5. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2012. május 30-i ülésére

Tárgy:   Javaslat Balatonalmádi Város Önkormányzat 2011. évi pénzmaradványának felosztására
Készítette:   Regenyéné Király Andrea osztályvezető
Előterjesztő:   Keszey János polgármester
Véleményező bizottság:   Humán Bizottság, Pénzügyi és Gazdasági Bizottság

 

Tisztelt Képviselő-testület!
 
A Képviselő-testület 2012. április 26-i ülésén megtárgyalta és elfogadta Balatonalmádi Város Önkormányzat 2011. évi költségvetési tervének végrehajtását és megállapította a 2011. évi pénzmaradvány összegét.
A Balatonalmádi Város Önkormányzat 2011. évi helyesbített tárgyévi pénzmaradványa 383.242 e/Ft volt (előző évben 670.831 e/Ft).
A 2011. évi pénzmaradvány alakulása az előző évihez képest az önkormányzat „mozgásterének”, lehetőségeinek szűkülését jelenti.
A megelőző évek költségvetési pénzmaradványa 147.790 e/Ft volt (1.számú melléklet szerint)
 
Az önkormányzat helyesbített pénzmaradványát módosítja a 3.378 e/Ft költségvetési kiutalatlan támogatás és a 123 e/Ft költségvetés felé történő befizetési kötelezettség, így a 2011. évi módosított pénzmaradvány összege 386.497 e/Ft (az előző évek pénzmaradványa nélkül).
Az önkormányzat pénzmaradványát módosító állami támogatás változását főként az alábbi tényezők eredményezték.
 
Pénzmaradványt módosító jelentősebb tételek:
-          üdülőhelyi feladatokra igénybe állami hozzájárulás összegét csökkenti a 363.561 Ft visszafizetési kötelezettség, mivel az üdülőhelyi feladatokra befizetett adó 242.374 Ft-tal kevesebb volt, mint a már előzőleg, a 2011. októberi állami támogatás lemondásánál 44.000.000 Ft-ra csökkentett mutatószám,
-          az óvodai nevelési feladatokra igénybe nem vett 1.175.000 Ft állami hozzájárulás (az ellátotti tényleges létszám 2011. december 31-én 19 fővel több volt, mint a normatív támogatás alapjául szolgáló mutató),
-          az alapfokú művészetoktatásra járó 391.667 e/Ft járó többlettámogatás, mivel a zeneiskolai létszám 2011 év utolsó négy hónapjában 10 fő-vel emelkedett,
-          a szociális étkeztetés feladatra igénybe nem vett 110.720 Ft állami hozzájárulás (az ellátotti tényleges létszám 2 fővel több volt a szociális intézménynél, mint a normatív támogatás alapjául szolgáló mutató),
-          a házi segítségnyújtás feladatra igénybe nem vett 332.160 Ft állami hozzájárulás (az ellátotti tényleges létszám 2 fővel több volt, mint a normatív támogatás alapjául szolgáló mutató),
-          az időskorúak nappali intézményi ellátására igénybe nem vett 354.320 Ft állami hozzájárulás (az ellátotti tényleges létszám 4 fővel több volt az, mint a normatív támogatás alapjául szolgáló mutató),
-          iskolai oktatásra igénybe vett támogatás összegét csökkenti 78.333 Ft összegű visszafizetési kötelezettség (az iskolai oktatásban résztvevő tanulók száma kevesebb, mint a 2011. októberi állami támogatásra vonatkozó adatközlésnél jelentett létszámnál),
-          napközis foglalkoztatásra járó 391.667 Ft többlettámogatás, mivel a napközis gyermekek létszáma az elmúlt év utolsó 4 hónapjában 54 fővel több volt,
-          a sajátos nevelési igényű gyermekekre igénybe nem vett 52.267 Ft állami hozzájárulás (e jogcím mutatószáma 1 fővel emelkedett),
-          a kedvezményes gyermekétkeztetésre igénybe nem vett 1.020.000 Ft állami hozzájárulás (a kedvezményes étkeztetést 15 fővel több gyermek vette igénybe, mint a normatív támogatás alapjául szolgáló mutató),
-          a tanulók ingyenes tankönyvellátására járó 72.000 Ft többlettámogatás, mivel az erre a támogatásra jogosult tanulók száma 6 fő-vel emelkedett a támogatás alapjául szolgáló mutatószámhoz képest,
-          a SZJA mérséklés igénybevételével kapcsolatosan önkormányzatunk részére 80.208 Ft fizetendő támogatása keletkezett a 2011. évre vonatkozóan, mivel a jövedelemkülönbség mérséklés határa esetünkben növekedett,
-          a központosított előirányzatok év végi elszámolását követően a 2011. évi bérkompenzációra 3 e/Ft, a kötött felhasználású támogatások elszámolását követően a pedagógus továbbképzésre vonatkozóan 120 e/Ft befizetési kötelezettsége keletkezett önkormányzatunknak.
 
 
A felhasználható pénzmaradvány összegénél figyelembe vételre kerül az előző években képzett tartalék maradványa is (147.790 e/Ft).
 
Az 534.287 e/Ft összegű (előző évben 836.882 e/Ft) pénzmaradvány fedezetet nyújt: 
 
- a kötött felhasználású maradványok teljesítésére (1., 1/a, 1/b .sz. melléklet),
- a 2012. évi költségvetésben finanszírozási bevételként szerepeltetett 320.332 e/Ft összegű pénzmaradvány igénybevételére,
- a 2011. évről áthúzódó költségvetési szervek és szakfeladatok – kötelezettséggel terhelt - működési célú kiadásaira (2. sz. melléklet),
- működési és felhalmozási célú tartalékok visszapótlására (3.sz. melléklet),
- a 2011-2012. évben hozott testületi döntések kiadásaira (3.sz. melléklet),
- egyéb kiadásokra (3.sz. melléklet).
 
A 2012. évi költségvetés pénzmaradvány igénybevételeként 320.332 e/Ft összeggel számolt az alábbiak szerint:
 
- az Együtt-Egymásért Közalapítvány számára szociálisan rászorulók tűzifa vásárlása, közüzemi számláinak kiegyenlítése, élelmezési célú kiadásaik támogatására nyújtandó 140 e/Ft összegű támogatás (2011. évben fel nem használt összeg),
- a Turisztikai Egyesület számára TDM pályázat önrészének biztosítása céljából átadásra kerülő 5.850 e/Ft támogatás (2011. évben fel nem használt összeg),
- az elnyert EU-S támogatással megvalósuló projektek előző évről áthúzódó 840 e/Ft összegű működési célú kiadásaira,
- az elnyert EU-S támogatással megvalósuló projektek előző évről áthúzódó 60.139 e/Ft összegű felhalmozási célú kiadásira,
- a 2011. évről áthúzódó felhalmozási célú kiadások (nem EU-s elnyert támogatással megvalósuló projektek) összesen 113.423 e/Ft összegű beruházási és felújítási kiadásaira,
- a Liszt Ferenc u. lakás felújítására 5.000 e/Ft,
- a katolikus templom tetőfelújítására nyújtandó 6.000 e/Ft összegű - 2011. évben fel nem használt -támogatására,
- a MÁV részére felhalmozásra átadott 2.000 e/Ft összegű támogatás (2011. évben fel nem használt támogatás),
- haszonbérlők részére 546 e/Ft összegű térítés (2011. évben nem teljesült kiadás),
- Balatoni Korona Zrt -nél történő 2.500 e/Ft összegű törzstőke II. részletének befizetése,
- Kelet-Balatoni Kistérség Többcélú Társulása részére kerékpárút kiadásaihoz történő 23 e/Ft összegű kiadás átadása,
- a 2012. évi költségvetési koncepcióban szerepeltetett „ hiány” összegére.
  
Az önkormányzatnak 2011. december 31-i fordulónapra vonatkozóan forgatási célú értékpapírja nem volt.
 
Az intézmények, valamint a szakfeladatok 2011. évi működési célú pénzmaradványát a 2. sz. mellékletben mutatjuk be.
A kimutatásban szerepel az intézmények, valamint a - 2011. évben még a Polgármesteri Hivatalhoz tartozó - szakfeladatok számított pénzmaradványának összege (3. oszlop), az elvonások után kialakult módosított pénzmaradványa (6. oszlop). Az intézmények (az önállóan gazdálkodó és működő intézmények, valamint az önállóan működő intézmények) és a szakfeladatok módosított pénzmaradványa 30.479 e/Ft.
A módosított pénzmaradvány összeget kiemelt előirányzati bontásban mutatjuk be.
A kötelezettséggel terhelt pénzmaradvány tartalmazza a 2011. december hónapban kifizetett személyi jellegű kiadásokat, melyek könyvelése (terhelése) 2012. január hónapban történt (jutalom, megbízási díj, egyéb személyi jellegű kifizetés és járulékaik), valamint a szállítói kötelezettségeket és egyéb dologi kiadásokat, amelyekre 2011. évben kötelezettségvállalás történt, de a kifizetés áthúzódott 2012. évre.
 
A Képviselő-testület a 72/2012. (IV.26). Öh. alapján úgy döntött, hogy az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek számára a működési célú előirányzatokra vonatkozóan csak a kötelezettséggel terhelt összegeket pótolja vissza.
A döntés alapján a költségvetési szervek számára csak a kötelezettséggel terhelt  pénzmaradvány kerül visszapótlásra (több éves gyakorlatnak megfelelően).
 
2011-2012. évi testületi döntések:
 
2011-2012. években több olyan testületi döntés született, melyek kiadásainak fedezetéül a 2011. évi pénzmaradvány került meghatározásra. Az alábbi döntések tételes, számszerűsített kimutatását - kiemelt előirányzatonként – az előterjesztés 3. számú melléklete tartalmazza:
 
- A 398/2011. (XII.15.) Öh alapján Balatonalmádi Város Önkormányzata támogatja, hogy a Mogyoró úti óvodában 2012. szeptember 1-jétől új, kis létszámú óvodai csoport induljon, amennyiben a 2011. évi pénzmaradvány felosztásánál a működés 2012. évi költségei megteremthetők.
 
- A 25/2012. (II.23) Öh alapján Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2011. évi pénzmaradvány felosztásánál elsődlegesen veszi figyelembe új, kis létszámú óvodai csoport indítását a Mogyoró úti óvodában.
 
- Az 50/2012. (III.29.) Öh alapján Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete - férőhely hiány miatt - 2012/2013-as nevelési évtől (2012. szeptember 1.) a Mogyoró úti Óvodában + 1 óvodai csoport indítását maximum 15 fővel engedélyezi. A csoportszoba kialakítására és a csoport működtetésére a 2012-es évre 2012. szeptember 1-től december 31-ig a 2011. évi pénzmaradvány terhére 6.193.000,-Ft-ot biztosít.
 
- A 30/2012. (II.23.) Öh alapján Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az „Együtt-Egymásért” Nyílt Közalapítványt 200.000 Ft támogatásban részesíti a 2011. évi költségvetés pénzmaradványa terhére a szociálisan rászorultak részére tűzifa vásárlására, élelmezési célú kiadásaik, közüzemi díjaik kiegyenlítésének támogatására.
 
- A 90/2012. (V.03) Öh alapján Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Balatonalmádi, Neptun utca 23/A, 23/B, 25-27. szám alatti, 1603/2, 1607 és 1608/2 hrsz-ú ingatlan együttes (volt Neptun strand) önkormányzati fenntartására, üzemeltetésére vonatkozó bérleti szerződés tervezetet a javasolt módosítások figyelembevételével elfogadja.  
A 254 000 Ft összegű bérleti díj és az üzemeltetéssel kapcsolatban felmerülő bruttó 530.000 Ft összegű költségek fedezetét a 2011. évi pénzmaradvány terhére biztosítja.
 
- 104/2012.(V.15) Öh alapján Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Közép-Dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség a 335/2012. ügyszámú, 25063/12 iktatószámú határozata és a 1069/2012. ügyszámú, 25551/12. iktatószámú határozata elleni fellebbezés kiegészítésével és az önkormányzat Felügyelőség/ Főfelügyelőség előtti képviseletével megbízza a Smid és Reichert Ügyvédi Irodát szerződés alapján maximum bruttó 2.794 e/Ft-ért a 2011. évi pénzmaradvány terhére
 
2005. évi testületi döntés:
 
A 244/2005.(IX.29.) Öh. alapján Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testülete a „Balatonalmádi szennyvízcsatorna-hálózat bővítés” tárgyú beruházás megvalósításához
29.000 e/Ft, azaz - Huszonkilencmillió - forint összegű saját forrást biztosít az alábbiak szerint:
            2012. évben      5.000 e/Ft
            2013. évben     20.000 e/Ft
            2014. évben      4.000 e/Ft.
 
A 2010. évi pénzmaradvány felosztására hozott 133/2011.(V.26.) Öh-a már tartalmazta, - a szennyvízcsatorna-hálózat bővítésével összefüggően - vállalt 29.000 e/Ft összegű saját forrás biztosítására tett kötelezettségből 20.000 e/Ft összegű céltartalék képzését. 
 
Céltartalékok:
 
A 3. sz. kimutatásban szerepeltetjük a működési és felhalmozási célú tartalékokat összesen 30.440 e/Ft értékben, melynek összege lényegesen alacsonyabb a múlt évinél (múlt évben 90.667 e/Ft).
Az önkormányzat 2012. évi eredeti költségvetésében nem volt lehetőségünk működési és felhalmozási célú általános tartalék képzésére. Indokoltnak tartjuk, hogy a nem várt események bekövetkezésekor rendelkezésére álljon a mellékletben szerepeltetett, javasolt 7.890 e/Ft működési célú – 7.000 e/Ft felhalmozási célú (múlt évben 9.993 e/Ft – 11.500 e/Ft volt) általános tartalék.
Az általános tartalék terhére kifizetés csak rendkívüli indokolt esetekben, képviselő-testületi döntést követően jelentkezhet.
 
A felhalmozási célú céltartalékok között szerepelnek azon tételek, amelyek visszapótlása, illetve képzése ajánlott.
 
A felhalmozási célú tartalékok visszapótlását, képzését indokolja a folyamatban lévő EU-s pályázatok lebonyolítása, elszámolása és az önkormányzati beruházási-felújítási igények nagysága (EU-s pályázatok kiadásai, pályázati önrész, akadály-mentesítés, intézményi felújítási tartalék).
 
Felhalmozási célú kiadások és a hitel visszapótlása:
 
A 2010. évet megelőző években a felhalmozási célú kiadások (beruházások, felújítások, egyéb felhalmozási célú kiadások) előző évi előirányzat maradványát a pénzmaradvány felosztásakor pótoltuk vissza. Ezzel a gyakorlattal szakítva, 2010. évtől már a tárgyévi költségvetés eredeti előirányzatai között tervezzük a felhalmozási célú kiadási előirányzatok előző évi maradványát.  A 2012. évi költségvetés tervezésekor is ezt a gyakorlatot folytattuk.
 
A beruházási kiadások között kiadások szerepeltetésére nem volt lehetőségünk.
 
Az önkormányzat 2011. évi költségvetésében 117.283 e/Ft (2009. ében 85.801 e/Ft, 2010. évben 99.316 e/Ft) fejlesztési célú hitel került tervezésre, amely teljes egésze a 2010. évi pénzmaradvány terhére került visszapótlásra. A 2012. évi jogszabályi változások a 2012. évi költségvetés bevételei és kiadásai között mutatkozó hiány hitelként történő tervezését nem tették lehetővé, ezért 2012. évben a költségvetésben mutatkozó hiány pénzmaradvány igénybevételeként került tervezésre.
 
Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv (Balatonalmádi Városgondnokág és intézményei) 2011. évi helyesbített pénzmaradványának és a Képviselő testület által - a mellékelt 2. számú melléklet alapján - engedélyezett 2011. évi pénzmaradvány felhasználás előirányzatainak különbözetének rendezésére a 2012. évi költségvetési rendelet júniusi módosítása során kerül sor.
 
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy a 2011. évi pénzmaradvány felosztását megtárgyalni, s az előterjesztésben foglaltak szerint dönteni szíveskedjen.
  
Balatonalmádi, 2012. május 16.
    
                                                                                                            Keszey János
                                                                                                              polgármester

 


Döntéshozói vélemények

Humán Bizottság  

 

65/2012. (V. 22.) HB határozat:
  
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Humán Bizottsága az alábbi döntés meghozatalát javasolja a Képviselő-testületnek:
 
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testülete
 
A 2012. évi költségvetés bevételi előirányzatát 2.587.540 e/Ft-ra,
                             - ebből : költségvetési bevétel: 2.053.253 e/Ft
                                          finanszírozási bevétel:    534.287 e/Ft
 
                                          kiadási előirányzatát 2.587.540 e/Ft-ra emeli.
                           - ebből : költségvetési kiadás: 2.572.540 e/Ft
                                           finanszírozási kiadás:   15.000 e/Ft
  
Ezzel egyidejűleg a bevételi előirányzat terhére az 1., 1/a., l/b., 2. és a 3. számú mellékletben felsorolt feladatokra az ott megjelölt összegben kiadási előirányzatot biztosít.
 
Utasítja a Polgármestert, hogy a 2012. évi költségvetési rendelet módosításakor az előirányzat változásokat szerepeltesse.
  
Felelős:               Keszey János polgármester
Hivatali felelős: Regenyéné Király Andrea osztályvezető
Határidő:              azonnal, ill. a 2012. évi költségvetési rendelet következő módosítása        
 

 

 
Pénzügyi és Gazdasági Bizottság  

 

109/2012. (V.22.) PGB határozat
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága az alábbi döntés meghozatalát javasolja a Képviselő-testületnek:
 
„Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete
 
a 2012. évi költségvetés bevételi előirányzatát    2.587.540 e/Ft-ra,
                            - ebből : költségvetési bevétel:   2.053.253 e/Ft
                                          finanszirozási bevétel:       534.287 e/Ft
 
                                       kiadási előirányzatát          2.587.540 e/Ft-ra emeli.
                           - ebből : költségvetési kiadás:     2.572.540 e/Ft
                                           finanszirozási kiadás:        15.000 e/Ft
  
Ezzel egyidejűleg a bevételi előirányzat terhére az 1., 1/a., l/b., 2. és a 3. számú mellékletben felsorolt feladatokra az ott megjelölt összegben kiadási előirányzatot biztosít.
 
Utasítja a Polgármestert, hogy a 2012. évi költségvetési rendelet módosításakor az előirányzat változásokat szerepeltesse.
 
Felelős:               Keszey János polgármester
Hivatali felelős: Regenyéné Király Andrea osztályvezető
Határidő:             azonnal, ill. a 2012. évi költségvetési rendelet következő módosítása”
 

 

 
Döntési javaslat

"A pénzmaradvány felosztása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Határozati javaslat
......./2012.(V.30.). Öh.
 
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete
 
a 2012. évi költségvetés bevételi előirányzatát  2.587.540 e/Ft-ra,
                            - ebből : költségvetési bevétel:   2.053.253 e/Ft
                                          finanszirozási bevétel:       534.287 e/Ft
 
                                       kiadási előirányzatát      2.587.540 e/Ft-ra emeli.
                           - ebből : költségvetési kiadás:   2.572.540 e/Ft
                                           finanszirozási kiadás:       15.000 e/Ft
  
Ezzel egyidejűleg a bevételi előirányzat terhére az 1., 1/a., l/b., 2. és a 3. számú mellékletben felsorolt feladatokra az ott megjelölt összegben kiadási előirányzatot biztosít.
 
Utasítja a Polgármestert, hogy a 2012. évi költségvetési rendelet módosításakor az előirányzat változásokat szerepeltesse.
 
Felelős:               Keszey János polgármester
Hivatali felelős: Regenyéné Király Andrea osztályvezető
Határidő:              azonnal, ill. a 2012. évi költségvetési rendelet következő módosítása        

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe