2017. február 23-i ülésére
Tárgy: | Előterjesztés a Fonyódi Járási Szociális, Család- és Gyermekjóléti Központ szolgáltatási önköltségének alakulásáról és a személyi térítési díjak megállapítására tett javaslatról. | |
Készítette: | Fonyódi Járási Szociális,Család- és Gyermekjóléti Központ, Nagyné Horváth Gabriella irodavezető | |
Előterjesztő: | Hidvégi József polgármester | |
Véleményező bizottság: | Humán Bizottság, Jogi Bizottság, Pénzügyi Bizottság |
A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993. (II.17.) Kormányrendelet (a továbbiakban: Korm.rendelet) 2. § (1) bekezdése szerint „A fenntartó a személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátásért térítési díjat (a továbbiakban: intézményi térítési díj) állapít meg”.
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi törvény (a továbbiakban: Szt.) 115. § (1) bekezdése szerint „az intézményi térítési díj a személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátások ellenértékeként megállapított összeg (a továbbiakban: intézményi térítési díj). Az intézményi térítési díjat a fenntartó tárgyév április 1-jéig állapítja meg. Az intézményi térítési díj összege nem haladhatja meg a szolgáltatási önköltséget. Az intézményi térítési díj év közben egy alkalommal korrigálható.”
A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások egy része térítésmentesen vehető igénybe, míg más szolgáltatásokért térítési díjat kell fizetni. A személyes gondoskodás körébe tartozó szolgáltatások térítési díját (intézményi térítési díjat) a fenntartó évente állapítja meg. Az intézményi térítési díj megállapításának alapja az egyes szolgáltatások vonatkozásában a szolgáltatás önköltsége.
Az intézményi térítési díjat akkor is dokumentálni kell, ha az ellátáshoz nyújtott saját hozzájárulás révén a fenntartó alacsonyabb intézményi térítési díjat alkalmaz. A fenntartó az intézményi térítési díjat a kiszámított és dokumentált térítési díjnál alacsonyabb összegben is meghatározhatja. A szolgáltatási önköltség az a költség, amibe a szolgáltatás nyújtása kerül. Az önköltség meghatározásánál figyelembe kell venni az összes költséget, ami a szolgáltatást szigorúan terheli. Az intézményi térítési díj összegének meghatározásánál a Szt. azt az egy meghatározott feltételt állapítja meg a fenntartó számára, hogy az intézményi térítési díj összege nem haladhatja meg a szolgáltatási önköltséget.
Az Szt. 115. § (3) bekezdése értelmében az ellátott által ténylegesen fizetendő személyi térítési díj összege - önkormányzati intézmény esetén - a fenntartó rendeletében foglaltak szerint csökkenthető, illetve elengedhető, ha a kötelezett jövedelmi és vagyoni viszonyai ezt indokolttá teszik.
Szociális étkeztetés: A szociális étkeztetés intézményi térítési díja attól függően kerül meghatározásra, hogy az ellátott az ételt a kiosztó helyen fogyasztja el, vagy számára azt az igénybevétel helyére szállítják. A lakáson történő étkeztetés térítési díja a kiszállítás költségét is tartalmazza.
Házi segítségnyújtás: A házi segítségnyújtás intézményi térítési díj megállapításának alapja a szolgáltatás önköltsége, melyet a fenntartó évente állapít meg.
Nappali ellátás esetében az intézményi térítési díjat ellátási napra külön meg kell határozni
a) a csak napközbeni tartózkodást igénybe vevőkre, illetve
b) a napközbeni tartózkodást és ott étkezést igénybe vevőkre.
Az intézményi térítési díj megállapításának alapja a szolgáltatás önköltsége, melyet a fenntartó évente állapít meg.
Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás: A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás intézményi térítési díj megállapításának alapja a szolgáltatás önköltsége, melyet a fenntartó évente állapít meg. Az intézményi térítési díj nem haladhatja meg az egy ellátottra jutó szolgáltatási önköltség és a finanszírozási szerződésben meghatározott egy ellátottra jutó állami hozzájárulás különbségének egy napra jutó összegét.
A fentiek alapján tehát, valamennyi szolgáltatás esetében az intézményi térítési díj megállapításának alapja az egyes szolgáltatások tárgy évre számított önköltsége.
Az előterjesztés 1. számú melléklete tartalmazza az intézményre vonatkozóan a 2017. évi intézményi térítési díjak megállapítását megalapozó számításokat.
Az 1. számú mellékletben ellátási formánként kimutatott intézményi térítési díj számítások eredménye alapján az ellátottak által 2017. évben fizetendő személyi térítési díj megállapításának szabályaira vonatkozóan az intézményvezető az előterjesztés 2. számú melléklete szerinti javaslattal él.
Az intézményvezető javaslata a személyi térítési díjakra vonatkozóan az alábbiak szerint került kialakításra:
· Szociális étkeztetés személyi térítési díja csak részben módosulna.
Oka: Az évente végrehajtott nyugdíjemelés miatt indokolt a változás. Megvizsgálva a 2017. évi jövedelmeket, a fizetési sávok változatlanul hagyásával - ha csak pár száz forinttal is - egyes ellátottak átesnének a legmagasabb mértékű díj kategóriába, mely többüknél nehezítené a mindennapi megélhetést, illetve nem igényelnék az ellátást. A javaslat szerint a jövedelem sávban és a fizetendő összegben történne a változás (2.sz. melléklet).
· Házi segítségnyújtás 2017. évtől ingyenesen biztosítaná az intézmény a szolgáltatást.
Oka: Jelentősen több állami támogatásra lesz jogosult az intézmény, ha valamennyi ellátott részére naponta nyújt - rászorultságtól függően max. 1 óra időtartamban - szolgáltatást, mert az igénylés alapja az ellátottak naponta összesített száma. Amíg az ellátott térítési díj fizetésre kötelezett, anyagi lehetőségeihez képest igényli az ellátást, és „meggondolja”, hogy élni kíván-e a lehetőséggel. Az ellátási rendszer átstrukturálásával biztosítható a megfelelő színvonalú szakmai tevékenység oly módon, hogy közben jelentősen több támogatás vehető igénybe.
Számításaink szerint az ellátásból a szolgáltatás ingyenessé tételével 2.188 ezer Ft térítési díj bevétel esik ki a tárgy évi költségvetésből, azonban 7.446 e Ft többlettámogatás várható (nettó bevételi többlet 5.258 e Ft).
· Idősek nappali ellátása a Képviselő-testület döntése szerint 2016. május 1-től ingyenes ellátásként biztosított az intézményben.
· Jelzőrendszeres segítségnyújtás személyi térítési díjára 2016. május 1-i hatállyal megállapított mértékek nem változnak 2017. évben (2.sz. melléklet).
Fonyód Város Önkormányzata és Balatonfenyves Község Önkormányzata között az Fonyódi Járási Szociális, Család- és Gyermekjóléti Központ Társulási Megállapodás értelmében Balatonfenyvest is érintő rendelet módosítás elfogadása előtt ki kell kérni Balatonfenyves Község Önkormányzat Szociális Bizottságának véleményét.
Kérem a Humán Bizottságot és a Pénzügyi Bizottságot az előterjesztés megtárgyalására és a Képviselő-testületet a rendelet módosítására.
Döntéshozói vélemények
Humán Bizottság |
A Humán Bizottság javasolja az előterjesztés szerinti rendelet tervezet elfogadását. |
|
Pénzügyi Bizottság |
A Pénzügyi Bizottság javasolja az előterjesztés szerinti rendelet tervezet elfogadását. |
|
Jogi Bizottság |
A Jogi Bizottság javasolja az előterjesztés szerinti rendelet tervezet elfogadását. |
|
"Előterjesztés a Fonyódi Járási Szociális, Család- és Gyermekjóléti Központ szolgáltatási önköltségének alakulásáról és a személyi térítési díjak megállapítására tett javaslatról. "
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: egészségügyi, sport, szociális kérdések
A Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
Fonyód Város Önkormányzata ……../2017.(II.16.) önkormányzati rendelete
a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 2/2015. (II.12.) önkormányzati rendelet módosításáról
Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott jogalkotói hatáskörében a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 1. § (2) bekezdésében és a 92. § (1) bekezdés b) pontjában, továbbá a 115. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazása alapján az alábbi rendeletet alkotja.
1.§
A szociális ellátások helyi szabályairól szóló 2/2015. (II.12.) önkormányzati rendelet 24.§ (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul.
24.§ (1) Térítési díjat kell fizetni a szociális alapszolgáltatások esetében
a) szociális étkeztetésnél
b) a jelzőrendszeres házi segítségnyújtásnál.
2.§
A szociális ellátások helyi szabályairól szóló 2/2015. (II.12.) önkormányzati rendelet - intézményi térítési díjakról szóló - 1. számú melléklete helyébe jelen előterjesztés 2. számú melléklete lép.
3.§
A szociális ellátások helyi szabályairól szóló 2/2015. (II.12.) önkormányzati rendelet - személyi térítési díjakról szóló - 2. számú melléklete helyébe jelen előterjesztés 2. számú melléklete lép.
4.§
Ez a rendelet 2017. január 1-én lép hatályba.
Hidvégi József Dr. Széll Attila
polgármester jegyző
Záradék:
Kihirdetve: 2017. ……………
Dr. Széll Attila
jegyző
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal