5. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2012. november 29-i ülésére
2012. november 29-i ülésére
Tárgy: | Tájékoztató Balatonalmádi Város Önkormányzata 2012. évi költségvetésének I-III. negyedévi teljesítéséről | |
Készítette: | Regenyéné Király Andrea osztályvezető, Szlovik Józsefné önkormányzati intézmény gazdasági vezető | |
Előterjesztő: | Keszey János polgármester | |
Véleményező bizottság: | Pénzügyi és Gazdasági Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (új Áht.) 87.§. (1) bekezdése szerint:
„ A polgármester a helyi önkormányzat gazdálkodásának első félévi helyzetéről szeptember 15-éig, háromnegyed éves helyzetéről a költségvetési koncepció ismertetésekor írásban tájékoztatja a képviselő-testületet. A tájékoztatás tartalmazza a helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenő előirányzatok és a költségvetési egyenleg alakulását. „
Az Önkormányzat 2013. évi koncepciójáról szóló előterjesztése az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 24.§.-ában foglaltak szerint 2012. november 30-ig kerül a Képviselő-testület tagjai számára benyújtásra.
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Önkormányzat 2012. évi költségvetését a 7/2012. (II.27.) sz. Önkormányzati rendeletével fogadta el. (2.373.585 eFt-tal)
Az Önkormányzat 2012. évi módosított előirányzata 2.702.048 eFt.
A jelentős előirányzat növekedés a 108/2012.(V.30). Öh-tal felosztott 2011. évi pénzmaradványból, a pályázati támogatásokból és a központi intézkedések realizálásából adódik.
A 2012. I-III. negyedévi költségvetés végrehajtása:
Bevételi előirányzatok teljesítése (4., 5. sz. melléklet)
A költségvetési előirányzatok terhére teljesült költségvetési bevétel összege 1.661.629 eFt (múlt év azonos időszakaszában 1.626.751 eFt), mely a módosított előirányzathoz (2.160.120 eFt) képest 76,9 %-os teljesítést mutat.
A százalékos bevételi előirányzat teljesítése bevételi nemenként eltérő.
Az intézményi működési bevételek 86,2 %-ra (múlt évben 87,3 %) teljesültek 2012. szeptember 30-ig.Ezen belül az intézmények bevételei csak részben mutatkoznak időarányosnak.
A Polgármesteri Hivatal és az Önkormányzat gazdálkodási körébe tartozó szakfeladatok bevételeinek átlagos teljesülése 100,5 % (múlt évben 93,4 %).
A Polgármesteri Hivatal (igazgatási szakfeladat) működéseinek bevétele az időarányosnál magasabb bevételt mutat (89,0 %). Azigazgatási tevékenységen belüla közhatalmi bevételek (köztük az Okmányiroda 5.000 eFt összegű bevétele), a továbbszámlázott kiadások és a házasságkötésért fizetendő díjak kerültek tervezésre a 2012. évi költségvetésben. A közhatalmi bevételek 5.460 eFt összegben, míg az egyéb bevételek 2.100 eFt összegben realizálódtak.
A Város- és községgazdálkodási máshova nem sorolható szolgáltatásokszakfeladat módosított bevételi előirányzata (19.619 e/Ft) között szerepel a tervezett kamatbevétel 18.300 eFt összegű előirányzata, amely az I-III. negyedévben az átmenetileg szabad pénzeszközök lekötéséből és egyéb jogcímen összesen 22.233 eFt (múlt év azonos időszakában 28.455 eFt volt) összegben realizálódott.
Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok szakfeladat működési bevétele teljesítést nem mutat. A nem realizálódó teljesítés magyarázatát a következő tény indokolja. A tervezett ingatlanértékesítések (nem fordított ÁFA-s) után jelentkező, vevő által fizetendő ÁFA összege, 13.608 eFt e szakfeladat működési bevételei között került tervezésre a 2012. évi költségvetésben. A 2012. évre tervezett ingatlanértékesítések (összesen nettó 145.160 eFt) közül csupán a Verseny u. 1. sz. alatt ingatlan vételárának I. részlete, a nettó 60.480 eFt realizálódott az I. negyedévben, mely az ÁFA törvény szerint fordított adózásúnak minősül.
Ezzel egyidejűleg az érintett szakfeladat dologi kiadási előirányzatának teljesítése is alacsony értéket mutat, mivel az adóhatóság felé történő ingatlanértékesítés utáni ÁFA befizetési kötelezettség a III. negyedévben nem jelentkezett.
A szabadidős park, fürdő és strandszolgáltatás szakfeladat működési bevétele az időarányos teljesítésnél jóval magasabb, 110,6 %-os (múlt évben 99,3 %) teljesítést mutat, mivel az idegenforgalmi szezon befejeződött és a strandok jegy-árbevételei és bérleti díjak főként július és augusztus hónapban jelentkeztek. Megjegyzést igényel, hogy a nettó strandjegy-árbevétel a nettó 101.794 eFt (múlt évben 88.932 eFt) összegű előirányzattal szemben ténylegesen nettó 124.214 eFt (múlt évben 99.193 eFt ) volt 2012. évben, ami 122,0 %-os teljesítést jelent. A bérleti díjak esetében azonban a vizsgált időszakban a tényleges bevételek összege 2,5 %-kal elmaradt az éves tervezett összegtől (előző évben 20,1 %-os elmaradás volt).
A Balatonalmádi Városgondnokság Intézmény és a gazdálkodási körébe tartozó intézmények működési bevétele átlagosan az időarányos teljesítésnél alacsonyabb teljesítést, 64,3 %-ot (múlt évben 75,7 %) mutat.
Az időarányosnál alacsonyabb teljesítés látható - a Kósa György Zeneiskola és a Pannónia Kulturális Központ és Könyvtár kivételével – minden intézménynél. Az intézményi működési bevételek lemaradásának oka részben az, hogy az ÁFA visszatérülések a NAV-tól - mivel minden intézmény önálló adószámmal rendelkezik - még nem érkeztek meg. Az ÁFA kiutalásra az intézmények (negyedéves ÁFA bevallók) a II. negyedévben még nem voltak jogosultak, mert az ÁFA törvény szerinti értékhatár teljesítési adataik alapján még nem teljesült. A bevétel elmaradásának másik oka a térítési díjak miatt jelentkezik, egyre több a szociálisan rászoruló, ingyenesen vagy kedvezményesen étkező gyermek.
Megjegyzést igényel, hogy a Pannónia Kulturális Központ és Könyvtár működési bevételének teljesülése az időarányosnál magasabb, 80,7 % teljesítést mutat (az intézménynél az előző években a tervezetthez képest bevétel elmaradást tapasztaltunk).
A Balatonalmádi Városgondnokság működési bevétele az időarányosnál alacsonyabb teljesítést, 65,5 %-os teljesítést mutat (múlt évben 76,7 %-os volt).
Az intézményen belül város és községgazdálkodás szakfeladaton a piac bevétele 76,8 %-ot mutat.
A bérbeadás bevételeinek teljesülése lakóingatlan bérbeadása esetén 51,3 %, egyéb ingatlan bérbeadásánál 65,7 %.. A bérlemények bérleti díjainak fizetése nem a várt ütemben halad, több esetben is fizetés-átütemezést alkalmazott az intézmény annak érdekében, hogy a bérleti jogviszony folyamatos maradjon. Az intézmény a hátralék behajtása érdekében jelentős erőfeszítéseket tesz. A sportlétesítmények működtetése szakfeladaton szintén az időarányosnál alacsonyabb, 48,7 %-os teljesítés látható.
Az önkormányzat sajátos működési bevételei 89,3 %-os (múlt évben 85,4 %) teljesítést mutatnak.
Az önkormányzat sajátos működési bevételein belül a helyi adók teljesülése 96,5 %-os (múlt évben 90,2 %-os), amely adónemenként kisebb eltéréseket mutat.
A jelenlegi állapot szerint év végére valamennyi adónem esetében – az idegenforgalmi adó kivételével – a tervezett bevétel teljesülni fog.
Az idegenforgalmi adó esetében a 2012. évi normatív támogatás alapjául szolgáló mutatószám, 46.000 e/Ft adóbevétel a tájékoztató írásakor már teljesült; a költségvetésbe 2012. évre tervezett 50.000 e/Ft bevétel - amennyiben az október-november hónapokra előzetes becsült vendégéjszakák után az adó befolyik - nagy valószínűséggel realizálódik év végéig.
Az önkormányzat sajátos működési bevételeiközött szereplő átengedett bevételeket (helyben maradó SZJA) a Magyar Államkincstár a nettósított finanszírozás keretében időarányosan utalja az állami költségvetésből.
Az önkormányzati költségvetés támogatása 78,5 %-os teljesítést mutat. Itt jelentkeznek a normatív hozzájárulások, a központosított támogatások, a normatív kötött felhasználású támogatások, valamint az egyéb központosított támogatások finanszírozása.
A felhalmozási és tőkejellegű bevételek teljesítése a 151.038 eFt módosított előirányzattal szemben 65.288 eFt bevétel, amely alacsony, 43,2 %-os teljesítést mutat.
A tárgyi eszközök (ingatlanok is), immateriális javak értékesítése, ÁFA visszatérülés 41,9 %-kal, 63.262 eFt-tal realizálódott.
Az ingatlanértékesítések (nettó 145.160 eFt került tervezésre) között jelentkezett a Verseny u. 1. sz. alatt ingatlan vételárának I. részletének, a nettó 60.480 eFt. A nettó 35.280 eFt összegű második részlet befizetésére a szerződés szerint december végén kerül sor.
A Hadak útja 4-6. szám alatti ingatlan elidegenítésére kiírt pályázat eredménytelen volt, az ingatlan elidegenítésére vonatkozó ingatlanközvetítői megbízások még érvényben vannak, de érdemi érdeklődésről nincs információnk ezért a költségvetésben tervezett nettó 48.800 eFt + ÁFA összegű bevétellel nem számolhatunk.
Városrendezési célú területrendezés címén nettó 1.600 eFt + ÁFA összegű bevételi terv szerepel az idei költségvetésben. A Képviselő-testület 163/2012. (VI.28.) Öh. számú határozata alapján előkészítés alatt áll a Balatonalmádi, Pacsirta u. 3874 hrsz-ú ingatlan, mintegy 135 m2-es nyúlványának elidegenítése nettó 135 eFt + ÁFA forgalmi értéken.
E soron jelentkezik 2011. évtől a felhalmozási célú (strandi) kiadások ÁFA visszatérülése, melynek az összege ez év I-III. negyedévében 2.782 eFt volt.
A pénzügyi befektetések bevételei között jelentkezett a BAHART részvények után fizetett 2.026 eFt összegű osztalék.
A működési és felhalmozási célú támogatás értékű bevételek 2012.I-III. negyedéviteljesülése eltérő teljesítéseket mutat.
A működési célú bevételek teljesülése 77,5 %-os (a 2011. évi pénzmaradvány elszámolása, a Városgondnokság alulfinanszírozás miatti elszámolás és a központi költségvetési kiegészítése nélkül 63,7 %-os). A tervezett bevételek közül a közfoglalkoztatás támogatása, a Kelet Balaton Többcélú Kistérségi Társulás támogatásai, a Szociális Intézményfenntartó Társulás tagjainak hozzájárulásai és az EU-s pályázati támogatások nem az időarányos teljesítésnek megfelelően realizálódtak. A Kelet Balaton Többcélú Kistérségi Társulás támogatásai (szociális normatív támogatás, gyógy-testnevelés támogatása) 75 % alatt realizálódtak, mert a többcélú kistérségi társulás a 2012. III. negyedévi támogatást a megállapodás szerint október hónapban utalta részünkre. A nem realizálódott EU-s működési célú támogatások teljesülése a költségvetési év IV. negyedévében, illetve a következő évben várható.
A felhalmozási célú támogatások alacsony teljesüléssel, 42,2 %-kal realizálódtak.
A nem realizálódott EU-s felhalmozási célú támogatások és a többcélú kistérségi társulás mozgókönyvtári támogatásának teljesülése a költségvetési év IV. negyedévében, illetve a következő évben várható.
Az államháztartáson kívülről átvett pénzeszközök teljesülése a felhalmozási célú bevételeknél 59,2 %-os teljesítést mutat, míg a működési célú bevételeknél 100 %-os teljesítés történt. Az államháztartáson kívülről átvétett pénzeszközök további teljesülése 2012. IV. negyedévében várható.
A kölcsönök megtérülése a tervezett 11.125 eFt-hoz képest 10.457 eFt összeggel realizálódott.
A finanszírozási bevételek között a forgatási célú értékpapírok és a függő átfutó kiegyenlítő bevételek pénzforgalma jelentkezik.
Kiadási előirányzatok felhasználása:
Folyó (működési) kiadások: (6., 7. sz.melléklet)
Az Önkormányzatnál a működési célú kiadási előirányzatok 68,4 %-kal teljesültek (2011. évben 65,2 % ).
Ezen belül kiadási nemenként történő teljesülés az alábbiak szerint alakult:
- személyi juttatás 70,3 %
- munkaadót terh. járulékok 69,5 %
- dologi kiadások 68,4 %
- társadalom - és szociálpol. juttatás 69,6 %
- működ. átad. pénzeszköz, támog.ért.kiad. 83,4 %
A személyi kiadások az önkormányzat egészére vonatkozóan átlagosan 70,3 %-kal teljesültek.
Az Önkormányzat (szakfeladatai) és a Polgármesteri Hivatal esetében a személyi kiadási előirányzat teljesülése az időarányosnál alacsonyabb. Az Önkormányzat szakfeladatai esetében átlagosan 65,3 %, míg a Polgármesteri Hivatal esetében átlagosan 69,2 % a kiadások teljesülése. A személyi kiadások a Városgondnokság Intézmény és a gazdálkodási körébe tartozó intézményeknél átlagosan 71,2 %-kal teljesültek.
A Balatonalmádi Városgondnokság Intézménynél a69,2 %-os teljesítés mellett „megtakarítás” látható, mivel a megtakarítás döntő hányada a szezonalításhoz igazodó létszámgazdálkodásból adódik, illetve a közfoglalkoztatottak létszámának feltöltése folyamatosan történik. Nem sikerült minden esetben 2012. január 1-jétől a megfelelő szakembert megtalálni az adott munkakörben.
A Városgondnokság gazdálkodási körébe tartozó intézményeknél a teljesülés közel időarányos. Néhány esetben megtakarítás látható, melynek magyarázata, hogy a tervezett jubileumi jutalmak, felmentési bérek egy részének kifizetése a IV. negyedévben esedékes.
A dologi kiadások az önkormányzat egészére vonatkozóan átlagosan 68,4 %-kal teljesültek.
Az Önkormányzat szakfeladatai, valamint a költségvetési szervek működtetésének pénzügyi akadálya nem volt.
Az Önkormányzat szakfeladatai esetében átlagosan 77,0 %, míg a Polgármesteri Hivatal esetében átlagosan 66,7 % a dologi kiadások teljesülése.
A szabadidős park, fürdő és strandszolgáltatás szakfeladat dologi kiadásainak teljesülése 89,4 % volt. A 75 %-nál jóval magasabb teljesítés a feladatellátás kiadási igényének szezonalításával magyarázható.
Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok szakfeladat dologi kiadásainak teljesülése nagyon alacsony, 1,0 %. Az alacsony teljesülés indoka az, hogy ezen a szakfeladaton került tervezésre az ingatlanértékesítések után befizetendő ÁFA összege is, és az I-III. negyedévben realizálódó fordított adózású ingatlanértékesítés után fizetendő ÁFA befizetés miatti kiadás az I-III. negyedévben nem jelentkezett. Ezzel egyidejűleg e szakfeladat működési bevétele is alacsony teljesítést mutat.
A Balatonalmádi Városgondnokság Intézmény és gazdálkodási körébe tartozó intézmények dologi kiadásainak teljesülése átlagosan 63,3 %, amely az időarányosnál alacsonyabb teljesítést mutat..
A Balatonalmádi Városgondnokság Intézmény dologi kiadási előirányzat teljesítése az intézmény egészére az időarányosnál alacsonyabb értéket, átlagosan 60,0 %-ot mutat, de néhány szakfeladat teljesülése a 75 %-tól jelentősen eltérő teljesítést mutat.
Az utak, hidak szakfeladat kiadása 54,1 %-os teljesítést mutat.. Jelentősen befolyásolja a IV. negyedéves teljesítést, hogy milyen őszi-téli időjárás várható, mikor kell elkezdeni a síkossági-, és hó-eltakarítási munkálatokat.
A zöldterület kezelése (parkfenntartási ) szakfeladaton a teljesítés 61,3 %. A „megtakarítás” oka részben az, hogy a nagyobb költséget jelentő gépkarbantartási feladatokat a IV. negyedévre tervezte az intézmény, másrészt ősszel folytatódott a virágágyások évelőkkel történő beültetése, melyekre vonatkozóan számlák kiegyenlítése októberben történt
Az ingatlan bérbeadás szakfeladatok dologi kiadásainak teljesítése a lakóingatlanok esetében 30,9 %, illetve a nem lakóingatlanok esetében 72,9 %-os értéket mutat.
A köztemető fenntartása szakfeladaton a kiadások teljesítése 32,4 %-ot mutat, mivel szeptember 30-ig nem történt meg az elszámolás a szolgáltatóval.
A víztermelés, kezelés szakfeladaton a teljesítés 90,2 %. Itt kerülnek elszámolásra az árkok, vízfolyások tisztításának, kaszálásának kiadásai. A munkák nagyobb részét már évről évre tervezetten a szezon előtt, az I. félévben végezte az intézmény.
A köztisztasági szakfeladaton a teljesítés 68,5 %. A szemétszállítás díjainak összege szeptember 30-ig nem teljes egészében került leszámlázásra. .
A kiadások alakulásának függvényében az intézménynek lehetősége van a költségvetési év során az előirányzatok átcsoportosítására.
A Balatonalmádi Városgondnoksághoz tartozó intézmények dologi kiadásai nagyrészt 75 % alatt teljesültek - a Pannónia Kulturális Központ és Könyvtár kivételével. A köznevelési intézményeknél a kiadások teljesítése az időarányosnál alacsonyabb, melynek részben magyarázata, hogy a dologi kiadások nagyobb hányada a költségvetési év I. félévében, valamint a IV. negyedévében jelentkezik. Jelentős a dologi kiadási előirányzat megtakarítás a Napköziotthonos Óvodánál és a Szociális Alapszolgáltatási Központnál (SZAK). Az óvodánál a „megtakarítás” magyarázata az, hogy az új ősszel induló csoport kialakításának és működtetésének kiadásai főként a IV. negyedévben jelentkeznek, a SZAK-nál pedig a rendezvények jelentős része szintén a IV. negyedévben valósul meg. Az intézményeknél jelentkező „megtakarítások” a várható bevételi elmaradásaik ellentételezését szolgálják.
A működési célú pénzeszköz átadás és támogatásértékű kiadások alakulását a 8. számú melléklet szemlélteti. A kiadások teljesülése a költségvetési év I-III. negyedévében 83,4 %-ot mutat (2011. évi pénzmaradvány elszámolása nélkül 78,8 %).
Felhalmozási célú kiadások: (9. sz. melléklet)
A beruházási kiadásoknál az 533.620 eFt-os módosított előirányzattal szemben a teljesítés 205.645 eFt-ot mutat.
Az alacsony (38,5 %) teljesítésben jelentős szerepet játszik az önerős útépítések, a nem önerős útépítések, a csapadék-és ívóvízelvezetés kivitelezése, a városrendezési célú közterület szabályozása, a szeméttelep rekultivációja, a hivatali informatikai fejlesztések, a LEADER Kultúrpark megvalósítása, az Egészségügyi Központ építése KDOP, az Endre-Vörösmarty u. csapadékvíz-elvezetése KDOP, a Szociális Intézmények Infrastruktúra fejlesztése KDOP, a Wesselényi strandi büféépületek építése, ahol a kifizetések később realizálódnak majd, illetve az EU-s támogatással megvalósuló projektek támogatásra eső kiadásai csak a támogatás realizálódása után könyvelhetők végleges kiadásként (addig átfutó kiadásként szerepelnek).
A mellékletben szerepeltetett további beruházási feladatok kiadásainak egy része szintén 2012. IV. negyedévében realilzálódik vagy valószínűsíthetően a következő évre áthúzódik.
A felújítási kiadásoknál a 153.478 eFt módosított előirányzattal szemben a teljesült kiadások összege 54.247 eFt, ami 35,3 %-os teljesítésnek felel meg. Az alacsony teljesítésben jelentős szerepet tölt be a strandi felújítási kiadások, a Babits u. és a Posta parkoló felújítása, a Szociális Intézmények Infrastruktúra fejlesztése KDOP, az útfelújítások, a vízvezeték hálózat, a csatornahálózat felújítása, a Magyar - Angol Tannyelvű Gimnázium felújítása és a Liszt F. u. 30. sz. alatti ingatlan felújítása.
A felújítási feladatok jelentős részénél is a IV. negyedévben, illetve 2012. évben várható a kiadások realizálódása.
A támogatásértékű felhalmozási célú pénzeszközöknél a 3.334 eFt-os módosított előirányzattal szemben 2.663 eFt összegű kifizetés történt.
Államháztartáson kívülre átadott felhalmozási célú kiadásokra 8.853 eFt került tervezésre, mellyel szemben kifizetés még nem történt.
A pénzügyi befektetések kiadásai között jelentkezett a Balatoni Korona Zrt-re vonatkozó alapítói hozzájárulás II. részlete, a 2.500 eFt összegű kiadás.
A finanszírozási kiadások között került tervezésre a Beruházó Víziközmű Társulat által felvett hitel decemberben esedékes törlesztése (15.000 eFt) a IV. negyedévben jelentkezik.
Összességében az Önkormányzat 2012. évi költségvetés I-III. negyedévi kiadásainak teljesítése a testületi döntések szellemében, az intézmények és szakfeladatok részére biztosított előirányzatokon belül, többségében az előirányzatok időarányos felhasználásával történt.
A költségvetés biztonságos teljesülése érdekében további visszafogott, takarékos és hatékony költséggazdálkodást és eredményes bevétel beszedést kell végezni mind az intézményeknek, mind a hivatalnak.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az Önkormányzat 2012. évi költségvetésének I-III. negyedévi teljesítéséről készült tájékoztatót elfogadni szíveskedjen.
Balatonalmádi, 2012. november 14.
Keszey János
Polgármester
Döntési javaslat
"A költségvetés 2012. I-III. negyedévi teljesítéséről szóló tájékoztató"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
Határozati javaslat
.........../2012. (XI.29.) Öh.
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Balatonalmádi Város Önkormányzat költségvetésének 2012. I-III. negyedévi teljesítéséről szóló tájékoztatót elfogadja.
Felelős: Keszey János polgármester
Hivatali felelős: Regenyéné Király Andrea osztályvezető
Határidő: azonnal
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Mellékletek: