2017. december 14-i ülésére
Tárgy: | Előterjesztés a reklámok, reklámhordozók és reklámhordozót tartó berendezések elhelyezésérőll szóló rendelet megalkotásáról | |
Készítette: | Kovács Péter irodavezető | |
Előterjesztő: | Nagy Brigitta aljegyző | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
A településkép védelmének, arculatának megőrzése érdekében a településképi, közlekedési, környezetvédelmi szempontok figyelembevételével a közterületen történő, illetve közterületről észlelhető reklám tevékenységet szabályozni szükséges. A vizuális környezetszennyezés egyik legfőbb oka a harsány, az ingerküszöböt túllépő reklámozási tevékenység. Ennek érdekében a közterületen vagy közterületről látható helyen reklám és reklámhordozó csak úgy, és olyan megjelenési formában helyezhető el, mely figyelembe veszi Fonyód építészeti és táji örökségét, mely megjelenésével aránytalanul nem sérti vagy akadályozza ezen értékek érvényre juttatását.
A fentiekre tekintettel is a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény új településképi rendelet megalkotását írja elő a települési önkormányzatok számára. A törvény és a településkép védelméről szóló törvény reklámok közzétételével kapcsolatos rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 104/2017. (IV. 28.) Korm. rendelet értelmében a településkép védelme, arculatának megőrzése érdekében a települési önkormányzat – a hatályos jogszabályi keretek között - szabályozhatja a helyi sajátosságokra figyelemmel egyes építési tevékenységek folytatását és a reklámhordozók elhelyezését, fokozott figyelemmel az építészeti-, táji környezetre, településképi, közlekedési, vagyonbiztonsági, környezetvédelmi szempontokra.
A településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény és a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény módosításáról szóló 2016. évi CLXXIV. törvény módosításáról szóló 2017.CV. törvény előírja, hogy a helyi önkormányzatoknak a törvény, és a végrehajtására kiadott kormányrendelet szabályaival összhangban meg kell alkotniuk, vagy módosítaniuk kell a reklámok, reklámhordozók és cégérek elhelyezésének, alkalmazásának követelményeiről, feltételeiről, tilalmáról és a településképi bejelentési eljárásról szóló önkormányzati rendeletét.
A törvényi rendelkezés alapján a közterületre és a közterületről látható magánterületen elhelyezett reklámok, reklámhordozók, reklámhordozót tartó berendezések, valamint a reklámnak nem minősülő településképet jelentősen meghatározó cégérek, cégjelzések, címtáblák vonatkozásában elkészült a rendelet-tervezet, melynek elfogadásával hatályon kívül helyezésre kerül veszti a közterület-használat, és a helyi közút nem közlekedési célú igénybevételének szabályairól szóló 21/2004. (VIII. 30.) önkormányzati rendelet 4.§ (7) bekezdése, 5.§ c) pontja, 7.§ (3) bekezdése.
A reklámok, a reklámhordozók és a reklámhordozót tartó berendezések elhelyezéséről szóló rendelet a későbbiekben tárgyalásra kerülő új településkép védelméről szóló rendelet hatálybalépéséig lesz hatályban, ezt követően szövegszerűen beépül a településkép védelméről szóló rendeletbe.
Mellékletként csatolom a rendelet-tervezetet, valamint a a közterület-használat, és a helyi közút nem közlekedési célú igénybevételének szabályairól szóló 21/2004. (VIII. 30.) önkormányzati rendelet hatályos változatát.
Kérem, a Jogi Bizottságot, a Városfejlesztési Bizottságot és a Pénzügyi Bizottságot a rendelet-tervezet megvitatására és véleményezésére, valamint kérem a Képviselő-testületet a rendelet megalkotására.
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLATI LAP
(a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a alapján)
A tervezett jogszabály várható következményei, különösen
I. Társadalmi hatásai:
Elősegíti a településkép-érvényesítéssel összefüggő kérdéseket.
II. Gazdasági hatásai:
A gazdasági hatása nincs.
III. Költségvetési hatásai:
A tervezetnek költségvetési hatása nincs.
IV. Környezeti következményei:
A tervezetnek környezeti hatása nincs.
V. Egészségi következményei:
A tervezetnek egészségügyi hatása nincs.
VI. Adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:
A tervezetnek adminisztratív terheket befolyásoló hatása kis mértékben van.
VII. Megalkotásának szükségessége:
Magasabb szintű jogszabályi előírás miatt szükséges.
VIII. A jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény megsértése.
IX. alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
Nem igényel többlet feltételt az eddigiekhez képest.
Döntéshozói vélemények
Jogi Bizottság |
A Jogi Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti rendelet-tervezet elfogadását. |
|
Városfejlesztési Bizottság | A Városfejlesztési Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti rendelet-tervezet elfogadását. | |
Pénzügyi Bizottság | A Pénzügyi Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti rendelet-tervezet elfogadását. | |
"Előterjesztés a reklámok, reklámhordozók és reklámhordozót tartó berendezések elhelyezésérőll szóló rendelet megalkotásáról"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: vagyongazdálkodási kérdések
A Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testületének
.../2017. (….)
önkormányzati rendelete
reklámok, reklámhordozók és reklámhordozót tartó berendezések elhelyezéséről
Fonyód Város Képviselőtestülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott jogalkotási hatáskörében, a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 12.§ (2) bekezdés g)–h) pontjában kapott felhatalmazás alapján a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (5) bekezdés 5. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a településkép védelme érdekében a következőkert rendeli el:
I. FEJEZET
Általános rendelkezések
1. A rendelet célja és hatálya
1.§
(1) E rendelet célja Fonyód településképének védelme, arculatának megőrzése érdekében a település közigazgatási területén elhelyezhető reklámhordozók és cégérek, címfeliratok számának, formai és technológiai feltételeinek, elhelyezésük módjának szabályozása, fokozott figyelemmel az építészeti-, táji környezetre, településképi, közlekedési, vagyonbiztonsági, környezetvédelmi szempontokra.
(2) E rendelet hatálya Fonyód közigazgatási területén a közterületen, a közterületről látható magánterületen, a köztulajdonban álló, valamint közforgalmi személyszállítási szolgáltatást végző természetes vagy jogi személy tulajdonában álló ingatlanon történő reklám, plakát, cégérek és címfeliratok elhelyezésére terjed ki.
(3) E rendelet hatálya kiterjed Fonyód közigazgatási területére, minden természetes és jogi személyre, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetre, aki reklámozási tevékenységet folytat, vagy reklámot, reklámhordozót, reklámhordozót tartó berendezést, cégért, címfeliratot helyez el.
(4) E rendelet hatálya nem terjed ki
a) a közúti közlekedési tárgyú jogszabályokban a reklámok és annak környezetében történő közzétételének feltételeiről megállapított esetekre;
b) az Európai Uniós projekt táblákra, amelynek elhelyezése a projekt keretében kötelező;
c) az építkezések más jogszabályban meghatározott, munkaterületen belüli kötelező építési tábláira;
d) a közterületek, házszámok és lakások névtábláira;
e) az intézmények címeres tábláira;
f) a biztonsági (balesetmegelőző, veszélyjelző, tűzvédelmi stb.) táblákra, feliratokra, jelzésekre;
h) a választási plakátokra és hirdetésekre.
2.§
Fonyód területén plakát, reklám csak reklámhordozó berendezésen helyezhető el, épület-, építmény-műtárgy falára vagy szerkezetére közvetlenül nem ragasztható, nem rögzíthető.
2. Értelmező rendelkezések
3.§
E rendelet alkalmazásában:
a) cégér: valamely mesterség jelvényeként használt, rendszerint a műhely, üzlet bejárata fölé kifüggesztett tárgy vagy címszerű ábra, amely termékmegjelenítést, reklámot nem tartalmaz;
b) cégfelirat: kereskedelem, szolgáltatás, vendéglátás célját szolgáló helyiség, helyiség-együttes nevét és az ott folyó tevékenységet bejáratnál feltüntető felirat;
c) cégtábla: a cég székhelyét, telephelyét jelölő cégfelirat tábla hordozón;
d) címtábla: intézmény, vállalkozás nevét, esetleg egyéb adatait feltüntető tábla (névtábla);
e) kínáló tábla: egy- vagy kétoldalú maximum 180x70 cm méretű mobil tábla, mely nem tartalmazhat gazdasági célú reklámot, csak étel-ital kínálatot, a vendéglátó egység nevét, nyitvatartási idejét.
f) közérdekű tájékoztató felület: olyan reklámhordozó vagy reklámhordozót tartó berendezés, amely a település életének valamely jelentős, vagy idegenforgalmi eseményéről nyújt közérdekű tájékoztatást, (közérdekű molinó, önkormányzati faliújság, önkormányzati hirdetőtábla);
g) közművelődési hirdetőoszlop: a településkép védelméről szóló törvény reklámok közzétételével kapcsolatos rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 104/2017. (IV.28.) Korm. rendelet 1. § 6. pontjában meghatározott hirdetőoszlop;
h) közterület: a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 11/F.§ 1. pontjában meghatározott terület;
i) köztulajdonban álló ingatlan: a településkép védelméről szóló törvény reklámok közzétételével kapcsolatos rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 104/2017. (IV.28.) Korm. rendelet 1. § 9. pontjában meghatározott ingatlan;
j) megállító tábla: kétoldalú maximum 95x70 cm méretű mobil tábla, mely nem tartalmazhat gazdasági célú reklámot, csak a vállalkozás-, üzlet nevét, nyitvatartási idejét.
k) önkormányzati hirdetőtábla: az önkormányzat által a lakosság tájékoztatása céljából létesített, a lakosságot tájékoztató tábla;
l) plakát: a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 11/F.§ 2. pontjában meghatározott falragasz vagy felirat;
m) reklám: a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 11/F.§ 3. pontjában meghatározott hirdetmény;
n) reklámhordozó: a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 11/F.§ 4. pontjában meghatározott eszköz, berendezés, létesítmény;
o) reklámhordozót tartó berendezés: a településkép védelméről szóló törvény reklámok közzétételével kapcsolatos rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 104/2017. (IV.28.) Korm. rendelet 1. § 15. pontjában meghatározott eszköz, berendezés;
p) reklámgrafika: a reklámozás céljait szolgáló, bármely építési technológiával készített alapfelületre festéssel vagy azzal rokon technológiával (színezett habarccsal) készített reklámcélú építmény, grafikai mű;
q) utcabútor: a településkép védelméről szóló törvény reklámok közzétételével kapcsolatos rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 104/2017. (IV.28.) Korm. rendelet 1. § 19. pontjában meghatározott eszköz, berendezés, épület;
r) útbaigazító információ: közérdekű információt nyújtó olyan közterületi jelzés, amelynek funkciója idegenforgalmi eligazítás, közösségi közlekedési szolgáltatásról tájékoztatás, vagy egyéb közérdekű tájékoztatás.
s) zászló: a vállalkozás nevét, a kereskedelem-, szolgáltatás, vendéglátás célját szolgáló helyiség, helyiség-együttes nevét és az ott folyó tevékenységet feltüntető textil vagy strukturált lágy műanyag alapú hordozó;
II. FEJEZET
Reklámhordozókra és reklámhordozót tartó berendezések elhelyezésére,
alkalmazására vonatkozó szabályok
Közterületen elhelyezett reklámhordozókra és reklámtartó berendezésekre vonatkozó szabályok
4.§
(1) Közterületen vagy köztulajdonban álló ingatlanon csak annak tulajdonosának hozzájárulásával, az 1. mellékletben szereplő formájú és számú telepített reklámhordozó berendezés, illetve közművelődési célú hirdetőoszlop helyezhető el.
(2) Minden közterületre szánt telepített reklámhordozó berendezés csak a közmű-szolgáltatókkal történt egyeztetést követően helyezhető el úgy, hogy a közúti, kerékpáros és gyalogos közlekedés számára szükséges közterület felülete biztosítva legyen.
(3) Közterületen információs vagy más célú berendezésen nem alakítható ki 9 m2-nél nagyobb reklámok elhelyezésére szolgáló felület.
(4) Közterületi pavilonon, kioszkon kizárólag a forgalmazott terméket népszerűsítő reklám helyezhető el.
(5) Az elhelyezett reklámhordozó és reklámhordozó berendezés folyamatos karbantartása, a berendezés elhelyezésére tulajdonosi hozzájárulással rendelkező feladata és kötelessége.
(6) Közterületről két vagy több oldalról látható hirdető-berendezés csak két vagy több oldali hirdetőfelülettel kerülhet kialakításra.
5.§
(1) Közterületeken nem gazdasági célú reklámként csak olyan információk, feliratok, megnevezések, jelölések helyezhetők el, melyek célja
a) kulturális információ közzététele;
b) idegenforgalmi eligazítás;
c) közérdekű tájékoztatás;
d) indokolt esetben mobil irányítótábla kihelyezése szolgáltatások irányjelzésére.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott információk az alábbi reklámhordozókon vagy reklámhordozó berendezéseken tehetők közzé:
a) közművelődési célú hirdetőoszlop;
b) közérdekű molinó;
c) önkormányzati hirdetőtábla;
d) útbaigazító információs tábla;
e) megállító tábla;
f) kínáló tábla.
(3) Közérdekű útbaigazító csak egységes megjelenéssel, piktogrammal helyezhető ki.
(4) Nyitvatartási idő alatt
a) egy üzlet elé közterületre maximum egy megállító tábla;
b) vendéglátó egységek elé közterületre maximum két kínáló tábla
helyezhető el, olyan módon, hogy az a gyalogos-, kerékpáros közlekedést ne zavarja.
(5) Mobil reklámzászló közterületen nem helyezhető el.
(6) A településkép védelme érdekében nem helyezhető el reklámhordozó a közterület és közforgalom számára megnyitott magánterületeken vagy onnan látható módon:
a) fán, favédőrácsán,
b) műalkotáson, illetve annak talapzatán,
c) közparkban, cédett természeti területen, virágágyásban,
d) szökőkúton, díszkúton, csobogón, ivókúton,
e) játszótéri eszközön,
f) nyilvános illemhely építményein,
g) közterületi út, járda, gyalogút, kerékpárút szilárd burkolatára festett kivitelben,
h) úttartozékon, közúti jelzőtáblán, közműberendezésen,
i) középületen, kivéve az e célra kialakított felületen,
j) parkoló automatán,
k)közterületen elhelyezett utánfutón.
l) helyi védelem alatt álló épületen, területen.
Magántulajdonban lévő ingatlanon elhelyezett
nem gazdasági célú reklámhordozókra
és reklámtartó berendezésekre vonatkozó szabályok
6. §
(1) Közterületről látható magánterületen nem gazdasági célú reklám, illetve reklámhordozó berendezés csak a település jellegzetes, értékes, illetve hagyományt őrző építészeti arculatának megőrzését nem sértő, vagy nem akadályozó módon helyezhető el.
(2) Magánterületen elhelyezett nem gazdasági célú reklám, reklámhordozó vagy reklámtartó berendezés kizárólag az adott ingatlanon folytatott kereskedelmi és szolgáltatási tevékenységet hirdetheti.
(3) Magánterületen elhelyezhető nem gazdasági célú reklámhordozó a
a) cégér;
b) cégtábla, cégfelirat és címtábla;
c) zászló.
(4) Új reklámhordozó és reklámhordozó berendezés az épülethomlokzaton csak a meglévő, használaton kívüli berendezés egyidejű eltávolításával helyezhető el.
7.§
(1) A 6.§ (3) bekezdésében meghatározott berendezések kialakításának illeszkednie kell az épület
1. homlokzati kialakításhoz, vízszintes és függőleges tagolásához;
2. színéhez;
3. arányrendszeréhez;
4. nyílászáróinak kiosztásához, ritmusához;
5. homlokzatán megjelenő egyéb berendezésekhez.
(2) A 6.§ (3) bekezdésében meghatározott berendezés még részben sem takarhatja épület nyílászáró szerkezetét, párkányát, korlátját és egyéb meghatározó építészeti elemét és nem változtathatja meg azok karakterét; több rendeltetési egység esetén a berendezések csak egységes koncepció szerinti kialakításban helyezhetők el a földszinti portál felett, az osztópárkány alatti sávban. Nyílászárók közötti falszakaszokon és a tetőfelületen nem alakítható ki.
(3) Portálok fölé árnyékoló szerkezet, napernyő elhelyezhető, azonban az nem tartalmazhat reklámot, hirdetést, termékmegjelölést, ez alól kivétel az árnyékoló függőleges „szoknya” részen az üzlet profilját jelző logó, cégfelirat.
(4) Futófény, fényreklám sem kirakatban, sem homlokzaton nem helyezhető el.
Cégérek, cégtáblák, cégfeliratok, címtáblák és zászlók elhelyezése
8.§
(1) Cégér, cégtábla és címtábla rendeltetési egységenként 1-1 darab, sarok kialakítású rendeltetési egységeknél 2-2 db helyezhető el.
(2) Cégtábla, cégfelirat és címtábla a fal homlokzati síkjától nem állhat ki jobban 10 cm-rel, kapukon nem helyezhetők el, elhelyezhetők azonban kapu pilléreken, valamint közvetlenül a kapu mellett az épület falán.
(3) Cégérek elhelyezése nem lakás célú rendeltetési egységenként legfeljebb 1 db, sarok kialakítás esetén 2 db lehetséges, konzolos kialakítással, maximum 60 cm vízszintes irányú vetülettel és maximum 60 cm magas függőleges felülettel.
(4) Ablakokra, kirakatok üvegezésére reklámcélú dekoráció, felirat nem helyezhető el, kivéve az önálló betűkből vagy ábrából álló cégjelzést, melynek mérete nem haladja meg a kirakat felületének 10%-át.
(5) Zászló épület falára csak zászlótartó berendezéssel helyezhető el, rendeltetési egységenként maximum 2 db, egyenként max. 1 m2 felülettel. Zászló előkertben ingatlanonként 3 db helyezhető el.
A reklámhordozókra vonatkozó településképi követelmények alóli eltérési szabályok
9.§
(1) Fonyód rendezvény-naptárában szereplő rendezvény közterületen történő reklámozása kizárólag a 2. mellékletben felsorolt helyen kifeszíthető transzparensen (molinón), évente összesen legfeljebb 12 hét időtartammal megengedett.
(2) Építési reklámháló bármely településszerkezeti terv szerinti területi besorolásban elhelyezhető az építkezés időszakában, a jogszabályban rögzített feltételek teljesülése és településképi bejelentési eljárás alapján.
III. Fejezet
Záró rendelkezések
10.§
(1) E rendelet 2017. december 15. napján lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.
(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályukat veszti a közterület-használat, és a helyi közút nem közlekedési célú igénybevételének szabályairól szóló 21/2004. (VIII. 30.) önkormányzati rendelet 4.§ (7) bekezdése, 5.§ c) pontja, 7.§ (3) bekezdése.
Fonyód, 2017. december .....
Hidvégi József polgármester | Nagy Brigitta aljegyző |
Záradék:
Kihirdetve: 2017. ……………
Nagy Brigitta
aljegyző
Határidők, felelősök:
Határidő: 2018. 03. 01.
Felelős: Nagy Brigitta
Hivatali felelős: Szász-Reichert Szabina