4. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2012. augusztus 30-i ülésére
2012. augusztus 30-i ülésére
Tárgy: | Tájékoztató Balatonalmádi Város Önkormányzat költségvetésének 2012. I. félévi teljesítéséről | |
Készítette: | Regenyéné Király Andrea osztályvezető, Szlovik Józsefné önkormányzati intézmény gazdasági vezető | |
Előterjesztő: | Keszey János polgármester | |
Véleményező bizottság: | Pénzügyi és Gazdasági Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (új Áht.) 87.§. (1) bekezdése szerint:
„ A polgármester a helyi önkormányzat gazdálkodásának első félévi helyzetéről szeptember 15-éig, háromnegyed éves helyzetéről a költségvetési koncepció ismertetésekor írásban tájékoztatja a képviselő-testületet. A tájékoztatás tartalmazza a helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő előirányzatok és a költségvetési egyenleg alakulását. „
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Önkormányzat 2012. évi költségvetését a 7/2012. (II.27.) sz. Önkormányzati rendeletével fogadta el. (2.373.585 e/Ft-tal)
Az Önkormányzat 2012. évi költségvetésének módosított előirányzata 2.678.865 e/Ft.
A jelentős előirányzat növekedés a 108/2012.(V.30). Öh-tal felosztott 2011. évi pénzmaradványból, a pályázati támogatásokból és a központi intézkedések realizálásából adódik.
Az utolsó költségvetési rendeletmódosítás (23/2012.(VI.29.) Ör.) óta eltelt időszakban változás történt a következő központi és egyéb intézkedések hatására, amelyek beépültek az önkormányzat módosított előirányzatába (rendeletmódosítás nélkül átvezethető).
Bevételek
- Központosított állami támogatás:
Közművelődési érdekeltségnövelő támogatás (PKKK) +438 eFt
Könyvtári érdekeltségnövelő támogatás (PKKK) +360 eFt
Költségvetési szervnél foglalkoztatottak kompenzációja (bérkompenzáció) -14.229 eFt
- Normatív kötött felhasználású támogatás:
Egyes szociális feladatok támogatása (jöv.pótló támogatások) +1 eFt Egyéb központi támogatás:
Költségvetési szervnél foglalkoztatottak kompenzációja (bérkompenzáció) +14.230 eFt
Bevételi ei változás: +800 eFt
Kiadások
- Működési célú általános tartalék: +2 eFt
- Működési célú céltartalék:
Közművelődési érdekeltségnövelő támogatás (PKKK) +438 eFt
Könyvtári érdekeltségnövelő támogatás (PKKK) +360 eFt
Kiadási ei változás: +800 eFt
A 2012. I. félévi költségvetés végrehajtása:
Bevételi előirányzatok teljesítése (4., 5 sz. melléklet)
A költségvetési előirányzatok terhére a pénzforgalmi bevétel 916.840 e/Ft (múlt év azonos időszakaszában ez 896.206 e/Ft) volt, mely a módosított előirányzathoz képest 42,9 %-os (múlt évben is 42,9 %) teljesítést mutat.
A százalékos bevételi előirányzat teljesítése bevételi nemenként eltérő.
Az intézményi működési bevételek 34,7 %-ra (múlt évben 46,4 %) teljesültek 2012. június 30-ig.Ezen belül az intézmények bevételei eltérő teljesítést mutatnak.
A Polgármesteri Hivatal és az Önkormányzat gazdálkodási körébe tartozó szakfeladatok bevételeinek átlagos teljesülése 29,5 % (múlt évben 44,3 %).
A Polgármesteri Hivatal (igazgatási szakfeladat) működéseinek bevétele az időarányosnál magasabb bevételt mutat (61,1 %). Azigazgatási tevékenységen belüla közhatalmi bevételek (köztük az Okmányiroda 5.000 e/Ft összegű bevétele), a továbbszámlázott kiadások és a házasságkötésért fizetendő díjak kerültek tervezésre a 2012. évi költségvetésben. A közhatalmi bevételek 3.624 e/Ft összegben, míg az egyéb bevételek 1.512 e/Ft összegben realizálódtak.
A Város- és községgazdálkodási máshova nem sorolható szolgáltatásokszakfeladat bevételei (19.420 e/Ft) között szerepel a tervezett kamatbevétel 18.300 e/Ft összegű előirányzata, amely az I. félévben az átmenetileg szabad pénzeszközök lekötéséből és egyéb jogcímen összesen
15.964 e/Ft (múlt év azonos időszakában 21.286 e/Ft volt) összegben realizálódott.
Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok szakfeladat működési bevétele teljesítést nem mutat. A nem realizálódó teljesítés magyarázatát a következő tény indokolja. A tervezett ingatlanértékesítések (nem fordított ÁFA-s) után jelentkező, vevő által fizetendő ÁFA összege, 13.608 e/Ft e szakfeladat működési bevételei között került tervezésre a 2012. évi költségvetésben. A 2012. évre tervezett ingatlanértékesítések (összesen nettó 145.160 e/Ft) közül csupán a Verseny u. 1. sz. alatt ingatlan vételárának I. részlete, a nettó 59.480 e/Ft realizálódott az I. félévben, mely az ÁFA törvény szerint fordított adózásúnak minősül.
Ezzel egyidejűleg az érintett szakfeladat dologi kiadási előirányzatának teljesítése is alacsony értéket mutat, mivel az adóhatóság felé történő ingatlanértékesítés utáni ÁFA befizetési kötelezettség a II. félévben nem jelentkezett.
A szabadidős park, fürdő és strandszolgáltatás szakfeladat működési bevételeinek teljesülése alacsony teljesítést mutat (23,1 %), mivel a strandi jegy-árbevételek, bérleti díjak és továbbszámlázott közüzemi díjak bevételei a tevékenység szezonalítása miatt főként július és augusztus hónapban jelentkeznek. Megjegyzendő, hogy a strandjegy-árbevétel a tervezett nettó 101.794 e/Ft-tal szemben ténylegesen nettó 94.974 e/Ft volt 2012. augusztus 12-ig (múlt év azonos időszakában nettó 66.552 e/Ft volt).
A Balatonalmádi Városgondnokság Intézmény gazdálkodási körébe tartozó intézmények működési bevétele átlagosan az időarányos teljesítésnél alacsonyabb teljesítést, 42,3 %-ot
(múlt évben 50,4 %) mutat. Az időarányosnál alacsonyabb teljesítés látható - a Györgyi Dénes Általános Iskola és a Kósa György Zeneiskola kivételével – minden intézménynél. Az intézményi működési bevételek lemaradásának oka részben az, hogy az ÁFA visszatérülések a NAV-tól - mivel minden intézmény önálló adószámmal rendelkezik - még nem érkeztek meg. Az ÁFA kiutalásra az intézmények (negyedéves ÁFA bevallók) az I. negyedévben még nem voltak jogosultak, mert az ÁFA törvény szerinti értékhatár teljesítési adataik alapján még nem teljesült. A bevétel elmaradásának másik oka a térítési díjak miatt jelentkezik, egyre több a szociálisan rászoruló, ingyenesen vagy kedvezményesen étkező gyermek.
A Balatonalmádi Városgondnokság működési bevétele 40,6 %-os teljesítést mutat.
Az intézményen belül város és községgazdálkodás szakfeladaton a piac bevétele 36,5 %-ot mutat. Az alacsony teljesítés oka, hogy a piacon a vásározók száma csökkent, főleg a szerdai vásárnapokon.
A bérbeadás bevételeinek teljesülése lakóingatlan bérbeadása esetén 32,3 %, egyéb ingatlan bérbeadásánál 42,6 %. A BALKOM Kft és a GL Design Kft-vel az üzemeltetési szerződés megkötése a folyamatos áralku miatt áthúzódott a 2 félévre. A bérlemények bérleti díjainak fizetése nem a várt ütemben halad, több esetben is fizetés-átütemezést alkalmazott az intézmény annak érdekében, hogy a bérleti jogviszony folyamatos maradjon. Az intézmény a hátralék behajtása érdekében jelentős erőfeszítéseket tesz.
Az önkormányzat sajátos működési bevételei 48,4 %-os (múlt évben 47,5 %) teljesítést mutatnak. Az önkormányzat sajátos működési bevételein belül a helyi adók teljesülése 45,5 %-os (múlt évben 43,8 %-os) teljesülést mutat. A kivetéses adók esetében - építményadó, telekadó, gépjárműadó- ahol az adót két egyenlő részletben kell megfizetni, a 2012. I. félévi teljesítés mindhárom adónem esetében 50 %-os, illetve 50 %-ot meghaladó, ami megfelel az időarányos teljesítésnek. A költségvetési év I. félévében befolyt iparűzési adó bevétel (58.045 e/Ft) nagysága magasabb, mint az előző év azonos időszakaszában befolyt adó bevétel (57.043 e/Ft), a teljesítés 44,3 %. Tapasztalati adatok alapján elmondható, hogy az iparűzési adó nagyobb hányada mindig az év második félévében realizálódik.
Az idegenforgalmi adóbevétel a nyári szezonban realizálódik, ezért e bevétel június 30.-án csupán 19,8 %-os (múlt évben 15,2 %-os) teljesítést mutat.
Az önkormányzat sajátos működési bevételekközött szereplő átengedett bevételeket (helyben maradó SZJA) a Magyar Államkincstár a nettósított finanszírozás keretében időarányosan utalja az állami költségvetésből.
Az önkormányzati költségvetés támogatása 55,9 %-os teljesítést mutat. Itt jelentkezik a normatív hozzájárulások, a normatív kötött felhasználású támogatások, a központosított támogatások és az egyéb központi támogatások finanszírozása.
A felhalmozási és tőkejellegű bevételek teljesítése a 151.038 e/Ft módosított előirányzattal szemben 60.543 e/Ft bevétel, amely az időarányosnál alacsonyabb teljesítést, 40,1 %-os teljesítést mutat.
Az ingatlanértékesítések (nettó 145.160 e/Ft került tervezésre) között jelentkezett a Verseny u. 1. sz. alatt ingatlan vételárának I. részletének, a nettó 59.480 e/Ft. A nettó 35.280 e/Ft összegű második részlet befizetésére a szerződés szerint december végén kerül sor.
A Hadak útja 4-6. szám alatti ingatlan elidegenítésére kiírt pályázat eredménytelen volt, az ingatlan elidegenítésére vonatkozó ingatlanközvetítői megbízások még érvényben vannak, de érdemi érdeklődésről nincs információnk ezért a költségvetésben tervezett nettó 48.800 eF/t + ÁFA összegű bevétellel egyelőre nem számolhatunk.
Városrendezési célú területrendezés címén nettó 1.600 e/Ft + ÁFA összegű bevételi terv szerepel az idei költségvetésben. A Képviselő-testület 163/2012. (VI.28.) Öh. számú határozata alapján előkészítés alatt áll a Balatonalmádi, Pacsirta u. 3874 hrsz-ú ingatlan, mintegy 135 m2-es nyúlványának elidegenítése nettó 135 e/Ft + ÁFA forgalmi értéken.
A pénzügyi befektetések bevételei között a költségvetési év I. félévében bevétel nem realizálódott. Információink szerint a II. félévben osztalékbevétel realizálódása várható (BAHART Zrt, Glovita Zrt).
A működési és felhalmozási célú támogatás értékű bevételek 2012.I. féléviteljesülése eltérő teljesítéseket mutat.
A működési célú bevételek teljesülése 49,4 %-os. A tervezett bevételek közül a közfoglalkoztatás támogatása, a Kelet Balaton Többcélú Kistérségi Társulás támogatásai, a Szociális Intézményfenntartó Társulás tagjainak hozzájárulásai és az EU-s pályázati támogatások nem az időarányos teljesítésnek megfelelően realizálódtak. A Kelet Balaton Többcélú Kistérségi Társulás támogatásai (szociális normatív támogatás, gyógy-testnevelés támogatása, logopédiai feladatok támogatása) 50 % alatt realizálódtak, mert a többcélú kistérségi társulás a 2012. II. negyedévi támogatást a megállapodás szerint július hónapban utalta részünkre. A nem realizálódott EU-s működési célú támogatások teljesülése a költségvetési év II. félévében várható.
A felhalmozási célú támogatások alacsony teljesüléssel, 20,9 %-kal realizálódtak.
A nem realizálódott EU-s felhalmozási célú támogatások és a többcélú kistérségi társulás mozgókönyvtári támogatásának teljesülése a II. félévben várható.
Az államháztartáson kívülről átvett pénzeszközök teljesülése a felhalmozási célú bevételeknél 24,4 %-os teljesítést mutat, míg a működési célú bevételeknél 70 %-os teljesítés történt. Az államháztartáson kívülről átvételre kerülő pénzeszközök további teljesülése a II. félévben várható.
Kiadási előirányzatok felhasználása:
Folyó (működési) kiadások: (6. sz., 7. sz. melléklet)
Az Önkormányzatnál a működési célú kiadási előirányzatok 43,4 %-kal teljesültek (2011. évben 46,2 % ).
Ezen belül kiadási nemenként történő teljesülés az alábbiak szerint alakult:
- személyi juttatás 45,5 %
- munkaadót terh. járulékok 44,9 %
- dologi kiadások 41,0 %
- társadalom - és szociálpol. juttatás 49,0 %
- működ. átad. pénzeszköz, támog.ért.kiad. 63,3 %
A személyi kiadások az önkormányzat egészére vonatkozóan átlagosan 45,5 %-kal teljesültek.
Az Önkormányzat (szakfeladatai) és a Polgármesteri Hivatal esetében a személyi kiadási előirányzat teljesülése az időarányosnál alacsonyabb. Az Önkormányzat szakfeladatai esetében átlagosan 24,5 %, míg a Polgármesteri Hivatal esetében átlagosan 45,2 % a kiadások teljesülése. A személyi kiadások a Városgondnokság Intézmény gazdálkodási körébe tartozó intézményeknél átlagosan 47,1 %-kal teljesültek.
A Balatonalmádi Városgondnokság Intézménynél (44,5 %-os teljesítés) „megtakarítás” látható, mivel a megtakarítás döntő hányada a szezonalításhoz igazodó létszámgazdálkodásból adódik, illetve a közfoglalkoztatottak létszámának feltöltése folyamatosan történik. Nem sikerült minden esetben 2012. január 1-jétől a megfelelő (szak) embert megtalálni az adott munkakörben.
A Városgondnokság gazdálkodási körébe tartozó intézményeknél a teljesülés közel időarányos. Néhány esetben megtakarítás látható, melynek magyarázata, hogy a tervezett jubileumi jutalmak, felmentési bérek kifizetése a II. félévben esedékes.
A dologi kiadások az önkormányzat egészére vonatkozóan átlagosan 41,0 %-kal teljesültek.
Az Önkormányzat szakfeladatai, valamint a költségvetési szervek működtetésének pénzügyi akadálya nem volt.
Az Önkormányzat szakfeladatai esetében átlagosan 31,6 %, míg a Polgármesteri Hivatal esetében átlagosan 46,4 % a kiadások teljesülése.
A szabadidős park, fürdő és strandszolgáltatás szakfeladat dologi kiadásainak teljesülése 21,6 % volt. Az 50 %-nál jóval alacsonyabb teljesítés a feladatellátás kiadási igényének szezonalításával magyarázható.
Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok szakfeladat dologi kiadásainak teljesülése nagyon alacsony, 0,8 %. Az alacsony teljesülés indoka az, hogy ezen a szakfeladaton került tervezésre az ingatlanértékesítések után befizetendő ÁFA összege is, és az I. félévben realizálódó fordított adózású ingatlanértékesítés után fizetendő ÁFA befizetés miatti kiadás az I. félévben nem jelentkezett. Ezzel egyidejűleg e szakfeladat működési bevétele is alacsony teljesítést mutat.
A Balatonalmádi Városgondnokság Intézmény gazdálkodási körébe tartozó intézmények dologi kiadásainak teljesülése átlagosan 45,5 %.
A Balatonalmádi Városgondnokság Intézmény dologi kiadási előirányzat teljesítése az intézmény egészére az időarányosnál alacsonyabb értéket, átlagosan 42,1 %-ot mutat, de néhány szakfeladat teljesülése az 50 %-tól jelentősen eltérő teljesítést mutat.
Az utak, hidak szakfeladat kiadása 46,6 %-os teljesítést mutat.. Jelentősen befolyásolja a II. félévi teljesítést, hogy milyen őszi-téli időjárás várható, mikor kell elkezdeni a síkossági-, és hó-eltakarítási munkálatokat.
A zöldterület kezelése (parkfenntartási ) szakfeladaton a teljesítés 43,5 %. A „megtakarítás” oka részben az, hogy a nagyobb költséget jelentő gépkarbantartási feladatokat a II. félévre tervezte az intézmény. Ősszel folytatódik a virágágyások évelőkkel történő beültetése, illetve a fák ültetése.
Az ingatlan bérbeadás szakfeladatok dologi kiadásainak teljesítése a lakóingatlanok esetében 17,9 %, illetve a nem lakóingatlanok esetében 55,4 %-os értéket mutat. A nem lakóingatlanok esetében a közüzemi díjak emelkedése, illetve a karbantartások szükségessége miatt magasabb a teljesítés.
A köztemető fenntartása szakfeladaton a kiadás teljesítése 12,7 %-ot mutat, mivel I. félév végéig nem történt meg az elszámolás a szolgáltatóval.
A víztermelés, kezelés szakfeladaton a teljesítés 69,1 %. Itt kerülnek elszámolásra az árkok, vízfolyások tisztításának, kaszálásának kiadásai. A munkák nagyobb részét már évről évre tervezetten szezon előtt, az I. félévben végezte az intézmény.
A köztisztasági szakfeladaton a teljesítés 29,2 %. Ennek elsődleges oka, hogy szolgáltatói szerződés hiányában nem került leszámlázásra a 2012. II. negyedéves közterületi szemétszállítás költsége.
A kiadások alakulásának függvényében az intézménynek lehetősége van a költségvetési év során az előirányzatok átcsoportosítására.
A Városgondnoksághoz tartozó intézmények dologi kiadásai nagyrészt időarányosan teljesültek. Az oktatási intézményeknél a kiadások teljesítése 50 % felett van, melynek részben magyarázata, hogy az oktatási intézményeknél a dologi kiadások nagyobb hányada a költségvetési év I. félévében jelentkezik. Jelentős a dologi megtakarítás a Napköziotthonos Óvodánál és a Szociális Alapszolgáltatási Központnál (SZAK). Az óvodánál a „megtakarítás” magyarázata az, hogy az új ősszel induló csoport kialakításának és működtetésének kiadásai a II. félévben jelentkeznek, a SZAK-nál pedig a rendezvények, kirándulások jelentős része szintén a II. félévben valósul meg.
A működési célú pénzeszköz átadás és támogatásértékű kiadások alakulását a 8. számú melléklet szemlélteti. A kiadások teljesülése a költségvetési év I. félévében 63,3 %-ot mutat.
Felhalmozási célú és finanszírozási kiadások: (9. sz. melléklet)
A beruházásoknál az 525.909 e/Ft-os módosított előirányzattal szemben a teljesítés 106.217 e/Ft-ot mutat. Az alacsony (20,2 %) teljesítésben jelentős szerepet játszik az önerős útépítések, a nem önerős útépítések, a csapadék-és ívóvízelvezetés kivitelezése, a városrendezési célú közterület szabályozása, a szeméttelep rekultivációja, a hivatali informatikai fejlesztések, a közvilágítás bővítése, a LEADER Kultúrpark megvalósítása, az Egészségügyi Központ építése KDOP, az Endre-Vörösmarty u. csapadékvíz-elvezetése KDOP, a Szociális Intézmények Infrastruktúra fejlesztése KDOP, a VGI telephely fejlesztése, a Wesselényi strandi büféépületek építése, ahol a kifizetések később realizálódnak majd, illetve az EU-s támogatással megvalósuló projektek támogatásra eső kiadásai csak a támogatás realizálódása után könyvelhetők végleges kiadásként (addig átfutó kiadásként szerepelnek).
A mellékletben szerepeltetett további beruházási feladatok jelentős része szintén a 2012. év II. félévében realizálódik vagy valószínűsíthetően a következő évre áthúzódik.
A felújítási kiadásoknál a 151.334 e/Ft módosított előirányzattal szemben a teljesült kiadások összege 13.835 e/Ft, ami 9,1 %-os teljesítésnek felel meg. Az alacsony teljesítésben jelentős szerepet tölt be a strandi felújítási kiadások, a Babits u. és a Posta parkoló felújítása, a Szociális Intézmények Infrastruktúra fejlesztése KDOP, a Györgyi Dénes Általános Iskola felújítása KDOP, az útfelújítások, a vízvezeték hálózat, a csatornahálózat felújítása, a Magyar - Angol Tannyelvű Gimnázium felújítása és a Liszt F. u. 30. sz. alatti ingatlan felújítása.
A felújítási feladatok jelentős hányadánál szintén a II. félévében várható a kiadások realizálódása vagy valószínűsíthetően a következő évre áthúzódik.
A támogatásértékű felhalmozási célú pénzeszközöknél a tervezett 2.664 e/Ft-os előirányzattal szemben 2.663 e/Ft összegű kifizetés történt.
Államháztartáson kívülre átadott felhalmozási célú kiadásokra 8.853 e/Ft került tervezésre, mellyel szemben kifizetés még nem történt. A pénzügyi befektetések kiadásai között jelentkezett a Balatoni Korona Zrt-re vonatkozó alapítói hozzájárulás II. részlete, a 2.500 e/Ft összegű kiadás.
A finanszírozási kiadások között került tervezésre a Beruházó Víziközmű Társulat által felvett hitel decemberben esedékes törlesztése (15.000 e/Ft) a II. félévben jelentkezik.
Összességében az Önkormányzat 2012. évi költségvetésének I. félévi kiadásainak teljesítése a testületi döntések szellemében, az intézmények és szakfeladatok részére biztosított előirányzatokon belül, többségében az előirányzatok időarányos felhasználásával történt.
A költségvetés biztonságos teljesülése érdekében további visszafogott, takarékos és hatékony költséggazdálkodást és eredményes bevétel beszedést kell végezni mind az intézményeknek, mind a hivatalnak.
Az önkormányzat vagyoni és pénzügyi, valamint pénzügyi egyensúlyi helyzete
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Állami Számvevőszék V-3129-021/2012. számú „Balatonalmádi Város Önkormányzata pénzügyi helyzetének ellenőrzéséről (43/4)” szóló jelentésében foglaltakra vonatkozó Intézkedési Tervet a 94/2012. (V.03). számú Öh alapján fogadta el.
Az Intézkedési Tervben foglaltak alapján az Önkormányzat pénzügyi egyensúlyi helyzetét mutatószámok alapján, - a folyó, a felhalmozási és finanszírozási - költségvetés adatainak elemzésével, valamint az adósságszolgálatát a Képviselő-testület részére be kell mutatni a gazdálkodás első félévi helyzetéről szóló tájékoztató keretében és a zárszámadási rendeletről szóló előterjesztésben. Továbbá be kell mutatni a gazdálkodás első félévi helyzetéről szóló tájékoztató keretében legalább három évre kitekintően a több éves kihatással járó döntésekből származó kötelezettségeket évenkénti bontásban, célok szerint. A több éves kihatással járó döntésekből származó önkormányzati kötelezettségeket a 15. számú melléklet tartalmazza.
A zárszámadáskor számított, alkalmazott statikus mutatószámokat a 2012. június 30-i mérleg fordulónapra vonatkozó adatokra vonatkozóan is bemutatjuk jelen előterjesztésben.
Megjegyzést igényel, hogy a félévi mutatószámok összehasonlíthatóságát az előző évi év-végi mutatószámokkal nehezíti az a tény, hogy nem lezárt időszakról van szó és sok torzító hatás befolyással van a mutatókra.
Az önkormányzat vagyona 2012.06.30-i állapot szerint a 2011. december 31-ei állapothoz viszonyítva 501.080 e/Ft-tal (4,1 %-kal) növekedett, melyből a befektetett eszközök volumene 18.450 e/Ft-tal, a forgóeszközök volumene pedig 482.630 e/Ft-tal növekedett.
A befektetett eszközök összetételének alakulását az alábbi táblázat szemlélteti:
Megnevezés
|
2010.12.31.
%
|
2011.12.31.
%
|
2012.06.30.
%
|
Index 2012/2011
%
|
Immateriális javak
|
0,4
|
0,3
|
0,2
|
85,6
|
Tárgyi eszközök
|
86,2
|
86,2
|
86,5
|
100,5
|
Befektetett pü.eszk.
|
1,6
|
1,5
|
1,6
|
95,6
|
Üzem.,kez.átadott eszk.
|
11,8
|
12,0
|
11,7
|
97,3
|
Összesen:
|
100,0
|
100,0
|
100,0
|
100,2
|
Az önkormányzatnál 2012. I. félévében évben növekedett a tárgyi eszközök állománya, a többi befektetett eszköz állományának értéke viszont csökkent.
Az önkormányzatnál az eszközök fedezetéül szolgáló források volumene és összetétele az alábbiak szerint alakult:
adatok e/Ft-vban
Megnevezés
|
2010. 12.31
|
2011. 12.31.
|
2012 .06.30.
|
Index 2012/2011 (%)
|
Saját tőke
|
10.520.397
|
11.401.100
|
11.893.256
|
104,3
|
Tartalékok
|
831.156
|
531.032
|
580.886
|
109,4
|
Kötelezettségek
|
852.148
|
305.756
|
264.826
|
86,6
|
Összesen:
|
12.203.701
|
12.237.888
|
12.738.968
|
104,1
|
Az önkormányzat tárgyiasult vagyonát a mérleg fordulónapján (2012.06.30) 97,9 %-ban saját források fedezik (ez az arány 0,4 százalék ponttal javult a 2011.12.31-i állapothoz viszonyítva).
Az önkormányzat vagyoni, pénzügyi helyzetének változását az alábbi mutatók is szemléltetik:
Megnevezés
|
2010. 12.31
|
2011. 12.31.
|
2012. 06.30.
|
Változás 2012/2011.
|
Befektetett eszközök
aránya (%)
|
92,3
|
94,5
|
90,9
|
-3,6
|
Forgóeszközök
aránya (%)
|
7,7
|
5,5
|
9,1
|
+3,6
|
Saját forrás aránya (%)
|
86,2
|
93,2
|
93,4
|
+0,2
|
Tőkefeszültségi
mutató (%)
|
7,5
|
2,6
|
2,1
|
-0,5
|
Eladósodás
mértéke (%)
|
5,9
|
1,5
|
1,6
|
+0,1
|
Esedékességi
aránymut. (%)
|
14,2
|
12,9
|
16,1
|
+3,2
|
Likvidítási ráta
|
7,8
|
8,1
|
27,1
|
+13,0
|
Likvidítási gyorsráta
|
6,2
|
5,5
|
11,8
|
+6,3
|
Működés bizt.arány-
mut. (%)
|
100,8
|
103,2
|
107,7
|
+4,5
|
Az önkormányzatnál a saját források aránya (tartalékok nélkül) növekedett, az eladósodás mértéke növekedett, a tőkefeszültségi mutató csökkent.
A működés biztonságának aránymutatója (saját források/befektetett eszközök) növekedett, ami azt mutatja, hogy a saját források növekedése (saját tőke + tartalékok) nagyobb mértékű, mint a befektetett eszközöké.
Növekedett a likviditási ráta (a forgóeszközök állománya növekedett, a rövid lejáratú kötelezettségek állományának viszont csökkent), valamint a likviditási gyorsráta (a pénzeszközök állományának növekedett, a rövid lejáratú kötelezettségek állománya viszont csökkent). Mindkettő mutató jónak mondható.
A kötelezettségek állománya csökkent. A kötelezettségek állományán belül a rövid lejáratú kötelezettségek állománya csökkent, a hosszú lejáratú kötelezettségek állománya viszont változatlan, mert a megszűnt Vízi-közmű Társulat által felvett hitel állomány 15.000 e/Ft összegű törlesztésére csak 2012. évben decemberében kerül sor.
A vagyoni, pénzügyi helyzet az ismertetett mutatószámok tükrében jónak mondható. Az önkormányzatnak 2012. I. félévében sem voltak likviditási gondjai, az átmenetileg szabad pénzeszközeivel folytatott pénzpiaci műveletek eredményeként jelentős kamatbevételre tett szert.
A hagyományos költségvetési szerkezet helyett az Önkormányzat pénzügyi helyzetét az Állami Számvevőszék által is alkalmazott CLF módszerrel mutatjuk be, amelyben jobban elkülönülnek a vagyonnal kapcsolatos bevételek és kiadások az önkormányzati feladatokkal kapcsolatos közvetlen működtetési bevételektől és kiadásoktól. A módszer következetesen elkülöníti a folyó és a felhalmozási költségvetés bevételeit és kiadásait, azok költségvetési egyenlegeit. A saját folyó bevételek, valamint a saját felhalmozási bevételek nem tartalmazzák az előző évi pénzmaradványok felhasználásából származó pénzforgalom nélküli bevételeket.
adatok e/Ft-ban
Megnevezés
|
2009.12.31
|
2010.12.31
|
2011.12.31
|
2012.06.30
|
Folyó bevételek
|
1 727 298
|
1 880 844
|
1 786 717
|
790 996
|
Folyó kiadások
|
1 473 427
|
1 666 235
|
1 629 439
|
741 772
|
Működési jövedelem
|
253 871
|
214 609
|
157 278
|
49 224
|
Nettó működési jövedelem
|
233 404
|
156 534
|
136 811
|
49 224
|
(= működési jövedelem - tőketörlesztés)
|
||||
Felhalmozási bevételek
|
144 516
|
806 973
|
211 066
|
125 844
|
Felhalmozási kiadások
|
358 991
|
989 792
|
646 927
|
125 214
|
Felhalmozási költségvetés egyenlege
|
-214 475
|
-182 819
|
-435 861
|
630
|
Finanszírozási műveletek nélküli (GFS) pozíció
|
39 396
|
31 790
|
-278 583
|
49 854
|
(= működési jövedelem + felhalmozási költségvetés egyenlege)
|
||||
Finanszírozási műveletek egyenlege
|
-108 896
|
-73 152
|
-9 045
|
-3 027
|
Tárgyévi pénzügyi pozíció
|
-69 500
|
-41 362
|
-287 628
|
46 827
|
Egyéb tájékoztató adat:
|
|
|
|
|
Finanszírozásba vonható eszközök/pénzeszk. (idegen pénzeszk.nélkül)
|
785 958
|
744 602
|
456 974
|
503 801
|
A folyó költségvetés egyenlege, a működési jövedelem megmutatja, hogy az Önkormányzat éves folyó bevétele fedezetet biztosít-e a kötelező és önként vállalt feladatellátáshoz kapcsolódó éves folyó kiadására. A működési jövedelem negatív értéke pénzügyileg fenntarthatatlan helyzetet jelez.
Önkormányzatunk esetében a mutató pozitív értéke megtakarítást mutat, amely forrásul szolgál a fennálló kötelezettségeink megfizetéséhez, valamint fejlesztéseinkhez. A vizsgált években a mutató folyamatosan csökken.
A nettó működési jövedelem összegét a hiteltörlesztéssel csökkentett működési jövedelem összege mutatja. A mutató negatív értéke az egyes költségvetési években jelentkező adósságszolgálat túlzott mértékét jelzi. A nettó működési jövedelem negatív értékének felhalmozási többletből, vagy további hitelből történő finanszírozása pénzügyileg nem fenntartható gazdálkodást vetít előre. A pozitív értéket mutató nettó működési jövedelem fejlesztési kiadások fedezetét biztosíthatja. Önkormányzatunknál a mutató pozitív értéket mutat, amely egyben a folyamatosan csökkenő tendenciára is felhívja figyelmünket. A 2012. I. félévi mutató még nem tartalmazza a december hónapban jelentkező hiteltörlesztés összegét.
A felhalmozási költségvetés pozitív értéke felhalmozási többletet mutat, amely a jövőbeni fejlesztések forrását biztosíthatja. Amennyiben a folyó költségvetési hiány finanszírozása a felhalmozási többletből történik az vagyonfelélésnek tekinthető. A felhalmozási deficit által generált finanszírozási igény önmagában nem jár pénzügyi kockázattal, a pénzügyileg fenntartható beruházásokhoz kapcsolódó kötelezettségvállalás (adósságszolgálat) átlátható és szabályozott költségvetési gazdálkodással teljesíthető.
Az előző években Önkormányzatunk felhalmozási költségvetésének egyenlege folyamatosan negatív összeget mutatott, amely kiegyensúlyozott költségvetési gazdálkodás és pénzügyileg fenntartható beruházások esetén – a képződő nettó működési jövedelem és a finanszírozásban vonható eszközök nagyságára – nem járt pénzügyi egyensúlyt érintő kockázattal. A 2012. I. félévi felhalmozási költségvetés egyenlege pozitív számot mutat, mivel a költségvetésben tervezett felhalmozási célú kiadások megvalósulása a II. félévben várható. Ezzel az egyenleg negatív irányba történő elmozdulása várható.
A finanszírozási műveletek egyenlege az Önkormányzat költségvetési kiadásaihoz és bevételeihez viszonyítva alacsony összegű. A vizsgált időszakban jelentkező finanszírozási célú pénzügyi műveletek negatív értéke azt jelzi, hogy az éves költségvetések végrehajtása során nem volt szükség külső finanszírozás igénybevételére. A finanszírozási műveletek negatív egyenlegét a hiteltörlesztések, továbbá a függő, átfutó kiegyenlítő bevételek és kiadások alakulása eredményezte.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az Önkormányzat 2012. évi költségvetésének I. félévi teljesítéséről készült tájékoztatót elfogadni szíveskedjen.
Balatonalmádi, 2012. augusztus 15.
Keszey János
polgármester
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi és Gazdasági Bizottság |
179/2012. (VIII.22.) PGB határozat
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága az alábbi döntés meghozatalát javasolja a Képviselő-testületnek:
„Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete aBalatonalmádi Város Önkormányzat költségvetésének 2012. I. félévi teljesítéséről szóló tájékoztatót elfogadja.
Felelős: Keszey János polgármester
Hivatali felelős: Regenyéné Király Andrea osztályvezető
Határidő: azonnal”
|
|
"A költségvetés 2012. I. félévi teljesítése"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
Határozati javaslat
.........../2012. (VIII.30.) Öh.
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Balatonalmádi Város Önkormányzat költségvetésének 2012. I. félévi teljesítéséről szóló tájékoztatót elfogadja.
Felelős: Keszey János polgármester
Hivatali felelős: Regenyéné Király Andrea osztályvezető
Határidő: azonnal
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Mellékletek: