4/2011. (II. 25.) Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testületi rendelet
Tárgy: A 2011. évi költségvetési rendelet
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testületének
4/2011. (II.25.) önkormányzati rendelete
a 2011. évi költségvetéséről és gazdálkodásáról
Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. 16.§.(1) bekezdésében, az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. tv.65.§ (1) és 68.§ (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a 292/2009. (XII.19.)Kormányrendelet III. fejezetében meghatározott feladatkörében eljárva a Magyar Köztársaság 2011. évi költségvetéséről szóló 2010. évi CLXIX. tv. alapján az alábbi rendeletet alkotja.
I. fejezet
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1.§ (1) A rendelet hatálya kiterjed Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testületére, bizottságaira, az önállóan működő és gazdálkodó Polgármesteri Hivatalra és Balatonalmádi Város Önkormányzatának fenntartásában önállóan működő és gazdálkodó Balatonalmádi Városgondnokságra és az önállóan működő költségvetési intézményeire.
(2) Az önkormányzat címrendjében az önállóan gazdálkodó és működő költségvetési intézmények címet, az önállóan működő költségvetési intézmények alcímeket alkotnak az intézményhez kapcsolt bevételekkel és kiadásokkal. A címrendet a rendelet 1. melléklete tartalmazza.
(3) A rendelet meghatározza az önkormányzat kötelezően ellátandó és önként vállalt feladatait, az ezek ellátásához szükséges bevételeket, kiadásokat - figyelemmel az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek kiemelt előirányzatának megállapítására, a foglalkoztatottak létszámára, a feladatmutatókra - továbbá a 2011. évi gazdálkodás főbb szabályait.
(4) Az önkormányzat 2011. évi költségvetése az alábbi célok megvalósítását tűzte ki:
a.)az önkormányzat feladatát képező helyi közszolgáltatások biztosítását, ezen belül:
aa.) az Önkormányzat által fenntartott intézmények üzemeltetését, működési feltételük biztosítását, figyelemmel az észszerűen takarékos gazdálkodás követelményeire,
ab.) az Önkormányzatra háruló szociálpolitikai feladatok ellátását, anyagi hátterének megteremtését, ezen belül a rászorultság elvének erősítését,
ac.) a feladatellátás színvonalának emelése érdekében élni kell a különféle pályázatok adta pénzügyi lehetőségekkel,
b.)az önkormányzat felhalmozási tevékenységén belül:
ba.)elsődlegesen az előző évről áthúzódó beruházások pénzügyi fedezetét szükséges biztosítani,
bb.) a fennálló hosszú távú kötelezettségek 2011. évi törlesztő részleteinek visszafizetését,
bc.) új induló beruházások esetében a gazdasági programban foglaltak figyelembe vételét,
bd.) felújításoknál a fontossági sorrendet a műszaki szükségesség szerint kell meghatározni,
be.) a felhalmozási feladatok esetében is indokolt a pályázati lehetőségekkel élni, a tervezett feladatokhoz rendelt előirányzatokat önrésznek is lehet tekinteni.
(5) A (4) bekezdésben foglaltak végrehajtását az Önkormányzat Képviselő-testülete, Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága, Polgármestere, Jegyzője - a gazdálkodás szabályszerűségének ellenőrzése mellett - belső ellenőrzések, valamint a költségvetési szervek vezetőinek és eseti jellegű gazdasági beszámoltatása révén ellenőrzi. Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek belső ellenőrzésének megszervezéséért a szerv vezetője felelős.
II.fejezet
A KÖLTSÉGVETÉS BEVÉTELEINEK ÉS KIADÁSAINAK FŐÖSSZEGE,
A HIÁNY MÉRTÉKE ÉS FINANSZÍROZÁSÁNAK MÓDJA
2.§ (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2011. évi költségvetésének
költségvetési bevételi főösszegét 2 008 291 eFt-ban (2. melléklet)
költségvetési kiadási főösszegét 2 511 707 eFt-ban (2. melléklet)
finanszírozási bevételét 536 902 eFt-ban (2. melléklet)
finanszírozási kiadását 33 486 eFt-ban (2. melléklet)
hiányának összegét 536 902 eFt-ban
állapítja meg.
(2) A hiány finanszírozásának módja:
a.)belső finanszírozás: pénzmaradvány igénybevétele: 419 619 e/Ft
b.)külső finanszírozás: felhalmozási célú hitel felvétel: 117 283 e/Ft.
(3) Balatonalmádi Város Önkormányzat költségvetésének főösszegét
2 545 193 eFt bevétellel,
2 545 193 eFt kiadással
állapítja meg a Képviselő-testület.
(4) A költségvetés egyensúlyának biztosításához 117 283 eFt hitel felvételéről dönt a Képviselő-testület.
(5) A kiadási főösszegen belül:
a.)működési célú kiadások
aa.) személyi juttatások 647 168 eFt
ab.) munkaadókat terhelő járulékok 162 097 eFt
ac.)dologi jellegű kiadások 590 325 eFt
ad.)ellátottak pénzbeli juttatása - eFt
ae.)támogatásértékű műk.célú pénzeszköz átadás 6 780 eFt
af.)államháztartáson kívüli műk.célú pénzeszköz átadás 44 532 eFt
ag.)speciális támogatás 45 300 eFt
ah.)kölcsön nyújtása 400 e/Ft
b.) felhalmozási célú kiadások
ba.)felújítási kiadások 160 118 eFt
bb.)beruházási kiadások 700 983 eFt
bc.)támogatásértékű felhalm..célú pénzeszköz átadás 100 eFt
bd.)államháztartáson kívüli műk.célú pénzeszköz átadás 8 436 eFt
be.)pénzügyi befektetések - eFt
bf.)kölcsön nyújtása 600 eFt
c.)Általános tartalék:
ca.)működési - eFt
cb.)fejlesztési - eFt
d.)Céltartalék:
da.) működési 52 608 eFt
db.)felhalmozási 92 260 eFt
(6)Az Önkormányzat által foglalkoztatott létszám 279,5 fő
ebből: a.) közalkalmazottak létszáma 168,5 fő
b.) köztisztviselők létszáma 61,5 fő
c.) munkatörvénykönyv hatálya alá tartozók létszám 38,0 fő
d. )közfoglalkoztatásban foglalkoztatott 11,5 fő
(7)A működési és a felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat mérlegszerűen a rendelet 2. melléklete tartalmazza
3.§ (1) A 2.§ -ban megállapított bevételi főösszeg címenkénti, alcímenkénti, előirányzat csoportok szerinti részletezését a költségvetési rendelet 3. melléklete tartalmazza.
(2) A működési előirányzatokat címenként, alcímenként, önállóan működő és gazdálkodó, valamint önállóan működő költségvetési szervenként, ezen belül kiemelt előirányzatonként részletezve a 4. melléklet tartalmazza.
A támogatásértékű működési kiadásokat és az államháztartáson kívüli működési célú pénzeszközátadást az 5.melléklet tartalmazza.
(3) A felhalmozási kiadásokat feladatonként a 6. melléklet tartalmazza.
(4) Az önkormányzat által felvett hitelek állományát a 8. melléklet, az adott kölcsönök állományát a 9. melléklet tartalmazza.
(5) A több éves kihatással járó feladat-előirányzatokat több éves bontásban a 9/a. melléklet tartalmazza.
4.§ (1) A Képviselő-testület a 2. §. (1) bekezdés szerinti 536 902 eFt hiányt 117 283 eFt felhalmozási célú hitelfelvételével, valamint 402 689 eFt felhalmozási célú és 16 930 eFt működési célú pénzmaradvány igénybevételével finanszírozza. Az önkormányzat 2011. évben 117 283 eFt felhalmozási célú hitelt tervez.
(2) Hitelfelvétel kizárólag felhalmozási kiadásra irányozható elő.
(3) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az (1) bekezdésben foglalt jogcímenkénti hitel felvételével kapcsolatos előkészítő és végrehajtási intézkedéseket - a Pénzügyi és Gazdasági Bizottsággal történt előzetes egyeztetés alapján - tegye meg. A hitel felvételére a megvalósulás ütemének megfelelően kerülhet sor.
(4) A kiadások finanszírozásának biztosítására a polgármester jogosult átmenetileg igénybe venni az elkülönítet számlákon lévő pénzeszközöket, tárgyéven belüli visszapótlási kötelezettséggel.
(5) Az év közben realizált többletbevétel, illetve a szabad pénzmaradvány terhére elsősorban a tervezett hitelfelvétel előirányzatait kell csökkenteni.
III.fejezet
A KÖLTSÉGVETÉS TARTALÉK ELŐIRÁNYZATAI
5.§ (1) A költségvetési rendelet 2.§ (1) bekezdésében jóváhagyott kiadásaiból általános tartalékot nem képez.
A beruházások fedezetéhez benyújtható pályázatok – előkészítési, tervezési, pályázat dokumentáció összeállítás, pályázat díja és önrészt – költségeit, amennyiben a tervezett feladatellátáson fedezet nem biztosított, a felhalmozási célú céltartalékok között tervezett pályázati önrészből kell biztosítani.
A beruházások fedezetéhez benyújtható pályázatok – előkészítési, tervezési, pályázat dokumentáció összeállítás, pályázat díja és önrészt – költségeit, amennyiben a tervezett feladatellátáson fedezet nem biztosított, a felhalmozási célú céltartalékok között tervezett pályázati önrészből kell biztosítani.
(2) A költségvetési rendelet 2.§ (5) d.) pontjában jóváhagyott kiadásaiból a céltartalék 144 868 eFt.
A céltartalék feladatonkénti részletezését, felhasználását a költségvetési rendelet 7. melléklete tartalmazza.
(3) A Képviselő-testület a céltartalékokkal való rendelkezés jogát a polgármesterre ruházza. A cél meghiúsulása esetén az előirányzat új cél szerinti felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.
(4) A Polgármesteri Hivatal feladatkörébe tartozó feladatok tekintetében a polgármester, az intézmények feladatkörébe tartozó feladatok tekintetében az intézmény a jogszabályoknak megfelelően jogosult kötelezettséget vállalni. Abban az esetben, ha előirányzat-megtakarítás jelentkezik, annak terhére új feladatot vállalni a Pénzügyi és Gazdasági Bizottság egyetértésével Képviselő-testületi döntés alapján lehet.
IV. fejezet
A KÖLTSÉGVETÉS ELŐRE NEM TERVEZHETŐ BEVÉTELEIVEL ÉS
KIADÁSAIVAL KAPCSOLATOS SZABÁLYOK
6.§ (1) Az önkormányzat költségvetési intézményei feladataik színvonalasabb ellátása érdekében, az alapító okiratuk szerinti tevékenységi körben pályázatokat nyújthatnak be, közvetlen pénzbeli támogatást, felajánlást fogadhatnak el.
Olyan tevékenységi körbe tartozó célra, amit a költségvetési szerv alapító okirata nem tartalmaz, pályázat nem nyújtható be.
A vállalt cél megvalósítása a költségvetési szerv alapító okirata szerinti tevékenysége ellátásának biztonságát nem veszélyeztetheti.
(2) Az (1) bekezdés szerinti pályázat benyújtásához minden esetben a fenntartó előzetes hozzájárulása szükséges, kivéve, ha a pályázati önrész pályázatonként a 250 000 Ft-os értékhatárt nem haladja meg és ez az intézmény előirányzatában rendelkezésre áll.
A közvetlen pénzbeli támogatás, felajánlás elfogadásáról és a pályázat elbírálásának eredményéről a költségvetési szerv vezetője köteles tájékoztatni a polgármestert, a Pénzügyi és Gazdasági Bizottságot, valamint a Képviselő-testületet a féléves és éves beszámolóban.
(3) A pályázaton való részvételhez történő hozzájárulás megadása előtt vizsgálni kell a pályázattal megvalósítandó cél működési-kiadási vonzatát, annak több évre szóló kihatását.
(4) Több évre kiható működési kiadás esetén, vagy ha a pályázat benyújtásához a saját forrás a költségvetési szervnél nem biztosított, a pályázat benyújtásának előzetes engedélyezésével kapcsolatos hatáskört a Képviselő-testület gyakorolja.
Az engedély megadásával egyidejűleg a Képviselő-testület a költségvetési szerv előirányzatát módosítja.
(5) A (4) bekezdés körébe nem tartozó esetekben az előzetes engedélyezéssel kapcsolatos hatáskört a polgármester gyakorolja, aki a hatáskör gyakorlásáról a Képviselő-testületet a következő testületi ülésen tájékoztatja.
V.fejezet
AZ ÖNKORMÁNYZAT KÖLTSÉGVETÉSI SZERVEINEK
GAZDÁLKODÁSA
7.§ (1) Az önkormányzat önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szervei, valamint az önállóan működő költségvetési szervei a Polgármesteri Hivatal és a Balatonalmádi Városgondnokság a költségvetési rendeletben meghatározott kiemelt kiadási előirányzatai főösszegét nem lépheti túl, illetve az alábbi esetekben épül be a Képviselő-testület által jóváhagyott költségvetésébe az előirányzat:
a.) A költségvetési szerv központi támogatásból, meghatározott célra átvett pénzeszközből realizált bevételi többlete terhére, ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap a helyi önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja. A Képviselő-testület a saját hatáskörű előirányzat módosítás lehetőségét a hivatkozott rendelet rendelkezéseinek betartása mellett engedélyezi.
(2) Az önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szerv által az (1) bekezdésben foglaltak alapján végrehajtott előirányzat-módosítás tartós kötelezettségvállalást nem jelenthet, és a későbbiekben az önkormányzattól többlettámogatási igényt nem eredményezhet.
(3) Az önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szerv a hozzárendelt, önállóan működő költségvetési szerv költségvetését csak annak írásos egyetértésével módosíthatja.
(4) Az önállóan működő költségvetési szervek előirányzat feletti jogosultság szempontjából teljes jogkörrel rendelkeznek. A jogkör tartalmát az önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szerv és az önállóan működő költségvetési szervek közötti megállapodás tartalmazza.
(5) A önállóan működő, teljes jogkörrel rendelkező költségvetési szervek hatáskörükbe tartozó előirányzat változásaikról minden hónap 10-ig információt szolgáltatnak önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szervnek, hogy az előirányzat változások a nyilvántartásokon rögzítésre kerüljenek.
(6) A Képviselő-testület a költségvetési szervek saját hatáskörű előirányzat változásaival a 2011. évi költségvetési rendeletét legkésőbb 2012. február 28-ig december 31-i hatállyal módosítja.
8.§(1)A költségvetési szervek feladatainak változását a Képviselő-testület engedélyezi az alapító okirat egyidejű módosításával.
(2) Feladatmutató-változást a költségvetési szerv- jóváhagyott előirányzatán felül- minden esetben csak a Képviselő- testület előzetes engedélyével hajthat végre.
Döntés előtt a Pénzügyi és Gazdasági Bizottság javaslatot tesz a Képviselő- testület részére.
.
(3) Amennyiben a feladatmutató-változás a költségvetési szerv költségvetési rendeletben megállapított bevételi és kiadási főösszegét érinti, a feladatmutató-változás engedélyezése a Képviselő-testület hatásköre.
(4) A feladatmutató csökkenéséről a költségvetési szerv vezetője haladéktalanul köteles a polgármestert tájékoztatni.
A polgármester a feladatmutató-csökkenésre jutó kiadási előirányzat zárolásáról azonnal intézkedik, és a soron következő ülésen tájékoztatja a Képviselő-testületet, egyben javaslatot tesz a zárolt előirányzat felhasználására.
(5) Költségvetési szervnél szakmai program indításához, fejlesztéséhez a Képviselő-testületének előzetes engedélye szükséges.
9.§(1) A költségvetési szervek költségvetési rendeletben megállapított bevételi és kiadási előirányzatait év közben a Képviselő-testület kizárólag az alábbi esetekben módosíthatja:
a.) az intézmény tevékenységi körét fenntartói jogkörben a Képviselő-testület módosította;
b.) pénzmaradvány elszámolásakor történő jóváhagyások és elvonások;
c.) pénzmaradvány elszámolását követően felhasználható fedezet terhére vállalt újabb feladatok végrehajtásával összefüggő előirányzat-növelés.
(2) A költségvetési szerv pót előirányzati kérelemmel nem fordulhat a Képviselő-testület felé, amíg az adott összegre a kiemelt előirányzaton belül fedezet áll rendelkezésre.
(3) Jogszabályi változásokból, vagy önkormányzati döntésekből fakadó többletkiadás fedezetét akkor is biztosítani kell, ha a költségvetési szerv költségvetése nem fedezet hiányos.
(4) A költségvetési szerv költségvetésében nem szereplő - bevételt és kiadást egyaránt eredményező – gazdasági esemény felmerülésekor a költségvetési szerv kiadásának fedezetét biztosítani kell a bevételi előirányzat emelésével.
10.§(1) Az önkormányzati költségvetési szervek 2010. évi pénzmaradványánakelszámolása során az intézményi működés bevételek eredeti előirányzatot meghaladó többletbevételei – kivéve a jogszabály-változást, vagy a helyi önkormányzati rendelet miatti többletet – a célfeladatok előirányzat-maradványa, valamint az ellátotti létszám csökkenése esetén az intézményi ellátottakkal arányosan változó kiadási maradványok elvonásra kerülnek.
(2) Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek előirányzatai a 2010. évi jóváhagyott pénzmaradvánnyal növekedhetnek. A Képviselő-testület a pénzmaradvány megállapítással egyidejűleg rendelkezik a felhasználás szabályairól.
(3) Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek az eredeti intézményi működési bevételi előirányzatot meghaladó bevétel növekedése esetén a többletbevétel 50%-ával növelheti a saját bevételi és kiadási előirányzatát.
11.§ (1) Az önkormányzati költségvetési intézmények, illetőleg a Polgármesteri Hivatal a személyi juttatások előirányzatainak, illetőleg a létszámnak a felhasználása tekintetében kötelesek az államháztartás működési rendjéről szóló 292/2009. (XII.19) Kormány rendelet erre vonatkozó rendelkezései szerint eljárni.
(2) A költségvetési intézmények személyi juttatásból foglalkoztatható 2011. évre megállapított létszám előirányzatát a költségvetési rendelet 4. melléklete tartalmazza.
(3) Az államháztartás működési rendjéről szóló 292/2009. (XII.19.) korm. rendelet 90. §. (5) bekezdésében meghatározott személyi juttatás az önkormányzat költségvetési szerveinél az e bekezdésben szereplő mérték 150 %-át nem haladhatja meg.
(4) A költségvetési intézménynek a fenntartó által a költségvetési rendelettel jóváhagyott létszám-előirányzata év közben csak a Képviselő-testület jóváhagyásával növelhető. A létszám-növekedéshez a szükséges személyi juttatás előirányzatot csak akkor biztosítja a Képviselő-testület, ha az intézménynél tartós bérmegtakarításból ennek fedezete nem áll rendelkezésre.
A saját hatáskörben végrehajtott létszámcsökkentésről a költségvetési szerv vezetője köteles a polgármestert tájékoztatni, a csökkenéssel jelentkező személyi juttatás megtakarítás felhasználására irányuló igénnyel egyidejűleg.
(5) Feladatelmaradás esetén a polgármester a személyi juttatást és az ehhez kapcsolódó munkaadói járulékokat zárolja. A zárolt előirányzatok felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.
(6) A költségvetési szervnek lehetősége van szakmai feladatainak ellátása érdekében szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére. A dologi kiadások között tervezett és elszámolt kiadásra szerződés külső személlyel, szervezettel csak a jogszabályban vagy a felügyeleti szerv által szabályozott belső szabályzatban meghatározott feltételek szerinti feladatok elvégzésére köthető.
(7) Az önkormányzat költségvetési intézményeiben foglalkoztatott közalkalmazottak és a munkatörvénykönyv hatálya alá tartozó munkavállalók a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. Törvény 71 §. (1) b. bekezdésében meghatározott juttatásban részesülnek 12 000 Ft/fő/ hó értékben.
Az önkormányzati tulajdonú strandokon szezonálisan foglalkoztatott munkavállalók a fenti juttatásban részesülnek 6 000 Ft/fő/hó értékben.
A közfoglalkoztatás keretében foglalkoztatott munkavállalók a fent említett juttatásban nem részesülnek.
(8) A Polgármesteri Hivatal munkavállalói 2011. évben bruttó 200 000 Ft/fő összegű cafetéria juttatásban részesülnek.
12.§(1) Az önkormányzati költségvetési intézmények beruházásaira, felújításaira és beszerzéseire az alábbiak az irányadók:
a.) Balatonalmádi Városi Önkormányzat és intézményei árubeszerzéseire, építési beruházásaira és szolgáltatás megrendeléseire (együtt beszerzéseire) vonatkozó szabályokat a Képviselő-testület által jóváhagyott Balatonalmádi Városi Önkormányzat Közbeszerzési Szabályzata tartalmazza.
b.) A közbeszerzési értékhatárokat el nem érő, de a nettó 2 000 eFt-ot meghaladó beszerzések illetve felújítások esetén legalább 3 db árajánlatot kell beszerezni.
c.) Az árajánlattal megvalósuló beszerzések megrendelő feladatait a Polgármesteri Hivatal esetében a Polgármester látja el, intézmények esetében az intézményvezetők.
d.) A beszerzésekkel kapcsolatos megrendelői feladatokat az intézmények esetében az intézményvezetők személyesen vagy megbízás alapján, a Polgármesteri Hivatal esetében a Polgármester személyesen vagy megbízás alapján az alpolgármester, vagy a beszerzés lebonyolítója útján látja el.
e.) A beszerzésekre vonatkozó szerződéseket a Polgármesteri Hivatal esetében a Polgármester írja alá a Jegyző ellenjegyzésével, egyéb esetben az intézményvezetők a Balatonalmádi Városgondnokság gazdasági vezetőjének ellenjegyzésével.
13.§ (1) Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési intézmények éves elemi költségvetési előirányzatai részletes kimunkálását (indokolását) legkésőbb az önkormányzat költségvetésének jóváhagyását követő 10 munkanapon belül kötelesek elkészíteni.
(2) Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szerveka Képviselő-testület munkaterve alapján - és szükség szerint attól eltérően is - beszámolnak tevékenységükről a Képviselő-testület előtt.
A beszámolóval egyidejűleg a beszámoltatási időszakra vonatkozó belső ellenőrzésről készült tájékoztatót a Polgármester a Képviselő-testület elé terjeszti.
14.§ Balatonalmádi Városgondnokság, mint önállóan működő és gazdálkodó költségvetési intézmény az önkormányzat 2011. évi költségvetésének elfogadását követő 15 napon belül elkészített éves pénzellátási tervét köteles benyújtani a Polgármesteri Hivatal részére. A pénzellátási terv felülvizsgálatát követően a Polgármesteri Hivatal heti ütemezésben finanszírozza az intézményt. A pénzellátási terv havonta felülvizsgálható.
VI.fejezet
AZ ÖNKORMÁNYZAT BIZTONSÁGOS GAZDÁLKODÁSA ÉRDEKÉBEN
SZÜKSÉGES KORLÁTOZÓ ÉS EGYÉB INTÉZKEDÉSEK
15.§ (1) A Képviselő-testület a tervezési hibából, illetőleg téves adatszolgáltatásból adódó megtakarítás kifizetése esetén az érintett vezetőt felelősségre vonja.
(2) Az önkormányzat központi támogatásaihoz információt az önkormányzat költségvetési szervei szolgáltatnak, az igénybevétel alapjául szolgáló nyilvántartások vezetése is a hatáskörükbe tartozik (ágazati statisztikai jelentések, analitikus nyilvántartások). A téves adatszolgáltatásból, az előírt nyilvántartások előírásoknak nem megfelelő vezetéséből adódó visszafizetési kötelezettségek miatt a Képviselő-testület az intézmény költségvetési előirányzatait csökkenti, az intézmény vezetőjét felelősségre vonja.
(3) Az önkormányzati költségvetési intézményektől a 2011. évben túligénylés miatt, vagy jogosulatlanul igénybe vett, illetve fel nem használt és következő évre le nem kötött normatív kötött felhasználású állami hozzájárulás összegét december 31-i hatállyal a költségvetés módosításakor el kell vonni.
16.§ Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek a jóváhagyott kiadási előirányzataikra az Áht. 12/A.§ (1) bekezdésében foglaltak figyelembevételével vállalhatnak kötelezettséget.
17.§ Az önkormányzat költségvetési szervei szellemi és anyagi infrastruktúrájukat magáncélra, meghatározott feladat elvégzésére igénybevevő számára köteles térítést előírni, a felhasználás, illetve az igénybevétel alapján felmerült közvetlen és közvetett költségek figyelembevételével. A költségek és a térítés megállapításának rendjét és mértékét önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv szintjén úgy kell belső szabályzatban rögzíteni, hogy a szabályozás azon önállóan működő költségvetési szervekre is kiterjedjen, melyek gazdálkodásának bonyolítását megállapodás alapján végzik.
18.§ Az önkormányzat Képviselő-testülete, költségvetési szerve, gazdasági társasága az önkormányzatot, a költségvetési szervet, gazdasági társaságot megillető pénzkövetelésre fizetési halasztást, részletfizetést akkor engedélyezhet, ha az önkormányzat gazdálkodását nem veszélyezteti. Pénzkövetelés behajtásánál a Polgári Törvénykönyv szerinti késedelmi kamat érvényesítése kötelező.
19.§ Az önkormányzat Képviselő-testülete kezességi felelősséget költségvetési szerve, gazdasági társasága, egyéb szervezete kötelezettségéért csak akkor vállalhat, ha a költségvetés céltartalékába a kezesi felelősséggel biztosított összeget egyidejűleg átcsoportosítja.
20.§ A karbantartási, felújítási és fejlesztési feladatok elvégzésével kapcsolatos kifogásolható vállalkozói teljesítés esetén kötelező a jótállási, szavatossági igények érvényesítése.
21.§ Az önkormányzati költségvetési szerv, és százszázalékos önkormányzati tulajdonú egyéb szervezet alapítványhoz való csatlakozásához, illetve alapítvány létrehozásához a Képviselő-testület csak akkor adhat engedélyt, ha a csatlakozás, illetve az alapítvány létrehozásának fedezete a költségvetési szervnél rendelkezésre áll és annak alapítványi célú felhasználása a költségvetési szerv gazdálkodását nem veszélyezteti, s a csatlakozás az alapító okirat szerinti alaptevékenységgel összhangban áll és a cél közhasznú.
E szabályok értelemszerűen irányadók az önkormányzat, mint jogi személy alapítványhoz való csatlakozására, illetve önkormányzati közalapítvány létrehozására is.
22.§ (1) Az önkormányzat Képviselő-testülete - a Ámr. 167.§ (1)-(2) bekezdéseiben foglaltakat figyelembe véve - önkormányzati biztost rendel ki a felügyelete alá tartozó költségvetési szervhez, ha 30 napon túli, elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át, vagy a 150 millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja 30 nap alá szorítani.
VII.fejezet
TÁRSADALMI ÖNSZERVEZŐDŐ KÖZÖSSÉGEK ÉS EGYÉB
KÖLTSÉGVETÉSI TÁMOGATÁSOK
23.§ (1) A Képviselő-testület a társadalmi önszerveződő közösségek (egyesületek, civil szervezetek, egyházak) részére az e rendeletben meghatározott kiadási előirányzat mértékéig az arról szóló megállapodás megkötését követően pénzbeli támogatást nyújthat.
(2) A működési céltartalékban szereplő helyi kulturális pályázat tervezett összege nyújt fedezetet az összes nem önkormányzat, s intézményei által szervezett kulturális programok támogatására pályázati eljárás keretében utólagos elszámolási kötelezettséggel.
(3) A működésre átadott pénzeszközök között tervezett sporttámogatási keretösszeg, valamint a működési céltartalékban szereplő helyi sport pályázat tervezett összege nyújt fedezetet a sportegyesületeknek támogatásokra és sportcélú pályázatokra, a működési kiadások között tervezett összeg a városi sportfeladatokra.
Az önkormányzat Humán Bizottsága átruházott hatáskörében dönt a sporttámogatási és sport pályázati keret összeg felosztási módjáról, pályázati kiírás módjáról. A bizottság feladata a felosztásra, átadásra kerülő támogatási összegek felhasználásának elszámoltatása. A sporttámogatási keretösszeg felosztását követően köteles a Bizottság a Képviselő-testületet tájékoztatni.
(4) A civil szervezetek támogatása a Civil Koncepcióban meghatározott szempontok szerint kiírt pályázat alapján történhet.
(5) Politikai pártok részére pénzbeli és egyéb, az önkormányzat költségvetésében kiadást eredményező támogatás nem nyújtható.
(6) A támogatásban részesülő szervezetek a kapott pénzeszközről éves elszámolást a támogatási szerződésben meghatározott időpontig kötelesek készíteni.
(7) Egy szervezet a költségvetési évben egy alkalommal (indokolt esetben a már kapott támogatásról történt elszámolás után ismét) részesülhet támogatásban, melyről a támogatott a feladat teljesítését követően azonnal (céljellegű támogatás), működéshez adott támogatásról (általános működési támogatás) pedig a gazdasági évet követő év január 31.-éig tételesen köteles elszámolni.
(8) Az önkormányzat által támogatott szervezetek az árubeszerzési, építési beruházási és szolgáltatás-megrendelési céllal juttatott támogatásokat kizárólag a közbeszerzési törvény szabályainak alkalmazásával használhatják fel.
VIII. fejezet
EURÓPAI UNIÓS TÁMOGATÁS
24.§. Amennyiben az önkormányzat európai uniós támogatásban részesül, a költségvetésnek tartalmaznia kell az uniós támogatással megvalósuló programok bevételeit és kiadásait.
IX. fejezet
A KÖLTSÉGVETÉSI ENDELETBEN FOGLALTAK VÉGREHAJTÁSA
25.§ (1) Az önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő-testület felelős.
(2) A költségvetési rendelet végrehajtásáért, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(3) Az önkormányzat 2011. évi várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesítését – előirányzat-felhasználási ütemterv - a 11. melléklet tartalmazza.
(4) Az önkormányzat önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szerv (Polgármesteri Hivatal, Balatonalmádi Városgondnokság) vezetői felelősek a költségvetés végrehajtásáért. Felelősségüket nem érinti az önállóan működő költségvetési szervek vezetőinek felelőssége.
26.§ Az önkormányzat és költségvetési szerve átmenetileg szabad pénzeszközét sem kamattal, sem kamat nélkül kölcsön nem adhatja.
Az önkormányzat szabad pénzeszközét a polgármester jogosult, egyben köteles a legkedvezőbb betétben elhelyezni a kamatbevételek növelése érdekében. A polgármester a negyedévet követő testületi ülésen köteles tájékoztatni a betételhelyezésről a Képviselő-testületet.
27.§ A polgármester a helyi önkormányzat gazdálkodásának első félévi helyzetéről 2011. szeptember 15-ig, a III. negyedéves helyzetéről a 2011. évi költségvetési koncepció tárgyalásával egyidejűleg, legkésőbb 2011. november 30-ig tájékoztatja a Képviselő-testületet. Az éves gazdálkodásról a polgármester zárszámadási rendelet-tervezetet terjeszt a Képviselő-testület elé, a költségvetési évet követő négy hónapon belül.
28.§ E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
Balatonalmádi, 2011. február 24.
Keszey János Ujlakiné Dr. Pék Éva
polgármester jegyző
Záradék:
A rendeletet 2011. február 25. napján kihirdettem.
Ujlakiné dr. Pék Éva
jegyző
Mellékletek: