9/2014. (II. 28.) Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testületi rendelet
Tárgy: Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2014. (II.28.) önkormányzati rendelete a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 2/2013. (I.31.) önkormányzati rendelet módosításáról

Balatonalmádi Város Önkormányzata Képviselő-testületének
9/2014. (II.28.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 2/2013. (I.31.) önkormányzati rendelet módosításáról
 
Balatonalmádi Város Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32.cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva   a következőket rendeli el:
 
1.§ Balatonalmádi Város Önkormányzata Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 2/2013.(I.31.) rendelete (továbbiakban: rendelet) a következő 11/A.  alcímmel és 43/A.§-al egészül ki: 
„11/A. A belső ellenőrzés
 
43/A. § (1) A belső ellenőrzés kialakításáról, megfelelő működtetéséről és függetlenségének biztosításáról a jegyző gondoskodik külső szolgáltató bevonásával.
 
(2) A belső ellenőrzést végző személy vagy szervezet tevékenységét a jegyzőnek   közvetlenül alárendelve végzi, jelentéseit közvetlenül a jegyzőnek küldi meg.
(3) A feladatellátás részletes szabályait a 5. függelék tartalmazza.”
  
2.§  A rendelet 5. függelékkel egészül ki, mely e rendelet 1. függeléke.
  
3.§ A rendelet 3. melléklete 2.) Humán Bizottság 3.1. pontja helyébe a következő 2.) 3.1. pont lép:
 
„3.1.jóváhagyja a közművelődési, közgyűjteményi intézmény szervezeti és működési szabályzatát, az óvoda esetében gyakorolja a fenntartó egyetértési jogát a köznevelési intézmény szervezeti és működési szabályzatának azon rendelkezése tekintetében, amely mint fenntartóra  többletkötelezettséget hárít.”
 
4.§ A rendelet 4. melléklete a következő 24. ponttal egészül ki:
 
„24. Dönt az  államháztartáson kívüli forrás átadása és átvétele céljából kötött támogatási szerződés módosításáról, akkor, ha a  módosítás nem a támogatási összegre vonatkozik.”
           
5.§ E rendelet 2014. március 1. napján lép hatályba.
 
 
Keszey János                                                         dr. Hoffmann Gyöngyi
polgármester                                                                        jegyző
 
                  
 Kihirdetési záradék:
A rendeletet 2014. február 28. napján  kihirdettem:            
                                                                         dr. Hoffmann Gyöngyi
                                                                                                                 jegyző      
                                   
1. függelék a 9/2014.(II.28.) önkormányzati rendelethez
 
A belső ellenőrzés rendjéről:
 
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban Áht.), a végrehajtására kiadott 368/2011. (XII. 31.) Kormányrendelet, továbbá a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ber.) alapján Balatonalmádi Város  Önkormányzata és az általa irányított költségvetési szervek és ellátott közfeladatok belső ellenőrzését külső erőforrás bevonásával látja el.
 
A belső ellenőrzési tevékenység független, belső ellenőri nyilvántartásba vett - s ezt évente igazoló - személy foglalkoztatását biztosító külső erőforrás (szervezet) bevonásával kerül ellátása.
 
A feladatellátás részletes szabályait a Balatonalmádi Város Önkormányzata Belső Ellenőrzési Kézikönyve, Balatonalmádi Közös Önkormányzati Hivatal belső ellenőrzésével kapcsolatos szabályzatai  tartalmazzák.
 
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. Törvény alapján a jegyző köteles olyan pénzügyi irányítási és ellenőrzési rendszert működtetni, mely biztosítja a helyi önkormányzat rendelkezésére álló források szabályszerű, szabályozott, gazdaságos, hatékony és eredményes felhasználását.
Az Áht. 69.§ (2) bekezdés alapján a belső kontrollrendszer – beleértve a belső ellenőrzést – létrehozásáért, működtetéséért és fejlesztésért a költségvetési szerv vezetője felelős az államháztartásért felelős miniszter által közzétett módszertani útmutatók figyelembevételével.
A fentiek és az Áht. 70.§ (1) bekezdés alapján a belső ellenőrzés kialakításáról, megfelelő működtetéséről és függetlenségének biztosításáról a jegyző, mint a költségvetési szerv vezetője köteles gondoskodni.
A belső ellenőrzés bizonyosságot adó és tanácsadó tevékenység keretében a jogszabályoknak és a belső szabályzatoknak való megfelelést, a tervezést, gazdálkodást, és a közfeladatok ellátását vizsgálva megállapításokat és javaslatokat fogalmaz meg a költségvetési szerv vezetője részére, annak érdekében, hogy az ellenőrzött szerv működését fejlessze és eredményességét növelje.
A belső ellenőrzési tevékenység során szabályszerűségi, pénzügyi, rendszerellenőrzéseket, teljesítmény-ellenőrzéseket, illetve informatikai ellenőrzéseket kell végezni.
 
A belső ellenőrzés szakmai gyakorlatának nemzetközi normái szerint a belső ellenőrzési tevékenységnek értékelnie kell a vizsgált szervezet irányítását, működését és információs rendszerét fenyegető kockázatokat a pénzügyi és működési adatok megbízhatósága és zártsága, a működési folyamatok hatékonysága és eredményessége, a vagyonvédelem, a törvények, a szabályzatok, irányelvek, eljárások és szerződések betartása területén.
A központi jogszabályok, a központi jogharmonizációs és koordinációs feladatkörében a minisztérium által kiadott Módszertani Útmutatók standardizált módon meghatározzák, illetve segítik a tervezést, a tárgyévre tervezett belső ellenőrzési tevékenységet.
A belső ellenőrzés általános stratégiai célja, hogy rendszerszemléletű megközelítéssel, a kockázatkezelési, kontroll és szervezetirányítási rendszerek módszeres értékelésével, javításával hozzájáruljon az önkormányzat gazdasági programjában meghatározott célkitűzések eléréséhez.
 
Az ellenőrzési feladatok végrehajtásának elsődleges célja:
- Balatonalmádi Város Önkormányzata és intézményei zavartalan, szabályszerű működésének támogatása,
- az eszközökkel és forrásokkal való hatékony gazdálkodás elősegítése, vagyonvédelem.
 
A fenti célok elérése érdekében biztosított a belső ellenőrök függetlensége.
 
A belső ellenőrzés tevékenységének megszervezése négy éves időszakot magába foglaló stratégiai terv és éves ellenőrzési terv alapján történik.
A belső ellenőrzés feladattervét kockázatelemzés alapján hajtja végre.
 
A belső ellenőrzés fontos feladata a potenciális hibák megelőzése érdekében, hogy a megjelenő új, illetve jelentős mértékben módosuló jogszabályok értelmezéséhez, egységes végrehajtásához segítséget nyújtson, együttműködve az ellenőrzött költségvetési, illetve egyéb szervezettel.
A jogszabályokban, valamint az illetékes miniszter által kibocsátott Módszertani Útmutatóban foglaltak szerint a belső ellenőrzés hangsúlyának folyamatosan át kell helyeződnie a lényegi feladatára, a kockázatokat kezelni hivatott kontroll rendszer értékelésére. A belső ellenőrzésnek bizonyosságot kell nyújtania a szerv vezetőjének az általa kiépített és működtetett pénzügyi irányítási és kontroll rendszerek megfelelőségét illetően.
 
A helyi önkormányzatokra vonatkozó általános hatásköri szabályok szerint a képviselő-testület hatáskörébe tartozik az éves belső ellenőrzési terv jóváhagyása.
 
Az egyes ellenőrzések lefolytatásának eljárási szabályai a Ber. alapján kerülnek ellátásra.
 
Tekintettel arra, hogy a belső ellenőrzés külső szakértő igénybe vételével kerül ellátásra, ezért a belső ellenőrzési vezetői feladatok is általa kerülnek ellátásra.
 
A belső ellenőrzés függetlenségét biztosító szervezeti felépítést a Belső ellenőrzési kézikönyv tartalmazza.
 
A belső ellenőrzést végző szerv képviseletében eljáró belső ellenőr feladatainak maradéktalan ellátása érdekében az ellenőrzött szerv, illetve szervezeti egység
        bármely helyiségébe beléphet,
        számára akadálytalan hozzáférést kell biztosítani valamennyi irathoz, adathoz és informatikai rendszerhez,
        kérésére az ellenőrzött szerv, illetve szervezeti egység bármely dolgozója köteles szóban vagy írásban információt szolgáltatni.
 
A belső ellenőrzést végző szerv képviseletében eljáró belső ellenőr az ellenőrzött szervnél, illetve szervezeti egységnél
        államtitkot, szolgálati titkot, üzleti titkot tartalmazó iratokba és más dokumentumokba is betekinthet, azokról másolatot, kivonatot kérhet, illetve
        személyes adatokat kezelhet, a jogszabályokban meghatározott adat- és titokvédelmi előírások betartásával.”

« Vissza
Vissza a főmenübe