2019. február 7-i ülésére
Tárgy: | Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzata 2019. évi költségvetési rendeletének megalkotására | |
Készítette: | Fonyódi Kulturális Intézmények vezetője, Fonyódi Óvoda és Bölcsőde igazgatója, Nagy Brigitta aljegyző, Nagyné Horváth Gabriella irodavezető | |
Előterjesztő: | Hidvégi József polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV törvény 24. § (3) bekezdése értelmében a jegyző által előkészített költségvetési rendelettervezetet a polgármester a központi költségvetésről szóló törvény hatálybalépését követő negyvenötödik napig nyújtja be a képviselő-testületnek (2019. február 15.).
Az előterjesztésben és a rendelettervezetben a képviselő-testület részére tájékoztatást nyújtunk az alábbi mérlegekről és kimutatásokról, szöveges indokolással együtt:
- a helyi önkormányzat költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban, előirányzat felhasználási tervét,
- a többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban és összesítve,
- a közvetett támogatásokat - így különösen adóelengedéseket, adókedvezményeket - tartalmazó kimutatást.
Az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Kormányrendelet 27. § (1) bekezdése értelmében a jegyző a költségvetési rendelettervezetet a költségvetési szervek vezetőivel egyezteti, annak eredményét írásban rögzíti, majd a rendelettervezetet és az egyeztetés eredményét a polgármester a szervezeti és működési szabályzatban foglaltak szerint a képviselő-testület bizottságai elé terjeszti.
Az intézményi egyeztetésre több körben került sor, melyek eredményéről szóló jegyzőkönyvek az előterjesztés mellékletei.
A tervezés során figyelemmel voltunk a 2014. január 1-jén hatályba lépett, az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I. 11.) Kormányrendelet szabályaira, mely alapvetően változást hozott az államháztartás pénzügyi-számviteli területén. Az új szabályozás különválasztja a bevételi és kiadási előirányzatok alakulásának, a követelések, a kötelezettségvállalások, a más fizetési kötelezettségek és ezek teljesítésének pénzforgalmi szemléletű, folyamatos nyilvántartására szolgáló költségvetési számvitelt, illetve a vagyont, annak összetételét, a működés eredményességét és hatékonyságát, az egyes tevékenységek önköltségét eredményszemléletben mérő pénzügyi számvitelt. A két számviteli rendszer összességében zárt rendszert alkot.
A képviselő-testület elé beterjesztésre kerülő 2019. évi költségvetési rendelettervezet a koncepcióként 262/2018. (XII.13.) KT. határozatban meghatározott elvnek megfelelően készült, mely szerint Fonyód Város Önkormányzatának gazdálkodását 2019. évben az intézmények és az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok kiemelt hatékonyságú, gazdaságos működtetése, és a város további fejlődését szolgáló fejlesztések előkészítése és megvalósítása határozza meg.
Helyi önkormányzatok és a központi költségvetés viszonya
Az Országgyűlés Magyarország 2019. évi központi költségvetéséről szóló 2018. évi L. törvényt elfogadta, így az önkormányzatok általános működtetésének és ágazati feladatainak támogatására igényelhető fajlagos támogatási összegek jóváhagyásra kerültek.
A szabályozás szerint az önkormányzatok központi finanszírozása 2019. évben is az önkormányzati feladatellátáshoz igazodó, állandó lakos számra, fajlagos vagy ellátotti létszámra alapozott támogatási rendszerben történik.
Az igénylésen alapuló jogcímek köre nem bővült, azonban a járási székhelyként kötelezően ellátott család és gyermekjóléti központ feladathoz kapcsolódóan a szociális feladatok támogatásai között új jogcímként megjelent az óvodai és iskolai szociális segítő tevékenység támogatása (járás állandó lakosainak száma határozza meg az összegét).
2019. évben sem változik a szabályozás abban a vonatkozásban, hogy az üdülőhelyi feladatok támogatása az előző évben ténylegesen beszedett idegenforgalmi adó forintok után további 1 Ft, valamint, hogy a beszedett gépjárműadó 60 %-át a központi költségvetésbe be kell fizetni tekintet nélkül az adófizetési kötelezettség keletkezésének időpontjára.
Helyi sajátosságok
A Képviselő-testület a 262/2018. (XII. 13.) KT. határozatával fogadta el Fonyód Város Önkormányzatának 2019. évi költségvetési koncepcióját, melyben meghatározta azokat az alapelveket, valamint főbb célkitűzéseket, melyekre tekintettel voltunk a tervezés és a költségvetés összeállítása során. Számba vettük mindazon bevételeket és kiadásokat, amelyek az Önkormányzat tevékenységével kapcsolatosak, jogszabályon alapulnak, vagy szerződési, megállapodási (különösen többéves) kötelezettségen alapulnak, vagy a tapasztalatok alapján rendszeresen előfordulnak, illetve az Önkormányzat vagyonának hasznosításával függenek össze.
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény szociális és gyermekjóléti szolgáltatásokat érintő 2016. január 1-jétől hatályos módosításai szerint a járásközpont települési önkormányzatok család- és gyermekjóléti központ működtetésére kötelezettek.
A Képviselő-testület ismételt döntése szerint Fonyód Város Önkormányzata a család- és gyermekjóléti központot a Fonyód-Balatonfenyves Szociális Társulás irányítása alá tartozó Fonyódi Járás Szociális, Család- és Gyermekjóléti Központ intézményegységeként működteti 2019. évben is. A 2016. január 1-én létrejött szervezeti egység működtetése és a feladat finanszírozása azonban továbbra is kizárólag Fonyód Város Önkormányzatát terheli.
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 2017. január 1-jétől hatályos szabályai szerint az önkormányzat a Palonai Magyar Bálint Általános Iskola, a Fonyódi Alapfokú Művészeti Iskola, a Fonyódi Mátyás Király Gimnázium és a Balaton Kollégium működtetését átadta a Klebelsberg Intézményfenntartó Központnak. Ennek okán a közoktatási intézmények működtetéséhez kapcsolódó kiadások a költségvetésben nem jelennek meg, azonban az intézmények a város társadalmi és kulturális életében továbbra is fontos és kiemelt helyet foglalnak el.
A Kormány döntése értelmében 2019. január 1-jétől ismét jelentős összegben - egyaránt 8-8 %-kal - növekedik a minimálbér és a garantált bérminimum.
Az emeléssel a minimálbér 138.000 forintról 2019-ben 149.000 forintra, a garantált bérminimum (szakképzett minimálbér) 180.500 forintról 195.000 forintra emelkedett.
Az önkormányzati intézmények és gazdasági társaságok személyi állományának bérezése jellemzően a minimálbér, vagy a bérminimum mértékéhez kapcsolható, így az emelkedés 1 fő esetében 157.740 Ft/év, vagy 207.930 Ft/év (járulékkal együtt) többlet kiadást jelent.
A bérrendezés forrásigénye szervezetenként – az érintett foglalkoztatottak számával:
szervezet |
minimálbérre történő rendezés 149.000 Ft/hó |
garantált bérminimumra történő rendezés 195.000 Ft/hó |
összesen |
|||
fő |
Ft/év (járulékkal együtt) |
fő |
Ft/év (járulékkal együtt) |
fő |
Ft/év (járulékkal együtt) |
|
13.145 Ft/fő/hó |
17.327,50 Ft/fő/hó |
|||||
Fonyódi Óvoda |
|
|
7 |
1 455 510 |
7 |
1 455 510 |
Bölcsőde |
|
|
6 |
1 247 580 |
6 |
1 247 580 |
FOKI |
|
|
6 |
1 247 580 |
6 |
1 247 580 |
PHivatal |
|
|
12 |
2 495 160 |
12 |
2 495 160 |
|
|
|
|
|
|
|
Szociális Központ |
1 |
157 740 |
24 |
4 990 320 |
25 |
5 148 060 |
|
|
|
|
|
|
|
Konyha Kft |
|
|
11 |
2 287 230 |
11 |
2 287 230 |
VÜSZ Kft |
14 |
2 208 360 |
29 |
6 029 970 |
43 |
8 238 330 |
Média Kft |
|
|
|
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
összesen |
15 |
2 366 100 |
95 |
19 753 350 |
110 |
22 119 450 |
|
|
|
|
|
|
|
Látható, hogy 2019. évben a 8 %-os bérminimum növekedés végrehajtására 22,1 millió Ft-ot kell saját forrásból biztosítani, és összesen 110 munkavállaló érintett.
(Tájékoztatásul: 2018. évben a 12 %-os növekedés 104 főt érintett, és a bérrendezés 27,4 millió Ft saját erőből valósult meg.)
Az adatok alapján továbbra is elvárás, hogy a humánerőforrás gazdálkodásra, a munkakörök és feladatok újraszervezésére és meghatározására továbbra is kiemelt figyelmet kell fordítani a feladatok operatív megvalósítása során.
Az önkormányzat 2018. évi költségvetéséről szóló 2/2018. (II.15.) rendeletben foglaltak végrehajtására a Polgármesteri Hivatalnál 2018. december 31-ig 1 fő státusz megszüntetésre került, további csökkentés nem indokolt.
A köztisztviselői illetményalap 2019. évi tervezett összege 50.000 Ft.
A szociális és a kulturális ágazatban az előző években ágazati jogszabályokkal bevezetett - béremelést biztosító - kötelező pótlékok továbbra is rendelkezésre állnak, azokat a rendelet elkészítésekor számba vettük. Ezek finanszírozása a központi forrásból utólagosan, a tényleges havi adatok szerint valósul meg, a bevételek között számoltunk vele.
A munkáltatót terhelő szociális hozzájárulási adó előző évben 22 %-ról 19,5 %-ra csökkent, ez évben további csökkenésről nincs kormányzati döntés.
Bevételek
A költségvetésben mind az intézményi, mind az önkormányzati saját bevételeket körültekintően terveztük ahhoz, hogy az állami költségvetésből kapott bevételekkel együtt teljesíthető kiadási szintet állapítsunk meg.
Központi költségvetési kapcsolatokból származó normatív állami hozzájárulások, támogatások és átengedett bevételek
Az állami támogatások forrásstruktúrája 2019. évben sem mutat jelentős eltérést az előző évekhez képest. Általánosságban megállapítható, hogy az egyes támogatási jogcímek fajlagos összege nem változik, az igénybe vehető összeget csak a lakosságszám, illetve a mutatószámok változása befolyásolja.
Az előző évhez képest ugyan kis mértékben, de növekedett az állandó lakosok száma 5.177 főről 5.199 főre (egyes támogatási jogcímek számítása során a 2018. január 1-i állapot szerinti lakos számot kell figyelembe venni).
· Az önkormányzati hivatalok működéséhez az elismert hivatali létszám alapján biztosít támogatást az állam 4.580 ezer Ft/fő fajlagos összeggel, így a hivatali személyi és a dologi kiadásokra 97.462 ezer Ft támogatást várhatunk (21,28 fő mutatószám).
· A település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatok (zöldterület-gazdálkodás, közvilágítás fenntartása, köztemető fenntartása, közutak fenntartása) ellátására kapott támogatás a 2017. évi országosan összesített önkormányzati beszámolóban szereplő kormányzati funkciókon elszámolt - meghatározott mutatókra vetített - településkategóriánként számított nettó működési kiadások figyelembevételével került megállapításra 79.472 ezer Ft összegben. A támogatás összege évek óta nem változott jelentősen.
· Egyéb önkormányzati feladatokra 2.700 Ft/fő fajlagos támogatás összeggel számolva 14.037 ezer Ft a támogatás, melyet az állandó lakosok száma befolyásol.
· A lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatására 19 fő után 2.550 Ft/külterületi lakos/év támogatás illeti meg az önkormányzatot a 2018.01.01. állapot szerint, 48.450 Ft.
· Általános támogatásként jelenik meg az üdülőhelyi feladatok támogatása. Az üdülővendégek tartózkodási ideje alapján 2017. évben ténylegesen beszedett idegenforgalmi adóhoz 1 Ft támogatást biztosít az állam, amely 40.413 ezer Ft.
· A beszámítási összegként definiált – az önkormányzatok iparűzési adóerő-képességét tükröző – elvonás sávos számításánál a sávok és az ahhoz tartozó %-os értékek átalakításával kedvezőbb kategóriába került Fonyód 2019. évben (85 % helyett 80 %), annak ellenére, hogy 2017. évi tényleges iparűzési adóalapból számított 1 főre jutó adóerő-képesség 21.439.-Ft/fő összegről 23.753.-Ft/fő összegre nőtt. Így az egyes támogatásokat érintő, sávosan meghatározott támogatás csökkentés mértéke 4,3 millió Ft-tal kevesebb, mint az előző évben. 2019. évben beszámításként levonásra kerül 32.800 ezer Ft.
Az adóerő-képesség növekedése a vasút építésének köszönhető, iparűzési adó bevétel növekedést jelentett, azonban a beruházás elszámolásainak végével az adóerő-képesség mértékének visszaesése várható.
· Az óvodaműködtetés köznevelési feladat, melynek keretében az óvodapedagógusok és az óvodapedagógusok nevelő munkáját közvetlenül segítők létszáma alapján igényelhető a támogatás a dolgozók bér és járulék költségeire (62.089 ezer Ft).
Kedvező, hogy az ellátotti létszám most már folyamatosan 115 fő körüli, nem csökken. Az óvoda működtetésére az ellátotti létszám alapján 97.400 Ft/fő/év fajlagos összeggel az igényelhető támogatás 11.201 ezer Ft (2018. évben a fajlagos összeg 81.700 Ft/fő/év volt).
Az óvodai köznevelési feladatokhoz összesen 73.290 ezer Ft igénybevételére jogosult az önkormányzat, mely 2,2 millió Ft-tal több mint az előző évben.
· A bölcsőde finanszírozási rendszere 2018. évtől jelentősen megváltozott. Itt is megjelent a két elemből álló feladat finanszírozás. Az egyik elem a szakmai dolgozók elismert létszámához kapcsolódó bértámogatás, a másik rész a gyermeklétszám alapján számított üzemeltetési támogatás. A rendszer változása és a rendelkezésre álló támogatási keretösszeg jelentős növelése eredményeként a támogatási összeg majdnem megduplázódott az előző évhez képest (2018. évben 4.859 ezer Ft, 2019. évben 8.556 ezer Ft).
A bölcsődei feladat (22 gyermek) 2019. évi támogatása 24.049 ezer Ft.
· A szociális ágazatnál is - szociális étkeztetés, házi segítségnyújtás és nappali ellátás - az ellátotti létszám határozza meg a támogatás összegét, mert a fajlagos támogatási összegek alapvetően nem változtak. Kivételt képez a házi segítségnyújtás, ahol a fajlagos mérték jelentős mértékben növekedett 273.000 Ft/ellátott/év helyett 429.000 Ft/ellátott/év. A társulásban történő feladat ellátás miatt kiegészítő támogatás is igényelhető. A jogcímekre összesen 31.532 ezer Ft támogatás számolható, azonban ebből 6.950 ezer Ft nem a fonyódi, hanem a balatonfenyvesi szociális feladatok ellátásához kapcsolódik.
A családsegítés és gyermekjóléti szolgálat területi feladatának ellátására az állandó lakosság száma alapján 6,8 millió Ft-ra jogosult az önkormányzat, ennek fele azonban az elszámolások szerint Balatonfenyvest illeti (előző évben 6 millió Ft volt).
A családsegítés és gyermekjóléti központ feladat ellátása a járásszékhely települési önkormányzatot terheli, melynek finanszírozásához a támogatás a járás lakosságszáma, illetve a járáshoz tartozó települések száma alapján kerül meghatározásra 23.100 ezer Ft összegben. Az előző évekhez képest növekszik a támogatás, azonban a központ által ellátandó feladatok köre, és így a kiadások is folyamatosan nőnek.
A központ feladatai között 2018. évben jelent meg az óvodai és iskola szociális segítő tevékenység, melynek 2019. évi várható támogatása 15.328 ezer Ft.
A szociális feladatok jelentősen alulfinanszírozottak, a támogatási rendszer és a fajlagos támogatási összegek évek óta alig változnak.
· A gyermekétkeztetés finanszírozása az igénybe vevők számának függvénye. Két jogcímen kap az önkormányzat támogatást, egyrészt a feladatellátásban résztvevő számított dolgozói létszám alapján (az elismert létszám 11,26 fő) a bér és járulék költségére várhatóan 21.394 ezer Ft, valamint az üzemeltetési költségekre 28.364 ezer Ft.
A rászoruló gyermekek szünidei étkeztetésére az igénybe vevők száma alapján 157 ezer Ft a támogatási összeg.
A gyermekétkeztetés feladatellátásához összesen 49.915 ezer Ft a 2019. évi támogatás, mely 1.761 ezer Ft-tal elmarad az előző évi összegtől.
· A könyvtári és közművelődési feladatokra a település lakosságszáma alapján 6.291 ezer Ft központi forrással számolunk (fajlagos támogatás 1.210 Ft/lakos/év), az ágazat támogatottsága változatlanul rendkívül alacsony.
Az állami támogatások 2019. évi 441.806 ezer Ft összegét az előterjesztés 1. számú mellékletében jogcímenként részletezzük.
A 2019. évi támogatások összege 13.959 ezer forinttal több az előző évhez képest. Az egyes támogatások adott feladatra történő felhasználását szigorú szabályok alapján a Magyar Államkincstár folyamatosan ellenőrzi.
Működési bevételek
A működési bevételhez kell sorolni a szolgáltatások ellenértékét, a közvetített szolgáltatások ellenértékét, a tulajdonosi bevételeket, az áfa bevételeket és visszatérüléseket, a kamatbevételeket.
Az intézményeknél csak kisebb összegekben, néhány jogcímen keletkezik működési bevétel.
A Polgármesteri Hivatalnál a hivatali munkaidőn kívül lebonyolított anyakönyvi eseményekért fizetett díjakból, illetve a SM. Kormányhivatal által a Fő u. 19. alatti hivatali B épület rezsi költségének megfizetéséből keletkezik 2.550 ezer Ft működési bevétel.
A FOKI esetében a könyvtári és az igénybe vehető szolgáltatások díjaiból (internethasználat, fénymásolás), valamint a kulturális programok és a múzeum belépőjegyeinek értékesítéséből, illetve a helyiségek bérbeadásából képződik 3.550 ezer Ft bevétel.
Az óvodánál és a bölcsődénél a közüzemi díj továbbszámlázásából (kivitelező, illetve Konyha Kft. felé) várható 1.910 ezer Ft bevétel.
Az intézmények feladatellátása során keletkező tervezett bevétel összesen 8.010 ezer Ft.
Az önkormányzati vagyon hasznosításából származó bevételeink – lakások, iroda helyiségek, üzletek, területek, piac bérbeadása – várhatóan az előző évi szinten alakulnak, mert a bérlők teljesítik fizetési kötelezettségeiket. A korábbi évek alatt képződött és ügyvédi eljárásra átadott ügyeink követeléseiből számottevő bevétel nem várható.
A helyiségek, területek bérbeadási díjánál a 2019. évre megállapított díjakkal, illetve a jelenleg hatályos önkormányzati rendeletek és szerződések alapján terveztünk 45 millió Ft összegben.
A 2018. évi teljesítési adatokat alapul véve a piaci bérletekből 70 millió Ft bevételt terveztünk.
A gyermekétkeztetésből keletkező jelentősebb összegű bevételt a Fonyód Konyha Kft. szedi be, azonban 2018. évtől pénzügytechnikailag a cég által beszedett térítési díjak nettó összegét az önkormányzat bevételeként is ki kell mutatni, melyre 17.700 ezer Ft-ot számolunk.
(A pénzügytechnikai művelet +/- egyezősége érdekében a kiadás oldalon ezzel azonos összegben meg kell emelni a gazdasági társaságnak adott támogatás összegét, ezt ott is megemlítjük.)
A tervezett telekértékesítésből származó felszámított Áfa-t is meg kell tervezni, mely 5 millió Ft.
Kamatokból, valamint a közműdíjak továbbszámlázásából eredően 7.210 ezer Ft működési bevétel várható.
A részvényeink után várható osztalék bevétel 1.118 ezer Ft.
Az önkormányzat saját feladatellátásából eredően keletkező tervezett bevétel összesen 146.028 ezer Ft.
Közhatalmi bevételek – Adóbevételek
Közhatalmi bevételek közé az adó- és bírság, pótlék bevételek tartoznak, mely a legjelentősebb bevételi forrása önkormányzatunknak, a működési bevételek 47 %-a adóbevételből származik.
2018. január 1-jétől Fonyód Város Önkormányzat közigazgatási területén építményadó tekintetében az adókedvezményre való jogosultság a lakóingatlan életvitelszerű használatával keletkezik, melyet igazolni kell. Ennek eredményeként alakult ki a jelenlegi kedvezményezetti kör.
A 2018. január 1-jétől hatályos rendelet módosítás az építményadó tekintetében az igénybe vehető kedvezmények körében lényeges változást jelentett, oly módon, hogy a megállapított építményadó mértékéből jelentős kedvezményt biztosít azok számára, akik az ingatlan-nyilvántartásban lakóház/lakás elnevezésű ingatlanjukat életvitelszerűen használják, és annak tényét igazolják. A szabályozás tartalmának megvalósítására az adóhatóság a korábbi, 2017. évi 2.064 kedvezményezett adóalany jogosultságát felülvizsgálta, melynek eredményeként 2018. évben 1.527 adóalany részesül kedvezményben, tehát a kedvezményezettek száma jelentős mértékben csökkent.
Továbbá az ezt megelőző felülvizsgálat során az építményadó bevallásokban szereplő ingatlanok hasznos alapterületeit is egyeztettük a nyilvántartásainkban szereplő adatokkal, mely során számos esetben jelentős m2 növekedés volt tapasztalható, amely szintén megnövelte építményadó bevételünket.
A rendelet módosítás alkalmával döntés született az idegenforgalmi adó mértékének 400 Ft összegben történő meghatározásáról is.
Az állami támogatás rendszerében az üdülőhelyi feladatok támogatása a beszedett idegenforgalmi adótól függ. A támogatás mértéke korábban 1,5 Ft volt adóforintonként, azonban 2017. évtől ez 1 Ft-ra csökkent. Az így kieső kb. 20 millió Ft bevétel ellentételezésére 2017. évben a Képviselő-testület még nem élt a mértékemelés lehetőségével, első sorban más forrásokat keresett (strand belépődíj emelés, parkoló automaták kihelyezése). A vendégek oldaláról azonban megnőttek az igények a minőségi turisztikai szolgáltatások iránt, mely a település tekintetében az egyik legfontosabb szempont.
Adataink szerint 2018. évben Fonyódon 211.012 az igénybe vett vendégéjszakák száma összesen, melyből az adóköteles éjszakák száma 109.664. Annak ellenére, hogy a 2017-es évhez képest a vendégéjszakák száma nem emelkedett, a 40 Ft-os idegenforgalmi adó emelésnek, valamint a kiegészítő támogatásnak (1 Ft minden beszedett idegenforgalmi adó forint után) köszönhetően jelentősen növekedett az idegenforgalmi adó bevétel.
Fonyód Város Önkormányzat Képviselő- testülete új rendeletet alkotott a helyi adókról (10/2018. (X.19.)), melyet 2018. október 19-én fogadott el. E rendelet az előzőhöz képest, elsősorban szerkezetileg változott, a tartalmi változás nem jelentős, csupán az ideiglenes jelleggel végzett iparűzési tevékenységet érinti.
A változtatásra azért volt szükség, mert Fonyód Város Önkormányzat illetékességi területén egyre több építkezés, beruházás folyik, mely tevékenységek időtartama adóévben nem minden esetben haladják meg a 180 napot, így ezek a vállalkozások a Fonyódon ideiglenes jelleggel végzett tevékenységük után Fonyód Város Önkormányzat számára eddig nem fizettek iparűzési adót, mivel az 0 Ft / naptári nap összegben volt megállapítva. Emiatt az önkormányzat jelentős adóbevételtől esett el.
Az új rendelet 2019. január 1-jétől lépett hatályba és bevezette az ideiglenes jellegű iparűzési tevékenység végzése (kizárólag építőipari tevékenység, valamint természeti erőforrás feltárása, kutatása) esetén az 5000 Ft/naptári nap összeget, így ez is növeli az iparűzési adó bevételt 2019. évtől.
Az adóbevételek 2014-2018. évek közötti alakulását és a 2019. évre kitűzött tervszámokat a következő táblázat mutatja: (ezer Ft)
Adónemek |
2014. év |
2015. év |
2016. év |
2017. év |
2018. év |
2019. évi tervezett |
Építményadó |
265 168 |
259 077 |
281 338 |
284 981 |
291 679 |
292 000 |
Telekadó |
26 159 |
37 008 |
35 565 |
50 462 |
29 231 |
30 000 |
Helyi iparűzési adó |
127 683 |
145 942 |
135 020 |
189 052 |
217 976 |
181 000 |
Gépjárműadó |
19 101 |
16 585 |
17 860 |
19 799 |
19 999 |
22 600 |
Idegenforgalmi adó |
33 126 |
36 569 |
42 821 |
40 413 |
44 833 |
45 000 |
Talajterhelési díj |
2 021 |
2 284 |
1 459 |
2 288 |
1 870 |
1 900 |
Bírság, pótlék |
5 883 |
2 881 |
2 679 |
3 413 |
2 462 |
2 500 |
Összesen |
479 140 |
500 346 |
516 741 |
590 408 |
608 050 |
575 000 |
A tervszámok kialakítása során figyelembe vettük a várható kivetési adatokat és az ismert vagy esetleges változásokat, valamint a hátralék állományból a realizálható tételeket.
Nincs változás annak tekintetében, hogy 2019. évben is a belföldi gépjárművek után a települési önkormányzat által beszedett gépjárműadó 40 %-a, a gépjárműadóhoz kapcsolódó bírságból, pótlékból származó bevétel 100 %-a illeti meg az önkormányzatot.
A felhalmozódott adóhátralék az éves kivetés összegéhez viszonyítva 20 %-ról 14 %-ra csökkent, melynek további csökkentésére kiemelt figyelmet fordítunk. Erre való tekintettel 2019. évben is folytatni kell a követelés állomány csökkentése érdekében megkezdett adóhatósági intézkedések sorozatát.
A hátralékok év végi állományát mutatja a következő táblázat 2014-2018. évekre:
(ezer Ft)
Adónemek |
Hátralékok 2014. évben |
Hátralékok 2015. évben |
Hátralékok 2016. évben |
Hátralékok 2017. évben |
Hátralékok 2018. évben |
Építményadó |
77 648 |
55 572 |
50 808 |
44 230 |
37 892 |
Telekadó |
18 850 |
17 342 |
15 342 |
10 953 |
9 617 |
Helyi iparűzési adó |
41 637 |
11 589 |
14 698 |
11 593 |
14 495 |
Gépjárműadó |
16 038 |
12 077 |
12 310 |
9 398 |
9 064 |
Idegenforgalmi adó |
14 094 |
2 213 |
646 |
665 |
458 |
Talajterhelési díj |
316 |
579 |
1 124 |
1 985 |
1 543 |
Bírság, pótlék |
40 805 |
26 196 |
23 914 |
15 825 |
14 504 |
Összesen |
209 387 |
125 567 |
118 843 |
94 649 |
87 573 |
A rendelkezésre álló humánerőforrást átszerveztük és felszólításokkal, illetve végrehajtási cselekményekkel, első sorban inkasszó, munkabér és nyugdíj letiltás, gépjárműfoglalás és jelzálogjog bejegyzéssel próbáljuk meg érvényesíteni jogos követeléseinket.
Az adóhátralékok állományának csökkentése mellett továbbra is nagy hangsúlyt kell fektetni adóellenőrzések foganatosítására, mellyel az év során többletbevétel érhető el.
A fentieken túl további célként fogalmazódik meg, hogy az adóhatósági tevékenység gyakorlása során megfelelő kommunikációval és gyakorlati eszközökkel el kell érni a helyi adó fizetők közreműködő együttműködését.
Működési célra kapott támogatások
A Munkaügyi Központon keresztül bonyolított foglalkoztatási programokat a következő évben is igénybe kívánjuk venni. A pályázatok keretében foglalkoztatottak a város közfeladatainak ellátásában aktív részt vevők. Az igénybe vehető támogatás intenzitása általában 100 %, így saját forrást nem igényel. Az ebből tervezett támogatási bevétel összesen 4.602 ezer Ft, melyből az önkormányzatnál 2.072 ezer Ft, a FOKI-nál 2.530 ezer Ft várható.
Működési célú bevétel a tárgyévi költségvetésben a DBSZT-től a társulás munkaszervezeti feladatainak 2019. évi ellátására átvett 2.425 ezer Ft.
Működési célú támogatásként megterveztük a szociális ágazatban foglalkoztatottak ágazati pótlékára várható támogatás 15.095 ezer Ft összegét, és a köztisztviselők bérrendezésére várható 12.130 ezer Ft-ot. (Ezeket a tételeket a költségvetés készítésekor be kell építeni, mert a kiadási oldalon is megjelennek, azonban állami támogatásként közvetlenül nem tervezhetőek. Az év folyamán, a pontos összegek alapján, a rendelet módosításával kell majd korrigálni.)
A folyamatban lévő pályázatok közül az EFOP iskolai ismeretterjesztő programok dologi kiadásaira várható 10.296 ezer Ft működési támogatás.
A működési célú támogatások éves tervezett összege így 44.548 ezer Ft.
Felhalmozási bevételek
A felhalmozási bevételek az önkormányzat pályázatai esetében az önerő részét képezik, így a szükséges források biztosítása érdekében célul tűzte ki a képviselő-testület a forgalomképes, üresen álló ingatlanok értékesítésének, hasznosításának lehetőségét.
A Képviselő-testület korábbi döntése értelmében az idei évben realizálódik a Fonyód, Vásártéren lévő 8059/3 hrsz-ú ingatlan, Gárdonyi téren lévő terület, valamint a Hangár utcai telek értékesítése.
Értékesítésre hirdetjük meg a Trombitás utcában és a Hangár utcában még önkormányzati tulajdonban lévő ingatlanokat, valamint a tavalyi évben adótartozás beszámításával megvásárolt Temető utcai ingatlant.
A fenti vagyontárgyak értékesítéséből összesen 47.000 ezer Ft nettó felhalmozási bevételt terveztünk.
Pályázati támogatások
A folyamatban lévő és az év során várható pályázati támogatások között az alábbiakat terveztük:
- Balaton madártávlatból – Kilátó építés 387.224 ezer Ft,
- Városi strand partvédmű pályázat 7.000 ezer Ft,
- EFOP iskolai ismeretterjesztő foglalkozások 11.706 ezer Ft
- dologi kiadásokra 10.296 ezer Ft,
- eszköz beszerzésre 1.410 ezer Ft.
Az óvoda bővítés és energetika, valamint a Fonyód-Csisztapuszta kerékpárút építés projektekre már 2018. évben megérkeztek a támogatási szerződések szerint az előlegek, így azokat mardványként kell számolni a költségvetésben.
A tervezés során a bevételi oldalon a rendeletben csak a 2019.évben várható támogatási összegeket vettük figyelembe az ismert és várható pénzügyi ütemezés alapján. Az egyensúly biztosítása érdekében a kiadások között is csak az ütemezés szerint várható – forrással biztosított – kiadásokat terveztük.
Előző évi maradvány
Az előző évi maradványok között a 2018. december 31-i számlaegyenlegeket vettük figyelembe, amely azonban a 2018. évi zárszámadás elfogadásával - bizonyos korrekciós tényezők miatt - változhat. Ebben az esetben a rendelet módosításával át kell majd vezetni az adatokat.
Az önkormányzat és intézmények pénzmaradványainak tervezett összege 1.145.311 ezer Ft, melyből a
- működési célú maradvány 232.231 ezer Ft,
- a fejlesztési bevételekből származó maradvány 913.080 ezer Ft,
- a projekt számlák maradványa 700.000 ezer Ft,
- ingatlan értékesítés maradványa 200.000 ezer Ft,
- közművagyon alszámla maradványa 13.080 ezer Ft.
Projekt számlákon az óvoda bővítés és energetika, valamint a Fonyód-Csisztapuszta kerékpárút építés projektekre – támogatási szerződések szerint már megkapott előlegek (teljes támogatási összegek megérkeztek előlegként) szerepelnek maradványként.
Az ingatlanok értékesítéséből befolyt és fejlesztési célra fel nem használt pénzeszközt banki lekötéssel elkülönítettük, és a 200 millió Ft a pályázatokhoz saját forrásként rendelkezésre áll.
A közművagyon alszámlán az előző évek alatt a DRV-től kapott és fel nem használt víz- és csatorna eszközhasználati díj maradványa 13.080 ezer Ft.
Finanszírozási bevétel és kiadás
2018. év végén a Magyar Államkicstár 16.663 ezer Ft előleget folyósított a 2019. évi állami támogatásból, melyet finanszírozási bevételként és kiadásként is egyaránt el kell számolni.
Az önkormányzat és intézményei 2019. évi működési és felhalmozási bevételeinek főösszege 2.820.000 ezer Ft.
Kiadások
Az önkormányzat költségvetésének tervezése során legfontosabb szempont az önkormányzat fenntartásában lévő intézmények és az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok kiemelt hatékonyságú, gazdaságos működtetése és az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatainak magas színvonalú ellátása.
Személyi juttatások és járulékok
A személyi juttatások tekintetében kijelenthetjük, hogy az intézmények maximálisan figyelembe vették a koncepcióban meghatározott alapelveket, a létszámok a szakmai feladatellátáshoz igazodva kerültek kialakításra.
A 2019. január 1-jétől hatályos minimálbér és garantált bérminimum szabályok érvényre juttatása jelentős forrást igényel az előzőekben már bemutatott adatok szerint.
Polgármesteri Hivatal személyi kiadásai között a 2019 január 1-jétől érvényes 31 fő teljes munkaidőben foglalkoztatott és 2 fő rehab. foglalkoztatott státuszt tartalmaz a tervezet - bérköltségét, cafetéria és munkába járás költségtérítésének összegét kell számítani. A közszolgálati tisztviselők illetményalap mértéke 50.000 Ft. A tisztviselők éves cafetéria-juttatás kerete 2019. évben is a jogszabály által meghatározott kötelező bruttó 200.000 Ft/fő/év, mely magába foglalja a munkáltatót terhelő közterheket is.
A hivatalnál 12 főt érintett a garantált bérminimum 195.000 Ft-ra történő emelése, mely mutatja, hogy a tisztviselők munkájának anyagi elismerése alacsony.
2019. évben jubileumi jutalomra 1 tisztviselő lesz jogosult (2 havi illetmény összegben).
A 4/2019. (I.23.) KT. határozat szerint pályázatot nyújtottunk be az önkormányzati köztisztviselők bérrendezését szolgáló „Kiegyenlítő bérrendezési alap” támogatásra, melynek ígérvényes összege 12.130 ezer Ft.
Az idegenforgalmi adóellenőrök megbízási díjának tervezett összege 5.000 ezer Ft.
Az Óvoda személyi kiadásai között az engedélyezett és betöltött 18 fő bér és bérjellegű juttatásait tartalmazza, a pedagógus életpálya-modell bevezetésével meghatározott kötelező mértékekkel.
3 fő óvodapedagógus sikeresen vett részt az előmeneteli rendszer keretén belül lebonyolított minősítési eljárásban. Ők 2016. január 1-jétől pedagógus II. kategóriába kerülnek besorolásra, melyhez kapcsolódó többletkiadás kiegészítő állami támogatásként 2019. évben is biztosított.
Az intézménynél egy korábban megüresedett státuszra évente, határozott idejű jogviszony keretében 1 fő óvodatitkár kerül foglalkoztatásra, finanszírozása állami támogatással biztosított.
Az intézménynél 7 főt érintett a garantált bérminimum 195.000 Ft-ra történő emelése, illetve a nem pedagógus, nevelő-oktató munkát segítő alkalmazottak részére 2019. január 1-jétől – hasonlóan az előző évhez - központi intézkedéssel további 7+3 % illetményemelés valósul meg, mely járulékkal együtt központi forrásból finanszírozott.
A cafeteria-juttatás összege 10 ezer Ft/fő/hó.
Jubileumi jutalomra 1 fő nyugdíjba vonuló óvodapedagógus jogosult (5 havi illetmény összegben).
Bölcsőde a szociális ágazathoz tartozik, a 7 fő közalkalmazotti státusz betöltött. 6 főt érintett a garantált bérminimum 195.000 Ft-ra történő emelése. Ágazati intézkedéssel, a besorolástól függően jogosultak pótlékra a dolgozók 2016. december 1-jétől, melyre a bölcsődék új finanszírozási rendszere 2019. évben is forrást biztosít.
A cafeteria-juttatás összege 10 ezer Ft/fő/hó.
Jubileumi jutalomra 1 fő jogosult (2 havi illetmény összegben).
A kulturális intézmény meghatározott dolgozói létszáma 8,5 fő, személyi kiadásként a közalkalmazotti bértáblázat besorolása szerinti illetményeket és a munkába járás kiadását kell számolni. Az intézménynél 6 főt érint a garantált bérminimum 195.000 Ft-ra történő emelése, jubileumi jutalom kifizetés nem várható.
A kulturális ágazatban központi intézkedés rendezi a béreket 2017. január 1-jétől, az un. kulturális illetménypótlék, melynek mértéke a közalkalmazott besorolásától függ. A ténylegesen kifizetett pótlék és járuléka központi forrásból megilleti az önkormányzatot, leigényelhető. Minden intézményi dolgozó jogosult az illetménypótlékra.
Az intézmények és a gazdasági társaságok alkalmazottai számára jogszabály nem írja elő a cafeteria juttatás megállapítását, de az előző évekhez hasonlóan 2019. évben is biztosít a képviselő-testület 10 ezer Ft/fő/hó összegű juttatást.
Valamennyi önkormányzati intézmény és gazdasági társaság munkavállalója vonatkozásában egyszeri 50 ezer Ft/fő/év összegű kiegészítő juttatás kifizetéséhez biztosított a forrás a költségvetésekben.
Az önkormányzat és intézményei személyi juttatások kiemelt előirányzatának 2019. évi összege 295.641 ezer Ft.
A személyi juttatások után a munkáltatót terhelő szociális hozzájárulási adó mértéke 2019. évben nem változik, továbbra is 19,5 %.
Az önkormányzat és intézményei tekintetében 2019. évben várható kifizetés összesen 61.435 ezer Ft.
Dologi kiadások
A tervezés alapvető szemlélete az volt, hogy a feladatellátáshoz szükséges működési feltételek megfelelő mértékig biztosítottak legyenek.
A dologi kiadások számítása során - a koncepció elvének megfelelően - a 2018. évi teljesítési adatokat bázisként vettük figyelembe a közüzemi és a folyamatos teljesítésű szerződések esetében és a szakmai feladatok teljesítéséhez kapcsolódó kiadások esetében is.
A dologi kiadások legjelentősebb részét a közüzemi kiadások jelentik, s ennek tudatában véleményünk szerint releváns mértékű megtakarítás érhető el a teljesítmények felügyeletével. Ennek érdekében szerződéseinket kontroll alatt tartjuk és a kedvezőbb paraméterek elérése érdekében folyamatosan felülvizsgáljuk.
2015. decemberi ülésén a képviselő-testület döntést hozott a közvilágítás korszerűsítésére, mely karbantartásként kerül elszámolásra. 2019. évben 50.800 ezer Ft a közvilágításra tervezett kiadás.
A piac működtetésre 4.750 ezer Ft, a helyi autóbusz közlekedés biztosítására 3.182 ezer Ft, az EFOP iskolai integrált fejlesztés projekt működési kiadásaira 11.170 ezer Ft, a viziközmű hálózat tervezési költségére 4.655 ezer Ft, az ügyeleti ellátásra szolgáltatási díjként 25.633 ezer Ft dologi kiadást terveztünk.
A Fonyódi Óvoda és Bölcsőde dologi kiadása összesen 13.636 ezer Ft, mely 6 millió Ft-tal több, mint az előző évben. Ennek oka, hogy a kiköltöztetésből származóan bérleti díj, biztosítási díj és 1 fő karbantartó bér és járulék kiadás megfizetésére is kötelezettségünk van a bérleti időszakra.
A szakmai és működtetési feladatokra jutó kiadások az előző évi tényadatok ismeretében kerültek meghatározásra.
A Fonyódi Kulturális Intézmények a város kulturális életének meghatározó, központi intézménye. Ezért kiemelt jelentőségűnek tartjuk az intézmény működtetését és az önkormányzati rendezvények szervezésében való közreműködését is.
Az intézmény dologi kiadásainak összege 24.146 ezer Ft, melyből könyvek beszerzésére 1,3 millió Ft, a közműdíjakra 4,6 millió Ft, a városi és önkormányzati hivatalos rendezvényekre 15 millió Ft a tervezett előirányzat.
Az önkormányzat a kulturális feladatok támogatására csekély összegű 6,3 millió Ft állami támogatásban részesül, azonban a könyvtári és közművelődési érdekeltség növelő támogatás, muzeális intézmények szakmai támogatása központosított előirányzatból a könyvtárak állománygyarapításához és a közművelődési infrastruktúra technikai, műszaki fejlesztéséhez, valamint a muzeális intézmények szakmai fejlesztéséhez év közben pályázati úton támogatás nyerhető.
A sikeres pályázathoz önerőt kell biztosítani, melynek összegét 1 millió Ft-ban terveztük.
A Fonyódi Polgármesteri Hivatal dologi kiadásainál – a többi intézményhez hasonlóan – a közüzemi díjakat és a működéshez, szakmai feladatok ellátásához szükséges alapvető kiadásokat tervezzük.
A dologi kiadások tartalmazzák a hivatal szakmai munkavégzésnek hátteréül szolgáló informatikai rendszerek használatának, karbantartásának kiadásait, az ügyviteli feladatok ellátásának, telefon és internet kiadások, postázás, irodaszerek beszerzésének kiadását, a járművek üzemeltetésének, karbantartásának költségeit, továbbképzések és foglalkozás egészségügyi ellátás kiadásait, a hivatal közmű kiadásait.
A hivatal dologi kiadásainak előirányzati összege - azonos a 2018. évivel - 45.500 ezer Ft. Ebből 33.100 ezer Ft a közüzemi díjakra, üzemeltetésre és postai díjakra fordított kiadás, és 12.400 ezer Ft a szakmai feladatellátás kerete.
A helyi szociális ellátásokat a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 19/2017. (XI.10.) önkormányzati rendelet szabályozza (továbbiakban Ör).
A 2019. évben várhatóan kifizetésre kerülő helyi rendelet által szabályozott támogatások számításánál a 2018. évi adatok mellett az Ör. alapján jelentkezhető többlet kiadásokat is alapul vettük.
Az alábbi táblázat a különböző címekre kialakított 2019. évi keretszámokat mutatja: (ezer Ft)
Ellátás megnevezése |
Tervezett keret |
Rendkívüli települési támogatás – Átmeneti pénzbeli támogatás |
500 |
Rendkívüli települési támogatás - Temetési segély |
300 |
Települési támogatás - Lakásfenntartási támogatás |
1 200 |
Települési támogatás - Gyermekvállalási támogatás |
2 000 |
Rendkívüli települési támogatás - Közlekedési támogatás |
1 000 |
összesen |
5 000 |
Fonyód Város Önkormányzata csatlakozott a Bursa Hungarica önkormányzati ösztöndíjpályázathoz, melynek keretében 2019. évben 720 ezer Ft önkormányzati támogatás megfizetésével részesülnek a szociálisan rászoruló hallgatók 1.000 – 5.000 Ft/hó összegű támogatásban. A pályázati rendszer ugyanezen összeggel támogatja a hallgatót havonta.
Az Ör. 13/A.§-a a városunkban korábban gyakorlattá vált fonyódi polgárrá avatást szabályozza, melyre 2018. évben 42 gyermek számára 10.000 Ft értékű utalvány került kiosztásra. A szabályozás szerint az avatást megelőző év április 1. napjától az avatás évének március 31. napjáig fonyódi lakcímet vagy bejelentett fonyódi tartózkodási helyet létesítő minden fonyódi 1 éven aluli gyermek részesül a juttatásban.
A szociális rendelet által szabályozott támogatásokat igénybe vevő ellátottak száma a korábbi évekhez viszonyítva közel azonos szinten mozog.
A helyi szociális rendeletünk 2018. évben a fentieken kívül újabb ellátási formát nem állapított meg és jelenleg nincs változtatásra koncepció előkészületben.
Működési célú pénzeszköz átadás
Az önkormányzat kizárólagos önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságokkal valósít meg meghatározott kötelező és önként vállalt feladatokat.
Az önkormányzat a Fonyód Konyha Nonprofit Közhasznú Kft. működtetésével biztosítja a gyermekétkeztetést és a szociális étkeztetést. A gyermekétkeztetés ellátásához állami támogatás igényelhető a felmerülő bérkiadások és kimutatott üzemeltetési kiadások függvényében.
A gyermekétkeztetésből keletkező jelentősebb összegű bevételt a Fonyód Konyha Kft. szedi be. 2018. évtől pénzügytechnikailag a cég által beszedett térítési díjak nettó összegét az önkormányzat bevételeként is ki kell mutatni. Erre 17.700 ezer Ft-ot számolunk.
A pénzügytechnikai művelet +/- egyezősége érdekében az önkormányzati költségvetés kiadási oldalán ezzel azonos összegben meg kell emelni a gazdasági társaságnak adott támogatás összegét, ezt azonban pénzforgalom nélkül kell lebonyolítani, a cég felé támogatásként a 85.349 ezer Ft kerül megfizetésre.
A támogatási összeget ennek megfelelően 85.349 ezer Ft + 17.700 ezer Ft = 103.049 ezer Ft keretben kell megállapítani.
A gyermekétkeztetésre kapott 2019. évi állami támogatás 49.915 ezer Ft.
A Fonyód Média Nonprofit Kft. 2019. évi működéséhez, alapfeladatainak ellátásához a saját bevételeinek figyelembe vételével 26.200 ezer Ft támogatást biztosít az önkormányzat.
A társaság tevékenységeként, prioritásként jelentkezik Fonyód város arculatának megújítása és a város márkázáshoz kapcsolódó teljes körű marketing tevékenység kialakítása, fejlesztése. Ezzel kapcsolatos feladatok ellenőrizhetően a társaságnál koncentrálódnak, melyre az előző évivel azonosan 11 millió Ft a tervezett keretösszeg.
A Fonyódi Városfejlesztési és Városüzemeltetési Nonprofit Közhasznú Kft. a 2019. évi feladatainak és az ahhoz kapcsolódó költségek tervét az önkormányzati bizottságok elé terjesztette. A feladatok kialakítása során fő szempont volt, hogy tartalmazza a város teljes külső megjelenésének további átalakítását, a közterületek parkosítását, karbantartását, a strandok igényes, megfelelő színvonalú működtetését.
A bevételek és a kiadások számbavételét követően a társaság tervezett 2019. évi működési támogatása 334.150 ezer Ft.
A beterjesztett fejlesztési kiadások további döntéseket igényelnek, így a társaság fejlesztési feladatainak megvalósítására 124.159 ezer Ft a képzett fejlesztési céltartalék.
Az Egészségügyi Nonprofit Kft. az önkormányzattól átvállalt kötelező feladatként szervezi az alapellátási feladatok közül az orvosi központi ügyeletet. Az ügyeleti feladatokat Fonyód és Balatonfenyves önkormányzata együttesen finanszírozza, melyhez városunk 2019. évi költségvetéséből várhatóan 25.633 ezer Ft szolgáltatási díjat fizet.
Az alapellátási feladatok költségeihez 6.350 ezer Ft támogatás a tervezett.
A város egyes kötelező szociális feladatait - a kedvezőbb finanszírozású társulási keretek között - a Fonyód-Balatonfenyves Szociális Társulás által irányított Fonyódi Járás Szociális, Család- és Gyermekjóléti Központ feladatellátásában valósítja meg.
Az intézmény látja el 2016. január 1-jétől a járási központ települések kötelező feladatellátásába rendelt család- és gyermekjóléti központ feladatait a Fonyódi járás közigazgatási területén. A szabályok szerint az intézményegység finanszírozása Fonyód Város Önkormányzatát terheli, melyhez 23,1 millió Ft állami támogatás érkezik.
A központ feladatai között 2018. évben jelent meg az óvodai és iskolai szociális segítő tevékenység, melynek 2019. évi várható támogatása 15.328 ezer Ft.
Az 1. sz. mellékletben bemutatjuk az egyes szociális feladatokhoz mutatószámok alapján igényelt támogatások összegét.
A feladatok kiadásainak részletes kidolgozása, és a hozzá kapcsolódó bevételek összerendezése, valamint a társult Balatonfenyves Önkormányzattal történt előzetes egyeztetések (közös kiadások megosztása vonatkozásában) után számolva 30.606 ezer Ft saját forrást biztosít a város a feladatokhoz, valamint átadásra kerül a társulás felé a Fonyód által lehívott állami támogatás, szociális ágazati és kiegészítő pótlék 91.854 ezer Ft is, összesen 105.875 ezer Ft.
Balatonfenyves Önkormányzata az intézményvezetői feladatok ellátásához és a hivatali munkaszervezeti feladatokhoz összesen 3.425 ezer Ft-tal járul hozzá, mely a Fonyódra jutó kiadásokba beszámításra kerül, csökkentve a hozzájárulás összegét.
Az önkormányzat a költségvetésében szabályozott keretek között biztosít forrást egyéb önként vállalt feladatokra, mellyel támogatja a helyi civil szervezetek társadalmi szerepvállalását és tevékenységét, kiemelt tekintettel a turisztikai és sport tevékenységekre, ennek 2019. évi kerete 18.500 ezer Ft. A támogatások odaítélésének elsődleges célja a társadalmi szervezetek bevonása az önkormányzati feladatok ellátásába.
Fonyódi Turisztikai Egyesület 2019. évi működésének támogatására 8 millió Ft, valamint a fonyódi kiemelt idegenforgalmi, turisztikai rendezvények szervezéséhez és lebonyolításához 24 millió Ft a tervezett támogatás. A tervezet szerint az egyesület részére 2019. évben összesen 32 millió Ft támogatást nyújt az önkormányzat.
Fejlesztési feladatok
Terveink és a folyamatban lévő pályázati eljárások alapján állítottuk össze az év során várható fejlesztési feladatokat az alábbiak szerint:
Felújítások
- Óvoda felújítás
A 2019. év kiemelt fejlesztési feladata a Fonyódi Óvoda és Bölcsőde épületének energetikai felújítása és bővítése. A tervezés költsége 2018. évben kifizetésre került, így 2019. évben a kivitelezési munkákra - jelen ismeretünk szerint - 383.388 ezer Ft kiadást tervezünk, melyből 153.066 ezer Ft a saját forrás.
A pályázati támogatás teljes összege – előlegként – 2018. évben már megérkezett a MÁK-nál vezetett projekt alszámlára, a felhasználható maradvány 230.322 ezer Ft.
- Walkó kilátó helyreállítása
A veszélyessé vált és lebontott kilátó idegenforgalmi szezonra történő helyreállítására 12.500 ezer Ft keretet tervezünk, mely saját forrásból valósul meg. Az egyeztetések folynak, így pontos adat nem áll rendelkezésre.
Beruházások
- Csiszta kerékpárút építés
A Fonyód-Buzsák Csisztafürdő között létesítendő kerékpárút építése 100 % TOP forrásból, 470 millió Ft támogatási összeg felhasználásával fog megvalósulni 2019-2021. években, melynek feladatai közül a tervezési folyamatok és a kivitelező kiválasztása várható 2019. évben, összege 136.036 ezer Ft.
A támogatás teljes összege 2018. évben megérkezett előlegként a MÁK-nál vezetett projekt alszámlára, ezért a 2019. évben feladattal nem terhelt részt fejlesztési tartalékként kell tervezni.
- Piaci árusítóhelyek
A piacon a külső terület rendezettsége, illetve a felmerülő többlet igények miatt további árusítóhelyek kialakítását terveztük 3 millió Ft saját forrás igénybe vételével.
- Kilátó
A Magyar Turisztikai Ügynökség pályázatában az önkormányzat konzorciumi tagként vesz részt. A kilátók és kilátópontok hálózatba kapcsolására kiírt pályázat keretein belül új kilátó építésére és a Várhegy kilátó környezetének rendezésére, valamint a Szaplonczay sétány felújítására beadott pályázatot a támogató támogatásra ítélte, de a támogatási szerződés még nem került aláírásra.
A támogatás elnyerése esetén 2019. évben a tervezés és kivitelezés valósulhat meg belőle 129.075 ezer Ft összegben.
A 2019. évben feladattal nem terhelt részt fejlesztési tartalékként kell tervezni.
- Kajak tároló építés
A Magyar Kajak-Kenu Szövetség nyertes pályázatával létesül a Városi strandon kajak-kenu tároló 13,2 millió Ft támogatási összeggel - az önkormányzat konzorciumi tagként vesz részt a projektben. A beruházáshoz önkormányzatunkat a 2019. évi költségvetésben kiadásként 3.937 ezer Ft terheli.
- Térfigyelő kamera rendszer
A lakosság által régóta igényelt és a város közbiztonságát erősítő beruházás a térfigyelő kamera rendszer építése, melyből 2019. évben a későbbi Képviselő-testületi döntést követően a kamera rendszert működtető infrastruktúra kerül megvalósításra hálózattal együtt, illetve a kiépítéstől függően fogjuk kihelyezni szakaszosan a kamerákat is. Az idei évre tervezett összeg 10 millió Ft.
- Városi strand partvédőmű építés
A Képviselő-testület döntése alapján pályázni kívánunk 7 millió Ft összegre, melyből a Városi stand partvédőmű kialakítása kerül megvalósításra a kiadás tervezett összege 10.500 ezer Ft.
- EFOP mobil színpad
Az iskolai ismeretterjesztő EFOP 3.3.2 jelű pályázati konstrukció megvalósítása során kerül beszerzésre egy mobil színpad, támogatási forrás felhasználásával. A kiadás tervezett összege 1.410 ezer Ft.
- A Fonyódi Kulturális Intézmény költségvetésébe bruttó 1.000 ezer Ft eszközbeszerzést terveztünk, mely a 2019. évi közművelődési érdekeltségnövelő pályázat önereje.
- A Fonyódi Óvoda és Bölcsőde intézményi költségvetésében 100 ezer Ft informatikai eszköz, valamint a bútorzat pótlására 8.305 ezer Ft beszerzési keretet szerepeltetünk.
- A Polgármesteri Hivatal tárgy évi költségvetése informatikai eszköz beszerzésre 3.200 ezer Ft keretet tartalmaz.
Fejlesztési célú átadások között kell elszámolni az új nagyméretű élőfüves és 2/3-os méretű műfüves labdarúgópálya megépítésére önkormányzati saját forrásból az MLSZ felé átadásra kerülő 58.833 ezer Ft-ot.
Kiadás oldalon terveztük a viziközmű vagyon átadásához kapcsolódóan még nem rendezett, korábban felhalmozódott és elkülönített számlánkon nyilvántartott 13.080 ezer Ft eszközhasználati díjból a Fonyód település több utcáját érintő viziközmű hálózat tervezési költség kifizetése után maradó 8.425 ezer Ft átadását a DRV felé.
A 2019. évre tervezett fejlesztési kiadások összege 771.102 ezer Ft.
Tartalékok
A rendelettervezetben tartalékok képzése az alábbiak szerinti
· az általános tartalék 10.000 ezer Ft,
· a fejlesztési céltartalék 743.468 ezer Ft,
melyből
· a fejlesztési tartalék 30.000 ezer Ft,
· a VÜSZ fejlesztési céljaira 124.159 ezer Ft,
· F-Csisztapuszta kerékpárút fejlesztés 2020. évi üteme 331.160 ezer Ft,
· Kilátó pályázat 2020. évi üteme 258.149 ezer Ft.
Összefoglaló
Álláspontunk szerint a beterjesztésre kerülő rendelettervezet a rendelkezésre álló információk alapján és a hatályos jogszabályoknak megfelelően mutatja be Fonyód Város Önkormányzatának 2019. évi működéséhez szükséges bevételek és kiadások előirányzatait.
A pénzügyi stabilitás biztosítása, javítása és a megfelelő fejlesztési források elérése érdekében továbbra is folytatnunk kell a biztonságos, kiszámítható gazdálkodást, és a feladatok megfelelő szervezésével kell biztosítani az önkormányzati források hatékony felhasználását.
Kiemelt hangsúlyt kell fektetni az ellátandó feladatok súlyozására, a feladatellátás hatékonyságának javítására, a méretgazdaságosság szempontjainak fejlesztésére. Az anyagban feltüntetett előirányzatokon tervezett feladatok körében rangsorolni kell.
A beterjesztett 2019. évi költségvetési rendelet-tervezet könyvvizsgálói elfogadói javaslattételre megküldésre került, a Bizottságok véleményezéséig várhatóan megérkezik.
Tekintettel a fentiekre kérjük a Tisztelt Képviselő-testületet Fonyód Város Önkormányzatának 2019. évi költségvetéséről szóló előterjesztés megvitatására és a rendelet megalkotására.
Hatásvizsgálat
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a alapján az előzetes hatásvizsgálat tükrében – az alábbi tájékoztatást adom:
A tervezett jogszabály várható következményei, különösen
1. társadalmi hatásai: nem realizálható
2. gazdasági hatásai: nem realizálható
3. költségvetési hatásai: a rendelet az önkormányzat gazdálkodási szabályait és pénzügyi kereteit alapozza meg
4. környezeti következményei: nem realizálható
5. egészségi következményei: nem realizálható
6. adminisztratív terheket befolyásoló hatásai: nem realizálható
7. megalkotásának szükségessége:
az önkormányzatnak törvényben foglalt kötelezettsége az adott évre költségvetést alkotni, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23.§ (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján.
8. a jogalkotás elmaradásának várható következményei:
Fonyód Város Önkormányzat működő képtelenné válik
9. alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
a feltételek biztosítottak.
Előterjesztés mellékletei:
1. sz. melléklet: Kimutatás a 2019. évi normatív állami támogatásokról
2. sz. melléklet: Jegyzőkönyv a Fonyódi Óvoda és Bölcsőde intézmény 2019. évi költségvetésének tárgyalásáról
3. sz. melléklet: Jegyzőkönyv a Fonyódi Kulturális Intézmények 2019. évi költségvetésének tárgyalásáról
Döntéshozói vélemények
Humán Bizottság |
A Humán Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a beterjesztett rendelet-tervezet elfogadását. |
|
Jogi Bizottság | A Jogi Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a beterjesztett rendelet-tervezet elfogadását. | |
Pénzügyi Bizottság | A Pénzügyi Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a beterjesztett rendelet-tervezet elfogadását. | |
Városfejlesztési Bizottság | A Városfejlesztési Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a beterjesztett rendelet-tervezet elfogadását. | |
"Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzata 2019. évi költségvetési rendeletének megalkotására"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: pénzügyi kérdések
A Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testületének */2019.(II.7.)
önkormányzati rendelete az Önkormányzat 2019. évi költségvetéséről
Fonyód Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk. (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk. (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az önkormányzat 2019. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:
1. §
(1) E rendelet hatálya az önkormányzatra, annak szerveire (polgármester, bizottságok) és az önkormányzat által irányított költségvetési szerveire, és az önkormányzat gazdasági társaságaira terjed ki.
(2) E rendelet hatálya kiterjed az átadott támogatások tekintetében minden támogatást nyújtó e rendelet hatálya alá tartozó szervre, valamint minden támogatásban részesülőre.
2. §
(1) A képviselő-testület a címrendet a (2) bekezdés szerint állapítja meg.
(2) A költségvetési szervek külön-külön alkotnak egy-egy címet:
- Fonyódi Óvoda és Bölcsőde
- Fonyódi Kulturális Központ
- Fonyódi Polgármesteri Hivatal
- Fonyód Város Önkormányzata
I.
A költségvetés bevételeinek és kiadásainak fő összege,
a hiány/többlet mértéke
3. §
(1) A képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervei együttes 2019. évi költségvetését
2.820.000 ezer Ft tárgyévi költségvetési bevétellel,
2.820.000 ezer Ft tárgyévi költségvetési kiadással
állapítja meg.
Ezen belül:
· a működési célú bevételt 1.464.286 ezer Ft-ban
ebből:
· előző évi pénzmaradvány 232.231 ezer Ft-ban
· a működési célú kiadásokat 1.305.430 ezer Ft-ban
ebből:
· a személyi juttatások kiadásait 295.641 ezer Ft-ban
· a munkaadókat terhelő járulékokat 61.435 ezer Ft-ban
· a dologi kiadásokat 277.777 ezer Ft-ban
· egyéb működési célú kiadásokat 655.577 ezer Ft-ban
· ellátottak pénzbeli juttatásait 5.000 ezer Ft-ban
· az általános tartalékot 10.000 ezer Ft-ban
· a felhalmozási célú bevételt 1.355.714 ezer Ft-ban
ebből:
· előző évi pénzmaradvány 913.080 ezer Ft-ban
· a felhalmozási célú kiadást 1.514.570 ezer Ft-ban
ebből:
· a beruházások összegét 307.956 ezer Ft-ban
· a felújítások összegét 395.888 ezer Ft-ban
· egyéb felhalmozási célú kiadások 67.258 ezer Ft-ban
· a fejlesztési célú tartalékot 743.468 ezer Ft-ban
állapítja meg.
Az önkormányzat bevételei és kiadásai
4. §
(1) Az önkormányzat és költségvetési szervek bevételeit forrásonként e rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.
(2) Az önkormányzat és költségvetési szervek kiadási előirányzatait e rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.
(3) Az önkormányzat az irányítása alá tartozó költségvetési szervek bevételeit e rendelet 3. számú melléklete szerint hagyja jóvá.
(4) Az önkormányzat az irányítása alá tartozó költségvetési szervek kiadásait e rendelet 4. számú melléklete szerint állapítja meg.
(5) A képviselő-testület az önkormányzat költségvetésének bevételeit e rendelet 5/1. számú melléklete szerint, a kiadásait az 5/2. számú melléklete szerint hagyja jóvá.
(6) A képviselő-testület a beruházási kiadásokat feladatonként e rendelet 6. számú melléklete szerint állapítja meg.
(7) A képviselő-testület a felújítási előirányzatokat célonként e rendelet 7. számú melléklete szerint hagyja jóvá.
(8) A képviselő-testület az önkormányzat és az irányítása alá tartozó költségvetési szervek éves létszám-előirányzatát e rendelet 8. számú melléklete szerint állapítja meg.
(9) Az önkormányzat és költségvetési szervei összevont költségvetési mérlegét e rendelet 9/1., 9/2., 9/3. számú melléklete tartalmazza.
(10) A képviselő-testület az európai uniós támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit, kiadásait, valamint az önkormányzaton kívüli ilyen projektekhez történő hozzájárulásokat e rendelet 10. számú melléklete szerint állapítja meg.
A bevételi többlet kezelése
5. §
(1) A gazdálkodás során év közben létrejött bevételi többletet a képviselő-testület a pénzforgalmi számlát vezető pénzintézetnél lekötés útján hasznosíthatja.
(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását - összeghatár kikötése nélkül - a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.
Általános és céltartalék
6. §
(1) A képviselő-testület az önkormányzat általános tartalékát
10.000 ezer Ft összegben állapítja meg.
(2) A képviselő-testület az általános tartalékkal való rendelkezés jogát a polgármesterre ruházza, aki a tartalékkal való rendelkezésről a legközelebbi képviselő-testületi ülésen köteles tájékoztatást adni.
(3) A képviselő-testület az önkormányzat céltartalékát
743.468 ezer Ft összegben
e rendelet 11. számú mellékletében felsorolt célokra állapítja meg.
(4) A képviselő-testület a céltartalékkal való rendelkezés jogát az alábbiak szerint állapítja meg:
a) a 11. számú melléklet 2. a) pontjában meghatározott cél esetében a közbeszerzési értékhatárt el nem érő felhasználás esetén a gazdasági társaság kérelmére, a fejlesztési feladat pontos meghatározásával, kizárólag a polgármester jóváhagyásával használható fel a céltartalék;
b) a 11. számú melléklet 2. a) pontjában meghatározott cél esetében a közbeszerzési értékhatárt elérő céltartalék felhasználás kizárólag a képviselő-testület jóváhagyásával történik;
c) a 11. számú melléklet 2. b) – d) pontjában meghatározott cél esetében a céltartalék felhasználás kizárólag a képviselő-testület jóváhagyásával történik;
d) a polgármester a céltartalékkal való rendelkezésről a legközelebbi képviselő-testületi ülésen köteles tájékoztatást adni.
Több éves kihatással járó feladatok
7. §
A képviselő-testület a többéves kihatással járó feladatok előirányzatait e rendelet 12. számú melléklete szerint fogadja el azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor állapítja meg.
Előirányzat-felhasználási ütemterv
8. §
A 2019. évi költségvetés bevételi és kiadási előirányzatainak felhasználási ütemtervét havi bontásban a 13. számú melléklet tartalmazza.
Támogatások
9. §
A képviselő-testület a közvetett támogatásokat e rendelet 14. számú melléklete szerint állapítja meg.
Adósságot keletkeztető ügyletek
10. §
A 2019. évi költségvetésben szereplő saját bevételek és kötelezettségek arányát a rendelet 15. számú melléklete, valamint az adósságot keletkeztető ügyletekből fennálló kötelezettségek arányát a rendelet 16. számú melléklete tartalmazza.
Önként vállalt és államigazgatási feladatok
11. §
Fonyód Város Önkormányzata által ellátandó önként vállalt feladatokat, valamint az államigazgatási feladatokat a 17. számú melléklet tartalmazza.
II.
A 2019. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
12. §
(1) A képviselő-testület az önkormányzat támogatási igénye, pályázata esetében felhatalmazza a polgármestert, hogy átruházott hatáskörben - a tartalék keret terhére - nyilatkozatot tegyen a saját forrás biztosításáról.
(2) Az átruházott hatáskörben hozott döntések a későbbi években a képviselő-testület által jóváhagyottnál nagyobb többletkiadással nem járhatnak.
(3) Az államháztartás pénzeszközei felhasználásával, az államháztartáshoz tartozó vagyonnal történő gazdálkodással összefüggő - nettó 5 millió forintot meghaladó értékű - árubeszerzésre, építési beruházásra, szolgáltatás megrendelésére, vagyonértékesítésre vonatkozó szerződések megnevezését, tárgyát a szerződés megkötését követő hatvan napon belül közzé kell tenni.
(4) Sikeres pályázatok elnyerése esetén a támogatási szerződés megkötéséhez a képviselő-testület megerősítő döntése szükséges.
13. §
(1) A költségvetési szerv éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a költségvetési szerv vezetője a felelős. Az önkormányzat által igényelt normatív állami hozzájárulások alapjául szolgáló mutatószámok statisztikai, egyéb dokumentumokon alapuló kimutatásai megfelelő, pontos meghatározásáért az intézmény vezetője teljes körű felelősséggel tartozik. Az intézményi mulasztásokból, pontatlanságokból adódó visszafizetési kötelezettség az érintett intézmény költségvetését terheli.
(2) A költségvetési szerv az éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, illetve kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.
(3) A költségvetési szervnél tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok – amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be – nem teljesíthetők.
(4) A költségvetési szerv vezetője felel a szerv költségvetésében meghatározott kiadási előirányzatok felhasználásáért, a bevételi előirányzatok teljesítéséért. Köteles feladatai ellátásáról, munkafolyamatai megszervezéséről úgy gondoskodni, hogy biztosítsa a költségvetésben megállapított előirányzatok gazdaságos, hatékony és takarékos felhasználását.
(5) A költségvetési szervek számadási kötelezettséggel tartoznak a részükre juttatott céljellegű támogatás rendeltetésszerű felhasználására vonatkozóan.
(6) A költségvetési szervek kizárólag a képviselő-testület előzetes jóváhagyásával nyújthatnak be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladat ellátása költségvetési többlettámogatást igényel.
(7) Az önkormányzat költségvetési szervei éven túli fejlesztési kötelezettséget csak a képviselő-testület jóváhagyásával vállalhatnak.
(8) Az önként vállalt feladatok forrását az építményadó kivetéséből származó bevétel biztosítja.
14. §
(1) Az önkormányzat az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok működési feladatai ellátásához a támogatást időarányosan, illetve a feladatellátás végrehajtási üteméhez igazodóan, a társaság által előzetesen benyújtott kérelemre, a polgármester jóváhagyásával teljesíti.
(2) Az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok támogatásáról a polgármester a képviselő-testület soron következő ülésén tájékoztatást ad.
15. §
A helyi önkormányzati költségvetési szerv pénzmaradványát a képviselő-testület hagyja jóvá.
A költségvetési szerv előirányzat-módosításának szabályai
16. §
(1) Az év közben engedélyezett központi pótelőirányzatok felosztásáról - ha az érdemi döntést igényel - a képviselő-testület dönt a polgármester előterjesztésére a költségvetési rendelet egyidejű módosításával.
(2) A képviselő-testület az önkormányzat, valamint az irányítása alá tartozó intézmények költségvetését - e rendelet módosításával - év közben megváltoztathatja. Az előirányzatok megváltoztatása e költségvetési rendeletben meghatározottak szerint történik.
(3) A költségvetési szervek a jóváhagyott bevételi előirányzataikon felüli többletbevételeiket a költségvetési rendeletbe történő átvezetése, annak módosítása után használhatják fel.
(4) A jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belüli átcsoportosításról az önkormányzatnál a polgármester, költségvetési intézmények esetében a költségvetési szerv vezetője saját hatáskörben dönt.
(5) A képviselő-testület nem engedélyezi, hogy a költségvetési szervek év közben saját hatáskörű előirányzat módosítást hajtsanak végre a kiemelt előirányzatok között.
Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások
17. §
(1) A költségvetési szerv vezetője önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva a költségvetési szerv részére engedélyezett létszámkeretet a tényleges foglalkoztatás során nem lépheti túl, valamint összességében a tárgy évi költségvetésben meghatározott személyi juttatás előirányzaton belül köteles gazdálkodni.
(2) A képviselő-testület a közalkalmazotti illetmények megállapításánál csak a törvény által kötelezően előírt, illetve a képviselő-testület által engedélyezett többletkiadásokra biztosít önkormányzati támogatást.
(3) A közszolgálati tisztviselők illetményalap mértéke 2019. január 1-től 50.000 Ft.
(4) A költségvetési szerv vezetője csak abban az esetben fordulhat az irányítóhoz személyi juttatás pótelőirányzat kérelemmel, ha előirányzata, illetve maradványa nem biztosítja törvényben előírt kötelezettségei teljesítését.
(5) A képviselő-testület engedélyezi, hogy a Somogy Megyei Kormányhivatal Fonyódi Járási Hivatal Foglalkoztatási Osztálya által bonyolított, támogatott időszakos foglalkoztatási programokban az önkormányzat és költségvetési szervei, valamint a kizárólagos önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok a közfeladatok ellátása érdekében részt vegyenek.
Támogatási szerződés
18. §
(1) Az önkormányzati keretből biztosított támogatások átadása előtt a támogatás címzettjével megállapodást kell kötni (különös tekintettel: a támogatás felhasználására, a folyósítás feltételeire, az elszámolás szabályaira) önkormányzati rendeletben szabályozott módon.
(2) A képviselő-testület
a) e rendelet 5.2. számú melléklet 11. b.) pontjában megnevezett szervezetek részére a támogatási összeget megállapítja, és felhatalmazza a polgármestert a támogatási szerződés aláírására. A támogatási szerződés megkötését megelőzően ezen szervezetek is kötelezettek az önkormányzati rendeletben meghatározott dokumentumok elkészítésére,
b) a sporttal és az egyedi kérelemmel kapcsolatos támogatások elbírálását a polgármesterre ruházza át,
c) a b) pontba nem tartozó támogatási kérelmek elbírálását a Pénzügyi Bizottságra ruházza át,
d) a szociális juttatások körét az ágazati önkormányzati rendeletekben foglaltak szerinti önkormányzati szervre ruházza át.
(3) A támogatásban részesülők kötelesek a részükre céljelleggel megítélt támogatás rendeltetésszerű, szerződés szerinti felhasználásáról – a felhasználástól számított 30 napon belül, de legkésőbb a tárgyév december 15-ig – elszámolni. Az elszámoláshoz csatolni kell a támogatás célszerinti felhasználását igazoló pénzügyi bizonylatok másolatát.
(4) Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő, illetve a támogatást nem célirányosan felhasználó szervezetek, személyek részére újabb támogatás a tárgy évet követő 2 évig nem ítélhető meg.
A támogatott köteles a támogatás teljes összegét a felszólítástól számított 15 napon belül az önkormányzat részére visszafizetni.
19. §
(1) A költségvetési szervek költségvetési támogatását a képviselő-testület a költségvetési szervek pénzellátási rendje szerint biztosítja.
(2) Az egyéb szervezetek részére nyújtott támogatások a megállapodásoknak megfelelően, illetve a feladatok felmerülésekor kerülnek kiutalásra.
Szolgáltatási szerződés
20. §
(1) Az önkormányzat által irányított költségvetési szerveknél szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében vehető igénybe.
(2) A szolgáltatási szerződést írásban kell megkötni.
(3) A szerződéskötés feltétele, hogy
a.) a költségvetési szerv az adott feladat ellátáshoz megfelelő szakértelemmel rendelkező személyt nem foglalkoztat, vagy
b.) eseti, nem rendszeres jellegű feladat ellátása szükséges és a költségvetési szerven belül a feladat ellátásához megfelelő szakértelemmel rendelkező személy átmenetileg nem áll rendelkezésre.
(4) Jogszabályban vagy a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatában meghatározott vezetői feladat ellátására szolgáltatási szerződés nem köthető.
(5) A feladat ellátásának - az irányítóval egyeztetett - részletes feltételeit, az ellátható feladatokat a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatban határozza meg.
(6) A szerződésnek tartalmaznia kell különösen:
a.) az ellátandó feladatot,
b.) a díjazás mértékét,
c.) részletes utalást arra, hogy a (3) bekezdésben írt feltétel mely körülményre tekintettel áll fenn,
d.) a szerződés időtartamát,
e.) szervezettel kötendő szerződés esetén azt, hogy a szervezet részéről személy szerint ki(k) köteles(ek) a feladat ellátására, valamint,
f.) a teljesítés igazolására felhatalmazott személy megnevezését.
Költségvetés módosítása
21. §
A költségvetés várható egyenlegének a költségvetés kiadási főösszegének 10 %-át meghaladó mértékű eltérése esetén a költségvetési rendeletet módosítani kell.
III.
Záró és egyéb rendelkezések
22. §
(1) Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.
(2) E rendelet 2019. február 8. napján lép hatályba.
Fonyód, 2019. február 7.
Hidvégi József Nagy Brigitta
polgármester aljegyző
Kihirdetve: 2019.02…..
Nagy Brigitta
aljegyző
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal