1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Polgármester
2021. február 3-i ülésére

Tárgy:   Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzata 2021. évi költségvetési rendeletének megalkotására
Készítette:   Jegyző, Nagyné Horváth Gabriella irodavezető
Előterjesztő:   Hidvégi József polgármester

Ügyiratszám: 03/676/2021.

Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzata 2021. évi költségvetési rendeletének megalkotására


Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV törvény 24. § (3) bekezdése értelmében a jegyző által előkészített költségvetési rendelet-tervezetet a polgármester február 15-ig nyújtja be a képviselő-testületnek.

Az előterjesztésben és a rendelet-tervezetben a képviselő-testület részére tájékoztatást nyújtunk az alábbi mérlegekről és kimutatásokról, szöveges indokolással együtt:

-       a helyi önkormányzat költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban, előirányzat felhasználási tervét,

-       a többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban és összesítve,

-       a közvetett támogatásokat - így különösen adóelengedéseket, adókedvezményeket - tartalmazó kimutatást.

Az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Kormányrendelet 27. § (1) bekezdése értelmében a jegyző a költségvetési rendelet-tervezetet a költségvetési szervek vezetőivel egyezteti, annak eredményét írásban rögzíti, majd a rendelet-tervezetet és az egyeztetés eredményét a polgármester a szervezeti és működési szabályzatban foglaltak szerint a képviselő-testület bizottságai elé terjeszti.

Az intézményi egyeztetésre több körben került sor, melyek eredményéről szóló jegyzőkönyvek az előterjesztés mellékletei.

A tervezés során figyelemmel voltunk a 2014. január 1-jén hatályba lépett, az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I. 11.) Kormányrendelet szabályaira, mely alapvetően változást hozott az államháztartás pénzügyi-számviteli területén. 

Az új szabályozás különválasztja a bevételi és kiadási előirányzatok alakulásának, a követelések, a kötelezettségvállalások, a más fizetési kötelezettségek és ezek teljesítésének pénzforgalmi szemléletű, folyamatos nyilvántartására szolgáló költségvetési számvitelt, illetve a vagyont, annak összetételét, a működés eredményességét és hatékonyságát, az egyes tevékenységek önköltségét eredményszemléletben mérő pénzügyi számvitelt.

A két számviteli rendszer összességében zárt rendszert alkot.

A beterjesztésre kerülő 2021. évi költségvetési rendelet-tervezet az előző évek során is megfogalmazott és meghatározott elvnek megfelelően készült, mely szerint Fonyód Város Önkormányzatának gazdálkodását 2021. évben az intézmények és az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok kiemelt hatékonyságú, gazdaságos működtetése, és a város további fejlődését szolgáló fejlesztések előkészítése és megvalósítása határozza meg.

A 2021. évi költségvetési rendelet beterjesztése és elfogadása során figyelemmel voltunk a 478/2020. (XI. 3.) Korm. rendeletben kihirdetett veszélyhelyzetre, valamint a Kat. tv. 46. § (4) bekezdésére, amely szerint a képviselő-testület feladat- és hatáskörét veszélyhelyzetben a polgármester gyakorolja.

Helyi önkormányzatok és a központi költségvetés viszonya

Az Országgyűlés a Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvényt elfogadta, így az önkormányzatok általános működtetésének és ágazati feladatainak támogatására igényelhető fajlagos támogatási összegek jóváhagyásra kerültek.

A szabályozás szerint az önkormányzatok központi finanszírozása 2021. évben is az önkormányzati feladatellátáshoz igazodó, állandó lakos számra, fajlagos vagy ellátotti létszámra alapozott támogatási rendszerben történik.

Az igénylésen alapuló jogcímek köre nem bővült, a fajlagos támogatási összeg néhány jogcím esetében növekedett (város az ellátott feladatok alapján összesen 27 jogcímen részesül támogatásban).

2020. évben Magyarország Kormánya a világot sújtó koronavírus járvány elleni védekezés nemzetgazdasági finanszírozása érdekében számos olyan intézkedést hozott, melyek az önkormányzatnál keletkező bevételek elvonását, vagy - a beszedés tilalma okán - a tervezett bevétel elmaradását jelentették.

A hozott intézkedések közül a beterjesztett 2021. évi önkormányzati költségvetés alakulására két korábbi bevételi jogcím elmaradása jelentős, hiszen már egyáltalán nem számíthatunk a beszedett idegenforgalmi után támogatásként kapott 1 Ft-ra, illetve eddig a gépjárműadó 40 %-a is helyben maradt. Ezek a jogcímek már 2020. évben elvonásra kerültek, vagyis teljesen eltűntek a támogatási rendszerből.

Helyi sajátosságok

Fonyód Város Önkormányzatának 2021. évi költségvetési rendeletének összeállítása során az előző években meghatározott alapelveket és célkitűzéseket követtük. Számba vettük mindazon bevételeket és kiadásokat, amelyek az Önkormányzat tevékenységével kapcsolatosak, jogszabályon alapulnak, vagy szerződési, megállapodási (különösen többéves) kötelezettségen alapulnak, vagy a tapasztalatok alapján rendszeresen előfordulnak, illetve az Önkormányzat vagyonának hasznosításával függenek össze.

A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény szociális és gyermekjóléti szolgáltatásokat érintő 2016. január 1-jétől hatályos módosításai szerint a járásközpont települési önkormányzatok család- és gyermekjóléti központ működtetésére kötelezettek.

A Képviselő-testület ismételt döntése szerint Fonyód Város Önkormányzata a család- és gyermekjóléti központot a Fonyód-Balatonfenyves Szociális Társulás irányítása alá tartozó Fonyódi Járás Szociális, Család- és Gyermekjóléti Központ intézményegységeként működteti 2021. évben is. A 2016. január 1-én létrejött szervezeti egység működtetése és a feladat finanszírozása azonban továbbra is kizárólag Fonyód Város Önkormányzatát terheli.

A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 2017. január 1-jétől hatályos szabályai szerint az önkormányzat a Palonai Magyar Bálint Általános Iskola, a Fonyódi Alapfokú Művészeti Iskola, a Fonyódi Mátyás Király Gimnázium és a Balaton Kollégium működtetését átadta a Klebensberg Intézményfenntartó Központnak. Ennek okán a közoktatási intézmények működtetéséhez kapcsolódó kiadások a költségvetésben nem jelennek meg, azonban az intézmények a város társadalmi és kulturális életében továbbra is fontos és kiemelt helyet foglalnak el.

 

A Kormány döntése értelmében 2021. február 1-től 4 %-kal növekedik a minimálbér és a garantált bérminimum.

Az emeléssel a minimálbér 161.000 forintról 167.400 forintra, a garantált bérminimum (szakképzett minimálbér) 210.600 forintról 219.000 forintra emelkedett.

Az önkormányzati intézmények és gazdasági társaságok személyi állományának bérezése jellemzően a minimálbér, vagy a bérminimum mértékéhez kapcsolható, így az emelkedés 1 fő esetében 73.300 Ft/év, vagy 96.200 Ft/év (járulékkal együtt) többlet kiadást jelent.

A bérrendezés forrásigénye szervezetenként – az érintett foglalkoztatottak számával:

szervezet

minimálbérre történő rendezés                       161.000 Ft/hó

garantált bérminimumra történő rendezés              219.000 Ft/hó

összesen

73.300 Ft/fő/év                     (járulékkal együtt)

96.200 Ft/fő/év                     (járulékkal együtt)

Ft/év                     (járulékkal együtt)

 

 

Fecskepart Óvoda

 

 

8

769 600

8

769 600

      Bölcsőde

 

 

6

577 200

6

577 200

PHivatal

 

 

10

962 000

10

962 000

Szociális Központ

1

73 300

24

2 308 800

25

2 382 100

 

 

 

 

 

 

 

Konyha Kft

 

 

11

1 058 200

11

1 058 200

VÜSZ Kft

15

1 099 500

29

2 789 800

44

3 889 300

 

 

 

 

 

 

 

összesen

16

1 172 800

88

8 465 600

104

9 638 400

 

 

 

 

 

 

 

 

A táblázatból látható, hogy 2021. évben a központi 4 %-os bérminimum növekedés végrehajtására 9,6  millió Ft-ot kellt saját forrásból biztosítani, és az intézkedés összesen 104 munkavállalót érint.

(Tájékoztatásul: 2020. évben a központi 8 %-os bérminimum növekedés végrehajtására 24  millió Ft-ot kellett saját forrásból biztosítani, és az intézkedés összesen 113 munkavállalót érintett.)

A beterjesztett költségvetésben a nem bérminimum összegén foglalkoztatott dolgozók esetében átlagosan 6 % bruttó bér emelkedést számoltunk arra való tekintettel, hogy az elmúlt évben az ő esetükben nem volt finanszírozható a 8 % emelkedés (6 % volt) ami hosszabb távon feszültséget szült. A képzett és gyakorlott munkaerő megtartása érdekében az egyes ágazatok közötti egyenetlenségeket korrigálni kell.

Az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről szóló 1/2020. (II.13.) rendeletben foglaltaknak megfelelően - az építési igazgatási feladatok átszervezése és azok kormányhivatalokhoz delegálása okán - 2020. március 1-től a Polgármesteri Hivatal engedélyezett létszáma 28 fő (27 fő + 1 fő rehab.foglalkoztatott).

 

 

 

A köztisztviselői illetményalap 2021. február 1. napjától tervezett összege 56.000 Ft (5,7 % emelkedés).

A szociális ágazatban az előző években ágazati jogszabályokkal bevezetett - béremelést biztosító - kötelező pótlékok továbbra is rendelkezésre állnak, azokat a rendelet elkészítésekor számba vettük. Ezek finanszírozása a központi forrásból utólagosan, a tényleges havi adatok szerint valósul meg, a bevételek között számoltunk vele.

A munkáltatót terhelő szociális hozzájárulási adó 2020. július 1-től 17,5 %-ról 15,5 %-ra csökkent, és 2021. július 1-től további 2 %-os csökkentés várható. A 2021. évi kb. 650 millió Ft önkormányzati összes bértömegre számolva ez kb. 6,5 millió Ft kiadási „megtakarítás”.

Az adatok alapján továbbra is elvárás az önkormányzat és intézményei, valamint a gazdasági társaságok tekintetében egyaránt, hogy a humánerőforrás gazdálkodásra, a munkakörök és feladatok újraszervezésére és meghatározására továbbra is kiemelt figyelmet kell fordítani a feladatok operatív megvalósítása során.

 

Bevételek

A beterjesztett költségvetésben mind az intéznyi, mind az önkornyzati saját bevételeket körültekintően terveztük ahhoz, hogy az állami költségvesből kapott bevételekkel együtt teljesíthető kiadási szintet állapítsunk meg.

Központi költségvetési kapcsolatokból származó normatív állami hozzájárulások, támogatások és átengedett bevételek

A Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi CX. törvény 2. sz. melléklete határozza meg a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatainak támogatását.

Az előző évhez képest több támogatási jogcím fajlagos összege nő. Az igénybe vehető összeget a lakosságszám, vagy az egyes jogcímhez tartozó várható mutatószám határozza meg.

Az állandó lakosok száma kis mértékben, de csökkent Fonyódon (5.183 főről 5.179 főre). Az egyes támogatási jogcímek számítása során a 2020. január 1-i állapot szerinti lakos számot kell figyelembe venni.

 

A megállapított támogatási összegek szerint 2021. évben 495 millió Ft igénybevételére jogosult Fonyód Város Önkormányzata, melyből:

·         Az önkormányzati hivatalok működéséhez az elismert hivatali létszám alapján biztosít támogatást az állam 5.475 ezer Ft/fő fajlagos összeggel, így a hivatali személyi és a dologi kiadásokra 116.344 ezer Ft támogatást várhatunk (21,25 fő mutatószám).

A támogatás fajlagos összege 2020. március 1-től 5.450 ezer Ft/fő összegre módosult, idén ez az összeg kissé tovább emelkedett.

·         A település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatok (zöldterület-gazdálkodás, közvilágítás fenntartása, köztemető fenntartása, közutak fenntartása) ellátására kapott támogatás a 2019. évi országosan összesített önkormányzati beszámolóban szereplő kormányzati funkciókon elszámolt - meghatározott mutatókra vetített - településkategóriánként számított nettó működési kiadások figyelembevételével került megállapításra 82.090 ezer Ft összegben.

·         Egyéb önkormányzati feladatokra és a polgármesteri illetmény támogatására 2.700 Ft/fő fajlagos támogatás összeggel számolva 13.983 ezer Ft a támogatás, melyet az állandó lakosok száma befolyásol.

·         A lakott külterülettel kapcsolatos feladatok támogatására 16 fő után 2.550 Ft/külterületi lakos/év támogatás illeti meg az önkormányzatot a 2020.01.01. állapot szerint, 43.350 Ft.

·         Az óvodaműködtetés köznevelési feladat, melynek keretében az óvodapedagógusok (11 fő) és az óvodapedagógusok nevelő munkáját közvetlenül segítők (7 fő)  létszáma alapján igényelhető a támogatás a dolgozók bér és járulék költségeire.

Az oviban a várható gyermek létszám 110 fő. Ez a mutató befolyásolja az óvoda működtetésére igényelhető támogatást, az ellátotti létszám alapján 97.400 Ft/fő/év fajlagos összeg.

Az adatok meghatározását követően a feladathoz összesen 82.932 ezer Ft igénybevételére jogosult az önkormányzat 2021. évben.

·         A bölcsőde finanszírozási rendszere 2018. évtől jelentősen megváltozott, itt is megjelent a két elemből álló feladat finanszírozás. Az egyik elem a szakmai dolgozók elismert létszámához kapcsolódó bértámogatás, a másik rész a gyermeklétszám alapján számított üzemeltetési támogatás.

A bölcsődei feladat (22 gyermek) 2021. évi támogatása összesen 27.996 ezer Ft.

·         A szociális ágazatnál is - szociális étkeztetés, házi segítségnyújtás és nappali ellátás - az ellátotti létszám határozza meg a támogatás összegét. A fajlagos támogatás összege a szociális étkeztetés esetében 1.100 Ft/fő, az idősek nappali ellátása esetében 27.000 Ft/fő, a házi segítségnyújtás esetében 42.900 Ft/fő összeggel növekszik. A társulásban történő feladat ellátás miatt kiegészítő támogatás is igényelhető. A jogcímekre Fonyód tekintetében összesen 36.278 ezer Ft támogatás számolható, ez 3,7 millió Ft-tal több mint 2020. évben.

·         A családsegítés és gyermekjóléti szolgálat területi feladatának ellátására az állandó lakosság száma alapján 8,2 millió Ft-ra jogosult az önkormányzat, ennek fele azonban az elszámolások szerint Balatonfenyvest illeti.

A családsegítés és gyermekjóléti központ feladat ellátása a járásszékhely települési önkormányzatot terheli, melynek finanszírozásához a támogatás a járás lakosságszáma, illetve a járáshoz tartozó települések száma alapján kerül meghatározásra 25.185 ezer Ft összegben. Az előző évekhez képest 2 millió Ft összeggel növekszik a támogatás, azonban a központ által ellátandó feladatok köre, és így a kiadások is folyamatosan nőnek. A szociális feladatok jelentősen alulfinanszírozottak.

·         A központ feladatai között 2018. évben jelent meg az óvodai és iskola szociális segítő tevékenység, melynek 2021. évi támogatása 15.384 ezer Ft.

·         A gyermekétkeztetés finanszírozása az igénybe vevők számának függvénye. Két jogcímen kap az önkormányzat támogatást, egyrészt a feladatellátásban résztvevő számított dolgozói létszám alapján (az elismert létszám 10,66 fő) a bér és járulék költségekre 25.328 ezer Ft, valamint az üzemeltetési költségekre 27.280 ezer Ft összegeket.

A rászoruló gyermekek szünidei étkeztetésére az igénybe vevők száma alapján 124 ezer Ft a támogatási összeg.

A gyermekétkeztetés feladatellátásához összesen 52.732 ezer Ft támogatást várunk.

·         A könyvtári és közművelődési feladatokra a település lakosságszáma alapján 11.238 ezer Ft központi forrással számolunk. A fajlagos támogatás 919 Ft/lakos/év összeggel nőtt 2021. évre, azonban az ágazat támogatottsága változatlanul rendkívül alacsony.

·         A támogatási rendszer átalakításával eltűnt a beszámítási összegként definiált – az önkormányzatok iparűzési adóerő-képességét tükröző – sávos elvonás, melynek összege 2020. évben 34.990 ezer Ft volt, helyette 2021. évben megjelent az önkormányzati szolidaritási hozzájárulás elvonási jogcím. Ennek összege 12.303 ezer Ft.

Az állami támogatások 2021. évi 495.207 ezer Ft összegét az előterjesztés 1. számú melléklete jogcímenként tartalmazza. Az egyes támogatások adott feladatra történő igénylését és felhasználását szigorú szabályok alapján a Magyar Államkincstár folyamatosan ellenőrzi.

Állami támogatásként megterveztük továbbá a szociális ágazatban (SzocKözpont) foglalkoztatottak ágazati pótlékára várható támogatás 18.950 ezer Ft összegét, és a 2020. évi állami támogatás elszámolása során számítottan várható 2.335 ezer Ft-ot.

Állami támogatásként számoltunk továbbá a kis és középvállalkozások számára biztosított kormányzati helyi iparűzési adó csökkentés intézkedés hatásaként kieső 80 millió Ft-ot, melyet a 25 ezer fő alatti települések külön eljárás nélkül megkapnak.

Működési bevételek

A működési bevételhez kell sorolni a szolgáltatások ellenértékét, a közvetített szolgáltatások ellenértékét, a tulajdonosi bevételeket, az áfa bevételeket és visszarüléseket, a kamatbevételeket.

Az intézményeknél csak kisebb összegekben, néhány jogcímen keletkezik működési bevétel.

A Polgármesteri Hivatalnál a hivatali munkaidőn kívül lebonyolított anyakönyvi eseményekért fizetett díjakból, illetve a SM. Kormányhivatal által a Fő u. 19. alatti hivatali B épület rezsi költségének megfizetéséből keletkezik 2.620 ezer Ft működési bevétel.

A FOKI esetében a könyvtári és az igénybe vehető szolgáltatások díjaiból (internethasználat, fénymásolás), valamint a kulturális programok és a múzeum belépőjegyeinek értékesítéséből, illetve a helyiségek bérbeadásából képződik 3.000 ezer Ft bevétel.

A Fecskepart Óvodánál és Bölcsődénél bevételt nem tervezünk.

Az intézmények feladatellátása során keletkező tervezett bevétel összesen 5.620 ezer Ft.

Az önkormányzati vagyon hasznosításából származó bevételeink – lakások, iroda helyiségek, üzletek, területek, piac bérbeadása – várhatóan az előző évi szinten alakulnak, mert a bérlők teljesítik fizetési kötelezettségeiket. A korábbi évek alatt képződött és ügyvédi eljárásra átadott ügyeink követeléseiből számottevő bevétel nem várható.

A helyiségek, területek bérbeadási jánál a 2021. évre megállapított díjakkal, illetve a jelenleg hatályos önkormányzati rendeletek és szerződések alapján terveztünk 45 millió Ft összegben.

A 2020. évi teljesítési adatokat alapul véve a piaci bérletekből 60 millió Ft bevételt terveztünk.

A gyermekétkeztetésből keletkező jelentősebb összegű bevételt a Fonyód Konyha Kft. szedi be, azonban 2018. évtől pénzügytechnikailag a cég által beszedett térítési díjak nettó összegét az önkormányzat bevételeként is ki kell mutatni, melyre 20.000 ezer Ft-ot számolunk.

(A pénzügytechnikai művelet +/- egyezősége érdekében a kiadás oldalon ezzel azonos összegben meg kell emelni a gazdasági társaságnak adott támogatás összegét, ezt ott is megemlítjük.)

A tervezett telekértékesítésből származó felszámított Áfa-t is meg kell tervezni, mely 21.816 ezer Ft.

Kamatokból, valamint a közműdíjak továbbszámlázásából eredően 5.005 ezer Ft működési bevétel várható.

Az önkormányzat saját feladatellátásából eredően keletkező tervezett bevétel összesen 151.821 ezer Ft.

Közhatalmi bevételek – Adóbevételek

A helyi adó továbbra is a legjelentősebb bevételi forrása az önkormányzatnak.

2018. január 1-től, Fonyód Város Önkormányzat közigazgatási területén építményadó tekintetében az adókedvezményre való jogosultság a lakóingatlan életvitelszerű használatával keletkezik, melyet igazolni kell. Ennek eredményeként alakul ki a kedvezményezetti kör.

A jelenleg hatályos 10/2018. (X.19.) Önkormányzati rendelet a helyi adókról jelentős kedvezményt biztosít azok számára, akik az ingatlan-nyilvántartásban lakóház/lakás elnevezésű ingatlanjukat életvitelszerűen használják, és annak tényét igazolják. A tavalyi évben 1.588 adóalany részesült kedvezményben.

Telekadó tekintetében Fonyód Város Önkormányzat Képviselő- testületének a helyi adókról szóló rendeletének 17.§ (6) pontja alapján igénybe vett adómentességet az adó alanya évente köteles nyilatkozattal igazolni. A 2020-as évben az említett adómentességgel kapcsolatos nyilatkozatok meglétét kiemelt figyelemmel vizsgálta az Önkormányzati Adóhatóság. A felülvizsgálat során számottevő változás nem keletkezett a telekadó bevétel vonatkozásában, azonban a felülvizsgálat eredményeként a 2019. évi 122 kedvezményezett adóalany száma a tavalyi évben 87 főre csökkent.

Az idegenforgalmi adó mértéke a 2020. évben nem változott, személyenként és vendégéjszakánként 400 forint összegben került meghatározásra. Adataink szerint 2020. évben Fonyódon 130.418 az igénybe vett vendégéjszakák száma összesen, melyből az adóköteles éjszakák száma 97.686.

A 2019. évhez képest az igénybe vett vendégéjszakák száma 14 048 vendégéjszakával csökkent. A 140/2020. (IV.21.) Kormányrendelet 5.§-a értelmében a 2020. április 26-tól, 2020. december 31-ig terjedő időszakban az idegenforgalmi adót az adó alanyának nem kellett megfizetnie, az adó beszedésére kötelezettnek nem kellett beszednie és befizetnie. Azonban ha a megállapított adó nem nulla, abban az esetben a bevallása kötelező volt. Ezáltal az idegenforgalmi adóból származó bevétel a 2020-as évben, az előző évhez viszonyítva csaknem 96 %-kal lecsökkent. Mindezeket figyelembe véve a 2021.évi idegenforgalmi adó tervezett összege 39.000 ezer Ft.

A 2019. évtől Fonyód Város Önkormányzat illetékességi területén bevezetésre került az ideiglenes jelleggel végzett iparűzési adó az építőipari tevékenységet, valamint természeti erőforrás feltárását, kutatását végző vállalkozások tekintetében. A 2020-as évben az ideiglenes jelleggel végzett helyi iparűzési tevékenység adóköteles napjainak a száma 1.161 volt, amelyből 1.360.000 forint bevétele származott Fonyód Város Önkormányzatának. Nem volt tehát számottevő azok köre, akik az ideiglenes jellegű iparűzési adó hatálya alá bejelentkeztek, így a helyi iparűzési adó bevételt nagymértékben nem befolyásolta ennek az adónemnek a bevezetése.

A 2020-as évben az előző évhez képest több mint 26 millió forinttal növekedett Fonyód Város Önkormányzatának iparűzési adó bevétele. Köszönhetően a 2020-as évben az Önkormányzati Adóhatóság ezen adózói kör kiemelt ellenőrzésének.

Növelte a vállalkozók letelepedési szándékát, hogy az állandó jelleggel végzett iparűzési tevékenység esetében az adó évi mértéke az adóalap 1,8 %-a.

Az adóbevételek 2016-2020. évek közötti alakulását és a 2021. évre kitűzött tervszámokat a következő táblázat mutatja:

(ezer Ft)

Adónemek

 2016. év

  2017. év

 2018. év

2019. év

2020. év

2021. évi tervezett

Építményadó

281 338

284 981

291 679

281 566

304 123

300 000

Telekadó

35 565

50 462

29 231

29 114

37 789

30 000

Helyi iparűzési adó

135 020

189 052

217 976

161 879

188 813

100 000

Gépjárműadó

17 860

19 799

19 999

20 745

20 567

0

Idegenforgalmi adó

42 821

40 413

44 833

41 474

1 859

39 000

Talajterhelési díj

1 459

2 288

1 870

2 097

1 624

1 900

Bírság, pótlék

2 679

3 413

2 462

2 427

2 245

2 500

Összesen

516 741

590 408

608 050

539 302

557 023

473 400

 

A tervszámok kialakítása során figyelembe vettük a jelenleg ismert és 2021. évre hatályos változásokat.

A gépjárműadóval kapcsolatos feladatokat 2021. január 1-jétől az Állami Adóhatóság veszi át a 2020. évi CXVIII. törvény 101.§-a alapján. Az Önkormányzati Adóhatóság gépjárműadóban fennálló hatásköre 2021. évtől kezdődően megszűnik. Ennek következtében 2021. évtől Fonyód Város Önkormányzatának bevétele a gépjárműadóból nem származik.

A pandémia okozta veszélyhelyzet megszűnéséig a 2021. évtől kezdődő időszakban eltöltött vendégéjszaka utáni idegenforgalmi adót az adó alanyának nem kell megfizetnie, jelent meg 696/2020. (XII.29.) Kormányrendeletben. Az adó beszedésére kötelezettnek nem kell beszednie és befizetnie, viszont a be nem szedett adót, amelynek összege nem nulla, be kell vallania. Az adónem esetében nagy a bizonytalanság, ennek ellenére 39.000 Ft idegenforgalmi adó bevételt tervezünk.

A 2021. évben végződő adóévben a helyi iparűzési adó tekintetében a 2004. évi XXXIV. törvény szerinti mikro-, kis- és középvállalkozások számára az adó mértéke 1 %-ra csökken. Az ideiglenes helyi iparűzési adót hatályon kívül helyezték, továbbra is az 1990. évi C. törvény 37.§-a szerinti rendelkezést kell alkalmazni. Az adó mértékének csökkentése következtében a helyi iparűzési adó tekintetében jelentősen kevesebb, vagyis 100 millió Ft bevétellel számolunk.

A hátralékok év végi állományát mutatja a következő táblázat 2016-2020. évekre:

(ezer Ft)

Adónemek

Hátralékok 2016. évben

Hátralékok 2017. évben

Hátralékok 2018. évben

Hátralékok 2019. évben

Hátralékok 2020. évben

Építményadó

50 808

44 230

37 892

35 198

18 677

Telekadó

15 342

10 953

9 617

11 746

5 758

Helyi iparűzési adó

14 698

11 593

14 495

4 756

8 501

Gépjárműadó

12 310

9 398

9 064

8 187

9 144

Idegenforgalmi adó

646

665

458

947

53

Talajterhelési díj

1 124

1 985

1 543

1 386

2 285

Bírság, pótlék

23 914

15 825

14 504

13 684

13 376

Összesen

118 842

94 649

87 573

75 904

57 794

 

A felhalmozódott adóhátralék az éves kivetés összegéhez viszonyítva 13 %-ról, 9,4 %-ra csökkent, melynek további csökkentésére kiemelt figyelmet fordítunk. Erre való tekintettel 2021. évben is folytatni kell a követelés állomány csökkentése érdekében megkezdett adóhatósági intézkedések sorozatát.

Felszólításokkal, illetve végrehajtási cselekményekkel, elsősorban inkasszó, munkabér, nyugdíj letiltás és jelzálogjog bejegyzéssel próbáljuk meg érvényesíteni jogos követeléseinket.

Az adóhátralékok állományának csökkentése mellett továbbra is nagy hangsúlyt kell fektetni adóellenőrzések foganatosítására, mellyel az év során többletbevétel érhető el.

A fentieken túl további célként fogalmazódik meg, hogy az adóhatósági tevékenység gyakorlása során megfelelő kommunikációval és gyakorlati eszközökkel el kell érni a helyi adó fizetők közreműködő együttműködését.

Működési célra kapott támogatások

A Munkaügyi Központon keresztül bonyolított foglalkoztatási programok kerete jelentősen leszűkült, annak ellenére, hogy a pályázatok keretében foglalkoztatottak a város közfeladatainak ellátásában aktív részt vevők. Az igénybe vehető támogatás intenzitása változó 70-100 %. A folyamatban lévő szerződés alapján tervezett támogatási bevétel 139 ezer Ft az önkormányzatnál várható.

Működési célú támogatás a tárgyévi költségvetésben a DBSZT-től a társulás munkaszervezeti feladatainak 2021. évi ellátására átvett 2.725 ezer Ft.

A működési célú támogatások éves tervezett összege 2.864 ezer Ft.

Felhalmozási bevételek

A felhalmozási bevételek az önkormányzat pályázatai esetében az önerő részét képezik, így a szükséges források biztosítása érdekében célul tűzte ki a Képviselő-testület a forgalomképes, üresen álló ingatlanok értékesítésének, hasznosításának lehetőségét.

A Képviselő-testület döntései szerint kerülhetnek esetlegesen értékesítésre az alábbi

telkek:

·         Tompa Mihály utcai telek

·         Liget utcai telek

ingatlanok:

·         József Attila utcában lévő un. Halászó Macska ingatlan

·         Niklai utcai ingatlan

·         Bartók Béla utcai Kollégium ingatlana

 

A 2021. évi költségvetési évben – a Képviselő-testület korábbi döntései értelmében realizálódik pénzügyileg

telkek:

·         Trombitás utcai telkek

·         Turul utcai telkek

ingatlanok:

·         0155/13 erdő

 

A vagyontárgyak értékesítéséből összesen nettó 246.850 ezer Ft felhalmozási bevételt, és a telkek értékesítéséhez kapcsolódó 21.816 ezer Ft áfa terveztünk.

Pályázati támogatások

A folyamatban lévő és az év során várható pályázati támogatások között az alábbiakat terveztük:

- Kilátó projekt                                                                 268.045 ezer Ft,

- Strandok 2021. évi fejlesztése                                      120.000  ezer Ft.

A támogatási szerződések szerint a Fonyód-Csisztapuszta kerékpárút építés projektre már 2018. évben megérkezett a támogatás 100 %-a, a Balaton madártávlatból – Kilátó építés projektre 2019. évben előleg érkezett. Ezek fel nem használt összegét előző évi maradványként kell számolni a tárgy évi költségvetésben.

A tervezés során a bevételi oldalon a rendeletben csak a 2021.évben realizálódó támogatási összegeket vettük figyelembe az ismert és várható pénzügyi ütemezés alapján. Az egyensúly biztosítása érdekében a kiadások között is csak az ütemezés szerint várható – forrással biztosított – kiadásokat terveztük.

Előző évi maradvány

Az előző évi maradványok között a 2020. december 31-i számlaegyenlegeket vettük figyelembe, amely azonban a 2020. évi zárszámadás elfogadásával - bizonyos korrekciós tényezők miatt - változhat. Ebben az esetben a rendelet módosításával át kell majd vezetni a korrigált adatokat.

Az önkormányzat és intézmények 2020. évi pénzmaradványainak tervezett összege 1.010.100 ezer Ft, melyből a

- működési célú maradvány                                      271.061 ezer Ft

- a fejlesztési bevételekből származó maradvány      739.039 ezer Ft

- a projekt számlák maradványa                    739.039 ezer Ft

Projekt számlákon a Fonyód-Csisztapuszta kerékpárút építés projektre – támogatási szerződés szerint már megkapott előleg (teljes támogatási összeg megérkezett előlegként), a Balaton madártávlatból – Kilátó építés projekt előlege, és a 2020. évi strandfejlesztés még fel nem használt támogatásai szerepelnek maradványként.

Finanszírozási bevétel és kiadás

2020. év végén a Magyar Államkicstár 19.808 ezer Ft előleget folyósított a 2021. évi állami támogatásból, melyet finanszírozási bevételként és kiadásként is egyaránt el kell számolni.

 

Az önkormányzat és intézményei 2021. évi működési és felhalmozási bevételeinek főösszege 2.895.000 ezer Ft.

Kiadások

Az önkormányzat költségvetésének tervezése során legfontosabb szempont az önkormányzat fenntartásában lévő intéznyek és az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok kiemelt hatékonyságú, gazdaságos működtetése és az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatainak magas színvonalú ellátása.

Személyi juttatások és járulékok

A személyi juttatások tekintetében az intézmények és az önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok figyelembe vették az előző évek alapján követett alapelveket, a létszámok a szakmai feladatellátáshoz igazodva kerültek kialakításra.  

A 2021. január 1-jétől hatályos minimálbér és garantált bérminimum szabályok érvényre juttatása jelentős forrást igényel az előzőekben már bemutatott adatok szerint.

Polgármesteri Hivatal személyi kiadásai között 27 + 1 fő rehab. foglalk. státuszt tartalmaz a tervezet - bérköltségét, cafetéria és munkába járás költségtérítésének összegét kell számítani.

A közszolgálati tisztviselők illetményalap mértéke 2021. február 1-től 56.000 Ft.

A tisztviselők éves cafetéria-juttatás kerete 2021. évben is a jogszabály által meghatározott kötelező mértékű bruttó 280.000 Ft/fő/év, mely magába foglalja a munkáltatót terhelő közterheket is.

A hivatalnál 10 főt érintett a garantált bérminimum 219.000 Ft/hó összegre történő emelése, mely mutatja, hogy a tisztviselők munkájának anyagi elismerése még mindig rendkívül alacsony.

2021. évben jubileumi jutalomra 2 tisztviselő szerez jogosultságot.

Az idegenforgalmi adóellenőrök megbízási díjának tervezett összege 5.000 ezer Ft.

A Polgármesteri Hivatal 2021. évi működésére tervezett bér és járulék kiadás 147.140 ezer Ft, mely 10,7 millió Ft-tal kevesebb, mint előző évben.

A Fecskepart Óvoda személyi kiadásai között az engedélyezett és betöltött 18 fő bér és bérjellegű juttatásait tartalmazza, a pedagógus életpálya-modell bevezetésével meghatározott kötelező mértékekkel (a pedagógusok 2020. július 1-től 10 % béremelésben részesültek).

2 fő óvodapedagógus sikeresen vett részt az előmeneteli rendszer keretén belül lebonyolított minősítési eljárásban.  Ők 2016. január 1-jétől pedagógus II. kategóriába kerülnek besorolásra, melyhez kapcsolódó többletkiadás kiegészítő állami támogatásként 2021. évben is biztosított. A 2021. január 1-től kinevezett intézményvezető mesterfokozatú pedagógus, esetében kiegészítő bértámogatás hívható.

Az intézménynél egy korábban megüresedett státuszra évente, határozott idejű jogviszony keretében 1 fő óvodatitkár kerül foglalkoztatásra, a feladat állami támogatással történő finanszírozása gyermeklétszámhoz kötött (csak 100 fő felett biztosított).

Az intézménynél 8 főt érintett a garantált bérminimum 219.000 Ft/hó összegre történő emelése, illetve a nem pedagógus, nevelő-oktató munkát segítő alkalmazottak részére 2021. január 1-től központi intézkedéssel 7 %, február 1-től – hasonlóan az előző évhez – saját hatáskörben + 3 % illetményemelés valósul meg.  

A cafeteria-juttatás összege 10 ezer Ft/fő/hó.  

2021. évben 1 fő szerez jogosultságot jubileumi jutalom megállapításra.

A Bölcsőde intézményegység feladatai a szociális ágazathoz tartoznak, a 7 fő engedélyezett közalkalmazotti státuszból év elején 1 betöltetlen. 6 főt érintett a garantált bérminimum 219.000 Ft/hó összegre történő emelése. Ágazati intézkedéssel, a besorolástól függően jogosultak pótlékra a dolgozók 2021. január 1-jétől.

A cafeteria-juttatás összege 10 ezer Ft/fő/hó. 

Az intézmény 2021. évi működésére tervezett bér és járulék kiadás 114.525 ezer Ft.

              A Fonyódi Kulturális Intézmény meghatározott létszáma 8,5 fő. Az intézmény munkavállalóinak korábbi közalkalmazotti jogviszonya 2020. november 1-től hatályos változás szerint már a Munka Törvénykönyve hatálya alá tartozik. A személyi juttatásokra esetükben 6 % bér növekedést számolunk.

Az intézmények és a gazdasági társaságok alkalmazottai számára jogszabály nem írja elő a cafeteria juttatás megállapítását, de az előző évekhez hasonlóan 2021. évben is biztosította nettó 10 ezer Ft/fő/hó összegű juttatás.

Valamennyi önkormányzati intézmény és gazdasági társaság munkavállalója vonatkozásában egyszeri nettó 60 ezer Ft/fő/év összegű jutalom jogcímen fizethető juttatás kifizetéséhez biztosított a forrás a költségvetésekben.

Az önkormányzat és intézményei személyi juttatások kiemelt előirányzatának 2021. évi összege 302.545 ezer Ft.

A személyi juttatások után a munkáltatót terhelő szociális hozzájárulási adó mértéke 2021. évben tovább változik és 15,5 %-ról várhatóan 13,5 %-ra csökken július 1-től. Az önkormányzat és intézményei tekintetében 2021. évben a munkáltatót terhelő járulékok tervezett összege 51.950 ezer Ft.

Dologi kiadások

A tervezés alapvető szemlélete az volt, hogy a feladatellátáshoz szükséges működési feltételek megfelelő mértékig biztosítottak legyenek.

A dologi kiadások számítása során - a koncepció elvének megfelelően - a 2020. évi teljesítési adatokat bázisként vettük figyelembe a közüzemi és a folyamatos teljesítésű szerződések esetében és a szakmai feladatok teljesítéséhez kapcsolódó kiadások esetében is.

A dologi kiadások legjelentősebb részét a közüzemi kiadások jelentik, s ennek tudatában véleményünk szerint releváns mértékű megtakarítás érhető el a teljesítmények felügyeletével. Ennek érdekében szerződéseinket kontroll alatt tartjuk és a kedvezőbb paraméterek elérése érdekében folyamatosan felülvizsgáljuk.

 

 

2015. decemberi ülésén a képviselő-testület döntést hozott a közvilágítás korszerűsítésére, mely karbantartásként kerül elszámolásra. 2021. évben 55.850 ezer Ft a közvilágításra tervezett kiadás.

A piac működtetésre 5.050 ezer Ft, a helyi autóbusz közlekedés biztosítására 4.453 ezer Ft,  az ügyeleti ellátásra szolgáltatási díjként 24.600 ezer Ft dologi kiadást terveztünk.

A Fecskepart Óvoda és Bölcsőde dologi kiadása összesen 13.100 ezer Ft. A szakmai és működtetési feladatokra jutó kiadásokat az ismert adatok és szerződések szerint határoztuk meg.

A Fonyódi Kulturális Intézmények a város kulturális életének meghatározó, zponti intéznye. Ezért kiemelt jelentőségűnek tartjuk az intézmény működtetését és az önkornyzati rendezvények szervezésében való közreműködését is.

A pandémia miatt fennálló veszélyhelyzetben 2020. november óta zárva tart az intézmény, látogatókat még bizonytalan ideig nem fogadhatnak.

Az intézmény dologi kiadásainak összege 27.590 ezer Ft, melyből könyvek beszerzésére 1,3 millió Ft, a közműdíjakra 3,3 millió Ft, a városi és önkormányzati hivatalos rendezvényekre 19.672 ezer Ft a tervezett előirányzat.

Az önkormányzat a kulturális feladatok támogatására csekély összegű 11.238 ezer Ft állami támogatásban részesül, azonban a könyvtári és közművelődési érdekeltség növelő támogatás, muzeális intézmények szakmai támogatása központosított előirányzatból a könyvtárak állománygyarapításához és a közművelődési infrastruktúra technikai, műszaki fejlesztéséhez, valamint a muzeális intézmények szakmai fejlesztéséhez év közben pályázati úton támogatás nyerhető.

A sikeres pályázathoz önerőt kell biztosítani, melynek összegét 1 millió Ft-ban terveztük.

A Fonyódi Polgármesteri Hivatal dologi kiadásainál – a többi intézményhez hasonlóan – a közüzemi díjakat és a működéshez, szakmai feladatok ellátásához szükséges alapvető kiadásokat tervezzük.

A dologi kiadások tartalmazzák a hivatal szakmai munkavégzésnek hátteréül szolgáló informatikai rendszerek használatának, karbantartásának kiadásait, az ügyviteli feladatok ellátásának, telefon és internet kiadások, postázás, irodaszerek beszerzésének kiadását, a járművek üzemeltetésének, karbantartásának költségeit, továbbképzések és foglalkozás egészségügyi ellátás kiadásait, a hivatal közmű kiadásait.

A hivatal dologi kiadásainak előirányzati összege a 2020. évitől 3,8 millió Ft-tal kevesebb 36.800 ezer Ft. Ebből 30.300 ezer Ft a közüzemi díjakra, üzemeltetésre és postai díjakra fordított kiadás, és 6.500 ezer Ft a szakmai feladatellátás kerete.

 

 

Szociálpolitika

A helyi szociális ellátásokat a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 19/2017. (XI.10.) önkormányzati rendelet szabályozza (továbbiakban Ör).

A 2021. évben várhatóan kifizetésre kerülő helyi rendelet által szabályozott támogatások számításánál a 2020. évi adatok mellett az Ör. alapján jelentkezhető többlet kiadásokat is alapul vettük.

Az alábbi táblázat a különböző címekre kialakított 2021. évi keretszámokat mutatja: (ezer Ft)

Ellátás megnevezése

Tervezett keret

Rendkívüli települési támogatás – Átmeneti pénzbeli támogatás

1 000

Rendkívüli települési támogatás - Temetési segély

300

Települési támogatás - Lakásfenntartási támogatás

1 200

Települési támogatás - Gyermekvállalási támogatás

2 000

Rendkívüli települési támogatás - Közlekedési támogatás

500

összesen

5 000

 

Fonyód Város Önkormányzata csatlakozott a Bursa Hungarica önkormányzati ösztöndíjpályázathoz, melynek keretében 2021. évben 720 ezer Ft önkormányzati támogatás megfizetésével részesülnek a szociálisan rászoruló hallgatók 1.000 – 5.000 Ft/hó összegű támogatásban. A pályázati rendszer ugyanezen összeggel támogatja a hallgatót havonta.

Az Ör. 13/A.§-a a városunkban korábban gyakorlattá vált fonyódi polgárrá avatást szabályozza, melyre 2020. évben 17 gyermek számára 10.000 Ft értékű utalvány került kiosztásra. A szabályozás szerint az avatást megelőző év április 1. napjától az avatás évének március 31. napjáig fonyódi lakcímet vagy bejelentett fonyódi tartózkodási helyet létesítő minden fonyódi 1 éven aluli gyermek részesül a juttatásban.

A szociális rendelet által szabályozott támogatásokat igénybe vevő ellátottak száma a korábbi évekhez viszonyítva némi emelkedést mutat.

A helyi szociális rendeletünk 2020. évben a fentieken kívül újabb ellátási formát nem állapított meg és jelenleg nincs újabb ellátási formára koncepció előkészületben.

 

 

 

Működési célú pénzeszköz átadás

Az önkormányzat kizárólagos önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságokkal valósít meg meghatározott kötelező és önként vállalt feladatokat.

Az önkormányzat a Fonyód Konyha Nonprofit Közhasznú Kft. működtetésével biztosítja a gyermekétkeztetést és a szociális étkeztetést. A gyermekétkeztetés ellátásához állami támogatás igényelhető a felmerülő bérkiadások és kimutatott üzemeltetési kiadások függvényében.

A gyermekétkeztetésből keletkező jelentősebb összegű bevételt a Fonyód Konyha Kft. szedi be. 2018. évtől pénzügytechnikailag a cég által beszedett térítési díjak nettó összegét az önkormányzat bevételeként is ki kell mutatni. Erre 20.000 ezer Ft-ot számolunk.

 

A pénzügytechnikai művelet +/- egyezősége érdekében az önkormányzati költségvetés kiadási oldalán ezzel azonos összegben meg kell emelni a gazdasági társaságnak adott támogatás összegét, ezt azonban pénzforgalom nélkül kell lebonyolítani, a cég felé támogatásként a 92.929 ezer Ft kerül megfizetésre.

A támogatási összeget ennek megfelelően 92.929 ezer Ft + 20.000 ezer Ft = 112.929 ezer Ft keretben kell megállapítani.

A gyermekétkeztetésre kapott 2021. évi állami támogatás 52.732 ezer Ft.

A Fonyód Média Nonprofit Kft. 2021. évi alapfeladatainak ellátásához a saját bevételeinek figyelembe vételével 7.000 ezer Ft támogatást biztosít az önkormányzat.

A társaság tevékenységeként, prioritásként jelentkezik Fonyód város arculatának megújítása és a város márkázáshoz kapcsolódó teljes körű marketing tevékenység kialakítása, fejlesztése. Ezzel kapcsolatos feladatok ellenőrizhetően a társaságnál koncentrálódnak, melyre 12 millió Ft a tervezett keretösszeg.

A Fonyódi Városfejlesztési és Városüzemeltetési Nonprofit Közhasznú Kft. a 2021. évi feladatainak és az ahhoz kapcsolódó költségek tervét beterjesztette. A feladatok kialakítása során fő szempont volt, hogy tartalmazza a város teljes külső megjelenésének további átalakítását, a közterületek parkosítását, karbantartását, a strandok igényes, megfelelő színvonalú működtetését.

A bevételek és a kiadások számbavételét követően a társaság tervezett 2021. évi működési támogatása 352.965 ezer Ft.

A beterjesztett fejlesztési kiadások esetlegesen további döntéseket igényelnek, így a társaság fejlesztési feladatainak megvalósítására 84.891 ezer Ft a képzett fejlesztési céltartalék.

Az Egészségügyi Nonprofit Kft. az önkormányzattól átvállalt kötelező feladatként szervezi az alapellátási feladatok közül a háziorvosi ügyeletet. Az ügyeleti feladatokat Fonyód és Balatonfenyves önkormányzata együttesen finanszírozza, azonban Balatonmáriafürdő település is jelezte csatlakozási szándékát. Az ellátási terület kibővítése érdekében a cég működési engedélyét módosítani kell, számításunk szerint a 2021. évi költségvetéséből várhatóan 24.600 ezer Ft szolgáltatási díjat fizet.  

Az alapellátási feladatok költségeihez 8.000 ezer Ft a tervezett támogatási összeg.

A város egyes kötelező szociális feladatait - a kedvezőbb finanszírozású társulási keretek között - a Fonyód-Balatonfenyves Szociális Társulás által irányított Fonyódi Járás Szociális, Család- és Gyermekjóléti Központ feladatellátásában valósítja meg.

Az intézmény látja el 2016. január 1-jétől a járási központ települések kötelező feladatellátásába rendelt család- és gyermekjóléti központ feladatait a Fonyódi járás közigazgatási területén. A szabályok szerint az intézményegység finanszírozása Fonyód Város Önkormányzatát terheli, melyhez 25.185 ezer Ft Ft állami támogatás érkezik.

A központ feladatai között 2018. évben jelent meg az óvodai és iskolai szociális segítő tevékenység, melynek 2021. évi várható támogatása 15.384 ezer Ft.

Az 1. sz. mellékletben bemutatjuk az egyes szociális feladatokhoz mutatószámok alapján igényelt támogatások összegét.

A feladatok kiadásainak részletes kidolgozása, és a hozzá kapcsolódó bevételek összerendezése, valamint a társult Balatonfenyves Önkormányzattal történt előzetes egyeztetések (közös kiadások megosztása vonatkozásában) után számolva 32.810 ezer Ft saját forrást biztosít a város a feladatokhoz, valamint átadásra kerül a társulás felé a Fonyód által lehívott állami támogatás, szociális ágazati és kiegészítő pótlék is, összesen 140.449 ezer Ft.

Balatonfenyves Önkormányzata az intézményvezetői feladatok ellátásához és a hivatali munkaszervezeti feladatokhoz összesen 3.644 ezer Ft-tal járul hozzá, mely a Fonyódra jutó kiadásokba beszámításra kerül, csökkentve a hozzájárulás összegét.

Az önkormányzat a költségvetésében szabályozott keretek között biztosít forrást egyéb önként vállalt feladatokra, mellyel támogatja a helyi civil szervezetek társadalmi szerepvállalását és tevékenységét, kiemelt tekintettel a turisztikai és sport tevékenységekre, ennek 2021. évi kerete 12.000 ezer Ft. A támogatások odaítélésének elsődleges célja a társadalmi szervezetek bevonása az önkormányzati feladatok ellátásába.

Fonyódi Turisztikai Egyesület 2021. évi működésének támogatására 8 millió Ft, valamint a fonyódi kiemelt idegenforgalmi, turisztikai rendezvények szervezéséhez és lebonyolításához 12 millió Ft a kialakított támogatási keret. Az egyesület részére összesen 20 millió Ft támogatási keretet tartalmaz a tervezet 2021. évre.

 

Fejlesztési feladatok

Terveink és a folyamatban lévő pályázati eljárások alapján állítottuk össze az év során várható fejlesztési feladatokat az alábbiak szerint:

Felújítások

- Óvoda konyha felújítás befejezése                                                                  

A Fecskepart Óvoda felújításához kapcsolódott és 2021. évre áthúzódik az óvodai konyha felújításának befejezése és pénzügyi teljesítése. A felújítás saját forrásból valósult meg, a végszámla kifizetésére 8.867 ezer Ft szükséges.

- Polgármesteri Hivatal tető felújítás                                                                

Az épület teteje rendkívül rossz állapotú, a nagy esőzések alkalmával beázik.

Pályázati forrásból tervezzük az épület teljes felújítását, de ez jelenleg nem elérhető.

A teljes tető javítása halaszthatatlan, erre 40.000 ezer Ft saját erőből finanszírozott kiadást tervezünk.

- Strandok fejlesztése

A Kisfaludy program keretében 2019. évben elkezdődtek a szabadstrandok infrastrukturális fejlesztései. 2020. évben folytatódott a program, a támogatási összeg és várhatóan 2.131 ezer Ft saját erő kifizetése 2021. évben realizálódik (összesen 167.861 ezer Ft). A 2021. évi fejlesztési ütemre 120.000 ezer Ft támogatás érkezését várjuk, és ezt az összeget tartalmazza a kiadás oldal is.

- Gyalogátkelőhelyek létesítése

Fonyódligeten és az Ady Endre utcában összesen 4 db gyalogátkelőhely létesítését terveztük 12.000 ezer Ft összegben, mely a tervezést és a megvalósítást is tartalmazza.

- Vitorlás utca szennyvíz hálózat gerinc építés

A hálózati gerinc kiépítésére 2020. évben is különítettünk el forrást, azonban ez várhatóan 2021. évben fog realizálódni 4 millió Ft összegben.

Beruházások

- Csiszta kerékpárút építés

A Fonyód-Buzsák Csisztafürdő között létesítendő kerékpárút építése 100 % TOP forrásból, 469.985 ezer Ft támogatási összeg felhasználásával fog megvalósulni 2018-2022. években.

A támogatás teljes összege 2018. évben megérkezett előlegként a MÁK-nál vezetett projekt alszámlára. 2021. évre a teljes fennmaradó 456.837 ezer Ft összeget kiadásként tervezzük, a felhasználás a megvalósítás (tervezés és kivitelezés) ütemében történik majd az év során.

- A Balaton madártávlatból – Kilátó építés és sétány felújítás

A Magyar Turisztikai Ügynökség pályázatában az önkormányzat konzorciumi tagként vesz részt. A kilátók és kilátópontok hálózatba kapcsolására kiírt pályázat keretein belül új műszaki tartalommal a Várhegy kilátó környezetének rendezésére, valamint a Szaplonczay sétány felújítása, kiszolgáló épület építése, a Sipos-hegyi sétány kandeláberes világításának kiépítése fog megvalósulni a kapott pályázati forrásból.

A 2019. évben támogatási előleget kaptunk, melyből a még fel nem használt maradvány összege 104.574 ezer Ft és a megvalósítás érdekében a további 268.045 ezer Ft lehívását is tervezzük. A beruházásra tervezett 2021. évi kiadás 372.619 ezer Ft.

- Városi strand 2. kajaktároló építése

A Magyar Kajak-Kenu Szövetség nyertes pályázatával létesült a Városi strandon 1. sz. kajak-kenu tároló, melyhez 2021. évben egy következő tároló építését tervezzük 20.000 ezer Ft saját forrásból.

- Térfigyelő kamera rendszer

A lakosság által régóta igényelt és a város közbiztonságát erősítő beruházás a térfigyelő kamera rendszer építése. A Képviselő-testület döntése szerint az előkészítési munkák már előrehaladottak. A tervezet szerint 18.940 ezer Ft saját forrásból a kamera rendszert működtető infrastruktúra kerül megvalósításra hálózattal együtt, illetve a kiépítéstől függően fogjuk kihelyezni szakaszosan a kamerákat is.

- Posta épület (Ady E. utcai)

A 2021. évi beruházási tervek között szerepel az Ady E. utcai Posta épület 1324/2169. tulajdoni részének megvásárlása, melyre 80.000 ezer Ft került elkülönítésre. Ebben az ügyben konkrét döntés még nem született.

- Gázcsere telep vásárlás

A 191/2020. (XII.17.) polgármesteri döntés szerint megvásárlásra kerül a korábbi gázcsere telep 63.820 ezer Ft összegért, 5 éves pénzügyi ütemezéssel. A vételárból 20 millió Ft összeg kifizetése 2021. évben történik.

- Sportcsarnok külső közművek létesítése (ivóvíz ellátás és szennyvíz elvezetés)

Az önkormányzat érvényes vízjogi létesítési engedéllyel rendelkezik az épülő új sportcsarnok külső közműveinek (ivóvíz ellátás és szennyvíz elvezetés) kiépítésére, melyet a 2021. évben 35  millió Ft saját erő finanszírozással tervezünk megvalósítani.

- A Fonyódi Kulturális Intézmény költségvetésében bruttó 1.000 ezer Ft eszközbeszerzést terveztünk, mely a 2021. évi közművelődési érdekeltségnövelő pályázat önereje.

- A Fecskepart Óvoda és Bölcsőde intézmény költségvetésében 680 ezer Ft szerepel informatikai és tárgyi eszközök (háztartási gépek - mosógép, mikro sütő) beszerzésére.

- A Polgármesteri Hivatal tárgy évi költségvetése informatikai eszköz beszerzésre 2.300 ezer Ft keretet tartalmaz.

A 2021. évre tervezett fejlesztési kiadások összege 1.369.104 ezer Ft.

Tartalékok

A rendelettervezetben tartalékok képzése az alábbiak szerinti

·         az általános tartalék                                  50.000 ezer Ft, 

·         a fejlesztési céltartalék                           124.891 ezer Ft,

melyből  

·         a fejlesztési tartalék                                                                40.000 ezer Ft,

·         a VÜSZ fejlesztési céljaira                                                    84.891 ezer Ft.

 

Fonyód Város Önkormányzat fentiek szerint előkészített és beterjesztésre kerülő 2021. évi költségvetése bevételi és kiadási előirányzatának főösszege                  

2.895.000 ezer Ft.

 

Összefoglaló

A beterjesztett rendelet-tervezet a rendelkezésre álló információk alapján és a hatályos jogszabályoknak megfelelően mutatja be Fonyód Város Önkormányzatának 2021. évi működési és fejlesztési feladatainak megvalósítását realizáló bevételek és kiadások előirányzatait.

A pénzügyi stabilitás biztosítása, javítása és a megfelelő fejlesztési források elérése érdekében továbbra is folytatnunk kell a biztonságos, kiszámítható gazdálkodást, és a feladatok megfelelő szervezésével kell biztosítani az önkormányzati források hatékony felhasználását.

Kiemelt hangsúlyt kell fektetni az ellátandó feladatok súlyozására, a feladatellátás hakonyságának javítására, a méretgazdaságosság szempontjainak fejlesztésére. A tervezett feladatok körében a kötelező és önként vállalt feladatok finanszírozását rangsorolni kell.

 

A beterjesztett 2021. évi költségvetési rendelet-tervezetről a könyvvizsgálói elfogadói nyilatkozatot megkaptuk.

 

Hatásvizsgálat

 

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a alapján az előzetes hatásvizsgálat tükrében – az alábbi tájékoztatást adom:

A tervezett jogszabály várható következményei, különösen

1. társadalmi hatásai:                         nem realizálható

2. gazdasági hatásai:                          nem realizálható

3. költségvetési hatásai:                     a rendelet az önkormányzat gazdálkodási szabályait és pénzügyi kereteit alapozza meg

4. környezeti következményei:                                  nem realizálható

5. egészségi következményei:                                    nem realizálható

6. adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:         nem realizálható

7. megalkotásának szükségessége:    

az önkormányzatnak törvényben foglalt kötelezettsége az adott évre költségvetést alkotni, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23.§ (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján.

8. a jogalkotás elmaradásának várható következményei:

Fonyód Város Önkormányzat működő képtelenné válik

9. alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:

a feltételek biztosítottak.

 

 

Előterjesztés mellékletei:

1. sz. melléklet:                      Kimutatás a 2021. évi normatív állami támogatásokról

2. sz. melléklet:                      Jegyzőkönyv a Fecskepart Óvoda és Bölcsőde intézmény

2021. évi költségvetésének tárgyalásáról

3. sz. melléklet:                      Jegyzőkönyv a Fonyódi Kulturális Intézmények

2021. évi költségvetésének tárgyalásáról


Döntési javaslat

"Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzata 2021. évi költségvetési rendeletének megalkotására"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: pénzügyi kérdések
A Polgármester a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

 

 

Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testületének */2021.(II.03.)

önkormányzati rendelete az Önkormányzat 2021. évi költségvetéséről

 

 

Fonyód Város Polgármestere a katasztrófavédelemről és a hozzá tartozó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés h) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az önkormányzat 2021. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:

Általános rész

1. §

(1) E rendelet hatálya az önkormányzatra, annak szerveire (polgármester, bizottságok), az önkormányzat által irányított költségvetési szervekre, és az önkormányzat gazdasági társaságaira terjed ki.

 

(2) E rendelet hatálya kiterjed az átadott támogatások tekintetében minden támogatást nyújtó e rendelet hatálya alá tartozó szervre, valamint minden támogatásban részesülőre.

 

2. §

A költségvetési szervek külön-külön alkotnak egy-egy címet:

  • Fecskepart Óvoda és Bölcsőde
  • Fonyódi Kulturális Intézmények
  • Fonyódi Polgármesteri Hivatal
  • Fonyód Város Önkormányzata

 

 

 

 

 

 

I. Fejezet

A költségvetés bevételeinek és kiadásainak fő összege,

a hiány/többlet mértéke

1. Az önkormányzat bevételei és kiadásai

3. §

(1) Az önkormányzat és költségvetési szervei együttes 2021. évi költségvetése

 2.895.000 ezer Ft tárgyévi költségvetési bevétel,

                      2.895.000 ezer Ft tárgyévi költségvetési kiadás.

Ezen belül:

·         a működési célú bevétel                                          1.501.258 ezer Ft

ebből:

·         előző évi pénzmaradvány                                           271.061 ezer Ft

 

·         a működési célú kiadás                                           1.381.197 ezer Ft

ebből:

·         a személyi juttatások kiadása                                     302.545 ezer Ft

·         a munkaadókat terhelő járulékok                                 51.950 ezer Ft

·         a dologi kiadások                                                       289.235 ezer Ft

·         egyéb működési célú kiadások                                   682.467 ezer Ft

·         ellátottak pénzbeli juttatásai                                           5.000 ezer Ft

·         az általános tartalék                                                      50.000 ezer Ft

     

 

·         a felhalmozási célú bevétel                                     1.373.934 ezer Ft

ebből:

·         előző évi pénzmaradvány                                           739.039 ezer Ft

                                                                                                

·         a felhalmozási célú kiadás                                       1.493.995 ezer Ft

ebből:

·         a beruházások összege                                             1.008.376 ezer Ft

·         a felújítások összege                                                   360.728 ezer Ft

·         egyéb felhalmozási célú kiadások                                         0 ezer Ft

·         a fejlesztési célú tartalék                                            124.891 ezer Ft

 

·         a finanszírozási célú pénzügyi művelet működési bevétele   19.808 ezer Ft

 

·         a finanszírozási célú pénzügyi művelet működési kiadása    19.808 ezer Ft.

 

 

 

 

 

4. §

(1) Az önkormányzat és költségvetési szervek bevételeit forrásonként e rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.

(2) Az önkormányzat és költségvetési szervek kiadási előirányzatait e rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.

(3) Az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek bevételeit e rendelet 3. számú melléklete tartalmazza.

(4) Az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek kiadásai előirányzatait e rendelet 4. számú melléklete tartalmazza.

(5) Az önkormányzat költségvetésének bevételeit e rendelet 5/1. számú melléklete, a kiadásait az 5/2. számú melléklete tartalmazza.

(6) A beruházási kiadásokat feladatonként e rendelet 6. számú melléklete tartalmazza.

(7) A felújítási előirányzatokat célonként e rendelet 7. számú melléklete tartalmazza.

(8) Az önkormányzat és az irányítása alá tartozó költségvetési szervek éves létszám-előirányzatát e rendelet 8. számú melléklete tartalmazza.

(9) Az önkormányzat és költségvetési szervei összevont költségvetési mérlegét e rendelet 9/1., 9/2., 9/3. számú melléklete tartalmazza.

(10) Az európai uniós támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit, kiadásait, valamint az önkormányzaton kívüli ilyen projektekhez történő hozzájárulásokat e rendelet 10. számú melléklete tartalmazza.

 

2. A bevételi többlet kezelése

5. §

(1) A gazdálkodás során év közben létrejött bevételi többletet a képviselő-testület a pénzforgalmi számlát vezető pénzintézetnél lekötés útján hasznosíthatja.

(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását - összeghatár kikötése nélkül - a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.

 

 

 

3. Általános és céltartalék

6. §

(1) Az önkormányzat általános tartaléka

                                               50.000 ezer Ft.

(2) Az általános tartalék felhasználásáról a képviselő-testület rendelkezik.

(3) Az önkormányzat céltartaléka

      124.891 ezer Ft

az e rendelet 11.  számú mellékletében felsorolt célokra.

(4) A céltartalékkal való rendelkezés joga az alábbiak szerinti:

a) a 11. számú melléklet 2. a) pontjában meghatározott cél esetében a közbeszerzési értékhatárt el nem érő felhasználás esetén a gazdasági társaság kérelmére, a fejlesztési feladat pontos meghatározásával, kizárólag a polgármester jóváhagyásával használható fel a céltartalék;

b) a 11. számú melléklet 2. a) pontjában meghatározott cél esetében a közbeszerzési értékhatárt elérő céltartalék felhasználás kizárólag a képviselő-testület jóváhagyásával történik;

c) a 11. számú melléklet 2. b) pontjában meghatározott cél esetében a céltartalék felhasználás kizárólag a képviselő-testület jóváhagyásával történik;

d) a polgármester a céltartalékkal való rendelkezésről a legközelebbi képviselő-testületi ülésen köteles tájékoztatást adni.

4. Több éves kihatással járó feladatok

7. §

A többéves kihatással járó feladatok előirányzatait e rendelet 12. számú melléklete tartalmazza azzal, hogy a későbbi évek előirányzatait véglegesen az adott évi költségvetés elfogadásakor kell megállapítani.

5. Előirányzat-felhasználási ütemterv

8. §

A 2021. évi költségvetés bevételi és kiadási előirányzatainak felhasználási ütemtervét havi bontásban a 13. számú melléklet tartalmazza.

 

 

 

6. Támogatások

9. §

A közvetett támogatásokat e rendelet 14. számú melléklete tartalmazza.

7. Adósságot keletkeztető ügyletek

10. §

A 2021. évi költségvetésben szereplő saját bevételek és kötelezettségek arányát a rendelet 15. számú melléklete, valamint az adósságot keletkeztető ügyletekből fennálló kötelezettségek arányát a rendelet 16. számú melléklete tartalmazza.

8. Önként vállalt és államigazgatási feladatok

 11. §

Fonyód Város Önkormányzata által ellátandó önként vállalt feladatokat, valamint az államigazgatási feladatokat a 17. számú melléklet tartalmazza.

 

II. Fejezet

2021. évi költségvetés végrehajtásának, módosításának és felhasználásának szabályai

1. A 2021. évi költségvetés végrehajtásának szabályai

12. §

(1) Az államháztartás pénzeszközei felhasználásával, az államháztartáshoz tartozó vagyonnal történő gazdálkodással összefüggő - nettó 5 millió forintot meghaladó értékű - árubeszerzésre, építési beruházásra, szolgáltatás megrendelésére, vagyonértékesítésre vonatkozó szerződések megnevezését, tárgyát a szerződés megkötését követő hatvan napon belül közzé kell tenni.

(2) Az önkormányzat által benyújtani kívánt pályázat esetében - amennyiben annak megvalósítása önkormányzati saját forrást igényel - a benyújtást megelőzően a képviselő-testület hozzájáruló döntése szükséges.

Az önkormányzat valamennyi sikeres pályázata esetén a támogatási szerződés megkötéséhez a képviselő-testület megerősítő döntése szükséges.

(3) Az önként vállalt feladatok forrását az építményadó kivetéséből származó bevétel biztosítja.

 

 

 

13. §

(1) A költségvetési szerv éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a költségvetési szerv vezetője a felelős. Az önkormányzat által igényelt normatív állami hozzájárulások alapjául szolgáló mutatószámok statisztikai, egyéb dokumentumokon alapuló kimutatásai megfelelő, pontos meghatározásáért az intézmény vezetője teljes körű felelősséggel tartozik. Az intézményi mulasztásokból, pontatlanságokból adódó visszafizetési kötelezettség az érintett intézmény költségvetését terheli.

(2) A költségvetési szerv az éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, illetve kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.

(3) A költségvetési szervnél tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után az önkormányzati támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok – amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be – nem teljesíthetők.

(4) A költségvetési szerv vezetője felel a szerv költségvetésében meghatározott kiadási előirányzatok felhasználásáért, a bevételi előirányzatok teljesítéséért. Köteles feladatai ellátásáról, munkafolyamatai megszervezéséről úgy gondoskodni, hogy biztosítsa a költségvetésben megállapított előirányzatok gazdaságos, hatékony és takarékos felhasználását.

(5) A költségvetési szervek számadási kötelezettséggel tartoznak a részükre juttatott céljellegű támogatás rendeltetésszerű felhasználására vonatkozóan.

(6) A költségvetési szervek kizárólag a képviselő-testület előzetes jóváhagyásával nyújthatnak be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladat ellátása önkormányzati többlettámogatást igényel.

(7) Az önkormányzat költségvetési szervei éven túli fejlesztési kötelezettséget csak a képviselő-testület jóváhagyásával vállalhatnak.

14. §

(1) Az önkormányzat a kizárólagos önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok működési feladatai ellátásához - e rendelet 5.2. számú melléklet 11. c.) pontjában meghatározott keretek mértékéig - a támogatást időarányosan, illetve a feladatellátás végrehajtási üteméhez igazodóan, a társaság által előzetesen benyújtott kérelemre, a polgármester jóváhagyásával teljesíti.

(2) A kizárólagos önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok támogatásáról a polgármester a képviselő-testület soron következő ülésén tájékoztatást ad.

 

 

15. §

Az önkormányzat és költségvetési szervei pénzmaradványát a képviselő-testület hagyja jóvá.

2. A költségvetési szerv előirányzat-módosításának szabályai

16. §

(1) A képviselő-testület az önkormányzat és az irányítása alá tartozó intézmények költségvetését - e rendelet módosításával - év közben megváltoztathatja. Az előirányzatok megváltoztatása e költségvetési rendeletben meghatározottak szerint történik.

(2) A költségvetési szervek a jóváhagyott bevételi előirányzataikon felüli többletbevételeiket a költségvetési rendeletben történő átvezetés és módosítás után használhatják fel. 

(3) A jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belüli átcsoportosításról az önkormányzatnál a polgármester, költségvetési intézmények esetében a költségvetési szerv vezetője saját hatáskörben dönt.

(4) A képviselő-testület nem engedélyezi, hogy a költségvetési szervek év közben saját hatáskörű előirányzat módosítást hajtsanak végre a kiemelt előirányzatok között.

3. Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások

17. §

(1) A költségvetési szerv vezetője önálló gazdálkodási jogkörében eljárva a költségvetési szerv részére engedélyezett létszámkeretet a tényleges foglalkoztatás során nem lépheti túl, köteles a tárgy évi költségvetésben meghatározott személyi juttatás előirányzaton belül gazdálkodni.

(2) A képviselő-testület a közalkalmazotti illetmények megállapításánál a törvény által kötelezően előírt, illetve a képviselő-testület által engedélyezett többletkiadásokra biztosít önkormányzati támogatást.

(3) A közszolgálati tisztviselők illetményalap mértéke

a) 2021. január 1. – január 31. időtartamban 53.000 Ft,

b) 2021. február 1-től 56.000 Ft.

(4) A költségvetési szerv vezetője csak abban az esetben fordulhat az irányítóhoz személyi juttatás pótelőirányzat kérelemmel, ha előirányzata, illetve maradványa nem biztosítja törvényben előírt kötelezettségei teljesítését.

(5) A képviselő-testület engedélyezi, hogy a Somogy Megyei Kormányhivatal Fonyódi Járási Hivatal Foglalkoztatási Osztálya által bonyolított, támogatott időszakos foglalkoztatási programokban az önkormányzat és költségvetési szervei, valamint a kizárólagos önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok a közfeladatok ellátása érdekében részt vegyenek.

 

 

4. Támogatási szerződés

18. §

(1) Az önkormányzat saját forrásaiból kialakított keret terhére nyújtott támogatások átadása előtt a támogatás címzettjével megállapodást kell kötni (különös tekintettel: a támogatás felhasználására, a folyósítás feltételeire, az elszámolás szabályaira) önkormányzati rendeletben szabályozott módon.

 (2) A képviselő-testület

a)  az államháztartáson kívülre - a civil szervezetek részére nyújtandó támogatások elbírálását e rendelet 5.2. számú melléklet 11. a.) pontjában meghatározott keret összeg mértékéig a Városfejlesztési és Pénzügyi Bizottságra ruházza át. A bizottság a határozataival felhatalmazza a polgármestert a támogatási szerződés aláírására. A támogatási szerződés megkötését megelőzően valamennyi szervezet kötelezett az önkormányzati rendeletben meghatározott dokumentumok elkészítésére.

b)   a szociális juttatások körét az ágazati önkormányzati rendeletekben foglaltak szerinti önkormányzati szervre ruházza át.

(3) A támogatásban részesülő államháztartáson kívüli szervezetek kötelesek a részükre céljelleggel megítélt támogatás rendeltetésszerű, szerződés szerinti felhasználásáról – a felhasználástól számított 30 napon belül, de legkésőbb a tárgyév december 31-ig – elszámolni. Az elszámoláshoz csatolni kell a támogatás célszerinti felhasználását igazoló pénzügyi bizonylatok másolatát.

(4) Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő, illetve a támogatást nem célirányosan felhasználó szervezetek részére újabb támogatás a tárgy évet követő 2 évig nem ítélhető meg.

A támogatott köteles a támogatás teljes összegét a felszólítástól számított 15 napon belül az önkormányzat részére visszafizetni.

19. §

A képviselő-testület az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek támogatását (intézményi finanszírozás) e rendelet 3. számú melléklete szerinti keretek összegéig a költségvetési szervek pénzellátási rendje szerint biztosítja.

 

 

 

 

5. Szolgáltatási szerződés

20. §

(1) Az önkormányzat által irányított költségvetési szerveknél szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében vehető igénybe.

(2) A szolgáltatási szerződést írásban kell megkötni.

(3) A szerződéskötés feltétele, hogy

a.) a költségvetési szerv az adott feladat ellátáshoz megfelelő szakértelemmel rendelkező személyt nem foglalkoztat, vagy

b.) eseti, nem rendszeres jellegű feladat ellátása szükséges és a költségvetési szerven belül a feladat ellátásához megfelelő szakértelemmel rendelkező személy átmenetileg nem áll rendelkezésre.

(4) Jogszabályban vagy a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatában meghatározott vezetői feladat ellátására szolgáltatási szerződés nem köthető.

(5) A feladat ellátásának - az irányítóval egyeztetett - részletes feltételeit, az ellátható feladatokat a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatban határozza meg.

(6) A szerződésnek tartalmaznia kell különösen:

 a.) az ellátandó feladatot,

 b.) a díjazás mértékét,

c.) részletes utalást arra, hogy a (3) bekezdésben írt feltétel mely körülményre tekintettel áll fenn,

d.) a szerződés időtartamát,

e.) szervezettel kötendő szerződés esetén azt, hogy a szervezet részéről személy szerint ki(k) köteles(ek) a feladat ellátására, valamint,

f.) a teljesítés igazolására felhatalmazott személy megnevezését.

6. Költségvetés módosítása

 21. §

A 2021. évre meghatározott költségvetés várható egyenlegének a költségvetés bevételi - kiadási főösszegének 10 %-át meghaladó mértékű eltérése esetén a költségvetési rendeletet módosítani kell.

 

 

 

Záró és egyéb rendelkezések

22. §

(1) Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.

(2)  E rendelet 2021. február 4. napján lép hatályba. 

 

Fonyód, 2021. február 3.

 

                        Hidvégi József                                        Nagy Brigitta

                         polgármester                                               jegyző

 

 

 

 

Kihirdetve: 2021. február 4.

 

                                                                                       Nagy Brigitta

                                                                                            jegyző

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe