6. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete
2024. december 12-i ülésére
2024. december 12-i ülésére
Tárgy: | Előterjesztés a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvízzel való gazdálkodással kapcsolatos közszolgáltatásról szóló 3/2014. (II. 7.) önkormányzati rendelet módosításáról | |
Készítette: | Tóth Szabolcs Imre | |
Előterjesztő: | Erdei Barnabás polgármester |
Tisztelt Képviselő-testület!
Fonyód Város Önkormányzata és a DRV Zrt. között közszolgáltatási szerződés áll fenn a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz elszállítására vonatkozóan. A Vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény (továbbiakban Vgtv.)
44/D. § (1) A közszolgáltatás igénybevételéért a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz mennyiségével arányos díjat kell fizetni.
44/D. § (1) A közszolgáltatás igénybevételéért a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz mennyiségével arányos díjat kell fizetni.
(2) A közszolgáltatás díjának meghatározása során a következőket kell figyelembe venni:
a) a háztartási szennyvíz mennyisége,
b) a közszolgáltatást működtető szolgáltató hatékony működéséhez szükséges folyamatos ráfordítások, ezen belül a begyűjtés költségei,
c) a közszolgáltatás fejleszthető fenntartásához szükséges költségek,
d) a közszolgáltatás megkezdését megelőzően felmerülő, a közszolgáltatás ellátásához szükséges beruházások költségei.
(3) Az (1) és (2) bekezdés alapján meghatározott díjat csökkenteni kell a közszolgáltatás ellátásához biztosított költségvetési támogatással.
(4) A közszolgáltatás díja egytényezős vagy kéttényezős lehet. A közszolgáltatási díjat legalább egyéves díjfizetési időszakra, általános forgalmi adó nélkül számított egységnyi díjtételek szerint kell meghatározni. A nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz ürítési díjának egységnyi díjtétele – elkülönítve – tartalmazza a begyűjtés, illetve nem szennyvíztisztító telepen történő elhelyezés esetén az utókezelés és a monitorozás költségeit is.
(5) Kötelező kéttényezős díjmegállapítást alkalmazni a Nemzeti Települési Szennyvízelvezetési és -tisztítási Programban részt vevő önkormányzatok esetében.
(6) A kéttényezős díj alapdíjból és ürítési díjból áll. Az alapdíj a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz mennyiségétől függetlenül felmerülő üzemeltetési költségeket, a számlázás és díjbeszedés költségeit, a környezetvédelmi kiadásokat és ráfordításokat, az amortizáció és a szükséges felújítás fedezetét, az ürítési díj a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz mennyiségétől függő költségeket, valamint a terület felhasználási egységtől függő költségeket tartalmazza.
(7) A közszolgáltatás díját meghatározó önkormányzati rendelet elfogadását megelőzően a közszolgáltató költségelemzés alapján az (1)–(6) bekezdésben foglaltaknak megfelelő díjkalkulációt készít. A díjkalkulációt a közszolgáltató javaslata alapján a jegyző, Budapesten a főjegyző terjeszti elő.
(8) Ha a települési önkormányzat képviselő-testülete az ingatlantulajdonost terhelő közszolgáltatási díjfizetési kötelezettséget az (1)–(6) bekezdésben meghatározott rendelkezések alapján számított díjnál díjkedvezmény alkalmazásával alacsonyabb mértékben, vagy mentesség alkalmazásával a szolgáltatás ingyenességének esetét állapítja meg, akkor a különbséget díjkompenzáció formájában megtéríti. A díjkompenzáció fizetéséhez a képviselő-testület és a közszolgáltatást nyújtó megbízást köt, amely tartalmazza az Európai Unió működéséről szóló szerződés 106. cikke (2) bekezdésének az általános gazdasági érdekű szolgáltatások nyújtásával megbízott egyes vállalkozások javára közszolgáltatás ellentételezése formájában nyújtott támogatásra való alkalmazásáról szóló, 2011. december 20-ai 2012/21/EU bizottsági határozat 4. cikkében foglalt elemeket és egyebekben megfelel az e határozatban foglalt valamennyi egyéb követelménynek.
Ezzel összhangban a közszolgáltatási szerződés kimondja, hogy amennyiben az önkormányzat a Vgtv. 44/D. §-ában foglalt előírásnak megfelelően előterjesztett díjjavaslatnál alacsonyabb mértékben állapítja meg a díjat, úgy az önkormányzat a különbséget díjkompenzáció formájában köteles a közszolgáltatónak megfizetni.
A Dunántúli Regionális Vízmű Zrt. a 2023. évi felülvizsgálat eredményeként a díjak 2024. január 1. napjától való módosítását nem tartotta indokoltnak, azonban 2024. évben újra felülvizsgálta a településen keletkező nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz gyűjtésével és ártalommentes elhelyezésével kapcsolatos közszolgáltatás díját és 2025. évre az 1. sz. melléklet szerinti kéttényezős díjjavaslatot tette. A díjjavaslat alapján szükségessé vált a 3/2014 (II.7.) önkormányzati rendelet módosítása.
A korábbi díjakhoz képest a nem természetes személyek - közületi - felhasználók esetén módosul az ürítési díj 6 522 Ft/m3 + Áfa díjról 6 873 Ft/m3 + Áfa díjra. Az alapdíjat, illetve a természetes személyek - lakossági – felhasználók esetén alkalmazott alapdíjat és ürítési díjat nem érinti a változás.
A novemberi képviselő-testületi ülésen elhangzottak alapján a rendelet kiegészítésre került a Vgtv. 44/C § (2) b) pontjában foglaltakkal, mely szerint a rendeletnek tartalmaznia kell az az ártalmatlanítás céljából történő átadási helyet. Ez Fonyód esetében a Marcali szennyvíztisztító telep.
Csatoljuk az előterjesztéshez a DRV Zrt. 2023. évi költségelszámolását, a 2025. évi költségkimutatását, valamint a 2025. évi díjjavaslatát.
Amennyiben a képviselő-testület a rendeletben alacsonyabb összeget állapít meg, mint a díjjavaslat, úgy a különbséget a közszolgáltatónak díjkompenzáció formájában köteles megtéríteni.
A 2025. évi költségvetési törvényjavaslat alapján az alábbi támogatásra jogosult az önkormányzat:
10. 1.1.2. Nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz ártalmatlanítása jogcím
10.1. A támogatás az összegyűjtött és a hatóságilag kijelölt lerakóhelyeken igazoltan elhelyezett, nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz (a továbbiakban: nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz) mennyisége (m3 ) után illeti meg azon önkormányzatokat, amelyek a) a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény alapján szervezett közszolgáltatás ellátásáról közszolgáltatóval legkésőbb tárgyév április 30-áig megkötött, hatályos szerződés útján, b) a környezet és a vízbázisok védelme érdekében a közműves csatornahálózattal el nem látott településrészein keletkezett nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz gyűjtéséről ártalmatlanítás céljából gondoskodnak.
10.2. A támogatás összege a hatályos közszolgáltatási szerződésben szereplő, a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz mennyisége után fizetendő szolgáltatási díj köbméterenkénti összege és az önkormányzati rendeletben szereplő természetes személy ingatlanhasználóra (lakosságra) vonatkozó, a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz mennyisége után fizetendő közszolgáltatási díj köbméterenkénti összege különbözetének 50%-a, legfeljebb 500 Ft/m3 . A vízgazdálkodásért felelős miniszter az államháztartásért felelős miniszterrel egyetértésben az önkormányzatok adatszolgáltatása és a rendelkezésre álló forrás figyelembevételével az 500 forint/m3 korlátot megemelheti.
10.3. A támogatást az önkormányzatok a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvíz becsült évi mennyisége (m3 ) alapján - az Ávr. alapján kiadott tájékoztatóban és értesítőben szereplő időpontban - igénylik és annak tényleges, közszolgáltatási szerződés szerint összegyűjtött mennyisége alapján számolnak el.
10.4. A támogatás kizárólag a támogatás céljának megfelelően, a háztartási szennyvíz nem közművel való összegyűjtésére, kezelésére és ártalmatlanítására fordítható. A támogatás szempontjából kizárólag a 052020 Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése kormányzati funkción elszámolt kiadások vehetők figyelembe.
10.5. A támogatás 60%-ának folyósítása július hónap utolsó munkanapját megelőző második munkanapon, majd ezt követően az Ávr.-ben meghatározottak szerint történik.
Kérem a Bizottságokat az előterjesztés megtárgyalására, a Képviselő-testületet a döntéshozatalra.
ELŐZETES HATÁSVIZSGÁLATI LAP
(a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-a alapján)
A tervezett jogszabály várható következményei, különösen
I. Társadalmi hatásai:
A tervezetnek társadalmi hatása nincs.
II. Gazdasági hatásai:
A lakosság számára a rendeletnek tervezetnek gazdasági hatása nincs.
III. Költségvetési hatásai:
A tervezetnek költségvetési hatása nincs.
IV. Környezeti következményei:
A tervezetnek környezeti hatása nincs.
V. Egészségi következményei:
A tervezetnek egészségügyi hatása nincs.
VI. Adminisztratív terheket befolyásoló hatásai:
A tervezetnek adminisztratív terheket befolyásoló hatása nincs.
VII. Megalkotásának szükségessége:
Amennyiben a Vgtv. 44/D. §-ában foglalt előírásnak megfelelően előterjesztett díjjavaslatnál alacsonyabb mértékben kerül megállapításra a díj, úgy az önkormányzatot díjkompenzáció terheli.
VIII. A jogalkotás elmaradásának várható következményei:
A rendelet alkotás elmaradása esetén a rendeletet a kormányhivatal megtámadhatja.
IX. alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
Nem igényel többlet feltételt az eddigiekhez képest.
Döntési javaslat
"A nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvízzel való gazdálkodással kapcsolatos közszolgáltatásról szóló 3/2014. (II. 7.) önkormányzati rendelet módosításáról "
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: településüzemeltetési kérdések
A Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
Fonyód Város Önkormányzata Képviselő-testületének .../.... (...) önkormányzati rendelete
a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvízzel való gazdálkodással kapcsolatos közszolgáltatásról szóló 3/2014. (II.7.) önkormányzati rendelet módosításáról
Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény 45. § (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének a) pontjában, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésének 11. pontjában, és a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény 4. § (2) bekezdésének d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvízzel való gazdálkodással kapcsolatos közszolgáltatásról a következőket rendeli el:
1. §
A nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvízzel való gazdálkodással kapcsolatos közszolgáltatásról szóló 3/2014 (II.7.) önkormányzati rendelet 2. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„2. §
Fonyód város területén a Dunántúli Regionális Vízmű Zrt (8600 Siófok, Tanácsház u. 7) látja el a szennyív begyűjtésével, szállításával és elhelyezésével kapcsolatos feladatokat. A szennyvizet a közszolgáltató a saját üzemeltetésében lévő Marcali szennyvíztisztító telepre szállítja.”
2. §
A nem közművel összegyűjtött háztartási szennyvízzel való gazdálkodással kapcsolatos közszolgáltatásról szóló 3/2014 (II.7.) önkormányzati rendelet 1. melléklete helyébe az 1. melléklet lép.
3. §
Ez a rendelet 2025. február 1-jén lép hatályba.
1. melléklet az .../... . (... . ... .) önkormányzati rendelethez
„1. melléklet a 3/2014. (II.07) önk. rendelethez
A közszolgáltatás díja | |||
A | B | C | |
Közszolgáltatás számított díja | Alapdíj | Ürítési díj | |
1. | Természetes személyek (lakossági) felhasználók esetén | 21 887 Ft/forduló + Áfa | 658 Ft/m³ + Áfa |
2. | Nem természetes személyek (közületi) felhasználók esetén | 38 270 Ft/forduló + Áfa | 6 873 Ft/m³ + Áfa |
A közszolgáltatási díjat terheli még a környezetterhelési díjról szóló 2003. évi LXXXIX. törvény alapján meghatározott mindenkor érvényes vízterhelési díj. |
”
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal