9/2014. (II. 28.) Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testületi rendelet
Tárgy: Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2014. (II.28.) önkormányzati rendelete a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 2/2013. (I.31.) önkormányzati rendelet módosításáról
Balatonalmádi Város Önkormányzata Képviselő-testületének
9/2014. (II.28.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 2/2013. (I.31.) önkormányzati rendelet módosításáról
Balatonalmádi Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32.cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1.§ Balatonalmádi Város Önkormányzata Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 2/2013.(I.31.) rendelete (továbbiakban: rendelet) a következő 11/A. alcímmel és 43/A.§-al egészül ki:
„11/A. A belső ellenőrzés
„43/A. § (1) A belső ellenőrzés kialakításáról, megfelelő működtetéséről és függetlenségének biztosításáról a jegyző gondoskodik külső szolgáltató bevonásával.
(2) A belső ellenőrzést végző személy vagy szervezet tevékenységét a jegyzőnek közvetlenül alárendelve végzi, jelentéseit közvetlenül a jegyzőnek küldi meg.
(3) A feladatellátás részletes szabályait a 5. függelék tartalmazza.”
2.§ A rendelet 5. függelékkel egészül ki, mely e rendelet 1. függeléke.
3.§ A rendelet 3. melléklete 2.) Humán Bizottság 3.1. pontja helyébe a következő 2.) 3.1. pont lép:
„3.1.jóváhagyja a közművelődési, közgyűjteményi intézmény szervezeti és működési szabályzatát, az óvoda esetében gyakorolja a fenntartó egyetértési jogát a köznevelési intézmény szervezeti és működési szabályzatának azon rendelkezése tekintetében, amely mint fenntartóra többletkötelezettséget hárít.”
4.§ A rendelet 4. melléklete a következő 24. ponttal egészül ki:
„24. Dönt az államháztartáson kívüli forrás átadása és átvétele céljából kötött támogatási szerződés módosításáról, akkor, ha a módosítás nem a támogatási összegre vonatkozik.”
5.§ E rendelet 2014. március 1. napján lép hatályba.
Keszey János dr. Hoffmann Gyöngyi
polgármester jegyző
Kihirdetési záradék:
A rendeletet 2014. február 28. napján kihirdettem:
dr. Hoffmann Gyöngyi
jegyző
1. függelék a 9/2014.(II.28.) önkormányzati rendelethez
A belső ellenőrzés rendjéről:
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban Áht.), a végrehajtására kiadott 368/2011. (XII. 31.) Kormányrendelet, továbbá a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ber.) alapján Balatonalmádi Város Önkormányzata és az általa irányított költségvetési szervek és ellátott közfeladatok belső ellenőrzését külső erőforrás bevonásával látja el.
A belső ellenőrzési tevékenység független, belső ellenőri nyilvántartásba vett - s ezt évente igazoló - személy foglalkoztatását biztosító külső erőforrás (szervezet) bevonásával kerül ellátása.
A feladatellátás részletes szabályait a Balatonalmádi Város Önkormányzata Belső Ellenőrzési Kézikönyve, Balatonalmádi Közös Önkormányzati Hivatal belső ellenőrzésével kapcsolatos szabályzatai tartalmazzák.
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. Törvény alapján a jegyző köteles olyan pénzügyi irányítási és ellenőrzési rendszert működtetni, mely biztosítja a helyi önkormányzat rendelkezésére álló források szabályszerű, szabályozott, gazdaságos, hatékony és eredményes felhasználását.
Az Áht. 69.§ (2) bekezdés alapján a belső kontrollrendszer – beleértve a belső ellenőrzést – létrehozásáért, működtetéséért és fejlesztésért a költségvetési szerv vezetője felelős az államháztartásért felelős miniszter által közzétett módszertani útmutatók figyelembevételével.
A fentiek és az Áht. 70.§ (1) bekezdés alapján a belső ellenőrzés kialakításáról, megfelelő működtetéséről és függetlenségének biztosításáról a jegyző, mint a költségvetési szerv vezetője köteles gondoskodni.
A belső ellenőrzés bizonyosságot adó és tanácsadó tevékenység keretében a jogszabályoknak és a belső szabályzatoknak való megfelelést, a tervezést, gazdálkodást, és a közfeladatok ellátását vizsgálva megállapításokat és javaslatokat fogalmaz meg a költségvetési szerv vezetője részére, annak érdekében, hogy az ellenőrzött szerv működését fejlessze és eredményességét növelje.
A belső ellenőrzési tevékenység során szabályszerűségi, pénzügyi, rendszerellenőrzéseket, teljesítmény-ellenőrzéseket, illetve informatikai ellenőrzéseket kell végezni.
A belső ellenőrzés szakmai gyakorlatának nemzetközi normái szerint a belső ellenőrzési tevékenységnek értékelnie kell a vizsgált szervezet irányítását, működését és információs rendszerét fenyegető kockázatokat a pénzügyi és működési adatok megbízhatósága és zártsága, a működési folyamatok hatékonysága és eredményessége, a vagyonvédelem, a törvények, a szabályzatok, irányelvek, eljárások és szerződések betartása területén.
A központi jogszabályok, a központi jogharmonizációs és koordinációs feladatkörében a minisztérium által kiadott Módszertani Útmutatók standardizált módon meghatározzák, illetve segítik a tervezést, a tárgyévre tervezett belső ellenőrzési tevékenységet.
A belső ellenőrzés általános stratégiai célja, hogy rendszerszemléletű megközelítéssel, a kockázatkezelési, kontroll és szervezetirányítási rendszerek módszeres értékelésével, javításával hozzájáruljon az önkormányzat gazdasági programjában meghatározott célkitűzések eléréséhez.
Az ellenőrzési feladatok végrehajtásának elsődleges célja:
- Balatonalmádi Város Önkormányzata és intézményei zavartalan, szabályszerű működésének támogatása,
- az eszközökkel és forrásokkal való hatékony gazdálkodás elősegítése, vagyonvédelem.
A fenti célok elérése érdekében biztosított a belső ellenőrök függetlensége.
A belső ellenőrzés tevékenységének megszervezése négy éves időszakot magába foglaló stratégiai terv és éves ellenőrzési terv alapján történik.
A belső ellenőrzés feladattervét kockázatelemzés alapján hajtja végre.
A belső ellenőrzés fontos feladata a potenciális hibák megelőzése érdekében, hogy a megjelenő új, illetve jelentős mértékben módosuló jogszabályok értelmezéséhez, egységes végrehajtásához segítséget nyújtson, együttműködve az ellenőrzött költségvetési, illetve egyéb szervezettel.
A jogszabályokban, valamint az illetékes miniszter által kibocsátott Módszertani Útmutatóban foglaltak szerint a belső ellenőrzés hangsúlyának folyamatosan át kell helyeződnie a lényegi feladatára, a kockázatokat kezelni hivatott kontroll rendszer értékelésére. A belső ellenőrzésnek bizonyosságot kell nyújtania a szerv vezetőjének az általa kiépített és működtetett pénzügyi irányítási és kontroll rendszerek megfelelőségét illetően.
A helyi önkormányzatokra vonatkozó általános hatásköri szabályok szerint a képviselő-testület hatáskörébe tartozik az éves belső ellenőrzési terv jóváhagyása.
Az egyes ellenőrzések lefolytatásának eljárási szabályai a Ber. alapján kerülnek ellátásra.
Tekintettel arra, hogy a belső ellenőrzés külső szakértő igénybe vételével kerül ellátásra, ezért a belső ellenőrzési vezetői feladatok is általa kerülnek ellátásra.
A belső ellenőrzés függetlenségét biztosító szervezeti felépítést a Belső ellenőrzési kézikönyv tartalmazza.
A belső ellenőrzést végző szerv képviseletében eljáró belső ellenőr feladatainak maradéktalan ellátása érdekében az ellenőrzött szerv, illetve szervezeti egység
– bármely helyiségébe beléphet,
– számára akadálytalan hozzáférést kell biztosítani valamennyi irathoz, adathoz és informatikai rendszerhez,
– kérésére az ellenőrzött szerv, illetve szervezeti egység bármely dolgozója köteles szóban vagy írásban információt szolgáltatni.
A belső ellenőrzést végző szerv képviseletében eljáró belső ellenőr az ellenőrzött szervnél, illetve szervezeti egységnél
– államtitkot, szolgálati titkot, üzleti titkot tartalmazó iratokba és más dokumentumokba is betekinthet, azokról másolatot, kivonatot kérhet, illetve
– személyes adatokat kezelhet, a jogszabályokban meghatározott adat- és titokvédelmi előírások betartásával.”