20. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Polgármester
2021. február 18-i ülésére
2021. február 18-i ülésére
Tárgy: | Előterjesztés a földgáz energia közbeszerzési eljárás lefolytatása egyetemes szolgáltatásra jogosult felhasználási helyek számára önkormányzati csoportos közbeszerzéshez történő csatlakozásról. | |
Készítette: | Hatos Norbert irodavezető | |
Előterjesztő: | Hidvégi József polgármester |
Tisztelt Képviselő-testület!
A földgázellátásról szóló törvény (GET) értelmében 2010. július 1-től a 20 m3/h feletti lekötött teljesítményű felhasználási helyekkel rendelkező fogyasztók kötelezően a szabadpiacról vételeznek, illetve szabadon választhatnak energia kereskedőt. Ennek lényege, hogy a fogyasztók a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) által engedélyezett szabadpiaci energiakereskedőktől közvetlenül versenyeztetés útján tudják beszerezni a működésükhöz szükséges vezetékes földgáz energiát (ezekre a fogyasztók/felhasználási helyek nem jogosultak a hatósági, ún. egyetemes szolgáltatási tarifák igénybevételére, így szabadpiacon szerezték be a működéshez szükséges földgáz energiát).
A fenti dátum óta a 20m3/h alatti névleges mérőteljesítménnyel rendelkező földgáz felhasználási helyek (jellemzően kisebb intézmények, óvodák, bölcsődék, és kisebb méretű épületek) is jogosultak a szabadpiaci szerződéskötésre, de ezek a felhasználási helyek ugyanakkor jogosultak az Egyetemes Szolgáltatás igénybevételére is, melynek keretében hatóságilag meghatározott áron vételezhetik a földgázt. Ezeket a hatósági tarifákat a Magyar Energetikai és Közműszabályozási Hivatal határozza meg, alapdíj+földgázdíj konstrukcióban. Az elmúlt években – a világpiaci árak árszintje miatt - a hatóságilag meghatározott földgáz egyetemes szolgáltatási áraknál nem lehetett jelentős megtakarítást elérni a szabadpiacon, ezért ezek a felhasználási helyek, illetve intézmények jellemzően maradtak az egyetemes szolgáltatásban, és így jelenleg is hatósági árakon vételeznek.
Az utóbbi időszakban viszont a globalizálódó földgázpiac (palagázkitermelés drasztikus növekedése és a cseppfolyósított földgáz tengeri szállításának térnyerése és ezáltal a kínálat növekedése az európai piacokon is) kedvező hatással volt a kínálat bővülésére, ennek köszönhetően csökkentek a világpiaci gázárak. Ehhez jött még idén a koronavírus okozta gazdasági visszaesés, amely miatt az utóbbi hónapokban jelentősen csökkent a kereslet, és ez tovább csökkentette az árakat. Ezen hatásoknak köszönhetően a földgáz világpiaci árak többéves mélypontra süllyedtek, és ez a piaci lehetőség most a fogyasztók részére olyan lehetőséget teremt, amellyel a jelenlegi piaci árak alapján a 20m3/h alatti mérővel rendelkező fogyasztási helyekre vonatkozóan is – professzionális beszerzési szolgáltatót igénybe véve – az egyetemes szolgáltatási díjaknál jelentősen kedvezőbb földgáz díjon tudnak szerződni az intézmények a szabadpiacon.
Önkormányzatok esetében jellemzően több 20m3/h alatti mérővel rendelkező földgáz felhasználási hely található, ezek az intézmények külön szerződve nem tudnak jelentősen alacsonyabb árat, illetve megtakarítást elérni, mert egyedül gyenge alkupozíciót képviselnek, illetve megfelelő beszerzési szakértelemmel sem rendelkeznek.
Az Önkormányzat kisebb (20 m3/h alatti mérővel rendelkező) földgáz energiafogyasztási helyeinek, intézményeinek külön-külön önálló energiavásárlóként történő megjelenése az energiapiacon gyenge alkupozíciót kínáló megoldás lenne, ezért célszerű energia fogyasztóinkat egy közös beszerzésben kezelni.
A közbeszerzési törvény (Kbt) értelmében az egy szerződő önkormányzathoz tartozó 20m/h alatti mérővel rendelkező felhasználási helyekre történő földgáz beszerzés ugyanolyan földgáz energia beszerzésnek számít, mint az eddig is szabadpiacon versenyeztetett 20m3/h feletti felhasználási helyekre vonatkozó földgáz energia beszerzés, így a közbeszerzési törvény (Kbt) szerinti összeszámítási szabályok érvényesek. Emiatt a beszerzési eljárást a 20 m3/h alatti, egyetemes szolgáltatásra jogosult felhasználási helyekre vonatkozóan is közbeszerzési eljárás keretében kell lebonyolítani.
Érdekérvényesítési lehetőségeinket tudjuk még növelni azzal, hogy más önkormányzatokkal közösen szerezzük be földgáz energia szükségleteinket az egyetemes szolgáltatásra jogosult felhasználási helyeinkre, amivel a méretgazdaságosságból adódón további árelőny érhető el.
Csoportosan, az önkormányzati energiafogyasztók közbeszerzési tömörülésbe tagozódásával, van esély valódi alkupozíció kialakítására, az adott piaci körülmények között elérhető legkedvezőbb árszint és feltételrendszer elérésére.
Az önkormányzati csoportos közbeszerzés legfontosabb előnyei:
• A nagyobb mennyiségből fakadó árelőny kiaknázása („flotta ár”)
• Jelentős humánerőforrás és munkaidő megtakarítás a csatlakozó önkormányzati energiafogyasztók számára
• A közbeszerzés folyamatát az adott feltételrendszerben elérhető legalacsonyabb ár elérésében maximálisan érdekelt független energiapiaci szakértők bonyolítják le
• Költségmegtakarítás: nincsenek az egyedi közbeszerzési eljárásban kötelezően fizetendő közbeszerzési hatósági díjak
A földgázellátásról szóló törvény (GET) értelmében 2010. július 1-től a 20 m3/h feletti lekötött teljesítményű felhasználási helyekkel rendelkező fogyasztók kötelezően a szabadpiacról vételeznek, illetve szabadon választhatnak energia kereskedőt. Ennek lényege, hogy a fogyasztók a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) által engedélyezett szabadpiaci energiakereskedőktől közvetlenül versenyeztetés útján tudják beszerezni a működésükhöz szükséges vezetékes földgáz energiát (ezekre a fogyasztók/felhasználási helyek nem jogosultak a hatósági, ún. egyetemes szolgáltatási tarifák igénybevételére, így szabadpiacon szerezték be a működéshez szükséges földgáz energiát).
A fenti dátum óta a 20m3/h alatti névleges mérőteljesítménnyel rendelkező földgáz felhasználási helyek (jellemzően kisebb intézmények, óvodák, bölcsődék, és kisebb méretű épületek) is jogosultak a szabadpiaci szerződéskötésre, de ezek a felhasználási helyek ugyanakkor jogosultak az Egyetemes Szolgáltatás igénybevételére is, melynek keretében hatóságilag meghatározott áron vételezhetik a földgázt. Ezeket a hatósági tarifákat a Magyar Energetikai és Közműszabályozási Hivatal határozza meg, alapdíj+földgázdíj konstrukcióban. Az elmúlt években – a világpiaci árak árszintje miatt - a hatóságilag meghatározott földgáz egyetemes szolgáltatási áraknál nem lehetett jelentős megtakarítást elérni a szabadpiacon, ezért ezek a felhasználási helyek, illetve intézmények jellemzően maradtak az egyetemes szolgáltatásban, és így jelenleg is hatósági árakon vételeznek.
Az utóbbi időszakban viszont a globalizálódó földgázpiac (palagázkitermelés drasztikus növekedése és a cseppfolyósított földgáz tengeri szállításának térnyerése és ezáltal a kínálat növekedése az európai piacokon is) kedvező hatással volt a kínálat bővülésére, ennek köszönhetően csökkentek a világpiaci gázárak. Ehhez jött még idén a koronavírus okozta gazdasági visszaesés, amely miatt az utóbbi hónapokban jelentősen csökkent a kereslet, és ez tovább csökkentette az árakat. Ezen hatásoknak köszönhetően a földgáz világpiaci árak többéves mélypontra süllyedtek, és ez a piaci lehetőség most a fogyasztók részére olyan lehetőséget teremt, amellyel a jelenlegi piaci árak alapján a 20m3/h alatti mérővel rendelkező fogyasztási helyekre vonatkozóan is – professzionális beszerzési szolgáltatót igénybe véve – az egyetemes szolgáltatási díjaknál jelentősen kedvezőbb földgáz díjon tudnak szerződni az intézmények a szabadpiacon.
Önkormányzatok esetében jellemzően több 20m3/h alatti mérővel rendelkező földgáz felhasználási hely található, ezek az intézmények külön szerződve nem tudnak jelentősen alacsonyabb árat, illetve megtakarítást elérni, mert egyedül gyenge alkupozíciót képviselnek, illetve megfelelő beszerzési szakértelemmel sem rendelkeznek.
Az Önkormányzat kisebb (20 m3/h alatti mérővel rendelkező) földgáz energiafogyasztási helyeinek, intézményeinek külön-külön önálló energiavásárlóként történő megjelenése az energiapiacon gyenge alkupozíciót kínáló megoldás lenne, ezért célszerű energia fogyasztóinkat egy közös beszerzésben kezelni.
A közbeszerzési törvény (Kbt) értelmében az egy szerződő önkormányzathoz tartozó 20m/h alatti mérővel rendelkező felhasználási helyekre történő földgáz beszerzés ugyanolyan földgáz energia beszerzésnek számít, mint az eddig is szabadpiacon versenyeztetett 20m3/h feletti felhasználási helyekre vonatkozó földgáz energia beszerzés, így a közbeszerzési törvény (Kbt) szerinti összeszámítási szabályok érvényesek. Emiatt a beszerzési eljárást a 20 m3/h alatti, egyetemes szolgáltatásra jogosult felhasználási helyekre vonatkozóan is közbeszerzési eljárás keretében kell lebonyolítani.
Érdekérvényesítési lehetőségeinket tudjuk még növelni azzal, hogy más önkormányzatokkal közösen szerezzük be földgáz energia szükségleteinket az egyetemes szolgáltatásra jogosult felhasználási helyeinkre, amivel a méretgazdaságosságból adódón további árelőny érhető el.
Csoportosan, az önkormányzati energiafogyasztók közbeszerzési tömörülésbe tagozódásával, van esély valódi alkupozíció kialakítására, az adott piaci körülmények között elérhető legkedvezőbb árszint és feltételrendszer elérésére.
Az önkormányzati csoportos közbeszerzés legfontosabb előnyei:
• A nagyobb mennyiségből fakadó árelőny kiaknázása („flotta ár”)
• Jelentős humánerőforrás és munkaidő megtakarítás a csatlakozó önkormányzati energiafogyasztók számára
• A közbeszerzés folyamatát az adott feltételrendszerben elérhető legalacsonyabb ár elérésében maximálisan érdekelt független energiapiaci szakértők bonyolítják le
• Költségmegtakarítás: nincsenek az egyedi közbeszerzési eljárásban kötelezően fizetendő közbeszerzési hatósági díjak
• Professzionális beszerzési megoldások, folyamatok, eszközök (pl. elektronikus árlejtés)
• Toleranciasáv csoportszinten számítandó, ezáltal kisebb a veszélye az alul és felülfogyasztásból eredő kötbérfizetési lehetőségeknek
• A csoport tagjai egyedileg szerződnek, ezáltal az esetleges kötbérek, szankciók kizárólagosan az egyedi fogyasztókra vonatkozhatnak - nincs közös felelősségvállalás
Az Önkormányzat nem rendelkezik energia beszerzési szervezettel, így az egyedi és speciális energia beszerzéshez kapcsolódóan felmerülő energetikai-, jogi-, közbeszerzési- és elektronikus beszerzési kérdések is megválaszolásra kerülhetnek egy megfelelő szakértelemmel rendelkező lebonyolítón keresztül.
A csoportos közbeszerzési modell számol független közbeszerzési szakértő társaságok megjelenésével, amelyek eljárás lebonyolítóként történő alkalmazásával megnyílik a lehetőségünk naprakész energiapiaci információkhoz jutásra, műszaki-, jogi- és közbeszerzés szakmai szakértői felkészültségre, valamint elektronikus árlejtés alkalmazására az eljárás sikeres és eredményes lebonyolítása érdekében, továbbá megnyílik a lehetőség egy optimalizált energia szolgáltatási portfolió kialakítására.
A Sourcing Hungary Kft. Magyarország piacvezető független energia beszerzési szakértő szervezete. Küldetésük szakértő szolgáltatóként a legnagyobb pénz, idő és energia megtakarítás elérése ügyfeleik számára. A szakértőik által 2008 óta támogatott projektekben több, mint 4500 fogyasztónál összességben 460 milliárd forintos összértékben bonyolítottak le energia beszerzéseket több, mint 50 milliárd forintos megtakarítást elérve. Közbeszerzési tanácsadó szervezetként pedig 350 energia beszerzés tárgyú közbeszerzési eljárást bonyolítottak le 900 fogyasztó (több mint 200 önkormányzat, MJV, fővárosi kerület, Főváros) számára, évente legalább 10 csoportos eljárást lebonyolítva a Magyar Energia Beszerzési Közösség (MEBEK) keretein belül.
A földgáz Egyetemes Szolgáltatási szerződés 30 napos határidővel mondható fel. Ezt, valamint a csoportos közbeszerzés lebonyolításához szükséges időigényt is figyelembe véve, az Önkormányzat csatlakozni tud a Sourcing Hungary Kft. által, a Magyar Energia Beszerzési Közösség (MEBEK) keretében szervezett „csoportos földgáz energia közbeszerzéshez egyetemes szolgáltatásra jogosult felhasználási helyekre” a 2021. április 1-től 2023. október 1-ig tartó szerződéses időszakra vonatkozóan. A csoportos közbeszerzéshez történő csatlakozáshoz egy szindikátusi szerződés, illetve tagfenntartó nyilatkozat és 2. számú mellékletének aláírása szükséges, amellyel csatlakozunk a gesztor ajánlatkérőhöz. A lebonyolító Sourcing Hungary Kft. megbízásához pedig egy szakértői szerződés és egy meghatalmazás, illetve a fentieken túl a fogyasztási helyek műszaki adatainak megadása szükséges.
A fent részletezett előnyök, a lehető legkedvezőbb piaci árszintek és feltételrendszer elérésének érdekében az Önkormányzat és intézményei az összes 20 m3/h alatti mérővel rendelkező, egyetemes szolgáltatásra jogosult földgáz felhasználási fogyasztási helyei vonatkozásában lefolytatandó közbeszerzési eljárást a Sourcing Hungary Kft. által szervezett csoportos közbeszerzéshez csatlakozva lebonyolítani, a 2021. április 1-től 2023. október 1-ig tartó szerződéses időszakra.
Melléklet:
1. számú: Szerződés + meghatalmazás tervezet
• A csoport tagjai egyedileg szerződnek, ezáltal az esetleges kötbérek, szankciók kizárólagosan az egyedi fogyasztókra vonatkozhatnak - nincs közös felelősségvállalás
Az Önkormányzat nem rendelkezik energia beszerzési szervezettel, így az egyedi és speciális energia beszerzéshez kapcsolódóan felmerülő energetikai-, jogi-, közbeszerzési- és elektronikus beszerzési kérdések is megválaszolásra kerülhetnek egy megfelelő szakértelemmel rendelkező lebonyolítón keresztül.
A csoportos közbeszerzési modell számol független közbeszerzési szakértő társaságok megjelenésével, amelyek eljárás lebonyolítóként történő alkalmazásával megnyílik a lehetőségünk naprakész energiapiaci információkhoz jutásra, műszaki-, jogi- és közbeszerzés szakmai szakértői felkészültségre, valamint elektronikus árlejtés alkalmazására az eljárás sikeres és eredményes lebonyolítása érdekében, továbbá megnyílik a lehetőség egy optimalizált energia szolgáltatási portfolió kialakítására.
A Sourcing Hungary Kft. Magyarország piacvezető független energia beszerzési szakértő szervezete. Küldetésük szakértő szolgáltatóként a legnagyobb pénz, idő és energia megtakarítás elérése ügyfeleik számára. A szakértőik által 2008 óta támogatott projektekben több, mint 4500 fogyasztónál összességben 460 milliárd forintos összértékben bonyolítottak le energia beszerzéseket több, mint 50 milliárd forintos megtakarítást elérve. Közbeszerzési tanácsadó szervezetként pedig 350 energia beszerzés tárgyú közbeszerzési eljárást bonyolítottak le 900 fogyasztó (több mint 200 önkormányzat, MJV, fővárosi kerület, Főváros) számára, évente legalább 10 csoportos eljárást lebonyolítva a Magyar Energia Beszerzési Közösség (MEBEK) keretein belül.
A földgáz Egyetemes Szolgáltatási szerződés 30 napos határidővel mondható fel. Ezt, valamint a csoportos közbeszerzés lebonyolításához szükséges időigényt is figyelembe véve, az Önkormányzat csatlakozni tud a Sourcing Hungary Kft. által, a Magyar Energia Beszerzési Közösség (MEBEK) keretében szervezett „csoportos földgáz energia közbeszerzéshez egyetemes szolgáltatásra jogosult felhasználási helyekre” a 2021. április 1-től 2023. október 1-ig tartó szerződéses időszakra vonatkozóan. A csoportos közbeszerzéshez történő csatlakozáshoz egy szindikátusi szerződés, illetve tagfenntartó nyilatkozat és 2. számú mellékletének aláírása szükséges, amellyel csatlakozunk a gesztor ajánlatkérőhöz. A lebonyolító Sourcing Hungary Kft. megbízásához pedig egy szakértői szerződés és egy meghatalmazás, illetve a fentieken túl a fogyasztási helyek műszaki adatainak megadása szükséges.
A fent részletezett előnyök, a lehető legkedvezőbb piaci árszintek és feltételrendszer elérésének érdekében az Önkormányzat és intézményei az összes 20 m3/h alatti mérővel rendelkező, egyetemes szolgáltatásra jogosult földgáz felhasználási fogyasztási helyei vonatkozásában lefolytatandó közbeszerzési eljárást a Sourcing Hungary Kft. által szervezett csoportos közbeszerzéshez csatlakozva lebonyolítani, a 2021. április 1-től 2023. október 1-ig tartó szerződéses időszakra.
Melléklet:
1. számú: Szerződés + meghatalmazás tervezet
Döntési javaslat
"Előterjesztés a földgáz energia közbeszerzési eljárás lefolytatása egyetemes szolgáltatásra jogosult felhasználási helyek számára önkormányzati csoportos közbeszerzéshez történő csatlakozásról."
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: közbeszerzési kérdések
A Polgármester a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Hidvégi József Fonyód Város polgármestere figyelemmel a 27/2021. (I.29.) Korm. rendeletben kihirdetett veszélyhelyzetre, valamint a Kat. tv. 46. § (4) bekezdésére, amely szerint a képviselő-testület feladat- és hatáskörét veszélyhelyzetben a polgármester gyakorolja, az alábbi önkormányzati határozatot hozza meg:
1. Fonyód Város Polgármestere úgy dönt, hogy Fonyód Város Önkormányzata és intézményei vonatkozásában csatlakozik a 2021. április 1-től 2023. október 1-ig tartó szerződéses időszakra szóló földgáz energia évre – egyetemes szolgáltatásra jogosult fogyasztási helyek - a Sourcing Hungary Kft. által szervezett csoportos közbeszerzési eljáráshoz.
2. Fonyód Város Polgármestere gondoskodik a közbeszerzési eljárás kapcsán szükséges nyilatkozatok, dokumentumok aláírásáról.
3. Fonyód Város Polgármestere gondoskodik a közbeszerzési eljárás nyertesével kötendő energia kereskedelmi szerződések aláírásáról.
4. Fonyód Város Polgármestere tájékoztatja a Képviselő-testületet a közbeszerzési eljárás eredményéről.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Felelős: Hidvégi József