással járó feladatok
7. §
A képviselő-testület a többéves kihatással járó feladatok előirányzatait e rendelet 12. számú melléklete szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.
Előirányzat-felhasználási ütemterv
8. §
A 2017. évi költségvetés bevételi és kiadási előirányzatainak felhasználási ütemtervét havi bontásban a 13. számú melléklet tartalmazza.
Támogatások
9. §
A képviselő-testület a közvetett támogatásokat e rendelet 14. számú melléklete szerint állapítja meg.
Adósságot keletkeztető ügyletek
10. §
A 2017. évi költségvetésben szereplő saját bevételek és kötelezettségek arányát a rendelet 15. számú melléklete, valamint az adósságot keletkeztető ügyletekből fennálló kötelezettségek arányát a rendelet 16. számú melléklete tartalmazza.
Önként vállalt és államigazgatási feladatok
11. §
Fonyód Város Önkormányzata által ellátandó önként vállalt feladatokat, valamint az államigazgatási feladatokat a 17. számú melléklet tartalmazza.
II.
A 2017. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
12. §
(1) A képviselő-testület az önkormányzat támogatási igénye, pályázata esetében felhatalmazza a polgármestert, hogy átruházott hatáskörben – a tartalék keret terhére- nyilatkozatot tegyen a saját forrás biztosításáról.
(2) Az átruházott hatáskörben hozott döntések a későbbi években a képviselő-testület által jóváhagyottnál nagyobb többletkiadással nem járhatnak.
(3) Az államháztartás pénzeszközei felhasználásával, az államháztartáshoz tartozó vagyonnal történő gazdálkodással összefüggő – nettó 5 millió forintot meghaladó értékű - árubeszerzésre, építési beruházásra, szolgáltatás megrendelésére, vagyonértékesítésre vonatkozó szerződések megnevezését, tárgyát a szerződés megkötését követő hatvan napon belül közzé kell tenni
(4) Sikeres pályázatok elnyerése esetén a támogatási szerződés megkötéséhez a képviselő-testület megerősítő döntése szükséges.
13. §
(1) A költségvetési szerv éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a költségvetési szerv vezetője a felelős. Az önkormányzat által igényelt normatív állami hozzájárulások alapjául szolgáló mutatószámok statisztikai, egyéb dokumentumokon alapuló kimutatásai megfelelő, pontos meghatározásáért az intézmény vezetője teljes körű felelősséggel tartozik. Az intézményi mulasztásokból, pontatlanságokból adódó visszafizetési kötelezettség az érintett intézmény költségvetését terheli.
(2) A költségvetési szerv éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, illetve kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.
(3) A költségvetési szervnél tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok – amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be – nem teljesíthetők.
(4) A költségvetési szerv vezetője felel a szerv költségvetésében meghatározott kiadási előirányzatok felhasználásáért, a bevételi előirányzatok teljesítéséért. Köteles feladatai ellátásáról, munkafolyamatai megszervezéséről úgy gondoskodni, hogy biztosítsa a költségvetésben megállapított előirányzatok gazdaságos, hatékony és takarékos felhasználását.
(5) A költségvetési szervek számadási kötelezettséggel tartoznak a részükre juttatott céljellegű támogatás rendeltetésszerű felhasználására vonatkozóan.
(6) A költségvetési szervek kizárólag a képviselő-testület előzetes jóváhagyásával nyújthatnak be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladat ellátása költségvetési többlettámogatást igényel.
(7) Az önkormányzat költségvetési szervei éven túli fejlesztési kötelezettséget csak a képviselő-testület jóváhagyásával vállalhatnak.
(8) Az önként vállalt feladatok forrását az építményadó kivetéséből származó bevétel biztosítja.
14. §
(1) Az önkormányzat az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok működési feladati ellátásához az önkormányzat támogatását időarányosan, illetve a feladatellátás végrehajtási üteméhez igazodóan, a társaság által előzetesen benyújtott kérelemre, a polgármester jóváhagyásával teljesíti.
(2) Az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok támogatásáról a polgármester a képviselő-testület soron következő ülésén tájékoztatást ad.
15. §
A helyi önkormányzati költségvetési szerv pénzmaradványát a képviselő-testület hagyja jóvá.
A költségvetési szerv előirányzat-módosításának szabályai
16. §
(1) Az év közben engedélyezett központi pótelőirányzatok felosztásáról - ha az érdemi döntést igényel - a képviselő-testület dönt a polgármester előterjesztésére a költségvetési rendelet egyidejű módosításával.
(2) A képviselő-testület az önkormányzat, valamint a fenntartás alá tartozó intézmények költségvetését – e rendelet módosításával év közben megváltoztathatja. Az előirányzatok megváltoztatása e költségvetési rendeletben meghatározottak szerint történik.
(3) A költségvetési szervek a jóváhagyott bevételi előirányzataikon felüli többletbevételeiket a költségvetési rendeletbe történő átvezetése, annak módosítása után használhatják fel.
(4) A jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belüli átcsoportosításról az önkormányzatnál a polgármester, költségvetési intézmények esetében a költségvetési szerv vezetője saját hatáskörben dönt.
(5) A képviselő-testület nem engedélyezi, hogy a költségvetési szervek év közben saját hatáskörű előirányzat módosítást hajtsanak végre a kiemelt előirányzatok között.
Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások
17. §
(1) A költségvetési szerv vezetője önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva a költségvetési szerv részére engedélyezett létszám (álláshely)-keretet a tényleges foglalkoztatás során nem lépheti túl.
(2) A képviselő-testület a közalkalmazotti illetmények megállapításánál csak a törvény által kötelezően előírt, illetve a képviselő-testület által engedélyezett többletkiadásokra biztosít önkormányzati támogatást.
(3) A közszolgálati tisztviselők illetményalap mértéke 41.000 Ft.
(4) A költségvetési szerv csak abban az esetben fordulhat a fenntartóhoz személyi juttatás pótelőirányzat kérelemmel, ha előirányzata, illetve maradványa nem biztosítja törvényben előírt kötelezettségei teljesítését.
(5) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatokon belül köteles gazdálkodni.
Támogatási szerződés
18. §
(1) Az önkormányzati keretből biztosított támogatások átadása előtt a támogatás címzettjével megállapodást kell kötni (különös tekintettel: a támogatás felhasználására, a folyósítás feltételeire, az elszámolás szabályaira) önkormányzati rendeletben szabályozott módon.
(2) A képviselő-testület
a) e rendelet 5.2. számú melléklet 11. b.) pontjában megnevezett szervezetek részére a támogatási összeget megállapítja, és felhatalmazza a polgármestert a támogatási szerződés aláírására. A támogatási szerződés megkötését megelőzően ezen szervezetek is kötelezettek az önkormányzati rendeletben meghatározott dokumentumok elkészítésére.
b) a sporttal és az egyedi kérelemmel kapcsolatos támogatások elbírálását a polgármesterre ruházza át,
c) a b) pontba nem tartozó támogatási kérelmek elbírálását a Pénzügyi Bizottságra ruházza át,
d) a szociális juttatások körét az ágazati önkormányzati rendeletekben foglaltak szerinti önkormányzati szervre ruházza át.
(3) A támogatásban részesülők kötelesek a részükre céljelleggel megítélt támogatás rendeltetésszerű, szerződés szerinti felhasználásáról – a felhasználástól számított 30 napon belül, de legkésőbb a tárgyév december 15-ig – elszámolni. Az elszámoláshoz csatolni kell a támogatás célszerinti felhasználását igazoló pénzügyi bizonylatok másolatát.
(4) Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő, illetve a támogatást nem célirányosan felhasználó szervezetek, személyek részére újabb támogatás nem ítélhető meg.
19. §
(1) A költségvetési szervek költségvetési támogatását a képviselő-testület a költségvetési szervek pénzellátási rendje szerint biztosítja.
(2) Az egyéb szervezetek részére nyújtott támogatások a megállapodásoknak megfelelően, illetve a feladatok felmerülésekor kerülnek kiutalásra.
Szolgáltatási szerződés
20. §
(1) Az önkormányzat által fenntartott költségvetési szerveknél szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében vehető igénybe.
(2) A szolgáltatási szerződést írásban kell megkötni.
(3) A szerződéskötés feltétele, hogy
a.) a költségvetési szerv az adott feladat ellátáshoz megfelelő szakértelemmel rendelkező személyt nem foglalkoztat, vagy
b.) eseti, nem rendszeres jellegű feladat ellátása szükséges és a költségvetési szerven belül a feladat ellátásához megfelelő szakértelemmel rendelkező személy átmenetileg nem áll rendelkezésre.
(4) Jogszabályban vagy a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatában meghatározott vezetői feladat ellátására szolgáltatási szerződés nem köthető.
(5) A feladat ellátásának – a fenntartóval egyeztetett - részletes feltételeit, az ellátható feladatokat a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatban határozza meg.
(6) A szerződésnek tartalmaznia kell különösen:
a.) az ellátandó feladatot,
b.) a díjazás mértékét,
c.) részletes utalást arra, hogy a (3) bekezdésben írt feltétel mely körülményre tekintettel áll fenn,
d.) a szerződés időtartamát,
e.) szervezettel kötendő szerződés esetén azt, hogy a szervezet részéről személy szerint ki(k) köteles(ek) a feladat ellátására, valamint,
f.) a teljesítés igazolására felhatalmazott személy megnevezését.
Költségvetés módosítása
21. §
A költségvetés várható egyenlegének a költségvetés kiadási főösszegének 10 %-át meghaladó mértékű eltérése esetén a költségvetési rendeletet módosítani kell.
III.
Záró és egyéb rendelkezések
22. §
(1) Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.
(2) E rendelet 2017. február ….-én lép hatályba.
Fonyód, 2017. február…...
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal