4. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Jogi Bizottság
2018. december 10-i ülésére

Tárgy:   Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzatának 2019. évi költségvetési koncepciójára
Készítette:   Nagyné Horváth Gabriella irodavezető
Előterjesztő:   Hidvégi József polgármester
Véleményező bizottság:  

Tisztelt Képviselő-testület!

 

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény érvényben lévő szabályozása költségvetési koncepció készítését nem írja elő, azonban Fonyód Város Önkormány Képviselő-testületének a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2015. (III.26.) számú önkormányzati rendelete 54. §. (1) bekezdése szerint a képviselő-testület az önkormányzat költségvetését költségvetési rendeletben határozza meg, melynek elfogadása két fordulóban történik.

Célunk, hogy Fonyód Város Önkormányzata 2019. évre vonatkozó feladatainak, terveinek, gazdálkodási kereteinek bemutatása továbbra is költségvetési koncepció készítésével történjen.

Az Országgyűlés Magyarország 2019. évi központi költségvetéséről szóló 2018. évi L. törvényt elfogadta, így az önkormányzatok általános működtetésének és ágazati feladatainak támogatására igényelhető fajlagos támogatási összegek jóváhagyásra kerültek.

A szabályozás szerint az önkormányzatok központi finanszírozása 2019. évben is az önkormányzati feladatellátáshoz igazodó, feladatalapú támogatási rendszerben történik.

            Terveink szerint Fonyód Város Önkormányzatának gazdálkodását a következő évben is az intézmények és a kizárólagos önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok kiemelt hatékonyságú, gazdaságos működtetése, és a város fejlődését szolgáló fejlesztések előkészítése és megvalósítása határozza meg.

 

Szabályozási környezet változásai

 

Az önkormányzati intézmények és gazdasági társaságok személyi állományának bérezése jellemzően a minimálbér, vagy a garantált bérminimum mértékéhez kapcsolható, azonban a 2019. évi minimálbér és a garantált bérminimum összege jelenleg nem ismert.

Az elmúlt 2 évben végrehajtott jelentős bérnövekedés valószínűleg ilyen mértékben nem folytatódik, a vonatkozó jogszabályok megjelenése azonban még várat magára.

A minimálbér és garantált bérminimum várható növekedéséből eredő többlet kiadásokra saját forrásból kell fedezetet biztosítani rá.

 

A bérek után fizetendő munkáltatói teher mértéke nem változik 2019. január 1-jétől, a szociális hozzájárulási adó mértéke 19,5 % lesz. (Előzetes tervek szerint 17,5 %-ra csökkent volna július 1-től.)

 

A kulturális és a szociális szakágazatokban a korábbi években bevezetett bérkiegészítés/pótlék rendszer változatlanul megmarad, ezekre továbbra is központi forrás igényelhető a tény adatok alapján.

 

Továbbra is szempontként kell tekinteni a nyugdíjas foglalkoztatás mellőzését, lehetőséget teremtve az aktív korosztály foglalkoztatására.

 

Egyrészt a bérek rendeződése, másrészt a speciális ismereteket követelő – elvárt magas szintű szakmai feladat teljesítés okán a humánerőforrás gazdálkodásra, a munkakörök és feladatok újraszervezésére és meghatározására továbbra is kiemelt figyelmet kell fordítani.

 

Az önkormányzat költségvetési koncepcióját meghatározó általános alapelvek

 

A költségvetési koncepció elsődleges célja a költségvetés összeállításához szükséges alapelvek, főbb célkitűzések meghatározása, ennek megfelelően:

 

·       A koncepció szervesen illeszkedik a Gazdasági Ciklusprogramban megfogalmazott célkitűzésekhez, érvényre juttatva a korábbi években meghatározott prioritásokat.

·       Gazdálkodásunk pénzügyi kereteit döntően a 2013-ban bevezetett feladattámogatási rendszer és saját adóbevételeink nagysága határozza meg, mely alapot biztosít az intézményi hálózat és a kizárólagos önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok hatékony, gazdaságos működtetéséhez.

·       A kormány által kijelölt operatív programokhoz igazítva kell a város fejlődését elősegítő fejlesztési terveinket megfogalmazni, kiemelt figyelemmel az energetikai és a turisztikai fejlesztésekre.

·       Szociális területen a kialakított helyi szociálpolitika elveinek megfelelően, célzottan szükséges felhasználni az önkormányzat által biztosított forrást.

·       Az önkormányzat szabályozott keretek között támogatja a helyi civil szervezetek társadalmi szerepvállalását, kiemelt tekintettel a turisztikai és sport tevékenységekre. A támogatások odaítélésének elsődleges célja a társadalmi szervezetek bevonása az önkormányzati feladatok ellátásába.

·       A költségvetési törvény támogatási struktúrája alapján nem, vagy csak kisebb mértékben van mód rendkívüli állami támogatások igénybevételére.

·       A stabilitási törvény előírásai alapján hitelfelvétel nem tervezhető.

·       A rendelkezésre álló valamennyi eszköz legoptimálisabb felhasználásával biztosítani kell a lakosság/ügyfelek/látogatók/vendégek elégedettségét, és törekedni kell a város pozitív megítélése, nívójának emelése érdekében megkezdett folyamatok tényleges realizálódására.

 

A várható kereteket figyelembe véve a koncepció készítés során a következő struktúrával számolunk:

 

Bevételek

 

            Állami támogatások

 

A 2019. évi költségvetési törvény 2. sz. melléklete határozza meg a helyi önkormányzatok általános működésének támogatását.

Általánosságban megállapítható, hogy az előző évhez képest az egyes támogatási jogcímek fajlagos összege nem változik, az igénybe vehető összeget csak a lakosságszám, illetve a mutatók változása befolyásolja.

Kedvezően alakul az állandó lakosok száma. Az előző évhez képest kis mértékben, de növekszik Fonyódon az állandó lakosok száma 5.177 fő-ről 5.199 fő-re (egyes támogatási jogcímek számítása során a 2018. január 1-i állapot szerinti lakos számot kell figyelembe venni).

 

Az előzetes számítások szerint 2019. évben kb. 428 millió Ft támogatás igénybevételére lesz jogosult Fonyód Város Önkormányzata, melyből:

- Az önkormányzati hivatalok működéséhez az elismert hivatali létszám alapján biztosít támogatást az állam 4.580 e Ft/fő fajlagos összeggel, így a hivatali személyi és a dologi kiadásokra 97.462 e Ft támogatást várhatunk (21,28 fő mutatószám).

- A település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatok (zöldterület-gazdálkodás, közvilágítás fenntartása, köztemető fenntartása, közutak fenntartása) ellátására kapott támogatás a 2017. évi országosan összesített önkormányzati beszámolóban szereplő kormányzati funkciókon elszámolt - meghatározott mutatókra vetített - településkategóriánként számított nettó működési kiadások figyelembevételével kerül megállapításra, 2018. évi összege 79.472 e Ft.

-        Az egyéb önkormányzati feladatokra 2.700 Ft/fő fajlagos támogatás összeggel számolva 14..037 e Ft a támogatás.

-        A lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatására 2.550 Ft/külterületi lakos támogatás illeti meg az önkormányzatot a 2018. január 1-i 19 fő állapot szerint, mely 48 ezer Ft.

-        Általános támogatásként jelenik meg az üdülőhelyi feladatok támogatása. Az üdülővendégek tartózkodási ideje alapján 2017. évben ténylegesen beszedett idegenforgalmi adóhoz 1 Ft támogatást biztosít az állam, amely így 40.413 e Ft lesz.

A támogatás mértéke már 2017. évben csökkent 1 Ft-ra, melynek ellentételezésére a helyi adó rendelet 2018. január 1-től hatályos módosításával a vendégéjszakánként fizetendő adó mértéket 400.-Ft/fő/éj összegben határozta meg a Képviselő-testület.

A szállásadók által beszedett adó befizetésének ellenőrzésére minden évben jelentős erőfeszítéseket teszünk.

-        A beszámítási összegként definiált – az önkormányzatok iparűzési adóerő-képességét tükröző – elvonás sávos számításánál a sávok és az ahhoz tartozó %-os értékek átalakításával kedvezőbb kategóriába került Fonyód 2019. évben (85 % helyett 80 %), annak ellenére, hogy 2017. évi tényleges iparűzési adóalapból számított 1 főre jutó adóerő-képesség 21.439.-Ft/fő összegről 23.753.-Ft/fő összegre nőtt. Így az egyes támogatásokat érintő, sávosan meghatározott támogatás csökkentés mértéke 4,3 millió Ft-tal kevesebb, mint az előző évben. Az adóerő-képesség növekedése a vasút építésének köszönhető, iparűzési adó bevétel növekedést jelentett, azonban a beruházás elszámolásainak végével az adóerő-képesség mértékének visszaesése várható.

2019. évben beszámításként levonásra kerülő támogatás 32.800 ezer Ft lesz.

-        Az óvodaműködtetés köznevelési feladat, melynek keretében az óvodapedagógusok és az óvodapedagógusok nevelő munkáját közvetlenül segítők létszáma alapján igényelhető a támogatás a dolgozók bér és járulék költségeire. Kedvező, hogy az ellátotti létszám most már folyamatosan 115 fő körül alakul, nem csökken.

Az óvoda működtetésére az ellátotti létszám alapján 97.400 Ft/fő/év fajlagos összeg igényelhető. Az adatok meghatározását követően a feladathoz összesen 73.290 millió Ft igénybevételére jogosult az önkormányzat.

 

 

-           A bölcsőde finanszírozási rendszere 2018. évtől megváltozott. Itt is megjelent a két elemből álló feladat finanszírozás. Az egyik elem a szakmai dolgozók elismert létszámához kapcsolódó bértámogatás, a másik rész a bölcsődei működéssel kapcsolatos üzemeltetési támogatás. A rendszer változásával a támogatási szint jelentősen magasabb, mint a korábbi években.

A feladat üzemeltetési támogatásának összege még nem ismert, így ott a 2018. évi adatot számítjuk. Bölcsődei ellátásra (22 gyermek ellátására) várható támogatás kb. 20.352 e Ft lesz.

-        A szociális ágazatnál is - szociális étkeztetés, házi segítségnyújtás és nappali ellátás - az ellátotti létszám határozza meg a támogatás összegét, mert a fajlagos támogatási összegek nem változtak. A társulásban történő feladat ellátás miatt kiegészítő támogatás is igényelhető. A jogcímekre Fonyód tekintetében összesen 21.420 ezer Ft támogatás számolható.

-          A családsegítés és gyermekjóléti szolgálat területi feladatának ellátására az állandó lakosság száma alapján jogosult az önkormányzat. A társulási feladatellátás miatt Balatonfenyves vonatkozásában is Fonyód jogosult a támogatás lehívására, melynek összege így 6,8 millió Ft, de társulási kiegészítés nincs mellette.

-          A családsegítés és gyermekjóléti központ feladat ellátása a járásszékhely települési önkormányzatot terheli, melynek finanszírozásához a támogatás a járás lakosságszáma, illetve a járáshoz tartozó települések száma alapján kerül meghatározásra 23.100 e Ft összegben. Az előző évekhez képest növekszik a támogatás, azonban a központ által ellátandó feladatok köre folyamatosan bővül, így a kiadások is nőnek.  

A központ feladatai között 2018. évben jelent meg az óvodai és iskola szociális segítő tevékenység, melynek 2018. évben kapott támogatását számítjuk (3832 e Ft), mert a konkrét támogatási összeg még nem ismert.

A szociális feladatok jelentősen alulfinanszírozottak, a támogatási rendszer és a fajlagos támogatási összegek évek óta alig változnak.

-        A gyermekétkeztetés finanszírozása az igénybe vevők számának függvénye. Két jogcímen kap az önkormányzat támogatást, egyrészt a feladatellátásban résztvevő számított dolgozói létszám alapján (az elismert létszám 11,26 fő) a bér és járulék költségére várhatóan 21.394 e Ft, valamint az üzemeltetési költségekre. Ez utóbbira vonatkozó pontos összeget azonban még nem ismerjük, ezért egyelőre csak a 2018. évi adattal számoltunk 30.124.640 e Ft összegben.

-        A könyvtári és közművelődési feladatokra a település lakosságszáma alapján 6.291 e Ft központi forrással számolunk. A fajlagos összeg 1.210.-Ft/fő.

 

A fent részletezett támogatásokat az előzetes adatszolgáltatások alapján számoltuk, azonban a 2019. januári kormányzati döntések ismertetése után - az önkormányzat költségvetési rendeletének megalkotásáig - véglegesítésre kerülnek az egyes jogcímek támogatási összegei.
(Az alábbi táblázatban zöld színnel jelöltük a jelenleg nem pontosan ismert, hanem a 2018. évi összegben számított adatot.)

 

Az előzetes számítások alapján a 2019. évi várható állami támogatásokat a következő táblázatban mutatjuk be:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2018

2019

állandó lakos 2018. január 1-én 5.199 fő

 

 

5.177 fő

5.199 fő

A

B

 

C

C

Megnevezés

mutató (fő)

 

Összege (Ft)

Összege (Ft)

I. Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása

 

 

198 305 393

200 314 228

1. Önkormányzati hivatal működésének támogatása

21,28

 

97 325 000

97 462 400

2. Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása összesen: beszámítás előtt (4+5+6+7)

 

 

79 439 682

79 471 682

A zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok ellátásának támogatása:

 

 

17 926 970

17 926 970

Közvilágítás fenntartásának támogatása

 

 

38 016 000

38 048 000

Köztemető fenntartásával kapcsolatos feladatok támogatása

 

 

1 502 682

1 502 682

Közutak fenntartásának támogatása

 

 

21 994 030

21 994 030

3. Lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatása

 

 

48 450

48 450

4. Üdülőhelyi feladatok támogatása

 

 

42 820 924

40 412 872

5. Egyéb önkormányzati feladatok támogatása

 

 

13 977 900

14 037 300

Beszámítás összege

80%

 

-37 062 963

-32 800 076

Helyi önkormányzatok általános támogatása beszámítás után:

 

 

196 548 993

198 632 628

Polgármesteri illetmény támogatása

 

 

1 756 400

1 681 600

II. Köznevelési feladatok támogatása összesen: (15+…+21)

 

 

71 129 566

73 289 700

Óvodapedagógusok (8 hóra)

10,4

 

30 049 200

30 309 067

Óvodapedagógusok munkáját segítők (8 hóra)

7

 

10 290 000

10 290 000

Óvodapedagógusok (4 hóra)

10,4

 

15 319 200

15 154 533

Óvodapedagógusok munkáját segítők (4 hóra)

7

 

5 145 000

5 145 000

Óvodaműködtetési támogatás (8 hónapra)

115

 

5 991 333

7 467 333

Óvodaműködtetési támogatás (4 hónapra)

115

 

3 131 833

3 733 667

Minősített óvodapedagógusok kiegészítő támogatása

3

 

1 203 000

1 190 100

III. A települési önkormányzatok szociális, gyermekjóléti és gyermekétkeztetési feladatainak támogatása (23+24)

 

megosztás

152 147 963

148 478 169

1. Települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása

 

 

17 878 000

11 186 264

2. Egyes szociális és gyerkmekjóléti feladatok támogatása (25+26+27+28+29+30+31+32+36)

 

 

134 269 963

137 291 905

Család- és gyermekjóléti központ  Fonyód

 

 

19 800 000

23 100 000

Óvodai és iskola szociális segítő tevékenység

 

 

3 831 858

3 831 858

Család- és gyermekjóléti szolgálat

 

 

6 800 000

6 800 000

ebből Fonyód

 

3 400 000

 

 

ebből Balatonfenyves

 

3 400 000

 

 

Szociális étkeztetés  (60.896.-Ft/fő/ellátott)

146

 

8 769 024

8 890 816

ebből Fonyód                (82 fő ellátott)

 

4 993 472

 

 

ebből Balatonfenyves   (64 fő ellátott)

 

3 897 344

 

 

Házi segítségnyújtás - Szociális segítés (25.000.-Ft/ellátott)

7

 

200 000

175 000

ebből Fonyód                (5 fő ellátott)

 

125 000

 

 

ebből Balatonfenyves   (2 fő ellátott)

 

50 000

 

 

Házi segítségnyújtás - Személyi gondozás (429.000.-Ft/ellátott)

45

 

17 160 000

19 305 000

ebből Fonyód              (38 fő ellátott)

 

16 302 000

 

 

ebből Balatonfenyves    (7 fő ellátott)

 

3 003 000

 

 

Időskorúak nappali intézményi ellátása  Fonyód  (109.000.-Ft/ellátott)

29

 

4 414 500

3 161 000

3. Bölcsödei ellátás (33+34+35)

 

 

20 352 100

20 352 100

felsőfokú képesítésű dolgozók bértámogatása

1

 

4 419 000

4 419 000

középfokú képesítésű dolgozók bértámogatása

3,7

 

11 074 100

11 074 100

bölcsődei üzemeltetési támogatás

22

 

4 859 000

4 859 000

4. Gyermekétkeztetés támogatása (37+38+39)

 

 

52 942 481

51 676 131

A finanszírozás szempontjából elismert dolgozók bértámogatása

11,26

 

22 686 000

21 394 000

Üzemeltetési támogatás

 

 

30 124 640

30 124 640

Rászoruló gyermekek szünidei étkeztetése

 

 

131 841

157 491

IV. Települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása

5 199

 

6 264 170

6 290 790

Összesen   (1+14+22+40)

 

 

427 847 092

428 372 887

 

A 2019. évi várható állami támogatás kb. 428 millió Ft lesz, amely azonosnak mondható a 2018. évi összeggel.

Az állami támogatások felhasználását jogcímenként igazolni kell, a szigorú elszámolás rendje nem változik.

 

            Közhatalmi bevételek - Adópolitika

 

A helyi adó továbbra is a legjelentősebb bevételi forrása az önkormányzatnak.

2018. január 1-től Fonyód Város Önkormányzat közigazgatási területén építményadó tekintetében az adókedvezményre való jogosultság a lakóingatlan életvitelszerű használatával keletkezik, melyet igazolni kell. Ennek eredményeként alakult ki a jelenlegi kedvezményezetti kör.

A 2018. január 1-től hatályos rendelet módosítás az építményadó tekintetében az igénybe vehető kedvezmények körében lényeges változást jelentett, oly módon, hogy a megállapított építményadó mértékéből jelentős kedvezményt biztosít azok számára, akik az ingatlan-nyilvántartásban lakóház/lakás elnevezésű ingatlanjukat életvitelszerűen használják és annak tényét igazolják. A szabályozás tartalmának megvalósítására az adóhatóság a korábbi 2.064 kedvezményezett adóalany jogosultságát felülvizsgálta, melynek eredményeként 2018. évben 1.527 adóalany részesül kedvezményben, tehát a kedvezményezettek száma csökkent.

Az ezt megelőző felülvizsgálat során a bevallásokban az ingatlanok hasznos alapterületét is egyeztettük nyilvántartásainkkal, mely során sok esetben jelentős m2 növekedés volt tapasztalható, amely szintén növelte bevételünket.

 

A rendelet módosítás alkalmával döntés született az idegenforgalmi adó mértékének 400.-Ft összegben történő meghatározásáról is.

Az állami támogatás rendszerében az üdülőhelyi feladatok támogatása a beszedett idegenforgalmi adótól függ. A támogatás mértéke korábban 1,5 Ft volt adóforintonként, azonban 2017. évtől ez 1 Ft-ra csökkent. Az így kieső kb. 20 millió Ft bevétel ellentételezésére 2017. évben a Képviselő-testület még nem élt a mértékemelés lehetőségével, első sorban más forrásokat keresett (strand belépődíj emelés, parkoló automaták kihelyezése). A vendégek oldaláról azonban megnőttek az igények a minőségi turisztikai szolgáltatások iránt, mely a település tekintetében az egyik legfontosabb szempont.

Adataink szerint 2018. évben (november 30-ig) Fonyódon 209.398 az igénybe vett vendégéjszakák száma összesen, melyből az adóköteles éjszakák száma 109.498. Annak ellenére, hogy a 2017-es évhez képest a vendégéjszakák száma nem emelkedett, a 40 Ft-os idegenforgalmi adó emelésnek, valamint a kiegészítő támogatásnak (1 Ft minden beszedett idegenforgalmi adó forint után) köszönhetően jelentősen növekedett az idegenforgalmi adó bevétel.

 

Fonyód Város Önkormányzat Képviselő- testülete új rendeletet alkotott a helyi adókról (10/2018. (X.19.)), melyet 2018. október 19-én fogadott el. E rendelet az előzőhöz képest, elsősorban szerkezetileg változott, a tartalmi változás nem jelentős, csupán az ideiglenes jelleggel végzett iparűzési tevékenységet érinti.

Fonyód Város Önkormányzat illetékességi területén egyre több építkezés, beruházás folyik, mely tevékenységek időtartama adóévben nem haladják meg a 180 napot, így ezek a vállalkozások Fonyódon eddig nem fizettek iparűzési adót, emiatt az önkormányzat jelentős adóbevételtől esett el. Az új rendelet, mely 2019. január 1-jétől lép hatályba az ideiglenes jellegű iparűzési tevékenység végzése (kizárólag építőipari tevékenység, valamint természeti erőforrás feltárása, kutatása) esetén az adó mértékét naptári naponként 5000 Ft-ban állapítja meg, így az előzetes számításaink alapján az önkormányzat iparűzési adó bevétele is nagymértékben emelkedni fog 2019. évtől.

 

 

Az adóbevételek 2014-2018. évek közötti alakulását a következő táblázat mutatja: (ezer Ft)

Adónem

2014. év

2015. év

2016. év

2017. év

2018. nov.30.

Építményadó

265 168

259 077

281 338

284 981

289 023

Telekadó

26 159

37 008

35 565

50 462

28 980

Iparűzési adó

127 683

145 942

135 020

189 052

170 386

Idegenforgalmi adó

33 126

36 569

42 821

40 413

44 843

Gépjárműadó

19 101

 16 585

17 860

19 799

20 544

Talajterhelési díj

2 021

2 284

1 459

2 288

1 798

Pótlék, bírság

5 883

2 881

2 679

3 413

2 451

Összes helyi adó

479 140

500 346

516 741

590 408

558 025

 

2019. évben is a belföldi gépjárművek után  a települési önkormányzat által beszedett gépjárműadó 40 %-a, a gépjárműadóhoz kapcsolódó bírságból, pótlékból  származó bevétel 100 %-a illeti meg az önkormányzatot.

A felhalmozódott adóhátralék az éves kivetés összegéhez viszonyítva 20 %-ról 14 %-ra csökkent, melynek további csökkentésére kiemelt figyelmet fordítunk. Erre való tekintettel 2019. évben is folytatni kell a követelés állomány csökkentése érdekében megkezdett adóhatósági intézkedések sorozatát.

A rendelkezésre álló humánerőforrást átszerveztük és felszólításokkal, illetve végrehajtási cselekményekkel, első sorban inkasszó, munkabér- nyugdíj letiltás, gépjárműfoglalás és jelzálogjog bejegyzéssel próbáljuk meg érvényesíteni jogos követeléseinket.

Tájékoztató adatok az adóhátralékok állományáról adónemenként 2018. november 30. állapot

adatok  e Ft-ban

2018-11-30

Adóhátralék

92 512

- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka

21 616

építményadó

40 222

- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka

16 529

telekadó

10 507

- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka

0

idegenforgalmi adó

744

- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka

0

iparűzési adó

14 938

- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka

1 357

gépjárműadó

9 572

- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka

8

pótlék

14 234

- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka

3 712

bírság

8 20

- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka

10

talajterhelési díj

1 475

- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka

0

 

Az adóhátralékok állományának csökkentése mellett továbbra is nagy hangsúlyt kell fektetni adóellenőrzések foganatosítására.

A fentieken túl további célként fogalmazódik meg, hogy az adóhatósági tevékenység gyakorlása során megfelelő kommunikációval és gyakorlati eszközökkel el kell érni a helyi adó fizetők közreműködő együttműködését.

 

Működési bevételek

 

A gyermekétkeztetésből keletkező jelentősebb összegű bevételt a Fonyód Konyha Kft. szedi be, ezért az intézményeknél csak kisebb összegekben, néhány jogcímen keletkezik működési bevétel.

A bölcsődénél a gyermekfelügyelet óradíjaiból, a polgármesteri hivatalnál a hivatali munkaidőn kívül lebonyolított anyagkönyvi eseményekért fizetett díjakból, a FOKI esetében a könyvtári és az igénybe vehető szolgáltatások díjaiból (internethasználat, fénymásolás), valamint a kulturális programok és a múzeumi belépőjegyeinek értékesítéséből, illetve a helyiségek bérbeadásából képződik bevétel. Az óvodánál bevétel nem keletkezik.

 

Az önkormányzati vagyon hasznosításából származó bevételeink – lakások, iroda helyiségek, üzletek, területek bérbeadása – várhatóan az előző évi szinten alakulnak, mert a bérlők teljesítik fizetési kötelezettségeiket. A korábbi évek alatt képződött és ügyvédi eljárásra átadott ügyeink követeléseiből számottevő bevétel nem várható.

 

2017. január 1-től a piacfelügyelet és a piaci bérleti bevételek a VÜSZ Kft-től az Önkormányzat feladatellátásába kerültek. A feladat átcsoportosítása miatt az önkormányzati gazdasági társaság saját bevétele ennek összegével csökkent, ugyanakkor a megállapított önkormányzati támogatás emelkedett. A piaci bérleti díj bevételeket 2019. évben is az önkormányzat szedi be.

 

A Munkaügyi Központon keresztül bonyolított közfoglalkoztatási programokat a következő évben is igénybe kívánjuk venni. A pályázatok keretében foglalkoztatottak a város közfeladatainak ellátásában aktív részt vevők. Az igénybe vehető támogatás intenzitása általában a munkabérek esetében 75-100 %, a kapcsolódó járulékokra 50 %.  

 

Felhalmozási bevétel

 

A 2019. évben az alábbi ingatlanokat tervezzük értékesíteni:

- Fonyód, József Attila utcában lévő un. Halászó Macska ingatlan,

- Fonyód, Trombitás utcában lévő ingatlanok.

 

Pályázati támogatásból származó bevételek

 

A 2018. évben pályázati támogatást nyertünk a Fonyódi Óvoda és Bölcsőde épületének energetikai felújítására és bővítésére (150 millió Ft és 90 millió Ft támogatási összeggel), valamint a Fonyód-Buzsák Csisztafürdő között létesítendő kerékpárútra (470 millió Ft támogatási összeggel).

 

A Magyar Kajak-Kenu Szövetség pályázata keretében a Városi strandon kajak-kenu tároló létesítésére 13,2 millió Ft támogatási összegre jogosult a konzorciumi tagként projektben résztvevő önkormányzat.  

A Magyar Turisztikai Ügynökség kilátók és kilátópontok hálózatba kapcsolására kiírt pályázat keretein belül új kilátó építésére és a Várhegy kilátó környezetének rendezésére, valamint a Szaplonczay sétány felújítására beadott pályázat jelenleg bírálat alatt van (386 millió Ft pályázott összeg).

 

Kiadások

 

Működési kiadások

 

Polgármesteri Hivatal kiadásaiban a személyi juttatások összegének számítása során figyelembe kell venni a garantált bérminimum 2019. évi várható központi emelését, oly módon, hogy a megállapított 2018. évi 46.000 Ft illetményalap legalább a központi emeléssel azonos mértékben emelkedjen.

A személyi kiadások között a 31 fő hivatali tisztviselő bérköltségét, cafetéria és munkába járás költségtérítésének összegét kell számítani. A tisztviselők éves cafetéria-juttatás kerete 2019. évben is a jogszabály szerint meghatározott bruttó 200.000 Ft/fő/év, mely magába foglalja a munkáltatót terhelő közterheket is. Jubileumi jutalomra 2 fő lesz jogosult.

A személyi kiadások után fizetendő munkáltatót terhelő járulék mértéke 19,5 %, nem változik.

 

Az Óvoda személyi kiadásai között az engedélyezett és betöltött 18 fő bér és bérjellegű juttatásait kell számolni. A pedagógus életpálya-modell bevezetésével a pedagógus bérnek a minimálbér az alapja, így a személyi juttatások annak megfelelően fognak növekedni.

2015. évben 3 fő óvodapedagógus sikeresen vett részt az előmeneteli rendszer keretén belül lebonyolított minősítési eljárásban.  Ők 2016. január 1-től pedagógus II. kategóriába kerültek besorolásra, melyhez kapcsolódó többletkiadás kiegészítő állami támogatásként 2019. évben is igényelhető összesen 1.190 e Ft.

Bölcsőde a szociális ágazathoz tartozik, ebben az ágazatban 2019. évben is jogszabály határozza meg az ágazati pótlékot. A 2018. évtől átalakított bölcsődei finanszírozási rendszer továbbra is fedezetet biztosít a pótlékra is. A dolgozók száma 7 fő. A garantált bérminimum várható emelése jelentősen befolyásolja a személyi kiadások összegét, mivel valamennyi dolgozó erre a mértékű illetményre jogosult.

Az intézménynél 1 fő óvodapedagógus nyugdíjazása várható, jubileumi jutalomra 2 fő lesz jogosult.

 

A kulturális intézmény dolgozói létszáma 8,5 fő. Személyi kiadásként a közalkalmazotti bértáblázat besorolása szerinti illetményeket és a munkába járás kiadását kell számolni. Az ágazatban 2017. évben bevezetett központi bérkiegészítés jövőre is folytatódik. Ennek finanszírozása központi forrásból biztosított szigorú elszámolási szabályok szerinti. Jubileumi jutalom kifizetés nem várható.

 

Az intézmények és a gazdasági társaságok alkalmazottai számára jogszabály nem írja elő a cafeteria juttatás megállapítását, de már évek óta biztosítja a képviselő-testület a 10.000.-Ft/fő/hó összegű juttatást, melyet 2019. évben is javasolunk megtartani.

 

Javasoljuk engedélyezni valamennyi önkormányzati intézmény és gazdasági társaság munkavállalója vonatkozásában 50.000.-Ft/fő/év összegű kiegészítő juttatás kifizetéséhez forrás biztosítását a költségvetésekben.

 

Az előzőekben említettek szerint 2017. január 1-től a piacüzemeltetés a VÜSZ Kft-től az önkormányzat feladatellátásba került, melyre 2018. évtől 2 fő MT. munkavállaló foglalkoztatását engedélyezte a Képviselő-testület.

 

A dologi kiadások számítása során a 2018. évi adatokat kell figyelembe venni a közüzemi és a folyamatos teljesítésű szerződések alapján, valamint a szakmai feladatok teljesítéséhez kapcsolódó kiadások esetében.

 

Szociálpolitika

 

A helyi szociális ellátásokat a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 19/2017. (XI.10.) önkormányzati rendelet szabályozza (továbbiakban Ör).

A 2019. évben várhatóan kifizetésre kerülő helyi rendelet által szabályozott támogatások számításánál a 2018. évi adatok mellett az Ör. alapján jelentkezhető többlet kiadásokat is alapul kell venni.

Az alábbi táblázat a különböző címeken nyújtott ellátásokat, az igénybe vevők számát és a kifizetések összegét tartalmazza 2018. november 30-i állapot szerint:

 

Ellátás megnevezése

Támogatottak száma

Kifizetés összege

Rendkívüli települési támogatás keretében

Átmeneti segély fára (természetbeni ellátás)

21

-

Rendkívüli települési támogatás keretében

Átmeneti segély pénzbeli

31

451.416.-Ft

Rendkívüli települési támogatás keretében

Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás

4

94.000.-Ft

Rendkívüli települési támogatás keretében

Temetési segély

2

60.000.-Ft

Települési támogatás keretében

Lakásfenntartási támogatás

17

1.050.240.-Ft

Gyermekvállalási támogatás

22

880.000.-Ft

Közlekedési támogatás

buszbérlet (természetbeni ellátás)

 

10

 

35.850.-Ft

Köztemetés

-

-

 

Fonyód Város Önkormányzata csatlakozott a Bursa Hungarica önkormányzati ösztöndíjpályázathoz, melynek keretében 2019. évben 720 ezer Ft önkormányzati támogatás megfizetésével részesülnek a szociálisan rászoruló hallgatók 1.000.-Ft – 5.000.-Ft/hó összegű támogatásban. A pályázati rendszer ugyanezen összeggel támogatja a hallgatót havonta.

 

Az Ör. 13/A.§-a a városunkban korábban gyakorlattá vált  fonyódi polgárrá avatást szabályozza, melyre 2018-es évben 42 gyermek számára 10.000.- Ft értékű utalvány került kiosztásra.

A 2018-as évben a szabályozás szerint az avatást megelőző év április 1. napjától az avatás évének március 31. napjáig fonyódi lakcímet vagy bejelentett fonyódi tartózkodási helyet létesítő minden fonyódi 1 éven aluli gyermek részesül a juttatásban.

 

A szociális rendelet által szabályozott támogatásokat igénybe vevő ellátottak száma a korábbi évekhez viszonyítva közel azonos szinten mozog.

A helyi szociális rendeletünk 2018. évben a fentieken kívül újabb ellátási formát nem állapított meg és jelenleg nincs változtatásra koncepció előkészületben.

 

 

 

 

 

Működési célra átadott pénzeszközök

 

Az önkormányzat kizárólagos önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságokkal valósít meg jogszabály erejénél ráruházott kötelező és önként vállalt feladatokat.

Az Egészségügyi Nonprofit Kft. az önkormányzattól átvállalt kötelező feladatként szervezi az alapellátási feladatok közül többek között az orvosi központi ügyeletet. Az ügyeleti feladatokat Fonyód és Balatonfenyves önkormányzata együttesen finanszírozza, melyhez városunk költségvetéséből várhatóan jövőre is 20 millió Ft-tal kell hozzájárulni.

Az önkormányzat a Fonyód Konyha Nonprofit Közhasznú Kft. működtetésével biztosítja a gyermekétkeztetést és a szociális étkeztetést. A gyermekétkeztetés ellátásához állami támogatás igényelhető a felmerülő bérkiadások és kimutatott üzemeltetési kiadások függvényében.

A támogatás nem fedezi a gyermekétkeztetésre fordított kiadásokat, mely miatt az önkormányzati saját forrásból történő kiegészítés továbbra is szükséges.

A Fonyódi Média Kft. 2019. évi feladatai között ismét javasoljuk meghatározni - és ehhez forrást biztosítani - Fonyód város arculatának megújítására és a városmárkázáshoz kapcsolódó marketing tevékenység kiadásokat.

A Városfejlesztési és Városüzemeltetési Kft. elsődleges feladatai között a város külső megjelenésének alakítása és az önkormányzati vagyon gondozása, állagmegóvása szerepel.

A hatékony munkavégzés érdekében továbbra is javasoljuk a meglévő géppark fejlesztését, illetve megújítását.

Az önkormányzat a költségvetésében szabályozott keretek között biztosít forrást egyéb önként vállalt feladatokra, mellyel támogatja a helyi civil szervezetek társadalmi szerepvállalását és tevékenységét, kiemelt tekintettel a turisztikai és sport tevékenységekre.

A támogatások odaítélésének elsődleges célja a társadalmi szervezetek bevonása az önkormányzati feladatok ellátásába.

A szervezetek támogatásáról a Képviselő-testület közvetlenül dönt, vagy átruházott hatáskörben a Pénzügyi Bizottság, illetve a keret meghatározása mellett a polgármester.

 

Fejlesztési feladatok

 

A 2019. év kiemelt fejlesztési feladata a Fonyódi Óvoda és Bölcsőde épületének energetikai felújítása és bővítése összesen 240 millió Ft pályázati támogatás és kb. 150 millió Ft saját erő felhasználásával. A tervezési feladatok elkészültek, a kivitelező kiválasztása és a kivitelezési munkák várhatóak 2019. évben.

 

A Fonyód-Buzsák Csisztafürdő között létesítendő kerékpárút építése 470 millió Ft támogatási összeg felhasználásával fog megvalósulni 2019-2021. években, melynek feladatai közül a tervezési folyamatok és a kivitelező kiválasztása várható 2019. évben.

 

Az új nagy méretű élőfüves és 2/3-os méretű műfüves labdarúgópálya megépítés 58,8 millió Ft saját erőt kell biztosítani.

A Magyar Kajak-Kenu Szövetség nyertes pályázatával létesül a Városi strandon kajak-kenu tároló 13,2 millió Ft támogatási összeggel - az önkormányzat konzorciumi tagként vesz részt a projektben.

A Magyar Turisztikai Ügynökség pályázatában az önkormányzat konzorciumi tagként vesz részt. A kilátók és kilátópontok hálózatba kapcsolására kiírt pályázat keretein belül új kilátó építésére és a Várhegy kilátó környezetének rendezésére, valamint a Szaplonczay sétány felújítására beadott pályázat jelenleg bírálat alatt van. A támogatás elnyerése esetén 2019. évben a tervezés és kivitelezés valósulhat meg belőle.

 

 

Összegzés

 

A 2019. évi költségvetési törvény ismeretében megállapíthatjuk, hogy jelentős plusz állami forrásra nem számíthat az önkormányzat 2019. évben, ezért a saját bevételek növelésének lehetőségeit fel kell tárni, és maximálisan ki kell használni a követelések behajtására vonatkozó jogszabályok által biztosított lehetőségeket, mellyel a kintlévőségek további csökkenését kell elérni.

Az intézmények, és a gazdasági társaságok által benyújtott előzetes költségvetés-tervezeteket, az önként vállalt feladatokat felül kell vizsgálni, annak érdekében, hogy azok a leggazdaságosabb formában, de magas szakmai színvonalon valósuljanak meg.

A feladatok megfelelő szervezésével kell biztosítani az önkormányzati források hatékony felhasználását.

Az Mötv. 111.§ (4) bekezdése értelmében az önkormányzat költségvetési rendeletében működési hiány nem tervezhető.

 


Döntéshozói vélemények

Pénzügyi Bizottság   A Pénzügyi Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti határozati javaslat elfogadását.
 
Humán Bizottság   A Humán Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti határozati javaslat elfogadását.
 
Városfejlesztési Bizottság   A Városfejlesztési Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti határozati javaslat elfogadását.
 
Jogi Bizottság   A Jogi Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti határozati javaslat elfogadását.
 
Döntési javaslat

"Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzatának 2019. évi költségvetési koncepciójára"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: pénzügyi kérdések
A Jogi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Fonyód Város Önkornyzatának Képviselő-testülete Fonyód Város Önkornyzata 2019. évre vonatkozó költségvetési koncepcját az eterjesztésben foglaltaknak megfelelő tartalommal az alábbiakban rögzített alapelvek érvényesülése mellett fogadja el:

-            A bevételek növelése érdekében adóellenőrzéseket kell foganatosítani és megfelelő intézkedésekkel csökkenteni kell az adóhátralékok állományát.

-            A költségvetési egyenleg javítása érdekében a Képviselő-testület előzetesen hozzájárul a forgalomképes ingatlanok értékesítésének előkészítéséhez.

-            A költségvetési rendelettervezet összeállítása során hitel felvétel nem tervezhető.

-            A gazdasági társaságok költségvetésének tervezetét az önkormányzat bizottságai véleményezik, melyek eredményeként kerülnek a 2019. évi támogatási összegek megállapításra.

-            Javasoljuk engedélyezni valamennyi önkormányzati intézmény és gazdasági társaság munkavállalója vonatkozásában a cafeteria összegét 10.000.-Ft/fő/hó összegben meghatározni, illetve 50.000.-Ft/fő/év összegű kiegészítő juttatás kifizetéséhez forrást biztosítani a költségvetésekben.

-            A szociális támogatások tekintetében a 2019. évben várhatóan kifizetésre kerülő támogatások számításánál a 2018. évi adatokat kell alapul venni.

-            A költségvetésben általános tartalékot és fejlesztési céltartalékot is kell képezni.

-             A fejlesztési feladatokat a benyújtott pályázatok elbírálásáról kapott információk ismeretében alakítja ki a Képviselő-testület.

-            A végleges költségvetési rendelet-tervezet kidolgozása során tovább kell keresni a bevételek növelésének és a kiadások csökkentésének lehetőségeit.

-            Az intézmények és az önkormányzati gazdasági társaságok költségvetési előirányzatait az intézményvezetőkkel és a gazdasági társaságok vezetőivel történő egyeztetés útján kell kialakítani.

-            A Képviselő-testület a polgármester útján felkéri a jegyzőt, hogy az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1)-(4) bekezdésének és a helyi önkormányzatok és szerveik, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 140. § (1) bekezdése a) pontjának előírása szerint készítse majd el a jogszabály szerinti határidőt figyelembe véve a 2019. évi költségvetési rendelet-tervezetét.

-            A Képviselő-testület felkéri a polgármestert, hogy a jegyző által készített költségvetési rendelet-tervezetet az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24. § (2) bekezdése rendelkezéseinek megfelelően nyújtsa be a Képviselő-testületnek elfogadásra.

-            A Képviselő-testület felkéri a bizottságokat, hogy a költségvetési koncepció alapján folyamatában segítsék az Önkormányzat költségvetésének tervezését és megalapozott takarékos gazdálkodását.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe