7/2012. (II. 27.) Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testületi rendelet
Tárgy: Balatonalmádi Város Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2012. (II.27.) önkormányzati rendelete a 2012. évi költségvetésről
Balatonalmádi Város Önkormányzata
Képviselő-testületének
7/2012. (II. 27.) önkormányzati rendelete
a 2012. évi költségvetésről
Balatonalmádi Város Önkormányzata Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. 16.§ (1) bekezdésében, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23.§ - ban és Magyarország 2012. évi központi költségvetéséről szóló 2011. évi CLXXXVIII. törvény 78.§ (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján és a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 138- 139. § - ban meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. Általános rendelkezések
1.§ (1) A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzatra, az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervekre.
(2) Az önkormányzat címrendjében az önkormányzat, az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek címet, az önállóan működő költségvetési szervek alcímeket alkotnak hozzájuk kapcsolt bevételekkel és kiadásokkal. A címrendet a rendelet 1. melléklete tartalmazza.
(3) A rendelet meghatározza az önkormányzat kötelezően ellátandó és önként vállalt feladatait, az ezek ellátásához szükséges bevételeket, kiadásokat - figyelemmel az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek kiemelt előirányzatának megállapítására, az engedélyezett létszámára, a feladatmutatókra - továbbá a 2012. évi gazdálkodás főbb szabályait.
(4) Az önkormányzat 2012. évi költségvetése az alábbi célok megvalósítását tűzte ki:
a)az önkormányzat feladatát képező helyi közszolgáltatások biztosítását, ezen belül:
aa) az önkormányzat által fenntartott költségvetési szervek üzemeltetését, működési feltételük biztosítását, figyelemmel az észszerűen takarékos gazdálkodás követelményeire,
ab) az önkormányzatra háruló szociálpolitikai feladatok ellátását, anyagi hátterének megteremtését, ezen belül a rászorultság elvének erősítését,
ac) a feladatellátás színvonalának emelése érdekében élni kell a különféle pályázatok adta pénzügyi lehetőségekkel,
b)az önkormányzat felhalmozási tevékenységén belül:
ba) elsődlegesen az előző évről áthúzódó beruházások pénzügyi fedezetét szükséges biztosítani,
bb) a fennálló hosszú távú kötelezettségek 2012. évi törlesztő részleteinek visszafizetését,
bc) új induló beruházások esetében a gazdasági programban foglaltak figyelembe vételét,
bd) felújításoknál a fontossági sorrendet a műszaki szükségesség szerint kell meghatározni,
be) a felhalmozási feladatok esetében is indokolt a pályázati lehetőségekkel élni, a tervezett feladatokhoz rendelt előirányzatokat önrésznek is lehet tekinteni.
(5) A (4) bekezdésben foglaltak végrehajtását az önkormányzat Képviselő-testülete, Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága, Polgármestere, Jegyzője - a gazdálkodás szabályszerűségének ellenőrzése mellett - belső ellenőrzések, valamint a költségvetési szervek vezetőinek és eseti jellegű gazdasági beszámoltatása révén ellenőrzi. Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek belső ellenőrzésének megszervezéséért a - Kelet-Balatoni Kistérség Többcélú Társulása által megbízott belső ellenőr közreműködése alapján - az önkormányzati hivatal vezetője a felelős.
2. A bevételek és kiadások főösszege, a hiány mértéke és finanszírozás módja
2.§ (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2012. évi költségvetésének
a) költségvetési bevételi főösszegét 2 053 253 eFt-ban (2.melléklet)
b) költségvetési kiadási főösszegét 2 358 585 eFt-ban (2. melléklet)
c) finanszírozási bevételét 320 332 eFt-ban (2. melléklet)
d) finanszírozási kiadását 15 000 eFt-ban (2. melléklet)
e) hiányának összegét 320 332 eFt-ban
állapítja meg.
(2) A hiány finanszírozásának módja:
a) belső finanszírozás: pénzmaradvány igénybevétele: 320 332 e/Ft
b) külső finanszírozás:
(3) Az önkormányzat költségvetésének főösszegét
a) 2 373 585 eFt bevétellel,
b) 2 373 585 eFt kiadással
állapítja meg.
(4) A költségvetés egyensúlyának biztosításához az előző évi pénzmaradvány igénybevételéről dönt a Képviselő-testület.
(5) A kiadási főösszegen belül:
a) működési célú kiadások
aa) személyi juttatások 662 393 eFt
ab) munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó 173 993 eFt
ac) dologi jellegű kiadások 604 937 eFt
ad) ellátottak pénzbeli juttatása - eFt
ae) támogatásértékű működési célú pénzeszköz átadás 11 480 eFt
af) államháztartáson kívüli működési célú pénzeszköz átadás 42 896 eFt
ag) speciális támogatás 45 300 eFt
ah) kölcsön nyújtása - eFt
b) felhalmozási célú kiadások
ba) felújítási kiadások 147 887 eFt
bb) beruházási kiadások 486 067 eFt
bc) támogatásértékű felhalmozási célú pénzeszköz átadás 23 eFt
bd) államháztartáson kívüli működési célú pénzeszköz átadás 8 853 eFt
be) pénzügyi befektetések 2 500 eFt
bf) kölcsön nyújtása 400 eFt
c) Általános tartalék:
ca) működési - eFt
cb) fejlesztési - eFt
d) Céltartalék:
da) működési 57 363 eFt
db) felhalmozási 114 493 eFt
(6)Az önkormányzat által engedélyezett létszám 278,5 fő
ebből:
a) közalkalmazottak létszáma 168,5 fő
b) köztisztviselők létszáma 60,5 fő
c) munkatörvénykönyv hatálya alá tartozók létszám 38,0 fő
d) közfoglalkoztatásban foglalkoztatottak létszáma 11,5 fő
ebből: Balatonalmádi Városgondnokság 10,5 fő
Polgármesteri Hivatal 1,0 fő
(7)Az önkormányzat költségvetési és finanszírozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat mérlegszerűen a rendelet 2. melléklete tartalmazza
3.§ (1) Az önkormányzati szinten összesített működési célú bevételek és kiadások mérlegét a rendelet 3. melléklete, a felhalmozási célú bevételek és kiadások mérlegét a rendelet 4. melléklete tartalmazza.
(2) A költségvetés bevételeinek mérlegszerű bemutatását a rendelet 5. melléklete, a kiadások mérlegszerű bemutatását a rendelet 6. melléklete tartalmazza.
(3) A 2.§ (3) bekezdésben megállapított bevételi főösszeg címenkénti, alcímenkénti, előirányzat csoportok szerinti részletezését a rendelet 7. melléklete. Az önállóan működő és gazdálkodó Balatonalmádi Városgondnokság szakfeladatonkénti bevételeit a rendelet 8. melléklete tartalmazza.
(4) A működési előirányzatokat címenként, alcímenként, önállóan működő és gazdálkodó, valamint önállóan működő költségvetési szervenként, ezen belül kiemelt előirányzatonként részletezve a rendelet 9. melléklete tartalmazza. Az önállóan működő és gazdálkodó Balatonalmádi Városgondnokság szakfeladatonkénti kiadásait a rendelet 10. melléklete tartalmazza.
(5) A támogatásértékű működési kiadásokat és az államháztartáson kívüli működési célú pénzeszközátadást a rendelet 11. melléklete tartalmazza.
(6) A felhalmozási célú kiadásokat feladatonként a rendelet 12. melléklete tartalmazza.
(7) Az önkormányzat, az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek, valamint az önállóan működő költségvetési szervek kiadásait és bevételeit összevontan, kiemelt előirányzatok szerinti tagolásban mutatja be a rendelet 14. melléklete.
(8) Az önálló címet viselő önkormányzat kiadásait és bevételeit összevontan, kiemelt előirányzatok szerinti tagolásban mutatja be a rendelet 15. melléklete.
(9) Az önálló címet viselő önkormányzati hivatal kiadásait és bevételeit összevontan, kiemelt előirányzatok szerinti tagolásban mutatja be a rendelet 16. melléklete.
(10) Az önálló címet viselő Balatonalmádi Városgondnokság és önállóan működő költségvetési szervek kiadásait és bevételeit összevontan, illetve költségvetési szervenként kiemelt előirányzatok szerinti tagolásban mutatja be a rendelet 17. melléklete.
(11 Az önkormányzat által felvett hitelek állományát a rendelet 18. melléklete, az adott kölcsönök állományát a rendelet 19. melléklete tartalmazza.
(12 A több éves kihatással járó feladat-előirányzatokat több éves bontásban a rendelet 20. melléklete tartalmazza.
(13) A rendelet 22. melléklete az önkormányzat 2012. évi normatív állami hozzájárulásait és a kötött felhasználású normatív támogatásait jogcímenkénti bontásban tartalmazza.
(14) A rendelet 23. melléklete az önkormányzat által 2012. évben adott közvetett támogatások és kedvezmények összegeit, a 24. melléklete az önkormányzat előirányzat-felhasználási ütemtervét tartalmazza.
4.§ A Képviselő-testület a 2. §. (1) bekezdés szerinti 320 332 eFt hiányt a 313 502 eFt felhalmozási célú és a 6 830 eFt működési célú pénzmaradvány igénybevételével finanszírozza. Az önkormányzat 2012. évben hitelfelvételt nem tervez.
3. Tartalék előirányzatok
5.§ (1) A költségvetési rendelet 2.§ (1) bekezdésében jóváhagyott kiadásaiból általános tartalékot nem képez. A beruházások fedezetéhez benyújtható pályázatok – előkészítési, tervezési, pályázat dokumentáció összeállítás, pályázat díja és önrészt – költségeit, amennyiben a tervezett feladatellátáson fedezet nem biztosított, a felhalmozási célú céltartalékok között tervezett pályázati önrészből kell biztosítani.
(2) A költségvetési rendelet 2.§ (5) bekezdés d) pontjában jóváhagyott kiadásaiból a céltartalék 171 856 eFt. A céltartalék feladatonkénti részletezését, felhasználását a rendelet 13. melléklete tartalmazza.
(3) A Képviselő-testület a céltartalékokkal való rendelkezés jogát a polgármesterre ruházza. A cél meghiúsulása esetén az előirányzat új cél szerinti felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.
(4) Az önkormányzat feladatkörébe tartozó feladatok tekintetében a polgármester, az önkormányzati hivatal tekintetében a jegyző, az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek feladatkörébe tartozó feladatok tekintetében a költségvetési szerv vezetője a jogszabályoknak megfelelően jogosult kötelezettséget vállalni. Abban az esetben, ha előirányzat-megtakarítás jelentkezik, annak terhére új feladatot vállalni a Pénzügyi és Gazdasági Bizottság egyetértésével Képviselő-testületi döntés alapján lehet.
4. Előre nem tervezhető bevételek, kiadások
6.§ (1) Az önkormányzat és az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek feladataik színvonalasabb ellátása érdekében, az alapító okiratuk szerinti tevékenységi körben pályázatokat nyújthatnak be, közvetlen pénzbeli támogatást, felajánlást fogadhatnak el.
Az önállóan működő költségvetési szerv esetében ehhez a gazdálkodási feladatát ellátó kijelölt költségvetési szerv gazdasági vezetőjének ellenjegyzése szükséges. Az olyan tevékenységi körbe tartozó célra, amit a költségvetési szerv alapító okirata nem tartalmaz, pályázat nem nyújtható be.A vállalt cél megvalósítása a költségvetési szerv alapító okirata szerinti tevékenysége ellátásának biztonságát nem veszélyeztetheti.
(2) Az (1) bekezdés szerinti pályázat benyújtásához minden esetben az irányító szerv előzetes hozzájárulása szükséges kivéve, ha a pályázati önrész pályázatonként a 200 000 Ft-os értékhatártnem haladja meg és ez előirányzatában rendelkezésre áll.
(3) A pályázaton való részvételhez történő hozzájárulás megadása előtt vizsgálni kell a pályázattal megvalósítandó cél működési-kiadási vonzatát, annak több évre szóló kihatását.
(4) Több évre kiható működési kiadás esetén vagy, ha a pályázat benyújtásához a saját forrás a költségvetési szervnél nem biztosított, a pályázat benyújtásának előzetes engedélyezésével kapcsolatos hatáskört a Képviselő-testület gyakorolja. Az engedély megadásával egyidejűleg a Képviselő-testület a költségvetési szerv előirányzatát módosítja.
(5) A (4) bekezdés körébe nem tartozó esetekben az előzetes engedélyezéssel kapcsolatos hatáskört a polgármester gyakorolja, aki a hatáskör gyakorlásáról a Képviselő-testületet a következő testületi ülésen tájékoztatja.
5. A költségvetési szervek gazdálkodása
7.§ (1) Az önkormányzat, az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek, valamint az önállóan működő költségvetés a költségvetési rendeletben meghatározott kiemelt kiadási előirányzatai főösszegét - kivéve a (2) bekezdésben foglaltakat - nem léphetik túl
(2) Az előirányzat az önkormányzat és a költségvetési szerv költségvetésébe beépül, ha központi támogatásból, meghatározott célra átvett pénzeszközből realizált bevételi többlete terhére év közben az Országgyűlés, a Kormány, valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap az önkormányzat és költségvetési szerv számára pótelőirányzatot biztosít. Erről a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.
(3) Az önkormányzat, az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szerv által a (2) bekezdésben foglaltak alapján végrehajtott előirányzat-módosítás tartós kötelezettségvállalást nem jelenthet, és a későbbiekben az önkormányzattól többlettámogatási igényt nem eredményezhet.
(4) Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv a hozzárendelt, önállóan működő költségvetési szerv költségvetését csak annak írásos egyetértésével módosíthatja.
(5) Az önállóan működő költségvetési szervek előirányzat feletti jogosultság szempontjából teljes jogkörrel rendelkeznek. A jogkör tartalmát az önállóan működő és gazdálkodó és költségvetési szerv és az önállóan működő költségvetési szervek közötti megállapodás tartalmazza.
(6) Az önállóan működő, teljes jogkörrel rendelkező költségvetési szervek hatáskörükbe tartozó előirányzat változásaikról minden hónap 10-ig információt szolgáltatnak önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervnek, hogy az előirányzat változások a nyilvántartásokon rögzítésre kerüljenek.
(7) A Képviselő-testület a költségvetési szervek saját hatáskörű előirányzat változásaival a 2012. évi költségvetési rendeletét legkésőbb 2013. február 28-ig december 31-i hatállyal módosítja.
8.§ (1)A költségvetési szervek feladatainak változását a Képviselő-testület engedélyezi az alapító okirat egyidejű módosításával.
(2) Feladatmutató-változást a költségvetési szerv- jóváhagyott előirányzatán felül- minden esetben csak a Képviselő- testület előzetes engedélyével hajthat végre. Döntés előtt a Pénzügyi és Gazdasági Bizottság javaslatot tesz a Képviselő- testület részére.
(3) Amennyiben a feladatmutató-változás a költségvetési szerv költségvetési rendeletben megállapított bevételi és kiadási főösszegét érinti, a feladatmutató-változás engedélyezése a Képviselő-testület hatásköre.
(4) A feladatmutató csökkenéséről a költségvetési szerv vezetője haladéktalanul köteles a polgármestert tájékoztatni. A polgármester a feladatmutató-csökkenésre jutó kiadási előirányzat zárolásáról azonnal intézkedik, és a soron következő ülésen tájékoztatja a Képviselő-testületet.
(5) Költségvetési szervnél szakmai program indításához, fejlesztéséhez a Képviselő-testületének előzetes engedélye szükséges.
9.§ (1) Az önkormányzat, az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek költségvetési rendeletben megállapított bevételi és kiadási előirányzatait év közben a Képviselő-testület kizárólag az alábbi esetekben módosíthatja:
a) a költségvetési szerv tevékenységi körét irányítói jogkörben a Képviselő-testület módosította,
b) pénzmaradvány elszámolásakor történő jóváhagyások és elvonások,
c) pénzmaradvány elszámolását követően felhasználható fedezet terhére vállalt újabb feladatok végrehajtásával összefüggő előirányzat-növelés.
(2) Az önkormányzat, a költségvetési szerv pót előirányzati kérelemmel nem fordulhat a Képviselő-testület felé, amíg az adott összegre a kiemelt előirányzaton belül fedezet áll rendelkezésre.
(3) Jogszabályi változásokból, vagy önkormányzati döntésekből fakadó többletkiadás fedezetét akkor is biztosítani kell, ha az önkormányzat és a költségvetési szerv költségvetése nem fedezet hiányos.
(4) Az önkormányzat, a költségvetési szervek költségvetésükben nem szereplő - bevételt és kiadást egyaránt eredményező - gazdasági esemény felmerülésekor, a bevétel realizálódását követően a realizálódott bevétel összegével megegyező összegű bevételi előirányzat emelése mellett emelhetik kiadási előirányzataikat a Képviselő-testület döntése alapján.
10.§ (1) A 2012. évi pénzmaradványánakelszámolása során az önkormányzat, a költségvetési szervek működési bevételének eredeti előirányzatot meghaladó többletbevételei – kivéve a jogszabály-változást, vagy a helyi önkormányzati rendelet miatti többletet – a célfeladatok előirányzat-maradványa, valamint az ellátotti létszám csökkenése esetén az intézményi ellátottakkal arányosan változó kiadási maradványok elvonásra kerülnek.
(2) Az önkormányzat, az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek előirányzatai a 2011. évi jóváhagyott pénzmaradvánnyal növekedhetnek. A Képviselő-testület a pénzmaradvány megállapítással egyidejűleg rendelkezik a felhasználás szabályairól.
(3) Az önkormányzat, az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek az eredeti működési bevételi előirányzatot meghaladó bevétel növekedése esetén a többletbevétel 50 %-ával növelhetik a saját bevételi és kiadási előirányzataikat Képviselő-testületi döntés alapján.
11. §. (1) Az önkormányzat és a költségvetési szervek a megállapított személyi juttatásból foglalkoztatható 2012. évre engedélyezett - közfoglalkoztatott létszámot nem tartalmazó - létszám előirányzatát a rendelet 9. melléklete tartalmazza.
(2) Az államháztartás végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Kormány rendelet 51. §. (1) bekezdésében meghatározott személyi juttatás az önkormányzatnál, az önkormányzat költségvetési szerveinél az e bekezdésben szereplő mérték 150 %-át nem haladhatja meg.
(3) Az önkormányzatnak és az önkormányzati költségvetési szerveknek az irányító által a költségvetési rendelettel engedélyezett létszám-előirányzata év közben csak a Képviselő-testület jóváhagyásával növelhető. A létszám-növekedéshez a szükséges személyi juttatás előirányzatot csak akkor biztosítja a Képviselő-testület, ha az intézménynél tartós bérmegtakarításból ennek fedezete nem áll rendelkezésre.
A saját hatáskörben végrehajtott létszámcsökkentésről a költségvetési szerv vezetője köteles a polgármestert tájékoztatni, a csökkenéssel jelentkező személyi juttatás megtakarítás felhasználására irányuló igénnyel egyidejűleg.
(4) Feladatelmaradás esetén a polgármester a személyi juttatást és az ehhez kapcsolódó munkaadói járulékokat zárolja. A zárolt előirányzatok felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.
(5) Az önkormányzatnak, a költségvetési szervnek lehetősége van szakmai feladatainak ellátása érdekében szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére. A dologi kiadások között tervezett és elszámolt kiadásra szerződés külső személlyel, szervezettel csak a jogszabályban meghatározott feltételek szerinti feladatok elvégzésére köthető.
(6) Az önkormányzatnál, valamint az önkormányzat költségvetési szerveinél – önkormányzati hivatal kivételével - foglalkoztatott közalkalmazottak és a munkatörvénykönyv hatálya alá tartozó munkavállalók 2012. évben bruttó 169 000 Ft összegű cafetéria juttatásban részesülnek. Az önkormányzati tulajdonú strandokon szezonálisan foglalkoztatott munkavállalók nettó 5 000 Ft/fő/hó értékű Erzsébet-utalvány formájában történő juttatásban részesülnek. A közfoglalkoztatás keretében foglalkoztatott munkavállalók cafetéria juttatásban nem részesülnek.
(7) A Polgármesteri Hivatalban foglalkoztatottak 2012. évben bruttó 200 000 Ft/fő összegű cafetéria juttatásban részesülnek.
12.§ (1) Az önkormányzat és a költségvetési szervek árubeszerzéseire, építési beruházásaira és szolgáltatás megrendeléseire (együtt beszerzéseire) vonatkozó szabályokat a Képviselő-testület által jóváhagyott Balatonalmádi Városi Önkormányzat Közbeszerzési Szabályzata tartalmazza.
(2) A közbeszerzési értékhatárokat el nem érő, de a nettó 2 000 eFt-ot meghaladó beszerzések illetve felújítások esetén legalább 3 db árajánlatot kell beszerezni.
(3) Az árajánlattal megvalósuló beszerzések megrendelő feladatait az önkormányzat esetében a polgármester, az önkormányzati hivatal esetében a jegyző, a költségvetési szervek esetében azok vezetői látják el.
(4) A beszerzésekre vonatkozó szerződéseket az önkormányzat esetében a polgármester írja alá az arra jogosult személy pénzügyi ellenjegyzésével, az önkormányzati hivatal esetében a jegyző írja alá az arra jogosult személy pénzügyi ellenjegyzése mellett, egyéb esetben a költségvetési szervek vezetői a Balatonalmádi Városgondnokság gazdasági vezetőjének pénzügyi ellenjegyzésével.
13.§ (1) Az önkormányzat, az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek éves elemi költségvetési előirányzatai részletes kimunkálását (indokolását) legkésőbb az önkormányzat költségvetésének jóváhagyását követő 10 munkanapon belül kötelesek elkészíteni.
(2) Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szerveka Képviselő-testület munkaterve alapján - és szükség szerint attól eltérően is - beszámolnak tevékenységükről a Képviselő-testület előtt. A beszámolóval egyidejűleg a beszámoltatási időszakra vonatkozó belső ellenőrzésről készült tájékoztatót a jegyző a Képviselő-testület elé terjeszti.
14.§ Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek - költségvetési szervenként - az önkormányzat 2012. évi költségvetésének elfogadását követő 30 napon belül az éves pénzellátási tervet kötelesek elkészíteni. Az önkormányzati hivatal által felülvizsgált pénzellátási terv alapján heti ütemezésben kerülnek finanszírozásra a költségvetési szervek. A pénzellátási terv havonta felülvizsgálható.
15.§ Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. számú törvény 85. §-ában és az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló kormányrendeletben foglaltak szerinti készpénzben történő teljesítésre vonatkozó részletes szabályokat az önkormányzati hivatal pénzkezelési szabályzata tartalmazza, melyet a költségvetés végrehajtása során a költségvetési rendelet hatálya alá tartozók kötelesek betartani.
6. Korlátozó és egyéb intézkedések
16.§ (1) A Képviselő-testület a tervezési hibából, illetőleg téves adatszolgáltatásból adódó megtakarítás kifizetése esetén az érintett vezetőt felelősségre vonja.
(2) Az önkormányzat központi támogatásaihoz információt az önkormányzat költségvetési szervei szolgáltatnak, az igénybevétel alapjául szolgáló nyilvántartások vezetése is a hatáskörükbe tartozik (ágazati statisztikai jelentések, analitikus nyilvántartások). A téves adatszolgáltatásból, az előírt nyilvántartások előírásoknak nem megfelelő vezetéséből adódó visszafizetési kötelezettségek miatt a Képviselő-testület a költségvetési szerv kiadási előirányzatait csökkenti, a költségvetési szerv vezetőjét felelősségre vonja.
(3) A költségvetési szervektől a 2012. évben túligénylés miatt, vagy jogosulatlanul igénybe vett, illetve fel nem használt és következő évre le nem kötött normatív kötött felhasználású állami hozzájárulás összegét december 31-i hatállyal a költségvetés módosításakor el kell vonni.
17.§ Az önkormányzat, az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek költségvetésük végrehajtása során - a saját bevételeik teljesülési ütemére figyelemmel - vállalhatnak fizetési kötelezettséget és fizethetik ki.
18.§ Az önkormányzat, az önkormányzat költségvetési szervei szellemi és anyagi infrastruktúrájukat magáncélra, meghatározott feladat elvégzésére igénybevevő számára köteles térítést előírni, a felhasználás, illetve az igénybevétel alapján felmerült közvetlen és közvetett költségek figyelembevételével. A költségek és a térítés megállapításának rendjét és mértékét önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv szintjén úgy kell belső szabályzatban rögzíteni, hogy a szabályozás azon önállóan működő költségvetési szervekre is kiterjedjen, melyek gazdálkodásának bonyolítását megállapodás alapján végzik.
19.§ Az önkormányzat, a költségvetési szervek, az önkormányzat Képviselő-testülete, költségvetési szerve, gazdasági társasága az önkormányzatot, a költségvetési szervet, gazdasági társaságot megillető pénzkövetelésre fizetési halasztást, részletfizetést akkor engedélyezhet, ha az önkormányzat gazdálkodását nem veszélyezteti. Pénzkövetelés behajtásánál a Polgári Törvénykönyv szerinti késedelmi kamat érvényesítése kötelező.
20.§ Az önkormányzat Képviselő-testülete kezességi felelősséget az önkormányzat, a költségvetési szerve, gazdasági társasága, egyéb szervezete kötelezettségéért csak akkor vállalhat, ha a költségvetés céltartalékába a kezesi felelősséggel biztosított összeget egyidejűleg átcsoportosítja.
21.§ A karbantartási, felújítási és fejlesztési feladatok elvégzésével kapcsolatos kifogásolható vállalkozói teljesítés esetén kötelező a jótállási, szavatossági igények érvényesítése.
22.§ Az önkormányzati költségvetési szerv, és százszázalékos önkormányzati tulajdonú egyéb szervezet alapítványhoz való csatlakozásához, illetve alapítvány létrehozásához a Képviselő-testület csak akkor adhat engedélyt, ha a csatlakozás, illetve az alapítvány létrehozásának fedezete a költségvetési szervnél rendelkezésre áll és annak alapítványi célú felhasználása a költségvetési szerv gazdálkodását nem veszélyezteti, s a csatlakozás az alapító okirat szerinti alaptevékenységgel összhangban áll és a cél közhasznú.E szabályok értelemszerűen irányadók az önkormányzat, mint jogi személy alapítványhoz való csatlakozására, illetve önkormányzati közalapítvány létrehozására is.
23.§ (1) Az önkormányzat Képviselő-testülete önkormányzati biztost rendel ki a felügyelete alá tartozó költségvetési szervhez, ha 30 napon túli, elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át, vagy a 150 millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja 30 nap alá szorítani.
(2) Az önkormányzati biztos kirendelését a polgármester kezdeményezi, kijelölése az önkormányzat Képviselő-testületének döntése alapján történik.
7. Társadalmi önszerveződő közösségek és egyéb támogatások
24.§ (1) A Képviselő-testület a nyilvántartásba vett társadalmi önszerveződő közösségek (civil szervezetek, egyházak) részére az e rendeletben meghatározott kiadási előirányzat mértékéig, az arról szóló megállapodás megkötését követően pénzbeli támogatást nyújthat.
(2) A működési céltartalékban szereplő helyi kulturális pályázat tervezett összege nyújt fedezetet az összes nem önkormányzati, valamint önkormányzati költségvetési szervek által szervezett kulturális programok támogatására pályázati eljárás keretében utólagos elszámolási kötelezettséggel.
(3) A működésre átadott pénzeszközök között tervezett sporttámogatási keretösszeg, valamint a működési céltartalékban szereplő helyi sport pályázat tervezett összege nyújt fedezetet a sportegyesületeknek támogatásokra és sportcélú pályázatokra, a működési kiadások között tervezett összeg a városi sportfeladatokra.
(4) Az önkormányzat Humán Bizottsága – alapítványok kivételével - átruházott hatáskörében dönt a kulturális, a sporttámogatási és a sport pályázati keret összeg felosztási módjáról, pályázati kiírás módjáról. A bizottság feladata a felosztásra, átadásra kerülő támogatási összegek felhasználásának elszámoltatása. A sporttámogatási keretösszeg felosztását követően köteles a Bizottság a Képviselő-testületet tájékoztatni.
(5) A civil szervezetek támogatása a Civil Koncepcióban meghatározott szempontok szerint kiírt pályázat alapján történhet.
(6) Politikai pártok részére pénzbeli és egyéb, az önkormányzat költségvetésében kiadást eredményező támogatás nem nyújtható.
(7) A támogatásban részesülő szervezetek a kapott pénzeszközről éves elszámolást a támogatási szerződésben meghatározott időpontig kötelesek készíteni.
(8) Egy szervezet a költségvetési évben egy alkalommal (indokolt esetben a már kapott támogatásról történt elszámolás után ismét) részesülhet támogatásban, melyről a támogatott a feladat teljesítését követően azonnal (céljellegű támogatás), működéshez adott támogatásról (általános működési támogatás) pedig a gazdasági évet követő év január 31.-éig tételesen köteles elszámolni.
(9) Az önkormányzat által támogatott szervezetek az árubeszerzési, építési beruházási és szolgáltatás-megrendelési céllal juttatott támogatásokat kizárólag a közbeszerzési törvény szabályainak alkalmazásával használhatják fel.
8. Európai Uniós támogatás
25.§. Az önkormányzat és az önkormányzati költségvetési szervek európai uniós támogatásból megvalósuló projektjeinek kiadásait és bevételeit a rendelet 21. melléklete tartalmazza.
9. Végrehajtás szabályok
26.§ (1) Az önkormányzat 2012. évi várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesítését a rendelet 24. melléklete, az előirányzat-felhasználási ütemterv tartalmazza.
(2) Az önkormányzat, az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek vezetői felelősek a költségvetés végrehajtásáért.
27.§ Az önkormányzat és költségvetési szerve átmenetileg szabad pénzeszközét sem kamattal, sem kamat nélkül kölcsön nem adhatja. Az önkormányzat szabad pénzeszközét a polgármester jogosult, egyben köteles a legkedvezőbb betétben elhelyezni a kamatbevételek növelése érdekében. A polgármester a negyedévet követő testületi ülésen köteles tájékoztatni a betételhelyezésről a Képviselő-testületet.
28.§ A polgármester a helyi önkormányzat gazdálkodásának első félévi helyzetéről 2012. szeptember 15-ig, a III. negyedéves helyzetéről a 2012. évi költségvetési koncepció tárgyalásával egyidejűleg, legkésőbb 2012. november 30-ig tájékoztatja a Képviselő-testületet. Az éves gazdálkodásról a polgármester zárszámadási rendelet-tervezetet terjeszt a Képviselő-testület elé, a költségvetési évet követő négy hónapon belül.
10. Záró rendelkezések
29.§ E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba és rendelkezéseit 2012. január 1-jétől alkalmazni kell.
Keszey János Ujlakiné dr. Pék Éva
polgármester jegyző
Kihirdetési záradék:
A rendeletet 2012. február 27. napján kihirdettem:
Ujlakiné dr. Pék Éva
jegyző
Mellékletek: