9. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Városfejlesztési és Pénzügyi Bizottság
2022. december 13-i ülésére

Tárgy:   Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzatának 2023. évi költségvetési koncepciójára
Készítette:   Nagyné Horváth Gabriella irodavezető
Előterjesztő:   Hidvégi József polgármester
Véleményező bizottság:  

Tisztelt Képviselő-testület!

 

Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény érvényben lévő szabályozása költségvetési koncepció készítését ugyan nem írja elő, azonban Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testületének célja, hogy az önkormányzat 2023. évre vonatkozó feladatainak, terveinek, gazdálkodási kereteinek bemutatása a korábbi gyakorlatnak megfelelően továbbra is megtörténjen.

Ennek okán, a 2023. évi költségvetési rendelet megalkotásának előkészítéseként terjesztjük a tisztelt Képviselő-testület elé a 2023. évi költségvetési koncepcióról szóló előterjesztést.

Az Országgyűlés megalkotta Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2022. évi XXV. törvényt, így a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatainak ellátásához igényelhető fajlagos támogatási összegek és a támogatási feltételek meghatározásra kerültek.

A szabályozás szerint a helyi önkormányzati feladatok központi finanszírozása 2023. évben is a feladatellátáshoz igazodó, feladatalapú támogatási rendszerben történik.

A jelenlegi gazdasági környezet hatásait érzékelve Fonyód Város Önkormányzatának gazdálkodását a következő évben az intézmények és a kizárólagos önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok rendkívül takarékos, de maximális hatékonyságú, gazdaságos működtetése, és a már folyamatban lévő – a város fejlődését szolgáló turisztikai és gazdasági fejlesztések,  újabb projektek megvalósítása, illetve előkészítése határozza meg.

 

Szabályozási környezet változásai

 

Az önkormányzati intézmények és gazdasági társaságok személyi állományának bérezése jellemzően a minimálbér, vagy a garantált bérminimum mértékéhez igazodik. Az előterjesztés készítésének idejére a minimálbér és a garantált bérminimum jövő évi összege még nem ismert, de egyes gazdasági elemzők cikkei szerint a garantált bérminimum várható összege 300.000 Ft/hó lesz, ami + 40.000 Ft/hó, vagyis 15 % növekedést jelenthet.

A bérek után a munkáltatót terhelő szociális hozzájárulási adó mértéke 2022. január 1-től 13 %-ra csökkent, ennek további csökkenéséről nincs információ.

A garantált bérminimum központi emelése miatt az intézményi kört érintően - az elmúlt évekhez hasonlóan - valószínűsíthetően lesz kompenzáló állami támogatás, de a gazdasági társaságaink esetében ezt önkormányzati forrásból kell biztosítani.

 

Ágazati szabályok szerint a szociális feladatokat ellátók esetében a korábbi években bevezetett szociális összevont ágazati pótlék rendszer változatlanul megmarad, melyet továbbra is központi forrás fedez a havi tényleges adatok alapján.

Egyrészt a bérek alakulása, másrészt a speciális ismereteket követelő – elvárt magas szintű szakmai feladat teljesítés okán a humánerőforrás gazdálkodásra, a munkakörök és feladatok újraszervezésére és meghatározására továbbra is kiemelt figyelmet kell fordítani.

Teljesen nyilvánvaló vált azonban, hogy az önkormányzati feladatok vonatkozásában is jellemző, hogy a megüresedő munkakörök betöltésére hiányoznak a képzett és megfelelő kvalitásokkal rendelkező szakemberek, illetve a közszféra bérezése továbbra sem versenyképes, sőt a bérminimumok növekedésével egyre aránytalanabb.

A koronavírus járvány elleni védekezés nemzetgazdasági finanszírozása érdekében 2020. évtől több olyan központi intézkedés született, melyek az önkormányzatnál keletkező bevételek elvonását, vagy a korábbi bevétel elmaradását, illetve további fizetési kötelem teljesítését jelentették:

·         a  kötelező önkormányzati feladatok finanszírozási rendszere évek óta változatlan, az állami támogatás növekedése kb. 40 millió Ft lesz az idei évhez képest - ez 7,8 % emelkedés, azonban a várható infláció 15 % körül alakul. Ez a mérték egyáltalán nem követi a nemzetgazdasági folyamatok által eredményezett kiadási szint emelkedést, ezért egyre magasabb arányú saját forrást kell biztosítani az egyes feladatok ellátásához.

·         Az egy lakosra jutó adóerő-képesség összeghatárának jelentős csökkentése okán 2021. évtől már az önkormányzatnak is kell teljesítenie szolidaritási hozzájárulás befizetést, melynek összege 15,5 millió Ft lesz (ez 2022. évben 3,9 millió Ft volt).

·         a gépjárműadóval kapcsolatos feladatokat 2021. január 1-jétől az állami adóhatóság vette át a 2020. évi CXVIII. törvény 101.§-a alapján. Az önkormányzati adóhatóság gépjárműadóban fennálló hatásköre 2021. évtől kezdődően megszűnt. A gépjárműadóból származó átengedett bevétel már 2020. évtől nem a helyi önkormányzat bevétele.

·         2020. évtől megszűnt az üdülőhelyi feladatok ellátására járó - beszedett idegenforgalmi adó forintonként 1 Ft - kiegészítő állami támogatás jogcím.

·         A költségvetési egyensúly biztosítása érdekében, a kieső bevételek ellentételezésére előbb 2021. évre majd 2022. évre is az egyes adónemek esetében adómérték emeléséről döntött a Képviselő-testület, melyből jelentős összegű + 200 millió Ft többlet bevétel képződött volna. A koronavírus-világjárvány nemzetgazdaságot érintő hatásának enyhítése érdekében szükséges helyi adó intézkedésről szóló 535/2020. (XII.1.) Korm.rendelet szerint azonban 2021. és 2022. években sem lehetett a helyi adó mértékét növelni, így a már érvényes helyi adórendelet módosításokat hatályon kívül kellett helyezni.

·         A kkv-szektor vállalkozásai számára 2021-2022. években a helyi iparűzési adó mértéke megfeleződött és legfeljebb 1 százalék lehetett (Fonyódon 0,9 %), illetve a bevallott adó felét kellett megfizetni – a koronavírus-világjárvány nemzetgazdaságot érintő hatásának enyhítése érdekében szükséges egyes intézkedésekről szóló 639/2020. Korm. rendelet szerint.

A tényleges adatok alapján a 2021. évi kieső helyi iparűzési adó kompenzálás elszámolása 2022. évben megtörtént, melyből + 20 millió Ft kiegészítő támogatásra volt jogosult az önkormányzat.

Nincs információ arra vonatkozóan, hogy a szektor számára a kedvezmény 2023. évre is megmaradna, azonban az idei év alapján számítunk arra, hogy a 2022. évi tényleges adatok alapján a 2022. évi kieső HIPA bevételt a kormányzat kiegészítő támogatásként biztosítja az önkormányzatok számára.

·         Az önkormányzati bevételek növelésének 2022. június 30. napjáig korlátot szabott a veszélyhelyzettel összefüggő átmeneti szabályokról szóló 2021. évi XCIX. törvény, mely szerint az önkormányzat, intézmény, önkormányzati gazdasági társaság által nyújtott szolgáltatásért, végzett tevékenységért megállapított díj, az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodás keretében felmerülő díj, illetve egyéb díjfizetési kötelezettség mértéke nem lehetett magasabb, mint előzőleg. Ez a korlát 2020. december 19. naptól volt érvényes és a teljes kiterjesztettség miatt már jelentős bevétel elmaradást okozott.

 

A korlátozó kormányzati intézkedések hatása jelentős volt az önkormányzat 2020-2022. évi feladatainak teljesítésére, azonban az értékesített önkormányzati vagyont nem kellett a működtetésre fordítani, a fejlesztési projektek saját erejeként használtuk fel, illetve fejlesztési tartalékba kerültek – „vagyonfelélés” nem volt.

Jelenleg nincs információ az önkormányzati bevételek 2023. évre tervezett kormányzati korlátozására. A Képviselő-testület már szinte minden terület vonatkozásában döntött az adók, díjak, szolgáltatási díjak mértékének emelésére, a rendeletek kihirdetésre kerültek.

 

A szomszédos országban idén februárban kirobbant háború okozta energiaválság kezelése, az energia árak alakulása meghatározó finanszírozási kérdés lesz a következő évben az önkormányzat számára, az inflációs folyamat nagy bizonytalanságot okoz.

 

Az önkormányzat 2023. évi költségvetését meghatározó általános alapelvek

 

A költségvetési koncepció elsődleges célja a költségvetés összeállításához szükséges alapelvek, főbb célkitűzések meghatározása, ennek megfelelően:

 

·         A koncepció szervesen illeszkedik a Gazdasági Ciklusprogramban megfogalmazott célkitűzésekhez, érvényre juttatva a korábbi években meghatározott prioritásokat.

·         Gazdálkodásunk pénzügyi kereteit alapvetően a feladattámogatási rendszer és saját adóbevételeink összege határozza meg, ezek képezik az intézményi hálózat és a kizárólagos önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok hatékony, gazdaságos működtetésének alapját. Az energia felhasználást csökkenteni kell, illetve alternatív megoldásokat kell keresni az intézmények fűtési rendszereinek kiváltására.

·         A kormány által támogatott operatív programokhoz igazítva kell a város fejlődését elősegítő fejlesztési terveinket megfogalmazni, kiemelt figyelemmel az energetikai és a turisztikai fejlesztésekre. A támogatott pályázatainkat sikeresen kell megvalósítani.

·         Szociális területen a kialakított helyi szociálpolitika elveinek megfelelően, célzottan szükséges felhasználni az önkormányzat által biztosított forrást.

·         Az önkormányzat szabályozott keretek között támogatja a helyi civil szervezetek társadalmi szerepvállalását, kiemelt tekintettel a közösségi, turisztikai és sport tevékenységekre.

A támogatások odaítélésének elsődleges célja a társadalmi szervezetek bevonása az önkormányzati feladatok ellátásába.

·         A költségvetési törvény támogatási struktúrája alapján nem, vagy csak kisebb mértékben van mód rendkívüli állami támogatások igénybevételére.

·         A stabilitási törvény előírásai alapján hitelfelvétel nem tervezhető.

·         A rendelkezésre álló valamennyi eszköz legoptimálisabb felhasználásával biztosítani kell a lakosság/ügyfelek/látogatók/vendégek elégedettségét, és törekedni kell a város pozitív megítélése, nívójának emelését szolgáló folyamatok, fejlesztések megvalósítására.

 

 

 

 

 

A várható kereteket figyelembe véve a 2023. évi költségvetés készítése során a következő struktúrával számolunk:

 

Bevételek

 

            Állami támogatások

 

A Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2022. évi XXV. törvény 2. sz. melléklete határozza meg a települési önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatainak támogatását.

Szinte minden támogatási jogcím esetében kis mértékben növekszik a fajlagos támogatási összeg - az előző évhez képest. Az igénybe vehető összeget a lakosságszám, illetve az egyes jogcímhez tartozó várható mutatószám határozza meg.

Az állandó lakosok száma + 2 fővel növekszik Fonyódon (5.205 fő-ről 5.207 fő-re). Az egyes támogatási jogcímek számítása során a 2022. január 1-i állapot szerinti lakos számot kell figyelembe venni.

 

Az előzetes számítások szerint 2023. évben kb. 554 millió Ft támogatás igénybevételére lesz jogosult Fonyód Város Önkormányzata, mely 40 millió Ft-tal több mint 2022. évben.

 

- Az önkormányzati hivatal működéséhez és a település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatok (zöldterület-gazdálkodás, közvilágítás fenntartása, köztemető fenntartása, közutak fenntartása) ellátásának támogatása 219,3 millió Ft.

-         Az óvodaműködtetés köznevelési feladat, melyhez a gyermekek számát figyelembe véve, az óvodapedagógusok és az óvodapedagógusok nevelő munkáját közvetlenül segítők létszáma alapján igényelhető a támogatás a dolgozók bér és járulék költségeire és az intézmény üzemeltetésére. A gyermekek száma 108 fő.

A 2023. évre 98,8 millió Ft köznevelési támogatás várható.

- A bölcsőde finanszírozásának alapja a gyermekek létszáma, illetve az intézményi férőhely. Ennek függvénye a szakmai dolgozók elismert létszámához kapcsolódó bértámogatás, és a bölcsődei működéssel kapcsolatos üzemeltetési támogatás. Bölcsődei ellátásra várható támogatás 37,8 millió Ft.

-         A szociális ágazatnál is - szociális étkeztetés, házi segítségnyújtás és nappali ellátás - az ellátotti létszám határozza meg a támogatás összegét. A fajlagos támogatási összegek kis mértékben emelkednek, a társulásban történő feladat ellátás miatt egyes jogcímekre kiegészítő támogatás is igényelhető. E jogcímekre Fonyód 42,2 millió Ft támogatásra jogosult.

-            A családsegítés és gyermekjóléti szolgálat területi feladatának ellátására az állandó lakosság száma alapján jogosult az önkormányzat. A társulási feladatellátás miatt Balatonfenyves vonatkozásában is Fonyód jogosult a támogatás lehívására, mely így összesen 10,3 millió Ft.

-            A családsegítés és gyermekjóléti központ feladat ellátása a járásszékhely települési önkormányzatot terheli, melynek finanszírozásához a támogatás a járás lakosságszáma, illetve a járáshoz tartozó települések száma alapján kerül meghatározásra 33,4 millió Ft összegben.   

A központ feladatai között 2018. évben jelent meg az óvodai és iskola szociális segítő tevékenység, melynek támogatási összege szinte változatlan 15,8 millió Ft körüli.

A szociális feladatok jelentősen alulfinanszírozottak, a támogatási rendszer és a fajlagos támogatási összegek már évek óta alig változnak.

-         A gyermekétkeztetés finanszírozása az igénybe vevők számának függvénye. Két jogcímen kap az önkormányzat támogatást, egyrészt a feladatellátásban résztvevő számított dolgozói létszám alapján (az elismert létszám 10,63 fő) a bér és járulék költségére várhatóan 28,7 millió Ft, valamint az üzemeltetési költségekre. Ez utóbbira vonatkozó pontos összeg még nem ismertjük, egyelőre csak a 2022. évi adattal számolunk 29,3 millió Ft összegben.

-         A könyvtári és közművelődési feladatokra a település lakosságszáma alapján 11,5 millió Ft a központi támogatás.

 

A fent részletezett támogatásokat az előzetes adatszolgáltatások alapján számoltuk, azonban a 2023. januári kormányzati döntések megismerése után - az önkormányzat költségvetési rendeletének megalkotásáig - véglegesítésre kerülnek az egyes jogcímek támogatási összegei.

 

Az állami támogatások felhasználását jogcímenként igazolni kell, a szigorú elszámolás rendje nem változik, a Magyar Államkincstár évente ellenőrzi.

 

Közhatalmi bevételek - Adópolitika

 

A helyi adóból származó közhatalmi bevétel az önkormányzat működési költségvetésének meghatározó eleme. Forrása az állami támogatással nem fedezett kötelezően ellátandó, és az önként vállalt feladatok finanszírozásának. Szerepe a korábbi bevételek beszedését korlátozó kormányzati intézkedések miatt 2023. évben felértékelődik.

 

Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete a 16/2022. (X.27.) önkormányzati rendelettel döntött a helyi adókról szóló 10/2018. (X.19.) önkormányzati rendelet 2023. január 1-i hatályú módosításáról az alábbi indoklással:

 

Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete a helyi adók vonatkozásában jelenleg hatályos mértékeket, kedvezményeket és mentességeket 2016. évtől alkalmazza.

 

A helyi adókról szóló 10/2018. (X.19.) önkormányzati rendelet módosításáról ugyan már 2020. évtől többször döntött a Képviselő-testület, de a társadalmi és gazdasági környezet kedvezőtlen, súlyos változásai miatt az adómértékek növelésére hozott döntéseket eddig hatályon kívül kellett helyezni.

A 2023. január 1-én hatályba lépő módosítás szerint minden adónem esetében változik az adómérték és változnak kedvezmények is.

 

Az adómérték emelést különösen indokolta, hogy a világjárvány és a háborús környezet okozta nehéz gazdasági helyzettel egyre növekvő működési kiadásokat az önkormányzat az előző évek bevételi szintjéből nem tudja finanszírozni, és a településpolitikai célok megvalósítása jelentős erőforrásokat igényel, melynek egyik legfontosabb része a helyi adó bevétel.

Kiemelt jelentőségű, hogy mindenki, aki a településen szolgáltatásokat vesz igénybe, hozzájáruljon a város működéséhez.

 

A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (Htv.) biztosítja az önkormányzat adó megállapítási jogát, mely elengedhetetlen az önálló gazdálkodáshoz, a közszolgálati feladatok magas szintű ellátásához.

A Htv. felhatalmazása alapján az önkormányzat széleskörű döntési szabadsággal rendelkezik a helyi adók szabályozása során. A Htv. keretei között szabadon dönthet arról, hogy milyen helyi adót vezet be, illetve, hogy a helyi sajátosságokhoz, az önkormányzat gazdálkodási követelményeihez és az adóalanyok teherviselő képességéhez igazodva az adómaximumon belül milyen adómértéket alkalmaz.

 

 

 

 

 

 

 

Fonyódon minden adónemben az adómaximum alatt álltak a hatályos adómértékek, az alábbiak szerint:

adónemek

Htv. szerinti                              max. adómérték 2021.évben

Adómérték Fonyódon 2022.évben

Építményadó

2 018 Ft/m2

Észak 850 Ft/m2            Dél     690 Ft/m2

Telekadó

366 Ft/m2

Észak   50 Ft/m2            Dél       40 Ft/m2

Idegenforgalmi adó       

550 Ft/nap

400 Ft/nap

Helyi iparűzési adó (%)

2 %

1,8 %

 

(Az adómaximumok következő évre meghatározott mértékét a Pénzügyminisztérium teszi közzé, azonban 2022. évre - relevancia hiányában - nem közölték a max. adómérték adatokat.)

 

A helyi adók mértékei 2016. év óta még az infláció mértékét követően sem emelkedtek, a tervezett emelések 2020. évtől nem léphettek hatályba.

 

Építményadó

 

Fonyód város illetékességi területén jelenleg 8.901 db adóköteles épület/épületrész található (ebből 1.037 db garázs). Ezen ingatlanok tulajdonosai az épület hasznos alapterülete után építményadó fizetésére kötelezettek.

Az építményadó tekintetében adómérték emelés legutóbb 2016. évben történt.

2023. január 1-től az építményadó mértéke a következőképpen alakul:

  • a vasúttól északra eső területen 1.400 Ft/m2/év,
  • a vasúttól délre eső területen     1.100 Ft/m2/év.

 

Fonyód Város Önkormányzata jelentős kedvezményt biztosít azok számára, akik az ingatlan- nyilvántartásban lakóház/lakás megnevezésű ingatlanjukat életvitelszerűen használják, és annak tényét - a mindenkor hatályos - a helyi adókról szóló 10/2018. (X.19.) önkormányzati rendeletben előírt módon igazolják.

E kedvezmény mértéke Fonyód város illetékességi területén egységesen 750 Ft/m2/év lesz.

 

Fonyód Város Önkormányzata adómentességet biztosít a magánszemélyek tulajdonában lévő nem vállalkozás céljára szolgáló garázs rendeltetésű helyiségek vonatkozásában - 15 m2 hasznos alapterületig. A nyilvántartás szerint 1.037 db garázs tulajdonosa részesül ebben a kedvezményben.

A mentesség 2023. január 1-től megszűnik, és a magánszemélyek tulajdonában lévő nem vállalkozás céljára szolgáló garázs rendeltetésű helyiségek vonatkozásában - a vasúttól északra és délre eső területeken egységesen - 750 Ft/m2/év mértékű kedvezményt biztosít a Képviselő-testület.

 

 

2022. év

2023. év

Példa: Vasúttól É-ra eső területen 80 m2 hasznos alapterületű ingatlan

Nyaraló, üzlet, egyéb ingatlan

68 000 Ft

112 000 Ft

Családi és lakóház                (életvitelszerűen használt)

28 000 Ft

52 000 Ft

Példa: Vasúttól D-re eső területen 80 m2 hasznos alapterületű ingatlan

Nyaraló, üzlet, egyéb ingatlan

55 200 Ft

88 000 Ft

Családi és lakóház                    (életvitelszerűen használt)

16 800 Ft

28 000 Ft

Példa: Vasúttól É-ra eső területen 20 m2 garázs

garázs

4 250 Ft

13 000 Ft

Példa: Vasúttól D-re eső területen 20 m2 garázs

garázs

3 450 Ft

7 000 Ft

 

Az építményadó vonatkozásában az adómérték és a kedvezmény változtatása miatt 180 millió Ft többletbevétel várható.

 

Telekadó

 

A telekadó mértéke jelenleg a vasúttól északra eső területen 50 Ft/m2/év, a vasúttól délre eső területen 40 Ft/m2/év. Az emelés 720 fő adóalanyt fog érinteni (összesen 1.399.612 m2 adózott terület).

 

A következő évtől a telekadó mértéke a következőképpen alakul:

  • a vasúttól északra eső területen         80 Ft/m2/év,

·         a vasúttól délre eső területen             60 Ft/m2/év.

A telekadó vonatkozásában az adómérték változtatása miatt 29 millió Ft többletbevétel várható.

 

Idegenforgalmi adó

 

Az idegenforgalmi adó mértéke 2018. évtől személyenként és vendégéjszakánként 400 Ft összegben került meghatározásra, mely 2023. évtől 500 Ft/fő/éj összegre nő.

 (2020. évtől az önkormányzatok számára megszűnt az üdülőhelyi feladatok ellátására járó - beszedett idegenforgalmi adó forintonként 1 Ft - állami támogatás jogcím.)

 

Az adómérték változtatásával kb. 8 millió Ft többletbevétel realizálható.

 

Helyi iparűzési adó

 

A helyi iparűzési adó mértéke Fonyódon az adóalap 1,8 %-a.

Az adómérték maximumát a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény 40. §-a 2000. évtől az adóalap 2 %-ában határozza meg.

A csökkentett adómérték a vállalkozások letelepedését döntően nem befolyásolta, illetve a környező városokban is 2 % mérték a jellemzően megállapított.

2023. évtől a mérték a maximum 2 %-ra emelkedik és várhatóan kb. 20 millió Ft többletbevételt fog realizálni.

 

Az előzetes számításaink szerint a helyi adókról szóló 10/2018. (X.19.) önkormányzati rendelet 2023. január 1-i hatályú módosításával 2023. évben kb. 237 millió Ft többlet adóbevétel fog realizálódni.

 

 

A Képviselő-testület döntésének érvényre jutása érdekében a helyi önkormányzati adóhatóság kiemelt feladata - a követeléskezelés mellett - az adóhatósági nyilvántartás teljes körű felülvizsgálata és ellenőrzése.

·         Ennek során az adónyilvántartást tételesen egyeztetjük a földhivatali nyilvántartással, mellyel az adóelkerülők sikeresen felderíthetők. A szisztematikus folyamat eredményeként az elmúlt fél évben már jelentős számú tulajdonost szólítottunk fel az elmaradt bevallások teljesítésére és az adó megfizetésére. A végrehajtási szabályok szerint az elmaradt adó 2017. január 1-től kezdődő adóévre róható ki.

Az adóhatósági nyilvántartás felülvizsgálata során a külterületi ingatlanok adónyilvántartásba vétele is megtörténik (a külterületi mezőgazdasági hasznosítású ingatlanok a telekadó hatálya alá tartoznak, de adómentesek).

A folyamat eredményeként kitűzött cél a TAKARNET-ből kinyerhető adatok, a tulajdonosi bevallások és az adóhatósági nyilvántartás egyezősége valamennyi helyrajzi szám tekintetében.

·         Adóhatósági egyeztetés folyik a helyi idegenforgalmi adó tekintetében is. A szálláshely szolgáltatók által a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) portál adatszolgáltató felületen rögzített adatokkal egyeztetjük az önkormányzat felé benyújtott bevallásokat és a megfizetett adót. Tapasztalataink szerint rengeteg az eltérés, a rendezés érdekében felhívásokat küldünk az adóalanyok felé.

 

 

Működési bevételek

 

A gyermekétkeztetésből keletkező jelentősebb összegű bevételt a Fonyód Konyha Kft. szedi be, ezért az intézményeknél csak kisebb összegekben, néhány jogcímen keletkezik működési bevétel.

A bölcsődénél a gyermekfelügyelet óradíjaiból, a polgármesteri hivatalnál a hivatali munkaidőn kívül lebonyolított anyakönyvi eseményekért fizetett díjakból, a FOKI esetében a könyvtári és az igénybe vehető szolgáltatások díjaiból (internethasználat, fénymásolás), valamint a kulturális programok és a múzeumi belépőjegyeinek értékesítéséből, illetve a helyiségek bérbeadásából képződik bevétel. Az óvodánál bevétel nem keletkezik.

 

Az önkormányzati vagyon hasznosításából származó bevételeink – lakások, iroda helyiségek, üzletek, területek bérbeadása – várhatóan az előző évi szinten alakulnak.

 

2017. január 1-től a piacfelügyelet és a piaci bérleti bevételek a VÜSZ Kft-től az Önkormányzat feladatellátásába kerültek, így a bevételeket az önkormányzat szedi be.

A jelenlegi piaci bérleti díj mértékek több mint 10 éve változatlanok, azonban 2022. októberben már döntött a Képviselő-testület a díjak 2023. január 1-i hatályú emeléséről. Az emelés mértéke egyes esetekben nagyobb mértékű, ezért kb. 20 millió Ft-tal több bevétel fog realizálódni – így összesen kb. 90 millió Ft körül tervezhető a jogcímből.

 

A Munkaügyi Központon keresztül bonyolított foglalkoztatási programok köre jelentősen szűkült az évek során, de lehetőség szerint továbbra is igénybe kívánjuk venni. A pályázatok keretében foglalkoztatottak a város közfeladatainak ellátásában aktív részt vevők. Az igénybe vehető támogatás intenzitása általában 50-75 %.  

 

 

Felhalmozási bevétel

 

A felhalmozási bevételek az önkormányzat pályázatai esetében az önerő részét képezik, így a szükséges források biztosítása érdekében a forgalomképes, üresen álló ingatlanok értékesítésének, hasznosításának lehetőségeire figyelemmel kell lenni.

2023. évben alábbi ingatlanokat tervezzük értékesíteni:

-          Tompa Mihály utcai telek

-          Érsekújvár utcai telek 6882/3. hrsz.

-          Dióshegyi utcai telek 6882/4. hrsz.

-          Niklai utcából nyíló telek 10077/10. hrsz.

-          Vígadó téri üzlet 8248/4/A/11. hrsz.

-          Vígadó téri üzlet 8248/4/A/16. hrsz.

 

 

 

 

 

Kiadások

 

Működési kiadások

 

Fonyódi Polgármesteri Hivatal kiadásaiban a személyi juttatások összegének számítása során figyelembe kell venni a garantált bérminimum 2023. évi várható központi emelését, mely 11 főt érint. Az érintettek száma alig változik, és ez azt mutatja, hogy a tisztviselők munkájának anyagi elismerése még mindig rendkívül alacsony.

A 2023. évi illetményalap összegét 80.000 Ft-ban javasoljuk meghatározni (2022. évben 70.000 Ft). A javasolt összeggel csak a bérminimumok emelkedésével azonos mértékben emelkednének a közszolgálati bérek, hiszen az állomány fele középfokú végzettséggel rendelkező munkatárs.

A tisztviselők éves cafetéria-juttatás kerete 2023. évben is a jogszabály által meghatározott kötelező mértékű bruttó 400.000 Ft/fő/év, mely magába foglalja a munkáltatót terhelő közterheket is (így nettó 312 ezer Ft/fő/év).

2023. évben 1 fő szerez jogosultságot jubileumi jutalomra és 1 fő nyugdíjazása várható.

A Hivatal létszámkerete 28 fő, melyből 1 közterület felügyelő álláshely már hosszú ideje betöltetlen, illetve 5 fő határozatlan jogviszonnyal rendelkező kolléganő gyermekvállalás miatt tartós távol van. Az ő átmenetileg szabad álláshelyüket – az amúgy is alacsony bérezés miatt, szinte lehetetlen betölteni, az átlagos állományi létszám 24 fő. (Mivel az apparátus jelentős része fiatal - házasságkötés, vagy gyermekvállalás előtt áll -, így a következő 2 évben további 7-8 kolléganő átmeneti „kiesése” várható, de csak 2 fő jön vissza.)

A feladatellátás megfelelő szervezhetősége érdekében + 2 fő - projekt asszisztens - álláshely bővítését kérjük. A jövő évi fejlesztési feladatoknál részletezzük a támogatásban részesített 3 induló nagy projektet, melyek lebonyolítására szükséges + 2 fővel létszámkeret bővítése.

A személyi kiadások után fizetendő munkáltatót terhelő járulék mértéke várhatóan nem változik, 13 % marad.

A dologi kiadások, a rezsi költségek és szakmai kiadások összegének növekedése várhatóan az infláció mértékével lesz azonos.

 

A Fecskepart Óvoda személyi kiadásai között az engedélyezett és betöltött 18 fő bér és bérjellegű juttatásait kell számolni.

A pedagógus életpálya-modell előmeneteli rendszerében bonyolított minősítési eljárásban 2 fő szerzett ped/II. kategóriába besorolást, melyhez kapcsolódó többletkiadás kiegészítő állami támogatásként 2023. évben is igényelhető, összesen 2.211 ezer Ft.

Az intézménynél 1 fő óvodapedagógus nyugdíjazása és jubileumi jutalomra való jogosultsága várható.

Bölcsőde a szociális ágazathoz tartozik, a bérek garantált bérminimum emelése szerint nőnek, illetve a korábbi években átalakított bölcsődei finanszírozási rendszer továbbra is fedezetet biztosít a pótlékra. A dolgozók száma 7 fő. A garantált bérminimum várható emelése jelentősen befolyásolja a személyi kiadások összegét, mivel valamennyi dolgozó erre a mértékű illetményre jogosult, kiegészítve az ágazati pótlék összegével.

A dologi kiadások, a rezsi költségek és szakmai kiadások összegének növekedése várhatóan az infláció mértékével lesz azonos.

 

A Fonyódi Kulturális Intézmények engedélyezett dolgozói létszáma 8,5 fő. Az intézmény munkavállalóinak korábbi közalkalmazotti jogviszonya 2020. november 1-től hatályos változás szerint a Munka Törvénykönyve hatálya alá tartozik.

A dologi kiadások, a rezsi költségek és szakmai kiadások összegének növekedése várhatóan az infláció mértékével lesz azonos.

 

Az intézmények és a gazdasági társaságok alkalmazottai számára jogszabály nem írja elő a cafeteria juttatás megállapítását, de a Képviselő-testület már évek óta biztosítja azt.

Javasoljuk a 12.000 Ft/fő/hó összegű juttatást 2023. évben is megtartani és 15.000 Ft/fő/hó összegre emelni.

 

Az előző évekhez hasonlóan javasoljuk engedélyezni valamennyi önkormányzati intézmény és gazdasági társaság munkavállalója vonatkozásában, év végén, egyszeri alkalommal, bérjellegű juttatás kifizetéséhez forrás biztosítását a költségvetésekben nettó 80.000.-Ft/fő/év összeggel.

 

Napjainkban az energia árak alakulása az egyik legmeghatározóbb kérdés, az önkormányzat vonatkozásban a következőképpen alakul az energia beszerzés:

Fonyód Város Önkormányzata kereskedelmi szerződéssel rendelkezik villamos energiára 2023.12.31. napjáig, illetve földgáz energiára 2023.10.01. napjáig. Ezen időpontokig biztosítva van a fix ár villamos energia esetében nettó 38 Ft/kWh, míg földgáz energia vonatkozásában (420 Ft/EUR árfolyammal számolva) nettó 11 Ft/kWh. Földgáz energiára folyamatban van egy újabb közbeszerzés előkészítése a 2023.10.01. utáni időszakra (3 éves szerződés esetén 2026.10.01-ig), ahol az előrejelzések szerint elérhető legalacsonyabb energiadíj nettó 45 Ft/kWh lesz.

Az energiával kapcsolatos többlet kiadásokat 2023. évre számítva ez azt jelenti, hogy a villamos energia esetében ez várhatóan 49 millió Ft, míg földgáz energia vonatkozásában 27 millió Ft , összesen nettó 76 millió Ft (bruttó 100 millió Ft) többlet kiadás prognosztizálható.

 

Szociálpolitika

 

A helyi szociális ellátásokat a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 19/2017. (XI.10.) önkormányzati rendelet szabályozza (a továbbiakban: Ör).

A helyi rendelet által szabályozott 2023. évben várhatóan kifizetésre kerülő támogatások számításánál a 2022. évi adatok mellett a várható többlet kiadásokat is számítani kell.

Az alábbi táblázat a különböző címekre kialakított 2023. évi keretszámokat mutatja, illetve a 2022. évben teljesített esetszámokat:                                                                       (ezer Ft)

Ellátás megnevezése

Tervezett keret

esetszám 2022.évben

Rendkívüli települési támogatás – Átmeneti pénzbeli támogatás

1 000

28

Rendkívüli települési támogatás - Temetési segély

300

5

Települési támogatás - Lakásfenntartási támogatás

1 200

8

Települési támogatás - Gyermekvállalási támogatás

2 000

18

Rendkívüli települési támogatás - Közlekedési támogatás

500

4

összesen

5 000

63


A Képviselő-testület a 14/2021. (XI.25.) önkormányzati rendelttel módosította az Ör-t, mely szerint 2022. január 1. naptól a gyermekvállalási támogatást 60.000 Ft/fő összegre emelte.

Az Ör. 2023. évre a fentieken kívül újabb ellátási formát nem állapított meg.

Fonyód Város Önkormányzata csatlakozott a Bursa Hungarica önkormányzati ösztöndíjpályázathoz, melynek keretében 2023. évben is 720 ezer Ft önkormányzati támogatás megfizetésével részesülnek a szociálisan rászoruló hallgatók max. 5.000 Ft/fő/hó összegű támogatásban. A pályázati rendszer ugyanezen összeggel támogatja a hallgatót havonta.

A szociális rendelet által szabályozott támogatásokat igénybe vevő ellátottak száma a korábbi évekhez viszonyítva egyezőséget mutat.

 

 

 

 

 

Működési célra átadott pénzeszközök

 

Az önkormányzat kizárólagos önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságokkal valósít meg jogszabály erejével ráruházott kötelező és önként vállalt feladatokat.

- Az Egészségügyi Nonprofit Kft. az önkormányzattól átvállalt kötelező feladatként szervezi az alapellátási feladatok közül többek között az orvosi központi ügyeletet. Az ügyeleti feladatokat Fonyód és Balatonfenyves önkormányzata együttesen finanszírozza. Az egészségügy folyamatban lévő kormányzati átalakítása miatt, a feladat várhatóan 2023. félévtől elkerül a helyi önkormányzatoktól.

- Az önkormányzat a Fonyód Konyha Nonprofit Közhasznú Kft. működtetésével biztosítja az intézményi gyermekétkeztetést és a szociális étkeztetést. A gyermekétkeztetés ellátásához állami támogatás igényelhető a felmerülő bérkiadások és kimutatott üzemeltetési kiadások függvényében.

A támogatás nem fedezi a gyermekétkeztetésre fordított kiadásokat, mely miatt az önkormányzati saját forrásból kb. 55-60 millió Ft kiegészítés továbbra is szükséges.

- A Fonyódi Média Kft. 2023. évi feladatai között ismét javasoljuk meghatározni - és ehhez forrást biztosítani - Fonyód város arculatának megújítására és a városmárkázáshoz, valamint a rendezvényekhez kapcsolódó marketing tevékenység kiadásokat.

- A Városfejlesztési és Városüzemeltetési Kft. elsődleges feladatai között a város külső megjelenésének alakítása és az önkormányzati vagyon gondozása, állagmegóvása szerepel. A feladatokhoz kapcsolódó bevételek (parkolási díj, strand belépő, kikötő bérleti díj) mértékének emeléséről már az év folyamán döntött a Képviselő-testület.

A hatékony munkavégzés érdekében továbbra is javasoljuk a meglévő géppark fejlesztését, illetve megújítását.

Valamennyi gazdasági társaság esetében a 2023. évi bérminimum emelkedéséből eredő többlet kiadást önkormányzati saját forrásból kell finanszírozni, mely kb. 60 főt érint és az előzetes számítások szerint várhatóan kb. 35 millió Ft lesz. 

 

Az önkormányzat a költségvetésében szabályozott keretek között biztosít forrást egyéb önként vállalt feladatokra, mellyel támogatja a helyi civil szervezetek társadalmi szerepvállalását és tevékenységét, kiemelt tekintettel a turisztikai és sport tevékenységekre.

A támogatások odaítélésének elsődleges célja a társadalmi szervezetek bevonása az önkormányzati feladatok ellátásába.

A szervezetek támogatásáról a Képviselő-testület közvetlenül, vagy átruházott hatáskörben a Városfejlesztési és Pénzügyi Bizottság dönt.

 

Fejlesztési feladatok

 

Fonyód Város Önkormányzata 2022. évben négy támogatási kérelmet nyújtott be TOP_PLUSZ pályázati kiírásokra, melyből pozitív támogató döntésben részesítettek:

- TOP_PLUSZ-1.2.3-21-SO1-2022-00014 azonosító számú "Fonyód, Bartók Béla utca felújítása" megnevezésű pályázat, elnyert támogatói forrás bruttó 100 000 000 Ft. Támogatói Szerződés megkötése előkészítés alatt, tervezett megvalósítás 2023. évben.

- TOP_PLUSZ-3.3.2-21-SO1-2022-00003 azonosító számú "Fonyódi Járás Szociális, Család- és Gyermekjóléti Központ új épületének építése" megnevezésű pályázat, elnyert támogatói forrás bruttó 599 843 014 Ft. Támogatói Szerződés megkötése előkészítés alatt, tervezett megvalósítás 2023-25. években.

-TOP_PLUSZ-2.1.1-21-SO1-2022-00034 azonosító számú "Fonyódi Polgármesteri Hivatal energetikai korszerűsítése" megnevezésű pályázat, elnyert támogatói forrás bruttó 121 980 000 Ft. Támogatói Szerződés megkötése előkészítés alatt, tervezett megvalósítás 2023-24. években.

Forráshiány miatt elutasított (tartaléklistára rakott) támogatási kérelmünk:

 

TOP_PLUSZ-1.2.1-21-SO1-2022-00110 azonosító számú "Fonyód Város csapadékvíz elvezető hálózatának fejlesztése" megnevezésű 450 445 300 Ft forrástartalmú pályázat.

 

Folyamatban lévő projektek:

 

- Magyar Turisztikai Ügynökség Zrt-vel közös GINOP-7.1.9-17-2018-00016 azonosító számú „Balaton madártávlatból kilátók és kilátópontok hálózatba kapcsolása” megnevezésű pályázat, melyből a Szaplonczay sétány felújítása, új kiszolgáló épület építése, Várhegyi tető fejlesztése zajlik. Az elnyert támogatói forrás bruttó 558 706 748 Ft (jóváhagyott többlet forrással együtt). Projektszinten várható befejezés 2023.június 30.

- Buzsák Község Önkormányzatával közös TOP- „Fonyód – Buzsák-Csisztapuszta (Csisztafürdő) kerékpárút fejlesztése” projekt keretében 159 637 289 Ft támogatói forrásból elkészült a külterület M7 autópályától Fonyódig tartó északi szakasza. A külterületi déli szakasz építési engedélye rendelkezésre áll és előkészítés alatt a kivitelező kiválasztására irányuló közbeszerzési eljárásunk, továbbá zajlik a fonyódi belterületi szakasz esetében ugyanezen eljárásunkban beérkezett ajánlatok értékelése. Tekintettel arra, hogy az eredeti támogatói forrásunk mindhárom szakasz megvalósítására nem elegendő, ezért önkormányzatunk 423 055 265 Ft összegről szóló többletforrás igényt nyújtott be. Várható befejezés és elszámolás 2023. évben.

- A 2022. évi Balatoni Strandfejlesztési projektekkel (érintettek Huszka utcai strand, Bélatelepi strand, Városi strand, Panoráma strand és Fürdő utcai strand) kapcsolatos kivitelezési munkák befejeződtek, árubeszerzések lezajlottak, pénzügyi teljesítések megtörténtek, támogatási forrás elszámolása átnyúlik 2023. január-február hónapokra.

- Balaton Fejlesztési Tanács „Településfejlesztési beruházások támogatására” pályázati felhívására benyújtott kérelemre önkormányzatunk 16 366 899 Ft támogatói forrást nyert elektromos kisteherautó beszerzésére. A megrendelt gépjármű leszállítása várhatóan 2022. decemberében megtörténik, elszámolása áthúzódik 2023. év január-február hónapokra.

- Belügyminisztérium egyes 5000 Fő feletti lakosságszámú településeket érintő beruházások támogatására - Kisvárosi Program keretében - elnyert 82 874 236 Ft támogatói forrásból valósult meg az új sportcsarnok külső közműfejlesztése (vezetékes ivóvíz és szennyvízelvezetés), a Városi strandon megépült a második kajak-kenu tároló és térkő burkolatú parti sétány épült a Fürdő utcai strandon. A kivitelezés és pénzügyi teljesítés 2022. decemberében megtörténik, az elszámolás azonban áthúzódik 2023. év január hónapra.

- Belügyminisztérium önkormányzati feladatellátást szolgáló fejlesztések támogatása 2021 keretében nyert önkormányzatunk 20 000 000 Ft-ot a Kupavezér utca 500 méteres szakaszának felújítására, melynél a kivitelezés megtörtént és elszámolása áthúzódik 2023. év január hónapra.

 

 

 

 

Összegzés

 

A Magyarország 2023. évi központi költségvetéséről szóló 2022. évi XXV. törvény és a 2023. évi gazdasági folyamatokat befolyásoló már ismert jogszabályok alapján megállapíthatjuk, hogy jelentős plusz állami működési forrásra az önkormányzat 2023. évben nem számíthat.

Az önkormányzat saját bevételeinek növelésére vonatkozó döntéseket 2022. év folyamán a Képviselő-testület meghozta, azonban a szomszédos országban idén februárban kirobbant háború okozta energiaválság kezelése, az energia árak alakulása meghatározó finanszírozási kérdés lesz a következő évben az önkormányzat számára. Az inflációs folyamat nagy bizonytalanságot okoz, melynek hatására a működési kiadási szint dinamikusan emelkedik, ezért az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatainak szervezése során prioritásokat kell meghatározni. A feladatok megfelelő szervezésével kell biztosítani az önkormányzati források hatékony felhasználását.

Az intézmények, és a gazdasági társaságok által benyújtott előzetes költségvetés-tervezeteket, az önként vállalt feladatokat felül kell vizsgálni annak érdekében, hogy azok a leggazdaságosabb formában, de magas szakmai színvonalon valósuljanak meg.

Az Mötv. 111. § (4) bekezdése értelmében az önkormányzat költségvetési rendeletében működési hiány nem tervezhető.

 


Döntéshozói vélemények

Városfejlesztési és Pénzügyi Bizottság   A Városfejlesztési és Pénzügyi Bizottság (VPB) javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti határozati javaslatok elfogadását.
 
Jogi és Humán Bizottság   A Jogi és Humán Bizottság (JHB) javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti határozati javaslatok elfogadását.
 
1. döntési javaslat

"Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzatának 2023. évi költségvetési koncepciójára"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: pénzügyi kérdések
A Városfejlesztési és Pénzügyi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

1./ Fonyód Város Önkornyzat Képviselő-testülete az önkornyzat 2023. évi költségvetési rendelet-tervezetének összeállítására vonatkozó költségvetési koncepciót az eterjesztésben foglaltaknak megfelelő tartalommal, az alábbi alapelvek érvényesülésével fogadja el:

-              A bevételek növelése érdekében folytatni kell az adóhatósági nyilvántartás felülvizsgálatát és csökkenteni kell az adóhátralékok állományát.

-              A fejlesztési célok megvalósításához szükséges saját forrás biztosítása érdekében a Képviselő-testület előzetesen hozzájárul a forgalomképes ingatlanok értékesítésének előkészítéséhez.

-              A költségvetési rendelet-tervezet összeállítása során hitel felvétel nem tervezhető.

-              A gazdasági társaságok költségvetésének tervezetét az önkormányzat bizottságai véleményezik, melyek eredményeként kerülnek meghatározásra a 2023. évi támogatási összegek.

-              A szociális támogatások tekintetében a 2023. évi keretösszeg számításánál a 2022. évi adatokat kell alapul venni.

-              A költségvetésben általános tartalékot és fejlesztési céltartalékot is kell képezni.

-              A fejlesztési feladatokat a pályázatokról kapott információk ismeretében alakítja ki a Képviselő-testület.

-              A költségvetési rendelet-tervezet kidolgozása során törekedni kell a feladatok racionális megvalósítására, keresni kell a bevételek növelésének és a kiadások csökkentésének lehetőségeit. Kiemelt figyelmet kell fordítani az energiafelhasználás csökkentésére.

-              Az intézmények és az önkormányzati gazdasági társaságok költségvetési előirányzatait az intézményvezetőkkel és a gazdasági társaságok vezetőivel történő egyeztetés útján kell kialakítani.

-              A Képviselő-testület felkéri a bizottságokat, hogy a költségvetési koncepció alapján segítsék a költségvetési rendelet-tervezet elkészítését.

-              A Képviselő-testület a polgármester útján felkéri a jegyzőt, hogy az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (2)-(4) bekezdésének és a helyi önkormányzatok és szerveik, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 140. § (1) bekezdése a) pontjának előírása szerint készítse el a 2023. évi költségvetési rendelet-tervezetét.

-              A Képviselő-testület felkéri a polgármestert, hogy a jegyző által készített költségvetési rendelet-tervezetet az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24. § (2)-(4) bekezdések rendelkezéseinek megfelelően nyújtsa be a Képviselő-testületnek elfogadásra.

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

2. döntési javaslat

"Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzatának 2023. évi költségvetési koncepciójára"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: pénzügyi kérdések
A Városfejlesztési és Pénzügyi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

2./ Fonyód Város Önkornyzat Képviselő-testülete engedélyezi a Fonyódi Polgármesteri Hivatal létszámának + 2 fővel történő bővítését, így 2023. évre 30 fő engedélyezett létszámkeretet határoz meg.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

3. döntési javaslat

"Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzatának 2023. évi költségvetési koncepciójára"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: pénzügyi kérdések
A Városfejlesztési és Pénzügyi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

3./ Fonyód Város Önkornyzat Képviselő-testülete 2023. évre a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény szerinti illetményalap mértékét 80.000 Ft összegben állapítja meg.
Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

4. döntési javaslat

"Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzatának 2023. évi költségvetési koncepciójára"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: pénzügyi kérdések
A Városfejlesztési és Pénzügyi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

4./ Fonyód Város Önkornyzat Képviselő-testülete 2023. évre a Fecskepart Óvoda és Bölcsőde és a Fonyódi Kulturális Intézmények, valamint az önkormányzat és a kizárólagos önkormányzati tulajdonban lévő gazdasági társaságok munkavállalói vonatkozásában a cafeteria juttatás összegét nettó 15.000 Ft/fő/hó összegben határozza meg.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

5. döntési javaslat

"Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzatának 2023. évi költségvetési koncepciójára"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: pénzügyi kérdések
A Városfejlesztési és Pénzügyi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

5./ Fonyód Város Önkornyzat Képviselő-testülete 2023. évre az önkormányzat és költségvetési szervei, valamint a kizárólagos önkormányzati tulajdonban lévő gazdasági társaságok munkavállalói, valamint a polgármester és az alpolgármester részére nettó 80.000 Ft/fő/év összegű, egyszeri juttatás kifizetését engedélyezi és ehhez forrást biztosít a költségvetésekben.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe