7. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Jogi és Humán Bizottság
2019. december 17-i ülésére

Tárgy:   Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzatának 2020. évi költségvetési koncepciójára
Készítette:   Nagy Brigitta aljegyző, Nagyné Horváth Gabriella irodavezető
Előterjesztő:   Hidvégi József polgármester
Véleményező bizottság:  

Tisztelt Képviselő-testület!

 

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény érvényben lévő szabályozása költségvetési koncepció készítését ugyan nem írja elő, azonban Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testületének célja, hogy az önkormányzat 2020. évre vonatkozó feladatainak, terveinek, gazdálkodási kereteinek bemutatása az eddigiekhez hasonlóan továbbra is megtörténjen.

Ennek okán, a 2020. évi költségvetési rendelet megalkotásának előkészítéseként terjesztjük a tisztelt Képviselő-testület elé a 2020. évi költségvetési koncepcióról szóló előterjesztést.

Az Országgyűlés Magyarország 2020. évi központi költségvetéséről szóló 2019. évi LXXI. törvényt megalkotta, így az önkormányzatok általános működtetésének és ágazati feladatainak támogatására igényelhető fajlagos támogatási összegek jóváhagyásra kerültek.

A szabályozás szerint az önkormányzatok központi finanszírozása 2020. évben is az önkormányzati feladatellátáshoz igazodó, feladatalapú támogatási rendszerben történik.

            Terveink szerint Fonyód Város Önkormányzatának gazdálkodását a következő évben is az intézmények és a kizárólagos önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok kiemelt hatékonyságú, gazdaságos működtetése, és a város fejlődését szolgáló fejlesztések előkészítése és megvalósítása határozza meg.

 

Szabályozási környezet változásai

 

Az önkormányzati intézmények és gazdasági társaságok személyi állományának bérezése jellemzően a minimálbér, vagy a garantált bérminimum mértékéhez kapcsolható, azonban a 2020. évi minimálbér és a garantált bérminimum összege jelenleg nem ismert.

Az elmúlt évekre jellemző bérnövekedés valószínűleg hasonló mértékben folytatódik (kb. 8 %), a vonatkozó jogszabályok megjelenése azonban még várat magára.

A minimálbér és garantált bérminimum várható növekedéséből eredő többlet kiadásokra saját forrásból kell fedezetet biztosítani.

 

A bérek után fizetendő munkáltatói teher mértéke 2019. július 1-jétől 2 %-ot csökkent, a szociális hozzájárulási adó mértéke 17,5 %.

 

A kulturális és a szociális szakágazatokban a korábbi években bevezetett bérkiegészítés/pótlék rendszer változatlanul megmarad, ezeket továbbra is központi forrás fedezi a havi tényleges adatok alapján.

Egyrészt a bérek rendeződése, másrészt a speciális ismereteket követelő – elvárt magas szintű szakmai feladat teljesítés okán a humánerőforrás gazdálkodásra, a munkakörök és feladatok újraszervezésére és meghatározására továbbra is kiemelt figyelmet kell fordítani.

Teljesen nyilvánvaló vált azonban, hogy az önkormányzati feladatok vonatkozásában is jellemző, hogy a megüresedő munkakörök betöltésére hiányoznak a képzett és megfelelő kvalitásokkal rendelkező szakemberek, illetve a közszféra bérezése továbbra sem versenyképes.

 

Az önkormányzat költségvetési koncepcióját meghatározó általános alapelvek

 

A költségvetési koncepció elsődleges célja a költségvetés összeállításához szükséges alapelvek, főbb célkitűzések meghatározása, ennek megfelelően:

 

·       A koncepció szervesen illeszkedik a Gazdasági Ciklusprogramban megfogalmazott célkitűzésekhez, érvényre juttatva a korábbi években meghatározott prioritásokat.

(A 2020-2025. évek Gazdasági Ciklusprogramját a Képviselő-testület 2020. tavaszán fogja megalkotni.)

·       Gazdálkodásunk pénzügyi kereteit döntően a 2013-ban bevezetett feladattámogatási rendszer és saját adóbevételeink nagysága határozza meg, mely alapot biztosít az intézményi hálózat és a kizárólagos önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok hatékony, gazdaságos működtetéséhez.

·       A kormány által kijelölt operatív programokhoz igazítva kell a város fejlődését elősegítő fejlesztési terveinket megfogalmazni, kiemelt figyelemmel az energetikai és a turisztikai fejlesztésekre.

·       Szociális területen a kialakított helyi szociálpolitika elveinek megfelelően, célzottan szükséges felhasználni az önkormányzat által biztosított forrást.

·       Az önkormányzat szabályozott keretek között támogatja a helyi civil szervezetek társadalmi szerepvállalását, kiemelt tekintettel a turisztikai és sport tevékenységekre.

A támogatások odaítélésének elsődleges célja a társadalmi szervezetek bevonása az önkormányzati feladatok ellátásába.

·       A költségvetési törvény támogatási struktúrája alapján nem, vagy csak kisebb mértékben van mód rendkívüli állami támogatások igénybevételére.

·       A stabilitási törvény előírásai alapján hitelfelvétel nem tervezhető.

·       A rendelkezésre álló valamennyi eszköz legoptimálisabb felhasználásával biztosítani kell a lakosság/ügyfelek/látogatók/vendégek elégedettségét, és törekedni kell a város pozitív megítélése, nívójának emelése érdekében megkezdett folyamatok tényleges realizálódására.

 

A várható kereteket figyelembe véve a koncepció készítés során a következő struktúrával számolunk:

 

Bevételek

 

            Állami támogatások

 

A Magyarország 2020. évi központi költségvetéséről szóló 2019. évi LXXI. törvény 2. sz. melléklete határozza meg a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatainak támogatását.

Az előző évhez képest több támogatási jogcím fajlagos összege nő. Az igénybe vehető összeget a lakosságszám, illetve az egyes jogcímhez tartozó várható mutatószám határozza meg.

Az állandó lakosok száma kis mértékben, de csökkent Fonyódon (5.199 fő-ről 5.183 fő-re). Az egyes támogatási jogcímek számítása során a 2019. január 1-i állapot szerinti lakos számot kell figyelembe venni.

 

Az előzetes számítások szerint 2020. évben kb. 464 millió Ft támogatás igénybevételére lesz jogosult Fonyód Város Önkormányzata, melyből:

 

- Az önkormányzati hivatalok működéséhez az elismert hivatali létszám alapján biztosít támogatást az állam 5.450 ezer Ft/fő fajlagos összeggel, így a hivatali személyi és a dologi kiadásokra 112.890 ezer Ft támogatást várhatunk (21,28 fő mutatószám).

- A település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatok (zöldterület-gazdálkodás, közvilágítás fenntartása, köztemető fenntartása, közutak fenntartása) ellátására kapott támogatás a 2018. évi országosan összesített önkormányzati beszámolóban szereplő kormányzati funkciókon elszámolt - meghatározott mutatókra vetített - településkategóriánként számított nettó működési kiadások figyelembevételével kerül megállapításra, 2020. évi összege 81.803 ezer Ft.

-        Az egyéb önkormányzati feladatokra 2.700 Ft/fő fajlagos támogatás összeggel számolva 13.994 ezer Ft a támogatás.

-        A lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatására 2.550 Ft/külterületi lakos támogatás illeti meg az önkormányzatot a 2019. január 1-i 19 fő állapot szerint, mely 48 ezer Ft.

-        Általános támogatásként jelenik meg az üdülőhelyi feladatok támogatása. Az üdülővendégek tartózkodási ideje alapján 2018. évben ténylegesen beszedett idegenforgalmi adóhoz 1 Ft támogatást biztosít az állam, amely így 44.833 ezer Ft lesz.

A támogatás mértéke már 2017. évben csökkent 1 Ft-ra, melynek ellentételezésére a helyi adó rendelet 2018. január 1-től hatályos módosításával a vendégéjszakánként fizetendő adó mértéket 400.-Ft/fő/éj összegben határozta meg a Képviselő-testület.

A szállásadók által beszedett adó befizetésének ellenőrzésére minden évben jelentős erőfeszítéseket teszünk.

-        A beszámítási összegként definiált – az önkormányzatok iparűzési adóerő-képességét tükröző – elvonás sávos számításánál a sávok és az ahhoz tartozó %-os értékek átalakításával kedvezőbb kategóriába került Fonyód 2020. évben (80 % helyett 75 %), annak ellenére, hogy 2018. évi tényleges iparűzési adóalapból számított 1 főre jutó adóerő-képesség 23.753 Ft/fő összegről 26.697 Ft/fő összegre nőtt. A számítás átalakítása miatt azonban a sávosan meghatározott támogatás csökkentés mértéke 8,6 millió Ft-tal több lesz, mint az előző évben.

Az adóerő-képesség növekedése a vasút építésének köszönhető, iparűzési adó bevétel növekedést jelentett, azonban a beruházás elszámolásainak végével az adóerő-képesség mértékének visszaesése várható.

2019. évben beszámításként levonásra kerül 41.406 ezer Ft.

-        Az óvodaműködtetés köznevelési feladat, melynek keretében az óvodapedagógusok és az óvodapedagógusok nevelő munkáját közvetlenül segítők létszáma alapján igényelhető a támogatás a dolgozók bér és járulék költségeire.

Az oviban kedvezőtlenül alakul a várható ellátotti létszám, mert az előző évek 115 fő létszáma csökkent, 108 fő körül alakul.

A mutató befolyásolja az óvoda működtetésére igényelhető támogatást, az ellátotti létszám alapján 97.400 Ft/fő/év fajlagos összeg igényelhető. Az adatok meghatározását követően a feladathoz összesen 71.350 ezer Ft igénybevételére jogosult az önkormányzat.

-           A bölcsőde finanszírozási rendszere 2018. évtől megváltozott. Itt is megjelent a két elemből álló feladat finanszírozás. Az egyik elem a szakmai dolgozók elismert létszámához kapcsolódó bértámogatás, a másik rész a bölcsődei működéssel kapcsolatos üzemeltetési támogatás. A rendszer változásával a támogatási szint jelentősen magasabb, mint a korábbi években.

A feladat üzemeltetési támogatásának összege még nem ismert, így ott a 2019. évi adatot számítjuk. Bölcsődei ellátásra (22 gyermek) várható támogatás kb. 24 millió Ft lesz.

-        A szociális ágazatnál is - szociális étkeztetés, házi segítségnyújtás és nappali ellátás - az ellátotti létszám határozza meg a támogatás összegét. A fajlagos támogatás összege a szociális étkeztetés esetében 11.000 Ft/fő, az idősek nappali ellátása esetében 81.000 Ft/fő összeggel növekszik, a többi esetében nem változik. A társulásban történő feladat ellátás miatt kiegészítő támogatás is igényelhető. A jogcímekre Fonyód tekintetében összesen 32.548 ezer Ft támogatás számolható, ez kb. 11 millió Ft-tal több, mint 2019. évben.

-          A családsegítés és gyermekjóléti szolgálat területi feladatának ellátására az állandó lakosság száma alapján jogosult az önkormányzat. A társulási feladatellátás miatt Balatonfenyves vonatkozásában is Fonyód jogosult a támogatás lehívására, melynek összege így 6,8 millió Ft, de társulási kiegészítés nincs mellette.

-          A családsegítés és gyermekjóléti központ feladat ellátása a járásszékhely települési önkormányzatot terheli, melynek finanszírozásához a támogatás a járás lakosságszáma, illetve a járáshoz tartozó települések száma alapján kerül meghatározásra 23.100 ezer Ft összegben. Az előző évekhez képest nem változik a támogatás, azonban a központ által ellátandó feladatok köre folyamatosan bővül, a kiadások nőnek.  

A központ feladatai között 2018. évben jelent meg az óvodai és iskola szociális segítő tevékenység, melynek 2019. évben kapott támogatását számítjuk egyelőre (15.328 ezer Ft), mert a konkrét támogatási összeg még nem ismert.

A szociális feladatok jelentősen alulfinanszírozottak, a támogatási rendszer és a fajlagos támogatási összegek évek óta alig változnak.

-        A gyermekétkeztetés finanszírozása az igénybe vevők számának függvénye. Két jogcímen kap az önkormányzat támogatást, egyrészt a feladatellátásban résztvevő számított dolgozói létszám alapján (az elismert létszám 10,98 fő) a bér és járulék költségére várhatóan 24.156 ezer Ft, valamint az üzemeltetési költségekre. Ez utóbbira vonatkozó pontos összeget azonban még nem ismerjük, ezért egyelőre csak a 2019. évi adattal számoltunk 28.364 ezer Ft összegben.

-        A könyvtári és közművelődési feladatokra a település lakosságszáma alapján 6.484 ezer Ft központi forrással számolunk. A fajlagos összeg 1.251 Ft/fő.

 

A fent részletezett támogatásokat az előzetes adatszolgáltatások alapján számoltuk, azonban a 2020. januári kormányzati döntések megismerése után - az önkormányzat költségvetési rendeletének megalkotásáig - véglegesítésre kerülnek az egyes jogcímek támogatási összegei.

(Az alábbi táblázatban zöld színnel jelöltük a jelenleg nem pontosan ismert, hanem a 2019. évi összegben számított adatokat.)

 

 

 

 

 

Az előzetes számítások alapján a 2020. évi várható állami támogatásokat a következő táblázatban mutatjuk be:

                                                                                                                                              (Ft)

 

 

 

 

2019. év

2020. év

 

állandó lakos szám előző év január 1-én

 

 

5.199 fő

5.183 fő

Sor-szám

Megnevezés

mutató (fő)

 

Összege (Ft)

Összege (Ft)

1

I. Helyi önkormányzatok működésének általános támogatása

 

 

200 314 228

212 583 291

2

1. Önkormányzati hivatal működésének támogatása

21,28

 

97 462 400

112 890 400

3

2. Település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatellátás támogatása összesen: beszámítás előtt (4+5+6+7)

 

 

79 471 682

81 802 992

4

A zöldterület-gazdálkodással kapcsolatos feladatok ellátásának támogatása:

 

 

17 926 970

20 258 280

5

Közvilágítás fenntartásának támogatása

 

 

38 048 000

38 048 000

6

Köztemető fenntartásával kapcsolatos feladatok támogatása

 

 

1 502 682

1 502 682

7

Közutak fenntartásának támogatása

 

 

21 994 030

21 994 030

8

3. Lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatása

 

 

48 450

48 450

9

4. Üdülőhelyi feladatok támogatása

 

 

40 412 872

44 832 600

10

5. Egyéb önkormányzati feladatok támogatása

 

 

14 037 300

13 994 100

11

Beszámítás összege

75%

 

-32 800 076

-41 405 501

12

Helyi önkormányzatok általános támogatása beszámítás után:

 

 

198 632 628

212 163 041

13

Polgármesteri illetmény támogatása

 

 

1 681 600

420 250

14

II. Köznevelési feladatok támogatása összesen: (15+…+21)

 

 

73 289 700

71 350 000

15

Óvodapedagógusok (8 hóra)

9,8

 

30 309 067

28 560 467

16

Óvodapedagógusok munkáját segítők (8 hóra)

7

 

10 290 000

11 200 000

17

Óvodapedagógusok (4 hóra)

9,8

 

15 154 533

14 280 233

18

Óvodapedagógusok munkáját segítők (4 hóra)

7

 

5 145 000

5 600 000

19

Óvodaműködtetési támogatás (8 hónapra)

108

 

7 467 333

7 012 800

20

Óvodaműködtetési támogatás (4 hónapra)

108

 

3 733 667

3 506 400

21

Minősített óvodapedagógusok kiegészítő támogatása

3

 

1 190 100

1 190 100

22

III. A települési önkormányzatok szociális, gyermekjóléti és gyermekétkeztetési feladatainak támogatása (23+24)

 

megosztás

161 910 940

173 250 581

23

1. Települési önkormányzatok szociális feladatainak egyéb támogatása

 

 

11 186 264

10 929 501

24

2. Egyes szociális és gyerkmekjóléti feladatok támogatása (25+26+27+28+29+30+31+32+36)

 

 

150 724 676

162 321 080

25

Család- és gyermekjóléti központ  Fonyód

 

 

23 100 000

23 100 000

26

Óvodai és iskola szociális segítő tevékenység

 

 

15 328 264

15 328 264

27

Család- és gyermekjóléti szolgálat

 

 

6 800 000

6 800 000

 

ebből Fonyód

 

3 400 000

 

 

 

ebből Balatonfenyves

 

3 400 000

 

 

28

Szociális étkeztetés  (71.896.-Ft/fő/ellátott)

141

 

8 890 816

10 137 336

 

ebből Fonyód                        (80 fő ellátott)

 

5 751 680

 

 

 

ebből Balatonfenyves          (61 fő ellátott)

 

4 385 656

 

 

29

Házi segítségnyújtás - Szociális segítés (25.000.-Ft/ellátott)

4

 

175 000

100 000

 

ebből Fonyód                       (3 fő ellátott)

 

75 000

 

 

 

ebből Balatonfenyves         (1 fő ellátott)

 

25 000

 

 

30

Házi segítségnyújtás - Személyi gondozás (429.000.-Ft/ellátott)

57

 

19 305 000

24 453 000

 

ebből Fonyód                       (49 fő ellátott)

 

21 021 000

 

 

 

ebből Balatonfenyves          (8 fő ellátott)

 

3 432 000

 

 

31

Időskorúak nappali intézményi ellátása  Fonyód  (190.000.-Ft/ellátott)

30

 

3 161 000

5 700 000

32

3. Bölcsödei ellátás (33+34+35)

 

 

24 049 100

24 049 100

33

felsőfokú képesítésű dolgozók bértámogatása

1

 

4 419 000

4 419 000

34

középfokú képesítésű dolgozók bértámogatása

3,7

 

11 074 100

11 074 100

35

bölcsődei üzemeltetési támogatás

22

 

8 556 000

8 556 000

36

4. Gyermekétkeztetés támogatása (37+38+39)

 

 

49 915 496

52 653 380

37

A finanszírozás szempontjából elismert dolgozók bértámogatása

10,98

 

21 394 000

24 156 000

38

Üzemeltetési támogatás

 

 

28 364 005

28 364 005

39

Rászoruló gyermekek szünidei étkeztetése

 

 

157 491

133 375

40

IV. Települési önkormányzatok kulturális feladatainak támogatása

5 183

 

6 290 790

6 483 933

41

Összesen   (1+14+22+40)

 

 

441 805 658

463 667 805

 

A 2020. évi várható állami támogatás kb. 464 millió Ft lesz, amely kb. 5 %-kal több, mint az előző évi.

Az állami támogatások felhasználását jogcímenként igazolni kell, a szigorú elszámolás rendje nem változik.

 

            Közhatalmi bevételek - Adópolitika

 

A helyi adó továbbra is a legjelentősebb bevételi forrása az önkormányzatnak.

 

2018. január 1-től Fonyód Város Önkormányzat közigazgatási területén építményadó tekintetében az adókedvezményre való jogosultság a lakóingatlan életvitelszerű használatával keletkezik, melyet igazolni kell. Ennek eredményeként alakult ki a jelenlegi kedvezményezetti kör.

A helyi adókról szóló jelenleg hatályos 10/2018. (X.19.) önkormányzati rendelet jelentős kedvezményt biztosít azok számára, akik az ingatlan-nyilvántartásban lakóház/lakás elnevezésű ingatlanjukat életvitelszerűen használják, és annak tényét igazolják. A 2019-ben 1.548 adóalany részesül ennek okán kedvezményben.

 

Telekadó tekintetében a helyi rendelet 17. § (6) pontja alapján igénybe vett adómentességet az adó alanya évente köteles nyilatkozattal igazolni. Az idei évben az adómentességgel kapcsolatos nyilatkozatok meglétét kiemelt figyelemmel vizsgálta az önkormányzati adóhatóság. A felülvizsgálatból eredően számottevő telekadó bevétel nem keletkezett, de a felülvizsgálat eredményeként a 2018. évi 132 kedvezményezett adóalany száma 2019. évben 123 főre csökkent.

 

Az idegenforgalmi adó mértéke a 2019. évben személyenként és vendégéjszakánként 400 Ft összegben került meghatározásra.

Az állami támogatás rendszerében az üdülőhelyi feladatok támogatása a beszedett idegenforgalmi adótól függ. A támogatás mértéke a 2017. évtől adóforintonként 1 Ft.

Adataink szerint 2019. évben (november 30-ig) összesen 142.546 a vendégéjszakák száma, melyből az adóköteles éjszakák száma 101.007.

A tavalyi évhez képest az igénybe vett vendégéjszakák száma több mint 66.000 éjszakával csökkent, ami nagyrészt azzal indokolható, hogy az idei évben a fonyódligeti gyermektábor nem működött.

 

A 2019. évtől Fonyód Város Önkormányzat illetékességi területén bevezetésre került az ideiglenes jelleggel végzett iparűzési adó az építőipari tevékenységet, valamint természeti erőforrás feltárását, kutatását végző vállalkozások tekintetében.

Az idei évben nem volt számottevő azok köre, akik az ideiglenes jellegű iparűzési adó hatálya alá bejelentkeztek, így a helyi iparűzési adó bevételt nagymértékben nem befolyásolta ennek az adónemnek a bevezetése.

2020. évben az adóhatóság ezen adózói kör ellenőrzését tervezi az iparűzési adó bevételek növelésének érdekében.

 

Az előző évhez képest több mint 70 millió forinttal csökkent Fonyód Város Önkormányzatának iparűzési adó bevétele 2019. évben.

Városunkban a tavalyi évben befejeződtek a vasútépítési munkálatok, így azon cégek, melyek ezen beruházás megvalósításában részt vettek, a munka végeztével egyidejűleg Fonyódon befejezték iparűzési tevékenységüket.

Az idei évben a 2018-as adóévről beadott iparűzési adó bevallásaikban kérték a már előre megfizetett (a 2017. évi iparűzési adóbevallás alapján előírt, 2018. évben befizetett) iparűzési adóelőlegeik visszatérítését, melyek a záró bevallások feldolgozása után számláikon túlfizetésként mutatkoztak. Ezen okból visszautalt túlfizetések összege megközelítette az 50 millió forintot.

 

Az adóbevételek 2015-2019. évek közötti alakulását a következő táblázat mutatja: (ezer Ft)

Adónem

2015. év

2016. év

2017. év

2018. év

2019. nov. 29.

Építményadó

259 077

281 338

284 981

291 679

279 392

Telekadó

37 008

35 565

50 462

29 231

28 961

Iparűzési adó

145 942

135 020

189 052

217 976

145 877

Idegenforgalmi adó

36 569

42 821

40 413

44 833

40 360

Gépjárműadó

 16 585

17 860

19 799

19 999

20 558

Talajterhelési díj

2 284

1 459

2 288

1 870

2 052

Pótlék, bírság

2 881

2 679

3 413

2 462

1 946

Összes helyi adó

500 346

516 741

590 408

608 050

519 146

 

(A táblázatból látható, hogy a vasútépítés kb. 120 millió Ft iparűzési adó bevételt jelentett 2017-2018. évben összesen.)

2020. évben sem változik, hogy a belföldi gépjárművek után a települési önkormányzat által beszedett gépjárműadó 40 %-a, a gépjárműadóhoz kapcsolódó bírságból, pótlékból  származó bevétel 100 %-a illeti meg az önkormányzatot.

A felhalmozódott adóhátralék az éves kivetés összegéhez viszonyítva 14 %-ról 13 %-ra csökkent, melynek további csökkentésére kiemelt figyelmet fordítunk. Erre való tekintettel 2020. évben is folytatni kell a követelés állomány csökkentése érdekében megkezdett adóhatósági intézkedések sorozatát.

Felszólításokkal, illetve végrehajtási cselekményekkel, első sorban inkasszó, munkabér- nyugdíj letiltás, gépjárműfoglalás és jelzálogjog bejegyzéssel próbáljuk meg érvényesíteni jogos követeléseinket.

Tájékoztató adatok az adóhátralékok állományáról adónemenként 2019. november 29. állapot

adatok  ezer Ft-ban

2019.11.29

Adóhátralék

77 895

- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka

21 722

építményadó

36 540

- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka

17 333

telekadó

11 233

- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka

325

idegenforgalmi adó

1 446

- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka

0

iparűzési adó

4 333

- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka

157

gépjárműadó

8 935

- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka

266

pótlék

13 250

- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka

3 626

bírság

655

- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka

15

talajterhelési díj

1 503

- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka

0

 

Az adóhátralékok állományának csökkentése mellett továbbra is nagy hangsúlyt kell fektetni adóellenőrzések foganatosítására.

A fentieken túl további célként fogalmazódik meg, hogy az adóhatósági tevékenység gyakorlása során megfelelő kommunikációval és gyakorlati eszközökkel el kell érni a helyi adó fizetők közreműködő együttműködését.

           

 

Működési bevételek

 

A gyermekétkeztetésből keletkező jelentősebb összegű bevételt a Fonyód Konyha Kft. szedi be, ezért az intézményeknél csak kisebb összegekben, néhány jogcímen keletkezik működési bevétel.

A bölcsődénél a gyermekfelügyelet óradíjaiból, a polgármesteri hivatalnál a hivatali munkaidőn kívül lebonyolított anyagkönyvi eseményekért fizetett díjakból, a FOKI esetében a könyvtári és az igénybe vehető szolgáltatások díjaiból (internethasználat, fénymásolás), valamint a kulturális programok és a múzeumi belépőjegyeinek értékesítéséből, illetve a helyiségek bérbeadásából képződik bevétel. Az óvodánál bevétel nem keletkezik.

 

Az önkormányzati vagyon hasznosításából származó bevételeink – lakások, iroda helyiségek, üzletek, területek bérbeadása – várhatóan az előző évi szinten alakulnak, mert a bérlők teljesítik fizetési kötelezettségeiket. A korábbi évek alatt képződött és ügyvédi eljárásra átadott ügyeink követeléseiből számottevő bevétel nem várható.

 

2017. január 1-től a piacfelügyelet és a piaci bérleti bevételek a VÜSZ Kft-től az Önkormányzat feladatellátásába kerültek. A feladat átcsoportosítása miatt az önkormányzati gazdasági társaság saját bevétele ennek összegével csökkent, ugyanakkor a megállapított önkormányzati támogatás emelkedett. A piaci bérleti díj bevételeket 2020. évben is az önkormányzat szedi be. A várható bevétel a 2019. évivel azonos lesz, 70 millió Ft körül tervezhető.

 

A Munkaügyi Központon keresztül bonyolított foglalkoztatási programokat a következő évben is igénybe kívánjuk venni. A pályázatok keretében foglalkoztatottak a város közfeladatainak ellátásában aktív részt vevők. Az igénybe vehető támogatás intenzitása általában a munkabérek esetében 75-100 %, a kapcsolódó járulékokra 50 %.  

 

 

Felhalmozási bevétel

 

A felhalmozási bevételek az önkormányzat pályázatai esetében az önerő részét képezik, így a szükséges források biztosítása érdekében a forgalomképes, üresen álló ingatlanok értékesítésének, hasznosításának lehetőségeire figyelemmel kell lenni.

 

2020. évben alábbi ingatlanokat tervezzük értékesíteni:

 

-        József Attila utcában lévő un. Halászó Macska ingatlan,

-        Trombitás utcában lévő telkek,

-        Liget utcai telek,

-        Bartók Béla utca 72. szám alatt lévő volt kollégium épülete,

-        Kemény Zsigmond utcai telek,

-        Tompa Mihály utcai telek.

 

 

Kiadások

 

Működési kiadások

 

Polgármesteri Hivatal kiadásaiban a személyi juttatások összegének számítása során figyelembe kell venni a garantált bérminimum 2020. évi várható központi emelését, oly módon, hogy a megállapított 2019. évi 50.000 Ft illetményalap legalább a központi emeléssel azonos mértékben emelkedjen.

A személyi kiadások között a 31 fő hivatali tisztviselő bérköltségét, cafetéria és munkába járás költségtérítésének összegét kell számítani. A tisztviselők éves cafetéria-juttatása 2020. évben is a jogszabály szerint meghatározott keret összeg lesz, mely magába foglalja a munkáltatót terhelő közterheket is. Jubileumi jutalomra 1 fő lesz jogosult.

A személyi kiadások után fizetendő munkáltatót terhelő járulék mértéke 17,5 %.

 

Az Óvoda személyi kiadásai között az engedélyezett és betöltött 18 fő bér és bérjellegű juttatásait kell számolni. A pedagógus életpálya-modell bevezetésével a pedagógus bérnek a minimálbér az alapja, így a személyi juttatások annak megfelelően fognak növekedni.

2015. évben 3 fő óvodapedagógus sikeresen vett részt az előmeneteli rendszer keretén belül lebonyolított minősítési eljárásban.  Ők 2016. január 1-től pedagógus II. kategóriába kerültek besorolásra, melyhez kapcsolódó többletkiadás kiegészítő állami támogatásként 2020. évben is igényelhető, összesen 1.190 e Ft.

Bölcsőde a szociális ágazathoz tartozik, ebben az ágazatban 2020. évben is jogszabály határozza meg az ágazati pótlékot. A 2018. évtől átalakított bölcsődei finanszírozási rendszer továbbra is fedezetet biztosít a pótlékra is. A dolgozók száma 7 fő. A garantált bérminimum várható emelése jelentősen befolyásolja a személyi kiadások összegét, mivel valamennyi dolgozó erre a mértékű illetményre jogosult.

Az intézménynél 2 fő nyugdíjazása várható, jubileumi jutalomra 6 fő lesz jogosult.

 

A kulturális intézmény dolgozói létszáma 8,5 fő. Személyi kiadásként a közalkalmazotti bértáblázat besorolása szerinti illetményeket és a munkába járás kiadását kell számolni. Az ágazatban 2017. évben bevezetett központi bérkiegészítés jövőre is folytatódik. Ennek finanszírozása központi forrásból biztosított szigorú elszámolási szabályok szerinti.

Jubileumi jutalom kifizetés 1 fő részére várható.

 

Az intézmények és a gazdasági társaságok alkalmazottai számára jogszabály nem írja elő a cafeteria juttatás megállapítását, de már évek óta biztosítja a képviselő-testület a 10.000.-Ft/fő/hó összegű juttatást, melyet 2020. évben is javasolunk megtartani.

 

Az előző évekhez hasonlóan javasoljuk engedélyezni valamennyi önkormányzati intézmény és gazdasági társaság munkavállalója vonatkozásában, év végén, egyszeri alkalommal, bérjellegű juttatás kifizetéséhez forrás biztosítását a költségvetésekben nettó 60.000.-Ft/fő/év összeggel.

 

Az előzőekben már említettek szerint 2017. január 1-től a piacüzemeltetés a VÜSZ Kft-től az önkormányzat feladatellátásba került. Ez 2018. évtől 2 fő munkavállaló foglalkoztatásával valósul meg.

 

A dologi kiadások tervezése során a 2019. évi tény adatokat kell figyelembe venni a közüzemi és a folyamatos teljesítésű szerződések alapján, valamint a szakmai feladatok teljesítéséhez kapcsolódó kiadások esetében.

 

 

Szociálpolitika

 

A helyi szociális ellátásokat a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 19/2017. (XI.10.) önkormányzati rendelet szabályozza (továbbiakban Ör).

A 2020. évben várhatóan kifizetésre kerülő helyi rendelet által szabályozott támogatások számításánál a 2019. évi adatok mellett az Ör. alapján jelentkezhető többlet kiadásokat is alapul kell venni.

Az alábbi táblázat a különböző címeken nyújtott ellátásokat, az igénybe vevők számát és a kifizetések összegét tartalmazza 2019. november 30-i állapot szerint:

 

Ellátás megnevezése

Támogatottak száma

Kifizetés összege

Rendkívüli települési támogatás keretében

Átmeneti segély fára (természetbeni ellátás)

25

-

Rendkívüli települési támogatás keretében

Átmeneti segély pénzbeli

31

578.760.-Ft

Rendkívüli települési támogatás keretében

Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás

4

114.000.-Ft

Rendkívüli települési támogatás keretében

Temetési segély

10

240.000.-Ft

Települési támogatás keretében

Lakásfenntartási támogatás

9

 

450.500-Ft

Gyermekvállalási támogatás

14

560.000.-Ft

Közlekedési támogatás

buszbérlet (természetbeni ellátás)

 

5

 

 56.350.-Ft

Köztemetés

-

 -

 

Fonyód Város Önkormányzata csatlakozott a Bursa Hungarica önkormányzati ösztöndíjpályázathoz, melynek keretében 2020. évben 720 ezer Ft önkormányzati támogatás megfizetésével részesülnek a szociálisan rászoruló hallgatók 1.000 – 5.000 Ft/hó összegű támogatásban. A pályázati rendszer ugyanezen összeggel támogatja a hallgatót havonta.

 

Az Ör. 13/A.§-a a városunkban korábban gyakorlattá vált  fonyódi polgárrá avatást szabályozza, melyre 2019-es évben 21 gyermek számára 10.000 Ft értékű utalvány került kiosztásra. A szabályozás szerint az avatást megelőző év április 1. napjától  az avatás évének március 31. napjáig fonyódi lakcímet vagy bejelentett fonyódi tartózkodási helyet létesítő minden fonyódi 1 éven aluli gyermek részesül a juttatásban.

 

A szociális rendelet által szabályozott támogatásokat igénybe vevő ellátottak száma a korábbi évekhez viszonyítva némi csökkenést mutat.

A helyi szociális rendeletünk 2019. évben a fentieken kívül újabb ellátási formát nem állapított meg és jelenleg nincs változtatásra koncepció előkészületben.

 

 

Működési célra átadott pénzeszközök

 

Az önkormányzat kizárólagos önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságokkal valósít meg jogszabály erejénél ráruházott kötelező és önként vállalt feladatokat.

Az Egészségügyi Nonprofit Kft. az önkormányzattól átvállalt kötelező feladatként szervezi az alapellátási feladatok közül többek között az orvosi központi ügyeletet. Az ügyeleti feladatokat Fonyód és Balatonfenyves önkormányzata együttesen finanszírozza, melyhez városunk költségvetéséből várhatóan jövőre is 26 millió Ft-tal kell hozzájárulni.

Az önkormányzat a Fonyód Konyha Nonprofit Közhasznú Kft. működtetésével biztosítja a gyermekétkeztetést és a szociális étkeztetést. A gyermekétkeztetés ellátásához állami támogatás igényelhető a felmerülő bérkiadások és kimutatott üzemeltetési kiadások függvényében.

A támogatás nem fedezi a gyermekétkeztetésre fordított kiadásokat, mely miatt az önkormányzati saját forrásból kb. 40 millió Ft kiegészítés továbbra is szükséges.

A Fonyódi Média Kft. 2020. évi feladatai között ismét javasoljuk meghatározni - és ehhez forrást biztosítani - Fonyód város arculatának megújítására és a városmárkázáshoz kapcsolódó marketing tevékenység kiadásokat.

A Városfejlesztési és Városüzemeltetési Kft. elsődleges feladatai között a város külső megjelenésének alakítása és az önkormányzati vagyon gondozása, állagmegóvása szerepel.

A hatékony munkavégzés érdekében továbbra is javasoljuk a meglévő géppark fejlesztését, illetve megújítását.

Az önkormányzat a költségvetésében szabályozott keretek között biztosít forrást egyéb önként vállalt feladatokra, mellyel támogatja a helyi civil szervezetek társadalmi szerepvállalását és tevékenységét, kiemelt tekintettel a turisztikai és sport tevékenységekre.

A támogatások odaítélésének elsődleges célja a társadalmi szervezetek bevonása az önkormányzati feladatok ellátásába.

A szervezetek támogatásáról a Képviselő-testület közvetlenül, vagy átruházott hatáskörben a Városfejlesztési és Pénzügyi Bizottság dönt.

 

Fejlesztési feladatok

 

A Fonyód – Buzsák Csisztapuszta (Csisztafürdő) kerékpárút fejlesztése TOP-3.1.1-16 jelű projekt esetében 2019. évben megkezdődött a tervezési folyamat-, a környezeti hatásvizsgálat- elkészítése.

Az építési engedély birtokában 2020. évben kerülhet sor a kivitelező kijelölésére és a kivitelezési munkálatok megkezdésére.

 

A 2019. évben befejeződtek az óvoda és bölcsőde építési és energetikai fejlesztésére irányuló munkálatok. Az érintett pályázatok elszámolása folyamatban van, zárásuk várhatóan 2020. évben fog befejeződni.

 

A 2019. évben a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) támogatásával a „Balatoni strandfejlesztés program” keretében a város szabad strandjai újulhattak meg.

Ezekre, valamint a fizetős Panoráma strand fejlesztésére további forrás várható 2020. évben.

 

A Magyar Kajak Kenu Szövetséggel közös „Vízitúra megállóhely létesítése és csónaktároló épület építése” projekt keretében 2019. évben elkészült a tárolóépület.

A kikötési pontként telepítésre kerülő stég és sólya 2020. évben fog a helyére kerülni a konzorciumvezető szerződött partnere által.

 

2020. évben terveink között szerepel az új nagy méretű élőfüves és 2/3-os méretű műfüves labdarúgópálya megépítése.

Az MTÜ-vel közös projekt - a kilátók és kilátópontok hálózatba kapcsolására kiírt pályázat - keretein belül új kilátó építése, a Panoráma sétány felújítása és a Várhegy kilátó környezetének rendezése várható.

 

 

 

Összegzés

 

A Magyarország 2020. évi központi költségvetéséről szóló 2019. évi LXXI. törvény ismeretében megállapíthatjuk, hogy jelentős plusz állami forrásra nem számíthat az önkormányzat 2020. évben, ezért a saját bevételek növelésének lehetőségeit fel kell tárni, és maximálisan ki kell használni a követelések behajtására vonatkozó jogszabályok által biztosított lehetőségeket, mellyel a kintlévőségek további csökkenését kell elérni.

Az intézmények, és a gazdasági társaságok által benyújtott előzetes költségvetés-tervezeteket, az önként vállalt feladatokat felül kell vizsgálni, annak érdekében, hogy azok a leggazdaságosabb formában, de magas szakmai színvonalon valósuljanak meg.

A feladatok megfelelő szervezésével kell biztosítani az önkormányzati források hatékony felhasználását.

Az Mötv. 111. § (4) bekezdése értelmében az önkormányzat költségvetési rendeletében működési hiány nem tervezhető.

 


Döntéshozói vélemények

Városfejlesztési és Pénzügyi Bizottság   A Városfejlesztési és Pénzügyi Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti határozati javaslat elfogadását.
 
Jogi és Humán Bizottság   A Jogi és Humán Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti határozati javaslat elfogadását.
 
Döntési javaslat

"Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzatának 2020. évi költségvetési koncepciójára"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: pénzügyi kérdések
A Jogi és Humán Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Határozati javaslat

 

Fonyód Város Önkornyzatának Képviselő-testülete Fonyód Város Önkornyzata 2020. évre vonatkozó költségvetési koncepcját az eterjesztésben foglaltaknak megfelelő tartalommal az alábbiakban rögzített alapelvek érvényesülése mellett fogadja el:

-            A bevételek növelése érdekében adóellenőrzéseket kell foganatosítani és megfelelő intézkedésekkel csökkenteni kell az adóhátralékok állományát.

-            A költségvetési egyenleg javítása érdekében a Képviselő-testület előzetesen hozzájárul a forgalomképes ingatlanok értékesítésének előkészítéséhez.

-            A költségvetési rendelet-tervezet összeállítása során hitel felvétel nem tervezhető.

-            A gazdasági társaságok költségvetésének tervezetét az önkormányzat bizottságai véleményezik, melyek eredményeként kerülnek a 2020. évi támogatási összegek megállapításra.

-            Javasoljuk engedélyezni valamennyi önkormányzati intézmény és gazdasági társaság munkavállalója vonatkozásában a cafeteria összegét 10.000.-Ft/fő/hó összegben meghatározni, illetve nettó 60.000.-Ft/fő/év összegű, egyszeri juttatás kifizetéséhez forrást biztosítani a költségvetésekben.

-            A szociális támogatások tekintetében a 2020. évben várhatóan kifizetésre kerülő támogatások számításánál a 2019. évi adatokat kell alapul venni.

-            A költségvetésben általános tartalékot és fejlesztési céltartalékot is kell képezni.

-             A fejlesztési feladatokat a pályázatokról kapott információk ismeretében alakítja ki a Képviselő-testület.

-            A végleges költségvetési rendelet-tervezet kidolgozása során tovább kell keresni a bevételek növelésének és a kiadások csökkentésének lehetőségeit.

-            Az intézmények és az önkormányzati gazdasági társaságok költségvetési előirányzatait az intézményvezetőkkel és a gazdasági társaságok vezetőivel történő egyeztetés útján kell kialakítani.

-            A Képviselő-testület a polgármester útján felkéri a jegyzőt, hogy az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (2)-(4) bekezdésének és a helyi önkormányzatok és szerveik, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 140. § (1) bekezdése a) pontjának előírása szerint készítse majd el a jogszabály szerinti határidőt figyelembe véve a 2020. évi költségvetési rendelet-tervezetét.

-            A Képviselő-testület felkéri a polgármestert, hogy a jegyző által készített költségvetési rendelet-tervezetet az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24. § (2)-(4) bekezdések rendelkezéseinek megfelelően nyújtsa be a Képviselő-testületnek elfogadásra.

-            A Képviselő-testület felkéri a bizottságokat, hogy a költségvetési koncepció alapján folyamatában segítsék az Önkormányzat költségvetésének tervezését és megalapozott takarékos gazdálkodását.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe