12. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Jogi és Humán Bizottság
2021. december 14-i ülésére

Tárgy:   Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzatának 2022. évi költségvetési koncepciójára
Készítette:   Jegyző, Nagyné Horváth Gabriella irodavezető
Előterjesztő:   Hidvégi József polgármester
Véleményező bizottság:  

Tisztelt Képviselő-testület!

 

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény érvényben lévő szabályozása költségvetési koncepció készítését ugyan nem írja elő, azonban Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testületének célja, hogy az önkormányzat 2022. évre vonatkozó feladatainak, terveinek, gazdálkodási kereteinek bemutatása az eddigiekhez hasonlóan továbbra is megtörténjen.

Ennek okán, a 2022. évi költségvetési rendelet megalkotásának előkészítéseként terjesztjük a tisztelt Képviselő-testület elé a 2022. évi költségvetési koncepcióról szóló előterjesztést.

Az Országgyűlés megalkotta Magyarország 2022. évi központi költségvetéséről szóló 2021. évi XC. törvényt, így a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatainak ellátásához igényelhető fajlagos támogatási összegek és a támogatási feltételek meghatározásra kerültek.

A szabályozás szerint a helyi önkormányzati feladatok központi finanszírozása 2022. évben is a feladatellátáshoz igazodó, feladatalapú támogatási rendszerben történik.

Terveink szerint Fonyód Város Önkormányzatának gazdálkodását a következő évben is az intézmények és a kizárólagos önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok kiemelt hatékonyságú, gazdaságos működtetése, és a város fejlődését szolgáló turisztikai és gazdasági fejlesztések előkészítése és megvalósítása határozza meg.

 

Szabályozási környezet változásai

 

Az önkormányzati intézmények és gazdasági társaságok személyi állományának bérezése jellemzően a minimálbér, vagy a garantált bérminimum mértékéhez igazodik, és - mint már ismeretes - e tekintetben jelentős növekedésre kerül sor 2022. évben (minimálbér + 39.000 Ft/hó - garantált bérminimum + 41.000 Ft/hó).

15,5 %-ról 13 %-ra csökken ugyan a bérek után a munkáltatót terhelő szociális hozzájárulási adó, azonban a bér emelkedése 15 százalékos összköltség-növekedést okoz. Ezt a mértékű kiadás növekedést a költségvetés összeállítása során biztosan saját forrásból kell biztosítani. Az intézményi kört érintően valószínűsíthetően lesz kompenzáló támogatás, de erről jelenleg nincs információ.

 

Ágazati kommunikáció szerint a szociális feladatokat ellátók – ágazati finanszírozással – számíthatnak 20 %-os béremelésre, illetve a korábbi években bevezetett szociális összevont ágazati pótlék rendszer változatlanul megmarad, utóbbit továbbra is központi forrás fedezi a havi tényleges adatok alapján.

Egyrészt a bérek alakulása, másrészt a speciális ismereteket követelő – elvárt magas szintű szakmai feladat teljesítés okán a humánerőforrás gazdálkodásra, a munkakörök és feladatok újraszervezésére és meghatározására továbbra is kiemelt figyelmet kell fordítani.

Teljesen nyilvánvaló vált azonban, hogy az önkormányzati feladatok vonatkozásában is jellemző, hogy a megüresedő munkakörök betöltésére hiányoznak a képzett és megfelelő kvalitásokkal rendelkező szakemberek, illetve a közszféra bérezése továbbra sem versenyképes, sőt a bérminimumok növekedésével egyre aránytalanabb.

A koronavírus járvány elleni védekezés nemzetgazdasági finanszírozása érdekében számos olyan központi intézkedés született 2020. évtől, melyek az önkormányzatnál keletkező bevételek elvonását, vagy a korábbi bevétel elmaradását, illetve további fizetési kötelem teljesítését jelentik:

·         a  kötelező önkormányzati feladatok finanszírozási rendszere évek óta változatlan, az állami támogatás növekedése 4 millió Ft - ez 1 % alatti az emelkedés - az idei évhez képest. Mivel ez a mérték egyáltalán nem követi a nemzetgazdasági folyamatok által eredményezett kiadási szint emelkedést, ezért egyre magasabb arányú saját forrást kell biztosítani az egyes feladatok ellátásához. Az anyag és szolgáltatás árak emelkedése jelentős, a bérminimumok jelentős növekedése ezt tovább generálja a jövő évben.

·         az egy lakosra jutó adóerő-képesség összeghatárának jelentős csökkentése okán 2021. évtől már az önkormányzatnak is kell teljesítenie szolidaritási hozzájárulás befizetést, melynek összege 4 millió Ft lesz.

·         a gépjárműadóval kapcsolatos feladatokat 2021. január 1-jétől az állami adóhatóság vette át a 2020. évi CXVIII. törvény 101.§-a alapján. Az önkormányzati adóhatóság gépjárműadóban fennálló hatásköre 2021. évtől kezdődően megszűnt. A gépjárműadóból származó átengedett bevétel már 2020. évtől nem a helyi önkormányzat bevétele.

·         2020. évtől megszűnt az üdülőhelyi feladatok ellátására járó - beszedett idegenforgalmi adó forintonként 1 Ft - kiegészítő állami támogatás jogcím.

·         A költségvetési egyensúly biztosítása érdekében, a kieső bevételek 2021. évi ellentételezésére - 2021. január 1-i hatállyal - az egyes adónemek esetében adómérték emeléséről döntött az önkormányzat, melyből + 100 millió Ft bevétel képződött volna. A koronavírus-világjárvány nemzetgazdaságot érintő hatásának enyhítése érdekében szükséges helyi adó intézkedésről szóló 535/2020. (XII.1.) Korm.rendelet szerint azonban 2021. évben a helyi adó mértékét nem lehetett növelni, így a már érvényes helyi adórendelet módosítás hatályon kívül került.

A helyi adókról szóló 10/2018. (X.19.) önkormányzati rendelet 2022. január 1-i hatályú módosításáról 2021. szeptember 30. nappal ismét döntött a Képviselő-testület, azonban később megjelent a 641/2021. (XI.25.) Korm. rendelet a koronavírus-világjárvány nemzetgazdaságot érintő hatásának enyhítése érdekében szükséges helyi adó intézkedésekről szóló 535/2020. (XII. 1.) Korm. rendelet módosításáról, mely 2022. évre is elrendeli az adómérték emelés tilalmát. Ennek okán a helyi adó rendelet módosításáról ismét döntenie kell a Képviselő-testületnek.

·         A kkv-szektor vállalkozásai számára 2021-ben a helyi iparűzési adó mértéke megfeleződött és legfeljebb 1 százalék lehetett (Fonyódon 0,9 %), illetve a bevallott adó felét kellett megfizetni – a koronavírus-világjárvány nemzetgazdaságot érintő hatásának enyhítése érdekében szükséges egyes intézkedésekről szóló 639/2020. Korm. rendelet szerint.

A Parlament elé benyújtott törvényjavaslat szerint ez az állapot 2022. évben is fennmarad, és jövő évre is kedvezményt biztosít a vállalkozói szektor számára. Az önkormányzat vonatkozásában azonban a kieső iparűzési adó bevétel kb. 50 %-a került kompenzálásra állami támogatásként idei évben, így ettől nagyobb mértékű kompenzálás 2022. évben sem várható.

 

·         Az önkormányzati bevételek növelésének 2022. június 30. napjáig korlátot szab a veszélyhelyzettel összefüggő átmeneti szabályokról szóló 2021. évi XCIX. törvény, mely szerint az önkormányzat, intézmény, önkormányzati gazdasági társaság által nyújtott szolgáltatásért, végzett tevékenységért megállapított díj, az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodás keretében felmerülő díj, illetve egyéb díjfizetési kötelezettség mértéke nem lehet magasabb, mint jelenleg. Ez a korlát 2020. december 19. naptól érvényes és a teljes kiterjesztettség miatt már jelentős bevétel elmaradást okoz.

 

A korlátozó kormányzati intézkedések likviditási hatása jelentős az önkormányzat 2022. évi feladatainak teljesítésére. A tárgy évi bevételek ilyen mértékű elmaradásával a dinamikusan emelkedő működési kiadási szint az előző évekhez hasonlóan nem finanszírozható, az előző évek maradványainak felhasználására szükség lesz.

 

A koronavírus járvány eseményei és további kimenetele bizonytalanságban tartja a társadalmat. A védekezés helyi szintjének finanszírozására az önkormányzat elhivatott, az intézmények és az önkormányzati gazdasági társaságok tekintetében minden szükséges eszközt biztosítunk.

 

Az önkormányzat 2022. évi költségvetését meghatározó általános alapelvek

 

A költségvetési koncepció elsődleges célja a költségvetés összeállításához szükséges alapelvek, főbb célkitűzések meghatározása, ennek megfelelően:

 

·         A koncepció szervesen illeszkedik a Gazdasági Ciklusprogramban megfogalmazott célkitűzésekhez, érvényre juttatva a korábbi években meghatározott prioritásokat.

·         Gazdálkodásunk pénzügyi kereteit alapvetően a feladattámogatási rendszer és saját adóbevételeink összege határozza meg, ezek képezik az intézményi hálózat és a kizárólagos önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok hatékony, gazdaságos működtetésének alapját.

·         A kormány által kijelölt operatív programokhoz igazítva kell a város fejlődését elősegítő fejlesztési terveinket megfogalmazni, kiemelt figyelemmel az energetikai és a turisztikai fejlesztésekre.

·         Szociális területen a kialakított helyi szociálpolitika elveinek megfelelően, célzottan szükséges felhasználni az önkormányzat által biztosított forrást.

·         Az önkormányzat szabályozott keretek között támogatja a helyi civil szervezetek társadalmi szerepvállalását, kiemelt tekintettel a közösségi, turisztikai és sport tevékenységekre.

A támogatások odaítélésének elsődleges célja a társadalmi szervezetek bevonása az önkormányzati feladatok ellátásába.

·         A költségvetési törvény támogatási struktúrája alapján nem, vagy csak kisebb mértékben van mód rendkívüli állami támogatások igénybevételére.

·         A stabilitási törvény előírásai alapján hitelfelvétel nem tervezhető.

·         A rendelkezésre álló valamennyi eszköz legoptimálisabb felhasználásával biztosítani kell a lakosság/ügyfelek/látogatók/vendégek elégedettségét, és törekedni kell a város pozitív megítélése, nívójának emelését szolgáló folyamatok, fejlesztések megvalósítására.

 

A várható kereteket figyelembe véve a 2022. évi költségvetés készítése során a következő struktúrával számolunk:

 

Bevételek

 

            Állami támogatások

 

A Magyarország 2022. évi központi költségvetéséről szóló 2021. évi XC. törvény 2. sz. melléklete határozza meg a települési önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatainak támogatását.

Több támogatási jogcím esetében kis mértékben növekszik a fajlagos támogatási összeg - az előző évhez képest. Az igénybe vehető összeget a lakosságszám, illetve az egyes jogcímhez tartozó várható mutatószám határozza meg.

Az állandó lakosok száma kis mérték növekszik Fonyódon (5.179 fő-ről 5.205 fő-re). Az egyes támogatási jogcímek számítása során a 2021. január 1-i állapot szerinti lakos számot kell figyelembe venni.

 

Az előzetes számítások szerint 2022. évben kb. 512 millió Ft támogatás igénybevételére lesz jogosult Fonyód Város Önkormányzata, mely 4 millió Ft-tal több mint 2021. évben.

 

- Az önkormányzati hivatal működéséhez és a település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatok (zöldterület-gazdálkodás, közvilágítás fenntartása, köztemető fenntartása, közutak fenntartása) ellátásának támogatása 214,1 millió Ft.

-         Az óvodaműködtetés köznevelési feladat, melyhez a gyermekek számát figyelembe véve, az óvodapedagógusok és az óvodapedagógusok nevelő munkáját közvetlenül segítők létszáma alapján igényelhető a támogatás a dolgozók bér és járulék költségeire és az intézmény üzemeltetésére. A gyermekek száma nem változik, 110 fő alatti.

A 2022. évre 85,9 millió Ft köznevelési támogatás várható.

- A bölcsőde finanszírozásának alapja a gyermekek létszáma, illetve az intézményi férőhely. Ennek függvénye a szakmai dolgozók elismert létszámához kapcsolódó bértámogatás, és a bölcsődei működéssel kapcsolatos üzemeltetési támogatás. Bölcsődei ellátásra várható támogatás 36,5 millió Ft.

-         A szociális ágazatnál is - szociális étkeztetés, házi segítségnyújtás és nappali ellátás - az ellátotti létszám határozza meg a támogatás összegét. A fajlagos támogatási összegek kis mértékben emelkednek, a társulásban történő feladat ellátás miatt egyes jogcímekre kiegészítő támogatás is igényelhető. E jogcímekre Fonyód 37,1 millió Ft támogatásra jogosult.

-            A családsegítés és gyermekjóléti szolgálat területi feladatának ellátására az állandó lakosság száma alapján jogosult az önkormányzat. A társulási feladatellátás miatt Balatonfenyves vonatkozásában is Fonyód jogosult a támogatás lehívására, mely így összesen 8,6 millió Ft.

-            A családsegítés és gyermekjóléti központ feladat ellátása a járásszékhely települési önkormányzatot terheli, melynek finanszírozásához a támogatás a járás lakosságszáma, illetve a járáshoz tartozó települések száma alapján kerül meghatározásra 26,7 millió Ft összegben.   

A központ feladatai között 2018. évben jelent meg az óvodai és iskola szociális segítő tevékenység, melynek támogatási összege szinte változatlan 15,4 millió Ft körüli.

A szociális feladatok jelentősen alulfinanszírozottak, a támogatási rendszer és a fajlagos támogatási összegek már évek óta alig változnak.

-         A gyermekétkeztetés finanszírozása az igénybe vevők számának függvénye. Két jogcímen kap az önkormányzat támogatást, egyrészt a feladatellátásban résztvevő számított dolgozói létszám alapján (az elismert létszám 10,14 fő) a bér és járulék költségére várhatóan 24,7 millió Ft, valamint az üzemeltetési költségekre. Ez utóbbira vonatkozó pontos összeg még nem ismertjük, egyelőre csak a 2021. évi adattal számolunk 27,3 millió Ft összegben.

-         A könyvtári és közművelődési feladatokra a település lakosságszáma alapján 11,5 millió Ft a központi támogatás.

 

A fent részletezett támogatásokat az előzetes adatszolgáltatások alapján számoltuk, azonban a 2022. januári kormányzati döntések megismerése után - az önkormányzat költségvetési rendeletének megalkotásáig - véglegesítésre kerülnek az egyes jogcímek támogatási összegei.

 

Az állami támogatások felhasználását jogcímenként igazolni kell, a szigorú elszámolás rendje nem változik, a Magyar Államkincstár évente ellenőrzi.

 

Közhatalmi bevételek - Adópolitika

 

A helyi adó bevétel a legjelentősebb bevételi forrása az önkormányzatnak, és a kormányzati korlátozó intézkedések miatt szerepe 2022. évben felértékelődik.

 

2018. január 1-től Fonyód Város Önkormányzat közigazgatási területén építményadó tekintetében a helyi adókról szóló 10/2018. (X.19.) önkormányzati rendelet jelentős kedvezményt biztosít azok számára, akik az ingatlan-nyilvántartásban lakóház/lakás elnevezésű ingatlanjukat életvitelszerűen használják, és annak tényét igazolják. A 2021-es évben 1.597 adóalany részesül ennek okán kedvezményben.

 

Telekadó tekintetében a helyi rendelet 17. § (6) pontja alapján igénybe vett adómentességet az adó alanya évente köteles nyilatkozattal igazolni. A 2021-es évben az adómentességgel kapcsolatos nyilatkozatok meglétét kiemelt figyelemmel vizsgálta az önkormányzati adóhatóság. A felülvizsgálatból eredően a 2020. évhez hasonlóan a kedvezményezett adóalanyok száma 2021. évben 89 fő volt.

 

Az idegenforgalmi adó mértéke a 2021. évben nem változott, személyenként és vendégéjszakánként 400 Ft összegben került meghatározásra.

Adataink szerint 2021. évben (november 30-ig) Fonyódon 144.730 az igénybe vett vendégéjszakák száma összesen, melyből 105.709 volt az adóköteles éjszakák száma.

A tavalyi évhez képest az igénybe vett vendégéjszakák száma több mint 14.300 éjszakával nőtt.

 

Az adóbevételek 2015-2021. évek közötti alakulását a következő táblázat mutatja: (ezer Ft)

Adónem

2015. év

2016. év

2017. év

2018. év

2019. év

2020. év

2021.nov

Építményadó

259 077

281 338

284 981

291 679

281 566

304 123

294 935

Telekadó

37 008

35 565

50 462

29 231

29 114

37 789

28 009

Iparűzési adó

145 942

135 020

189 052

217 976

161 879

188 813

125 705

Idegenforgalmi adó

36 569

42 821

40 413

44 833

41 474

1 859

39 545

Gépjárműadó

 16 585

17 860

19 799

19 999

20 745

0

0

Talajterhelési díj

2 284

1 459

2 288

1 870

2 097

1 624

1 625

Pótlék, bírság

2 881

2 679

3 413

2 462

2 427

2 245

1 391

Összes helyi adó

500 346

516 741

590 408

608 050

539 302

536 453

491 210

(2020. évben kiegészítő állami támogatásként érkezett 39,4 millió Ft a kieső IFA bevétel ellentételezésére.)

A felhalmozódott adóhátralék az éves kivetés összegéhez viszonyítva körülbelül 11 %, melynek további csökkentésére kiemelt figyelmet fordítunk. Erre való tekintettel 2022. évben is folytatni kell a követelés állomány csökkentése érdekében megkezdett adóhatósági intézkedések sorozatát. Felszólításokkal, illetve végrehajtási cselekményekkel, első sorban inkasszó, munkabér- nyugdíj letiltás és jelzálogjog bejegyzéssel próbáljuk meg érvényesíteni jogos követeléseinket.

 

 

Tájékoztató adatok az adóhátralékok állományáról adónemenként 2021. november 30. állapot

adatok  ezer Ft-ban

2021.11.30

Adóhátralék

66 225

- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka

4 383

építményadó

21 569

- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka

341

telekadó

6 520

- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka

0

idegenforgalmi adó

1 031

- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka

0

iparűzési adó

12 999

- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka

148

gépjárműadó

7 732

- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka

266

pótlék

13 806

- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka

3 608

bírság

440

- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka

20

talajterhelési díj

2 128

- ebből felszámolás, végelszámolás alatt lévő adós hátraléka

0

 

Az adóhátralékok állományának csökkentése mellett továbbra is nagy hangsúlyt kell fektetni adóellenőrzések foganatosítására.

Terveink szerint az építményadó vonatkozásában a helytelenül, vagy be nem jelentett bővítések, átalakítások ellenőrzése nagy hangsúlyt kap 2022. évben. A tervezett bevételek, a lejárt határidejű követelések, és az ellenőrzések által feltárt követelések beszedésére kiemelt figyelmet fordítunk.

A feladat teljesítésével a helyi adóból származó bevételek teljesítése a 2021. évhez hasonlóan várható.

           

Működési bevételek

 

A gyermekétkeztetésből keletkező jelentősebb összegű bevételt a Fonyód Konyha Kft. szedi be, ezért az intézményeknél csak kisebb összegekben, néhány jogcímen keletkezik működési bevétel.

A bölcsődénél a gyermekfelügyelet óradíjaiból, a polgármesteri hivatalnál a hivatali munkaidőn kívül lebonyolított anyakönyvi eseményekért fizetett díjakból, a FOKI esetében a könyvtári és az igénybe vehető szolgáltatások díjaiból (internethasználat, fénymásolás), valamint a kulturális programok és a múzeumi belépőjegyeinek értékesítéséből, illetve a helyiségek bérbeadásából képződik bevétel. Az óvodánál bevétel nem keletkezik.

 

Az önkormányzati vagyon hasznosításából származó bevételeink – lakások, iroda helyiségek, üzletek, területek bérbeadása – várhatóan az előző évi szinten alakulnak, a bérleti díjak emelésének korlátja miatt.

 

2017. január 1-től a piacfelügyelet és a piaci bérleti bevételek a VÜSZ Kft-től az Önkormányzat feladatellátásába kerültek. A feladat átcsoportosítása miatt az önkormányzati gazdasági társaság saját bevétele ennek összegével csökkent, ugyanakkor a megállapított önkormányzati támogatás emelkedett. A piaci bérleti díj bevételeket az önkormányzat szedi be, és mivel a díjak mnem emelhetőek, így a várható bevétel az előző évekkel azonos lesz, 70 millió Ft körül tervezhető.

 

A Munkaügyi Központon keresztül bonyolított foglalkoztatási programok köre jelentősen szűkült az évek során, de lehetőség szerint továbbra is igénybe kívánjuk venni. A pályázatok keretében foglalkoztatottak a város közfeladatainak ellátásában aktív részt vevők. Az igénybe vehető támogatás intenzitása általában 50-75 %.  

 

 

Felhalmozási bevétel

 

A felhalmozási bevételek az önkormányzat pályázatai esetében az önerő részét képezik, így a szükséges források biztosítása érdekében a forgalomképes, üresen álló ingatlanok értékesítésének, hasznosításának lehetőségeire figyelemmel kell lenni.

2022. évben alábbi ingatlanokat tervezzük értékesíteni:

-          József Attila utcában lévő un. Halászó Macska ingatlan,

-          Tompa Mihály utcai telek.

 

 

Kiadások

 

Működési kiadások

 

Fonyódi Polgármesteri Hivatal kiadásaiban a személyi juttatások összegének számítása során figyelembe kell venni a garantált bérminimum 2022. évi várható központi emelését, oly módon, hogy a 2022. évi illetményalap összegét 70.000 Ft-ban javasoljuk meghatározni (2021. évben 56.000 Ft). Ezzel a bérminimumok emelkedésével azonos mértékben emelkednének a közszolgálati bérek.

A hivatalnál 8 főt érint a garantált bérminimum bruttó 260.000 Ft/hó összegre történő emelése, mely mutatja, hogy a tisztviselők munkájának anyagi elismerése még mindig rendkívül alacsony.

A tisztviselők éves cafetéria-juttatás kerete 2022. évben is a jogszabály által meghatározott kötelező mértékű bruttó 350.000 Ft/fő/év, mely magába foglalja a munkáltatót terhelő közterheket is (így nettó 273 ezer Ft/fő/év).

2022. évben jubileumi jutalom kifizetésére nem szerez jogosultságot senki és nyugdíjazás sem várható.

A személyi kiadások között a 28 fő hivatali tisztviselő bérköltségét, cafetéria és munkába járás költségtérítésének összegét kell számítani.

A személyi kiadások után fizetendő munkáltatót terhelő járulék mértéke 13 % lesz.

A dologi kiadások, a rezsi költségek és szakmai kiadások összegének növekedése várhatóan az infláció mértékével lesz azonos.

 

A Fecskepart Óvoda személyi kiadásai között az engedélyezett és betöltött 18 fő bér és bérjellegű juttatásait kell számolni. A pedagógus életpálya-modell bevezetésével a pedagógus bérnek a minimálbér az alapja, így a személyi juttatások annak megfelelően fognak növekedni.

A pedagógus életpálya-modell előmeneteli rendszerében bonyolított minősítési eljárásban 2 fő szerzett ped/II. kategóriába besorolást, melyhez kapcsolódó többletkiadás kiegészítő állami támogatásként 2022. évben is igényelhető, összesen 2.043 ezer Ft.

Bölcsőde a szociális ágazathoz tartozik, a bérek emeléséről már ágazati döntés született. A korábbi években átalakított bölcsődei finanszírozási rendszer továbbra is fedezetet biztosít a pótlékra. A dolgozók száma 7 fő. A garantált bérminimum várható emelése jelentősen befolyásolja a személyi kiadások összegét, mivel valamennyi dolgozó erre a mértékű illetményre jogosult, kiegészítve az ágazati pótlék összegével.

Az intézménynél nyugdíjazás nem várható, jubileumi jutalomra 1 fő óvodai dolgozó lesz jogosult.

A dologi kiadások, a rezsi költségek és szakmai kiadások összegének növekedése várhatóan az infláció mértékével lesz azonos.

 

 

 

 

 

A Fonyódi Kulturális Intézmények dolgozói létszáma 8,5 fő. Az intézmény munkavállalóinak korábbi közalkalmazotti jogviszonya 2020. november 1-től hatályos változás szerint a Munka Törvénykönyve hatálya alá tartozik. Esetükben megjelent az ágazati döntés, mely alapján 2022. január 1. naptól 20 %-os bérnövekedést kell számolni, ez várhatóan központi forrásból finanszírozásra kerül.

A dologi kiadások, a rezsi költségek és szakmai kiadások összegének növekedése várhatóan az infláció mértékével lesz azonos.

 

Az intézmények és a gazdasági társaságok alkalmazottai számára jogszabály nem írja elő a cafeteria juttatás megállapítását, de a Képviselő-testület már évek óta biztosítja a 12.000 Ft/fő/hó összegű juttatást, melyet 2022. évben is javasolunk megtartani.

 

Az előző évekhez hasonlóan javasoljuk engedélyezni valamennyi önkormányzati intézmény és gazdasági társaság munkavállalója vonatkozásában, év végén, egyszeri alkalommal, bérjellegű juttatás kifizetéséhez forrás biztosítását a költségvetésekben nettó 70.000.-Ft/fő/év összeggel.

 

 

Szociálpolitika

 

A helyi szociális ellátásokat a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 19/2017. (XI.10.) önkormányzati rendelet szabályozza (a továbbiakban: Ör).

A helyi rendelet által szabályozott 2022. évben várhatóan kifizetésre kerülő támogatások számításánál a 2021. évi adatok mellett az Ör. alapján várható többlet kiadásokat is számítani kell.

Az alábbi táblázat a különböző címeken nyújtott ellátásokat, az igénybe vevők számát és a kifizetések összegét tartalmazza 2021. november 30-i állapot szerint:

(ezer Ft)

Ellátás megnevezése

Tervezett keret

Támogat. részesítettek száma

Kifizetés

Rendkívüli települési támogatás – Átmeneti pénzbeli támogatás

1 000

29

529

Rendkívüli települési támogatás - Temetési segély

300

6

180

Települési támogatás - Lakásfenntartási támogatás

1 200

12

348

Települési támogatás - Gyermekvállalási támogatás

2 000

28

1 300

Rendkívüli települési támogatás - Közlekedési támogatás

500

5

30

összesen

5 000

80

2 387

 

 

Fonyód Város Önkormányzata csatlakozott a Bursa Hungarica önkormányzati ösztöndíjpályázathoz, melynek keretében 2022. évben 720 ezer Ft önkormányzati támogatás megfizetésével részesülnek a szociálisan rászoruló hallgatók 5.000 Ft/hó összegű támogatásban. A pályázati rendszer ugyanezen összeggel támogatja a hallgatót havonta.

 

A Képviselő-testület a 14/2021. (XI.25.) önkormányzati rendelttel módosította az Ör-t, mely szerint 2022. január 1. naptól a gyermekvállalási támogatást 60.000 Ft/fő összegre emelte.

Az Ör. 2022. évben a fentieken kívül újabb ellátási formát nem állapított meg.

Jelenleg a rendelet változtatására koncepció van előkészületben, miszerint a támogatások igénylésének összeghatára a mindenkori öregségi nyugdíj (28.500  Ft/hó) bizonyos százalékához van kötve. Mivel a nyugdíjak és a keresetek az inflációt követték, ezért sok esetben a támogatás felső összeghatárát a kérelmezők meghaladják, kevesen jogosultak a támogatásokra. Ennek okán szükség lenne a támogatási összeghatárok kis mértékű emelésére.

 

A szociális rendelet által szabályozott támogatásokat igénybe vevő ellátottak száma a korábbi évekhez viszonyítva egyezőséget mutat.

 

Működési célra átadott pénzeszközök

 

Az önkormányzat kizárólagos önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságokkal valósít meg jogszabály erejével ráruházott kötelező és önként vállalt feladatokat.

Az Egészségügyi Nonprofit Kft. az önkormányzattól átvállalt kötelező feladatként szervezi az alapellátási feladatok közül többek között az orvosi központi ügyeletet. Az ügyeleti feladatokat Fonyód és Balatonfenyves önkormányzata együttesen finanszírozza, melyhez városunk költségvetéséből az idei 26 millió Ft-tól nagyobb összeggel kell hozzájárulni a bérek emelkedése miatt.

Az önkormányzat a Fonyód Konyha Nonprofit Közhasznú Kft. működtetésével biztosítja az intézményi gyermekétkeztetést és a szociális étkeztetést. A gyermekétkeztetés ellátásához állami támogatás igényelhető a felmerülő bérkiadások és kimutatott üzemeltetési kiadások függvényében.

A támogatás nem fedezi a gyermekétkeztetésre fordított kiadásokat, mely miatt az önkormányzati saját forrásból kb. 50 millió Ft kiegészítés továbbra is szükséges.

A Fonyódi Média Kft. 2022. évi feladatai között ismét javasoljuk meghatározni - és ehhez forrást biztosítani - Fonyód város arculatának megújítására és a városmárkázáshoz kapcsolódó marketing tevékenység kiadásokat.

A Városfejlesztési és Városüzemeltetési Kft. elsődleges feladatai között a város külső megjelenésének alakítása és az önkormányzati vagyon gondozása, állagmegóvása szerepel. A feladatokhoz kapcsolódó bevételek (parkolási díj, strand belépő, kikötő bérleti díj) mértékének emelésére június 30-ig nincs lehetőség.

A hatékony munkavégzés érdekében továbbra is javasoljuk a meglévő géppark fejlesztését, illetve megújítását.

Valamennyi gazdasági társaság esetében a 2022. évi bérminimum emelkedéséből eredő többlet kiadást önkormányzati saját forrásból kell finanszírozni, mely kb. 60 főt érint és az előzetes számítások szerint várhatóan kb. 35 millió Ft lesz. 

 

Az önkormányzat a költségvetésében szabályozott keretek között biztosít forrást egyéb önként vállalt feladatokra, mellyel támogatja a helyi civil szervezetek társadalmi szerepvállalását és tevékenységét, kiemelt tekintettel a turisztikai és sport tevékenységekre.

A támogatások odaítélésének elsődleges célja a társadalmi szervezetek bevonása az önkormányzati feladatok ellátásába.

A szervezetek támogatásáról a Képviselő-testület közvetlenül, vagy átruházott hatáskörben a Városfejlesztési és Pénzügyi Bizottság dönt.

 

Fejlesztési feladatok

 

- Csiszta kerékpárút építés

A Fonyód-Buzsák Csisztafürdő között létesítendő kerékpárút építése 100 % TOP forrásból, 469.985 ezer Ft támogatási összeg felhasználásával fog megvalósulni 2018-2022. években.

A támogatás teljes összege 2018. évben megérkezett előlegként a MÁK-nál vezetett projekt alszámlára, felhasználása a megvalósítás (tervezés és kivitelezés) ütemében történik.

- A Balaton madártávlatból – Sétány felújítás

A Magyar Turisztikai Ügynökség pályázatában az önkormányzat konzorciumi tagként vesz részt. A kilátók és kilátópontok hálózatba kapcsolására kiírt pályázat keretein belül új műszaki tartalommal a Várhegy kilátó környezetének rendezésére, valamint a Szaplonczay sétány felújítása, kiszolgáló épület építése, a Sipos-hegyi sétány kandeláberes világításának kiépítése fog megvalósulni a kapott pályázati forrásból.

2019. évben már kaptunk támogatási előleget, a megvalósítás a közbeszerzési eljárások csúszása miatt 2022. évre tolódik.

- Polgármesteri Hivatal felújítás                                                                       

Az épület teteje, az elektromos hálózat, fűtési rendszer rendkívül rossz állapotú.

Pályázati forrásból tervezzük az épület teljes felújítását, 2022. évben tervezünk pályázni TOP PLUSZ forrásra (felújítás, bővítés és energetikai korszerűsítés).

- Strandok fejlesztése

A Kisfaludy program keretében 2019. évben elkezdődtek a szabadstrandok infrastrukturális fejlesztései. 2020-2021. évben folytatódott a program, a támogatási összegeket felhasználtuk. 2022. évre vonatkozóan az önkormányzat 4 strand fejlesztésére pályázik 120 millió Ft összegben, míg a VÜSZ 2 strand fejlesztésére pályázik 60 millió Ft összegben.

- Gyalogátkelőhelyek létesítése

Fonyódligeten és az Ady Endre utcában összesen 4 db gyalogátkelőhely létesítését terveztük, melyből 2021. év nyarán 2 db már elkészült, 2 db megvalósítása folyamatban, áthúzódik a következő évre.

- Vitorlás utca szennyvíz hálózat gerinc építés

A hálózati gerinc kiépítésére 2020. évben is különítettünk el forrást, azonban a tervezési folyamat csúszása miatt várhatóan 2022. évben fog realizálódni a megvalósítás.

- Alapszolgáltatási központ felújítása, bővítése

2022. évben tervezünk pályázni TOP PLUSZ forrásra (felújítás, bővítés és energetikai korszerűsítés).

- Alapszolgáltatási központ felújítása, energetikai korszerűsítése

2022. évben tervezünk pályázni TOP PLUSZ forrásra (felújítás és energetikai korszerűsítés)

- Városi strand 2. kajaktároló építése

A Magyar Kajak-Kenu Szövetség nyertes pályázatával létesült a Városi strandon 1. sz. kajak-kenu tároló, melyhez 2022. évben egy következő tároló építését tervezzük. Ennek megvalósítására támogatási kérelmet nyújtottunk be kisvárosi programcsomag keretében a szükséges forrás előteremtésére.

- Sportcsarnok külső közművek létesítése (ivóvíz ellátás és szennyvíz elvezetés)

Az önkormányzat érvényes vízjogi létesítési engedéllyel rendelkezik az épülő sportcsarnok külső közműveinek (ivóvíz ellátás és szennyvíz elvezetés) kiépítésére, melyet a 2021. évben 35  millió Ft saját erő finanszírozással terveztünk megvalósítani. A megvalósítás finanszírozására támogatási kérelmet nyújtottunk be kisvárosi programcsomag keretében a szükséges forrás előteremtésére.

 

 

Összegzés

 

A Magyarország 2022. évi központi költségvetéséről szóló 2021. évi XC. törvény és a 2022. évi gazdasági folyamatokat befolyásoló már ismert jogszabályok ismeretében megállapíthatjuk, hogy jelentős plusz állami forrásra az önkormányzat 2022. évben nem számíthat, a saját bevételek növelését korlátozó intézkedések egyelőre 2022. június 30-ig érvényesek.

A korlátozó gazdasági intézkedések likviditási hatása jelentős az önkormányzat kötelező vagy önként vállalt feladatainak teljesítésére. A tárgy évi bevételek ilyen mértékű elmaradásával a dinamikusan emelkedő működési kiadási szint az előző évekhez hasonlóan nem finanszírozható, várhatóan az előző évek maradványainak felhasználására szükség lesz.

 

 

A koronavírus járvány eseményei és további kimenetele bizonytalanságban tartja a társadalmat. A védekezés helyi szintjének finanszírozására az önkormányzat elhivatott, az intézmények és az önkormányzati gazdasági társaságok tekintetében minden szükséges eszközt biztosítunk.

 

Az intézmények, és a gazdasági társaságok által benyújtott előzetes költségvetés-tervezeteket, az önként vállalt feladatokat felül kell vizsgálni, annak érdekében, hogy azok a leggazdaságosabb formában, de magas szakmai színvonalon valósuljanak meg.

A feladatok megfelelő szervezésével kell biztosítani az önkormányzati források hatékony felhasználását.

 

Az Mötv. 111. § (4) bekezdése értelmében az önkormányzat költségvetési rendeletében működési hiány nem tervezhető.

 


Döntéshozói vélemények

Városfejlesztési és Pénzügyi Bizottság   A Városfejlesztési és Pénzügyi Bizottság (VPB) javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti határozati javaslatok elfogadását.
 
Jogi és Humán Bizottság   A Jogi és Humán Bizottság (JHB) javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti határozati javaslatok elfogadását.
 
1. döntési javaslat

"Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzatának 2022. évi költségvetési koncepciójára"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: pénzügyi kérdések
A Jogi és Humán Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

1./ Fonyód Város Önkornyzat Képviselő-testülete az önkornyzat 2022. évi költségvetési rendelet-tervezetének összeállítására vonatkozó költségvetési koncepciót az eterjesztésben foglaltaknak megfelelő tartalommal, az alábbi alapelvek érvényesülésével fogadja el:

-              A bevételek növelése érdekében adóellenőrzéseket kell foganatosítani és csökkenteni kell az adóhátralékok állományát.

-              A fejlesztési célok megvalósításához szükséges saját forrás biztosítása érdekében a Képviselő-testület előzetesen hozzájárul a forgalomképes ingatlanok értékesítésének előkészítéséhez.

-              A költségvetési rendelet-tervezet összeállítása során hitel felvétel nem tervezhető.

-              A gazdasági társaságok költségvetésének tervezetét az önkormányzat bizottságai véleményezik, melyek eredményeként kerülnek meghatározásra a 2022. évi támogatási összegek.

-              A szociális támogatások tekintetében a 2022. évi keretösszeg számításánál a 2021. évi adatokat kell alapul venni.

-              A költségvetésben általános tartalékot és fejlesztési céltartalékot is kell képezni.

-              A fejlesztési feladatokat a pályázatokról kapott információk ismeretében alakítja ki a Képviselő-testület.

-              A költségvetési rendelet-tervezet kidolgozása során törekedni kell a feladatok racionális megvalósítására,  keresni kell a bevételek növelésének és a kiadások csökkentésének lehetőségeit.

-              Az intézmények és az önkormányzati gazdasági társaságok költségvetési előirányzatait az intézményvezetőkkel és a gazdasági társaságok vezetőivel történő egyeztetés útján kell kialakítani.

-              A Képviselő-testület felkéri a bizottságokat, hogy a költségvetési koncepció alapján segítsék a költségvetési rendelet-tervezet elkészítését.

-              A Képviselő-testület a polgármester útján felkéri a jegyzőt, hogy az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (2)-(4) bekezdésének és a helyi önkormányzatok és szerveik, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 140. § (1) bekezdése a) pontjának előírása szerint készítse el a 2022. évi költségvetési rendelet-tervezetét.

-              A Képviselő-testület felkéri a polgármestert, hogy a jegyző által készített költségvetési rendelet-tervezetet az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24. § (2)-(4) bekezdések rendelkezéseinek megfelelően nyújtsa be a Képviselő-testületnek elfogadásra.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

2. döntési javaslat

"Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzatának 2022. évi költségvetési koncepciójára"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: pénzügyi kérdések
A Jogi és Humán Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

2./ Fonyód Város Önkornyzat Képviselő-testülete 2022. évre a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény szerinti illetményalap mértékét 70.000 Ft összegben állapítja meg.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

3. döntési javaslat

"Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzatának 2022. évi költségvetési koncepciójára"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: pénzügyi kérdések
A Jogi és Humán Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

3./ Fonyód Város Önkornyzat Képviselő-testülete 2022. évre a Fecskepart Óvoda és Bölcsőde és a Fonyódi Kulturális Intézmények, valamint az önkormányzat és a kizárólagos önkormányzati tulajdonban lévő gazdasági társaságok munkavállalói vonatkozásában a cafeteria juttatás összegét nettó 12.000 Ft/fő/hó összegben határozza meg.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

4. döntési javaslat

"Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzatának 2022. évi költségvetési koncepciójára"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: pénzügyi kérdések
A Jogi és Humán Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

4./ Fonyód Város Önkornyzat Képviselő-testülete 2022. évre az önkormányzat és költségvetési szervei, valamint a kizárólagos önkormányzati tulajdonban lévő gazdasági társaságok munkavállalói vonatkozásában nettó 70.000 Ft/fő/év összegű, egyszeri juttatás kifizetéséhez biztosít forrást a költségvetésekben.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe