15. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete
2024. december 12-i ülésére

Tárgy:   Pályázat kiírása az önkormányzat, az önkormányzati hivatal, az önkormányzat nonprofit gazdasági társaságainak és intézményeinek előző 5 éves ciklusa (2019 – 2024-es önkormányzati ciklus) működésének, gazdálkodásának átvilágítására
Készítette:   Dr. Oláh Magdolna Andrea, Francsics Zoltán József, Kovács János, Lebó Attila, Németh Helga
Előterjesztő:   Dr. Oláh Magdolna Andrea, Francsics Zoltán József, Kovács János, Lebó Attila, Németh Helga

Tisztelt Képviselő-testület!

Jelen előterjesztést Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testületének az önkormányzat szervezet és működési szabályzatáról szóló 15/2019. (X.22.) önkormányzati rendelet 19.§ (3) bekezdés c) pontja alapján nyújtjuk be a 3. változatban.
A 2024. november 28-i ülésre is benyújtására került az SZMSZ 19.§ (4)-(5) bekezdések betartásával, de kérésünk ellenére nem került napirendre. E miatt sürgősségi indítványként kértük napirendre venni, már a bizottsági üléseken. A jegyző mindkét bizottsági ülésen törvényességi észrevételt tett, mely szerint aggályos a könyvvizsgálói tevékenység ellátása, mert az nem képez kivételt a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII törvény hatálya alól. Az intelmeket figyelembe véve a képviselő-testület ülésére a könyvvizsgálatot már nem tartalmazó sürgősségi indítvány kértünk napirendre venni. A Jegyzőnek ennek ellenére aggályos volt a pályázati felhívás tartalma tekintettel arra, hogy a felhívásban még mindig maradt a gazdálkodás ellenőrzésére utaló kitétel, és e miatt mindenképpen meg kell határozni és alátámasztani a becsült értéket. 2024. december 4-én a vonatkozó, 266/2024. (XI. 28.) képviselő-testületi határozatot is közölte a Jegyző.

Az előterjesztés lényege, hogy álláspontunk szerint az új városvezetés és a képviselő-testület akkor tudja hatékonyan ellátni a feladatát, és akkor tud eleget tenni a választói elvárásoknak, ha a városvezetés tiszta és világos képet kap az önkormányzat előző 5 éves ciklusának működéséről, gazdálkodásáról. Célunk nem pusztán a tiszta kép megteremtése az önkormányzat életében, hanem hozzá kívánunk járulni ahhoz is, hogy a jövőben egy hatékonyabban működő, átláthatóbb gazdálkodást folytató várost teremtsünk.
Ezért szükséges, az önkormányzat, az önkormányzati hivatal, az önkormányzat nonprofit gazdasági társaságainak és intézményeinek előző 5 éves ciklusa (2019 – 2024-es önkormányzati ciklus) működésének, gazdálkodásának átvilágítása, amely az alábbiakra terjed ki:

Az önkormányzat, és a polgármesteri hivatal pénzügyi és jogi átvilágítása
1. Szabályzatok áttekintése, jogi megfelelősségi vizsgálata (Hivatali szervezeti s működési szabályzat; számlarend, pénzkezelési szabályzat, belső kontroll rendszer, számviteli politika,
beszerzési szabályzat, gazdálkodási szabályzat, adatvédelmi szabályzat, üvegzseb program, közérdekű adatok, informatikai biztonsági szabályzat, stb.)
2. Szerződések és kapcsolódó dokumentumok jogi megfelelősségi vizsgálata (Árajánlat tételi felhívás, beérkezett árajánlatok, kiválasztási folyamat ellenőrzése, kiválasztási dokumentum, szerződés, teljesítési igazolás és kapcsolódó ténydokumentáció, aláírási jogosultságok ellenőrzése, kifizetések, utalványozás, bankszámlák ellenőrzése)
3. Közbeszerzések ellenőrzése
4. Közfeladatok ellátásával összefüggő szerződések felülvizsgálata
5. Önkormányzati tulajdonban álló ingó vagyonok használatának jogszerűségi ellenőrzése
6. Hivatali állomány tevékenységének átvilágítása
7. Korábbi tanácsadók és ügyvédek tevékenységének átvilágítása és ellenőrzése, (tekintettel arra, hogy a tevékenységeket szerződés alapján végzik, azt az ügyvédi kamara nem jogosult ellenőrizni).
8. Folyamatban lévő és lezárt perek áttekintése
9. Kintlévőségek áttekintése és felülvizsgálata
10. Önkormányzat tulajdonában álló ingatlanok használatának ellenőrzése
11. Belső utasítások jogszerűségének ellenőrzése
12. Munkavégzésére irányuló szerződések – személyi anyagok kivételével - áttekintése, (szabályzatok, jelenléti ívek, munkaköri leírások, munkáltatói tájékoztatók, felmondások, oktatási program)
13. Pénzügyi ellenőrzés és könyvvizsgálat

Az önkormányzat nonprofit gazdasági társaságainak átvilágítása
1. Szerződések és kapcsolódó dokumentumok jogi megfelelősségi vizsgálata (Árajánlat tételi felhívás, beérkezett árajánlatok, kiválasztási folyamat ellenőrzése, kiválasztási dokumentum, szerződés, teljesítési igazolás és kapcsolódó ténydokumentáció, aláírási jogosultságok ellenőrzése, kifizetések, utalványozás, bankszámlák ellenőrzése)
2. Közbeszerzések ellenőrzése
3. A cégvezetés és a felügyelőbizottság működésének áttekintése
4. Cégvagyon felhasználásának ellenőrzése
5. Folyamatban lévő és lezárt perek áttekintése 6. Kintlévőségek áttekintése és felülvizsgálata
7. Pénzügyi ellenőrzés és könyvvizsgálat

Az önkormányzati intézmények átvilágítása
1. Szerződések és kapcsolódó dokumentumok jogi megfelelősségi vizsgálata (Árajánlat tételi felhívás, beérkezett árajánlatok, kiválasztási folyamat ellenőrzése, kiválasztási dokumentum, szerződés, teljesítési igazolás és kapcsolódó ténydokumentáció, aláírási jogosultságok ellenőrzése, kifizetések, utalványozás, bankszámlák ellenőrzése)
2. Közbeszerzések ellenőrzése
3. Pénzügyi ellenőrzés és könyvvizsgálat

Az átvilágítása forrása
1. Átvett iratok (az átadás-átvétel során megszerzett iratok)
2. Nyilvános adatok (híradásokból, internetről elérhető nyilvános adatok)
3. Egyéb forrásból megszerzett irtok (a képviselők és a polgármester által átadott információk)
4. Interjúk és meghallgatások (hivatal, ügyvezetők, intézményvezetők és dolgozók)

Az átvilágítás folyamata és eredménye
1. Iratok teljeskörű áttekintése és értékelése jogi, gazdasági és pénzügyi valamint egyéb szakmai szempontból a szükséges szakértők bevonásával
2. Anomáliák feltárása
3. Jogi és gazdasági javaslatok megtétele, szükség esetén az eljárásrend módosítása
4. Szabályzatok elkészítése, pótlása vagy módosítása
5. Szerződések esetén javaslat a módosításra, felmondás ezek előkészítése, javaslat jogi eljárások megindítására, és a képviselet ellátása.
6. Külön vizsgálni szükséges a lejáró szerződéseket, illetve a hosszútávú, feltűnő biztosítékokkal rendelkező szerződéseket
7. Az átvilágítás eredményének rendszeres riportokban történő összefoglalása, a javaslat intézkedés megtételével és a nyereség / veszteség kimutatásával.

Az átvilágítás az alább részletezettek szerint nem tartozik a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII törvény hatálya alá:
A Kbt. 5. §-a szerint valamennyi ajánlatkérő esetében, ha a beszerzés tárgya a Kbt. 3. mellékletkében (2014/24/EU irányelv XIV. mellékletében) szereplő szociális és egyéb szolgáltatás, 750 000 euró, azaz 287 137 500 forint.
9. § (8) bekezdés d) pont da) alpont: E törvényt - amennyiben a beszerzés tárgya szolgáltatás megrendelése - nem kell alkalmazni az alábbi esetekben: jogi szolgáltatás igénybevétele, amennyiben annak tárgya ügyvéd által ellátott jogi képviselet bírósági, választottbírósági, hatósági, békéltetői vagy közvetítői eljárásban, valamint az ehhez kapcsolódó, ügyvéd által nyújtott jogi tanácsadás,
111. § E törvényt nem kell alkalmazni az uniós értékhatárt el nem érő (…), valamint a jogi szolgáltatásokra;
a 3. melléklet szerinti bármely szolgáltatásra, ha annak becsült értéke a harmincmillió forintot nem éri el;
79100000-5-től 79140000-7-ig; 75231100-5;(Jogi szolgáltatások, amennyiben azok a 9. § (8) bekezdés d) pontja értelmében nincsenek kizárva a törvény hatálya alól)A c) pont a jogi szolgáltatásokat is a nemzeti eljárásrend alóli kivételként jelöli meg. A hivatkozott uniós rendelet alapján ezek a következők:

79111000-5 Jogi tanácsadási szolgáltatások
79112000-2 Jogi képviseleti szolgáltatások
79112100-3 Érdekeltek képviseletével kapcsolatos szolgáltatások
79120000-1 Szabadalmi és szerzői jogi tanácsadó szolgáltatások
79121000-8 Szerzői jogi tanácsadó szolgáltatások
79121100-9 Szoftverrel kapcsolatos szerzői jogi tanácsadási szolgáltatások
79130000-4 Jogi dokumentációs és hitelesítési szolgáltatások
79131000-1 Dokumentációs szolgáltatások 79132000-8 Hitelesítési szolgáltatások
79132100-9 Elektronikusaláírás-hitelesítési szolgáltatások
79140000-7 Jogi tanácsadói és ismeretterjesztő szolgáltatások

A Kbt. 5. §-a szerint valamennyi ajánlatkérő esetében, ha a beszerzés tárgya a Kbt. 3. mellékletkében (2014/24/EU irányelv XIV. mellékletében) szereplő szociális és egyéb szolgáltatás, 750 000 euró, azaz 287 137 500 forint.

A hivatkozott képviselő-testületi ülésen elhangzott további kifogást - mely szerint az átvilágítani kívánt szervezeteket a belső ellenőrzés, az ÁSZ rendszeresen vizsgálja, illetve a Kormányhivatal törvényességi felügyeletet gyakorol, ezért nem indokolt az ügyvédi iroda általi átvilágítás az alábbiakkal kívánjuk cáfolni:

- Az átvilágítani kívánt szervezetek által kötött szerződések jogi megfelelősége, célszerűsége, teljesítése nem tárgya sem a belső ellenőrzésnek, sem az Állami Számvevőszék eljárásnak, sem a kormányhivatal törvényességi felügyeleti eljárásának.
- A kormányhivatal törvényességi felügyeleti eljárása az önkormányzat közjogi feladatait ellenőrzi, a polgári jogi kötelezettségeit nem vizsgálja, mint ahogy átfogó vertikális szempontú ellenőrzést sem végez. Erre független ügyvédi irodák legalkalmasabbak.

Az átvilágításból, a pénzügyi ellenőrzés és a könyvvizsgálat költsége nem haladja meg az 5 millió Ft-ot. Ennek megfelelően nem tartozik közbeszerzés hatálya alá.

Jelen előterjesztéssel egy beszerzési eljárást kezdeményezne a képviselő-testület, amennyiben a beérkezett ajánlatok a becsült érték ellenére elérik a közbeszerzési értékhatárt, a beszerzés eredménytenné nyilvánítható, és nem történik szabálytalanság.

Egyebekben megjegyezzük, hogy a becsült érték meghatározása a Kbt. 3.§ 22. pontja értelmében közbeszerzési eljárás megkezdésekor szükséges: „22. közbeszerzés előkészítése: az adott közbeszerzési vagy koncessziós beszerzési eljárás megkezdéséhez szükséges cselekmények elvégzése, így különösen az adott közbeszerzéssel kapcsolatos helyzet- és piacfelmérés, előzetes piaci konzultáció, a közbeszerzés becsült értékének felmérése, a közbeszerzési dokumentumok előkészítése;”

A fentiek alapján javaslom a mellékelt pályázati felhívás alapján a pályázat kiírását az önkormányzat, az önkormányzati hivatal, az önkormányzat nonprofit gazdasági társaságainak és intézményeinek előző 5 éves ciklusa (2019 – 2024-es önkormányzati ciklus) működésének, gazdálkodásának átvilágítására

A pályázat formáját meghívásosnak javasolom, az alábbi 3 ajánlattevőnek történő megküldésével:
1. Dr. Halász Árpád Ügyvédi Iroda (1111 Budapest, Szent Gellért tér 3. III/1.)
2. Dr. Lakatos F. Ügyvédi Iroda (1135 Budapest, Lehel utca 66. 8. emelet 6. ajtó)
3. Dr. Burus Henrietta Virág Ügyvédi Iroda (1078 Budapest, Marek József utca 38. 3. emelet 35.)

Kérem a Bizottságokat az előterjesztés megtárgyalására, a Képviselő-testületet a döntéshozatalra.


Melléklet


Pályázati felhívás


Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete beszerzési eljárást folytat le, melynek keretében 3 független gazdasági szereplőtől ajánlatot kér.

1. Az ajánlatkérés tárgya, mennyisége, főbb feladatok:
Az önkormányzat, az önkormányzati hivatal, az önkormányzat nonprofit gazdasági társaságainak és intézményeinek előző 5 éves ciklusa (2019 – 2024-es önkormányzati ciklus) működésének, gazdálkodásának átvilágítása

Az önkormányzat, és a polgármesteri hivatal pénzügyi és jogi átvilágítása
1. Szabályzatok áttekintése, jogi megfelelősségi vizsgálata (Hivatali szervezeti s működési szabályzat; számlarend, pénzkezelési szabályzat, belső kontroll rendszer, számviteli politika, beszerzési szabályzat, gazdálkodási szabályzat, adatvédelmi szabályzat, üvegzseb program, közérdekű adatok; informatikai biztonsági szabályzat, stb.)
2. Szerződések és kapcsolódó dokumentumok jogi megfelelősségi vizsgálata (Árajánlat tételi felhívás, beérkezett árajánlatok, kiválasztási folyamat ellenőrzése, kiválasztási dokumentum, szerződés, teljesítési igazolás és kapcsolódó ténydokumentáció, aláírási jogosultságok ellenőrzése, kifizetések, utalványozás, bankszámlák ellenőrzése)
3. Közbeszerzések ellenőrzése
4. Közfeladatok ellátásával összefüggő szerződések felülvizsgálata
5. Önkormányzati tulajdonban álló ingó vagyonok használatának jogszerűségi ellenőrzése
6. Hivatali állomány tevékenységének átvilágítása
7. Korábbi tanácsadók és ügyvédek tevékenységének átvilágítása és ellenőrzése
8. Folyamatban lévő és lezárt perek áttekintése
9. Kintlévőségek áttekintése és felülvizsgálata
10. Önkormányzat tulajdonában álló ingatlanok használatának ellenőrzése
11. Belső utasítások jogszerűségének ellenőrzése
12. Munkavégzésére irányuló szerződések - a személyi anyagok kivételével - áttekintése, (szabályzatok, jelenléti ívek, munkaköri leírások, munkáltatói tájékoztatók, felmondások, oktatási program)
13. Pénzügyi ellenőrzés és könyvvizsgálat

Az önkormányzat nonprofit gazdasági társaságainak átvilágítása
1. Szerződések és kapcsolódó dokumentumok jogi megfelelősségi vizsgálata (Árajánlat tételi felhívás, beérkezett árajánlatok, kiválasztási folyamat ellenőrzése, kiválasztási dokumentum, szerződés, teljesítési igazolás és kapcsolódó ténydokumentáció, aláírási jogosultságok ellenőrzése, kifizetések, utalványozás, bankszámlák ellenőrzése)
2. Közbeszerzések ellenőrzése
3. A cégvezetés és a felügyelőbizottság működésének áttekintése
4. Cégvagyon felhasználásának ellenőrzése
5. Folyamatban lévő és lezárt perek áttekintése
6. Kintlévőségek áttekintése és felülvizsgálata
7. Pénzügyi ellenőrzés és könyvvizsgálat

Az önkormányzati intézmények átvilágítása
1. Szerződések és kapcsolódó dokumentumok jogi megfelelősségi vizsgálata (Árajánlat tételi felhívás, beérkezett árajánlatok, kiválasztási folyamat ellenőrzése, kiválasztási dokumentum,
szerződés, teljesítési igazolás és kapcsolódó ténydokumentáció, aláírási jogosultságok ellenőrzése, kifizetések, utalványozás, bankszámlák ellenőrzése)
2. Közbeszerzések ellenőrzése
3. Pénzügyi ellenőrzés és könyvvizsgálat

Az átvilágítása forrása
1. Átvett iratok (az átadás-átvétel során megszerzett iratok)
2. Nyilvános adatok (híradásokból, internetről elérhető nyilvános adatok)
3. Egyéb forrásból megszerzett irtok (a képviselők és a polgármester által átadott információk)
4. Interjúk és meghallgatások (hivatal, ügyvezetők, intézményvezetők és dolgozók)

Az átvilágítás folyamata és eredménye
1. Iratok teljeskörű áttekintése és értékelése jogi, gazdasági és pénzügyi valamint egyéb szakmai szempontból a szükséges szakértők bevonásával
2. Anomáliák feltársa
3. Jogi és gazdasági javaslatok megtétele, szükség esetén az eljárásrend módosítása
4. Szabályzatok elkészítése, pótlása vagy módosítása
5. Szerződések esetén javaslat a módosításra, felmondás ezek előkészítése, javaslat jogi eljárások megindítására, és a képviselet ellátása.
6. Külön vizsgálni szükséges a lejáró szerződéseket, illetve a hosszútávú, feltűnő biztosítékokkal rendelkező szerződéseket
7. Az átvilágítás eredményének rendszeres riportokban történő összefoglalása, a javaslat intézkedés megtételével és a nyereség / veszteség kimutatásával.

2. Az ajánlatok értékelési szempontja: ajánlatkérő legjobb ajánlatnak a legalacsonyabb összegű ellenszolgáltatást tartalmazó ajánlatot tekinti.

3. Az ajánlatok benyújtásának módja, címe: A pályázatot írásban, zárt borítékban, 2 példányban kell benyújtani. A borítékon kérjük feltüntetni: „Ajánlat Fonyód Város Önkormányzat pénzügyi és jogi átvilágítására – a bontási ülésig felbontani tilos” feliratot.
Fonyódi Polgármesteri Hivatal 8640 Fonyód, Fő u. 19.
(Ideiglenes cím: 8640 Fonyód, Fő utca 7.)

4. A pályázat benyújtási határideje: 2025. január 6. 10.00 óráig

5. Az ajánlatok bontására 2025. január 6-án 10.15 órakor kerül sor a Fonyódi Polgármesteri Hivatal Titkárságán. A bontás nyilvános, azon minden ajánlattevő vagy meghatalmazott képviselője részt vehet.

6. Pályázati feltételek:
Az átvilágítást végző ügyvédi iroda vezetője a jogi diploma mellett rendelkezzen legalább Bsc. igazgatásszervező diplomával, tekintettel arra, hogy az tevékenység szorosan kötődik a decentralizált helyi igazgatási szervek működéséhez. Az átvilágítást végző ügyvédi iroda vagy megbízási jogviszonyban vele együttműködő partner ügyvédek valamelyike rendelkezzen: legalább 2 év közbeszerzési gyakorlattal, legalább 10 év biztosítási és kártérítési területen szerzett gyakorlattal Az átvilágítást végző ügyvédi iroda rendelkezzen könyvvizsgálóval (közreműködő útján),
Az átvilágítást végző ügyvédi iroda rendelkezzen legalább önkormányzatok átadás átvétele és/vagy átvilágítása során szerzett aktív tapasztalattal és folyamatban lévő vagy lezárt megbízással legalább 2 db 100.000 fős lakosságú vagy annál nagyobb település önkormányzatával, és legalább 1 db 10.000 fős lakosságú vagy annál nagyobb település önkormányzatával.
A pályázathoz csatolni szükséges a megbízási szerződés tervezetét.

Ajánlatkérő külön indokolás nélkül jogosult a pályázati eljárást eredménytelennek nyilvánítani.

Ajánlattevő végső ajánlati ára együttesen tartalmazza a szolgáltatás teljes díját mindösszesen nettó áron, az ÁFA-t és a bruttó árat.

A nyertessel az önkormányzat az ajánlatok értékelését követő 5. napon belül megbízási szerződést köt.

Döntési javaslat

"Pályázat kiírása az önkormányzat, az önkormányzati hivatal, az önkormányzat nonprofit gazdasági társaságainak és intézményeinek előző 5 éves ciklusa (2019 – 2024-es önkormányzati ciklus) működésének, gazdálkodásának átvilágítására"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ügyrendi, napirendi kérdések
A Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Fonyód Város Önkormányzat Képviselő-testülete a pályázatot hirdet az önkormányzat, az önkormányzati hivatal, az önkormányzat nonprofit gazdasági társaságainak és intézményeinek előző 5 éves ciklusa (2019 – 2024-es önkormányzati ciklus) működésének, gazdálkodásának átvilágítására

A Képviselő-testület az előterjesztés mellékletét képező pályázati felhívás szövegét jóváhagyja, és felkéri a polgármestert, hogy a pályázati felhívást az alábbi 3 ajánlattevőnek küldje meg:
1. Dr. Halász Árpád Ügyvédi Iroda (1111 Budapest, Szent Gellért tér 3. III/1.)
2. Dr. Lakatos F. Ügyvédi Iroda (1135 Budapest, Lehel utca 66. 8. emelet 6. ajtó)
3. Dr. Burus Henrietta Virág Ügyvédi Iroda (1078 Budapest, Marek József utca 38. 3. emelet 35.)

Határidők, felelősök:

Határidő: 2024. 12. 16.
Felelős: Erdei Barnabás

« Vissza
Vissza a főmenübe