4/2010. (II. 26.) Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testületi rendelet
Tárgy: A Balatonalmádi Önkormányzat 4/2010. (II.26.) rendelete a 2010. évi költségvetésről, annak végrehajtásáról és az éves gazdálkodás egyes szabályairól

 

A Balatonalmádi Önkormányzat
 4/2010. (II. 26.) rendelete 
a 2010. évi költségvetéséről, annak végrehajtásáról
és az éves gazdálkodás egyes szabályairól 
 
Balatonalmádi város Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló többször módosított 1990. évi LXV. tv. 16.§.(1) bekezdése, az Államháztartásról szóló többször módosított 1992. évi XXXVIII. tv. és végrehajtási rendelete, valamint a Magyar Köztársaság 2010. évi költségvetéséről szóló 2009. évi CXXX. tv. alapján az alábbi rendeletet alkotja. 
 
I. fejezet 
 
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK 
 
1.§ 
 
(1) A rendelet hatálya kiterjed Balatonalmádi város Önkormányzati Képviselő-testületére, bizottságaira, Balatonalmádi Német Kisebbségi Önkormányzatára, az önállóan működő és gazdálkodó Polgármesteri Hivatalra és Balatonalmádi Város Önkormányzatának fenntartásában önállóan működő és gazdálkodó Balatonalmádi Városgondnokságra és az önállóan működő  költségvetési intézményeire.
 
(2) Az önkormányzat címrendjében az önállóan gazdálkodó és működő költségvetési intézmények címet, az önállóan működő költségvetési intézmények alcímeket alkotnak az intézményhez kapcsolt bevételekkel és kiadásokkal. A címrendet a rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.
 
(3) A rendelet meghatározza az önkormányzat kötelezően ellátandó és önként vállalt feladatait, az ezek ellátásához szükséges bevételeket, kiadásokat - figyelemmel az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek kiemelt előirányzatának megállapítására, a foglalkoztatottak létszámára, a feladatmutatókra - továbbá a 2010. évi gazdálkodás főbb szabályait.
 
(4) Az önkormányzat 2010. évi költségvetése az alábbi célok megvalósítását tűzte ki:
 
-         az önkormányzat feladatát képező helyi közszolgáltatások biztosítását, ezen belül:
a.) az Önkormányzat által fenntartott intézmények üzemeltetését, működési feltételük biztosítását, figyelemmel az észszerűen takarékos gazdálkodás követelményeire,
b.) az Önkormányzatra háruló szociálpolitikai feladatok ellátását, anyagi hátterének megteremtését, ezen belül a rászorultság elvének erősítését,
c.) a feladatellátás színvonalának emelése érdekében élni kell a különféle pályázatok adta pénzügyi lehetőségekkel,
 
-         az önkormányzat felhalmozási tevékenységén belül:
 
 a.) elsődlegesen az előző évről áthúzódó beruházások pénzügyi fedezetét szükséges biztosítani,
 b.) a fennálló hosszú távú kötelezettségek 2010. évi törlesztő részleteinek visszafizetését,
 c.) új induló beruházások esetében a gazdasági programban foglaltak figyelembe vételét,
 d.) felújításoknál a fontossági sorrendet a műszaki szükségesség szerint kell meghatározni,
 e.) a felhalmozási feladatok esetében is indokolt a pályázati lehetőségekkel élni, a tervezett feladatokhoz rendelt előirányzatokat önrésznek is lehet tekinteni.
 
 
(5) A (4) bekezdésben foglaltak végrehajtását az Önkormányzat Képviselő-testülete, Pénzügyi Bizottsága, Polgármestere, Jegyzője - a gazdálkodás szabályszerűségének ellenőrzése mellett - belső ellenőrzések, valamint a költségvetési szervek vezetőinek és eseti jellegű gazdasági beszámoltatása révén ellenőrzi. Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek belső ellenőrzésének megszervezéséért a vonatkozó jogszabályok előírásainak megfelelően az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv vezetője felelős.
 
 
(6) E rendelet rendelkezéseit a Balatonalmádi Német Kisebbségi Önkormányzat vonatkozásában a Balatonalmádi Német Kisebbségi Önkormányzat 2010. évi költségvetéséről szóló 2/2010.(I.28.) BNKÖ határozatában foglaltak figyelembevételével lehet alkalmazni.
 
(7) Az önkormányzati költségvetési intézmények általi megvalósítási terv és teljesítmény terv készítésétől a Képviselő-testület 2010. évben eltekint.
 
 
II. fejezet 
 
            A KÖLTSÉGVETÉS BEVÉTELEINEK ÉS KIADÁSAINAK FŐÖSSZEGE,
A HIÁNY MÉRTÉKE ÉS FINANSZÍROZÁSÁNAK MÓDJA 
 
2.§ 
 
(1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2010. évi költségvetésének
 
             költségvetési bevételi főösszegét               2.678.032  eFt-ban    (2.sz. melléklet)
             költségvetési kiadási főösszegét                3.208.309 eFt-ban    (2.sz. melléklet)
             
 
             finanszírozási bevételét                                   588.352 eFt-ban    (2.sz. melléklet)
             finanszírozási kiadását                                      58.075 eFt-ban    (2.sz. melléklet)
 
             hiányának összegét                                         588.352  eFt-ban
 
állapítja meg.
A hiány finanszírozásának módja:
 
belső finanszírozás: pénzmaradvány igénybevétele: 489.036 e/Ft
külső finanszírozás: felhalmozási célú hitel felvétel:   99.316 e/Ft.
             
 
Balatonalmádi Város Önkormányzat költségvetésének főösszegét
 
                                                                                             3.266.384 eFt bevétellel,
                                                                                             3.266.384  eFt kiadással
 állapítja meg a Képviselő-testület.
 
A költségvetés egyensúlyának biztosításához 99.316 eFt hitel felvételéről dönt a Képviselő-testület
 
A kiadási főösszegen belül:
 
     működési célú kiadások
            - személyi juttatások                                                           678.035  eFt
            - munkaadókat terhelő járulékok                                       169.309  eFt
            - dologi jellegű kiadások                                                     585.691  eFt
            - ellátottak pénzbeni juttatása                                                     -     eFt
            - támogatásértékű műk.célú pénzeszköz átadás                    2.380  eFt
            - államháztartáson kívüli műk.célú pénzeszköz átadás       45.110  eFt
            - speciális támogatás                                                                42.100 eFt
 
      felhalmozási célú kiadások
            - felújítási kiadások                                                                  333.264 eFt
            - beruházási kiadások                                                         1.156.523 eFt
            - támogatásértékű felhalm..célú pénzeszköz átadás             1.424 eFt
            - államháztartáson kívüli műk.célú pénzeszköz átadás       24.502 eFt
            - pénzügyi befektetések                                                                -    eFt
            - kölcsön nyújtása                                                                         800 eFt
           
 
    Általános tartalék:
            - működési                                                                                     -     eFt
            - fejlesztési                                                                                    -    eFt
 
      Céltartalék:
            - működési                                                                              45.271  eFt
            - felhalmozási                                                                      123.900  eFt
 
 Az Önkormányzat által foglalkoztatott létszám                                   292,5 fő
      ebből: - közalkalmazottak létszáma                                                165,0 fő
                  - köztisztviselők létszáma                                                        61,5 fő
                  - munkatörvénykönyv hatálya alá tartozók létszám            36,0  fő
 - közcélúak létszáma                                                                               30,0  fő   
  
(2) A működési és a felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat mérlegszerűen a rendelet 2. számú melléklete tartalmazza (2010. évi költségvetési mérleg). 
3.§
 
(1) A 2.§-ban megállapított bevételi főösszeg címenkénti, alcímenkénti, előirányzat csoportok szerinti részletezését a költségvetési rendelet 3. számú melléklete tartalmazza.
 
(2) A működési előirányzatokat címenként, alcímenként, önállóan működő és gazdálkodó, valamint  önállóan működő költségvetési szervenként, ezen belül kiemelt előirányzatonként részletezve a 4. számú melléklet tartalmazza.
Ugyanez vonatkozik önállóan gazdálkodó és működő, valamint az önállóan működő költségvetési szervekre. A támogatásértékű működési kiadásokat és az államháztartáson kívüli működési célú pénzeszközátadást az 5. sz. melléklet tartalmazza.
 
(3) A felhalmozási (beruházási) kiadásokat feladatonként valamint a felújítási és egyéb felhalmozási célú kiadási előirányzatokat a 6. számú melléklet tartalmazza.
 
(4) A több éves kihatással járó feladat-előirányzatokat több éves bontásban a 9/a. számú melléklet mutatja be.
 
(5) Az önkormányzat által felvett hitelek állományát a 8. sz. melléklet, az adott kölcsönök állományát a 9. sz. melléklet mutatja be.
 
(6) Az önkormányzat elkövetkező két évi költségvetésére vonatkozó prognózist
 
2011. évre 1.923.023 eFt összegben,
2012. évre 1.966.069 eFt összegben tudomásul veszi
 
4.§
  
(1) A Képviselő-testület a 2. §. (1) bekezdés szerinti 588.352 eFt hiányt 99.316 eFt felhalmozási célú hitelfelvételével, illetve 489.036 eFt felhalmozási célú pénzmaradvány igénybevételével finanszírozza. Az önkormányzat 2010. évben 99.316 eFt felhalmozási célú hitelt tervez.
 
(2) Hitelfelvétel kizárólag beruházásra és egyéb felhalmozási célú kiadásra irányozható elő.
 
(3) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az (1) bekezdésben foglalt jogcímenkénti hitel felvételével kapcsolatos előkészítő és végrehajtási intézkedéseket - a Pénzügyi Bizottsággal történt előzetes egyeztetés alapján - tegye meg. A hitel felvételére a megvalósulás ütemének megfelelően kerülhet sor.
 
(4) A kiadások finanszírozásának biztosítására a polgármester jogosult átmenetileg igénybe venni az elkülönítet számlákon lévő pénzeszközöket, tárgyéven belüli visszapótlási kötelezettséggel.
 
(5) Az év közben realizált többletbevétel, illetve a szabad pénzmaradvány terhére elsősorban a tervezett hitelfelvétel előirányzatait kell csökkenteni.
   
 
III. fejezet  
 
A KÖLTSÉGVETÉS TARTALÉK ELŐIRÁNYZATAI 
 
5.§
  
(1) A költségvetési rendelet 2.§ (1) bekezdésében jóváhagyott kiadásaiból  általános tartalékot nem tartalmaz.
A beruházások fedezetéhez benyújtható pályázatok – előkészítési, tervezési, pályázat dokumentáció összeállítás, pályázat díja és önrészt – költségeit, amennyiben a tervezett feladatellátáson fedezet nem biztosított, a felhalmozási célú céltartalékok között tervezett pályázati önrészből kell biztosítani.
 
(2) A költségvetési rendelet 3.§ (1) bekezdésében jóváhagyott kiadásaiból a céltartalék 169.171 eFt.
A céltartalék feladatonkénti részletezését, felhasználását a költségvetési rendelet 7. számú melléklete tartalmazza.      
 
(3) A Képviselő-testület a céltartalékokkal való rendelkezés jogát - a 2010. évi választások lebonyolítására előirányzott keret kivételével – a polgármesterre ruházza. A cél meghiúsulása esetén az előirányzat új cél szerinti felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.
A 2010. évi választások lebonyolításárára előirányzott keret a jegyző hatáskörébe tartozik.
 
(4) A 3.§ (3) bekezdésében foglalt feladatok esetén a polgármester a jogszabályoknak megfelelően jogosult kötelezettséget vállalni. Abban az esetben, ha előirányzat-megtakarítás jelentkezik, annak terhére új feladatot vállalni a Pénzügyi Bizottság egyetértésével Képviselő-testületi döntés alapján lehet.
    
IV. fejezet 
 
A KÖLTSÉGVETÉS ELŐRE NEM TERVEZHETŐ BEVÉTELEIVEL ÉS 
KIADÁSAIVAL KAPCSOLATOS SZABÁLYOK
  
6.§
  
(1) Az önkormányzat költségvetési intézményei feladataik színvonalasabb ellátása érdekében, az alapító okiratuk szerinti tevékenységi körben pályázatokat nyújthatnak be, közvetlen pénzbeli támogatást, felajánlást fogadhatnak el.
 
Olyan tevékenységi körbe tartozó célra, amit a költségvetési szerv alapító okirata nem tartalmaz, pályázat nem nyújtható be.
 
A vállalt cél megvalósítása a költségvetési szerv alapító okirata szerinti tevékenysége ellátásának biztonságát nem veszélyeztetheti.
 
(2) Az (1) bekezdés szerinti pályázat benyújtásához minden esetben a fenntartó előzetes hozzájárulása szükséges, kivéve, ha a pályázati önrész a 100.000 Ft-os értékhatárt nem haladja meg és ez az intézmény előirányzatában rendelkezésre áll.
A közvetlen pénzbeli támogatás, felajánlás elfogadásáról és a pályázat elbírálásának eredményéről a költségvetési szerv vezetője köteles tájékoztatni a polgármestert, a Pénzügyi Bizottságot, valamint a Képviselő-testületet a féléves és éves beszámolóban.
 
(3) A pályázaton való részvételhez történő hozzájárulás megadása előtt vizsgálni kell a pályázattal megvalósítandó cél működési-kiadási vonzatát, annak több évre szóló kihatását.
 
(4) Több évre kiható működési kiadás esetén, illetve ha a pályázat benyújtásához a saját forrás a költségvetési szervnél nem biztosított, a pályázat benyújtásának előzetes engedélyezésével kapcsolatos hatáskört a Képviselő-testület gyakorolja.
Az engedély megadásával egyidejűleg a Képviselő-testület a költségvetési szerv előirányzatát módosítja. Nem adható hozzájárulás abban az esetben, ha a pályázatnak több éves kihatása van, s az a következő években többletfinanszírozási igényt vonhat maga után.
 
(5) A (4) bekezdés körébe nem tartozó esetekben az előzetes engedélyezéssel kapcsolatos hatáskört a polgármester gyakorolja, aki a hatáskör gyakorlásáról a Képviselő-testületet a következő testületi ülésen tájékoztatja. 
 
V. fejezet

AZ ÖNKORMÁNYZAT KÖLTSÉGVETÉSI SZERVEINEK 
GAZDÁLKODÁSA
  
7.§
  
(1) Az önkormányzat önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szervei, a Polgármesteri Hivatal és a Balatonalmádi Városgondnokság a költségvetési rendeletben meghatározott bevételi és kiemelt kiadási előirányzatai főösszegét nem lépheti túl, illetve az alábbi esetekben épül be a Képviselő-testület által jóváhagyott költségvetésébe az előirányzat:
 
(2) Az önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szerv központi támogatásból, meghatározott célra átvett pénzeszközből realizált bevételi többlete terhére, ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap a helyi önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja. A Képviselő-testület a saját hatáskörű előirányzat módosítás lehetőségét a hivatkozott rendelet rendelkezéseinek betartása mellett engedélyezi.
 
(3) Az önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szerv által az 1) pontban foglaltak alapján végrehajtott előirányzat-módosítás tartós kötelezettségvállalást nem jelenthet, és a későbbiekben az Önkormányzattól többlettámogatási igényt nem eredményezhet.
 
(4) Az önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szerv a hozzárendelt, önállóan működő költségvetési szerv költségvetését csak annak írásos egyetértésével módosíthatja.
 
(5) Az önállóan működő költségvetési szervek előirányzat feletti jogosultság szempontjából teljes jogkörrel rendelkeznek. A jogkör tartalmát az önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szerv és az önállóan működő költségvetési szervek közötti megállapodás tartalmazza.
 
(6) A önállóan működő, teljes jogkörrel rendelkező költségvetési szervek hatáskörükbe tartozó előirányzat változásaikról minden hónap 10-ig információt szolgáltatnak önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szervnek, hogy az előirányzat változások a nyilvántartásokon rögzítésre kerüljenek.
 
(7) A Képviselő-testület a költségvetési szervek saját hatáskörű előirányzat változásaival  a 2010. évi költségvetési rendeletét legkésőbb 2011. február 28-ig december 31-i hatállyal módosítja.
  
8.§ 
 
(1)A költségvetési szervek feladatainak változását a Képviselő-testület engedélyezi az alapító okirat egyidejű módosításával.
 
(2) Feladatmutató-változást a költségvetési szerv jóváhagyott előirányzatán felül minden esetben csak a polgármester előzetes engedélyével hajthat végre.
Döntés előtt a polgármester kikéri a tárgykör szerint illetékes bizottság és a Pénzügyi Bizottság véleményét.
A polgármester az engedély elbírálásáról a Képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatja.
 
(3) Amennyiben a feladatmutató-változás a költségvetési szerv költségvetési rendeletben megállapított bevételi és kiadási főösszegét érinti, a feladatmutató-változás engedélyezése a Képviselő-testület hatásköre.
 
(4) A feladatmutató csökkenéséről a költségvetési szerv vezetője haladéktalanul köteles a polgármestert tájékoztatni.
A polgármester a feladatmutató-csökkenésre jutó kiadási előirányzat zárolásáról azonnal intézkedik, és a soron következő ülésen tájékoztatja a Képviselő-testületet, egyben javaslatot tesz a zárolt előirányzat felhasználására.
 
(5) Költségvetési szervnél szakmai program indításához, fejlesztéséhez az önkormányzat Képviselő-testületének előzetes engedélye szükséges.
  
9.§
  
(1) A költségvetési szervek költségvetési rendeletben megállapított bevételi és kiadási előirányzatait év közben a Képviselő-testület kizárólag az alábbi esetekben módosíthatja:
 
a.) az intézmény tevékenységi körét fenntartói jogkörben a Képviselő-testület módosította;
 
b.) pénzmaradvány elszámolásakor történő jóváhagyások és elvonások;
 
c.) pénzmaradvány elszámolását követően felhasználható fedezet terhére vállalt újabb feladatok végrehajtásával összefüggő előirányzat-növelés.
 
(2) A költségvetési szerv pót előirányzati kérelemmel nem fordulhat a Képviselő-testület felé, amíg az adott összegre a kiemelt előirányzaton belül fedezet áll rendelkezésre.
Jogszabályi változásokból, vagy önkormányzati döntésekből fakadó többletkiadás fedezetét akkor is biztosítani kell, ha a költségvetési szerv költségvetése nem fedezet hiányos.  
10.§
 
(1) Az önkormányzati költségvetési szervek 2009. évi pénzmaradványának elszámolása során az intézményi működés bevételek eredeti előirányzatot meghaladó többletbevételei – kivéve a jogszabály-változást, vagy a helyi önkormányzati rendelet miatti többletet – a célfeladatok előirányzat-maradványa, valamint az ellátotti létszám csökkenése esetén az intézményi ellátottakkal arányosan változó kiadási maradványok elvonásra kerülnek.
 
(2) Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek előirányzatai a 2009. évi jóváhagyott pénzmaradvánnyal növekedhetnek. A Képviselő-testület a pénzmaradvány megállapítással egyidejűleg rendelkezik a felhasználás szabályairól.
 
(3) Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek az eredeti intézményi működési bevételi előirányzatot meghaladó bevétel növekedése esetén az intézmény a többletbevétel 50%-ával növelheti a saját bevételi és kiadási előirányzatát.
  
11.§
 
(1) Az önkormányzati költségvetési intézmények, illetőleg a Polgármesteri Hivatal a személyi juttatások előirányzatainak, illetőleg a létszámnak a felhasználása tekintetében kötelesek az államháztartás működési rendjéről szóló 292/2009. (XII.19) Kormány rendelet ide vonatkozó rendelkezései szerint eljárni.
 
(2) A költségvetési intézmények személyi juttatásból foglalkoztatható 2010. évre megállapított létszám előirányzatát a költségvetési rendelet 4. sz. melléklete tartalmazza.
 
(3) A költségvetési intézménynek a fenntartó által a költségvetési rendelettel jóváhagyott létszám-előirányzata év közben csak a Képviselő-testület jóváhagyásával növelhető. A létszám-növekedéshez a szükséges személyi juttatás előirányzatot csak akkor biztosítja a Képviselő-testület, ha az intézménynél tartós bérmegtakarításból ennek fedezete nem áll rendelkezésre.
A saját hatáskörben végrehajtott létszámcsökkentésről a költségvetési szerv vezetője köteles a polgármestert tájékoztatni, a csökkenéssel jelentkező személyi juttatás megtakarítás felhasználására irányuló igénnyel egyidejűleg.
 
(4) Feladatelmaradás esetén a polgármester a személyi juttatást és az ehhez kapcsolódó munkaadói járulékokat zárolja. A zárolt előirányzatok felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.
 
(5) A költségvetési szervnek lehetősége van szakmai feladatainak ellátása érdekében szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére. A dologi kiadások között tervezett és elszámolt kiadásra szerződés külső személlyel, szervezettel csak a jogszabályban vagy a felügyeleti szerv által szabályozott belső szabályzatban meghatározott feltételek szerinti feladatok elvégzésére köthető.
 
(6) A közalkalmazottak és a munkatörvénykönyv hatálya alá tartozó munkavállalók meleg étkezésre jogosító , 12.000 Ft/fő/hó értékű utalvány formájában történő juttatásban részesülnek.
Az önkormányzati tulajdonú strandokon szezonálisan foglalkoztatott munkavállalók meleg étkezésre jogosító 6.000 Ft/fő/hó értékű utalvány formájában történő juttatásban részesülnek.
Közcélú és közhasznú foglalkoztatottak étkezési hozzájárulásban nem részesülnek.
 
(7) A 2010. évi költségvetés tartalmazza a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény 49/F. §. (4) bekezdésében meghatározott cafetéria juttatás fedezetét.   
12.§
  
(1) Az önkormányzati költségvetési intézmények beruházásaira, felújításaira és beszerzéseire az alábbiak az irányadók:
 
(a) Balatonalmádi Városi Önkormányzat és intézményei árubeszerzéseire, építési beruházásaira és szolgáltatás megrendeléseire (együtt beszerzéseire) vonatkozó szabályokat a Képviselő-testület által jóváhagyott Balatonalmádi Városi Önkormányzat Közbeszerzési Szabályzata tartalmazza.
 
(b) A közbeszerzési értékhatárokat el nem érő, de a nettó 2.000 eFt-ot meghaladó beszerzések illetve felújítások esetén legalább 3 db árajánlatot kell beszerezni.
- az árajánlattal megvalósuló beszerzés és felújítás egyéb megrendelő feladatait a Polgármesteri Hivatal esetében a Polgármester látja el, intézmények esetében az intézményvezetők.
(2) A beszerzésekkel és felújításokkal kapcsolatos megrendelői feladatokat az intézmények esetében az intézményvezetők személyesen vagy megbízás alapján, a Polgármesteri Hivatal esetében a Polgármester személyesen vagy megbízás alapján az alpolgármester, ill. a beruházás lebonyolítója útján látja el.
 
(3) A beszerzésekre és felújításokra vonatkozó szerződéseket a Polgármesteri Hivatal esetében a Polgármester írja alá a Jegyző ellenjegyzésével, egyéb esetben az intézményvezetők a Balatonalmádi Városgondnokság gazdasági vezetőjének ellenjegyzésével.
  
13.§
  
(1) Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési intézmények éves elemi költségvetési előirányzatai részletes kimunkálását (indokolását) legkésőbb az önkormányzat költségvetésének jóváhagyását követő 10 munkanapon belül kötelesek elkészíteni.
 
(2) Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szerveka Képviselő-testület munkaterve alapján - és szükség szerint attól eltérően is - beszámolnak tevékenységükről a Képviselő-testület előtt.
A beszámolóval egyidejűleg a beszámoltatási időszakra vonatkozó belső ellenőrzésről készült tájékoztatót a polgármester a Képviselő-testület elé terjeszti.
  
14.§
Balatonalmádi Városgondnokság, mint önállóan működő és gazdálkodó költségvetési intézmény az önkormányzat 2010. évi költségvetésének elfogadását követő 15 napon belül elkészített éves pénzellátási tervét köteles benyújtani a Polgármesteri Hivatal részére. A pénzellátási terv felülvizsgálatát követően a Polgármesteri Hivatal heti ütemezésben finanszírozza az intézményt. A pénzellátási terv negyedévente felülvizsgálható.
  
VI. fejezet
 
AZ ÖNKORMÁNYZAT BIZTONSÁGOS GAZDÁLKODÁSA ÉRDEKÉBEN
SZÜKSÉGES KORLÁTOZÓ ÉS EGYÉB INTÉZKEDÉSEK
  
15.§
  
(1) A Képviselő-testület a tervezési hibából, illetőleg téves adatszolgáltatásból adódó megtakarítás kifizetése esetén az érintett vezetőt felelősségre vonja.
 
(2) Az önkormányzat központi támogatásaihoz információt az önkormányzat költségvetési szervei szolgáltatnak, az igénybevétel alapjául szolgáló nyilvántartások vezetése is a hatáskörükbe tartozik (ágazati statisztikai jelentések, analitikus nyilvántartások). A téves adatszolgáltatásból, az előírt nyilvántartások előírásoknak nem megfelelő vezetéséből adódó visszafizetési kötelezettségek miatt a Képviselő-testület az intézmény költségvetési előirányzatait csökkenti, az intézmény vezetőjét felelősségre vonja.
 
(3) Az önkormányzati költségvetési intézményektől a 2010. évben túligénylés miatt, vagy jogosulatlanul igénybe vett, illetve fel nem használt és következő évre le nem kötött normatív kötött felhasználású állami hozzájárulás összegét december 31-i hatállyal a költségvetés módosításakor el kell vonni.
 
16.§ 
 
Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek a jóváhagyott kiadási előirányzataikra az Áht. 12/A.§ (1) bekezdésében foglaltak figyelembevételével vállalhatnak kötelezettséget. 
 
17.§ 
 
Az önkormányzat költségvetési szervei szellemi és anyagi infrastruktúrájukat magáncélra, meghatározott feladat elvégzésére igénybevevő számára köteles térítést előírni, a felhasználás, illetve az igénybevétel alapján felmerült közvetlen és közvetett költségek figyelembevételével. A költségek és a térítés megállapításának rendjét és mértékét önállóan gazdálkodó költségvetési szerv szintjén úgy kell belső szabályzatban rögzíteni, hogy a szabályozás azon részben önállóan gazdálkodó költségvetési szervekre is kiterjedjen, melyek gazdálkodásának bonyolítását megállapodás alapján végzik.
  
18.§
  
Az önkormányzat Képviselő-testülete, költségvetési szerve, gazdasági társasága az önkormányzatot, a költségvetési szervet, gazdasági társaságot megillető pénzkövetelésre fizetési halasztást, részletfizetést akkor engedélyezhet, ha az önkormányzat gazdálkodását nem veszélyezteti. Pénzkövetelés behajtásánál a Polgári Törvénykönyv szerinti késedelmi kamat érvényesítése kötelező. 
 
19.§ 
 
Az Önkormányzat Képviselő-testülete kezességi felelősséget költségvetési szerve, gazdasági társasága, egyéb szervezete kötelezettségéért csak akkor vállalhat, ha a költségvetés céltartalékába a kezesi felelősséggel biztosított összeget egyidejűleg átcsoportosítja.
  
20.§ 
 
A karbantartási, felújítási és fejlesztési feladatok elvégzésével kapcsolatos kifogásolható vállalkozói teljesítés esetén kötelező a jótállási, szavatossági igények érvényesítése. 
 
21.§ 
 
Önkormányzati költségvetési szerv, és százszázalékos önkormányzati tulajdonú egyéb szervezet alapítványhoz való csatlakozásához, illetve alapítvány létrehozásához a Képviselő-testület csak akkor adhat engedélyt, ha a csatlakozás, illetve az alapítvány létrehozásának fedezete a költségvetési szervnél rendelkezésre áll és annak alapítványi célú felhasználása a költségvetési szerv gazdálkodását nem veszélyezteti, s a csatlakozás az alapító okirat szerinti alaptevékenységgel összhangban áll és a cél közhasznú.
 
E szabályok értelemszerűen irányadók az önkormányzat, mint jogi személy alapítványhoz való csatlakozására, illetve önkormányzati közalapítvány létrehozására is. 
 
22.§ 
 
(1) Az Önkormányzat Képviselő-testülete - a Ámr. 167.§ (1)-(2) bekezdéseiben foglaltakat figyelembe véve - önkormányzati biztost rendel ki a felügyelete alá tartozó költségvetési szervhez, ha 30 napon túli, elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át, vagy a 150 millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja 30 nap alá szorítani.
 
(2) Az önkormányzati biztos kirendelésére az Ámr. 167.§ (2) bekezdésében, személyére a Ámr. 167.§ (3) és a (6) bekezdésében foglaltak az irányadók.
 
(3) Az önkormányzati biztost - a választható személyek közül - az Ámr. 167.§ (4) bekezdése alapján - a Képviselő-testület döntése alapján - a Polgármester bízza meg.
 
(4)Az önkormányzati biztos jogaira és kötelezettségeire az Ámr. 165.   § (1)-(5) bekezdéseiben foglaltakat kell alkalmazni.
  
VII. fejezet
  
TÁRSADALMI ÖNSZERVEZŐDŐ KÖZÖSSÉGEK ÉS EGYÉB 
KÖLTSÉGVETÉSI TÁMOGATÁSOK
  
23.§ 
 
(1) A Képviselő-testület a balatonalmádi székhelyű társadalmi önszerveződő közösségek (egyesületek, civil szervezetek, egyházak) részére az e rendeletben meghatározott kiadási előirányzat mértékéig az arról szóló megállapodás megkötését követően pénzbeli támogatást nyújthat.
 
(2) A működési céltartalékban szereplő helyi kulturális pályázat tervezett összege nyújt fedezetet az összes nem önkormányzat, s intézményei által szervezett kulturális programok támogatására pályázati eljárás keretében utólagos elszámolási kötelezettséggel.
 
(3) A működésre átadott pénzeszközök között tervezett sporttámogatási keretösszeg, valamint a működési céltartalékban szereplő helyi sport pályázat tervezett összege nyújt fedezetet a sportegyesületeknek támogatásokra és sportcélú pályázatokra, a működési kiadások között tervezett összeg a városi sportfeladatokra.
Az önkormányzat Oktatási és Kulturális Bizottsága átruházott hatáskörében dönt a sporttámogatási és sport pályázati keret összeg felosztási módjáról, pályázati kiírás módjáról. A bizottság feladata a felosztásra, átadásra kerülő támogatási összegek felhasználásának elszámoltatása. A sporttámogatási keretösszeg felosztását követően köteles a Bizottság a Képviselő-testületet tájékoztatni.
 
(4) A civil szervezetek támogatása a Civil Koncepcióban meghatározott szempontok szerint kiírt pályázat alapján történhet.
 
(5) Politikai pártok részére pénzbeli és egyéb, az önkormányzat költségvetésében kiadást eredményező támogatás nem nyújtható.
 
(6) Alapítvány céljára akkor is nyújtható pénzbeli támogatás, ha a székhelye nem Balatonalmádi városban van, de az önkormányzat érdekeit szolgálja.
 
(7) A támogatásban részesülő szervezetek a kapott pénzeszközről éves elszámolást - a hatályos jogszabályi előírások figyelembevételével - a támogatási szerződésben meghatározott időpontig kötelesek készíteni.
 
(8) Egy szervezet a költségvetési évben egy alkalommal (indokolt esetben a már kapott támogatásról történt elszámolás után ismét) részesülhet támogatásban, melyről a támogatott a feladat teljesítését követően azonnal (céljellegű támogatás), működéshez adott támogatásról (általános működési támogatás) pedig a gazdasági évet követő év január 31.-éig tételesen köteles elszámolni.
 
(9) Az Önkormányzat által támogatott szervezetek az árubeszerzési, építési beruházási és szolgáltatás-megrendelési céllal juttatott támogatásokat kizárólag a közbeszerzési törvény szabályainak alkalmazásával használhatják fel.
 
VIII. fejezet
 
HELYI KISEBBSÉGI ÖNKORMÁNYZAT
  
24.§ 
 
(1) A helyi önkormányzat költségvetési rendeletébe beépült a Balatonalmádi Német Kisebbségi Önkormányzat 2010. évi költségvetése a Balatonalmádi Német Kisebbségi Önkormányzat határozata alapján 646 eFt összeggel (ebből Balatonalmádi Város Önkormányzat támogatása 80 eFt) a 12, 12/a. számú melléklet szerint.
 
(2) A helyi önkormányzat képviselő-testülete a helyi kisebbségi önkormányzat testülete által jóváhagyott költségvetésére vonatkozóan nem rendelkezik döntési jogosultsággal.
 
(3) A helyi önkormányzat a helyi kisebbségi önkormányzat költségvetési határozata törvényességéért, bevételi és kiadási előirányzata megállapításáért és teljességéért , illetve kötelezettségvállalásaiért és tartozásaiért felelősséggel nem tartozik.
   
IX. fejezet
 
25.§.
 
EURÓPAI UNIÓS TÁMOGATÁS 
 
(1) Amennyiben az önkormányzat európai uniós támogatásban részesül, a költségvetésnek tartalmaznia kell az uniós támogatással megvalósuló programok bevételeit és kiadásait.
 
 
X. fejezet 
 
A KÖLTSÉGVETÉSI ENDELETBEN FOGLALTAK VÉGREHAJTÁSA
  
26.§
  
(1) Az önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért - az 1990. évi LXV. tv. szerint - a Képviselő-testület felelős.
 
(2) A költségvetési rendelet végrehajtásáért, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
 
(3) Az önkormányzat 2010. évi várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesítését – előirányzat-felhasználási ütemterv - a 11. sz. melléklet mutatja.
 
(4) Az önkormányzat önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szerv (Polgármesteri Hivatal, Balatonalmádi Városgondnokság) vezetői felelősek a költségvetés végrehajtásáért. Felelősségüket nem érinti az önállóan működő költségvetési szervek vezetőinek felelőssége.
  
27.§
 
Az Önkormányzat és költségvetési szerve átmenetileg szabad pénzeszközét sem kamattal, sem kamat nélkül kölcsön nem adhatja.
Az önkormányzat szabad pénzeszközét a polgármester jogosult, egyben köteles a legkedvezőbb betétben elhelyezni a kamatbevételek növelése érdekében. A polgármester a negyedévet követő testületi ülésen köteles tájékoztatni a betételhelyezésről a Képviselő-testületet.
  
28.§
  
A polgármester a helyi önkormányzat gazdálkodásának első félévi helyzetéről 2010. szeptember 15.-ig, a III. negyedéves helyzetéről a 2010. évi költségvetési koncepció tárgyalásával egyidejűleg, legkésőbb 2010. december 15-ig tájékoztatja a Képviselő-testületet. Az éves gazdálkodásról a polgármester zárszámadási rendelet-tervezetet terjeszt a Képviselő-testület elé, a költségvetési évet követő négy hónapon belül.
  
 XI. fejezet
  
VEGYES ÉS ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK 
 
29.§
 
 
(1) E rendelet a kihirdetés napján lép hatályba.
 
(2) Az önkormányzat Képviselő-testülete e költségvetés címrendjét a 1., 3. és a 4. sz. melléklet szerint határozza meg.
 
 
Balatonalmádi, 2010. február 25.  
 
 
                                         
Keszey János                                                                    Ujlakiné Dr. Pék Éva
                                                                                  polgármester                                                                               jegyző
   
Záradék:
 
A rendeletet 2010. február 26. napján kihirdettem.
 
 
                                                                                                         Ujlakiné Dr. Pék Éva
                                                                                                                    jegyző
 
 

 

« Vissza
Vissza a főmenübe