229/2003. (XI. 27.) Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testületi határozat
Tárgy: A 2004. évi költségvetési koncepció elfogadása
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2004. évi költségvetést az alábbiakban foglalt koncepció szerint írja elő összeállítani:
A költségvetést a ténylegesen szükséges összegek alapján kell elkészíteni. A tervezés során feltárt bevételi többleteket, illetve kiadási megtakarításokat a hiány csökkentésére kell fordítani.
I. Működési terv:
1.) Az Önkormányzat az intézményeinél az elmúlt évben alkalmazott tervezést (bázis szemléletű) alkalmazza, kivéve az élelmezési költségek tervezését, ahol az igénybevevők száma alapján kell tervezni.
2.) A költségvetési rendeletben érvényesíteni kell a költségvetési szervek vezetőinek önállóságát, felelősségét az Államháztartási törvény figyelembe vételével.
A felújításokra és felhalmozási kiadásokra tervezett összegek működési kiadásra nem csoportosíthatók át.
3.) Működési bevételek tervezésénél törekedni kell a saját bevétel növelésére, s javítani kell a városi bevételek beszedésének hatékonyságát.
4.) A Közalkalmazottaknál:
- az intézményi költségvetésben tervezhető:
.- a közoktatási pótlék, jelenlegi mértékben (%)
.- az étkezési hozzájárulás, a 2004. évre hatályos SZJA törvény szerinti adómentes rész
(3.500,- Ft utalványon)
.- kötelező étkezők
- A működési céltartalékba helyezendő:
.- a táblázatban szereplő, az előbbiekben fel nem sorolt „adható” juttatások:
.- tervezett jutalom, ruházati költségtérítés, Családsegítő Szolg. adható pótlékok
A Köztisztviselőknél:
- az intézményi költségvetésben tervezhető:
.- referensek díjazása 6 fő részére,
.- további szakképesítési pótlék
.- az étkezési hozzájárulás, a 2004. évre hatályos SZJA törvény szerinti adómentes rész
(3.500,- Ft utalványon)
- A működési céltartalékba helyezendő:
.- a táblázatban szereplő, az előbbiekben fel nem sorolt „adható” juttatások:
.- tervezett jutalom, költségtérítés (Jegyző, Aljegyző)
.- szociális juttatások
5.) Minden intézménynél, ill. gazdálkodó szervezetnél törekedni kell a takarékos gazdálkodásra, különösen nagy gondot kell fordítani a legnagyobb összeget kitevő személyi jellegű kiadások tervezésére és a költségvetések szakmai és pénzügyi felülvizsgálatára.
6.) Az önkormányzat a működési kiadások (dologi) összegét maximum 4 %-kal lehet növelni.
Az ÁFA kulcsok mértékének tényleges ismerete birtokában a változásból eredő többletkiadásokra költségvetési helyzetet figyelembe véve megoldást kell kidolgozni.
7.) Amennyiben a koncepcióban szerepeltetett szerény mértékű fejlesztéseken és beruházásokon túl további fejlesztési, beruházási feladatokat szándékozik az Önkormányzat megvalósítani, akkor annak fedezetéül a jogszabály mértéke szerinti hitelfelvételt jelöli meg.
Az 50.000 e/Ft értékben megjelölt ingatlanértékesítés fedezetét képező ingatlanok körét a decemberi Képviselő-testületi ülésen ki kell jelölni.
8.) A költségvetésben általános működési célú tartalék képzésére fedezet hiányában nem kerül sor. A pénzmaradvány elszámolásakor általános tartalékot kell képezni.
9.) A közalkalmazottak garantált illetmény összegén felül – munkáltatói döntésen alapuló illetményrészt (5.000,- Ft, 7.000,- Ft) a Képviselő-testület 2004. évtől nem biztosítja, azzal, hogy a közalkalmazott 2003. évben megállapított illetménye nem csökkenhet.
10.) Működési kiadások fedezetére hitel nem tervezhető.
11.) Az adóbevételek összege a 2003. évihez viszonyítva 2004. évben min.11 %-kal nőjenek.
AKépviselő-testület a decemberi ülésén vizsgálja felül az adójutalék rendeletét.
12.) A működésre átadott pénzeszközök között szereplő társadalmi szervezetek és egyéb szervezetek támogatása a 2003. évi szinten tervezendő.
(Felsorolásnál nem teszünk javaslatot az elosztásra, hanem az a kérés, hogy a költségvetés tárgyalása során, ha lesz pályázati rendszer, akkor vitassuk meg, ha nem, akkor valamilyen megjegyzéssel kerül felosztásra).
13.) Gazdálkodási tartalék céltámogatásában lévő kiadásokat takarékosság figyelembe vételével felül kell vizsgálni. A képviselői keret felhasználására, illetve mértékére a költségvetés készítéséig kell javaslatot tenni.
14.) Idegenforgalmi alapot 2004. évben önkormányzatunk a rendelet átdolgozásával egyidejűleg képez.
15.) A Napköziotthonos Óvoda 1 fő konyhai kisegítő álláshely 2004. január 1-től történő létszámcsökkentésével kapcsolatos költséget a 166/2003.(VIII.28.)sz. Öh. alapján tervezi a költségvetésben.
16.) Balatonalmádi Város Önkormányzata a Nevelési Tanácsadó közalkalmazottai számára 2004. január 1-től egyéb személyi jellegű juttatások fedezetét (ruhapénz, jutalom alap, különleges szakértelmet igénylő pótlék, 5, illetve 7.000 Ft illetményrész) a 2003. évi szintnek megfelelően nem biztosítja.
17.) A strand üzemeltetés színvonalát emelni kell, s a 2004. évi üzemeltetésével kapcsolatosan felmerülő többlet-kiadásokat biztosítani kell.
18.) A 2004. évi költségvetés készítése során feltárt többletbevételeket (működési bevételek, normatív támogatások és állami hozzájárulásokban bekövetkezett növekedések) elsősorban a hiány pótlására, a továbbiakban fejlesztésre, beruházásra kell fordítani.
19.) Az intézmények által beadott beszerzési, karbantartási, felújítási igényeket a költségvetés készítése során lehetőségek szerint a szakemberek (hivatali) és az intézményvezetők bevonásával pontosítani kell.
20.) A Japán hitel, a Befejezett Beruházó Viziközmű Társulat hitel, valamint a Befejezett Újhegyi Viziközmű Társulat hitel törlesztését tervezni kell.
21.) Üresen álló ingatlanok esetében a jelenlegi színvonalnak megfelelő állag megóvását, karbantartási munkálatait is biztosítani kell, s meg kell vizsgálni a funkció lehetőségeket, valamint a hasznosítás lehetséges módjait. (fűtőmű, volt könyvtár, Berényi óvoda, volt napközi épülete).
22.) Eddigi döntéseink és a beérkezett javaslatok alapján a későbbi fejlesztések megvalósításához a jövő évben terveket kell készítenünk, melyekre az anyagi források függvényében az alábbi sorrendet javasoljuk:
1. Wesselényi strand bejárat, gombák környéke, továbbá a mólótól a kempingig terjedő sétány egységes tervezése.
2. Mederkotrás
3. Baross G. utca sétáló szakasz a Mozit és a Mc’Donalds között.
4. Kerékpárút a Pinkóczi temetőtől a Töltés utca felé
23.) Megkezdtük a szennyvízcsatorna hálózat bővítéséhez a társulat szervezését, a következő év I. negyedévében ezt meg kell alakítani. A szükséges tervekkel és engedélyekkel rendelkezünk, határidőkre a pályázatokat (céltámogatás, VICE, KAC, területfejlesztés) benyújtjuk. Fedezetként hitelfelvétel tervezhető, bevételként csak a megítélt támogatásokat tudjuk számításba venni. Felhasználásra a sikeres pályázatok és lakossági hozzájárulás esetén kerülhet sor.
24.) Eredményesen pályáztunk a Noszlopy utca teljes szakaszának felújítására, a megvalósításhoz az önrészt terveznünk kell a 2004. évi költségvetésben.
25.) Elkészül a Széchenyi sétánynál a 71. sz. főközlekedési úton a lámpás szintbeli gyalogos átjáró. Megkezdtük a tárgyalásokat a MÁV-val és a hatóságokkal a biztonságos vasúti átjárás létesítéséhez, melynek függvényében anyagi forrást kell biztosítani.
26.) Az előzőhöz szervesen kapcsolódik a Móló és a Remete árok közötti park felújítása, sétány és közvilágítás építése 2002-ben elkészült terv alapján az engedélyek megszerzése után.
27.) Döntenünk kell a Györgyi Dénes iskola tornaterem építésének indításáról. Támogatás esetén az Alapítványnál meglévő összeghez további önerőt kell biztosítani. Pályázati pénzhez a jelenlegi információk szerint csak az Ifjúsági és Sport Minisztériumtól jutunk. + PB: Minden pályázati lehetőséget ki kell használni a pénzhez-jutás érdekében.
28.) Az engedély megszerzése után meg kell valósítani a Piac területének felújítását a jogszabályi előírásoknak megfelelően.
29.) Az önerős útépítésre az éves költségvetés 1%-át a rendelet alapján biztosítani kell.
30.) Helyet kell találnunk a rendőrségi körzeti megbízotti irodának és a Polgármesteri Hivatal irattárának is (a 24. ponthoz kapcsolódóan)