2023. december 12-i ülésére
Tárgy: | Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzatának 2024. évi költségvetési koncepciójára | |
Készítette: | Jegyző, Nagyné Horváth Gabriella irodavezető | |
Előterjesztő: | Hidvégi József polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény érvényben lévő szabályozása költségvetési koncepció készítését ugyan nem írja elő, azonban Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testületének célja, hogy az önkormányzat 2024. évre vonatkozó feladatainak, terveinek, gazdálkodási kereteinek bemutatása a korábbi gyakorlatnak megfelelően továbbra is megtörténjen.
Ennek okán, a 2024. évi költségvetési rendelet megalkotásának előkészítéseként terjesztjük a tisztelt Képviselő-testület elé a 2024. évi költségvetési koncepcióról szóló előterjesztést.
Az Országgyűlés megalkotta Magyarország 2024. évi központi költségvetéséről szóló 2023. évi LV. törvényt, így a helyi önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatainak ellátásához igényelhető fajlagos támogatási összegek és a támogatási feltételek meghatározásra kerültek.
A szabályozás szerint a helyi önkormányzati feladatok központi finanszírozása 2024. évben is a feladatellátáshoz igazodó, feladatalapú támogatási rendszerben történik.
A gazdasági környezet hatásait értékelve Fonyód Város Önkormányzatának gazdálkodását a következő évben az intézmények és a kizárólagos önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok rendkívül takarékos, de maximális hatékonyságú, gazdaságos működtetése, és a már folyamatban lévő – a város fejlődését szolgáló turisztikai és gazdasági fejlesztések, elfogadott projektek megvalósítása határozza meg.
Szabályozási környezet változásai
· Az önkormányzati intézmények és gazdasági társaságok személyi állományának bérezése jellemzően a minimálbér vagy a garantált bérminimum mértékéhez igazodik. Az előterjesztés készítését megelőzően megjelent az 508/2023. (XI.20.) Korm. rendelet a kötelező legkisebb munkabér (minimálbér) és a garantált bérminimum megállapítására, mely szerint 2023. december 1. naptól a garantált bérminimum összege 326.000 Ft/hó, ami +29.600 Ft/hó, vagyis 10 % bruttó bér növekedést jelent.
A bérek után a munkáltatót terhelő szociális hozzájárulási adó mértéke 2022. január 1-től 13 %, ennek további csökkenéséről nincs információ (nem várható).
A garantált bérminimum központi emelése miatt az intézményi kört érintően - az elmúlt évekhez hasonlóan - valószínűsíthetően lesz kompenzáló állami támogatás (2023. évben 52,9 millió Ft volt), de a gazdasági társaságaink esetében ezt önkormányzati forrásból kell biztosítani.
· 2023. július 15. napján hatályba lépett a pedagógusok új életpályájáról szóló 2023. évi LII. törvény (a továbbiakban: Púétv.). (A törvény végrehajtásáról rendelkező kormányrendeletek ezt követően később jelentek meg.) A törvény legfontosabb változtatása, hogy új, egységes jogviszonytípus és életpálya jön létre a pedagógus és a nevelést-oktatást közvetlenül segítő munkakörben (a továbbiakban: NOKS) foglalkoztatottak számára. Az átállásra a törvény erejénél fogva 2024. január 1-jén kerül sor. Ettől az időponttól minden, eddig közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatott pedagógus, óvodapedagógus, valamint minden NOKS dolgozó köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban látja el a feladatát.
Az új életpálya törvény legfontosabb eleme az új, teljesítményalapú bérrendszer bevezetése, mely megtartja az előmeneteli struktúra eddigi öt fokozatát, azokhoz azonban csak bérsávokat rendel, melyeken belül a tapasztalat, a teljesítményértékelés és további szakmai szempont alapán fogja majd a munkáltató megállapítani a bért. Az eddigi szakmai ágazati pótlék beépül a bérbe.
A Púétv.-ből adódó finanszírozási különbözetet (béremelés kompenzálása kiegészítő állami támogatással) várhatóan külön kormány rendelettel biztosítja a Kormány.
A változás a Fecskepart Óvoda és Bölcsőde esetében 18 óvodai dolgozót és 2 bölcsődei – pedagógus képesítéssel is rendelkező – felsőfokú végzettségű kisgyermeknevelőt érint.
A Púétv. bevezetéséhez szükséges intézményvezetői intézkedések az előírt ütemezés szerint történnek.
· A szomszédos országban 2022. évben kirobbant háború okozta energiaválság kezelése, az energia árak alakulása meghatározó kérdés volt ez év folyamán. Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete a 192/2023. (VII. 27.) számú Kt. határozatában arról döntött, hogy Fonyód Város Önkormányzata és költségvetési szervei, valamint az önkormányzati tulajdonban lévő gazdasági társaságok részt vesznek a földgáz energiára 2023. október 1-től 2025. október 1-ig tartó szerződéses időszakra, valamint villamos energiára 2024. január 1-től 2025. december 31-ig tartó szerződéses időszakra (2024-2025. energiaévre) szóló, a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság keretmegállapodásos közbeszerzési eljárásának keretein belül, fix Forint alapú, a Sourcing Hungary Kft. által szervezett csoportos energia közbeszerzési eljáráson. A 2024-2025. energiaévre vonatkozó földgáz és villamos energia beszerzésre kiírt közbeszerzési eljárás sikeresen zárult, ahol mind a fedezeti értékekhez, mind az önkormányzatok által elérhető piaci árakhoz képest jelentős mértékű megtakarítást sikerült elérni. Az időzítés szerencsésen alakult, hiszen a tavalyi csúcsárakhoz képest idén folyamatos csökkenés volt tapasztalható, az energiatőzsdei árak 70-80 %-os esést mutattak.
A Képviselő-testület a 260/2023. (XI.23.) számú Kt. határozattal elfogadta az energia díjakról készült közbeszerzési eljárási tájékoztatást.
Az eljárással elért eredmény alapján Fonyód Város Önkormányzata, intézményei és gazdasági társaságai számára 2024-2025. évekre
- a földgáz energiadíja bruttó 42 millió Ft többlet kiadást,
- az általános felhasználású és a közvilágítási célú villamos energiadíja bruttó 29 millió Ft többlet kiadást fog jelenteni évente.
Az energiadíjak növekedése miatt a 2024. évi többlet forrás igény 71 millió Ft lesz, a rendszerhasználati díjak növekedéséről nincs információ, azt 2023. évi bázis szinten számoljuk.
· Az egy lakosra jutó helyi iparűzési adóerő-képesség alapján 2021. évtől már Fonyód Város Önkormányzatát is terheli szolidaritási hozzájárulás befizetési kötelezettség. Ennek összege rendkívüli mértékben megemelkedett az előző évekhez képest, ugyanis 2024. évben 55 millió Ft lesz az elvonás összege (2021. évben 12,3 millió Ft, 2022. évben 3,9 millió Ft, 2023. évben 15,5 millió Ft volt).
· Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 244/K. § (1) bekezdése szerint a települési önkormányzat legkésőbb 2024. június 30. napjáig köteles gondoskodni arról, hogy a tulajdonában álló gazdasági társasági formában működő járóbeteg-szakellátó egészségügyi intézmény 2024. július 1-től önkormányzati költségvetési szervként működjön tovább. A járóbeteg szakellátás nem kötelező önkormányzati feladat, melyet az Egészségügyi Nonprofit Kft. jelenleg közvetlenül egészségbiztosítási finanszírozással lát el, önkormányzati saját forrás bevonása nélkül. Az egészségügy folyamatban lévő teljes átalakítása miatt azonban – ha a szabályok/határidők nem módosulnak – a feladatra 2024. július 1-re költségvetési szervet kell létrehozni. (Ez azonban várhatóan nem jelenti a kizárólagos önkormányzati tulajdonú gazdasági társaság megszüntetését, mert a házi- és gyermekorvosi, valamint fogászati alapellátás kötelező önkormányzati feladatok továbbra is a cég feladatkörébe tartoznak.)
A koronavírus járvány elleni védekezés nemzetgazdasági finanszírozása érdekében 2020-2022. években az önkormányzatokat jelentősen érintő, bevételt növekedést/működést/gazdálkodást korlátozó intézkedést hozott a kormányzat.
2023. évben ilyen korlát már nem gátolta a feladatok végrehajtását és annak ellenére, hogy 2024. május 23-ig a szomszédos országban fennálló fegyveres konfliktus, illetve humanitárius katasztrófa magyarországi következményeinek elhárításáról és kezeléséről szóló 2022. évi XLII. törvény rendelkezése szerint fennáll a veszélyhelyzet, nincs hatályban ilyen szervezést/gazdálkodást akadályozó intézkedés.
A Képviselő-testület 2024. évre vonatkozóan semmilyen jogcím vonatkozásában nem hozott döntést díj emelésről.
Az önkormányzat 2024. évi költségvetését meghatározó általános alapelvek
A költségvetési koncepció elsődleges célja a költségvetés összeállításához szükséges alapelvek, főbb célkitűzések meghatározása, ennek megfelelően:
· A koncepció szervesen illeszkedik a Gazdasági Ciklusprogramban megfogalmazott célkitűzésekhez, érvényre juttatva a korábbi években meghatározott prioritásokat.
· Gazdálkodásunk pénzügyi kereteit alapvetően a feladattámogatási rendszer és saját adóbevételeink összege határozza meg, ezek képezik az intézményi hálózat és a kizárólagos önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok hatékony, gazdaságos működtetésének alapját. Az energiafelhasználás csökkentése érdekében alternatív megoldásokat kell keresni az intézmények fűtési rendszereinek hatékony működtetésére.
· A kormány által támogatott operatív programokhoz igazítva kell a város fejlődését elősegítő fejlesztési terveinket megfogalmazni, kiemelt figyelemmel az energetikai és a turisztikai fejlesztésekre. A támogatott pályázatainkat sikeresen kell megvalósítani.
· Szociális területen a kialakított helyi szociálpolitika elveinek megfelelően, célzottan szükséges felhasználni az önkormányzat által biztosított forrást.
· Az önkormányzat szabályozott keretek között támogatja a helyi civil szervezetek társadalmi szerepvállalását, kiemelt tekintettel a közösségi, turisztikai és sport tevékenységekre. A támogatások odaítélésének elsődleges célja a társadalmi szervezetek bevonása az önkormányzati feladatok ellátásába.
· A költségvetési törvény támogatási struktúrája alapján nem, vagy csak kisebb mértékben van mód rendkívüli állami támogatások igénybevételére.
· A stabilitási törvény előírásai alapján hitelfelvétel nem tervezhető.
· A rendelkezésre álló valamennyi eszköz legoptimálisabb felhasználásával biztosítani kell a lakosság/ügyfelek/látogatók/vendégek elégedettségét, és törekedni kell a város pozitív megítélése, nívójának emelését szolgáló folyamatok, fejlesztések megvalósítására.
· Az önkormányzati feladatok ellátására jellemző, hogy a megüresedő munkakörök betöltésére hiányoznak a képzett és megfelelő kvalitásokkal rendelkező szakemberek, illetve a közszféra bérezése továbbra sem versenyképes, sőt a bérminimumok növekedésével egyre aránytalanabb. A bérek alakításával törekedni kell arra, hogy a speciális ismereteket követelő – elvárt magas szintű szakmai feladat teljesítés biztosított legyen, ezért a humánerőforrás gazdálkodásra, a munkakörök és feladatok kialakítására/újjászervezésére kiemelt figyelmet kell fordítani.
A várható kereteket figyelembe véve a 2024. évi költségvetés készítése során a következő struktúrával számolunk:
Bevételek
Állami támogatások
A Magyarország 2024. évi központi költségvetéséről szóló 2023. évi LV. törvény 2. sz. melléklete határozza meg a települési önkormányzatok általános működésének és ágazati feladatainak támogatását.
Szinte minden támogatási jogcím esetében csak nagyon kis mértékben növekszik a fajlagos támogatási összeg - az előző évhez képest, vagy nem is változik. Az igénybe vehető összeget a lakosságszám, illetve az egyes jogcímhez tartozó várható mutatószám határozza meg.
Az állandó lakosok száma + 2 fővel növekszik Fonyódon (5.207 fő-ről 5.209 fő-re). Az egyes támogatási jogcímek számítása során a 2023. január 1-i állapot szerinti lakos számot kell figyelembe venni.
Az előzetes számítások szerint 2024. évben kb. 656 millió Ft támogatás igénybevételére lesz jogosult Fonyód Város Önkormányzata, mely 48 millió Ft-tal több mint 2023. évben, de a fent már írtak szerint a fizetendő szolidaritási hozzájárulás 40 millió Ft-tal több lesz. Így a nettó támogatási összeg szinte azonos, miközben magas az infláció.
- Az önkormányzati hivatal működéséhez és a település-üzemeltetéshez kapcsolódó feladatok (zöldterület-gazdálkodás, közvilágítás fenntartása, köztemető fenntartása, közutak fenntartása) ellátásának támogatása 257 millió Ft. Ebben bázis adaton számoljuk az energia árak emelkedésének kompenzálására 2023. évben kapott 27,7 millió Ft közvilágítás kiegészítő támogatást.
- Az óvodaműködtetés köznevelési feladat, melyhez a gyermekek számát figyelembe véve, az óvodapedagógusok és az óvodapedagógusok nevelő munkáját közvetlenül segítők létszáma alapján igényelhető a támogatás a dolgozók bér és járulék költségeire és az intézmény üzemeltetésére. A gyermekek száma 114 fő.
A 2024. évre 110,4 millió Ft lesz a köznevelési támogatás, illetve az új Púétv. bevezetése miatt további kiegészítő bértámogatást várunk.
- A bölcsőde finanszírozásának alapja a gyermekek létszáma, illetve az intézményi férőhely. Ennek függvénye a szakmai dolgozók elismert létszámához kapcsolódó bértámogatás, és a bölcsődei működéssel kapcsolatos üzemeltetési támogatás. Bölcsődei ellátásra várható támogatás 42,1 millió Ft.
- A szociális ágazatnál is - szociális étkeztetés, házi segítségnyújtás és nappali ellátás - az ellátotti létszám határozza meg a támogatás összegét. A fajlagos támogatási összegek kis mértékben emelkednek, a társulásban történő feladat ellátás miatt egyes jogcímekre kiegészítő támogatás is igényelhető. E jogcímekre Fonyód 44 millió Ft támogatásra jogosult.
- A családsegítés és gyermekjóléti szolgálat területi feladatának ellátására az állandó lakosság száma alapján jogosult az önkormányzat. A társulási feladatellátás miatt Balatonfenyves vonatkozásában is Fonyód jogosult a támogatás lehívására, mely így összesen 11,9 millió Ft.
- A családsegítés és gyermekjóléti központ feladat ellátása a járásszékhely települési önkormányzatot terheli, melynek finanszírozásához a támogatás a járás lakosságszáma, illetve a járáshoz tartozó települések száma alapján kerül meghatározásra 40 millió Ft összegben.
A központ feladatai között 2018. évben jelent meg az óvodai és iskola szociális segítő tevékenység, melynek támogatási összege 18,1 millió Ft körüli.
A szociális feladatokat ellátók esetében a korábbi években bevezetett szociális összevont ágazati pótlék rendszer változatlanul megmarad, melyet továbbra is központi kiegészítő bértámogatás fedez a havi tényleges adatok alapján.
A szociális feladatok jelentősen alulfinanszírozottak, a támogatási rendszer mutatószámokra épül, a fajlagos támogatási összegek azonban alig változnak.
- A gyermekétkeztetés finanszírozása az igénybe vevők számának függvénye. Két jogcímen kap az önkormányzat támogatást, egyrészt a feladatellátásban résztvevő számított dolgozói létszám alapján (az elismert létszám 10,23 fő) a bér és járulék költségére várhatóan 30,3 millió Ft, valamint az üzemeltetési költségekre. Ez utóbbira vonatkozó pontos összeg még nem ismert, egyelőre csak a 2023. évi adattal számolunk 56 millió Ft összegben.
- A könyvtári és közművelődési feladatokra a település lakosságszáma alapján 11,5 millió Ft a központi támogatás.
A fent részletezett támogatásokat az előzetes adatszolgáltatások alapján számoltuk, azonban a 2024. januári kormányzati döntések megismerése után - az önkormányzat költségvetési rendeletének megalkotásáig - véglegesítésre kerülnek az egyes jogcímek támogatási összegei.
Az egyes ellátásokat igénybe vevőket meghatározott elektronikus rendszerekben naponta rögzíteni kell, mely adatok alapozzák meg az állami támogatások jogszerű felhasználását. Az év végi elszámolások ellátotti adatait és a jogcímekre teljesített kiadásokat igazolni kell.
Az elszámolások rendje szigorú, a Magyar Államkincstár évente jogcímenként tételesen ellenőrzi.
(A 2023-2024. évi állami támogatások jogcímenkénti összehasonlításáról készült az előterjesztés 1.sz. melléklete.)
Közhatalmi bevételek - Adópolitika
A helyi adóból származó közhatalmi bevétel az önkormányzat működési költségvetésének meghatározó eleme. Forrása az állami támogatással nem fedezett kötelezően ellátandó, és az önként vállalt feladatok finanszírozásának. Szerepe - korábbi évekre volt jellemző – a bevételek beszedését korlátozó kormányzati intézkedések miatt már 2023. évben jelentősen felértékelődött.
Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete a 16/2022. (X.27.) önkormányzati rendelettel döntött a helyi adókról szóló 10/2018. (X.19.) önkormányzati rendelet 2023. január 1-i hatályú módosításáról. Az előző adómértékek, kedvezmények és mentességek 2016. évtől voltak hatályban - érdemi módosítás nélkül. Az adó mértékek 2016. év óta még az infláció mértékét követően sem emelkedtek.
Az adómérték emelést különösen indokolta, hogy a világjárvány és a háborús környezet okozta nehéz gazdasági helyzettel egyre növekvő működési kiadásokat az önkormányzat az előző évek bevételi szintjéből nem tudta finanszírozni, és a településpolitikai célok megvalósítása jelentős erőforrásokat igényel.
A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (a továbbiakban: Htv.) biztosítja az önkormányzat adó megállapítási jogát, mely elengedhetetlen az önálló gazdálkodáshoz, a közszolgálati feladatok magas szintű ellátásához.
A Htv. felhatalmazása alapján az önkormányzat széleskörű döntési szabadsággal rendelkezik a helyi adók szabályozása során. A Htv. keretei között szabadon dönthet arról, hogy milyen helyi adót vezet be, illetve, hogy a helyi sajátosságokhoz, az önkormányzat gazdálkodási követelményeihez és az adóalanyok teherviselő képességéhez igazodva az adómaximumon belül milyen adómértéket alkalmaz.
A 2023. január 1-től hatályos módosítás szerint minden adónem esetében változott az adó mértéke és változtak a kedvezmények is.
Építményadó
Fonyód város illetékességi területén jelenleg 9 400 db adóköteles épület/épületrész található (ebből 1.089 db garázs). Ezen ingatlanok tulajdonosai az épület hasznos alapterülete után építményadó fizetésére kötelezettek.
2023. január 1-től az építményadó mértéke a következőképpen alakul:
- a vasúti pálya vonalától északra eső területen 1.400 Ft/m2/év,
- a vasúti pálya vonalától délre eső területen 1.100 Ft/m2/év.
Fonyód Város Önkormányzata jelentős kedvezményt biztosít azok számára, akik az ingatlan- nyilvántartásban lakóház/lakás megnevezésű ingatlanjukat életvitelszerűen használják, és annak tényét - a mindenkor hatályos - a helyi adókról szóló 10/2018. (X.19.) önkormányzati rendeletben előírt módon igazolják. A kedvezmény mértéke Fonyód város illetékességi területén egységesen 750 Ft/m2/év.
Az idei évben a fenti kedvezményt a vasúti pálya vonalától északra eső területen 85 ingatlan vonatkozásában veszik igénybe az adózók, így részükre Fonyód Város Önkormányzata összesen 5,8 millió kedvezményt biztosít. A vasúti pálya vonalától délre eső területen 987 ingatlan tulajdonosa él a fenti kedvezmény lehetőségével, számukra összesen 14,5 millió Ft kedvezményt biztosít az önkormányzat.
A magánszemély tulajdonában lévő, nem vállalkozási célra használt garázs rendeltetésű helyiségek vonatkozásában - a vasúttól északra és délre eső területeken egységesen – szintén 750 Ft/m2/év mértékű kedvezményt biztosít a Képviselő-testület. A nyilvántartás szerint 1.089 db garázs tulajdonosa részesül ebben a kedvezményben.
2023. évben az Adóhatóság nagy hangsúlyt fektetett az ellenőrzésekre építmény- és telekadó tekintetében egyaránt.
Ennek során az adónyilvántartást tételesen egyeztetjük a földhivatali nyilvántartással, mellyel az adóelkerülők sikeresen felderíthetők. Továbbá felülvizsgálatra kerülnek a tulajdonosi bevallások és az adóhatósági nyilvántartás egyezősége valamennyi helyrajzi szám tekintetében. A szisztematikus folyamat eredményeként az elmúlt évben jelentős számú tulajdonost szólítottunk fel az elmaradt bevallások teljesítésére és az adó megfizetésére. A végrehajtási szabályok szerint az elmaradt adó 2018. január 1. napjáig róható ki.
Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény 202. § (1) bekezdése szerint: „Az adó megállapításához való jog annak a naptári évnek az utolsó napjától számított öt év elteltével évül el, amelyben az adóról bevallást, adatbejelentést, bejelentést kellett volna tenni, illetve bevallás, adatbejelentés, bejelentés hiányában az adót meg kellett volna fizetni.”
A fenti törvényi hivatkozás alapján számos estben öt évre visszamenőleg történt meg az adóhatósági adó megállapítás az adatbejelentők beküldésének elmulasztása miatt.
Telekadó
A 2023. évtől a telekadó mértéke a következőképpen alakul:
- a vasúttól északra eső területen 80 Ft/m2/év,
· a vasúttól délre eső területen 60 Ft/m2/év.
Az adóhatósági nyilvántartás felülvizsgálata során a külterületi ingatlanok adónyilvántartásba vétele is megtörtént (a külterületi mezőgazdasági hasznosítású ingatlanok 2023. január 1. napjától nem tartoznak a telekadó hatálya alá).
Jelenleg az adóztatott terület nagysága 2 064 396 m2, mely a 2022. évben mindösszesen 1 399 612 m2 volt. A 2023. évben 923 fő ingatlantulajdonos szerepel adónyilvántartásunkban.
Idegenforgalmi adó
Az idegenforgalmi adó mértéke 2023. évtől 500 Ft/fő/éj.
Folyamatos adóhatósági egyeztetés folyik az idegenforgalmi adó tekintetében is. A szálláshely szolgáltatók által a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) portál adatszolgáltató felületen rögzített adatokkal egyeztetjük az önkormányzat felé benyújtott bevallásokat és a megfizetett adót. Tapasztalataink szerint rengeteg az eltérés, a rendezés érdekében felhívásokat küldünk az adóalanyok felé.
(2020. évtől az önkormányzatok számára megszűnt az üdülőhelyi feladatok ellátására járó - beszedett idegenforgalmi adó forintonként 1 Ft - állami támogatás jogcím.)
Helyi iparűzési adó
Az adómérték maximumát a Htv. 40. §-a 2000. évtől az adóalap 2 %-ában határozza meg.
2023. évtől a mérték Fonyód Város Önkormányzatának illetékességi területén a maximális 2 %-ra emelkedett.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal az újonnan bejegyzésre kerülő - székhelyet, telephelyet létesítő - gazdasági társaságokról, őstermelőkről és egyéni vállalkozókról folyamatosan adatot szolgáltat Adóhatóságunk részére.
Az adatszolgáltatás alapján nyomon követhetővé válik, hogy kik azok, akik helyi iparűzési adóköteles tevékenységet folytatnak Fonyódon és bevallási kötelezettségüket nem teljesítik. Részükre felhívásokat küldünk és amennyiben a felhívásokban kitűzött határidő után sem pótolják adatbejelentési kötelezettségüket az Adóhatóság mulasztási bírsággal sújtja őket.
Az adóbevételek 2022-2023. évek közötti alakulását a következő táblázat mutatja: (ezer Ft).
Adónemek |
2022. év |
2023. év (december 7-i állapot) |
Építményadó |
299 283 |
480 013 |
Telekadó |
36 668 |
55 564 |
Helyi iparűzési adó |
169 989 |
289 353 |
Idegenforgalmi adó |
43 677 |
52 345 |
Talajterhelési díj |
2 417 |
1 684 |
Bírság, pótlék |
2 755 |
6 107 |
Összesen |
554 789 |
885 066 |
A fenti eredmény az adómérték emelésének, a kedvezmények változtatásának, továbbá az ellenőrzések és felderítések hatékonyságának köszönhető.
Továbbra is kiemelt feladat az adóhatósági nyilvántartás teljes körű felülvizsgálata és ellenőrzése.
Az adóhátralék állomány jelenleg az adóbevétel 12%- a. Az Adóhatóság az állomány csökkentése érdekében a követeléskezelésre is nagy hangsúlyt fektet.
Az adóhátralékok állományát mutatja a következő táblázat 2022-2023. évekre: (ezer Ft)
Adónemek |
Hátralékok 2022. évben |
Hátralékok 2023. évben (dec. 7-i állapot) |
Építményadó |
28 148 |
35 709 |
Telekadó |
22 376 |
7 643 |
Helyi iparűzési adó |
18 840 |
24 297 |
Gépjárműadó |
7 440 |
7 132 |
Idegenforgalmi adó |
3 080 |
6 340 |
Talajterhelési díj |
691 |
549 |
Bírság, pótlék |
22 386 |
28 526 |
Összesen |
102 961 |
110 196 |
A hátralékok emelkedését több tényező eredményezte, melyek közül kiemelendő az adómértékek emelése, a több évre visszamenőleges adóelőírások a vagyoni típusú adók vonatkozásában, valamint a jegybanki alapkamat nagymértékű emelkedése. Utóbbi a késedelmi pótlék hátralék állományának mértékére van hatással.
Az adóhatóság által foganatosítandó végrehajtási eljárásokról szóló 2017. évi CLIII. tv. 30. § (1) bekezdése alapján az adóhatóság a tartozás megfizetésére az adóst felhívhatja, eredménytelen felhívás esetén, továbbá, ha a felhívás alkalmazása a körülmények alapján célszerűtlen, a végrehajtást megindítja. Első sorban hatósági átutalással (inkasszó), munkabér-, nyugdíj letiltással, illetve jelzálogjog bejegyzéssel érvényesítjük jogos követeléseinket.
A fentieken túl további célként fogalmazódik meg, hogy az adóhatósági tevékenység gyakorlása során megfelelő kommunikációval és gyakorlati eszközökkel sikerüljön elérni a helyi adófizetők közreműködő együttműködését.
Működési bevételek
A gyermekétkeztetésből keletkező jelentősebb összegű térítési díj bevételt a Fonyód Konyha Kft. szedi be, ezért az intézményeknél csak kisebb összegekben, néhány jogcímen keletkezik működési bevétel.
A bölcsődénél a gyermekfelügyelet óradíjaiból, a polgármesteri hivatalnál a hivatali munkaidőn kívül lebonyolított anyakönyvi eseményekért fizetett díjakból, a FOKI esetében a könyvtári és az igénybe vehető szolgáltatások díjaiból (internethasználat, fénymásolás), valamint a kulturális programok és a múzeumi belépőjegyeinek értékesítéséből, illetve a helyiségek bérbeadásából képződik bevétel. Az óvodánál bevétel nem keletkezik.
A térítési díjért nyújtott szolgáltatásokból származó intézményi bevételek összege elenyésző.
Az önkormányzati vagyon hasznosításából származó bevételeink – lakások, iroda helyiségek, üzletek, területek bérbeadása – várhatóan az előző évi szinten alakulnak. A lakások kivételével a bérleti díjak évente az infláció mértékével emelkednek.
2017. január 1-től a piacfelügyelet és a piaci bérleti bevételek a VÜSZ Kft-től az Önkormányzat feladatellátásába kerültek, így a bevételeket az önkormányzat szedi be.
A piaci bérleti díj mértékek már 2023. január 1-től emelkedtek. Az emelés mértéke egyes esetekben nagyobb mértékű volt, de visszaesés nem volt tapasztalható, és kb. 20 millió Ft-tal több bevételt realizált a jogcím 2023. évben (kb. 90 millió Ft bevétel tervezhető).
A Munkaügyi Központon keresztül bonyolított foglalkoztatási programokból szinte már csak a nyári diákmunka program elérhető. Lehetőség szerint továbbra is igénybe fogjuk venni, de a bérezés alacsony és csak 1 hónap időtartamra szólhat a foglalkoztatás, így kevés az érdeklődő tanuló. Támogatásként a bruttó bér 100 %-a igényelhető.
Felhalmozási bevétel
A felhalmozási bevételek az önkormányzat pályázatai esetében az önerő részét képezik, így a szükséges források biztosítása érdekében a forgalomképes, üresen álló ingatlanok értékesítésének, hasznosításának lehetőségeire figyelemmel kell lenni.
2024. évben alábbi ingatlanokat tervezzük értékesíteni:
- Templom téri telek 8729/4. hrsz.
- Vígadó téri üzlet 8248/4/A/11. hrsz.
- Vígadó téri üzlet 8248/4/A/16. hrsz.
- Turisztikai iroda Vígadó tér 8248/7. hrsz.
- Öltöző WC Vígadó tér 8246/5/A. hrsz.
- Üdülő Harkány 1090. hrsz. és 1091. hrsz.
Kiadások
Működési kiadások
Fonyódi Polgármesteri Hivatalnál 2023. évre a feladatellátás megfelelő szervezhetősége érdekében + 2 fő álláshely bővítését engedélyezte a Képviselő-testület, így a létszámkeret 30 fő. Tartósan betöltetlen 1 projekt-műszaki ügyintéző státusz, illetve 4 fő határozatlan jogviszonnyal rendelkező kolléganő gyermekvállalás miatt tartós távol van. Az ő átmenetileg szabad álláshelyüket – az alacsony bérezés miatt szinte lehetetlen betölteni.
Az aktív létszám 25 fő.
A hivatal kiadásaiban a személyi juttatások összegének számítása során figyelembe kell venni, hogy a garantált bérminimum 2023. december 1-től 10 %-al emelkedett. A központi emelés a középfokú végzettségű munkatársakat érinti (állomány 50 %-a). A központi emeléshez hasonlóan szükséges valamennyi tisztviselő részére a bérek rendezése, ezért a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény hatálya alá tartozó köztisztviselők esetében a 2024. évi illetményalap összegét javasoljuk 90.000 Ft-ban meghatározni (2023. évben 80.000 Ft). A javasolt összeggel legalább a bérminimum emelkedésével azonos mértékben emelkednének a közszolgálati bérek.
A tisztviselők éves cafetéria-juttatás kerete 2024. évben is a jogszabály által meghatározott mértékű nettó 400.000 Ft/fő/év (nem változik), mely magába foglalja a munkáltatót terhelő közterheket is (így nettó 312 ezer Ft/fő/év).
2024. évben jubileumi jutalomra való jogosultság és nyugdíjazás nem várható.
A szakmai és dologi kiadások összegének növekedése várhatóan az infláció mértékével lesz azonos, azonban az energiadíjak növekedése miatt a hivatalnál kb. 6,1 millió Ft többlet kiadás lesz.
A Fecskepart Óvoda személyi kiadásai között az engedélyezett és betöltött 18 fő bér és bérjellegű juttatásait kell számolni.
Az új Púétv. bevezetése az óvodában zavartalan, a bérezés az új szabályozás szerint fog megtörténni, melyhez kiegészítő központi bértámogatás várható.
A Bölcsődében 7 fő szakmai személyzet dolgozik, a feladat ellátás a szociális ágazathoz tartozik. Ennek megfelelően az alapbéreik a garantált bérminimum emelése szerint nőnek, valamint meghatározott szabályok szerint szakmai ágazati pótlékban részesülnek, melyhez a korábbi években átalakított bölcsődei finanszírozási rendszer támogatást biztosít. 2 bölcsődei - pedagógus képesítéssel is rendelkező - felsőfokú végzettségű kisgyermeknevelő az új Púétv. és a szociális ágazati szabályok szerinti „kombinált” bérezéssel látja el munkáját.
Az intézménynél nyugdíjazás és jubileumi jutalomra való jogosultság nem várható.
A szakmai és dologi kiadások összegének növekedése várhatóan az infláció mértékével lesz azonos, azonban az energiadíjak növekedése miatt az intézménynél kb. 3 millió Ft többlet kiadás lesz.
A Fonyódi Kulturális Intézmények engedélyezett dolgozói létszáma 8,5 fő, a betöltött létszám 7 fő, azonban 1 fő határozatlan jogviszonnyal rendelkező kolléganő gyermekvállalás miatt tartós távol lesz. Az intézmény munkavállalóinak korábbi közalkalmazotti jogviszonya 2020. november 1-től hatályos változás szerint a Munka Törvénykönyve hatálya alá tartozik.
A szakmai és dologi kiadások összegének növekedése várhatóan az infláció mértékével lesz azonos, azonban az energiadíjak növekedése miatt az intézménynél kb. 3,5 millió Ft többlet kiadás lesz.
Az intézmények és a gazdasági társaságok alkalmazottai számára jogszabály nem írja elő a cafeteria juttatás megállapítását, de a Képviselő-testület már évek óta biztosítja azt.
Javasoljuk a jelenleg 15.000 Ft/fő/hó összegű juttatást 2024. évben is megtartani és 20.000 Ft/fő/hó összegre emelni.
Az előző évekhez hasonlóan javasoljuk engedélyezni valamennyi önkormányzati intézmény és gazdasági társaság munkavállalója vonatkozásában, év végére, egyszeri alkalommal, bérjellegű juttatás kifizetéséhez forrás biztosítását a költségvetésekben nettó 100.000.-Ft/fő/év összeggel (2023. évben nettó 80.000 Ft/fő/év).
A személyi kiadások után fizetendő munkáltatót terhelő járulék mértéke várhatóan nem változik, 13 % marad.
2024. év folyamán a város közössége számára átadásra kerül a 2023. évben üzemeltetésre átvett új Sportcsarnok. Az épület üzemeltetés szervezeti formáját ki kell alakítani, és a beruházással kapcsolatos garanciális problémák megoldása után a város új közösségi színterét meg kell nyitni. A 2024. évi költségvetés megalkotásakor – bázis adatok hiányában – az üzemeltetés tárgy évi kiadásai nehezen tervezhetők, de előzetes kalkulációval megalapozottan a költségvetésben szerepeltetni kell.
Szociálpolitika
A helyi szociális ellátásokat a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 19/2017. (XI.10.) önkormányzati rendelet szabályozza (a továbbiakban: Ör).
A helyi rendelet által szabályozott 2024. évben várhatóan kifizetésre kerülő támogatások számításánál a 2023. évi adatokat kell alapul venni.
Az alábbi táblázat a különböző címekre kialakított 2023. évi keretszámokat mutatja, illetve a 2023. évben teljesített esetszámokat: (ezer Ft)
Ellátás megnevezése |
Tervezett keret |
esetszám 2023.évben |
||
Rendkívüli települési támogatás – Átmeneti pénzbeli támogatás |
1 000 |
27 |
||
Rendkívüli települési támogatás - Temetési segély |
300 |
4 |
||
Települési támogatás - Lakásfenntartási támogatás |
1 200 |
5 |
||
Rendkívüli Települési támogatás - Gyermekvállalási támogatás |
2 000 |
23 |
||
Rendkívüli települési támogatás - Közlekedési támogatás |
500 |
5 |
||
Rendkívüli települési támogatás – Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás |
|
2 |
||
összesen |
5000 |
66 |
||
|
|
|
||
A Képviselő-testület a 14/2021. (XI.25.) önkormányzati rendelettel módosította az Ör-t, mely szerint 2022. január 1. naptól a gyermekvállalási támogatást 60.000 Ft/fő összegre emelte.
Az Ör. 2024. évre a fentieken kívül újabb ellátási formát nem állapított meg.
A szociális rendelet által szabályozott támogatásokat igénybe vevő ellátottak száma a korábbi évekhez viszonyítva egyezőséget mutat.
Fonyód Város Önkormányzata csatlakozott a Bursa Hungarica önkormányzati ösztöndíjpályázathoz, melynek keretében 2024. évben is 720 ezer Ft önkormányzati támogatás megfizetésével részesülnek a szociálisan rászoruló hallgatók max. 5.000 Ft/fő/hó összegű támogatásban. A pályázati rendszer ugyanezen összeggel támogatja a hallgatót havonta.
Működési célra átadott pénzeszközök
Az önkormányzat kizárólagos önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságokkal valósít meg jogszabály erejével ráruházott kötelező és önként vállalt feladatokat.
- Az Egészségügyi Nonprofit Kft. önkormányzati kötelező feladatként 2023. október 30-ig szervezte az alapellátási feladatok közül többek között az orvosi központi ügyeletet, amely november 1-től az OMSZ ellátásába került. A cég szervezeti átalakítására az előzőekben már írtak miatt szükséges lesz, az alapellátáshoz (házi- és gyermekorvosi, valamint fogászati alapellátás kötelező önkormányzati feladatok) szükséges kb. 11 millió Ft kiegészítő önkormányzati támogatást 2024. évre is tervezni kell.
- Az önkormányzat a Fonyód Konyha Nonprofit Közhasznú Kft. működtetésével biztosítja az intézményi gyermekétkeztetést és a szociális étkeztetést. A gyermekétkeztetés ellátásához állami támogatás igényelhető a felmerülő bérkiadások és kimutatott üzemeltetési kiadások függvényében.
A támogatás nem fedezi a gyermekétkeztetésre fordított kiadásokat, melyhez önkormányzati saját forrásból várhatóan kb. 30-40 millió Ft kiegészítés szükséges lesz.
- A Fonyódi Média Kft. 2024. évi feladatai között ismét javasoljuk meghatározni - és ehhez forrást biztosítani - Fonyód város arculatának megújítására és a városmárkázáshoz, valamint a rendezvényekhez kapcsolódó marketing tevékenység kiadásokat.
- A Városfejlesztési és Városüzemeltetési Kft. elsődleges feladatai között a város külső megjelenésének alakítása és az önkormányzati vagyon gondozása, állagmegóvása szerepel. A feladatokhoz kapcsolódó bevételek (parkolási díj, strand belépő, kikötő bérleti díj) mértékét már 2023. évre megemelte a Képviselő-testület, további díjemelés nincs előkészítés alatt.
A hatékony munkavégzés érdekében továbbra is javasoljuk a meglévő géppark fejlesztését, illetve megújítását. Folyamatban van és 2024. évben várható az új elektromos utcaseprő jármű érkezése.
A gazdasági társaságok esetében a 2024. évi bérminimum 10-15 % emelkedéséből eredő többlet kiadást önkormányzati saját forrásból kell finanszírozni, mely kb. 60 főt érint és az előzetes számítások szerint várhatóan kb. 30-40 millió Ft lesz.
Az önkormányzat a költségvetésében szabályozott keretek között biztosít forrást egyéb önként vállalt feladatokra, mellyel támogatja a helyi civil szervezetek társadalmi szerepvállalását és tevékenységét, kiemelt tekintettel a kulturális, turisztikai és sport tevékenységekre.
A támogatások odaítélésének elsődleges célja a társadalmi szervezetek bevonása az önkormányzati feladatok ellátásába.
A szervezetek támogatásáról a Képviselő-testület közvetlenül, vagy átruházott hatáskörben a Városfejlesztési és Pénzügyi Bizottság dönt.
Fejlesztési feladatok
Fonyód Város Önkormányzata 2022. évben benyújtott sikeres TOP_PLUSZ pályázatainak bonyolítása, a kitűzött feladatok megvalósítása kiemelt cél lesz 2024.évben:
- TOP_PLUSZ-1.2.3-21-SO1-2022-00014 azonosító számú "Fonyód, Bartók Béla utca felújítása" megnevezésű pályázat, elnyert támogatói forrás bruttó 100 000 000 Ft, a vállalt saját erő 40 millió Ft. A kivitelezési vállalkozási szerződés megkötésre került, a megvalósítás 2024. év tavaszán várható.
- TOP_PLUSZ-3.3.2-21-SO1-2022-00003 azonosító számú "Fonyódi Járás Szociális, Család- és Gyermekjóléti Központ új épületének építése" megnevezésű pályázat, elnyert támogatói forrás bruttó 599 843 014 Ft. A kivitelési tervdokumentáció készítése folyamatban, a közbeszerzés előkészítés alatt van, a megvalósítás 2024-2025. években.
-TOP_PLUSZ-2.1.1-21-SO1-2022-00034 azonosító számú "Fonyódi Polgármesteri Hivatal energetikai korszerűsítése" megnevezésű pályázat, elnyert támogatói forrás bruttó 121 980 000 Ft. A kivitelési tervdokumentáció készítése folyamatban, a közbeszerzés előkészítés alatt van, a megvalósítás 2024-2025. években.
Előző évről áthúzódó feladatok
- A város közbiztonságát erősítő térfigyelő kamera rendszer további bővítését saját forrás felhasználásával tervezzük folytatni.
- A veszélyhelyzet ideje alatt hozott 191/2020. (XII.17.) polgármesteri határozattal Fonyód Város Önkormányzata megvásárolta a fonyódi 10245/2. helyrajzi számú, Fonyód Gáz utcában lévő 6378 m2 területű „üzem” megjelölésű belterületi ingatlant 63,46 millió Ft vételárért. A vételár kifizetése több részletben történik 2025. március 31. napig.
- Balatoni Fejlesztési Tanács 57 millió Ft összegű támogatásával tervezzük az elektromos utcaseprő autó beszerzését, melynek vételára 71,2 millió Ft. A közbeszerzési eljárás lebonyolítása folyamatban van, a szerződéskötés és a beszerzés 2024. évre húzódik át.
- A városközpontban a vasútállomás melletti autóbusz pályaudvar rekonstrukciója a kivitelezői szerződés aláírásra került. A felújítás 62 millió Ft önkormányzati saját forrásból valósul meg 2024. év tavaszáig.
- Vitorlás utca és a Szent István utcában hiányzó szennyvízelvezetést szolgáló gerincvezeték építését már évek óta tervezzük saját forrásból, az engedélyezési tervek elkészültek, vízjogi létesítési engedélyezés előkészítés alatt.
- Az általános iskolához tartozó Bihar villa régi épületének felújítása visszatérő terv. Az épület rendkívül rossz állapotú, teljes felújítására TOP pályázat lehetőséget keresünk. A megvalósítás során iskolai ebédlő és a zeneiskola elhelyezésére alkalmas tér kerül majd kialakításra. Engedélyezési tervdokumentáció elkészült, mely alapján az építési engedély kiállításra került.
- A Kormányhivatal hasznosította korábban az Ady Endre utcai - volt Okmányiroda épületet, mely felújításra szorul. Az elkülönített önkormányzati lakásalap számlán 40 millió Ft áll rendelkezésre, illetve további önkormányzati saját forrás bevonásával a tervek szerint 6 lakás alakítható ki.
Összegzés
A Magyarország 2024. évi központi költségvetéséről szóló 2023. évi LV. törvény és a gazdasági folyamatokat befolyásoló már ismert 2024. évi változások alapján megállapíthatjuk, hogy plusz állami működési forrásra az önkormányzat 2024. évben nem számíthat. Az önkormányzat saját bevételeinek további növelésére vonatkozó döntéseket a Képviselő-testület nem hozott.
A szomszédos országban dúló háború okozta energia áremelkedés, és az inflációs folyamat hatására a működési kiadási szint drasztikusan megnő 2024. évre, ezért az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatainak szervezése során prioritásokat kell meghatározni.
A feladatok megfelelő szervezésével kell biztosítani az önkormányzati források hatékony felhasználását.
Az intézmények és a gazdasági társaságok által benyújtott előzetes költségvetés-tervezeteket, az önként vállalt feladatokat felül kell vizsgálni annak érdekében, hogy céljaink a leggazdaságosabb formában, de magas szakmai színvonalon valósuljanak meg.
Az Mötv. 111. § (4) bekezdése értelmében az önkormányzat költségvetési rendeletében működési hiány nem tervezhető.
Döntéshozói vélemények
Városfejlesztési és Pénzügyi Bizottság |
A Városfejlesztési és Pénzügyi Bizottság (VPB) javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti határozati javaslatok elfogadását. |
|
Jogi és Humán Bizottság | A Jogi és Humán Bizottság (JHB) javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti határozati javaslatok elfogadását. | |
"Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzatának 2024. évi költségvetési koncepciójára"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: pénzügyi kérdések
A Városfejlesztési és Pénzügyi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete az önkormányzat 2024. évi költségvetési rendelet-tervezetének összeállítására vonatkozó költségvetési koncepciót az előterjesztésben foglaltaknak megfelelő tartalommal, az alábbi alapelvek érvényesülésével fogadja el:
- A bevételek növelése érdekében folytatni kell az adóhatósági nyilvántartás felülvizsgálatát és csökkenteni kell az adóhátralékok állományát.
- A fejlesztési célok megvalósításához szükséges saját forrás biztosítása érdekében a Képviselő-testület előzetesen hozzájárul a forgalomképes ingatlanok értékesítésének előkészítéséhez.
- A költségvetési rendelet-tervezet összeállítása során hitel felvétel nem tervezhető.
- A gazdasági társaságok költségvetésének tervezetét az önkormányzat bizottságai véleményezik, melyek eredményeként kerülnek meghatározásra a 2024. évi támogatási összegek.
- A szociális támogatások tekintetében a 2024. évi keretösszeg számításánál a 2023. évi adatokat kell alapul venni.
- A költségvetésben általános tartalékot és fejlesztési céltartalékot is kell képezni.
- A fejlesztési feladatokat a pályázatokról kapott információk ismeretében alakítja ki a Képviselő-testület.
- A költségvetési rendelet-tervezet kidolgozása során törekedni kell a feladatok racionális megvalósítására, keresni kell a bevételek növelésének és a kiadások csökkentésének lehetőségeit. Kiemelt figyelmet kell fordítani az energiafelhasználás csökkentésére.
- Az intézmények és az önkormányzati gazdasági társaságok költségvetési előirányzatait az intézményvezetőkkel és a gazdasági társaságok vezetőivel történő egyeztetés útján kell kialakítani.
- A Képviselő-testület felkéri a bizottságokat, hogy a költségvetési koncepció alapján segítsék a költségvetési rendelet-tervezet elkészítését.
- A Képviselő-testület a polgármester útján felkéri a jegyzőt, hogy az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (2)-(4) bekezdésének és a helyi önkormányzatok és szerveik, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 140. § (1) bekezdése a) pontjának előírása szerint készítse el a 2024. évi költségvetési rendelet-tervezetét.
- A Képviselő-testület felkéri a polgármestert, hogy a jegyző által készített költségvetési rendelet-tervezetet az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24. § (2)-(4) bekezdések rendelkezéseinek megfelelően nyújtsa be a Képviselő-testületnek elfogadásra.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
2. döntési javaslat
"Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzatának 2024. évi költségvetési koncepciójára"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: pénzügyi kérdések
A Városfejlesztési és Pénzügyi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete 2024. évre a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény szerinti illetményalap mértékét 90.000 Ft összegben állapítja meg.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
3. döntési javaslat
"Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzatának 2024. évi költségvetési koncepciójára"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: pénzügyi kérdések
A Városfejlesztési és Pénzügyi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 151. § (1) bekezdése szerinti cafeteria-juttatás 2024. évi összegét, figyelembe véve a Magyarország 2024. évi központi költségvetéséről szóló 2023. évi LV. törvény 62. § (4) bekezdése szerinti szabályt, nettó 400.000 Ft/év összegben határozza meg.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
4. döntési javaslat
"Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzatának 2024. évi költségvetési koncepciójára"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: pénzügyi kérdések
A Városfejlesztési és Pénzügyi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete 2024. évre az önkormányzat intézményei - kivéve a Fonyódi Polgármesteri Hivatal, valamint az önkormányzat és a kizárólagos önkormányzati tulajdonban lévő gazdasági társaságok munkavállalói vonatkozásában a cafeteria juttatás összegét nettó 20.000 Ft/fő/hó összegben határozza meg.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
5. döntési javaslat
"Előterjesztés Fonyód Város Önkormányzatának 2024. évi költségvetési koncepciójára"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: pénzügyi kérdések
A Városfejlesztési és Pénzügyi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete 2024. évre az önkormányzat és költségvetési szervei, valamint a kizárólagos önkormányzati tulajdonban lévő gazdasági társaságok munkavállalói részére nettó 100.000 Ft/fő/év összegű, egyszeri juttatás kifizetését engedélyezi és ehhez forrást biztosít a költségvetésekben.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Mellékletek: