10. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete
2024. december 12-i ülésére

Tárgy:   Délnyugat Balatoni Hulladékgazdálkodási Társulás társulási megállapodásának módosítása
Készítette:   Dr. Tóthné Dr. Sass Mónika jegyző
Előterjesztő:   Erdei Barnabás polgármester

Tisztelt Képviselő-testület!
 
A Délnyugat Balatoni Hulladékgazdálkodási Társulást 2012. év október hónapjában alapította meg 56 önkormányzat a hulladékgazdálkodási feladataiknak összehangolására, ellátására. Ennek keretében a társulás saját céget hozott létre a PELSO-KOM Nonprofit Kft-t. A saját közszolgáltató cég kiegyensúlyozott és sikeres működésének is köszönhető, hogy az elmúlt években a társulás eredményesen működött.

A Délnyugat Balatoni Hulladékgazdálkodási Társulás társulási tanácsa a 2024. december 03-án megtartott tisztújító ülésén elfogadta a társulási megállapodás módosítását.

A társulás elnöksége az eddigi 9 főről 7 főre csökkent, figyelemmel arra, hogy a társulásból kivált 7 Tolna megyei önkormányzat, valamint, hogy a társulás feladata is átalakult a KEOP pályázat lezárásával.

A társulás székhelye és munkaszervezete eddig Balatonfenyvesen volt. A társulási tanács javasolja ezt módosítani Fonyód Város Önkormányzatára, ezzel együtt a munkaszervezeti feladatokat pedig a Fonyódi Polgármesteri Hivatal látná el.

A társulási megállapodás csak ezeket a szükséges módosításokat tartalmazza jelenleg. Figyelemmel a jogi és gazdasági környezet változására vélhetőleg szükség lesz további módosításokra is.

Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 88.§ (2) bekezdése alapján:
A társulásban részt vevő képviselő-testületek mindegyikének minősített többséggel hozott döntése szükséges a társulási megállapodás jóváhagyásához, módosításához vagy a társulás megszüntetéséhez.

A fentiek alapján ahhoz, hogy a módosított társulási megállapodást be lehessen nyújtani a Magyar Államkincstár számára a törzskönyvi átvezetés céljából az szükséges, hogy a társulásban részt vevő képviselő-testületek mindegyike minősített többséggel döntsön a módosítás elfogadásáról. A változások átvezetéséhez az erről szóló képviselő-testületi határozatok kivonatának beküldése is szükséges, valamint a társulási megállapodást minden polgármesternek is alá kell írnia.

Kérem a Jogi és Humán Bizottságot az előterjesztés megtárgyalására, a Képviselő-testületet a döntéshozatalra.


ÖNKORMÁNYZATI TÁRSULÁS

A DÉLNYUGAT-BALATONI NAGYTÉRSÉG TELEPÜLÉSEI SZILÁRD HULLADÉKAI KEZELÉSÉNEK KORSZERŰ MEGOLDÁSÁRA

T Á R S U L Á S I M E G Á L L A P O D Á S

(egységes szerkezetben a módosításokkal1)

Az alább felsorolt települési önkormányzatok képviselő-testületei elhatározzák, hogy, Magyarország Alaptörvénye, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. Törvény (Mötv.) 87. §-a által meghatározott társulási jog alapján, a Délnyugat-Balatoni Nagytérség települései szilárd hulladékai kezelésének korszerű, hatékonyabb és célszerűbb megoldása érdekében, mint közös cél megvalósítására és a közös érdekérvényesítés elősegítése jegyében:


1.

Andocs Község Önkormányzata

8675 Andocs, Szabadság tér 1.

2.

Bábonymegyer Község Önkormányzata

8658 Bábonymegyer, Dózsa Gy. u. 50.

3.

Balatonberény Község Önkormányzata

8649 Balatonberény, Kossuth tér 1.

4.

Balatonboglár Város Önkormányzata

8630 Balatonboglár, Erzsébet u. 11.

5.

Balatonfenyves Község Önkormányzata

8646 Balatonfenyves, Kölcsey u. 27.

6.

Balatonkeresztúr Község Önkormányzata

8648 Balatonkeresztúr, Ady E. u. 52.

7.

Balatonlelle Város Önkormányzata

8638 Balatonlelle, Petőfi u. 2.

8.

Balatonmáriafürdő Község Önkormányzata

8648 Balatonmáriafürdő, Ady E u. 52.

9.

Balatonszabadi Község Önkormányzata

8651 Balatonszabadi, Vak Bottyán u. 102.

10.

Balatonszemes Község Önkormányzata

8636 Balatonszemes, Bajcsy-Zsilinszky u. 23.

11.

Balatonszentgyörgy Község Önkormányzata

8710 Balatonszentgyörgy, Berzsenyi u. 91.

12.

Balatonújlak Község Önkormányzata

8712 Balatonújlak, Templom u. 3.

13.

Bedegkér Község Önkormányzata

8666 Bedegkér, Rákóczi u. 147.

14.

Bonnya Község Önkormányzata

7281 Bonnya, Petőfi S. u. 60.

15.

Buzsák Község Önkormányzata

8695 Buzsák, Fő tér 1.

16.

Fiad Község Önkormányzata

7282 Fiad, Kossuth L. u. 30.

17.

Fonyód Város Önkormányzata

8640 Fonyód, Fő u. 19.


18.

Gamás Község Önkormányzata

8685 Gamás, Fő u. 83

19.

Gyugy Község Önkormányzata

8692 Gyugy, Fő u. 19.

20.

Hács Község Önkormányzata

8694 Hács, Fő u. 42/A.

21.

Hollád Község Önkormányzata

8731 Hollád, Fő u. 16.

22.

Kánya Község Önkormányzata

8667 Kánya, Fő u. 170

23.

Kapoly Község Önkormányzata

8671 Kapoly, Szabadság u. 9.

24.

Kaposmérő Község Önkormányzata

7521 Kaposmérő, Hunyadi u. 13.

25.

Kára Község Önkormányzata

7285 Kára, Kölcsey u. 1.

26.

Karád Község Önkormányzata

8676 Karád, Attila u. 31.

27.

Kisbárapáti Község Önkormányzata

7282 Kisbárapáti, Fő u. 83.

28.

Kisberény Község Önkormányzata

8693 Kisberény, Petőfi S. u. 36.

29.

Kőröshegy Község Önkormányzata

8617 Kőröshegy, Petőfi S. u. 71-73.

30.

Látrány Község Önkormányzata

8681 Látrány, Rákóczi út 69.

31.

Lengyeltóti Város Önkormányzata

8693 Lengyeltóti, Zrínyi M. u. 2.

32.

Lulla Község Önkormányzata

8660 Lulla, Kossuth L. u. 43.

33.

Miklósi Község Önkormányzata

7286 Miklósi, Rákóczi F. u. 3.

34.

Nágocs Község Önkormányzata

8674 Nágocs, Hősök tere 7.

35.

Ordacsehi Község Önkormányzata

8635 Ordacsehi, Fő u. 54.

36.

Öreglak Község Önkormányzata

8697 Öreglak, Fő u. 14.

37.

Pamuk Község Önkormányzata

8698 Pamuk, Petőfi u. 76.

38.

Sérsekszőlős Község Önkormányzata

8660 Sérsekszőlős, Szabadság u. 15.


39.

Somogyacsa Község Önkormányzata

7283 Somogyacsa, Kossuth L. u. 25.

40.

Somogybabod Község Önkormányzata

8684 Somogybabod, Kossuth L. u. 24.

41.

Somogydöröcske Község Önkormányzata

7284 Somogydöröcske, Keleti u. 80.

42.

Somogyegres Község Önkormányzata

8660 Somogyegres, Petőfi S. u. 3.

43.

Somogymeggyes Község Önkormányzata

8673 Somogymeggyes, Akácfa u. 4.

44.

Somogytúr Község Önkormányzata

8683 Somogytúr, Árpád u. 34.

45.

Somogyvár Község Önkormányzata

8698 Somogyvár, Kossuth L. u. 77.

46.

Szorosad Község Önkormányzata

7285 Szorosad, Arany J. u. 11.

47.

Szőlősgyörök Község Önkormányzata

8692 Szőlősgyörök, Szabadság u. 18.

48.

Tab Város Önkormányzata

8660 Tab, Kossuth L. u. 49.

49.

Tengőd Község Önkormányzata

8668 Tengőd, Petőfi S. u. 32.

50.

Tikos Község Önkormányzata

8731 Tikos, Iskola u. 16.

51.

Torvaj Község Önkormányzata

8665 Torvaj, Kossuth L. u. 23.

52.

Törökkoppány Község Önkormányzata

7285 Törökkoppány, Kossuth L. u. 66.

53.

Visz Község Önkormányzata

8681 Visz, Rákóczi út 32.

54.

Vörs Község Önkormányzata

8711 Vörs, Alkotmány u. 29.

55.

Zala Község Önkormányzata

8660 Zala, Kossuth L. u. 65.

56.

Zics Község Önkormányzata

8672 Zics, Petőfi S. u. 1.

57.

Iregszemcse Község Önkormányzata

7095 Iregszemcse, Kossuth tér 19.

mint tagok (együttesen és a továbbiakban, mint Tagok) önálló jogi személyiséggel rendelkező önkormányzati társulást hoznak létre és biztosítják annak működési feltételeit.


PREAMBULUM

A Tagok előtt ismert, hogy az Európai Bizottság társfinanszírozás keretében jelentős előtámogatásban részesíti az Európai Unióhoz csatlakozni kívánó országokat – így Magyarországot –, illetve az olyan környezetvédelmi beruházási projektjeit is, melyek nélkülözhetetlenek az uniós normák végrehajtásához, teljesítéséhez.


Az Európai Unió 2000-2006 közötti időszakra vonatkozó kiemelt támogatási területét, a környezetvédelmet és az ahhoz kapcsolódó eszközrendszert az ISPA/KA (Instrument for Structural Polices for Pre-Accession, „A tagjelöltek számára az előcsatlakozási stratégia keretében nyújtandó támogatás”), illetve 2004. május 1 után a KA (Kohéziós Alap) foglalja össze.

Tagok a Dél-Balatoni és Sióvölgyi Nagytérség települései szilárd hulladékai kezelésének általános megoldására vállalkoztak, mely környezetvédelmi beruházási terv végrehajtásában kiemelten érdekeltek. E célból 2002. június 20-án Konzorciumot hoztak létre más önkormányzatokkal egyetemben. A Tagok kinyilvánítják, hogy a jelen Társulási Megállapodás a Konzorciumi Szerződés elvein alapul. Célja olyan átalakulás megvalósításának elősegítése, amely lehetővé teszi, hogy a projekt megvalósítása és a létrehozott vagyoni elemek lakosság arányos felosztása után való későbbi üzemeltetése e jogi személyiségű társulási formában történjen.

Tagok mindezen feladatokat olyan magas műszaki-, technikai színvonalon és a környezetet védő rendszerben kívánják megoldani, amely biztonságot nyújt a térségben élő lakosság számára.

Tagok tudomásul veszik, hogy a tárgyi projektet az Európai Unió részéről 2002. december 14-én aláírt pénzügyi megállapodásban (továbbiakban: pénzügyi megállapodás) rögzített feltételek figyelembevételével valósíthatják meg, amely már számukra megküldésre került, és ismerik annak minden részletét. Jelen Társulási Megállapodás értelmezése során a pénzügyi memorandum rendelkezései az irányadók.

A jelen társulási megállapodással alapított Társulást a Tagok több gazdálkodási kistérséget és települést felölelve hozzák létre a hulladékgazdálkodási rendszer vagyonhasznosításának, jövőbeni szervezésének és irányításának céljából.

Tagok rögzítik, hogy társulásukat szabad elhatározásukból, egyenjogúságuk tiszteletben tartásával, a kölcsönös előnyök és az arányos teherviselés alapján hozzák létre, a települési önkormányzati feladataik hatékonyabb, célszerűbb megoldására a Mötv 87.§-ában megjelölt jogi személyiséggel rendelkező társulásként.

  1. I. A TÁRSULÁS NEVE, SZÉKHELYE, MŰKÖDÉSI TERÜLETE

A társulás neve: Önkormányzati Társulás a Délnyugat Balatoni nagytérség települései szilárd hulladékai kezelésének korszerű megoldására


A társulás rövidített neve: Délnyugat Balatoni Hulladékgazdálkodási Társulás


Székhelye: 8640 Fonyód, Fő u. 19.


Működési területe: a társult önkormányzatok közigazgatási területe


II. A TÁRSULÁS IDŐTARTAMA


A Társulás határozatlan időre alakul.

  1. III. A TÁRSULÁS JOGÁLLÁSA


A Társulás a Mötv. 87.§-ban foglalt rendelkezéseknek megfelelően önálló jogi személyiséggel rendelkezik. Működése során - külön törvényben foglaltak szerint - a költségvetési szervek gazdálkodására vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

A Társulás operatív végrehajtási, gazdálkodási, pénzügyi-gazdasági feladatait a Fonyódi Polgármesteri Hivatal (8640 Fonyód, Fő u. 19.), mint a Társulás munkaszervezete látja el.

Társulási tanács által a tagjai közül választott elnök – az alapítók képviseletében – intézkedik a Magyar Államkincstár Területi Igazgatóságánál történő törzskönyvi nyilvántartásba vétel kezdeményezése iránt.


IV. ELŐZETES MEGÁLLAPÍTÁSOK, KÖVETENDŐ ELVEK

A TÁRSULÁS ÉS TAGJAI FELADATAI,

KÖTELEZETTSÉGEI

IV/1. Ezen társulási megállapodás megkötésénél a Tagok a vonatkozó ISPA/KA előírások mellett a hazai irányadó jogszabályokat, különösen a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (a továbbiakban Ötv.), Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. CLXXXIX. törvény, (Mötv.), az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. Törvény (a továbbiakban:Áht ) Az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet (továbbiakban:Ávr.) rendelkezéseit veszik figyelembe.

A Mötv 13.§-a alapján helyi önkormányzati feladat a környezet-egészségügy, köztisztaság biztosítása illetve a hulladékgazdálkodás megoldása. A hulladékokról szóló 2012. évi CLXXXV. Törvény (Ht.) 36.§-a alapján a települési önkormányzatok hulladékgazdálkodási feladataik ellátása érdekében egymással társulhatnak.


IV/2. Jelen társulási megállapodás aláírásával Tagok, mint önkormányzatok kötelezettséget vállalnak arra, hogy közös környezeti és gazdasági érdekeiknek megfelelően, ezen megállapodás keretei között az alábbi feladatokat valósítják meg:


IV/2.1. Tagok kijelentik, hogy a keletkező szilárdhulladék kezelésére és elhelyezésére a projekt megvalósulásával kialakított rendszert veszik igénybe, a közösen kidolgozásra kerülő szerződési feltételek szerint.


IV/2.2. Tagok kötelezettséget vállalnak arra, hogy a megállapodásban megjelölt térség környezetvédelmi érdekeit, egységes fejlődését szem előtt tartva, a szerződésben foglalt elveket betartják, a továbbiakban annak érvényesülését nem akadályozzák, a rendszer működését aktív tevékenységgel szolgálják, közreműködnek a megvalósításban.


IV/2.3. Tagok megismerik, átgondolják és értékelik a nagytérségi rendszer szerepét, a szerződésben megfogalmazott jogokat és kötelezettségeket.


IV/2.4. Tagok tudomásul veszik, hogy a felmondásuk egyes esetekben a társulás számára jelentős hátránnyal is járhat, melyért felelősséggel tartoznak, és az általános jogelveknek megfelelően jótállni kötelesek.


IV/2.5. Tagok kötelezettséget vállalnak, hogy a jövőbeni projektek végrehajtása során a magyarországi hatályos jogszabályi rendelkezések, valamint a vonatkozó EU előírások szerint járnak el.


IV/2.6. Tagok kötelezettséget vállalnak a megvalósuló projekt terv szerinti üzemeltetésére.


IV/2.7. Ezen szerződés elfogadása és aláírása a tagok részéről egyben kötelezettségvállaló elfogadó nyilatkozat is.


IV/3. A projekt működéséhez szükséges munkafeladatok ellátásához tagok a Társulás munkaszervezeti feladatain belül a IV/2. pont szerint vállalják az alábbi feladatok előkészítését, illetve a döntés végrehajtását.


IV/3.1. Szervezeti, gazdasági területen:

  • együttműködési megállapodások megkötése az érintett települések között;

  • a működtetés szervezeti, gazdasági feltételrendszerének kidolgozása;

  • gyűjtési, szállítási költségek bekérése az üzemeltetőtől és annak felülvizsgálata;

  • feldolgozó létesítmények költségkalkulációjának bekérése és annak felülvizsgálata;

  • költségfelosztás készítése a települések között;

  • szolgáltatás-értékesítési árkalkuláció elkészítetése az üzemeltetővel és annak felülvizsgálata;

  • lakossági fórumok szervezése, a közösségtájékoztatás (PR) dokumentálása;


IV/3.2. Műszaki területen:

  • a szilárdhulladék mennyisége jövőbeli alakulásának évről évre történő felmérése;

  • a meglévő felmérések aktualizálása;

  • gyűjtési és szállítási útvonalak optimalizálása az üzemeltetővel;

  • egységes hulladékgyűjtési rendszer kialakítása az üzemeltetővel;

  • szelektív hulladékgyűjtés és hulladékhasznosítás bevezetése, hulladék gyűjtőszigetek, hulladékudvarok kialakítása az üzemeltetővel;

  • nagy kapacitású, regionális hulladéklerakó telep további fejlesztése;

  • a régi legális vagy illegális hulladéklerakók felszámolása, rekultivációja

      1. V. A Társulás alaptevékenysége

A Társulás tagjai a Mötv 41.§ (4) bekezdésében kapott felhatalmazással élve, a Társulásra átruházzák a Társulás célját képező alábbi feladat- és hatásköröket:


A Mötv 13.§-a alapján helyi önkormányzati feladat a környezet-egészségügy, köztisztaság biztosítása illetve a hulladékgazdálkodás megoldása. A Ht. 2.§ 27. pontja alapján a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás: a közszolgáltatás körébe tartozó hulladék átvételét, elszállítását, kezelését, valamint a hulladékgazdálkodási közszolgáltatással érintett hulladékgazdálkodási létesítmény fenntartását, üzemeltetését biztosító, kötelező jelleggel igénybe veendő szolgáltatás. A Ht.33§-a szerint a települési önkormányzat a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás ellátását a közszolgáltatóval kötött hulladékgazdálkodási közszolgáltatási szerződés útján biztosítja. A Ht. 36.§-a alapján a települési önkormányzatok hulladékgazdálkodási feladataik ellátása érdekében egymással társulhatnak.


A Társulásban résztvevő önkormányzatok a fenti közszolgáltatási feladataikkal összefüggésben rögzítik, hogy a jelen társulás célja, és feladata az önkormányzatok osztatlan közös tulajdonában lévő hulladékkezelési, hulladékgazdálkodási létesítmények, eszközök, berendezések ISPA/Kohéziós Alap feltételrendszer szerinti üzemeltetése, vagyonának megóvása, a szükséges fejlesztések elvégzése, a szolgáltatás színvonalának emelése.


A társulás tagjai a fenti feladatok ellátását a Társulásra átruházzák.

Előzmény:

1. A társulást alkotó önkormányzatok osztatlan közös tulajdonában lévő hulladékkezelési, hulladékgazdálkodási létesítmények, eszközök, berendezések ISPA/Kohéziós Alap feltételrendszer szerinti további üzemeltetése, - figyelemmel arra, hogy a Konzorcionális Szerződés hatályát veszti - a jelen társulási megállapodás szerinti Társulás feladata lesz. A Társulás tagjai a Konzorcium által a Zöldfok Zrt.-vel kötött üzemeltetési szerződést megismerték, az abban foglaltakat változatlan formában és tartalommal a továbbiakban magukra nézve kötelezőnek tekintik, addig ameddig a jogszabályi keretek fennállnak.

A Társulás az alaptevékenységén kívül vállalkozási tevékenységet nem folytat.


  1. VI. A TÁRSULÁS VAGYONA, GAZDÁLKODÁSA

Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 110.§ (3) bek. alapján, amennyiben törvény másképp nem rendelkezik, a Tagok társulásba bevitt vagyonát a társuló helyi önkormányzat vagyonaként kell nyilvántartani, a vagyonnövekmény a társult helyi önkormányzatok közös vagyona.

A társulás induló vagyona az 1. sz. mellékletben meghatározott pénzbeli vagyon.

A Társulás tagjai kötelezettséget vállalnak arra, hogy az induló vagyont a társulás törzskönyvi bejegyzésétől számított 30 napon belül megfizetik a társulás számlájára.

A Társulás bevételei:

  1. Saját bevételek

Elsődlegesen: a vagyon üzemeltetéséből származó használati díj.

Amennyiben a vagyon üzemeltetéséből származó használati díj nem fedezi a Társulás működési költségeit a Társulás tagjai a Társulás működésének forrásait lakosságszám - arányosan biztosítják, a gesztorként eljáró önkormányzaton keresztül.

Az éves működési célú támogatási igényről és az egyes tagokat terhelő befizetési kötelezettségről a Társulási Tanács az adott évi költségvetés elfogadásával egyidejűleg dönt. A Társulási Tanács határozata alapján az Elnök 30 napon belül írásban értesíti a Tagokat az évi befizetési kötelezettségekről és azok esedékességéről.

A tagok a Társulás működéséhez az 1. sz. mellékletben meghatározott arányban járulnak hozzá.

Tagok a Társulás működési költségeihez szükséges évi hozzájárulás összegét saját költségvetési rendeleteikben biztosítják. Tagok rögzítik továbbá, hogy bármely tag által vállalt pénzügyi hozzájárulást, valamint a fejlesztés, beruházás vonatkozásában vállalt fizetési kötelezettség nem teljesítése esetén a székhely önkormányzat a fizetési határidőt követő 15. naptól azonnali beszedési megbízás (inkasszó) benyújtására jogosult.

 

Amennyiben a székhely önkormányzat nem tesz eleget a társulás felé vállalt fizetési kötelezettségének, úgy a Társulási Tanács új székhely önkormányzat kijelöléséről dönthet, amelyet egyúttal felhatalmaz arra, hogy a korábbi székhely önkormányzat ellen azonnali beszedési megbízást (inkasszót) nyújtson be.


b) Belföldi és nemzetközi támogatások

A Társulás bevételét képezik a Társulás által pályázott nemzetközi, illetve hazai támogatások, mely támogatási összeget – Tagok megállapodása és a vonatkozó előírások alapján – csak a Társulás céljainak megvalósítására lehet felhasználni.

c) Egyéb bevételek

  1. a Társulás alaptevékenysége körében kifejtett gazdasági tevékenységből származó bevételek,

  2. természetes és jogi személyek felajánlásai, hozzájárulásai,

  3. egyéb pályázati bevételek.


          1. VII. ÜZEMELTETÉS, TULAJDONJOGI KÉRDÉSEK

VII.1. ÜZEMELTETÉS


A hulladék kezelésére irányuló szolgáltatás közszolgáltatás, mely ellátás magában foglalja a hulladék begyűjtését, elszállítását a hulladékkezelő telepre, kezelését, a kezelő létesítmény üzemeltetését és a szolgáltatás folyamatosságának biztosítását. Tagok a közszolgáltatási feladataik ellátására, a hulladékkezelő létesítmények üzemeltetésére, a hatályos jogszabályokkal, továbbá az ár- és foglalkoztatás-politikájukkal összhangban kötik meg a részletes üzemeltetési szerződést.


VII.2. TULAJDONJOGI KÉRDÉSEK

Tagok előzetesen hozzájárulnak ahhoz, hogy a projekt keretében megépülő létesítmények a Társulás vagyonába kerüljenek. Ezért a tagok vállalják az ingatlanok, eszközök és más vagyoni jogok tiszta jogi helyzetének megteremtését a dél-balatoni hulladékgazdálkodási konzorciummal szemben. A létrejövő közös tulajdoni részarányok mértékét az 2 sz. melléklet szerint határozzák meg.


A Tagok hozzájárulnak ahhoz, hogy írásbeli megállapodás alapján az ISPA és egyéb más beruházás keretében a közszolgáltatás ellátásához beszerzésre kerülő eszközöket (járművek, gépek, berendezések) a Társulás a közszolgáltatók használatába adja. Az eszközök használatáért a közszolgáltatók által fizetendő díj összege legalább az államháztartás szervezeteire vonatkozó mindenkor hatályos jogi szabályozásban meghatározott (terv szerint) értékcsökkenés alapján számított összeg, melynek elszámolása a vonatozó jogszabályoknak megfelelően történik, s amelynek felhasználásáról évente a Társulás dönt.


  1. VIII. A TÁRSULÁS SZERVEZETI RENDSZERE


Tagok jelen Társulási Megállapodás aláírásával egyidejűleg az alábbi szervezeti rendszerben állapodnak meg:


Szervezeti rendszer:

  1. Társulási Tanács

  2. Elnökség

  3. Társulási Tanács Elnöke,

  4. Társulási Tanács Elnökhelyettese

  5. Felügyelő Bizottság


Társulás

|

Társulási Tanács – Felügyelő Bizottság

(döntéshozó szerv) (felügyeleti szerv)

|

Elnökség

(Operatív irányító szervezet)

|

(Munkaszervezet)

Fonyódi Polgármesteri Hivatal 8640 Fonyód, Fő u. 19.


              1. VIII/1. Társulási Tanács


Társulás döntéshozó szerve a Mötv. 94.§-a alapján a Társulási Tanács, amely a társult Tagönkormányzatok polgármestereinek összességéből áll.


Valamennyi Tag egy képviselő delegálására jogosult.

A társult önkormányzat szavazati arányát a Tanácsban az 2. sz. mellékletben meghatározott szavazati arányban állapítják meg.

A Társulási Tanács dönt a jelen Társulási Megállapodásban meghatározott és a Társulás tagjai által átruházott, valamint a vonatkozó jogszabályok szerint meghatározott saját feladat- és hatáskörben.


VIII/1.1. A Társulási Tanács feladat- és hatásköre:

  1. a Társulási Tanács elnökének, elnökhelyetteseinek, elnökségi tagoknak, és a Felügyelő Bizottságának megválasztása, visszahívása,

  2. a működési hozzájárulás mértékének megállapítása,

  3. Tagokat terhelő egyéb kötelezettség megállapítása,

  4. a hatáskörébe utalt pénzeszközök felhasználásáról döntés, szükség szerint szakértői vélemények figyelembe vételével,

  5. Tag kizárása. A kizáráshoz a Társulási Tanács minősített többséggel hozott döntése szükséges,

  6. jelen társulási megállapodás módosításának kezdeményezése. A módosításhoz a Társulásban résztvevő képviselő-testületek mindegyikének minősített többségével hozott döntése szükséges,

  7. Társulás megszüntetésének kezdeményezése. A megszüntetéshez a Társulásban résztvevő képviselő-testületek mindegyikének minősített többségével hozott döntése szükséges,

  8. Társulás éves munkatervének, költségvetésének, beszámolójának elfogadása.

  9. a megállapodásban foglalt célok megvalósításának áttekintése, stratégiai célok meghatározása,

  10. a Tagok között felmerülő esetleges vitás kérdések megtárgyalása, esetleg állásfoglalás a kérdésében, illetve a végrehajtás során felmerülő problémák körében.

  11. a Szervezeti és Működési Szabályzat elfogadása.


VIII/1.2. A Társulási Tanács működése:


A Társulási Tanács megalakultnak tekinthető, ha a tagönkormányzatok képviselő-testületeinek mindegyike jóváhagyta a társulási megállapodást, megválasztotta képviselőjét, és a társulási tanács alakuló ülése kimondta a megalakulását.


A Társulási Tanács üléseit szükség szerint, de évente legalább két alkalommal össze kell hívni.

A Tanács ülését össze kell hívni, ha a Tanács hatáskörébe tartozó kérdésekben kell dönteni, ha azt bármely Tag a napirend egyidejű megjelölésével indítványozza.

A Tanács üléseinek összehívása és a napirend kialakítása az elnök feladata, de a napirend összeállításában Tanács bármely tagjának indítványtételi joga van.

A Tanács ülését az elnök, akadályoztatása esetén az elnökhelyettes hívja össze írásban, az ülés napját megelőzően legalább 8 nappal korábban. Sürgős esetben ennél rövidebb idő is lehetséges, de csak a tagok megfelelő értesítése mellett.

A meghívóhoz mellékelni kell a napirend szerinti írásos előterjesztéseket.

A Társulási Tanács akkor határozatképes, ha ülésén a Tanács tagjainak több mint fele jelen van, és a jelenlévő tagok a szavazatok több mint 50 %-val rendelkeznek.

Határozatképtelenség esetén az eredeti időpontot követő 8 napon túli, de 30 napon belüli időpontra kell az újabb ülést összehívni.

A Társulási Tanácsban a társulás tagjai a 2. sz. mellékletben meghatározott (tulajdoni hányad arányának megfelelő) szavazati arányban rendelkeznek szavazattal.


A Társulás Tagjaként az önkormányzat képviselő-testülete eseti jelleggel egy alkalomra szólóan vagy általános jelleggel meghatalmazást adhat a helyettesítésére, mely eseti meghatalmazás hatálya a határozatképtelenség miatt megismételt ülésre is kiterjed.

A Társulási Tanács ülésére bármely tag indítványozhatja szakértők vagy egyéb személyek meghívását. Ezen személyek az ülésen részt vehetnek, a napirendi pontokhoz hozzászólhatnak, de szavazati joggal nem rendelkeznek.

Az ülésen a határozati javaslatról nyílt szavazással, a szavazati arányok megállapításával döntenek. A javaslat elfogadásához annyi tag igen szavazata szükséges, amely meghaladja a jelenlevő szavazatok több mint a felét. (Egyszerű többség)

A társulási megállapodásban meghatározott döntésekhez minősített többség szükséges. A minősített többséghez legalább annyi tag szavazata szükséges, amely eléri a társulásban részt vevő tagok szavazatának több mint felét és az általuk képviselt települések lakosságszámának felét.

A Társulási Tanács határozatai a meg nem jelent tagokra is kötelező érvényűek.

A Tanács üléséről jegyzőkönyvet és jelenléti ívet kell készíteni. A jegyzőkönyv tartalmazza az ülésen résztvevő képviselők és meghívottak nevét, a tárgyalt napirendi pontokat, a tanácskozás lényegét, a szavazás számszerű eredményét és a hozott határozatokat. A jegyzőkönyvre a képviselő-testületek üléséről szóló jegyzőkönyv szabályait kell alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a jegyzőkönyvet a Társulási Tanács elnöke és a Tanács által felhatalmazott személy írja alá. A jegyzőkönyvet az ülést követő 15 napon belül az elnök megküldi a Somogy Megyei Kormányhivatalnak, valamint gondoskodik arról, hogy egyidejűleg a jegyzőkönyvet közzé tegyék a társulás honlapján.


VIII/2. Elnökség

A Társulási Tanács tagjainak nagy számára tekintettel a projekt dinamikus előrehaladását, a rugalmas működés érdekében munkaszervezést biztosítandó a Társulási Tanács létrehozza az Elnökséget.

Az Elnökség 7 tagú, mely az elnökből, az elnök-helyettesből és 5 elnökségi tagból áll.

A Társulási Tanács elnökét, elnökhelyettesét és az elnökségi tagokat a Társulási Tanács tagjai sorából az alakuló ülésen, vagy az ok felmerülését követő első ülésen minősített többségű szavazatával választja meg, akiknek megbízatása a polgármesteri tisztség betöltéséig szól.

Társulási Tanács VIII/1.1. c.,d., i., j. pontokban meghatározott feladat- és hatásköreit átadja az Elnökségnek. Az átadott feladatkörben hozott döntésekről az Elnökség a Felügyelő Bizottságot félévente, míg a Társulási Tanácsot évente köteles tájékoztatni.

A Társulási Tanács tagjai 1/3-ának kérelmére a Társulási Tanács – a Társulási Tanács elnöke által 15 napon belül összehívott ülésén – minősített többségű szavazással köteles a kezdeményezők által megjelölt átadott feladatot visszavenni.


Az Elnökség segíti a Társulás elnökének és elnökhelyettesének a munkáját, közreműködik a Társulási Tanács üléseinek előkészítésében, összehangolja a Társulás munkáját, kapcsolatot tart a Tanács tagjaival, és közreműködik a döntések előkészítésében és végrehajtásában.


Az Elnökség szükség szerint, de legalább évente kétszer ülésezik.

Az Elnökséget az elnök – akadályoztatása esetén az elnökhelyettes- hívja össze. Az ülésre szóló meghívót, a napirendek megjelölésével az ülést megelőzően legalább 8 nappal kell írásban vagy elektronikus úton a tagoknak megküldeni. Sürgős esetben ennél rövidebb határidő is alkalmazható.

Az Elnökség határozatképes, ha azon a tagok több, mint fele jelen van. Az Elnökségben minden tagnak egy szavazata van. Az Elnökség a döntéseit nyílt szavazással, egyszerű többséggel hozza.

Az Elnökség üléseiről jegyzőkönyvet kell készíteni, amelyet az elnök és egy elnökségi tag ír alá.

Az Elnökség döntései a szabályszerűen értesített, de az ülésen meg nem jelent tagokra is kötelező.


VIII/3. A Társulási Tanács elnöke, elnökhelyettese


A Társulási Tanács elnökét és elnökhelyettesét a Társulási Tanács tagjai sorából az alakuló ülésen, vagy az ok felmerülését követő első ülésen minősített többségű szavazatával választja meg, akiknek megbízatása a polgármesteri tisztség betöltéséig szól.


A Társulási Tanács elnöke a Társulás ügyeinek vitele keretében:

  1. képviseli a Társulást harmadik személyekkel szemben, bíróságok és más hatóságok előtt,

  2. intézkedik a Magyar Államkincstár Területi Igazgatóságánál a Társulás törzskönyvi nyilvántartásában szereplő adatok változásának nyilvántartásba vétele iránt, módosítását követő 15 napon belül,

  3. összehívja a Társulási Tanács üléseit, összeállítja az ülések napirendjét,

  4. gondoskodik a Társulás éves mérlegének, vagyonkimutatásának, költségvetésének, éves beszámolójának elkészítéséről,

  5. a Társulás mérlegét a Tagok számára hozzáférhetővé teszi,

  6. évente legalább egy alkalommal jelentést készít a Társulási Tanács részére a Társulás működéséről, feladatainak ellátásáról, a társulási cél megvalósulásáról,

  7. ellátja mindazon feladatokat, melyet a társulási megállapodás, illetve a Társulási Tanács számára előír,

  8. a szerződéseket, valamint azok módosításait a tagok nevében aláírja,

  9. bármely kérdésben észrevétellel és kérdéssel élhet a Tagok, illetve képviselőik, a hatóságok, közreműködő szervek, személyek felé, tájékoztatást kérhet a Társulásban közreműködő bármely személytől, szervtől.


Az elnök Társulással összefüggő feladatai megvalósításához – utólagos beszámolási kötelezettséggel – jogosult szakértők igénybevételére, a Társulás költségén. Az elnök tevékenységét az elnökség segíti.

A Társulás elnöke a tőle elvárható gondossággal köteles eljárni. A kötelezettségének megszegésével okozott kárért a polgári jog szabályai, valamint a vonatkozó jogszabályok szerint felel.

Az elnök a Társulás bevételeivel a Társult települési önkormányzatok, valamint a Társulási Tanács ellenőrzése mellett, önállóan, a Tanács hatáskörét nem sértve, a törvényi rendelkezéseknek megfelelően gazdálkodik. A működéssel járó költségeket, a használati díjból, valamint a tagok által elfogadott és a befizetett működési hozzájárulásból fedezi.

Az elnöki megbízatás megszűnik:

  • a települési polgármesteri tisztségének megszűnésével,

  • a Társulási Tanács által történő visszahívással,

  • lemondásával,

  • halálával.

Lemondás esetén az elnök köteles az új elnök személyének megválasztásáig a megbízatásával járó feladatokat ellátni, köteles a lemondásától számított 15 napon belül a Társulási Tanács ülését összehívni az új elnök megválasztásának céljából. Az elnök lemondásával az elnökhelyettesi megbízatások nem szűnik meg.

A Társulás elnökhelyettesének megbízatási időtartamára az elnökre vonatkozó rendelkezések irányadók.

Külön munkamegosztás szerint a Társulás elnökhelyettesei az elnök munkáját segítik, illetve akadályoztatása esetén helyettesítik a IX fejezetben foglaltak szerint.

  1. VIII/4. Felügyelő Bizottság


A tagok megállapodnak abban, hogy a Társulási Tanács alakuló ülésén a projekt megvalósulási területéhez igazított ellenőrző- felügyelő szervként 3 főből álló Felügyelő Bizottságot hoznak létre a Tanács tagjaiból.

A Felügyelő Bizottság elnökét tartós akadályoztatása esetén – a felügyelő bizottság részletes ügyrendjében foglaltak szerint - a felügyelő bizottság által kijelölt tag helyettesíti.

A Felügyelő Bizottság tagjai személyesen kötelesek eljárni, képviseletnek nincs helye.

A Felügyelő Bizottság kiemelt feladata a társulás működési, pénzügyi ellenőrzése.

A Felügyelő Bizottság évente legalább két alkalommal, de szükség szerint többször is ülésezik.

A Felügyelő Bizottság ülését az elnök az ülés napját legalább 8 nappal megelőzően írásban hívja össze.


A Felügyelő Bizottság ülésének összehívását a bizottság bármely két tagja írásban is kezdeményezheti az ok és a cél egyidejű megjelölésével. Az elnök ebben az esetben 15 napon belül köteles a bizottság ülését összehívni.

Az ülés összehívására vonatkozó határidőtől rendkívül indokolt, halaszthatatlan esetekben a el lehet térni. Ez esetben az ülés telefonon, illetve egyéb más úton (e-mail, stb.) történő összehívása is megengedhető.

A Felügyelő Bizottság akkor határozatképes, ha az ülésen a tagok 2/3-a jelen van. Határozatképtelenség esetén 15 napon belül újabb ülést kell összehívni.

A Felügyelő Bizottság a döntéseit egyszerű többséggel hozza meg.

A Felügyelő Bizottság jogszabályba, a jelen szerződésbe ütköző, vagy a társulás érdekeit sértő intézkedés, mulasztás tapasztalása esetén észrevételt tehet, illetve jelzéssel élhet a Társulási Tanácsnál, a tanács elnökénél, valamint az Elnökségnél.


A Felügyelő Bizottság feladat és hatásköre:

  • a társulás munkájának ellenőrzése,

  • pénzfelhasználás ellenőrzése,

  • a tagok elé terjesztendő jelentések, beszámolók vizsgálata, a vizsgálat eredményéről beszámoló készítése,

  • a tagok tájékoztatásának vizsgálata,

  • a társulás bármely résztvevőjétől felvilágosítás, tájékoztatás kérése,

  • elnöke tanácskozási joggal részt vesz az Elnökség ülésein.

A Felügyelő Bizottság üléseiről jegyzőkönyvet kell vezetni, melyet az ülés elnöke, valamint a jegyzőkönyvvezető ír alá.

IX. A TÁRSULÁS KÉPVISELETE

A Társulást harmadik személyekkel szemben, bíróságok és más hatóságok előtt általános képviseleti jogkörrel felruházva - a VIII.1.3.-ban foglaltak szerint – az elnök képviseli. Az elnök akadályoztatása esetén a Társulás képviseletére az Elnökség által meghatározott helyettesítési rend szerinti elnökhelyettes jogosult.

A Társulást az elnök önállóan képviseli. A Társulás jegyzése akként történik, hogy a géppel vagy kézzel előírt, előnyomott vagy nyomtatott társulási név alatt az elnök teljes nevét önállóan írja alá.


X. A TÁRSULÁS ELLENŐRZÉSI RENDJE, KÖLTSÉGVETÉSI FELÜGYELETE


A társulás tagjai a társulás működését – a társulási megállapodásban meghatározottak szerint célszerűségi és gazdasági szempontból jogosultak ellenőrizni

A társulás működését és pénzfelhasználását a Felügyelő Bizottság ellenőrzi.

A társulási tanács tagjai képviselő-testületeiknek legalább évente egyszer beszámolnak a társulás működéséről, a társulási tanácsban végzett tevékenységükről.


XI. A TÁRSULÁSBAN FOGLALKOZTATOTT SZEMÉLY ALKALMAZÁSÁNAK FELTÉTELEI

A Társulás alkalmazottainak jogviszonyára a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény az irányadó.

A Társulás alkalmazottai felett a munkáltatói jogkör gyakorlására a Társulás elnöke jogosult.

  1. XII. TAGSÁGI JOGVISZONY


        1. XII/1 A társulásból történő kiválás

Tekintettel arra, hogy a Társulás határozott cél megvalósítására jött létre, a tagok a beruházás üzemeltetése érdekében önként vállalják, hogy a törvényben biztosított kiválási jogukkal csak tényleges és alapos indokok alapján, a Társulási Tanáccsal, a törvényességi felügyeletet ellátó szervvel történt egyeztetést követően élnek.

A társulásból kiválni csak a naptári év utolsó napjával – december 31-i hatállyal - lehet. A Mötv. 89.§ (2) bekezdése alapján a kiválásról szóló minősített többséggel hozott döntést a képviselő-testület legalább hat hónappal korábban köteles meghozni és a Társulási Tanáccsal közölni. A kiváló tag döntése meghozatalakor köteles figyelembe venni a támogatási szerződésben foglaltakat.

A kiváló tag köteles a tárgyévi vagyoni és működési hozzájárulásának teljesítésére, valamint a kiválásával a Társulásnak okozott kár teljes körű megtérítésére.

Tag általi kiválás esetén a Társulás köteles a taggal elszámolni a kilépést követő 90 napon belül, a vagyoni hozzájárulás arányának megfelelően, figyelembe véve a kártérítési kötelezettséget és a Társulást terhelő kötelezettségeket is, majd a tag tulajdoni hányadát pénzben megváltani.

A társulásból történő kiválás esetén a vagyontárgy társulási tag részére történő kiadását legfeljebb öt évre el lehet halasztani, ha annak természetben történő kiadása veszélyeztetné a társulás további működését. Ebben az esetben a kivált tagot – a társulással kötött szerződés alapján – használati díj illeti meg.


  1. XII/2 Tagi kizárás


Amennyiben a tag a jelen megállapodásban foglalt lényeges kötelezettségét megszegi, illetve elmulasztja, az elnök köteles a tagot kétszer, írásban, megfelelő – legfeljebb 30 napos - határidő tűzésével felhívni a teljesítésre.

Ha a tag ezen felhívás ellenére a közölt határidőn belül sem tesz eleget a jelen megállapodásban rögzített kötelezettségeinek, a Társulási Tanács minősített többséggel hozott határozatával a naptári év utolsó napjával kizárhatja a Társulásból. Különösen ilyen kötelezettségszegésnek minősül a működési hozzájárulás megfizetésének elmulasztása.

A kizárás jogkövetkezményei azonosak a tagi kiválás jogkövetkezményeivel, azaz ebben az esetben sem mentesül a tag a kártérítési és egyéb kötelezettsége alól.

  1. XII/3 Tagfelvétel


A csatlakozási szándék kinyilvánításához a társulni kívánó önkormányzatok képviselő-testületének minősített többséggel hozott határozata szükséges, melynek tartalmaznia kell, hogy a testület a jelen társulási megállapodás rendelkezéseit magára nézve teljes egészében kötelezőnek ismeri el, elfogadja a Társulás céljait, továbbá a feladatok megvalósításához ráeső költségvetési hozzájárulást biztosítja.

A Társuláshoz történő csatlakozásról a Társulási Tanács minősített többséggel dönt. A Társulási Tanács a határozatában dönt a csatlakozás időpontjáról.

  1. XIII. A TÁRSULÁSI MEGÁLLAPODÁS HATÁLYA, A TÁRSULÁS MEGSZŰNÉSE


A társulási Megállapodás hatálya a beruházással létrejövő közművagyon üzemeltetésére terjed ki.

A Társulás megszűnése esetén a tagok a megszűnés időpontjával bezáróan egymással elszámolni kötelesek.

A Társulás megszűnése esetén a kötelezettségek teljesítése után fennmaradó vagyon a Társulás tagjait vagyoni hozzájárulásuk arányában illeti meg.

A Társulás megszűnése esetén a Társulás kötelezettségeiért a tagok a vagyoni hozzájárulásuk arányában tartoznak felelősséggel.

  1. XIV. VEGYES ÉS ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK


Tagok tudomásul veszik, hogy a Társulási működésével összefüggő költségeket saját költségvetésükből kötelesek fedezni.

Tagok rögzítik, hogy jelen szerződésben nem rögzítettek esetében az ISPA/KA támogatásról rendelkező Pénzügyi Megállapodásban, továbbá a Társulás elődjének tekintendő Konzorcium és a Közreműködő Szervezet között köttetett, a támogatás igénybevételének módjáról rendelkező Támogatási Szerződésben foglaltak az irányadóak.

A tagok vitás kérdéseiket elsősorban tárgyalásos úton, egymás közötti egyeztetéssel kísérlik meg rendezni.

A fentiek szerint ezen megállapodást a mellékletét képező aláírási íven – a tagok eredeti példányban jóváhagyólag aláírták.


Balatonfenyves, 2012. október 10.


Mellékletek: 1.sz. melléklet: a tagönkormányzatok befizetései lakos egyenérték arányában.

2.sz. melléklet: a tagönkormányzatok tulajdoni hányadon alapuló szavazati aránya.

3.sz. melléklet: képviselő testületi határozatok

4.sz. melléklet: aláíró lapok a Társulási Megállapodás elfogadásáról

  1. sz. függelék: COFOG számok

  2. sz. függelék: tagönkormányzatok neve, képviselői, lakosságszáma



Egységes szerkezetbe foglalva: 2024. december 03.


--------------------------------------

Erdei Barnabás

elnök

1Egységes szerkezetbe foglalva: 2024.12.03.


Döntési javaslat

"Délnyugat Balatoni Hulladékgazdálkodási Társulás társulási megállapodásának módosítása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: társulási kérdések
A Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete elfogadja a Délnyugat Balatoni Hulladékgazdálkodási Társulás társulási megállapodásának módosítását.

Felhatalmazza a polgármestert a társulási megállapodás módosításának aláírására.

Határidők, felelősök:

Határidő: 2024. 12. 27.
Felelős: Erdei Barnabás

« Vissza
Vissza a főmenübe