103/2013. (V. 16.) Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testületi határozat
Tárgy: Veszprém megyei köznevelés-fejlesztési terv véleményezése
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (a továbbiakban: Nkt.) 75. § (1) bekezdésében biztosított véleményezési jogával élve a Veszprém megyei feladatellátási, intézményhálózat-működtetési és köznevelés-fejlesztési terv Balatonalmádi köznevelési intézményeire vonatkozóan az alábbi véleményt adja:
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a köznevelési fejlesztési terv helyzetelemzés – az alábbi pontosításokkal - részével egyetért.
1.) Óvodai ellátás:
a.) Az óvodai férőhelyek száma a 2012. 10.01-i intézményi statisztika alapján 225.
- A mellékletek adattábláiban már pontosan szerepel, de a 3.3. Óvodai ellátás középtávú terve (395. oldal) Balatonalmádi településre vonatkozóan 200 fő önkormányzati fenntartású férőhely, 15 magán fenntartású férőhely szerepel, hibásan
- 332. adattábla: összes férőhely 240, és nem 250. Így a kihasználtsági mutató sem pontos.
- 33.melléklet: Balatonalmádi saját intézményében ellátott óvodások száma 200 fő, nem 197 (2012.okt.1-i statisztika)
- A férőhelyigény középtávú prognózisa – természetéből adódóan - meglehetősen bizonytalan.
b.) Az önkormányzat által fenntartott óvoda férőhely hiánya az önkormányzat előtt ismert, az önkormányzat megfelelő forrás-hátterű uniós vagy állami támogatás esetén a középtávú fejlesztésre készen áll.
c.) A kötelező óvodába járás 2014. évi bevezetése – amennyiben a népesség-nyilvántartás szerinti teljes óvodáskorú korosztály Almádiban venné igénybe az ellátást – szükségmegoldásokra kényszerítheti az önkormányzatot. Az óvodaépületek műszaki állapota nem teszi lehetővé 1-2 csoportszoba hozzátoldását az épületekhez.
2.) Általános iskolai nevelés-oktatás
a.) A képviselő-testület – az általános iskolák véleményezésre jogosultjaival együtt - egyetért azzal, hogy a balatonalmádi általános iskolák középtávon strukturális átalakítás nélkül funkcionáljanak.
b.) A 34. melléklet „Ebből a településen lévő állami intézményben ellátottak száma” Balatonalmádi 442, ill. a 35. Melléklet Tanulói létszámadatok táblában a balatonalmádi két iskola tanulóinak száma (499) nem egyezik.
c.) A Vörösberényi Általános Iskola véleményezésre jogosultjai megjegyzik, hogy az iskola kapacitás-kihasználtsági mutatóját a tanulólétszám és az alapító okiratban meghatározott 313 fős engedélyezett létszám alapján kellett volna meghatározni. (Ebben az esetben a kihasználtsági mutató 70%.)
d.) A vörösberényi iskola véleményezésre jogosultjai megjegyzik, hogy az iskola egy pedagógusra jutó tanulólétszáma kiszámításánál a pedagógusok létszámát a főállású létszámmal számolják, ez nem veszi figyelembe a részfoglalkoztatásban foglalkoztatottakat. (Az arány így nem pontos.)
3.) Alapfokú művészetoktatási feladatok
A képviselő-testület egyetért azzal, hogy a balatonalmádi Kósa György Városi Zeneiskola Alapfokú Művészetoktatási Intézmény középtávon strukturális átalakítás nélkül működjön.
4.) Gimnáziumi középtávú beiskolázási terve
a.) A képviselő-testület egyetért azzal, hogy a Magyar - Angol Tannyelvű Gimnázium és Kollégium középtávon strukturális átalakítás nélkül funkcionáljanak.
b.) A gimnáziumnál feltárt, a testnevelés célú helyiségek kapacitásának középtávú hiányát szervezési megoldásokkal (néptánc tanítás, lovaglás, úszás oktatás) javasolja feloldani.
c.) A Magyar – Angol Tannyelvű Gimnázium nevelőtestülete észrevételezte, hogy nem szerencsés egy összevont statisztikai mutatóban megjeleníteni az SNI-s és a két tanítási nyelvű oktatás kihasználtsági mutatóját. A fejlesztési terv az épületek jellemzőiről alig tartalmaz adatot.
d.) A nevelőtestület és a Diákönkormányzat javasolják egy jól felszerelt konditerem kialakítását
5.) Kollégiumi feladatellátás
A képviselő-testület egyetért azzal, hogy a Magyar - Angol Tannyelvű Gimnázium kollégiuma középtávon strukturális átalakítás nélkül funkcionáljon.
6.) Pedagógiai szakszolgálat feladatellátás
a.) A pedagógia szakszolgálat átalakításának megkezdése jogszabályon alapul. Az önkormányzat egyetért az egységes, megyei központú szakszolgálati intézmény, és annak járási szintű tagintézménye létrehozásával, melyben minden, a jogszabályban meghatározott pedagógiai szakszolgálati feladatot ellátnak majd.
b.) Javasolja, hogy a gyógytestnevelés ellátást a rászoruló tanulók továbbra is saját intézményükben kapják meg.
c.) A pedagógia szakszolgálat feladatainak integrálásától és bővítésétől a helyi óvodások fejlesztő nevelésének, gyógytestnevelési és logoépdiai ellátása mennyiségi és minőségi fejlődését várja az intézmény és az önkormányzat.
d.) Nem teljesen egyértelmű, hogy a Nkt. 2. sz. mellékletében [a nevelő és oktatómunkát közvetlenül segítő alkalmazottak] az intézményenként biztosítandó óvodapszichlógus (0,5 fő) létszámon felül alkalmaznak még óvodapszichológusokat az egységes pedagógiai
szakszolgálat tagintézményei, vagy a tervezett integráció azt jelenti, hogy az óvodákban 2013. szeptember 1-től esetleg alkalmazott óvodapszichológusok átkerülnek a pedagógiai szakszolgálathoz.
7.) Finanszírozási kérdések
A köznevelési fejlesztési terv nem foglalkozik finanszírozási kérdésekkel, azonban a jövőre nézve javasolja a Képviselő-testület, hogy a járási illetékességű pedagógiai szakszolgálat valamint a járásnál is kiterjedtebb beiskolázási körzetű kollégium működtetése – melyet most saját bevételei terhére végez az önkormányzat, holott az igénybe vevők többsége nem helyi illetékességű – ne a helyi önkormányzat feladata, hanem állami feladat legyen.