8. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2012. szeptember 27-i ülésére
2012. szeptember 27-i ülésére
Tárgy: | Szándéknyilatkozat a helyi köznevelési intézmények üzemeltetéséről | |
Készítette: | Kovács Piroska Rózsa aljegyző, Regenyéné Király Andrea osztályvezető | |
Előterjesztő: | Keszey János polgármester | |
Véleményező bizottság: | Humán Bizottság, Pénzügyi és Gazdasági Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
- A közoktatási ágazatot érintő jogszabályi változások
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (Nkt.) – főszabály szerinti - 2012. szeptember 1-i hatályba lépésével megkezdődött a közoktatási – köznevelési rendszer teljes, strukturális átalakítása. A törvény bevezetése többlépcsős, felmenő rendszerben történik, ehhez igazodik a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény fokozatos hatályon kívül helyezése.
Kiemelendő dátum 2013. január 1., ekkor kerülnek állami irányítás alá, állami fenntartásba – az óvoda kivételével – a köznevelés intézményei. A pedagógusok állami alkalmazottak lesznek. Az intézményvezetőt ettől az időponttól az oktatásért felelős miniszter bízza meg. A fenntartás feladatait a 2012. szeptember 1-i hatállyal létrehozott Klebelsberg Intézményfenntartó Központ és területi szervezeti egységei (megyei tankerület, [járási illetékességű] tankerület) látják el.
2013. szeptember 1-jén lépnek hatályba a tanítás rendjére, tanítási, képzési időre vonatkozó szabályok, az erkölcstanórákra illetve hittanórákra vonatkozó rendelkezések, a pedagógusok előmeneteli rendszerére, a pedagógusok munkaideje számításának új szabályaira és a garantált illetményre vonatkozó előírások.
2013. január 1-től az állam gondoskodik – az óvodai ellátás kivételével – a köznevelési alapfeladatok ellátásáról (74. § (1) bek.)
Az óvodai nevelés biztosítása (beleértve a többi gyermekkel együtt nevelhető, oktatható sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelését is) az önkormányzat kötelező feladata marad. (A 2013-as költségvetési törvénytervezet szerint kötött felhasználású támogatás illeti meg az óvodát fenntartó önkormányzatokat az óvodapedagógusok bére, járulékai, az óvodai nevelést biztosító eszközök és felszerelések beszerzéséhez, valamint a feladatellátásra szolgáló épület folyamatos működéséhez, az állam által előírt paraméterek alapján. Önkormányzatokat illető, az óvoda működtetésére vonatkozó támogatás konkrét összege még nem ismert.)
A 2013. évi költségvetési törvénytervezet mellékletéből az következtethető, hogy ugyancsak az önkormányzat feladata marad a gyermekélelmezésről való gondoskodás.
Az Nkt 2012. július 12-én elfogadott módosítása (2012. évi CXXIV. törvény) beemeli a törvénybe a működtető fogalmát. A működtető: „az a települési önkormányzat, amely a saját tulajdonát képező ingatlanban folyó állami köznevelési feladatellátáshoz kapcsolódó ingó és ingatlan vagyont üzemelteti”. Ezzel a fordulattal a köznevelési rendszer eddigi állami-önkormányzati feladatmegosztása jelentősen módosul.
2013. január 1-től Nkt. 74.§. (4) bekezdése szerint a 3000 főt meghaladó lakosságszámú települési önkormányzat gondoskodik - a szakképző iskola kivételével - az illetékességi területén lévő összes, saját tulajdonában álló, az állami intézményfenntartó központ által fenntartott köznevelési intézmény feladatainak ellátását szolgáló ingó és ingatlan vagyon működtetéséről. A működtetés keretében a települési önkormányzat - a 76. § (3) bekezdésben [taneszközök beszerzését az állam finanszírozza] foglaltak kivételével - saját forrásai terhére biztosítja a köznevelési feladat ellátásához szükséges tárgyi feltételeket, továbbá az ingó és ingatlan vagyon működtetésével összefüggő személyi feltételeket.A települési önkormányzat e kötelezettsége alól gazdasági és jövedelemtermelő képességgel összefüggő feltételek hiányában külön jogszabályban meghatározott módon mentesül.
A működtető feladata, hogy a köznevelési közfeladat-ellátás céljait szolgáló ingatlant a törvény keretei között kötött szerződésben foglalt módon és feltételekkel az ingatlan rendeltetésének megfelelő, hatályos köznevelési, tűzvédelmi, munkavédelmi és egészségügyi előírások szerint üzemeltesse, karbantartsa. A működtető köteles a működtetéssel kapcsolatos közterheket, költségeket, díjakat viselni, gondoskodni az ingatlan vagyonvédelméről. A működtető köteles ellátni minden olyan feladatot, amely ahhoz szükséges, hogy az ingatlanban a köznevelési feladatokat megfelelő színvonalon és biztonságosan láthassák el. Ennek keretében a működtető feladata különösen a köznevelési intézmények működéséhez szükséges eszközök, taneszközök, anyagok, áruk, szolgáltatások megrendelése, átadás-átvétele, raktározása, készletek pótlása. A működtető feladata működtetni, karbantartani a köznevelési intézmény alapító okiratában foglalt feladat ellátásához szükséges technikai berendezéseket, javítani, karbantartani a tulajdonában lévő taneszközöket, beszerezni a köznevelési közfeladat-ellátáshoz szükséges eszközöket.
- A köznevelési intézmény alapító okiratának az intézmény működtetését érintő módosítása vagy az ezzel összefüggő infrastruktúra-fejlesztés az állam és a működtető közötti egyedi megállapodásban foglaltak szerint történik. (76.§.(2) bek.)
- A működtető feladata a köznevelési intézmény épülete állagának megóvása, az állagmegóváson túl jelentkező rekonstrukciós, fejlesztési költségek fedezése már nem kötelessége, de ehhez az állam pályázati úton támogatást nyújthat. A taneszközök beszerzését az állam finanszírozza. A működtető az általa működtetett intézménybe járó tanulók lakóhelye szerinti önkormányzattól a működtetéshez hozzájárulást igényelhet (76.§. (3) bek.)
- A működtetés egyedi feltételeit az állami intézményfenntartó központtal kötött, az intézmény által ellátott feladatokhoz igazodó szerződésben kell megállapítani.
Az Nkt. 76. § (4) bekezdése szerint a települési önkormányzat május utolsó munkanapjáig nyilatkozhat arról, hogy a rendelkezésére álló saját és átengedett bevételek terhére a következő naptári évben kezdődő tanévtől a működtetést az államtól (képes átvállalni vagy) a működtetést nem képes vállalni.
Ettől eltérően 2012. évben (97.§ (24) bek.) a települési önkormányzatnak szeptember 30-ig ki kell nyilvánítania szándékát és 2012. október 30-ig döntenie kell arról, hogy a rendelkezésére álló saját és átengedett bevételek terhére a következő naptári évben kezdődő tanévtől (2013. szept.1.) b.) 3000 fő lakosságszám feletti település esetén a működtetést nem képes vállalni.
Azaz szándéknyilatkozatot Balatonalmádi esetében akkor kell küldeni, ha a város területén lévő, összes, saját tulajdonában álló közoktatási intézmények működtetését a következő naptári évben kezdődő tanévtől nem képes vállalni.
Amennyiben a Képviselő-testület arról nyilatkozik, hogy nem képes vállalni a fenti intézmények működtetését, a kötelezettség alól történő mentesülés iránti kérelemmel egyidejűleg a települési önkormányzatnak igazolnia kell a gazdasági és jövedelemtermelő képességének hiányát, ennek érdekében adatot kell szolgáltatnia az érintett köznevelési intézmények működtetési adatairól, továbbá a működtetéshez rendelkezésre álló bevételeiről. Amennyiben ezen adatszolgáltatás nem támasztja alá a működtetési képesség hiányát, úgy az állam a települési önkormányzatot hozzájárulás megfizetésére kötelezheti. A települési önkormányzat a hozzájárulás összegének ismeretében, annak közlésétől számított nyolc napon belül a kötelezettség alóli mentesülés iránti kérelmét visszavonhatja. (74.§ (6) bek.)
A köznevelési intézmény működtetési kötelezettsége alóli mentesülés iránti kérelem benyújtásának és elbírálásának szabályait és a döntéshez benyújtandó adatok körét a 229/2012. (VIII.28.) Korm. rendelet tartalmazza. (A kérelem elbíráláskor figyelembe veszik a) a települési önkormányzat kötelező feladataihoz kapcsolódó kiadások és bevételek egymáshoz viszonyított arányát, b) a települési önkormányzat önként vállalt feladatai kiadásainak és bevételeinek mértékét és arányát, c) az érintett köznevelési intézményre, illetve a köznevelési feladat ellátását szolgáló helyre jutó működési és felújítási kiadások és bevételek különbözetét, d) az érintett köznevelési intézmény, illetve a köznevelési feladat ellátását szolgáló hely nettó üzemeltetési kiadásai és az önkormányzati saját bevételek arányát, e) a települési önkormányzat adósságtörlesztési kötelezettségének mértékét.)
Ha a képviselő-testület úgy dönt, hogy nem képes vállalni a saját tulajdonú köznevelési intézményei működtetését, mentesülés akkor is csak 2013. szeptember 1-től kérhető.
- Balatonalmádi város változással érintett közoktatási intézményei és költségelemzésük
A változás Balatonalmádi Város Önkormányzata által jelenleg fenntartott Györgyi Dénes Általános Iskola és Logopédiai Intézet, a Vörösberényi Általános Iskola és a Kósa György Városi Zeneiskola Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, valamint a tulajdonába álló, Veszprém Megyei Intézményfenntartó Központ által államilag fenntartott Magyar – Angol Tannyelvű Gimnázium és Kollégium intézményeket érinti.
(A Napköziotthonos Óvoda fenntartása változatlanul az önkormányzat feladata és – állami támogatás mellett – költsége.)
Az új feladat-megosztásban a fenntartó állam finanszírozza – a felmenő rendszerben bevezetendő új NAT-hoz és kötelező kerettantervhez illeszkedő, (2013. szeptember 1-től) a törvényben rögzített csoportlétszámhoz szükséges és a pedagógusok új munkarendje figyelembe vételével megállapított számú – pedagógusok és pedagógus munkát segítők (pedagógiai asszisztensek, iskolatitkárok) bérét és járulékait. (Az eddigi oktatáshoz kötődő állami normatívák – az óvodára és a gyermekétkeztetésre vonatkozóak kivételével – megszűnnek.) A működtető önkormányzat – saját és átengedett bevételei terhére – biztosítja az üzemeltetés tárgyi feltételeit és a működtetéshez szükséges technikai létszám bérköltségeit. A működtetés vállalása esetén az érintett köznevelési intézmények működtetéséhez szükséges dolgozók (takarítók, karbantartók, konyhai dolgozók, stb.) munkáltatója célszerűen a Városgondnokság intézmény lehetne.
(Megjegyzendő, hogy az Nkt. 2013.szept.1-től hatályba lépő 61. § (5) bek. szerint a gazdasági, ügyviteli, műszaki, kisegítő munkakörökben ellátandó feladatoktól függően ajánlott megoldani a foglalkoztatást. Az állami fenntartású nevelési – oktatási és pedagógiai szakszolgálati intézményekben gazdasági, ügyviteli, műszaki, kisegítő munkakörökben alkalmazottak létszáma legfeljebb a pedagógusok teljes munkaidőre számított létszámának húsz százaléka lehet. Ennek ismeretében a felsorolt munkakörök létszámát felül kell vizsgálni.)
A működtetés éves – az önkormányzatra vonatkozó - várható költségeinek elemzése csak becslés szintjén, 2012-es adatokkal, a gimnázium esetén a 2011-es beszámoló adataival mutathatók be.
Az önkormányzat 2012-ben a köznevelési intézmények fenntartásához saját forrásai terhére 225 270 eFt támogatás nyújt/nyújtott (1.sz. melléklet)
A 2013-ra vonatkozó kimutatásból (2.sz. melléklet) látszik, hogy - a 2012-es év korrigált közoktatási költségvetési előirányzatát alapul véve – az új szisztéma szerint az éves közoktatási kiadás kb. 56,8 %-a, 250.840 eFt finanszírozása jut az államra, intézményi működési bevételek ill. kedvezményes étkeztetés állami támogatás 13,3%, 58.756 eFt, az önkormányzata jutó működtetés költsége (óvodával együtt) 132.034 eFt, 29,9% éves szinten.
A jelenleg fenntartott köznevelési intézményekre fordított - saját forrású - önkormányzati hozzájárulás mintegy 93 millió Ft-os csökkenése – az önkormányzati költségvetés szempontjából - önmagában azonban nem vizsgálható.
- A gimnázium működtetésének (a 2011-es valós kiadások alapján kimutatott, nagyságrendet kifejező) költsége 71 644 eFt, teljesen új, a városi költségvetésben eddig nem szereplő tétel. (4. melléklet)
- Az önkormányzat teherbíró képességének megítélését tovább nehezíti, hogy az önkormányzati finanszírozási rendszer kormány által elhatározott átalakításának konkrét részletei még nem ismertek. A költségvetési törvény tervezet eddig ismert adataiból az a következtetés vonható le, hogy mintegy 384.388 eFt-tal kevesebb állami támogatással ill. átengedett bevétellel számolhatunk 2013-ban. Ilyen mértékű feladat-elvonás nem történik a helyi rendszerben
- Elmaradó SZJA helyben maradó összege (2012. évi ei.) - 130.533 eFt
- Elmaradó jövedelemkülönbség mérséklése (2012. ébi ei.): - 130.515 eFt
- Elmaradó üdülőhelyi támogatás (2012. évi ei.): - 69.000 eFt
- Gépjárműadó 60%-ának elvonása (2012. évi ei.): - 45.000 eFt
- Pénzbeli szociális juttatások csökkenése - 9.340 eFt
- További bevételcsökkenést (és egyes feladatok esetén) a fajlagos költségek emelkedését eredményezi a KBTT 2012. december 31-i – törvény általi – megszűnése. A többcélú társulások keresztül a különböző feladatokra 2012-ben kapott kiegészítő normatív támogatás összege Balatonalmádira vonatkozóan kb. 33 000eFt volt. Ez a támogatás a logopédiai ellátást, a gyógytestnevelést, családsegítést, házi segítségnyújtást, a nappali ellátást, a gyermekjóléti alapellátást, a mozgókönyvtári ellátást, és a kötelező belső ellenőrzés feladatainak közös ellátását segítette.
- A járási rendszer kialakításával 2013. január 1-től ugyan a hatósági feladatok ellátásának egy része kikerül polgármesteri hivatal feladatai közül, ezzel kb. bruttó 31 746 946 Ft/év (12 fő bérköltsége) csökken a kiadás, de csökken az ezekre a feladatokra (okmányiroda, gyámhatóság) eddig nyújtott állami támogatás is 8.947 eFt, ill. elmarad az okmányirodai működési bevétel, 5.000 eFt.
- A járásközponti funkció miatt jelentős feladatbővülés is várható:
- a járásközponti jegyzőhöz rendelt járási illetékességű (a balatonalmádi járást 11 település alkotja, lakossága 26 057 fő) I. fokú építéshatósági feladatok ellátásához kb további 3 fő,
- a maradó hivatali feladatok ellátásához kb – a járási hivatalnak illetve a tankerületnek jogszabály szerint átadandó státusok pótlására - további 3 státusz szükséges (környezetvédelem, pénzügy, oktatás)
- további költségnövekedéssel jár a közös önkormányzati hivatal kialakítása Felsőörssel (kb. + 3 fő). A közös önkormányzati hivatal feladatainak ellátásához állami támogatás is lesz majd, de ennek mértéke nem ismert.
2011. évi CLXXXIX. törvény Magyarország helyi önkormányzatairól 84. § (4) A hivatal működési költségét az állam - az adott évi központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott mértékben, és a hivatal által ellátott feladataikkal arányban - finanszírozza, amelyet a székhelytelepülés, valamint a megye részére, e célra elkülönített számlájára folyósít.
A felsorolt feladatokban bekövetkező és az önkormányzati finanszírozást érintő változások miatt – az új önkormányzati törvény, az ágazati módosított vagy új törvények, jogszabályok alapján – a hatékonyabb ellátás érdekében célszerű felülvizsgálni e (kötelező és önként vállalt) faladatok helyi ellátásának módját és mértékét, az önkormányzat által nyújtott támogatások rendszerét.
A megalapozott döntéshez egy teljes költségvetési koncepcióra lenne szükség, de annak elkészítéséhez nem áll rendelkezésre a bevételekre és kiadásokra ill. a feladat-ellátás új struktúrájára vonatkozó elégséges, konkrét információ.
A köznevelési intézmények működtetéséről szóló nyilatkozatot együttesen, az önkormányzat illetékességi területén lévő összes, saját tulajdonában álló köznevelési intézményre lehet/kell megadni.
Tisztelt Képviselő-testület!
Kérem, az előterjesztést megvitatni, a határozati javaslatot elfogadni szíveskedjenek.
Balatonalmádi, 2012. szeptember 11.
Tisztelettel:
Keszey János
polgármester
Döntéshozói vélemények
Humán Bizottság |
119/2012. (IX. 19.) HB határozat:
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Humán Bizottsága az alábbi döntés meghozatalát javasolja a Képviselő-testületnek:
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete teljesíti anemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 74.§. (4) bekezdésében meghatározott kötelezettségét, 2013. január 1-től az illetékességi területén lévő összes, saját tulajdonában álló, az állami intézményfenntartó központ által fenntartott köznevelési intézmény feladatainak ellátását szolgáló ingó és ingatlan vagyon működtetéséről saját és átengedett bevételei terhére gondoskodik. Érintett intézmények: Györgyi Dénes Általános Iskola és Logopédiai Intézet, Vörösberényi Általános Iskola, Kósa György Városi Zeneiskola Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Magyar – Angol Tannyelvű Gimnázium és Kollégium.
Nem kezdeményezi a Nkt. 74.§ (4) bekezdése szerint működtetési kötelezettsége alól mentesítést a következő naptári évben kezdődő tanévtől.
Felelős: Keszey János polgármester
Hivatali felelős: Kovács Piroska Rózsa aljegyző
Határidő: 2012. szeptember 30. - értesítésre
|
|
Pénzügyi és Gazdasági Bizottság |
197/2012. (IX.18.) PGB határozat
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága az alábbi döntés meghozatalát javasolja a Képviselő-testületnek:
„Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete teljesíti anemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 74.§. (4) bekezdésében meghatározott kötelezettségét, 2013. január 1-jétől az illetékességi területén lévő összes, saját tulajdonában álló, az állami intézményfenntartó központ által fenntartott köznevelési intézmény feladatainak ellátását szolgáló ingó és ingatlan vagyon működtetéséről saját és átengedett bevételei terhére gondoskodik.
Érintett intézmények:
Györgyi Dénes Általános Iskola és Logopédiai Intézet
Vörösberényi Általános Iskola
Kósa György Városi Zeneiskola Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
Magyar – Angol Tannyelvű Gimnázium és Kollégium
Nem kezdeményezi a Nkt. 74.§ (4) bekezdése szerint működtetési kötelezettsége alól mentesítést a következő naptári évben kezdődő tanévtől.
Felelős: Keszey János polgármester
Hivatali felelős: Kovács Piroska Rózsa aljegyző
Határidő: értesítésre:2012. szeptember 30.”
|
|
"Szándéknyilatkozat a helyi köznevelési intézmények üzemeltetéséről"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
A/ változat
Határozati javaslat:
_____/2012.(IX.27.) Öh.
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete teljesíti a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 74.§. (4) bekezdésében meghatározott kötelezettségét, 2013. január 1-től az illetékességi területén lévő összes, saját tulajdonában álló, az állami intézményfenntartó központ által fenntartott köznevelési intézmény feladatainak ellátását szolgáló ingó és ingatlan vagyon működtetéséről saját és átengedett bevételei terhére gondoskodik. Érintett intézmények: Györgyi Dénes Általános Iskola és Logopédiai Intézet, Vörösberényi Általános Iskola, Kósa György Városi Zeneiskola Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Magyar – Angol Tannyelvű Gimnázium és Kollégium.
Nem kezdeményezi a Nkt. 74.§ (4) bekezdése szerint működtetési kötelezettsége alól mentesítést a következő naptári évben kezdődő tanévtől.
Felelős: Keszey János polgármester
Hivatali felelős: Kovács Piroska Rózsa aljegyző
Határidő: értesítésre:2012. szeptember 30.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
2. döntési javaslat
"Nemleges nyilatkozat"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
B/ változat
Határozati javaslat:
_____/2012.(IX.27.) Öh.
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Nkt. 74.§ (4) bekezdésében foglaltak alapján az Önkormányzat rendelkezésére álló saját és átengedett bevételek terhére, a saját tulajdonában álló – az állami intézményfenntartó központ által fenntartott köznevelési intézmények feladatainak ellátását szolgáló – ingó és ingatlan vagyon működtetését 2013. szeptember 1-től nem képes vállalni.
Az Nkt. 74.§ (4) bekezdése szerinti működtetés kötelezettség alóli mentesülésre irányuló kérelmet nyújt be a 229/2012./(VIII.28.) Korm. rendelet alapján.
Felhatalmazza a polgármestert a 2011. évi CXC. törvény 97. § (24) bekezdés b.) pontja szerinti szándéknyilatkozat aláírására.
Felelős: Keszey János polgármester
Hivatali felelős: Kovács Piroska Rózsa aljegyző
Határidő: értesítésre:2012. szeptember 30.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal