13. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete
2024. november 28-i ülésére
2024. november 28-i ülésére
Tárgy: | Előterjesztés a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvízzel való gazdálkodással kapcsolatos közszolgáltatásról szóló 3/2014. (II. 7.) önkormányzati rendelet módosításáról | |
Készítette: | Tóth Szabolcs Imre | |
Előterjesztő: | Erdei Barnabás polgármester |
Tisztelt Képviselő-testület!
Fonyód Város Önkormányzata és a DRV Zrt. között közszolgáltatási szerződés áll fenn a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz elszállítására vonatkozóan. A Vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény (továbbiakban Vgtv.)
44/D. § (1) A közszolgáltatás igénybevételéért a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz mennyiségével arányos díjat kell fizetni.
44/D. § (1) A közszolgáltatás igénybevételéért a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz mennyiségével arányos díjat kell fizetni.
(2) A közszolgáltatás díjának meghatározása során a következőket kell figyelembe venni:
a) a háztartási szennyvíz mennyisége,
b) a közszolgáltatást működtető szolgáltató hatékony működéséhez szükséges folyamatos ráfordítások, ezen belül a begyűjtés költségei,
c) a közszolgáltatás fejleszthető fenntartásához szükséges költségek,
d) a közszolgáltatás megkezdését megelőzően felmerülő, a közszolgáltatás ellátásához szükséges beruházások költségei.
(3) Az (1) és (2) bekezdés alapján meghatározott díjat csökkenteni kell a közszolgáltatás ellátásához biztosított költségvetési támogatással.
(4) A közszolgáltatás díja egytényezős vagy kéttényezős lehet. A közszolgáltatási díjat legalább egyéves díjfizetési időszakra, általános forgalmi adó nélkül számított egységnyi díjtételek szerint kell meghatározni. A nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz ürítési díjának egységnyi díjtétele – elkülönítve – tartalmazza a begyűjtés, illetve nem szennyvíztisztító telepen történő elhelyezés esetén az utókezelés és a monitorozás költségeit is.
(5) Kötelező kéttényezős díjmegállapítást alkalmazni a Nemzeti Települési Szennyvízelvezetési és -tisztítási Programban részt vevő önkormányzatok esetében.
(6) A kéttényezős díj alapdíjból és ürítési díjból áll. Az alapdíj a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz mennyiségétől függetlenül felmerülő üzemeltetési költségeket, a számlázás és díjbeszedés költségeit, a környezetvédelmi kiadásokat és ráfordításokat, az amortizáció és a szükséges felújítás fedezetét, az ürítési díj a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz mennyiségétől függő költségeket, valamint a terület felhasználási egységtől függő költségeket tartalmazza.
(7) A közszolgáltatás díját meghatározó önkormányzati rendelet elfogadását megelőzően a közszolgáltató költségelemzés alapján az (1)–(6) bekezdésben foglaltaknak megfelelő díjkalkulációt készít. A díjkalkulációt a közszolgáltató javaslata alapján a jegyző, Budapesten a főjegyző terjeszti elő.
(8)Ha a települési önkormányzat képviselő-testülete az ingatlantulajdonost terhelő közszolgáltatási díjfizetési kötelezettséget az (1)–(6) bekezdésben meghatározott rendelkezések alapján számított díjnál díjkedvezmény alkalmazásával alacsonyabb mértékben, vagy mentesség alkalmazásával a szolgáltatás ingyenességének esetét állapítja meg, akkor a különbséget díjkompenzáció formájában megtéríti. A díjkompenzáció fizetéséhez a képviselő-testület és a közszolgáltatást nyújtó megbízást köt, amely tartalmazza az Európai Unió működéséről szóló szerződés 106. cikke (2) bekezdésének az általános gazdasági érdekű szolgáltatások nyújtásával megbízott egyes vállalkozások javára közszolgáltatás ellentételezése formájában nyújtott támogatásra való alkalmazásáról szóló, 2011. december 20-ai 2012/21/EU bizottsági határozat 4. cikkében foglalt elemeket és egyebekben megfelel az e határozatban foglalt valamennyi egyéb követelménynek.
Ezzel összhangban a közszolgáltatási szerződés kimondja, hogy amennyiben az önkormányzat a Vgtv. 44/D. §-ában foglalt előírásnak megfelelően előterjesztett díjjavaslatnál alacsonyabb mértékben állapítja meg a díjat, úgy az önkormányzat a különbséget díjkompenzáció formájában köteles a közszolgáltatónak megfizetni.
Ezzel összhangban a közszolgáltatási szerződés kimondja, hogy amennyiben az önkormányzat a Vgtv. 44/D. §-ában foglalt előírásnak megfelelően előterjesztett díjjavaslatnál alacsonyabb mértékben állapítja meg a díjat, úgy az önkormányzat a különbséget díjkompenzáció formájában köteles a közszolgáltatónak megfizetni.
A Dunántúli Regionális Vízmű Zrt. a 2023. évi felülvizsgálat eredményeként a díjak 2024. január 1. napjától való módosítását nem tartotta indokoltnak, azonban 2024. évben újra felülvizsgálta a településen keletkező nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz gyűjtésével és ártalommentes elhelyezésével kapcsolatos közszolgáltatás díját és 2025. évre az 1. sz. melléklet szerinti kéttényezős díjjavaslatot tette. A díjjavaslat alapján szükségessé vált a 3/2014 (II.7.) önkormányzati rendelet módosítása.
A korábbi díjakhoz képest a nem természetes személyek - közületi - felhasználók esetén módosul az ürítési díj 6 522 Ft/m3 + Áfa díjról 6 873 Ft/m3 + Áfa díjra. Az alapdíjat, illetve a természetes személyek - lakossági – felhasználók esetén alkalmazott alapdíjat és ürítési díjat nem érinti a változás.
Kérem a Bizottságokat az előterjesztés megtárgyalására, a Képviselő-testületet a döntéshozatalra.
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLATI LAP
(a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a alapján)
A tervezett jogszabály várható következményei, különösen
I. Társadalmi hatásai:
A tervezetnek társadalmi hatása nincs.
II. Gazdasági hatásai:
A lakosság számára a rendeletnek tervezetnek gazdasági hatása nincs.
III. Költségvetési hatásai:
A tervezetnek költségvetési hatása nincs.
IV. Környezeti következményei:
A tervezetnek környezeti hatása nincs.
V. Egészségi következményei:
A tervezetnek egészségügyi hatása nincs.
VI. Adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:
A tervezetnek adminisztratív terheket befolyásoló hatása nincs.
VII. Megalkotásának szükségessége:
Amennyiben a Vgtv. 44/D. §-ában foglalt előírásnak megfelelően előterjesztett díjjavaslatnál alacsonyabb mértékben kerül megállapításra a díj, úgy az önkormányzatot díjkompenzáció terheli.
VIII. A jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A rendelet alkotás elmaradása esetén a rendeletet a kormányhivatal megtámadhatja.
IX. alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
Nem igényel többlet feltételt az eddigiekhez képest.
Döntési javaslat
"Előterjesztés a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvízzel való gazdálkodással kapcsolatos közszolgáltatásról szóló 3/2014. (II. 7.) önkormányzati rendelet módosításáról "
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: településüzemeltetési kérdések
A Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
Fonyód Város Önkormányzata Képviselő-testületének .../.... (...) önkormányzati rendelete
a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvízzel való gazdálkodással kapcsolatos közszolgáltatásról szóló 3/2014. (II.7.) önkormányzati rendelet módosításáról
Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény 45. § (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének a) pontjában, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésének 11. pontjában, és a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény 4. § (2) bekezdésének d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvízzel való gazdálkodással kapcsolatos közszolgáltatásról a következőket rendeli el:
1. §
A nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvízzel való gazdálkodással kapcsolatos közszolgáltatásról szóló 3/2014 (II.7.) önkormányzati rendelet 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.
2. §
Ez a rendelet 2025. január 1-jén lép hatályba.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Mellékletek: