4. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Humán Bizottság
2018. május 15-i ülésére

Tárgy:   Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzat 2017. évi gazdálkodásának zárszámadásáról szóló rendelet megalkotására
Készítette:   Nagyné Horváth Gabriella irodavezető
Előterjesztő:   Hidvégi József polgármester
Véleményező bizottság:  

Tisztelt Képviselő-testület!

 

 Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91. § (1) bekezdése alapján a jegyző által előkészített, a polgármester által beterjesztett rendelet-tervezet alapján a képviselő-testület a zárszámadásról rendeletet alkot.

 Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 34. § (4) bekezdése alapján az önkormányzat képviselő-testülete az első negyedév kivételével - negyedévenként, a döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét.

A 2017. évi zárszámadási rendelet megalkotásáig az előirányzatokat a Képviselő-testület két alkalommal módosította. Jellemzően a központi hatáskörben meghatározott állami támogatás pótelőirányzatok, vagy az egyes jogcímek előirányzat módosításai, illetve a 2017. évi bevételek és kiadások teljesítési adatainak ismeretében vált szükségessé az önkormányzat 2017. évi költségvetési előirányzatainak módosítása.

A módosítások eredményeként az önkormányzat 2017. évi költségvetésének bevételi és kiadási eredeti főösszege 1.236.914 ezer Ft összegről 1.706.003 ezer Ft összegre nőtt, melyből az intézmények költségvetési főösszegének növekedése összesen 2.611 ezer Ft.

 

Az önkormányzati működési bevételek kedvező alakulása, és az előző évről áthozott tartalékok miatt 2017. évben biztosított volt az önkormányzat és az intézmények feladatellátásának, valamint az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok tevékenységének finanszírozása.

 

2017. évben a költségvetési egyensúly megteremtéséhez és megtartásához külső forrás bevonására nem volt szükség. Az átmenetileg szabad pénzeszközeinket a számlavezetőnél rövid lejáratra - egyedi kamatláb igénnyel - el tudtuk helyezni, ezzel bevételeinket csekély összegben növeltük.

 

Az állam az önkormányzati feladatok ellátásához kapcsolódó támogatásokat szigorú igénylési és elszámolási rend szerint, mutatószámok alapján, feladatalapú támogatási rendszerrel biztosítja. Adott feladathoz rendelt támogatás szabályszerű felhasználását folyamatos monitoringgal figyelemmel kíséri a Magyar Államkincstár, a korábban jellemző szabad felhasználás teljesen eltűnt a rendszerből.

    

Bevételek

 

Helyi adó bevételek alakulása

 

Közhatalmi bevételek közé az adó- és bírság, pótlék bevételek tartoznak, melyeknek kiemelt szerepe van az önkormányzat gazdálkodásában. 2017. évben a teljesített költségvetési bevételek 37,7 %-át jelentették, így a legjelentősebb bevételi forrása önkormányzatunknak.

 

A 2016. január 1-től hatályos rendelet módosítás az építményadó tekintetében az igénybe vehető kedvezmények körében lényeges változást jelentett, oly módon, hogy a megállapított építményadó mértékéből jelentős kedvezményt biztosít a Fonyódon állandó bejelentett lakóhellyel rendelkező és az ingatlan-nyilvántartásban lakásként, vagy lakóházként nyilvántartott építményben élő polgárok részére.

A szabályozás tartalmának megvalósítására az adóhatóság a korábbi 2.202 kedvezményezett adóalany jogosultságát felülvizsgálta, melynek eredményeként 2017. évben 2.064 adóalany részesült kedvezményben.

A Somogy Megyei Kormányhivatal lakossági bejelentés alapján felülvizsgálta az önkormányzati rendeletet, és megállapította annak jogszerűtlenségét arra vonatkozóan, hogy a kedvezmény az állandó lakcím bejelentéséhez kötött. A törvényességi felhívásban foglaltakat megvizsgáltuk és a jogszabálysértés megszüntetése érdekében a rendelkezésre álló lehetőségeket elemeztük.

Az elemzés során fő szempont volt, hogy

·       a jelenlegi adópolitika alapjaiban ne változzon, és

·       ne sérüljön a helyi közösség megtartó képességének erősítéseként megfogalmazott cél,

amelyek eredményeként a jelenlegi kedvezményezetti kör kialakult.

A szükséges rendelt módosítás során azonban körültekintően kellett eljárni arra vonatkozóan is, hogy a kedvezményre való jogosultság az adóalany által olyan módon legyen igazolható, amely az adóhatóság részéről a rendelkezésre álló erőforrások bővítése nélkül ellenőrizhető.

A 2017. november 22-i helyi adó rendelet módosítás során döntés született arról, hogy 2018. január 1-től Fonyód Város Önkormányzat közigazgatási területén építményadó tekintetében az adókedvezményre való jogosultság a lakóingatlan életvitelszerű használatával keletkezik, melyet igazolni kell.

Az építményadó kedvezmények 2017. évi felülvizsgálata során a bevallásokban az ingatlanok hasznos alapterületét is egyeztettük nyilvántartásainkkal, mely során sok esetben jelentős m2 növekedés volt tapasztalható, ez is növeli bevételünket.

A kedvezményezettek körét 2018. év elején ismét felül kellett vizsgálni, mely során az életvitelszerű lakóingatlan-használatra megtett jognyilatkozatokat kellett feldolgozni és ellenőrizni. A folyamat lezárult. Az újabb felülvizsgálat eredményeként 218 adóalany kedvezménye törlésre került, így 1.846 fő részesül jelenleg kedvezményben, vagyis várhatóan nő az adónem bevétele.

A rendelet módosítás alkalmával döntés született 2018. január 1-i hatállyal az idegenforgalmi adó mértékének 400.-Ft /fő/éjszaka összegben történő meghatározásáról is.

Az állami támogatás rendszerében az üdülőhelyi feladatok támogatása a beszedett idegenforgalmi adótól függ. A támogatás mértéke korábban 1,5 Ft volt adóforintonként, azonban 2017. évtől ez 1 Ft-ra csökkent. Az így kieső kb. 20 millió Ft bevétel ellentételezésére 2017. évben a Képviselő-testület még nem élt a mértékemelés lehetőségével, első sorban más forrásokat keresett (strand belépődíj emelés, parkoló automaták kihelyezése).

 

Adataink szerint 2017. évben Fonyódon 110.000 volt az igénybe vett adóköteles vendégéjszakák száma összesen. Ezt figyelembe véve az adó mérték 40 Ft-os emelése 2018. évben várhatóan 4.400.000.-Ft adóbevétel növekedést jelent, valamint ugyanilyen összegű kiegészítő támogatást az üdülőhelyi feladatokra (1 Ft minden beszedett idegenforgalmi adó forint után). Vagyis a várható bevétel növekedés évente összesen legalább 8,8 millió Ft.

Az adóbevételek 2013-2017. évek közötti alakulását a következő táblázat mutatja:                                                                                                                                          (ezer Ft)

Adónemek

 2013. év

 2014. év

  2015. év

 2016. év

2017. év

Építményadó

251 590

265 168

259 077

281 338

284 980

Telekadó

27 781

26 159

37 008

35 565

50 462

Helyi iparűzési adó

108 952

127 683

145 942

135 020

189 052

Gépjárműadó

15 725

19 101

16 585

17 860

19 800

Idegenforgalmi adó

37 115

33 126

36 569

42 821

40 413

Talajterhelési díj

2 344

2 021

2 284

1 459

2 288

Bírság, pótlék

4 664

5 883

2 881

2 679

3 545

Összesen

448 171

479 140

500 346

516 741

590 540

 

A táblázatból látható, hogy 2017. évben összesen 590.540 e Ft közhatalmi bevétel realizálódott.

Az adóbevételek a kitűzött előirányzatot 9,4 %-kal meghaladóan, az előző évhez képest viszont már 14,3 %-kal magasabb összegben (+73,8 millió Ft) realizálódtak.

 

Adónemenként vizsgálva

·       az építményadó bevétel 284.980 e Ft, a bázisévhez viszonyítva 1,3 %-os növekedést mutat. Településünkön 8.633 db ingatlan adózik, melyből lakóház 3.332 db,  nyaraló 3.726 db, egyéb ingatlan 1.575 db.

·       a telekadó bevétel teljesítése 50.462 e Ft, mely a bázisévhez képest 41,9 % növekedés. Ez alapvetően a DRV. Zrt. területeinek felülvizsgálata eredményeként előírt és beszedett követelés. A településen 864 db adótárgyat tartunk nyilván.

·       a helyi iparűzési adó bevétel 189.052 e Ft, az előző évhez viszonyítva 40 %-kal növekedett. A jelentős emelkedés oka a vasút építés munkáit végző cégek adózása. A bejelentett vállalkozások száma 599 db, adó mérték emelés nem volt.

·       A tartózkodási idő utáni idegenforgalmi adó bevétel 2016. évhez képest csökkent 5,7 %-kal, de az idegenforgalmi adó ellenőrök időszakos foglalkoztatásával igyekszünk mindent megtenni a bevétel legalább ilyen szinten történő megtartására.

·       a bevallási és fizetési kötelezettséget késedelmesen teljesítő ügyfelek pótlék és bírság befizetéseiből származó adóbevétel 3.545 e Ft. A bázis évhez képest ezek a bevételek 32,3%-kal növekedtek.

 

2017. évben - változatlanul - a belföldi gépjárművek után a települési önkormányzat által beszedett gépjárműadó 40%-a, a helyben maradó átengedett adó 40.413 ezer Ft volt.

A gépjárműadóhoz kapcsolódó bírságból, pótlékból  származó bevétel 100%-a illette meg az önkormányzatot.

A tárgy évi bevétel 2.975 db gépjármű adóztatásából származik.

 

A hátralékok év végi állományát mutatja a következő táblázat 2013-2017. évekre:      (ezer Ft)

Adónemek

Hátralékok 2013. évben

Hátralékok 2014. évben

Hátralékok 2015. évben

Hátralékok 2016. évben

Hátralékok 2017. évben

Építményadó

59 786

77 648

55 572

50 808

44 230

Telekadó

14 449

18 850

17 342

15 342

10 953

Helyi iparűzési adó

42 483

41 637

11 589

14 698

11 593

Gépjárműadó

14 937

16 038

12 077

12 310

9 398

Idegenforgalmi adó

7 148

14 094

2 213

646

665

Talajterhelési díj

240

316

579

1 124

1 985

Bírság, pótlék

40 923

40 805

26 196

23 914

15 825

Összesen

179 965

209 387

125 567

118 843

94 649

 

A felhalmozódott adóhátralék most már csökkenést mutat, azonban az éves kivetés összegéhez viszonyítva még mindig kb. 15 %.

Valós eredmények elérése érdekében az elmúlt időszakban a rendelkezésre álló humánerőforrást és a feladatellátást is átszerveztük. A hátralék állomány további csökkentése és az adómorál pozitív elmozdítása érdekében felszólításokkal, illetve végrehajtási cselekményekkel, első sorban incasso, munkabér letiltás és jelzálogjog bejegyzéssel próbáljuk meg érvényesíteni jogos követeléseinket.

Elvárásként fogalmaztuk meg az adóhatósági tevékenység gyakorlása során is az ügyfél központú kommunikációt, melynek sajátos kommunikációs eszközeivel el kell érni az adófizetők közreműködő együttműködését.

 

Önkormányzati ingatlanok (üzletek, lakások és területek) bérbeadásából 49.302 e Ft bevétel származott, mely 4 millió Ft-tal elmarad a tervezettől, de ennek alapvető oka, hogy a DRV Zrt. a közöttünk lévő elszámolási vita okán nem teljesítette az üzemeltetésre átadott eszközök kiszámlázott használati díját 6 millió Ft + áfa összegben.

 

2017. évtől az Önkormányzathoz átkerült a piacüzemeltetés. A korábbi adatok ismeretében 55 millió Ft várható bevételt terveztünk, melynek teljesítése 60.511 ezer Ft lett.

 

Önkormányzatok működési és felhalmozási támogatásai

 

A szigorú elszámolási rendszert jelentő helyi önkormányzati feladatfinanszírozással 2017. évben az önkormányzat által ellátandó feladatokra több jogcímen összesen 501.065 ezer Ft működési célú és 774 ezer Ft felhalmozási célú támogatás érkezett.

 

A működési célú támogatások között elszámolásra került

  • a polgármesteri hivatal és a település-üzemeltetési feladatok ellátására kapott 203.522 ezer Ft,
  • az óvoda és a köznevelési intézmények működtetéséhez kapott 69.342 ezer Ft,
  • a társulási keretek között ellátott szociális és gyermekjóléti, valamint a bölcsődei ellátásra 83.097 e Ft,
  • a gyermekétkeztetési feladatokra 48.453 ezer Ft,
  • a kulturális feladatok ellátására kapott 5.927 ezer Ft, és a könyvtári érdekeltségnövelő támogatásra 480 ezer Ft,
  • a települési arculati kézikönyv megalkotásának költségeire 1.000 ezer Ft,
  • a központosított előirányzatként kapott bérkompenzáció, a szociális és a kulturális ágazatban dolgozók bérpótlékának, a minimálbér emelés ellentételezésének támogatása összesen 24.533 ezer Ft,
  • a lakossági víz és csatorna szolgáltatás támogatása 57.107 ezer Ft,
  • a pályázati keretek között elnyert 5.000 ezer Ft rendkívüli önkormányzati vissza nem térítendő támogatás az orvosi ügyeleti feladatok finanszírozására, valamint
  • a 2016. évre kapott állami támogatások elszámolásából eredően további 2.604 ezer Ft-ra volt még jogosult az önkormányzat.

 

A felhalmozási célú támogatások között elszámolásra került a közművelődési intézmény érdekeltségnövelő 387 ezer Ft támogatása.

Bevételi oldalon támogatásként kellett elszámolni, de azonnali MÁK felé történő befizetési kötelezettséggel érkezett a Dél-Balatoni Szennyvízelvezetés Társulástól a korábbi években kapott támogatás elszámolása miatt visszafizetendő 387 ezer Ft. Ennek következtében ez a tétel a kiadási oldalon azonos összegben is megjelenik.

 

Működési célra kapott támogatások

 

A Munkaügyi Központ 4 fő közfoglalkoztatását támogatta 2017. évben, illetve pályázati keretek között, a nyári turisztikai szezonban diákmunka támogatására kötöttünk szerződést. Ezek támogatására összesen 5.999 ezer Ft érkezett.

 

A KLIK a 2016. évi zeneiskolai térítési díjakból – eszközhasználat címén 251 ezer Ft támogatást teljesített év elején.

 

A Dél-Balatoni Szennyvízelvezetés Társulás munkaszervezeti feladatait a Polgármesteri Hivatal látja el. A hivatal irányító szerveként az önkormányzat a jogosultja a feladatellátásra a társulástól érkező támogatásnak, melynek összege 16.300 ezer Ft volt.

 

A fonyódi Bölcsödébe járó balatonfenyvesi gyeremekek után Balatonfenyves Önkormányzata 1.188 ezer Ft összegben megállapodás alapján megfizette az állami támogatással nem fedezett kiadásokat.

A Polgármesteri Hivatal a Munkaügyi Központ programjának 100 %-os támogatásával foglalkoztatottak finanszírozására 1.106 ezer Ft-ot, a Fonyódi Kulturális Intézmények 960 ezer Ft-ot kapott.

 

Felhalmozási bevételek

 

Az önkormányzati ingatlanértékesítések bevételei a fejlesztési célok megvalósítását biztosítják, így ezek realizálása kiemelt figyelmet követel.

 

2017. évben összesen 55.211 ezer Ft összegben az alábbi önkormányzati ingatlanok kerültek értékesítésre:

  • Balaton u. 3.               20.825 ezer Ft
  • Magay u. 26.                6.800 ezer Ft
  • Templom tér              18.000 ezer Ft
  • Telek határ                   2.985 ezer Ft
  • Hunyadi u. 26.             6.500 ezer Ft
  • Bérlakás részletfiz          101 ezer Ft

 

A Polgármesteri Hivatal tulajdonában voltak és értékesítésre kerültek korábban leselejtezett robogók, melyek együtt 150 ezer Ft vételárért kerültek értékesítésre.

Részvény, vagyoni részesedés értékesítésre nem került, a Balatoni Hajózási Zrt.-ben lévő részvények után 1.118 ezer Ft osztalékot kaptunk.

A Fonyódi Kulturális Intézmények eszközfejlesztésre központi forrásból 387 ezer Ft közművelődési érdekeltségnövelő támogatást nyert, melyhez az önkormányzat 1.000 ezer Ft saját erőt biztosított.

A Piaccsarnok felújítására 268.053 ezer Ft pályázati támogatás megérkezett 2017.évben a számlánkra.

 

Kiadások

 

 

Személyi juttatások és járulékok alakulása

 

A személyi juttatások és járulékok a teljesített kiadások 24,3 %-át teszik ki. Mivel jelentős részt képviselnek, így meg kell említeni, hogy az intézmények maximálisan figyelembe vették a koncepcióban meghatározott alapelveket, és a humánerőforrás a szakmai feladatellátáshoz igazodva került alkalmazásra. 

A Polgármesteri Hivatalnál 2017. év folyamán 2 fővel csökkent az engedélyezett létszámkeret.

A 2017. január 1-től hatályos 8 %-os mértékű minimálbér és garantált bérminimum növekedési szabályok érvényre jutottak nem csak az intézményeknél, hanem az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságoknál is.

 

 (adatok ezer Ft-ban)

Megnevezés

2013. év

2014. év

2015. év

2016. év

2017. év

Személyi juttatások

260.815

200.030

210.199

220.484

239.216

Munkaadókat terhelő járulékok

53.268

56.581

56.197

59.371

54.698

Összesen

314.083

256.611

266.396

279.855

293.914

 

A személyi juttatásokra és járulékokra 14.059 ezer Ft-tal több került kifizetésre, mint az előző évben, mely 5,0 %-os növekedés.

 

A személyi juttatások tekintetében kijelenthetjük, hogy az intézmények maximálisan figyelembe vették a koncepcióban meghatározott alapelveket, a humánerőforrás a szakmai feladatellátáshoz igazodva került alkalmazásra. 

Az intézmények és a gazdasági társaságok alkalmazottai számára jogszabály nem írja elő a cafeteria juttatás megállapítását, de a beszámolás évében is biztosított a képviselő-testület 10.000.-Ft/fő/hó összegű juttatást.

Valamennyi önkormányzati intézmény és gazdasági társaság munkavállalója vonatkozásában egyszeri 40.000.-Ft/fő/év összegű kiegészítő juttatás kifizetése volt engedélyezett.

 

A tervezett előirányzaton belül gazdálkodtak a szervezetek, az előirányzati keretek év közbeni korrigálását az ágazatba tartozó munkavállalók bérkompenzációs, ágazati és szociális kiegészítő ágazati pótlékának pótelőirányzatosítása indokolta, mely a költségvetés tervezésekor nem került számbavételre. Ez a növekedés állami támogatással fedezett volt, saját forrást nem igényelt.

 

 

Dologi kiadások

 

A dologi kiadások önkormányzati és intézményi szinten is az előirányzatok alatt maradtak.

A zárszámadási rendelet 1-5.2. számú mellékletében bemutatásra kerültek az intézmények és az önkormányzat tervezett és tényleges bevételei és kiadásai.

A bevételi adatok intézményekre lebontva tartalmazzák a saját bevételeket és az önkormányzati hozzájárulás összegét.

A kiadási adatok kiemelt előirányzatonként tartalmazzák a tényleges felhasználásokat.

Az év során a feladatellátáshoz szükséges működési és technikai feltételek megfelelő mértékig biztosítottak voltak.

A dologi kiadási keret felhasználása során - a koncepció elvének megfelelően - a gazdaságosság, takarékosság és hatékonyság elvek érvényesülése kiemelt figyelmet kap mind a közüzemi és a folyamatos teljesítésű szerződések esetében, mind a szakmai feladatok teljesítéséhez kapcsolódó kiadások esetében.

A dologi kiadások legjelentősebb részét a közüzemi kiadások jelentik, s ennek tudatában releváns mértékű megtakarítás érhető el a teljesítmények felügyeletével. Ennek érdekében szerződéseinket kontroll alatt tartjuk és a kedvezőbb paraméterek elérése érdekében folyamatosan felülvizsgáljuk.

A fentieket igazolja, hogy a dologi kiadások a 2017. évi előirányzata 283.958 ezer Ft volt, a teljesítés 226.598 ezer Ft, mely 80 %-os felhasználás.

 

A dologi kiadások között került elszámolásra a Kapos Volán Zrt. részére a helyi közösségi közlekedés biztosításából származó veszteség kiegyenlítésre teljesített 2.090 ezer Ft.

 

 

Működési és felhalmozási célú pénzeszköz átadások és támogatások

 

2017. évben működési célra 566.121 ezer Ft,  felhalmozási célra 38.777 ezer Ft került összesen átadásra.

 

A Fonyód-Balatonfenyves Szociális Társulás részére önkormányzati hozzájárulásként 78.957 ezer Ft került átadásra, mely már tartalmazza a szociális feladat társulásban történő ellátására leigényelt központi támogatás összegét is.

 

A Képviselő-testület döntése értelmében a Fonyódi Turisztikai Egyesület részére az egyesület működésére és a 2017. évi rendezvények lebonyolítására összesen 27.472 ezer Ft-ot utaltunk az év során, illetve 2.500 ezer Ft-ot a 2018. évi működésre előlegként.

 

A helyi társadalmi közösségi életben szerepet vállaló civil szervezetek, sportegyesületek, egyházak részére a fentieken túl összesen 24.664 ezer Ft támogatás került kifizetésre.

 

A DRV Zrt. részére átadásra került a központosított előirányzatként kapott lakossági víz és csatorna szolgáltatás támogatása 57.107 ezer Ft összegben.

 

Fonyód Város Önkormányzata csatlakozott a Bursa Hungarica önkormányzati ösztöndíjpályázathoz, melynek keretében 2017. évben 633 ezer Ft önkormányzati támogatás megfizetésével részesülnek a szociálisan rászoruló felsőoktatási hallgatók 1.000.-Ft – 5.000.-Ft/hó összegű támogatásban. A pályázati rendszer ugyanezen összeggel támogatta a hallgatókat havonta.

A tehetséges és jól tanuló középiskolai diákok számára az Arany János program keretében 50 ezer Ft támogatás került kiutalásra.

 

A gazdasági társaságok részére 2017. évben a feladatellátás érdekében kifizetett összegeket és a fennálló részesedéseket az alábbi táblázatban foglaltuk össze.

                                                                                                                                  ezer Ft

Megnevezés

Részesedés könyvszerinti értéke

Részesedés mértéke

2017. évben nyújtott működési és fejlesztési célú támogatás

Fonyód Média Nonprofit Kft.

3.000

100 %

29.552

Fonyód Konyha Nonprofit Kft.

3.000

100 %

74.400

Városfejlesztési és Városüzemeltetési Nonprofit Kft.

13.210

100 %

307.946

Egészségügyi Nonprofit Kft. - Fonyód

113.860

100 %

17.903

Összesen

133.070

 

429.801

 

 

Pénzeszköz átadások, támogatások részletes bemutatása a zárszámadási rendelet 5.2. számú mellékletében található.

 

 

Szociális ellátások

 

Az önkormányzat által folyósított szociális ellátásokra 3.570 ezer Ft-ot fizettünk ki a szociálisan rászorult ellátottak részére.

2015. március 01. napjától módosultak a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény és végrehajtási rendeletei. Ennek figyelembe vételével fogadta el Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 2/2015. (II.12.) új rendeletét. A változás jelentősen átalakította a helyi segélyezés rendszerét, mivel a korábbi állami szerepvállalás háttérbe szorulásával nőtt a helyi önkormányzatok szerepe a rászorulók ellátásában.

 

2017. évben az alábbi ellátási jogcímekre történt kifizetés:

  • gyermekvállalási támogatás                                     1.410 ezer Ft,             34 család
  • települési támogatás – lakásfenntartási támogatás  1.017 ezer Ft,             22 fő/hó
  • köztemetés                                                                                      
  • közlekedési támogatás                                                   53 ezer Ft,               8 fő
  • rendkívüli települési támogatás                                   653 ezer Ft,             36 fő
  • természetbeni gyermekvédelmi támogatás                 437 ezer Ft,             72 fő

 

Ez utóbbi tétel a szociálisan rászoruló gyermekek részére évi 2 alkalommal nyújtott 6.000.-6.500.-Ft/fő kötött felhasználású utalványokra teljesített kifizetés, melynek teljes összege állami támogatással megérkezett.

 

Felhalmozási kiadások

 

A Palonai Magyar Bálint Általános Iskolai felújítási munkáira - 2016. évről áthúzódó tételként - 2017. évben 5.574 ezer Ft záró kifizetés történt.

 

A Walkó kilátó felépítményének felújítására 7.000 ezer Ft, a Bölcsődénél ablakok cseréjére és a bejárat felújítására 2.522 ezer Ft, önkormányzati lakás felújítására 200 ezer Ft, Kollégium épületénél az udvaron fedett átjáró létesítésére 114 ezer Ft, a Hivatal „B” épületénél a csapadékvíz-elvezetésre és az épület északnyugati sarkánál a süllyedés megállítására 483 ezer Ft teljesítés történt.

 

Az önkormányzatoknál kötelezően bevezetendő ASP informatikai rendszer technikai feltételeinek kialakításához 100 %-os támogatással, de utófinanszírozással kap a város forrást. A cél megvalósítására informatikai eszközökre 3.149 ezer Ft kifizetés történt.

A Képviselő-testület üléseinek munkáját segítő szavazórendszerre 600 ezer Ft-ot teljesítettünk.

A jogszabály által előírt Településarculati Kézikönyv megalkotása is 100 %-os támogatással valósul meg, mely 980 ezer Ft volt.

Ingatlanvásárlásra az alábbiak szerint fordítottunk:

  • Halászó Macska                                                                    20.000 ezer Ft
  • Piac melletti terület TJ-től                                                   10.160 ezer Ft
  • Szolgalmi jog (Csisztai út csapadékvíz-elvezetés)                   288 ezer Ft

 

A Halász-telepi szobor 984 ezer Ft, a hullámtörő sétány kialakításához betonelemek, valamint későbbi közvilágítás létesítése miatt elektromos áram kábel lefektetéséhez védőcső behúzása 2.481 ezer Ft, illetve vadkamera beszerzés 80 ezer Ft volt.

 

Az önkormányzati intézmények közül a Polgármesteri Hivatal bútorzat és számítástechnikai eszközök beszerzésére 881 ezer Ft-ot fordított.

A Kulturális Intézménynél hangtechnikai eszközök és berendezési tárgyak beszerzése valósult meg 1.387 ezer Ft összegben, melyhez 387 ezer Ft közművelődési érdekeltségnövelő pályázati támogatást kapott az intézmény. Ezen túl a Kripta villa berendezéséhez 172 ezer Ft, valamint microsütő és switch beszerzésre 73 ezer Ft-ot teljesítettek.

Az Óvoda és a Bölcsőde is számítástechnikai eszközöket vásárolt 221 ezer Ft összegben.

 

A felhalmozási kiadások tájékoztató táblázata a rendelet 6-7. mellékletei.

 

A Kaposvári Törvényszék 2016. nyarán lezárta a PLH Közvilágítás Kft. által Fonyód Város Önkormányzat ellen indított adósságrendezési eljárást, melynek következtében részvényvásárlás jogcímen, tőketartozásként 2016. decemberében 2.299 ezer Ft kifizetést kellett teljesíteni a cég felé, ez azonban ténylegesen 2017. januárban realizálódott.

 

 

Finanszírozási bevételek és kiadások

 

A finanszírozási bevételként kell elszámolni a 2017. decemberében kapott 2018. évi állami támogatás megelőlegezését 15.964 ezer Ft összegben, illetve finanszírozási kiadásként a 2016. decemberében kapott és 2017. januárjában visszavont 2017. évi állami támogatás megelőlegezés 14.781 ezer Ft összegét.

 

 

Az eszközök elhasználódásának vizsgálata

 

Az eszközök elhasználódási fokát az alábbi mutatószám jelzi:

Elhasználódási fok = Eszközök halmozott értékcsökkenése/eszközök bruttó értéke

 

Az önkormányzat és intézményeinek 2017. december 31-i állapot szerinti eszközeire vonatkozóan az elhasználódás fokát jellemző mutatót az alábbi táblázat tartalmazza:

 

Számviteli kategória

Adatok e Ft-ban

Immateriális javak

Bruttó érték                    

146.509

Értékcsökkenés              

61.170

Elhasználódási fok          

41,75 %

Ingatlanok és ingatlanokhoz kapcsolódó vagyoni értékű jogok

Bruttó érték                   

21.719.806

Értékcsökkenés               

2.355.543

Elhasználódási fok            

 10,85 %

Gépek, berendezések, felszerelések

Bruttó érték                       

240.630

Értékcsökkenés                 

166.794

Elhasználódási fok             

69,32 %

 

 

Összefoglaló

A 2017. évi gazdálkodás végrehajtásáról szóló beterjesztésre kerülő rendelet-tervezet a hatályos jogszabályoknak megfelelően mutatja be Fonyód Város Önkormányzatának 2017. év során teljesített bevételeit és kiadásait.

Az év folyamán a pénzügyi stabilitás biztosított volt. Biztonságos, kiegyensúlyozott gazdálkodást folytattunk, és a feladatok megfelelő szervezésével biztosítottuk az önkormányzati és állami források hatékony felhasználását az önkormányzat és intézményei, valamint a kizárólagos tulajdonú önkormányzati gazdasági társaságok tekintetében is.

A gazdálkodás szigorú felügyeletének eredményeként a 2017. évi feladatok ellátásához kapcsolódóan – a ténylegesen teljesített feladatmutatók alapján – további 2, 5 millió Ft állami támogatásra jogosult az önkormányzat, mely az elszámolás szerint 2018. évben kerül jóváírásra.

Az önkormányzati ingatlanértékesítések bevételei a tervek szerint alakultak. Mivel az abból származó bevételek a fejlesztési célok megvalósítását biztosítják, így ezek realizálására továbbra is kiemelt figyelmet kell fordítani.

Az év során kiemelt hangsúlyt fektettünk a kötelező és vállalt feladataink megfelelő színvonalú ellátására, a feladatellátás hakonyságának javítására, a méretgazdaságosság szempontjainak megvalósítására és további fejlesztésére.

Gazdálkodásunk eredményességét a beterjesztett rendelet-tervezet tükrözi.

 

 

Tekintettel a fentiekre kérjük a Tisztelt Képviselő-testületet Fonyód Város Önkormányzatának 2017. évi gazdálkodásának zárszámadásáról szóló előterjesztés megvitatására és a rendelet-tervezet elfogadására.

 

Az előterjesztés részét képezi:

  • Független könyvvizsgálói jelentés Fonyód Város Önkormányzata 2017. évi összevont (konszolidált) beszámolójának felülvizsgálatáról és könyvvizsgálói hitelesítéséről,
  • Független könyvvizsgálói jelentés Fonyód Város Önkormányzata 2017. évi zárszámadási rendelettervezetének felülvizsgálatáról és könyvvizsgálói hitelesítéséről,
  • Nyilatkozatok (költségvetési szervek vezetői - 3 db) a belső kontrollrendszer kialakításáról és működtetéséről

 

 

 

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17.§-a alapján az előzetes hatásvizsgálat tükrében - az alábbi tájékoztatást adom:

A tervezett jogszabály várható következményei, különösen

1.      társadalmi hatásai: a költségvetési rendelet alapján végrehajtott gazdálkodás az állampolgárok számára nyomon követhető, átfogó képet ad az Önkormányzat pénzügyi helyzetéről, végrehajtott feladatokról, fejlesztésekről.

2.      gazdasági hatásai: nem realizálható

3.      költségvetési hatásai: az önkormányzat a költségvetés zárszámadásakor számot ad az Önkormányzat a tervezett és teljesített feladatok végrehajtásáról.

4.      környezeti következményei: nem realizálható

5.      egészségi következményei: nem realizálható

6.      adminisztratív terheket befolyásoló hatásai: nem realizálható

7.      megalkotásának szükségessége: a zárszámadási rendelet-tervezetet az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 91.§ (1) bekezdése alapján az adott költségvetési évet követő negyedik hónap utolsó napjáig kötelező a Képviselő-testület elé terjeszteni.

8.      a jogalkotás elmaradásának várható következményei: az államháztartás működési rendjéről szóló törvényben foglaltak megsértése

9.      alkalmazáshoz szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek: a feltételek biztosítottak.

 

 


Döntéshozói vélemények

Humán Bizottság   A Humán Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti rendelet-tervezet elfogadását.
 
Jogi Bizottság   A Jogi Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti rendelet-tervezet elfogadását.
 
Pénzügyi Bizottság   A Pénzügyi Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti rendelet-tervezet elfogadását.
 
Városfejlesztési Bizottság   A Városfejlesztési Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti rendelet-tervezet elfogadását.
 
Döntési javaslat

"Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzat 2017. évi gazdálkodásának zárszámadásáról szóló rendelet megalkotására "

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: pénzügyi kérdések
A Humán Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

           

 

Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testületének

*/2018. (V.17.) önkormányzati rendelete

 

az Önkormányzat 2017. évi gazdálkodásának zárszámadásáról

 

Fonyód Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

 

 

 

A rendelet hatálya

 

1. §

 

A rendelet hatálya kiterjed az Önkormányzatra, valamint az önkormányzat költségvetési szerveire.

 

 

A helyi önkormányzat és a helyi önkormányzat költségvetési szervei

2017. évi költségvetésének teljesítése

 

2. §

 

A képviselő-testület a helyi önkormányzat 2017. évi összesített költségvetésének:

 

a)     bevételi főösszegét    1.674.572 ezer forintban,

b)     kiadási főösszegét     1.204.914 ezer forintban

 

állapítja meg az 1-2.  mellékletek szerint.

 

3. §

 

Az önkormányzat 2017. évi működési, felhalmozási célú bevételeit és kiadásait mérlegszerűen a 9/1.- 9/2.- 9/3. mellékletek tartalmazzák.

 

4. §

 

Az önkormányzat költségvetési szervei 2017. évi bevételeit és kiadásait a 3-4. mellékletek tartalmazzák.

 

5. §

 

Az önkormányzat 2017. évi bevételeit és működési kiadásait feladatonként részletezve az 5.1-5.2. mellékletek tartalmazzák.

 

 

 

 

 

6. §

 

A képviselő-testület az önkormányzat 2017. évi beruházási kiadásainak teljesítését 45.260 ezer Ft, felújítási kiadásainak teljesítését 15.893 ezer Ft összegben, valamint azok célonkénti részletezését a 6-7. mellékletekben foglaltak szerint állapítja meg.

 

7. §

 

Az önkormányzat költségvetési szerveinek 2017. évi záró létszámát a képviselő-testület a 8. mellékletben feltüntetettek szerint állapítja meg.

 

8. §

 

A képviselő-testület az önkormányzat által biztosított 2017. évi közvetett támogatásokat a 14. melléklet szerint fogadja el.

 

9. §

 

A képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervei 2017. évi felülvizsgált maradvány-kimutatását a 21. mellékletben foglalt részletezésnek megfelelően hagyja jóvá.

 

10. §

 

A képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervei 2017. december 31-i állapot szerinti eszközeinek és forrásainak értékét a 19. mellékletben foglalt részletezés szerint 20.495.411.074 Ft összegben állapítja meg.

 

11. §

 

A képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervei 2017. évi eredmény kimutatását a 20. melléklet szerint állapítja meg.

 

12. §

 

Az önkormányzat több éves kihatással járó döntésekből származó kötelezettségeit - célok szerint, évenkénti bontásban - a 12. melléklet mutatja.

 

13. §

 

Az önkormányzat és költségvetési szervei 2017. évi pénzkészleteinek változása a 13. melléklet szerint alakult.

 

14. §

 

Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyleteit a 16. melléklet mutatja be.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15. §

 

Az önkormányzat 2017. évi teljesített saját bevételei és kötelezettségei arányát a 15. melléklet mutatja be.

 

 

16. §

 

Az önkormányzat tulajdonában álló gazdálkodó szervezetek 2017. évi működéséből származó kötelezettségeit, és a részesedések alakulását a 18. melléklet mutatja be.

 

 

Záró rendelkezések

 

17. §

 

Ez a rendelet a kihirdetés napját követő napon lép hatályba.

 

 

 

Fonyód, 2018. május 17.

 

 

 

                        Hidvégi József                                                 Nagy Brigitta

                         polgármester                                                     aljegyző

 

 

 

 

Kihirdetve: 2018. május 17.

                                                                                                                                                                                                                                               Nagy Brigitta

                                                                                                    aljegyző


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe