8. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Jogi és Humán Bizottság
2024. május 28-i ülésére
2024. május 28-i ülésére
Tárgy: | Előterjesztés a szakorvosi járóbeteg-ellátás önkormányzati költségvetési szerv által történő átvételéről szóló rendelet megalkotásáról, valamint a 2/2024. (III.27.) önkormányzati rendelet hatályon kívül helyezéséről | |
Készítette: | Nagy Brigitta jegyző, Polgáriné Tóth Gabriella | |
Előterjesztő: | Hidvégi József polgármester | |
Véleményező bizottság: |
Előzmény:
Az egészségügyi járóbeteg-szakellátás finanszírozásával kapcsolatban az alábbi jogszabályváltozások léptek életbe:
A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 30. (1a) bekezdése szerint a „Törvény eltérő rendelkezése hiányában a helyi önkormányzat által biztosított járóbeteg-szakellátás nyújtására az egészségbiztosítás keretében csak költségvetési szervként működő egészségügyi intézménnyel köthető finanszírozási szerződés.”
Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 152. §-a a következő (4) bekezdése arról rendelkezik, hogy a helyi önkormányzat járóbeteg-szakellátást nyújtó egészségügyi intézményt kizárólag költségvetési szervként hozhat létre és működtethet.
A járóbeteg-szakellátást jelenleg a Egészségügyi Nonprofit Kft - Fonyód(a továbbiakban: Társaság), Fonyód Város Önkormányzata kizárólagos tulajdonában álló gazdasági társaság biztosítja.
A rendelet alkotás során a költségvetési szerv alapításának és a feladat átadás-átvételének időpontját úgy kell meghatározni, hogy a feladat folyamatos ellátása biztosított legyen.
A költségvetési szerv alapításának napja: 2024. július 1.
A költségvetési szerv általi feladat-átvétel napja: 2024. július 1.
Tisztelt Képviselő – testület!
A rendelet megalkotását majd annak szükségessé vált változtatását az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény alább idézett rendelkezései teszik szükségessé:
111/R. § (1) Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 244/K. § (1) bekezdése szerinti járóbeteg-szakellátási feladatátalakítás tekintetében, ha a 11/A. § (1) bekezdése szerinti gazdasági társaság járóbeteg-szakellátási feladat mellett egyéb feladatot is ellát, a gazdasági társaság megszüntetésére nem kerül sor.
(2) Az (1) bekezdést a folyamatban lévő járóbeteg-szakellátási feladatellátások költségvetési szerv általi átvétele esetében is alkalmazni kell.
A fenti rendelkezés 2024. 05.10-től hatályos.
-
A költségvetési szerv nyilvántartásba vételéhez szükséges az Alapító Okirat képviselő-testület általi módosítása is, melyet ezen ülés külön előterjesztése tartalmazza.
Ennek megfelelően, a feladatátadás-átvétellel kapcsolatban elkészült egy új rendelet, amely a fenti szabályozást figyelembe véve „csak” a járóbeteg-szakellást feladataira alapít költségvetési szervet. Tehát a gazdasági társaság az egyéb feladatokra megmarad.
Az új költségvetési szerv gazdálkodása tekintetében (ellentétben a többi intézményünkkel ) önálló gazdasági szervezettel rendelkező költségvetési szervként jönne létre.
Mindezekre tekintettel kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az ellátás folyamatos, zavartalan, és törvényes működése érdekében – az alábbi rendelettervezet elfogadásával - alkossa meg a feladatátadáshoz szükséges helyi önkormányzati rendeletét.
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLATI LAP
(a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a alapján)
A tervezett jogszabály várható következményei, különösen
I. Társadalmi hatásai:
A lakosság számára a járóbeteg-szakellátás folyamatos biztosítása.
A lakosság számára a járóbeteg-szakellátás folyamatos biztosítása.
II. Gazdasági hatásai:
A lakosság számára a rendelet-tervezetnek gazdasági hatása nincs.
A lakosság számára a rendelet-tervezetnek gazdasági hatása nincs.
III. Költségvetési hatásai:
A gazdasági társaság önkormányzati feladatainak átvételével az Önkormányzat költségvetésének módosítása szükséges.
A gazdasági társaság önkormányzati feladatainak átvételével az Önkormányzat költségvetésének módosítása szükséges.
IV. Környezeti következményei:
A rendelet-tervezetnek környezeti hatása nincs.
A rendelet-tervezetnek környezeti hatása nincs.
V. Egészségi következményei:
A rendelet-tervezetnek egészségügyi hatása nincs.
A rendelet-tervezetnek egészségügyi hatása nincs.
VI. Adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:
A rendelet-tervezetben foglalt átszervezés az önkormányzat és a gazdasági társaság részére is jelentős többletfeladatot jelent.
A rendelet-tervezetben foglalt átszervezés az önkormányzat és a gazdasági társaság részére is jelentős többletfeladatot jelent.
VII. Megalkotásának szükségessége:
Jogszabály követési okokból. A szakellátás működtetéséhez elengedhetetlen.
VIII. A jogalkotás elmaradásának várható következményei:
Jogszabály követési okokból. A szakellátás működtetéséhez elengedhetetlen.
VIII. A jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A rendelet megalkotásának hiányában a szakellátás 2024. július 1-től nem folytatható tovább.
IX. alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
Nem igényel többlet feltételt az eddigiekhez képest.
Nem igényel többlet feltételt az eddigiekhez képest.
Döntéshozói vélemények
Jogi és Humán Bizottság |
A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti rendelet-tervezet elfogadását. |
|
Városfejlesztési és Pénzügyi Bizottság | A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek az előterjesztés szerinti rendelet-tervezet elfogadását. | |
"Előterjesztés a szakorvosi járóbeteg-ellátás önkormányzati költségvetési szerv által történő átvételéről szóló rendelet megalkotásáról, valamint a 2/2024. (III.27.) önkormányzati rendelet hatályon kívül helyezéséről"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: egészségügyi, sport, szociális kérdések
A Jogi és Humán Bizottság a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
Fonyód Város Önkormányzata Képviselő-testületének .../2024. (V. 30.) önkormányzati rendelete
a szakorvosi járóbeteg-ellátás önkormányzati költségvetési szerv által történő átvételéről
Fonyód Város Önkormányzata Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 11/A. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 152. § (3) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. §
Fonyód Város Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat) kizárólagos tulajdonában álló Egészségügyi Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság ( a továbbiakban: Társaság) (székhelye: 8640 Fonyód, Szent István utca 27., cégjegyzékszám: 14-09-308820, főtevékenysége: TEÁOR 8622 szakorvosi járóbeteg-ellátás, adószáma: 18767311-2-14) által ellátott szakorvosi járóbeteg-ellátási feladatait 2024. július 1. napjától az alapításra kerülő Fonyódi Gyógyintézet megnevezésű - önálló gazdasági szervezettel rendelkező - költségvetési szerv, mint átvevő költségvetési szerv veszi át.
2. §
(1) Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 11/C. § (2) bekezdése szerinti esetben az Önkormányzatot a Polgármester képviseli.
(2) Az 1. § szerinti szervezeti átalakítással, az átadás-átvétellel összefüggő feladatok végrehajtásáért a Társaság ügyvezető igazgatója a felelős.
3. §
Ez a rendelet 2024. június 1-jén lép hatályba, és 2024. július 2-án hatályát veszti.
4. §
Hatályát veszti a Fonyód Város Önkormányzata kizárólagos tulajdonában álló Egészségügyi Nonprofit Kft - Fonyód megszüntetéséről és az önkormányzati feladatellátásának önkormányzati költségvetési szerv által történő átvételéről szóló 2/2024. (III. 27.) önkormányzati rendelet.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal