4/2009. (II. 26.) Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testületi rendelet
Tárgy: A Balatonalmádi Önkormányzat 4/2009. (II.27.) rendelete a 2009. évi költségvetéséről, annak végrehajtásáról és az éves gazdálkodás egyes szabályairól
Balatonalmádi város Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló többször módosított 1990. évi LXV. tv. 16.§.(1) bekezdése, az Államháztartásról szóló többször módosított 1992. évi XXXVIII. tv. és végrehajtási rendelete, valamint a Magyar Köztársaság 2009. évi költségvetéséről szóló 2008. évi CII. tv. alapján az alábbi rendeletet alkotja.
I. fejezet
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1.§
(1) A rendelet hatálya kiterjed Balatonalmádi város Önkormányzati Képviselő-testületére, bizottságaira, Balatonalmádi Német Kisebbségi Önkormányzatára, az önállóan működő és gazdálkodó Polgármesteri Hivatalra és Balatonalmádi Város Önkormányzatának fenntartásában önállóan működő és gazdálkodó Balatonalmádi Városgondnokságra és az önállóan működő költségvetési intézményeire.
(2) Az önkormányzat címrendjében az önállóan gazdálkodó és működő költségvetési intézmények címet, az önállóan működő költségvetési intézmények alcímeket alkotnak az intézményhez kapcsolt bevételekkel és kiadásokkal. A címrendet a rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.
(3) A rendelet meghatározza az önkormányzat kötelezően ellátandó és önként vállalt feladatait, az ezek ellátásához szükséges bevételeket, kiadásokat - figyelemmel az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek kiemelt előirányzatának megállapítására, a foglalkoztatottak létszámára, a feladatmutatókra - továbbá a 2009. évi gazdálkodás főbb szabályait.
(4) Az önkormányzat 2009. évi költségvetése az alábbi célok megvalósítását tűzte ki:
- az önkormányzat feladatát képező helyi közszolgáltatások biztosítását, ezen belül:
a.) az Önkormányzat által fenntartott intézmények üzemeltetését, működési feltételük biztosítását, figyelemmel az észszerűen takarékos gazdálkodás követelményeire,
b.) az Önkormányzatra háruló szociálpolitikai feladatok ellátását, anyagi hátterének megteremtését, ezen belül a rászorultság elvének erősítését,
c.) a feladatellátás színvonalának emelése érdekében élni kell a különféle pályázatok adta pénzügyi lehetőségekkel,
- az önkormányzat felhalmozási tevékenységén belül:
a.) elsődlegesen az előző évről áthúzódó beruházások pénzügyi fedezetét szükséges biztosítani,
b.) a fennálló hosszú távú kötelezettségek 2009. évi törlesztő részleteinek visszafizetését,
c.) új induló beruházások esetében a gazdasági programban foglaltak figyelembe vételét,
d.) felújításoknál a fontossági sorrendet a műszaki szükségesség szerint kell meghatározni,
e.) a felhalmozási feladatok esetében is indokolt a pályázati lehetőségekkel élni, a tervezett feladatokhoz rendelt előirányzatokat önrésznek is lehet tekinteni.
(5) A (4) bekezdésben foglaltak végrehajtását az Önkormányzat Képviselő-testülete, Pénzügyi Bizottsága, Polgármestere, Jegyzője - a gazdálkodás szabályszerűségének ellenőrzése mellett - belső ellenőrzések, valamint a költségvetési szervek vezetőinek és eseti jellegű gazdasági beszámoltatása révén ellenőrzi. Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek belső ellenőrzésének megszervezéséért a vonatkozó jogszabályok előírásainak megfelelően az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv vezetője felelős.
(6) E rendelet rendelkezéseit a Balatonalmádi Német Kisebbségi Önkormányzat vonatkozásában a Balatonalmádi Német Kisebbségi Önkormányzat 2009. évi költségvetéséről szóló 1/2009.(II.16.) BNKÖ határozatában foglaltak figyelembevételével lehet alkalmazni.
II. fejezet
A KÖLTSÉGVETÉS BEVÉTELEINEK ÉS KIADÁSAINAK FŐÖSSZEGE,
A HIÁNY MÉRTÉKE ÉS FINANSZÍROZÁSÁNAK MÓDJA
2.§
(1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2009. évi költségvetésének
költségvetési bevételi összegét 1.829.384 eFt-ban (2.sz. melléklet)
költségvetési kiadási összegét 1.894.718 eFt-ban (2.sz. melléklet)
A finanszírozás célú előirányzatokat
85.801 eFt bevétellel
20.467 eFt kiadással
állapítja meg a Képviselő-testület.
Balatonalmádi Város Önkormányzat költségvetésének főösszegét
1.915.185 eFt bevétellel,
1.915.185 eFt kiadással
állapítja meg a Képviselő-testület.
A költségvetés egyensúlyának biztosításához 85.801 eFt hitel felvételéről dönt a Képviselő-testület
A kiadási főösszegen belül:
működési célú kiadások
- személyi juttatások 632.273 eFt
- munkaadókat terhelő járulékok 196.356 eFt
- dologi jellegű kiadások 481.754 eFt
- ellátottak pénzbeni juttatása - eFt
- támogatásértékű műk.célú pénzeszköz átadás 1.700 eFt
- államháztartáson kívüli műk.célú pénzeszköz átadás 26.915 eFt
- speciális támogatás 41.500 eFt
felhalmozási célú kiadások
- felújítási kiadások 13.783 eFt
- beruházási kiadások 62.095 eFt
- támogatásértékű felhalm..célú pénzeszköz átadás - eFt
- államháztartáson kívüli műk.célú pénzeszköz átadás 18.503 eFt
- pénzügyi befektetések 28.800 eFt
- kölcsön nyújtása 800 eFt
- finanszírozási műveletek kiadásai:
hiteltörlesztés 20.467 eFt
Általános tartalék:
- működési 13.895 eFt
- fejlesztési 1.100 eFt
Céltartalék:
- működési 92.481 eFt
- felhalmozási 282.763 eFt
Az Önkormányzat által foglalkoztatott létszám 268,25 fő
ebből: - közalkalmazottak létszáma 157,75 fő
- köztisztviselők létszáma 60,0 fő
- munkatörvénykönyv hatálya alá tartozók létszám 35,5 fő
- közcélúak létszáma 15,0 fő
(2) A működési és a felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat mérlegszerűen a rendelet 2.számú melléklete tartalmazza (2009. évi költségvetési mérleg).
3.§
(1) A 2.§-ban megállapított bevételi főösszeg címenkénti, alcímenkénti, előirányzat csoportok szerinti részletezését a költségvetési rendelet 3. számú melléklete tartalmazza.
(2) A működési előirányzatokat címenként, alcímenként, önállóan működő és gazdálkodó, valamint önállóan működő költségvetési szervenként, ezen belül kiemelt előirányzatonként részletezve a 4. számú melléklet tartalmazza.
Ugyanez vonatkozik önállóan gazdálkodó és működő, valamint az önállóan működő költségvetési szervekre. A támogatásértékű működési kiadásokat és az államháztartáson kívüli működési célú pénzeszközátadást a 4.1 sz. melléklet tartalmazza.
(3) A felhalmozási (beruházási) kiadásokat feladatonként az 5. számú, a felújítási és egyéb felhalmozási célú kiadási előirányzatokat a 6. számú melléklet tartalmazza.
(4) A több éves kihatással járó feladat-előirányzatokat több éves bontásban a 9/a. számú melléklet mutatja be.
(5) Az önkormányzat által felvett hitelek állományát a 8. sz. melléklet, az adott kölcsönök állományát a 9. sz. melléklet mutatja be.
(6) Az önkormányzat elkövetkező két évi költségvetésére vonatkozó prognózist
2010. évre 1.809.064 e Ft összegben,
2011. évre 1.839.257 e Ft összegben tudomásul veszi.
4.§
(1) Az önkormányzat 2009. évben 85.801 eFt felhalmozási célú hitelt tervez.
(2) Hitelfelvétel kizárólag beruházásra és egyéb felhalmozási célú kiadásra irányozható elő.
(3) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az (1) bekezdésben foglalt jogcímenkénti hitel felvételével kapcsolatos előkészítő és végrehajtási intézkedéseket - a Pénzügyi Bizottsággal történt előzetes egyeztetés alapján - tegye meg. A hitel felvételére a megvalósulás ütemének megfelelően kerülhet sor.
(4) A kiadások finanszírozásának biztosítására a polgármester jogosult átmenetileg igénybe venni az elkülönítet számlákon lévő pénzeszközöket, tárgyéven belüli visszapótlási kötelezettséggel.
(5) Az év közben realizált többletbevétel, illetve a szabad pénzmaradvány terhére elsősorban a tervezett hitelfelvétel előirányzatait kell csökkenteni.
III. fejezet
A KÖLTSÉGVETÉS TARTALÉK ELŐIRÁNYZATAI
5.§
(1) A költségvetési rendelet 2.§ (1) bekezdésében jóváhagyott kiadásaiból az általános tartalék 14.995 eFt.
A beruházások fedezetéhez benyújtható pályázatok – előkészítési, tervezési, pályázat dokumentáció összeállítás, pályázat díja és önrészt – költségeit, amennyiben a tervezett feladatellátáson fedezet nem biztosított, a felhalmozási célú céltartalékok között tervezett pályázati önrészből kell biztosítani.
A beruházások fedezetéhez benyújtható pályázatok – előkészítési, tervezési, pályázat dokumentáció összeállítás, pályázat díja és önrészt – költségeit, amennyiben a tervezett feladatellátáson fedezet nem biztosított, a felhalmozási célú céltartalékok között tervezett pályázati önrészből kell biztosítani.
(2) A költségvetési rendelet 3.§ (1) bekezdésében jóváhagyott kiadásaiból a céltartalék 375.244 eFt.
A céltartalék feladatonkénti részletezését, felhasználását a költségvetési rendelet 7. számú melléklete tartalmazza.
(3) A Képviselő-testület a céltartalékokkal való rendelkezés jogát - a polgármesterre ruházza. A cél meghiúsulása esetén az előirányzat új cél szerinti felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.
A hatáskör gyakorlásáról a polgármester a soron következő ülésen tájékoztatja a Képviselő-testületet.
(4) A 3.§ (3) bekezdésében foglalt feladatok esetén a polgármester a jogszabályoknak megfelelően jogosult kötelezettséget vállalni. Abban az esetben, ha előirányzat-megtakarítás jelentkezik, annak terhére új feladatot vállalni a Pénzügyi Bizottság egyetértésével Képviselő-testületi döntés alapján lehet.
(5) Az Önkormányzat 2009. évi költségvetésének működési céltartalékában lévő elvont 10 %-os dologi keret 50 %-a a Pénzügyi Bizottság javaslata alapján – az augusztusi pénzügyi adatok ismeretében – a 2009. szeptember havi testületi ülésen, az elvont keret további 50 %-a a Pénzügyi Bizottság javaslata alapján – a szeptemberi pénzügyi adatok ismeretében - a 2009. november havi testületi ülésen a Képviselő-testület döntése alapján szabadítható fel.
(6) Az Önkormányzat 2009. évi költségvetésének működési céltartalékában lévő elvont személyi juttatások kerete (étkezési hozzájárulás) a Pénzügyi Bizottság javaslata alapján a Képviselő-testület döntése alapján szabadítható fel.
(7) A 2008. évi pénzmaradvány felosztásánál a 2009. évi működési célú kiadási költségvetési főösszeg (eredeti) 2%-ig működési célú általános tartalékot kell képezni.
(8) A 2008. évi pénzmaradvány felosztásánál a 2009. évi költségvetési főösszeg (eredeti) 1,5 %-ig felhalmozási célú általános tartalékot kell képezni.
IV. fejezet
A KÖLTSÉGVETÉS ELŐRE NEM TERVEZHETŐ BEVÉTELEIVEL ÉS
KIADÁSAIVAL KAPCSOLATOS SZABÁLYOK
6.§
(1) Az önkormányzat költségvetési intézményei feladataik színvonalasabb ellátása érdekében, az alapító okiratuk szerinti tevékenységi körben pályázatokat nyújthatnak be, közvetlen pénzbeli támogatást, felajánlást fogadhatnak el.
Olyan tevékenységi körbe tartozó célra, amit a költségvetési szerv alapító okirata nem tartalmaz, pályázat nem nyújtható be.
A vállalt cél megvalósítása a költségvetési szerv alapító okirata szerinti tevékenysége ellátásának biztonságát nem veszélyeztetheti.
(2) Az (1) bekezdés szerinti pályázat benyújtásához minden esetben a fenntartó előzetes hozzájárulása szükséges, kivéve, ha a pályázati önrész a 100.000 Ft-os értékhatárt nem haladja meg és ez az intézmény előirányzatában rendelkezésre áll.
A közvetlen pénzbeli támogatás, felajánlás elfogadásáról és a pályázat elbírálásának eredményéről a költségvetési szerv vezetője köteles tájékoztatni a polgármestert, a Pénzügyi Bizottságot, valamint a Képviselő-testületet a féléves és éves beszámolóban.
(3) A pályázaton való részvételhez történő hozzájárulás megadása előtt vizsgálni kell a pályázattal megvalósítandó cél működési-kiadási vonzatát, annak több évre szóló kihatását.
(4) Több évre kiható működési kiadás esetén, illetve ha a pályázat benyújtásához a saját forrás a költségvetési szervnél nem biztosított, a pályázat benyújtásának előzetes engedélyezésével kapcsolatos hatáskört a Képviselő-testület gyakorolja.
Az engedély megadásával egyidejűleg a Képviselő-testület a költségvetési szerv előirányzatát módosítja. Nem adható hozzájárulás abban az esetben, ha a pályázatnak több éves kihatása van, s az a következő években többletfinanszírozási igényt vonhat maga után.
(5) A (4) bekezdés körébe nem tartozó esetekben az előzetes engedélyezéssel kapcsolatos hatáskört a polgármester gyakorolja, aki a hatáskör gyakorlásáról a Képviselő-testületet a következő testületi ülésen tájékoztatja.
V. fejezet
AZ ÖNKORMÁNYZAT KÖLTSÉGVETÉSI SZERVEINEK
GAZDÁLKODÁSA
7.§
Az önkormányzat önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szervei, a Polgármesteri Hivatal és a Balatonalmádi Városgondnokság a költségvetési rendeletben meghatározott bevételi és kiemelt kiadási előirányzatai főösszegét nem lépheti túl, illetve az alábbi esetekben épül be a Képviselő-testület által jóváhagyott költségvetésébe az előirányzat:
a.) Az önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szerv központi támogatásból, meghatározott célra átvett pénzeszközből realizált bevételi többlete terhére, ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap a helyi önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja. A Képviselő-testület a saját hatáskörű előirányzat módosítás lehetőségét a hivatkozott rendelet rendelkezéseinek betartása mellett engedélyezi. A kiemelt előirányzatok közül a személyi juttatások előirányzatnál az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) Korm. rendeletben foglaltakat be kell tartani.
b.) Az önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szerv által az a.) pontban foglaltak alapján végrehajtott előirányzat-módosítás tartós kötelezettségvállalást nem jelenthet, és a későbbiekben az Önkormányzattól többlettámogatási igényt nem eredményezhet.
c.) Az önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szerv a hozzárendelt, önállóan működő költségvetési szerv költségvetését csak annak írásos egyetértésével módosíthatja.
d.) Az önállóan működő költségvetési szervek előirányzat feletti jogosultság szempontjából részjogkörrel rendelkeznek. A részjogkör tartalmát az önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szerv és az önállóan működő költségvetési szervek közötti megállapodás tartalmazza.
e.) A önállóan működő, részjogkörrel rendelkező költségvetési szervek hatáskörükbe tartozó előirányzat változásaikról minden hónap 10-ig információt szolgáltatnak önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szervnek, hogy az előirányzat változások a nyilvántartásokon rögzítésre kerüljenek.
f.) A Képviselő-testület a költségvetési szervek saját hatáskörű előirányzat változásaival 2009. évi költségvetési rendeletét legkésőbb 2010. február 28-ig december 31-i hatállyal módosítja.
8.§
(1)A költségvetési szervek feladatainak változását a Képviselő-testület engedélyezi az alapító okirat egyidejű módosításával.
(2) Feladatmutató-változást a költségvetési szerv jóváhagyott előirányzatán felül minden esetben csak a polgármester előzetes engedélyével hajthat végre.
Döntés előtt a polgármester kikéri a tárgykör szerint illetékes bizottság és a Pénzügyi Bizottság véleményét.
A polgármester az engedély elbírálásáról a Képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatja.
(3) Amennyiben a feladatmutató-változás a költségvetési szerv költségvetési rendeletben megállapított bevételi és kiadási főösszegét érinti, a feladatmutató-változás engedélyezése a Képviselő-testület hatásköre.
(4) A feladatmutató csökkenéséről a költségvetési szerv vezetője haladéktalanul köteles a polgármestert tájékoztatni.
A polgármester a feladatmutató-csökkenésre jutó kiadási előirányzat zárolásáról azonnal intézkedik, és a soron következő ülésen tájékoztatja a Képviselő-testületet, egyben javaslatot tesz a zárolt előirányzat felhasználására.
(5) Költségvetési szervnél szakmai program indításához, fejlesztéséhez az önkormányzat Képviselő-testületének előzetes engedélye szükséges.
9.§
(1) A költségvetési szervek költségvetési rendeletben megállapított bevételi és kiadási előirányzatait év közben a Képviselő-testület kizárólag az alábbi esetekben módosíthatja:
a.) az intézmény tevékenységi körét fenntartói jogkörben a Képviselő-testület módosította;
b.) pénzmaradvány elszámolásakor történő jóváhagyások és elvonások;
c.) pénzmaradvány elszámolását követően felhasználható fedezet terhére vállalt újabb feladatok végrehajtásával összefüggő előirányzat-növelés.
(2) A költségvetési szerv pót előirányzati kérelemmel nem fordulhat a Képviselő-testület felé, amíg az adott összegre a kiemelt előirányzaton belül fedezet áll rendelkezésre.
Jogszabályi változásokból, vagy önkormányzati döntésekből fakadó többletkiadás fedezetét akkor is biztosítani kell, ha a költségvetési szerv költségvetése nem fedezet hiányos.
10.§
(1) Az önkormányzati költségvetési szervek 2008. évi pénzmaradványának elszámolása során az intézményi működés bevételek eredeti előirányzatot meghaladó többletbevételei – kivéve a jogszabály-változást, vagy a helyi önkormányzati rendelet miatti többletet – a célfeladatok előirányzat-maradványa, valamint az ellátotti létszám csökkenése esetén az intézményi ellátottakkal arányosan változó kiadási maradványok elvonásra kerülnek.
(2) Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek előirányzatai a 2008. évi jóváhagyott pénzmaradvánnyal növekedhetnek. A Képviselő-testület a pénzmaradvány megállapítással egyidejűleg rendelkezik a felhasználás szabályairól.
(3) Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek az eredeti intézményi működési bevételi előirányzatot meghaladó bevétel növekedése esetén az intézmény a többletbevétel 50%-ával növelheti a saját bevételi és kiadási előirányzatát.
11.§
(1) A költségvetési szervek személyi juttatásból foglalkoztatható 2009. évre megállapított létszám előirányzatát a költségvetési rendelet 4. sz. melléklete tartalmazza.
(2) A költségvetési szervnek a fenntartó által a költségvetési rendelettel jóváhagyott létszám-előirányzata év közben csak a Képviselő-testület jóváhagyásával növelhető. A létszám-növekedéshez a szükséges személyi juttatás előirányzatot csak akkor biztosítja a Képviselő-testület, ha az intézménynél tartós bérmegtakarításból ennek fedezete nem áll rendelkezésre.
A saját hatáskörben végrehajtott létszámcsökkentésről a költségvetési szerv vezetője köteles a polgármestert tájékoztatni, a csökkenéssel jelentkező személyi juttatás megtakarítás felhasználására irányuló igénnyel egyidejűleg.
(3) Feladatelmaradás esetén a polgármester a személyi juttatást és az ehhez kapcsolódó munkaadói járulékokat zárolja. A zárolt előirányzatok felhasználásáról a Képviselő-testület dönt.
(4) A költségvetési szervnek lehetősége van szakmai feladatainak ellátása érdekében szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére. A dologi kiadások között tervezett és elszámolt kiadásra szerződés külső személlyel, szervezettel csak a jogszabályban vagy a felügyeleti szerv által szabályozott belső szabályzatban meghatározott feltételek szerinti feladatok elvégzésére köthető.
(5) Közalkalmazottak, köztisztviselők és a munkatörvénykönyv hatálya alá tartozó munkavállalók étkezési hozzájárulása - a személyi jövedelemadó kedvezményes rendszerének figyelembevételével – hideg készétel vásárlására jogosító utalvány 6.000 Ft/fő juttatásban részesülhetnek.
Közcélú és közhasznú foglalkoztatottak étkezési hozzájárulásban nem részesülnek.
(6) A megüresedett álláshelyek betöltésénél az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998. (XII. 30.) sz. Korm. r. 59.§ (7) bekezdésében meghatározottak szerint kell eljárni
12.§
(1) Az önkormányzati költségvetési szervek beruházásaira, felújításaira és beszerzéseire az alábbiak az irányadók:
(a) Balatonalmádi Városi Önkormányzat és intézményei árubeszerzéseire, építési beruházásaira és szolgáltatás megrendeléseire (együtt beszerzéseire) vonatkozó szabályokat a Képviselő-testület által jóváhagyott Balatonalmádi Városi Önkormányzat Közbeszerzési Szabályzata tartalmazza.
(b) A közbeszerzési értékhatárokat el nem érő, de a nettó 2.000 eFt-ot meghaladó beszerzések illetve felújítások esetén legalább 3 db árajánlatot kell beszerezni.
- az árajánlattal megvalósuló beszerzés és felújítás egyéb megrendelő feladatait a Polgármesteri Hivatal esetében a Polgármester látja el, intézmények esetében az intézményvezetők.
(2) A beszerzésekkel és felújításokkal kapcsolatos megrendelői feladatokat az intézmények esetében az intézményvezetők személyesen vagy megbízás alapján, a Polgármesteri Hivatal esetében a Polgármester személyesen vagy megbízás alapján az alpolgármester, ill. a beruházás lebonyolítója útján látja el.
(3) A beszerzésekre és felújításokra vonatkozó szerződéseket a Polgármesteri Hivatal esetében a Polgármester írja alá a Jegyző ellenjegyzésével, egyéb esetben az intézményvezetők a Balatonalmádi Városgondnokság gazdasági vezetőjének ellenjegyzésével.
13.§
(1) Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek éves elemi költségvetési előirányzatai részletes kimunkálását (indokolását) legkésőbb az önkormányzat költségvetésének jóváhagyását követő 10 munkanapon belül kötelesek elkészíteni.
(2) Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek a Képviselő-testület munkaterve alapján - és szükség szerint attól eltérően is - beszámolnak tevékenységükről a Képviselő-testület előtt.
A beszámolóval egyidejűleg a beszámoltatási időszakra vonatkozó belső ellenőrzésről készült tájékoztatót a polgármester a Képviselő-testület elé terjeszti.
14.§
A 2009. január 1-jétől az önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szerv, a Balatonalmádi Városgondnokság az önkormányzat 2009. évi költségvetésének elfogadását követő 15 napon belül elkészített éves pénzellátási tervét köteles benyújtani a Polgármesteri Hivatal részére. A pénzellátási terv felülvizsgálatát követően a Polgármesteri Hivatal heti ütemezésben finanszírozza az intézményt. A pénzellátási terv negyedévente felülvizsgálható.
VI. fejezet
AZ ÖNKORMÁNYZAT BIZTONSÁGOS GAZDÁLKODÁSA ÉRDEKÉBEN
SZÜKSÉGES KORLÁTOZÓ ÉS EGYÉB INTÉZKEDÉSEK
15.§
(1) A személyi juttatások előirányzatai közül a rendszeres személyi juttatások, a munkavégzéshez kapcsolódó juttatások előirányzat maradványa használható fel év közben, illetve a következő évben a pénzmaradvány jóváhagyását követően jutalom kifizetésére.
Az említett tételeken képződő előirányzat-maradvány csak akkor fizethető ki jutalomra, ha a személyi juttatás egyéb tételein fedezetlenség nem mutatkozik. Ezen források terhére történő kifizetés
- a tervezett jutalom előirányzat mértékén felül – összesen a rendszeres személyi juttatási előirányzat 10%-os mértékéig terjedhet ki.
(2) A Képviselő-testület a tervezési hibából, illetőleg téves adatszolgáltatásból adódó megtakarítás kifizetése esetén az érintett vezetőt felelősségre vonja.
(3) Az önkormányzat központi támogatásaihoz információt az önkormányzat költségvetési szervei szolgáltatnak, az igénybevétel alapjául szolgáló nyilvántartások vezetése is a hatáskörükbe tartozik (ágazati statisztikai jelentések, analitikus nyilvántartások). A téves adatszolgáltatásból, az előírt nyilvántartások előírásoknak nem megfelelő vezetéséből adódó visszafizetési kötelezettségek miatt a Képviselő-testület az intézmény költségvetési előirányzatait csökkenti, az intézmény vezetőjét felelősségre vonja.
16.§
Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek a jóváhagyott kiadási előirányzataikra az Áht. 12/A.§ (1) bekezdésében foglaltak figyelembevételével vállalhatnak kötelezettséget.
17.§
Az önkormányzat költségvetési szervei szellemi és anyagi infrastruktúrájukat magáncélra, meghatározott feladat elvégzésére igénybevevő számára köteles térítést előírni, a felhasználás, illetve az igénybevétel alapján felmerült közvetlen és közvetett költségek figyelembevételével. A költségek és a térítés megállapításának rendjét és mértékét önállóan gazdálkodó költségvetési szerv szintjén úgy kell belső szabályzatban rögzíteni, hogy a szabályozás azon részben önállóan gazdálkodó költségvetési szervekre is kiterjedjen, melyek gazdálkodásának bonyolítását megállapodás alapján végzik.
18.§
Az önkormányzat Képviselő-testülete, költségvetési szerve, gazdasági társasága az önkormányzatot, a költségvetési szervet, gazdasági társaságot megillető pénzkövetelésre fizetési halasztást, részletfizetést akkor engedélyezhet, ha az önkormányzat gazdálkodását nem veszélyezteti. Pénzkövetelés behajtásánál a Polgári Törvénykönyv szerinti késedelmi kamat érvényesítése kötelező.
19.§
Az Önkormányzat Képviselő-testülete kezességi felelősséget költségvetési szerve, gazdasági társasága, egyéb szervezete kötelezettségéért csak akkor vállalhat, ha a költségvetés céltartalékába a kezesi felelősséggel biztosított összeget egyidejűleg átcsoportosítja.
20.§
A karbantartási, felújítási és fejlesztési feladatok elvégzésével kapcsolatos kifogásolható vállalkozói teljesítés esetén kötelező a jótállási, szavatossági igények érvényesítése.
21.§
Önkormányzati költségvetési szerv, és százszázalékos önkormányzati tulajdonú egyéb szervezet alapítványhoz való csatlakozásához, illetve alapítvány létrehozásához a Képviselő-testület csak akkor adhat engedélyt, ha a csatlakozás, illetve az alapítvány létrehozásának fedezete a költségvetési szervnél rendelkezésre áll és annak alapítványi célú felhasználása a költségvetési szerv gazdálkodását nem veszélyezteti, s a csatlakozás az alapító okirat szerinti alaptevékenységgel összhangban áll és a cél közhasznú.
E szabályok értelemszerűen irányadók az önkormányzat, mint jogi személy alapítványhoz való csatlakozására, illetve önkormányzati közalapítvány létrehozására is.
22.§
(1) Az Önkormányzat Képviselő-testülete - a Ámr. 153.§ (1)-(2) bekezdéseiben foglaltakat figyelembe véve - önkormányzati biztost rendel ki a felügyelete alá tartozó költségvetési szervhez, ha 30 napon túli tartozásállományának mértéke eléri éves eredeti előirányzatának 10%-át, vagy a 30 millió forintot, és e tartozását egy hónap alatt nem képes 30 nap alá szorítani.
(2) Az önkormányzati biztos kirendelésére a Ámr.153.§ (3) bekezdésében, személyére a Ámr. 153.§ (4)-(5) bekezdésében foglaltak az irányadók.
(3) Az önkormányzati biztost - a választható személyek közül - az Ámr. 153.§ (6) bekezdése alapján - a Képviselő-testület döntése alapján - a Polgármester bízza meg.
(4)Az önkormányzati biztos jogaira és kötelezettségeire az Ámr. 151.§ (1)-(5) és (8) bekezdéseiben foglaltakat kell alkalmazni.
TÁRSADALMI ÖNSZERVEZŐDŐ KÖZÖSSÉGEK ÉS EGYÉB
KÖLTSÉGVETÉSI TÁMOGATÁSOK
23.§
(1) A Képviselő-testület a balatonalmádi székhelyű társadalmi önszerveződő közösségek (egyesületek, civil szervezetek, egyházak) részére az e rendeletben meghatározott kiadási előirányzat mértékéig az arról szóló megállapodás megkötését követően pénzbeli támogatást nyújthat.
(2) A működési céltartalékban szereplő helyi kulturális pályázat tervezett összege nyújt fedezetet az összes nem önkormányzat, s intézményei által szervezett kulturális programok támogatására pályázati eljárás keretében utólagos elszámolási kötelezettséggel.
(3) A működésre átadott pénzeszközök között tervezett sporttámogatási keretösszeg, valamint a működési céltartalékban szereplő helyi sport pályázat tervezett összege nyújt fedezetet a sportegyesületeknek támogatásokra és sportcélú pályázatokra, a működési kiadások között tervezett összeg a városi sportfeladatokra.
Az önkormányzat Oktatási és Kulturális Bizottsága átruházott hatáskörében dönt a sporttámogatási és sport pályázati keret összeg felosztási módjáról, pályázati kiírás módjáról. A bizottság feladata a felosztásra, átadásra kerülő támogatási összegek felhasználásának elszámoltatása. A sporttámogatási keretösszeg felosztását követően köteles a Bizottság a Képviselő-testületet tájékoztatni.
(4) A civil szervezetek támogatása a Civil Koncepcióban meghatározott szempontok szerint kiírt pályázat alapján történhet.
(5) Politikai pártok részére pénzbeli és egyéb, az önkormányzat költségvetésében kiadást eredményező támogatás nem nyújtható.
(6) Alapítvány céljára akkor is nyújtható pénzbeli támogatás, ha a székhelye nem Balatonalmádi városban van, de az önkormányzat érdekeit szolgálja.
(7) A támogatásban részesülő szervezetek a kapott pénzeszközről éves elszámolást - a hatályos jogszabályi előírások figyelembevételével - a támogatási szerződésben meghatározott időpontig kötelesek készíteni.
(8) Egy szervezet a költségvetési évben egy alkalommal (indokolt esetben a már kapott támogatásról történt elszámolás után ismét) részesülhet támogatásban, melyről a támogatott a feladat teljesítését követően azonnal (céljellegű támogatás), működéshez adott támogatásról (általános működési támogatás) pedig a gazdasági évet követő év január 31.-éig tételesen köteles elszámolni.
(9) Az Önkormányzat által támogatott szervezetek az árubeszerzési, építési beruházási és szolgáltatás-megrendelési céllal juttatott támogatásokat kizárólag a közbeszerzési törvény szabályainak alkalmazásával használhatják fel.
VIII. fejezet
HELYI KISEBBSÉGI ÖNKORMÁNYZAT
24.§
(1) A helyi önkormányzat költségvetési rendeletébe beépült a Balatonalmádi Német Kisebbségi Önkormányzat 2009. évi költségvetése a Balatonalmádi Német Kisebbségi Önkormányzat határozata alapján 651 eFt összeggel (ebből Balatonalmádi Város Önkormányzat támogatása 80 eFt) a 12, 12/a. számú melléklet szerint.
(2) A helyi önkormányzat képviselő-testülete a helyi kisebbségi önkormányzat testülete által jóváhagyott költségvetésére vonatkozóan nem rendelkezik döntési jogosultsággal.
(3) A helyi önkormányzat a helyi kisebbségi önkormányzat költségvetési határozata törvényességéért, bevételi és kiadási előirányzata megállapításáért és teljességéért , illetve kötelezettségvállalásaiért és tartozásaiért felelősséggel nem tartozik.
IX. fejezet
A KÖLTSÉGVETÉSI ENDELETBEN FOGLALTAK VÉGREHAJTÁSA
25.§
(1) Az önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért - az 1990. évi LXV. tv. szerint - a Képviselő-testület felelős.
(2) A költségvetési rendelet végrehajtásáért, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(3) Az önkormányzat 2009. évi várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesítését – előirányzat-felhasználási ütemterv - a 11. sz. melléklet mutatja.
(4) Az önkormányzat önállóan gazdálkodó és működő költségvetési szerv (Polgármesteri Hivatal, Balatonalmádi Városgondnokság) vezetői felelősek a költségvetés végrehajtásáért. Felelősségüket nem érinti az önállóan működő költségvetési szervek vezetőinek felelősségét.
26.§
Az Önkormányzat és költségvetési szerve átmenetileg szabad pénzeszközét sem kamattal, sem kamat nélkül kölcsön nem adhatja.
Az önkormányzat szabad pénzeszközét a polgármester jogosult, egyben köteles a legkedvezőbb betétben elhelyezni a kamatbevételek növelése érdekében. A polgármester a negyedévet követő testületi ülésen köteles tájékoztatni a betételhelyezésről a Képviselő-testületet.
27.§
A polgármester a helyi önkormányzat gazdálkodásának első félévi helyzetéről 2009. szeptember 15.-ig, a III. negyedéves helyzetéről a 2010. évi költségvetési koncepció tárgyalásával egyidejűleg, legkésőbb 2009. december 15.-ig tájékoztatja a Képviselő-testületet. Az éves gazdálkodásról a polgármester zárszámadási rendelet-tervezetet terjeszt a Képviselő-testület elé, a költségvetési évet követő négy hónapon belül.
X. fejezet
VEGYES ÉS ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
28.§
(1) E rendelet a kihirdetés napján lép hatályba.
(2) Az önkormányzat Képviselő-testülete e költségvetés címrendjét a 1., 3. és a 4. sz. melléklet szerint határozza meg.
Balatonalmádi, 2009. február 26.
Keszey János Ujlakiné Dr. Pék Éva
polgármester jegyző
Záradék:
A rendeletet 2009. február 27. napján kihirdettem.
Ujlakiné Dr. Pék Éva
jegyző
Mellékletek: