2017. december 14-i ülésére
Tárgy: | Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzatának 2018. évi költségvetési koncepciójára | |
Készítette: | Nagy Brigitta aljegyző, Nagyné Horváth Gabriella irodavezető | |
Előterjesztő: | Hidvégi József polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény érvényben lévő szabályozása költségvetési koncepció készítését nem írja elő, azonban Fonyód Város Önkormány Képviselő-testületének a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2015. (III.26.) számú önkormányzati rendelete 54. §. (1) bekezdése szerint a képviselő-testület az önkormányzat költségvetését költségvetési rendeletben határozza meg, melynek elfogadása két fordulóban történik.
Célunk, hogy Fonyód Város Önkormányzata 2018. évre vonatkozó feladatainak, terveinek, gazdálkodási kereteinek bemutatása továbbra is költségvetési koncepció készítésével történjen.
Az Országgyűlés Magyarország 2018. évi központi költségvetéséről szóló C. törvényt elfogadta, így az önkormányzatok általános működtetésének és ágazati feladatainak támogatására igényelhető fajlagos támogatási összegek jóváhagyásra kerültek.
A szabályozás szerint az önkormányzatok központi finanszírozása 2018. évben is az önkormányzati feladatellátáshoz igazodó, feladatalapú támogatási rendszerben történik.
Terveink szerint Fonyód Város Önkormányzatának gazdálkodását a következő évben is az intézmények és a kizárólagos önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok kiemelt hatékonyságú, gazdaságos működtetése, és a város fejlődését szolgáló fejlesztések előkészítése és megvalósítása határozza meg.
Szabályozási környezet változásai
A Kormány döntése értelmében 2018. évben is jelentős mértékben növekedik a minimálbér (8 %) és a garantált bérminimum (12 %), illetve 2,5 %-kal tovább csökken a munkáltatót terhelő szociális hozzájárulási adó.
A bérek emelésével a jelenlegi 127.500 Ft-ról 138.000 Ft-ra emelkedik a minimálbér, a garantált bérminimum (szakképzett minimálbér) a jelenlegi bruttó 161.000 Ft-ról – jövőre 180.500 Ft lesz.
Az önkormányzati intézmények és gazdasági társaságok személyi állományának bérezése jellemzően a minimálbér, vagy a garantált bérminimum mértékéhez kapcsolható, így az emelkedés 1 fő esetében 151 ezer Ft/év, vagy 280 ezer Ft/év (járulékkal együtt) többlet kiadást jelent majd.
A munkáltatói járulék 2,5 %-os csökkentése számításaink szerint - a 2017. évi adatokat alapul véve - hozzávetőleg 12 millió Ft kiadás megtakarítást jelentene önkormányzati szinten, a bértömeg változatlansága mellett.
A minimálbér és garantált bérminimum növekedéséből eredő többlet kiadásokra központi támogatás nem várható, saját forrásból kell fedezetet biztosítani rá. Ezt valamelyest kompenzálja a járulék szint 2,5 % csökkentéséből származó „megtakarítás”.
A kulturális és a szociális szakágazatokban a korábbi években bevezetett bérkiegészítés/pótlék rendszer változatlanul megmarad, ezekre továbbra is központi forrás igényelhető a tény adatok alapján.
Továbbra is szempontként kell tekinteni a nyugdíjas foglalkoztatás mellőzését, lehetőséget teremtve az aktív korosztály foglalkoztatására.
Egyrészt a bérek rendeződése, másrészt a speciális ismereteket követelő – elvárt magas szintű szakmai feladat teljesítés okán a humánerőforrás gazdálkodásra, a munkakörök és feladatok újraszervezésére és meghatározására továbbra is kiemelt figyelmet kell fordítani.
Az önkormányzat költségvetési koncepcióját meghatározó általános alapelvek
A költségvetési koncepció elsődleges célja a költségvetés összeállításához szükséges alapelvek, főbb célkitűzések meghatározása, ennek megfelelően:
· A koncepció szervesen illeszkedik a Gazdasági Ciklusprogramban megfogalmazott célkitűzésekhez, érvényre juttatva a korábbi években meghatározott prioritásokat.
· Gazdálkodásunk pénzügyi kereteit döntően a 2013-ban bevezetett feladattámogatási rendszer és saját adóbevételeink nagysága határozza meg, mely alapot biztosít az intézményi hálózat és a kizárólagos önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok hatékony, gazdaságos működtetéséhez.
· A kormány által kijelölt operatív programokhoz igazítva kell a város fejlődését elősegítő fejlesztési terveinket megfogalmazni, kiemelt figyelemmel az energetikai és a turisztikai fejlesztésekre.
· Szociális területen a kialakított helyi szociálpolitika elveinek megfelelően, célzottan szükséges felhasználni az önkormányzat által biztosított forrást.
· Az önkormányzat szabályozott keretek között támogatja a helyi civil szervezetek társadalmi szerepvállalását, kiemelt tekintettel a turisztikai és sport tevékenységekre. A támogatások odaítélésének elsődleges célja a társadalmi szervezetek bevonása az önkormányzati feladatok ellátásába.
· A költségvetési törvény támogatási struktúrája alapján nem, vagy csak kisebb mértékben lesz mód rendkívüli állami támogatások igénybevételére.
· A stabilitási törvény előírásai alapján hitelfelvétel nem tervezhető.
· A rendelkezésre álló valamennyi eszköz legoptimálisabb felhasználásával biztosítani kell a lakosság/ügyfelek/látogatók/vendégek elégedettségét, és törekedni kell a város pozitív megítélése, nívójának emelése érdekében megkezdett folyamatok tényleges realizálódására.
A várható kereteket figyelembe véve a koncepció készítés során a következő struktúrával számolunk:
Bevételek
Állami támogatások
A 2018. évi költségvetési törvény 2. sz. melléklete határozza meg a helyi önkormányzatok általános működésének támogatását.
Általánosságban megállapítható, hogy az előző évhez képest az egyes támogatási jogcímek fajlagos összege nem változik, az igénybe vehető összeget csak a lakosságszám, illetve a mutatók változása befolyásolja.
Kedvezőtlen, hogy az előző évhez képest kis mértékben, de sajnos Fonyódon is tovább csökkent az állandó lakosok száma 5.199 fő-ről 5.177 fő-re (egyes támogatási jogcímek számítása során a 2017. január 1-i állapot szerinti lakos számot kell figyelembe venni).
Az előzetes számítások szerint 2018. évben kb. 410 millió Ft támogatás igénybevételére lesz jogosult Fonyód Város Önkormányzata, melyből:
- Az önkormányzati hivatalok működéséhez az elismert hivatali létszám alapján biztosít támogatást az állam 4.580 e Ft/fő fajlagos összeggel, így a hivatali személyi és a dologi kiadásokra 97.325 e Ft támogatást várhatunk (21,25 fő mutatószám).
- A település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatok (zöldterület-gazdálkodás, közvilágítás fenntartása, köztemető fenntartása, közutak fenntartása) ellátására kapott támogatás a 2016. évi országosan összesített önkormányzati beszámolóban szereplő kormányzati funkciókon elszámolt - meghatározott mutatókra vetített - településkategóriánként számított nettó működési kiadások figyelembevételével kerül majd megállapításra.
Erre vonatkozóan még nem rendelkezünk pontos adattal, így egyelőre a 2017. évi 79.440 e Ft összeggel számolunk.
- Az egyéb önkormányzati feladatokra 2.700 Ft/fő fajlagos támogatás összeggel számolva 13.978 e Ft a támogatás.
- A lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatására 2.550 Ft/külterületi lakos támogatás illeti meg az önkormányzatot a 2017. január 1-i 19 fő állapot szerint, mely 48 ezer Ft.
- Általános támogatásként jelenik meg az üdülőhelyi feladatok támogatása. Az üdülővendégek tartózkodási ideje alapján 2016. évben ténylegesen beszedett idegenforgalmi adóhoz 1 Ft támogatást biztosít az állam, amely így 42.821 e Ft lesz.
A támogatás mértéke már 2017. évben csökkent 1 Ft-ra, melynek ellentételezésére a helyi adó rendelet 2018. január 1-től hatályos módosításával a vendégéjszakánként fizetendő adó mértéket 400.-Ft/fő/éj összegben határozza meg a Képviselő-testület.
A szállásadók által beszedett adó befizetésének ellenőrzésére minden évben jelentős erőfeszítéseket teszünk. A jövő évben az idegenforgalmi adóból származó bevétel növelése érdekében a városba látogatók számára a befizetett idegenforgalmi adó után kedvezményeket szeretnénk nyújtani. A lebonyolítási folyamat még kidolgozásra vár, azonban lényege, hogy a vendégeket kívánjuk érdekeltté tenni az adó megfizetésére, mellyel kedvezményekre (ingyenes belépőjegyek) válnak jogosulttá.
- A beszámítási összegként definiált – az önkormányzatok iparűzési adóerő-képességét tükröző – elvonás sávos számításánál sajnos magasabb kategóriába került Fonyód 2018. évben (60 %-ról 85 %-ra). A 2016. évi tényleges iparűzési adóalapból számított 1 főre jutó adóerő-képesség 19.623.-Ft/fő összegről 21.439.-Ft/fő összegre nőtt, így az egyes támogatásokat érintő, sávosan meghatározott támogatás csökkentés mértéke 13 millió Ft-tal több mint az előző évben. Az adóerő-képesség növekedése a vasút építésének köszönhető, vagyis iparűzési adó bevétel növekedést jelent. A beszámításként levonásra kerülő támogatás 37.063 ezer Ft lesz.
- Az óvodaműködtetés köznevelési feladat, melynek keretében az óvodapedagógusok és az óvodapedagógusok nevelő munkáját közvetlenül segítők létszáma alapján igényelhető a támogatás a dolgozók bér és járulék költségeire. Kedvező, hogy az ellátotti létszám folyamatosan 110 fő körül alakul, nem csökken.
Az óvoda működtetésére az ellátotti létszám alapján 81.700 Ft/fő/év fajlagos összeg igényelhető. Az adatok meghatározását követően a feladathoz összesen 70,6 millió Ft igénybevételére jogosult az önkormányzat. Ez 10 %-os támogatási szint emelkedést jelent.
- A bölcsőde finanszírozási rendszere alapvetően változik meg 2018. évtől. Itt is megjelenik a két elemből álló feladat finanszírozás. Az egyik elem a szakmai dolgozók elismert létszámához kapcsolódó bértámogatás, a másik rész a bölcsődei működéssel kapcsolatos üzemeltetési támogatás. A rendszer változásával a támogatási szint kb. 70 %-al nő (kb. 17,5 millió Ft lesz). A változás miatt az üzemeltetési támogatás összege még nem ismert, de a szükséges adatszolgáltatásokat már elkészítettük.
- A szociális ágazatnál is - szociális étkeztetés, házi segítségnyújtás és nappali ellátás - az ellátotti létszám határozza meg a támogatás összegét, mert a fajlagos támogatási összegek nem változtak. A társulásban történő feladat ellátás miatt kiegészítő támogatás is igényelhető. A jogcímekre Fonyód tekintetében összesen 18.384 ezer Ft támogatás számolható.
- A családsegítés és gyermekjóléti szolgálat területi feladatának ellátására az állandó lakosság száma alapján jogosult az önkormányzat. A társulási feladatellátás miatt Balatonfenyves vonatkozásában is Fonyód jogosult a támogatás lehívására, melynek összege így 6 millió Ft, de társulási kiegészítés nincs mellette.
- A családsegítés és gyermekjóléti központ feladat ellátása a járásszékhely települési önkormányzatot terheli, melynek finanszírozásához a támogatás a járás lakosságszáma, illetve a járáshoz tartozó települések száma alapján kerül meghatározásra 18 millió Ft összegben - azonosan az előző évekhez.
A szociális feladatok jelentősen alulfinanszírozottak, a támogatási rendszer és a fajlagos támogatási összegek évek óta nem változnak.
- A gyermekétkeztetés finanszírozása az igénybe vevők számának függvénye. Két jogcímen kap az önkormányzat támogatást, egyrészt a feladatellátásban résztvevő számított dolgozói létszám alapján (az elismert létszám 11,94 fő) a bér és járulék költségére várhatóan 22.686 e Ft, valamint az üzemeltetési költségekre. Ez utóbbira vonatkozó pontos összeget azonban még nem ismerjük, ezért egyelőre csak a 2017. évi adattal számoltunk 27.796 e Ft összegben.
- A könyvtári és közművelődési feladatokra a település lakosságszáma alapján 6.264 e Ft központi forrással számolunk. A fajlagos összeg 1.210.-Ft/fő.
A fent részletezett támogatásokat az előzetes adatszolgáltatások alapján számoltuk, azonban a 2018. januári kormányzati döntések ismertetése után - az önkormányzat költségvetési rendeletének megalkotásáig - véglegesítésre kerülnek az egyes jogcímek támogatási összegei.
Az előzetes számítások alapján a 2018. évi várható állami támogatásokat a következő táblázatban mutatjuk be:
|
állandó lakos 2017. január 1-én 5.177 fő |
|
|
|
|
A |
B |
|
C |
Sor-szám |
Megnevezés |
mutató (fő) |
|
Összege (Ft) |
1 |
I. Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása (2+3+8+…+11) |
|
|
196 548 993 |
2 |
1. Önkormányzati hivatal működésének támogatása |
21,25 |
|
97 325 000 |
3 |
2. Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása összesen: beszámítás előtt (4+5+6+7) |
|
|
79 439 682 |
4 |
A zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok ellátásának támogatása: |
|
|
17 926 970 |
5 |
Közvilágítás fenntartásának támogatása |
|
|
38 016 000 |
6 |
Köztemető fenntartásával kapcsolatos feladatok támogatása |
|
|
1 502 682 |
7 |
Közutak fenntartásának támogatása |
|
|
21 994 030 |
8 |
3. Lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatása |
|
|
48 450 |
9 |
4. Üdülőhelyi feladatok támogatása |
|
|
42 820 924 |
10 |
5. Egyéb önkormányzati feladatok támogatása |
|
|
13 977 900 |
11 |
Beszámítás összege |
85% |
|
-37 062 963 |
12 |
Helyi önkormányzatok általános támogatása beszámítás után (1=12) |
|
|
196 548 993 |
13 |
II. Köznevelési feladatok támogatása összesen: (14+…+20) |
|
|
70 605 966 |
14 |
Óvodapedagógusok (8 hóra) |
10,2 |
|
30 049 200 |
15 |
Óvodapedagógusok munkáját segítők (8 hóra) |
7 |
|
10 290 000 |
16 |
Óvodapedagógusok (4 hóra) |
10,1 |
|
14 877 300 |
17 |
Óvodapedagógusok munkáját segítők (4 hóra) |
7 |
|
5 145 000 |
18 |
Óvodaműködtetési támogatás (8 hónapra) |
110 |
|
5 991 333 |
19 |
Óvodaműködtetési támogatás (4 hónapra) |
112 |
|
3 050 133 |
20 |
Minősített óvodapedagógusok kiegészítő támogatása |
3 |
|
1 203 000 |
21 |
III. A települési önkormányzatok szociális, gyermekjóléti és gyermekétkeztetési feladatainak támogatása (22+23+31) |
|
megosztás |
132 222 535 |
22 |
1. Települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása |
|
|
17 878 000 |
23 |
2. Egyes szociális és gyermekjóléti feladatok támogatása (24+…+30) |
|
|
63 796 624 |
24 |
Család- és gyermekjóléti központ Fonyód |
6 |
|
18 000 000 |
25 |
Család- és gyermekjóléti szolgálat |
1 |
|
6 000 000 |
|
ebből Fonyód |
|
3 000 000 |
|
|
ebből Balatonfenyves |
|
3 000 000 |
|
26 |
Szociális étkeztetés (60.896.-Ft/fő/ellátott) |
144 |
|
8 769 024 |
|
ebből Fonyód (79 fő ellátott) |
|
4 810 784 |
|
|
ebből Balatonfenyves (65 fő ellátott) |
|
3 958 240 |
|
27 |
Házi segítségnyújtás - Szociális segítés (25.000.-Ft/ellátott) |
8 |
|
200 000 |
|
ebből Fonyód (6 fő ellátott) |
|
150 000 |
|
|
ebből Balatonfenyves (2 fő ellátott) |
|
50 000 |
|
28 |
Házi segítségnyújtás - Személyi gondozás (273.000.-Ft/ellátott) |
40 |
|
10 920 000 |
|
ebből Fonyód (33 fő ellátott) |
|
9 009 000 |
|
|
ebből Balatonfenyves (7 fő ellátott) |
|
1 911 000 |
|
29 |
Időskorúak nappali intézményi ellátása Fonyód (163.500.-Ft/ellátott) |
27 |
|
4 414 500 |
30 |
Bölcsödei ellátás |
18 |
|
15 493 100 |
|
felsőfokú képesítésű dolgozók bértámogatása |
|
4 419 000 |
|
|
középfokú képesítésű dolgozók bértámogatása |
|
11 074 100 |
|
|
bölcsődei üzemeltetési támogatás |
|
|
|
31 |
3. Gyermekétkeztetés támogatása (32+33+34) |
|
|
50 547 911 |
32 |
A finanszírozás szempontjából elismert dolgozók bértámogatása |
11,94 |
|
22 686 000 |
33 |
Üzemeltetési támogatás |
|
|
27 796 247 |
34 |
Rászoruló gyermekek szünidei étkeztetése |
|
|
65 664 |
35 |
IV. Települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása |
5 177 |
|
6 264 170 |
36 |
Összesen (1+13+21+35) |
|
|
405 641 664 |
A 2018. évi várható állami támogatás kb. 410 millió Ft lesz, amely kb. 23 millió Ft-tal több, mint az idei évben.
Az állami támogatások felhasználását jogcímenként igazolni kell, a szigorú elszámolás rendje nem változik.
Közhatalmi bevételek - Adópolitika
A helyi adó továbbra is a legjelentősebb bevételi forrása az önkormányzatnak.
A 2016. január 1-től hatályos rendelet módosítás az építményadó tekintetében az igénybe vehető kedvezmények körében lényeges változást jelentett, oly módon, hogy a megállapított építményadó mértékéből jelentős kedvezményt biztosít a Fonyódon állandó bejelentett lakóhellyel rendelkező és az ingatlan-nyilvántartásban lakásként, vagy lakóházként nyilvántartott építményben élő polgárok részére.
A szabályozás tartalmának megvalósítására az adóhatóság a korábbi 2.202 kedvezményezett adóalany jogosultságát felülvizsgálta, melynek eredményeként 2017. évben 2.064 adóalany részesült kedvezményben.
A Somogy Megyei Kormányhivatal lakossági bejelentés alapján idén felülvizsgálta az önkormányzati rendeletet, és megállapította annak jogszerűtlenségét arra vonatkozóan, hogy a kedvezmény az állandó lakcím bejelentéséhez kötött. A törvényességi felhívásban foglaltakat megvizsgáltuk és a jogszabálysértés megszüntetése érdekében a rendelkezésre álló lehetőségeket elemeztük.
Az elemzés során fő szempont volt, hogy
· a jelenlegi adópolitika alapjaiban ne változzon, és
· ne sérüljön a helyi közösség megtartó képességének erősítéseként megfogalmazott cél,
amelyek eredményeként a jelenlegi kedvezményezetti kör kialakult.
A szükséges rendelt módosítás során azonban körültekintően kellett eljárni arra vonatkozóan is, hogy a kedvezményre való jogosultság az adóalany által olyan módon legyen igazolható, amely az adóhatóság részéről a rendelkezésre álló erőforrások bővítése nélkül ellenőrizhető.
A 2017. november 22-i rendelet módosítás során döntés született arról, hogy 2018. január 1-től Fonyód Város Önkormányzat közigazgatási területén építményadó tekintetében az adókedvezményre való jogosultság a lakóingatlan életvitelszerű használatával keletkezik, melyet igazolni kell.
Az építményadó kedvezmények 2017. évi felülvizsgálata során a bevallásokban az ingatlanok hasznos alapterületét is egyeztettük nyilvántartásainkkal, mely során sok esetben jelentős m2 növekedés volt tapasztalható, ez is növeli bevételünket.
A kedvezményezettek körét 2018. év elején ismét felül kell vizsgálni, mely során az életvitelszerű lakóingatlan-használatra megtett jognyilatkozatokat ellenőrizni kell.
Előzetes elemzéseink alapján a kedvezményben részesülők száma csökkenni fog, vagyis nő az adónem bevétele, de ez még nem számszerűsíthető.
A rendelet módosítás alkalmával döntés született az idegenforgalmi adó mértékének 400.-Ft összegben történő meghatározásáról is.
Az állami támogatás rendszerében az üdülőhelyi feladatok támogatása a beszedett idegenforgalmi adótól függ. A támogatás mértéke korábban 1,5 Ft volt adóforintonként, azonban 2017. évtől ez 1 Ft-ra csökkent. Az így kieső kb. 20 millió Ft bevétel ellentételezésére 2017. évben a Képviselő-testület még nem élt a mértékemelés lehetőségével, első sorban más forrásokat keresett (strand belépődíj emelés, parkoló automaták kihelyezése). A vendégek oldaláról azonban megnőttek az igények a minőségi turisztikai szolgáltatások iránt, mely a település tekintetében az egyik legfontosabb szempont.
Adataink szerint 2017. évben (november 15-ig) Fonyódon 209.000 az igénybe vett vendégéjszakák száma összesen, melyből az adóköteles éjszakák száma 108.000. Ezt figyelembe véve az adó mérték 40 Ft-os emelése 4.320.000.-Ft adóbevétel növekedést jelentene, valamint ugyanilyen összegű kiegészítő támogatást az üdülőhelyi feladatokra (1 Ft minden beszedett idegenforgalmi adó forint után). Vagyis a várható bevétel növekedés évente összesen legalább 8,6 millió Ft.
Az adóbevételek 2013-2017. évek közötti alakulását a következő táblázat mutatja: (ezer Ft)
Adónem |
2013. év |
2014. év |
2015. év |
2016. év |
2017. nov.30. |
Építményadó |
251.590 |
265.168 |
259.077 |
281.338 |
278.508 |
Telekadó |
27.781 |
26.159 |
37.008 |
35.565 |
50.081 |
Iparűzési adó |
108.952 |
127.683 |
145.942 |
135.020 |
149.186 |
Idegenforgalmi adó |
37.115 |
33.126 |
36.569 |
42.821 |
40.105 |
Gépjárműadó |
15.725 |
19.101 |
16.585 |
17.860 |
19.356 |
Talajterhelési díj |
2.344 |
2.021 |
2.284 |
1.459 |
2.321 |
Pótlék, bírság |
4.664 |
5.883 |
2.881 |
2.679 |
2.995 |
Összes helyi adó |
448.171 |
479.140 |
500.346 |
516.741 |
542.552 |
2018. évben is a belföldi gépjárművek után a települési önkormányzat által beszedett gépjárműadó 40%-a, a gépjárműadóhoz kapcsolódó bírságból, pótlékból származó bevétel 100%-a illeti meg az önkormányzatot.
A felhalmozódott adóhátralék az éves kivetés összegéhez viszonyítva még mindig kb. 20 %, melynek csökkentésére továbbra is kiemelt figyelmet fordítunk. Erre való tekintettel 2018. évben is folytatni kell a követelés állomány csökkentése érdekében megkezdett adóhatósági intézkedések sorozatát.
A rendelkezésre álló humánerőforrást átszerveztük és felszólításokkal, illetve végrehajtási cselekményekkel, első sorban incasso és jelzálogjog bejegyzéssel próbáljuk meg érvényesíteni jogos követeléseinket.
Tájékoztató adatok az adóhátralékok állományáról adónemenként 2017. november 30. állapot |
|
adatok eFt-ban |
2017-11-30 |
Adóhátralék |
105 091 |
- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka |
23 514 |
építményadó |
49 241 |
- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka |
17 140 |
telekadó |
11 234 |
- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka |
1 797 |
idegenforgalmi adó |
1 189 |
- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka |
0 |
iparűzési adó |
14 163 |
- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka |
615 |
gépjárműadó |
10 881 |
- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka |
318 |
pótlék |
15 394 |
- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka |
3 629 |
bírság |
1 112 |
- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka |
15 |
talajterhelési díj |
1 877 |
- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka |
0 |
Az adóhátralékok állományának csökkentése mellett továbbra is nagy hangsúlyt kell fektetni adóellenőrzések foganatosítására.
A fentieken túl további célként fogalmazódik meg, hogy az adóhatósági tevékenység gyakorlása során megfelelő kommunikációval és gyakorlati eszközökkel el kell érni a helyi adó fizetők közreműködő együttműködését.
Működési bevételek
A gyermekétkeztetésből keletkező jelentősebb összegű bevételt a Fonyód Konyha Kft. szedi be, ezért az intézményeknél csak kisebb összegekben, néhány jogcímen keletkezik működési bevétel.
A bölcsődénél a gyermekfelügyelet óradíjaiból, a polgármesteri hivatalnál a hivatali munkaidőn kívül lebonyolított anyagkönyvi eseményekért fizetett díjakból, a FOKI esetében a könyvtári és az igénybe vehető szolgáltatások díjaiból (internethasználat, fénymásolás), valamint a kulturális programok és a múzeumi belépőjegyeinek értékesítéséből, illetve a helyiségek bérbeadásából képződik bevétel. Az óvodánál bevétel nem keletkezik.
Az önkormányzati vagyon hasznosításából származó bevételeink – lakások, iroda helyiségek, üzletek, területek bérbeadása – várhatóan az előző évi szinten alakulnak, mert a bérlők teljesítik fizetési kötelezettségeiket. A korábbi évek alatt képződött és ügyvédi eljárásra átadott ügyeink követeléseiből számottevő bevétel nem várható.
2017. január 1-től a piacfelügyelet és a piaci bérleti bevételek a VÜSZ Kft-től az Önkormányzat feladatellátásába kerültek. A feladat átcsoportosítása miatt az önkormányzati gazdasági társaság saját bevétele ennek összegével csökkent, ugyanakkor a megállapított önkormányzati támogatás emelkedett. A piaci bérleti díj bevételeket 2018. évben is az önkormányzat szedi be.
A Munkaügyi Központon keresztül bonyolított közfoglalkoztatási programokat a következő évben is igénybe kívánjuk venni. A pályázatok keretében foglalkoztatottak a város közfeladatainak ellátásában aktív részt vevők. Az igénybe vehető támogatás intenzitása általában a munkabérek esetében 75-100 %, a kapcsolódó járulékokra 50 %.
Felhalmozási bevétel
A felhalmozási bevételek az önkormányzat pályázatai esetében az önerő részét képezik, így a szükséges források biztosítása érdekében célul kell kitűzni a forgalomképes, üresen álló ingatlanok értékesítésének, hasznosításának lehetőségeit.
A 2018. évben várhatóan értékesítésre kerülnek az alábbi ingatlanok:
- Fonyód, Kodály Z. utca 8326/5 hrsz-ú ingatlan,
- Fonyód, Hangár utcában lévő ingatlanok,
- Fonyód, Trombitás utcában megosztás alatt lévő ingatlanok.
Pályázati támogatás
Az idei évben megindult a Fonyód Piaccsarnok és környezetének felújítása, amelyre pályázati támogatást nyertünk. Várhatóan ez év végén, vagy legkésőbb 2018. év elején lesz döntés a Csisztapusztára vezető kerékpárút, a Fonyódi Óvoda és Bölcsőde épületének felújításával kapcsolatos pályázatokban.
A 2018. évben tervezzük elkezdeni a Polgármesteri Hivatal felújítását, az új nagy méretű élőfüves és 2/3-os méretű műfüves labdarúgópálya megépítését, az új Vízisportközpont kialakítását a Városi strand területén.
Kiadások
Működési kiadások
Polgármesteri Hivatal kiadásaiban a személyi juttatások összegének számítása során figyelembe kell venni a garantált bérminimum 2018. évi 12 %-os központi emelését, oly módon, hogy a megállapított 2017. évi 41.000 Ft illetményalap a központi emeléssel azonos mértékben emelkedjen. Az illetményalap összege 2018. évben így 46.000 Ft lesz.
A személyi kiadások között a 32 fő hivatali tisztviselő bérköltségét, cafetéria és munkába járás költségtérítésének összegét kell számítani. A tisztviselők éves cafetéria-juttatás kerete 2018. évben is a jogszabály szerint meghatározott bruttó 200.000 Ft/fő/év, mely magába foglalja a munkáltatót terhelő közterheket is. Jubileumi jutalomra 1 fő lesz jogosult.
A személyi kiadások után fizetendő munkáltatót terhelőterhelő járulék a Kormány döntése értelmében 22 %-ról 19,5 %-ra csökken.
Az Óvoda személyi kiadásai között az engedélyezett és betöltött 18 fő bér és bérjellegű juttatásait kell számolni. A pedagógus életpálya-modell bevezetésével a pedagógus bérnek a minimálbér az alapja, ennek ismert növekedése miatt a személyi juttatások jelentősen növekednek.
2015. évben 3 fő óvodapedagógus sikeresen vett részt az előmeneteli rendszer keretén belül lebonyolított minősítési eljárásban. Ők 2016. január 1-től pedagógus II. kategóriába kerültek besorolásra, melyhez kapcsolódó többletkiadás kiegészítő állami támogatásként 2018. évben is igényelhető összesen 1.203 e Ft.
Bölcsőde a szociális ágazathoz tartozik, ebben az ágazatban 2018. évben is jogszabály határozza meg az ágazati pótlékot. A 2018. évtől átalakuló bölcsődei finanszírozási rendszer a pótlékra is fedezetet biztosít. A dolgozók száma 7 fő. A garantált bérminimum emelése jelentősen befolyásolja a személyi kiadások összegét, mivel valamennyi dolgozó erre a mértékű illetményre jogosult.
Az intézménynél nyugdíjazás nem várható, jubileumi jutalomra 2 fő lesz jogosult.
A kulturális intézmény dolgozói létszáma 8,5 fő. Személyi kiadásként a közalkalmazotti bértáblázat besorolása szerinti illetményeket és a munkába járás kiadását kell számolni. Az ágazatban 2017. évben központi bérkiegészítés volt, mely jövőre is folytatódik. Ennek finanszírozása központi forrásból biztosított szigorú elszámolási szabályok szerinti. Jubileumi jutalom kifizetés 1 fő részére várható.
Az intézmények és a gazdasági társaságok alkalmazottai számára jogszabály nem írja elő a cafeteria juttatás megállapítását, de már évek óta biztosítja a képviselő-testület a 10.000.-Ft/fő/hó összegű juttatást, melyet 2018. évben is javasolunk megtartani.
A megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény 23. § (1) bekezdése szerint a munkáltató rehabilitációs hozzájárulás fizetésére kötelezett, ha az általa foglalkoztatottak létszáma a 25 főt meghaladja, és az általa foglalkoztatott megváltozott munkaképességű személyek száma nem éri el a létszám 5 százalékát (kötelező foglalkoztatási szint).
Ez a kötelezettség a Polgármesteri Hivatal létszáma tekintetében releváns, mivel az engedélyezett létszám keret alapján a szervezetnél 1 fő megváltozott munkaképességű személyt kell foglalkoztatni annak érdekében, hogy a meghatározott 946.500.-Ft/fő/év rehabilitációs hozzájárulás fizetési kötelezettség ne terhelje a költségvetést.
Javasoljuk engedélyezni valamennyi önkormányzati intézmény és gazdasági társaság munkavállalója vonatkozásában 50.000.-Ft/fő/év összegű kiegészítő juttatás kifizetéséhez forrás biztosítását a költségvetésekben.
Az előzőekben említettek szerint 2017. január 1-től a piacüzemeltetés a VÜSZ Kft-től az önkormányzat feladatellátásba került, melyre 1 fő MT. munkavállaló foglalkoztatását engedélyezte a Képviselő-testület. A piaci napokon az 1 fő piacfelügyelő mellett még 1 fő közterület felügyelő került a feladatra bevonásra. Ezekre és a ledolgozott munkaórákra járó szabadnapokra a városban a közterület felügyelet megfelelő ellátása nem volt biztosított.
Ennek okán indokolt a piacfelügyeleti feladatokra még további 1 fő foglalkoztatása MT. jogviszony keretében az önkormányzatnál (nem a Polgármesteri Hivatalnál). Ezzel a piacüzemeltetés és a közterület felügyelet feladatai is megoldottak lennének.
A dologi kiadások számítása során a 2017. évi adatokat kell figyelembe venni a közüzemi és a folyamatos teljesítésű szerződések alapján, valamint a szakmai feladatok teljesítéséhez kapcsolódó kiadások esetében.
Szociálpolitika
A helyi szociális ellátásokat a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 19/2017. (XI.10.) önkormányzati rendelet szabályozza (továbbiakban Ör).
A 2018. évben várhatóan kifizetésre kerülő helyi rendelet által szabályozott támogatások számításánál a 2017. évi adatok mellett az Ör. alapján jelentkezhető többlet kiadásokat is alapul kell venni.
Az alábbi táblázat a különböző címeken nyújtott ellátásokat, az igénybe vevők számát és a kifizetések összegét tartalmazza 2017. november 30-i állapot szerint:
Ellátás megnevezése |
Támogatottak száma |
Kifizetés összege |
Rendkívüli települési támogatás keretében Átmeneti segély fára (természetbeni ellátás) |
34 |
- |
Rendkívüli települési támogatás keretében Átmeneti segély pénzbeli |
27 |
475.825.-Ft |
Rendkívüli települési támogatás keretében Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás |
5 |
56.690.-Ft |
Rendkívüli települési támogatás keretében Temetési segély |
4 |
60.000.-Ft |
Települési támogatás keretében Lakásfenntartási támogatás |
15
|
939.000.-Ft |
Gyermekvállalási támogatás |
29 |
1.160.000.-Ft |
Közlekedési támogatás buszbérlet (természetbeni ellátás) |
1
|
53.190.-Ft |
Köztemetés |
- |
- |
Fonyód Város Önkormányzata csatlakozott a Bursa Hungarica önkormányzati ösztöndíjpályázathoz, melynek keretében 2018. évben 720 ezer Ft önkormányzati támogatás megfizetésével részesülnek a szociálisan rászoruló hallgatók 1.000.-Ft – 5.000.-Ft/hó összegű támogatásban. A pályázati rendszer ugyanezen összeggel támogatja a hallgatót havonta.
Az Ör. 13/A.§-a a városunkban korábban gyakorlattá vált fonyódi polgárrá avatást szabályozza, melyre 2017-es évben 25 gyermek számára 10.000.- Ft értékű utalvány került kiosztásra. A 2018-as évben a szabályozás szerint az avatást megelőző év április 1. napjától az avatás évének március 31. napjáig fonyódi lakcímet vagy bejelentett fonyódi tartózkodási helyet létesítő minden fonyódi 14 éven aluli gyermek részesül a juttatásban.
A szociális rendelet által szabályozott támogatásokat igénybe vevő ellátottak száma a korábbi évekhez viszonyítva közel azonos szinten mozog.
A helyi szociális rendeletünk 2017. évben a fentieken kívül újabb ellátási formát nem állapított meg és jelenleg nincs változtatásra koncepció előkészületben.
Működési célra átadott pénzeszközök
Az önkormányzat kizárólagos önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságokkal valósít meg jogszabály erejénél ráruházott kötelező és önként vállalt feladatokat.
Az Egészségügyi Nonprofit Kft. az önkormányzattól átvállalt kötelező feladatként szervezi az alapellátási feladatok közül többek között az orvosi központi ügyeletet. Az ügyeleti feladatokat Fonyód és Balatonfenyves önkormányzata együttesen finanszírozza, melyhez városunk költségvetéséből várhatóan jövőre is 20 millió Ft-tal kell hozzájárulni.
Az önkormányzat a Fonyód Konyha Nonprofit Közhasznú Kft. működtetésével biztosítja a gyermekétkeztetést és a szociális étkeztetést. A gyermekétkeztetés ellátásához állami támogatás igényelhető a felmerülő bérkiadások és kimutatott üzemeltetési kiadások függvényében. A központi törekvések miatt a feladatra egyre kevesebb önkormányzati forrás szükséges.
A Fonyódi Média Kft. 2018. évi feladatai között ismét javasoljuk meghatározni - és ehhez forrást biztosítani - Fonyód város arculatának megújítására és a városmárkázáshoz kapcsolódó marketing tevékenység kiadásokat.
A Városfejlesztési és Városüzemeltetési Kft. elsődleges feladatai között a város külső megjelenésének alakítása és az önkormányzati vagyon gondozása, állagmegóvása szerepel.
A hatékony munkavégzés érdekében továbbra is javasoljuk a meglévő géppark fejlesztését, illetve megújítását.
Az önkormányzat a költségvetésében szabályozott keretek között biztosít forrást egyéb önként vállalt feladatokra, mellyel támogatja a helyi civil szervezetek társadalmi szerepvállalását és tevékenységét, kiemelt tekintettel a turisztikai és sport tevékenységekre. A támogatások odaítélésének elsődleges célja a társadalmi szervezetek bevonása az önkormányzati feladatok ellátásába.
Fejlesztési feladatok
2017. évről áthúzódó fejlesztési feladat a Fonyód Piaccsarnok és környezetének felújítása.
A fentiekben említettek szerint 2018. évben tervezzük elkezdeni a Polgármesteri Hivatal felújítását, az új nagy méretű élőfüves és 2/3-os méretű műfüves labdarúgópálya megépítését, az új Vízisportközpont kialakítását a Városi strand területén.
Összegzés
A 2018. évi költségvetési törvény ismeretében megállapíthatjuk, hogy jelentős plusz állami forrásra nem számíthat az önkormányzat 2018. évben, ezért a saját bevételek növelésének lehetőségeit fel kell tárni, és maximálisan ki kell használni a követelések behajtására vonatkozó jogszabályok által biztosított lehetőségeket, mellyel drasztikus kintlévőség csökkenést kell elérni.
Az intézmények, és a gazdasági társaságok által benyújtott előzetes költségvetés-tervezeteket, az önként vállalt feladatokat felül kell vizsgálni, annak érdekében, hogy azok a leggazdaságosabb formában, de magas szakmai színvonalon valósuljanak meg.
A feladatok megfelelő szervezésével kell biztosítani az önkormányzati források hatékony felhasználását.
Az Mötv. 111.§ (4) bekezdése értelmében az önkormányzat költségvetési rendeletében működési hiány nem tervezhető.
Döntéshozói vélemények
Humán Bizottság |
A Humán Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti határozati javaslatok elfogadását. |
|
Jogi Bizottság | A Jogi Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti határozati javaslatok elfogadását. | |
Pénzügyi Bizottság | A Pénzügyi Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti határozati javaslatok elfogadását. | |
Városfejlesztési Bizottság | A Városfejlesztési Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti határozati javaslatok elfogadását. | |
"Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzatának 2018. évi költségvetési koncepciójára"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: pénzügyi kérdések
A Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete 2018. január 1. napjától engedélyezi Fonyód Város Önkormányzatnál további 1 fő MT. jogviszony keretében foglalkoztatott státusz kialakítását a piacüzemeltetési feladatok ellátására.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
1. döntési javaslat
"Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzatának 2018. évi költségvetési koncepciójára"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: pénzügyi kérdések
A Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
1.) Fonyód Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Fonyód Város Önkormányzata 2018. évre vonatkozó költségvetési koncepcióját az előterjesztésben foglaltaknak megfelelő tartalommal az alábbiakban rögzített alapelvek érvényesülése mellett fogadja el:
- A bevételek növelése érdekében adóellenőrzéseket kell foganatosítani és megfelelő intézkedésekkel csökkenteni kell az adóhátralékok állományát.
- A költségvetési egyenleg javítása érdekében a Képviselő-testület előzetesen hozzájárul a forgalomképes ingatlanok értékesítésének előkészítéséhez.
- A költségvetési rendelettervezet összeállítása során hitel felvétel nem tervezhető.
- A gazdasági társaságok költségvetésének tervezetét az önkormányzat bizottságai véleményezik, melyek eredményeként kerülnek a 2018. évi támogatási összegek megállapításra.
- Javasoljuk engedélyezni valamennyi önkormányzati intézmény és gazdasági társaság munkavállalója vonatkozásában a cafeteria összegét 10.000.-Ft/fő/hó összegben meghatározni, illetve 50.000.-Ft/fő/év összegű kiegészítő juttatás kifizetéséhez forrást biztosítani a költségvetésekben.
- A szociális támogatások tekintetében a 2018. évben várhatóan kifizetésre kerülő támogatások számításánál a 2017. évi adatokat kell alapul venni.
- A költségvetésben általános tartalékot és fejlesztési céltartalékot is kell képezni.
- A fejlesztési feladatokat a benyújtott pályázatok elbírálásáról kapott információk ismeretében alakítja ki a Képviselő-testület.
- A végleges költségvetési rendelet-tervezet kidolgozása során tovább kell keresni a bevételek növelésének és a kiadások csökkentésének lehetőségeit.
- Az intézmények és az önkormányzati gazdasági társaságok költségvetési előirányzatait az intézményvezetőkkel és a gazdasági társaságok vezetőivel történő egyeztetés útján kell kialakítani.
- A Képviselő-testület a polgármester útján felkéri a jegyzőt, hogy az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1)-(4) bekezdésének és a helyi önkormányzatok és szerveik, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 140. § (1) bekezdése a) pontjának előírása szerint készítse majd el a jogszabály szerinti határidőt figyelembe véve a 2018. évi költségvetési rendelet-tervezetét.
- A Képviselő-testület felkéri a polgármestert, hogy a jegyző által készített költségvetési rendelet-tervezetet az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24. § (2) bekezdése rendelkezéseinek megfelelően nyújtsa be a Képviselő-testületnek elfogadásra.
- A Képviselő-testület felkéri a bizottságokat, hogy a költségvetési koncepció alapján folyamatában segítsék az Önkormányzat költségvetésének tervezését és megalapozott takarékos gazdálkodását.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal