18. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Jogi és Humán Bizottság
2024. február 13-i ülésére
2024. február 13-i ülésére
Tárgy: | Előterjesztés az igazgatási szünet elrendeléséről | |
Készítette: | Dr. Ivánfi Eszter aljegyző, Szurok-Szász Szabina | |
Előterjesztő: | Hidvégi József polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Tisztelt Képviselő-testület!
A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény (a továbbiakban: Kttv. ) 232. § (3) bekezdése alapján "A képviselő-testület, valamint a 2. §-ban felsorolt szervek vezetője – a Kormány ajánlásának figyelembevételével – a rendes szabadság kiadására igazgatási szünetet rendelhet el. Az ilyen módon kiadott rendes szabadság nem haladhatja meg a köztisztviselő adott évre megállapított alapszabadságának a háromötödét."
A kormány ajánlását az igazgatási szünet elrendelésével kapcsolatban a közszolgálati tisztviselők munka- és pihenőidejéről, az igazgatási szünetről, a közszolgálati tisztviselőt és a munkáltatót terhelő egyes kötelezettségekről, valamint a távmunkavégzésről szóló 30/2012. (III. 7.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) tartalmazza. A Korm. rendelet kimondja:
"13. § (1) Az igazgatási szünet időtartama
a) nyáron öt egybefüggő naptári hét, amely augusztus 20-át közvetlenül követő vasárnapig tart,
b) télen két egybefüggő naptári hét, amely január 1-jét közvetlenül követő vasárnapig tart."
"14. § Az államigazgatási szerv hivatali szervezetének vezetője az igazgatási szünet alatt a szabadságot úgy adja ki, hogy biztosítsa a zavartalan ügymenetet és feladatellátást, valamint a lakossági ügyfélszolgálattal rendelkező szervek esetében a folyamatos feladatellátást."
A 2024. évi munkaszüneti napok körüli munkarendről szóló 15/2023. (VII. 13.) GFM rendelet rendelkezései szerint a 2024. évi munkaszüneti napok körüli – a naptár szerinti munkarendtől való eltéréssel járó – munkarend a következő:
a)
2024. augusztus 20. (kedd) munkaszüneti nap
A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény (a továbbiakban: Kttv. ) 232. § (3) bekezdése alapján "A képviselő-testület, valamint a 2. §-ban felsorolt szervek vezetője – a Kormány ajánlásának figyelembevételével – a rendes szabadság kiadására igazgatási szünetet rendelhet el. Az ilyen módon kiadott rendes szabadság nem haladhatja meg a köztisztviselő adott évre megállapított alapszabadságának a háromötödét."
A kormány ajánlását az igazgatási szünet elrendelésével kapcsolatban a közszolgálati tisztviselők munka- és pihenőidejéről, az igazgatási szünetről, a közszolgálati tisztviselőt és a munkáltatót terhelő egyes kötelezettségekről, valamint a távmunkavégzésről szóló 30/2012. (III. 7.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) tartalmazza. A Korm. rendelet kimondja:
"13. § (1) Az igazgatási szünet időtartama
a) nyáron öt egybefüggő naptári hét, amely augusztus 20-át közvetlenül követő vasárnapig tart,
b) télen két egybefüggő naptári hét, amely január 1-jét közvetlenül követő vasárnapig tart."
"14. § Az államigazgatási szerv hivatali szervezetének vezetője az igazgatási szünet alatt a szabadságot úgy adja ki, hogy biztosítsa a zavartalan ügymenetet és feladatellátást, valamint a lakossági ügyfélszolgálattal rendelkező szervek esetében a folyamatos feladatellátást."
A 2024. évi munkaszüneti napok körüli munkarendről szóló 15/2023. (VII. 13.) GFM rendelet rendelkezései szerint a 2024. évi munkaszüneti napok körüli – a naptár szerinti munkarendtől való eltéréssel járó – munkarend a következő:
a)
2024. augusztus 20. (kedd) munkaszüneti nap
- 2024. augusztus 3. (szombat) munkanap
- 2024. augusztus 19. (hétfő) pihenőnap
b)
- 2024. december 7. (szombat) munkanap
- 2024. december 24. (kedd) pihenőnap
c)
- 2024. december 14. (szombat) munkanap
- 2024. december 27. (péntek) pihenőnap
Az igazgatási szünetről szóló 2023. évi XXVI. törvény az 1.§ (1) bekezdésében kimondja, hogy "A Kormány rendeletében nyári, illetve téli igazgatási szünetet (a továbbiakban együtt: igazgatási szünet) rendelhet el."
A települési önkormányzat képviselő-testületének polgármesteri hivatala tekintetében a települési önkormányzat képviselő-testülete az 1. § (1) bekezdése szerinti kormányrendeletben meghatározott időszakra igazgatási szünetet rendelhet el e törvény 7. § (1) bek. a) pontja alapján.
A 2024. évi igazgatási szünet elrendeléséről szóló 537/2023. (XII. 6.) Korm. rendelet szerinti igazgatási szünet 2024. december 30. napjától 2025. január 1. napjáig tart.
Az igazgatási szünetről szóló 2023. évi XXVI. törvény alapján elrendelhető igazgatási szünet esetén alkalmazandó főbb szabályok:
Az igazgatási szünet elrendelése esetén figyelembe kell venni:
a) a munkahely és az álláshelyen ellátott feladatok, illetve a munkakörök sajátosságait,
b) azt, hogy az igazgatási szünet ne okozzon a hivatal közfeladatainak ellátásában aránytalanul nagy sérelmet, és
c) azt, hogy a hivatal halaszthatatlan közfeladatainak folyamatos és zavartalan ellátását biztosítani kell.
A polgármesteri hivatal vezetője határozhatja meg a hivatal igazgatási szünet alatti működésének és ügyfélfogadásának rendjét.
Az igazgatási szünet alatti működés, illetve ügyfélfogadás elrendelése esetén a munkáltatói jogkör gyakorlója rendelheti el a hivatal foglalkoztatottjai vonatkozásában az igazgatási szünet alatti munkavégzést.
Az igazgatási szünet elrendelése esetén annak időtartama nem számít bele az igazgatási szünettel érintett polgármester, jegyző, polgármesteri hivatal ügyintézője hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyek és az önkormányzati hatósági ügyek intézésének határidejébe sem.
Ha a képviselő-testület az igazgatási szünet elrendeléséről döntött, és a mező- és erdőgazdasági földek forgalmáról szóló 2013. évi CXXII. törvény (a továbbiakban: Földforgalmi tv.) 21. § (3) bekezdése szerinti, az elővásárlási jog jogosultja számára jognyilatkozatának megtételére nyitva álló 60 napos határidő, vagy a Földforgalmi tv. 49. § (3) bekezdése szerinti, az előhaszonbérleti jog jogosultja számára jognyilatkozatának megtételére nyitva álló határidő utolsó napja olyan nap, amely az igazgatási szünet idejére esik, akkor
a) a jognyilatkozatok benyújtásának határideje az igazgatási szünetet követő első munkanapig meghosszabbodik, és
b) a jegyző által a közzétételre kerülő szerződésen megjelölt, az elővásárlási vagy az előhaszonbérleti jog gyakorlására nyitva álló határidő az a) pontban meghatározott esetben nem alkalmazható.
Az igazgatási szünetről szóló 2023. évi XXVI. törvényben foglaltak nem érintik a Kttv. alapján elrendelhető – 2024. december 30. napjától 2025. január 1. napjáig terjedő időszaktól eltérő időszakra eső – igazgatási szünetet.
Figyelemmel az igazgatási szünetre, és a 2024. évi munkaszüneti napok körüli munkarendre vonatkozó jogszabályi előírásokra, az igazgatási szünet időpontját az alábbiak szerint javaslom:
- 2024. augusztus 21. napjától 2024. augusztus 23. napjáig terjedő időszakra az igazgatási szünet elrendelését javaslom a Kttv. felhatalmazása alapján,
- 2024. december 30. napjától 2025. január 1. napjáig terjedő időszakra az igazgatási szünet elrendelését javaslom az igazgatási szünetről szóló 2023. évi XXVI. törvény felhatalmazása alapján,
- 2024. december 23. napjától 2025. január 3. napjáig terjedő időszakra az igazgatási szünet elrendelését javaslom a Kttv. felhatalmazása alapján.
Az anyakönyvi ügyintézés folyamatosságát a jegyző – szükség esetén – berendelés útján biztosítja.
Az igazgatási szünet elrendeléséről szóló határozatot a helyben szokásos módon közzé kell tenni 2024. március 1. napjáig.
Döntéshozói vélemények
Jogi és Humán Bizottság | Jogi és Humán Bizottság javasolja a Képviselő- testületnek az előterjesztés szerinti határozati javaslat elfogadását. | |
"Előterjesztés az igazgatási szünet elrendeléséről"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ügyrendi, napirendi kérdések
A Jogi és Humán Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
1. Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 232. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a Fonyódi Polgármesteri Hivatalban 2024. augusztus 21. napjától 2024. augusztus 23. napjáig nyári igazgatási szünetet rendel el, és 2024. december 23. napjától 2025. január 3. napjáig téli igazgatási szünetet rendel el.
2. Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete úgy dönt, hogy 2024. december 30. napjától 2025. január 1. napjáig terjedő napokat az igazgatási szünetről szóló 2023. évi XXVI. törvény 7. § (1) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján rendeli el igazgatási szünetnek.
3. Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete felkéri a jegyzőt, hogy az igazgatási szünet idején a halasztást nem tűrő ügyek (különösen anyakönyvi igazgatás területén) határidőben történő intézéséről gondoskodjon.
4. Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete felkéri a jegyzőt a szükséges munkáltatói intézkedések megtételére, továbbá a lakosság 2024. március 1. napjáig történő tájékoztatására az elrendelt igazgatási szünetről.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2024. 03. 01.
Felelős: Jegyző