42/2010. (XII. 20.) Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testületi rendelet
Tárgy: A helyi közterületek rendjéről

Balatonalmádi Város Önkormányzat képviselő- testületének
42/2010. (XII.20) önkormányzati rendelete
A helyi közterületek rendjéről
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő Testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 16. § (1) bekezdésében, a közúti közlekedésről szóló 1988.évi I. törvény 36.§ és 37.§ -ában, valamint a közutak igazgatásáról szóló 19/1994. (V.31.) KHVM rendeletben kapott felhatalmazás alapján a következő rendeletet alkotja:
A rendelet hatálya
 
1.§ E rendelet területi hatálya Balatonalmádi közterületeire, közútjaira és közhasználatú zöldterületeire terjed ki.
 
Értelmező rendelkezések
 
2. § E rendelet alkalmazásában:
 
(1) közterület: közhasználatra szolgáló minden olyan állami vagy önkormányzati tulajdonban álló földterület, amelyet a rendeltetésének megfelelően bárki használhat, és az ingatlan-nyilvántartás ekként tart nyilván. Egyéb ingatlanoknak a közhasználat céljára átadott területrészére - az erről szóló külön szerződésben foglaltak keretei között - a közterületre vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni. Közterület rendeltetése különösen: a közlekedés biztosítása (utak, terek), a pihenő és emlékhelyek kialakítása (parkok, köztéri szobrok stb.), a közművek elhelyezése.
 
(2) közút: a járművek és a gyalogosok közlekedésére, vagy csak a járművek, illetve csak a gyalogosok közlekedésére szolgáló, e célra létesített vagy kijelölt közterület.
 
(3) közhasználatú zöldterület:
 
a) a város belterületének kertészetileg rendezett része (parkok, ligetek, sétányok, játszóterek, stb.)
b) a kertészeti rendezés alá vont városi zöldterületek, feltéve, hogy azokon a fásítás vagy parkosítás, illetve az ahhoz szükséges talaj-előkészítés, talajjavítás, tereprendezés vagy más munka már megkezdődött.
c) az utcai fák és zöldsávok
d) pihenésre, szórakozásra, testedzésre is szolgáló területek és parkerdők.
 
Közutak felbontásának és helyreállításának szabályai
 
3.§ (1) Balatonalmádi Város közútjainak, közterületeinek nem közlekedési célú igénybevétele csak közútkezelői hozzájárulás birtokában történhet. A hozzájárulásban a közút kezelője feltételeket írhat elő.
 
(2) A közútkezelői hozzájárulás kiadásának feltétele
a.) műszaki tervdokumentáció megléte;
b.) közút tulajdonosának hozzájárulása;
c.) az igazgatási szolgáltatási díj megfizetése, melynek mértéke 2200,-Ft.
 
(3) A díjat postai csekken, átutalással vagy készpénzben a Polgármesteri Hivatal házipénztárában kell megfizetni Balatonalmádi Város Önkormányzatának költségvetési elszámolási számlájára: 11748083-15430290. A befizetésről szóló igazolást a kérelemhez mellékelni kell.
 
4.§ A kérelmet a Polgármesteri Hivatal Településfejlesztési és Üzemeltetési Osztályán kell benyújtani a tervezett bontást megelőző legalább 14 nappal, e rendelet 1. számú függelékében meghatározott nyomtatványon, az eredeti állapotot rögzítő fényképfelvétellel dokumentálva.
 
 5.§ (1)A közút nem közlekedési célú igénybevételéért (belterületi mellékutak, lakó és kiszolgáló utak, külterületi közutak, kerékpárutak, gyalogutak és járdák esetén) 16,-Ft/m2/nap igénybevételi díjat kell fizetni, mely általános forgalmi adót nem tartalmaz. A közút teljes lezárása esetén 3 -szoros szorzó alkalmazandó.
 
(2) Mentes a díjfizetés alól:
 
a.)    a közút kezelője által vagy megrendelésre végzett üzemeltetéshez, fenntartáshoz 
és építéshez kapcsolódó nem közlekedési célú igénybevétel;
 
b.)    az önkormányzati vagy a közvetlen lakossági megrendelésre végzett 
közműépítési munkával összefüggő nem közlekedési célú igénybevétel.
 
6.§ A közterület-bontással megvalósuló építmény, műtárgy, közmű geodéziai bemérését műszaki átadásra el kell készíteni, és a digitális térképállomány kezelőjének bedolgozásra át kell adni.
 
7.§ (1) Út, járda építése, felújítása és évelő növényzettel beültetett zöldfelületek esetén az építés befejezését követő ötödik naptári év december 31-éig azok bontásához hozzájárulni tilos.
 
(2) Az (1) bekezdésben szereplő tilalom nem vonatkozik a halasztást nem tűrő (veszély-elhárító) bontásokra, valamint a csak fűvel beültetett zöldfelületekre és játszóterekre.
 
8.§ November 15. és március 15. közötti időszakban a szilárd burkolattal ellátott közterületet felbontani a rendkívüli hibaelhárítási munkák végzésén túl nem lehet. Különösen indokolt esetben a Polgármester a tilalom alól felmentést adhat.
 
9.§ (1)Rendkívüli igénybevétel miatt végzett bontást a Polgármesteri Hivatal Településfejlesztési és Üzemeltetési Osztályán 24 órán belül faxon, vagy e-mailben be kell jelenteni, aki azt nyilvántartásba veszi.
 
(2) A bejelentéshez mellékelni kell helyszínrajzot és közölni kell az ideiglenes és a végleges helyreállítás várható időpontját.
(3) A hibaelhárítási munkálatok végzése előtt és alatt a forgalom biztonságos tereléséről a közmű fenntartója köteles gondoskodni.
 
10.§ (1) Közutak bontása esetén a közútkezelő - hozzájárulásának megadása előtt - forgalomkorlátozási vagy forgalomelterelési terv készítését írhatja elő.
 
(2) Utak, járdák esetén az engedélyes a bontás és helyreállítás teljes időtartama alatt gondoskodni köteles a munkaterületén a KRESZ szabályainak betartásáról, a balesetveszély kizárásáról.
 
11(1) A közterület bontását és helyreállítását a közútkezelői hozzájárulásban meghatározott módon, minőségben és határidőben kell elvégezni.
 
(2) Ha a teljes helyreállítás a bontási hozzájárulásban meghatározott határidőre nem készül el, a határidő módosítását kérelmezni kell.
(3) A burkolatbontás tényleges megkezdését és a helyreállítás befejezését az engedélyes köteles a Polgármesteri Hivatal Településfejlesztési és Üzemeltetési Osztályon 24 órán belül írásban bejelenteni és fényképfelvétellel dokumentálni.
 
12.§ (1) Amennyiben a közterület igénybevétele során az érintett útszakasz illetve járdaszakasz területének több mint 70%-át felbontják, az építtető köteles az utat vagy járdaszakaszt teljes szélességében és az eredeti burkolattal azonos módon újjáépíteni. Ha a bontás a felület 50 - 70 %-át érinti, a teljes felület kopórétegének újjáépítése kötelező.
 
(2) Útburkolat helyreállítását csak az arra jogosult végezheti.
(3) Közművezetékek építésekor (bővítés, felújítás, csere) a gerincvezeték építésével egy időben valamennyi ingatlan bekötővezetékét meg kell építeni legalább az útburkolaton túl mért 1,0 m hosszúságig, útcsatlakozásnál a szabályozási szélességig.
 
13.§ Aszfaltozott úton vagy járdán tilos tüzet rakni.
 
14.§ Amennyiben közhasználatú zöldterületnek engedélyezett más célú használata folytán a zöldterületen lévő növényzet, építmények, berendezések vagy felszerelések megsemmisülése várható, a jogosult köteles azt helyreállítani.
 
15.§ A közútkezelői hozzájárulás nem mentesít az építéssel, üzemzavar elhárítással összefüggő egyéb engedélyek beszerzésének, vagy a közművek kezelőivel, és egyéb szervekkel való egyeztetés kötelezettsége alól.
 
Ingatlanok és közterületek tisztán tartása
 
16.§ (1) Az ingatlanok mentén lévő járdaszakaszok, illetve gyalogosközlekedésre szolgáló gyalogút tisztántartása (gyomtalanítása, síkosság-mentesítése, hó eltakarítása) az ingatlan tulajdonosának és használójának egyetemleges kötelessége.
 
(2) A több épületegyüttes elhelyezésére szolgáló építési telek esetében az egyes épületek részére kialakított földrészletet (úszótelket) a közterületi gyalogjárdával összekötő járdarész tisztántartásáról az ingatlan tulajdonosa köteles gondoskodni.
 
(3) Ahol nincs szilárd burkolatú járda (gyalogút), ott az ingatlan tulajdonosa a kitaposott gyalogutat teljes szélességében, más esetben a telekhatártól számított 1,5 m szélességű közterületet köteles olyan állapotban tartani, amely lehetővé teszi a biztonságos gyalogos közlekedést.
 
(4) Intézmények, szórakozóhelyek, vendéglátó-ipari egységek, kereskedelmi üzlethelyiségek és más elárusítóhelyek előtti járdaszakasz tisztán tartása, hó- és síkosság-mentesítése a létesítményt üzemeltető kötelessége.
 
(5) A kereskedelmi egységekhez, vendéglátó-ipari és szolgáltató létesítményekhez tartozó kirakatot, ablakot, kaput, cégtáblát, reklámtáblát stb. a tulajdonos, vagy használó a szükségesnek megfelelően köteles tisztán tartani.
 
(6) Az üzletek, vendéglátóhelyek, elárusítóhelyek előtt (külső fogyasztás esetén) a szemétgyűjtő tartályok elhelyezése és tisztán tartása nyitvatartási időben az üzemeltető feladata.
 
(7) Fenti bekezdésekben foglalt kötelezettségek magukban foglalják:
 
       - síkosság – mentesítést (kizárólag környezetkímélő anyagok felhasználásával);
       - szennyeződés, hulladék, lehullott falevél, termés összegyűjtését, eltávolítását;
       - az ingatlan előtti nyílt csapadékvíz elvezető árokból a víz szabad lefolyását  
          akadályozó   hulladék eltávolítását;
-       hó eltakarítását.
 
(8) Jármű üzemelése, vagy rakodás, szállítás során a közterület szennyeződik, a szennyezés okozója, vagy a jármű vezetője, amennyiben személye nem állapítható meg, a gépjármű tulajdonosa köteles a gondoskodni a szennyeződés eltávolításáról.
 
 
 
Közhasználatú zöldterületek fenntartása és használata
17. § (1) A város közigazgatási területén lévő zöldterületek, valamint növényzet ápolását és az időszerű növényvédelmi munkálatokat a tulajdonosok maguk kötelesek elvégezni.
(2) A város közhasználatú zöldterületeinek kezeléséről, gondozásáról, az ott lévő fák, cserjék és egyéb növényzet, valamint a zöldterületekhez tartozó felszerelési tárgyak (padok, játék és tornaszerek, szemétgyűjtő edény, tájékoztató táblák) állagának megóvásáról és felújításáról az önkormányzat gondoskodik.
 
(3) Az önkormányzat közigazgatási területén lévő erdők fenntartásáról, állagának megóvásáról a tulajdonos (kezelő, használó) köteles gondoskodni, melynek során be kell tartania a külön jogszabályokban rögzített előírásokat.
 
18.§ (1)A város közhasználatú zöldterületeit rendeltetésüknek megfelelően, időbeli korlátozás és térítés nélkül bárki jogosult használni.
(2) A játszóterek felszerelését a gyermekek kizárólag szülői felügyelet és felelősség mellett használhatják.
 
19.§ Az ingatlanok tulajdonosai kötelesek az ingatlanuk határvonalától az úttest széléig- de legfeljebb 5 méterig - a 2.§ (3) bekezdésében meghatározott területek gondozását (kaszálás, gyomtalanítás, tisztítás) elvégezni.
 
záró rész
 
20. § (1) Szabálysértést követ el 50.000-Ft-ig terjedő pénzbírsággal sújtható, aki a rendeletben foglalt meghatározott alábbi rendelkezéseket megszegi, vagy nem tartja be az alábbiak szerint:
 
a.) járdán, zöldterületen és egyéb közterületen - út kivételével -, az alatt vagy felett létesítményt elhelyez, áthelyez vagy megszüntet, illetőleg közterületet a közterület tulajdonosának (kezelőjének) hozzájárulása nélkül felbont;
b.) November 15. és március 15. közötti időszakban a szilárd burkolattal ellátott közterületet felbont, kivéve a rendkívüli igénybevételt.
c.) üzemzavar miatt végzett bontást a közterület kezelőjének 24 órán belül nem jelent be;
d.) a közterület helyreállításáról a bontási hozzájárulásban meghatározott módon, minőségben és határidőben nem gondoskodik;
e.) aszfaltozott úton vagy járdán tüzet rak;
f.) ahol nincs szilárd burkolatú járda (gyalogút), az ingatlan tulajdonosa a kitaposott gyalogutat teljes szélességében, más esetben a telekhatártól számított 1,5 m szélességű közterületet nem olyan állapotban tart, amely lehetővé teszi a biztonságos gyalogos közlekedést;
 
g.) az ingatlan tulajdonosa az ingatlan határvonalától az úttest széléig - de legfeljebb 5 méterig - a 2.§ (3) bekezdésben meghatározott területek gondozását (kaszálás, gyomtalanítás, tisztítás, hó eltakarítás, síkosság-mentesítés) nem végzi el;
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott szabálysértések miatt a helyi önkormányzat képviselő testülete hivatalának erre felhatalmazott ügyintézője és a közterület-felügyelő helyszíni bírságot szabhat ki a külön jogszabály szerint.
 
21.§ E rendelet 2011, január 01. napján lép hatályba, egyidejűleg hatályát veszti „A közterület rendeltetésétől eltérő célú használatának, a közterületek rendjének általános szabályairól szóló 10/2001. (VII.15.) rendelet. E rendelet rendelkezéseit a 2011. január 01. napját követően indult ügyekben kell alkalmazni.
 
Az Európai Unió jogának való megfelelés
 
22. § Ez a rendelet a belső piaci szolgáltatásokról szóló az Európai Parlament és a Tanács 2006/123/EK irányelvnek való megfelelést szolgálja.
 
 
Balatonalmádi, 2010. december 16.
 
 
                     Keszey János                                                         Ujlakiné Dr. Pék Éva
                       polgármester                                                                       jegyző
 
 
Kihirdetési záradék:
A rendeletet 2010. december 20. napján kihirdettem:
 
 
Ujlakiné Dr. Pék Éva
          jegyző
 
 
 
1.sz. függelék
Balatonalmádi Város Önkormányzata
POLGÁRMESTERI HIVATAL                               
Településfejlesztési és Üzemeltetési Osztály
8220 Balatonalmádi, Széchenyi sétány 1.
 
 
Közterület bontási és munkakezdési kérelem
 
Előzetes közútkezelői, tulajdonosi nyilatkozat száma, kelte:…………………………….…...
 
1./ Kérelmező neve, címe:................................................................................................................
..........................................................................................................................................................
telefon:                                                                   e-mail:
2./ Kivitelező neve, címe, a kivitelezésért felelős személy: .............................................................
...........................................................................................................................................................
telefon:                                                                   e-mail
3./ Közterületbontással elhelyezésre kerülő létesítmény adatai:……………………………………
………………………………………………………………………………………………………
 
 
 
4./ Közterületbontás helye:
…………………………………….utca…….. házszám……...….hrsz-ú ingatlanhoz kapcsolódva.
……………………………………………………………nevű…............................hrsz-ú utcában
5./ Felbontandó közterület neme és mennyisége:
                                                anyaga                   .fm                    szélesség.                   m2
útburkolat: ………………………………………………………………………………………….
járda:..................................................................................................................................................
zöldterület:.........................................................................................................................................
burkolatlan közterület: ......................................................................................................................
6./ Bontás megkezdésének időpontja:.200 . .............................hó ......................nap
7./ Ideiglenes helyreállítás:                  200 . .............................hó ......................nap
8./ Végleges helyreállítás:                    200 . ..............................hó .....................nap
 
9./Bontási és építési törmelék, föld tervezett lerakóhelyének megnevezése:
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
10./ A kérelmező egyéb megjegyzései:........................................................................................
......................................................................................................................................................
Balatonalmádi, 200 . ....................... hó ........ nap      ......................................................
                                                                                                          Aláírás
 
Melléklet:      1.) 1 pld tervdokumentáció
                        2.) 1 pld részletes helyszínrajz m=1:500
                        3.) Eredeti állapotot rögzítő fényképfelvétel nyomtatott, vagy digitális 
                              formában
                        4.) Amennyiben szükséges forgalomszabályozási terv.
                        5.) Igazolás az igazgatási szolgáltatási díj megfizetéséről.
 
 

« Vissza
Vissza a főmenübe