6. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2012. november 29-i ülésére
2012. november 29-i ülésére
Tárgy: | Javaslat a települési szilárd hulladék közszolgáltatásról szóló 28/1995. (XI.30.) rendelet módosítására | |
Készítette: | Dr. Dancs Judit, Némethné Kovács Julia köztisztviselő | |
Előterjesztő: | Kovács Piroska Rózsa aljegyző | |
Véleményező bizottság: | Pénzügyi és Gazdasági Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
A települési szilárd hulladék közszolgáltatás díját az önkormányzat legalább egy éves díjfizetési időszakra határozza meg a települési hulladékkezelési közszolgáltatási díj megállapításának részletes szakmai szabályairól szóló 64/2008. (III.28.) Kormányrendelet (a továbbiakban: Díjr.) 2. § (1) bekezdése alapján.
A díjat megállapító, a települési szilárd hulladék közszolgáltatásról szóló 28/1995. (XI. 30.) önkormányzati rendeletet (a továbbiakban: Ör.) az új közszolgáltatási rendszer működésének megindulása után a 2012. év júniusi ülésén a Képviselő-testület módosította a 2012. év július 1-től érvényes díjak megállapítása érdekében.
A Díjr. 2. § (1) bekezdése szerint tehát a díj érvényessége 2013. június 30. napja.
A közszolgáltató díjkalkulációt nem terjesztett elő, ezért jelen előterjesztés díj-javaslatot nem tartalmaz. Amennyiben azt jogszabályváltozás, a közszolgáltató kezdeményezése, vagy más körülmény indokolja, úgy az előterjesztést elkészítjük.
Balatonrendes Község Polgármestere az Észak-Balatoni Térség Regionális Települési Szilárdhulladék-kezelési Önkormányzati Társulás tagjait megkereste azzal a kezdeményezéssel, hogy a Társulás teljes területének egészére bevezetett egységes hulladékszállítási rendszert a Társulás vizsgálja felül, és a rendszert egységesítse az azonos díjtétel alkalmazása céljából. A megküldött határozat jelen előterjesztés 1. melléklete.
Az Ör. legutóbbi módosításainak alkalmazása, valamint a lakossági és közszolgáltatói észrevételek a szabályozás szövegszerű módosítását indokolják.
1. A szolgáltatási időszak meghatározása az idényjellegű szolgáltatás esetében a 3. § (1) bekezdés értelmében április 15.- október 15. napok közötti időszak. Abban az esetben, ha a 15. nap nem hétfőre esik, a szolgáltatási terület egy része azon a héten nincs ellátva. A közszolgáltató ennek orvoslására a 15. napot magába foglaló hét hétfőjén kezdi a hulladék összegyűjtését és az október 15. napot magában foglaló hét pénteken zárja az idényjellegű szolgáltatást. A rendelet 3. § és 5.§-ainak ilyen tartalmú módosítását javasoljuk.
2. A 4. § (2) ac) pontban meghatározott „települési hulladékhoz hasonló jellegű és összetételű hulladék” fogalom kiegészítését javasoljuk az alábbiak szerint:
„ac) települési hulladékhoz hasonló jellegű és összetételű, valamint az azzal együttkezelhető hulladék: veszélyesnek nem minősülő hulladék, amely a nem lakás céljára szolgáló helyiségekben, valamint a hozzájuk tartozó területeken, az idegenforgalomhoz kötődő egyéb szolgáltató tevékenységet végzők működése során, az önkormányzat intézményeiben keletkezett hulladék.”
Ennek alkalmazásával a 4. § (6) bekezdése értelmét veszíti, így célszerű azt hatályon kívül helyezni.
3. A lomtalanítás biztosítása a lakossági fogyasztók részére jogszabályi kötelezettség, annak költségét a közszolgáltatási díj tartalmazza. A megvalósítás azonban minden évben kisebb-nagyobb közterületi rendetlenséget okoz, a közszolgáltató által meghatározott időpont nem mindenkinek alkalmas.
A Társulás települései közül Pápán jó példát találtunk a lom házhoz menő begyűjtésére, melynek bevezetését szakmailag javasoljuk. Az Ör. 5. § (4) bekezdésében rögzíteni kell, hogy a díjtartozással nem rendelkező lakossági fogyasztó évente egy alkalommal jogosult a térítésmentes lomtalanításra, melyet a közszolgáltatónál igényelhet előzetes időpont egyeztetés alapján. A pápai tapasztalat szerint a közállapot javult, a szolgáltatás igénybevétele folyamatos ellenőrzés alatt van, a lomizás megszűnt.
Konkrét eredményeik:
- a díjtartozással rendelkezők nem vehetik igénybe – kifizetik a tartozást, hogy a lom elszállíttatását igénybe vehessék;
- a közületek, gazdálkodó szervezetek nem terhelik a lakosság részére biztosított lomtalanítást;
- a közterület tisztántartásában nincs többlet költség – utólagos illegális hulladékok begyűjtése miatt;
- illetéktelenek – lomizók – kizárása;
- mennyiségi ellenőrzés biztosított;
- az átvett hulladék ellenőrizhető a veszélyes hulladék, építési törmelék kizárása érdekében;
- tervezhető és kiszámítható a szolgáltatás;
- a dömping munka és annak többletköltsége elkerülhető;
- a fizetési fegyelem ezzel is javítható;
- a lakosság visszajelzése kedvező a rendezetlen közterület megszűnése okán,
- a lakosság könnyen elfogadta az új rendszert;
- a közszolgáltatónál előzetes szervezőmunka növekedését jelentette.
A tervezett új szolgáltatási mód bevezetése az Ör. 8. § (1) bekezdésében a „meghirdetett” szó értelmét veszíti, így célszerű hatályon kívül helyezni.
4. A kisebb edényzet igénylésének feltételeit az Ör. 6. § (3a-g) pontjaiban szabályozta az önkormányzat. Az alkalmazás egyértelműsítése indokolja a szabályozás kiegészítését „egész éves szolgáltatás” fogalommal.
5. A házhoz menő szelektív hulladékgyűjtés igénybevételét az Ör. 7/A. § (6) bekezdése szabályozza. A mondatban szereplő „tiszta csomagolási hulladék” fogalmat a „szennyeződés mentes” meghatározással javasoljuk kiegészíteni annak érdekében, hogy a szabályozás minél pontosabb és közérthetőbb legyen.
A házhoz menő szelektív hulladékgyűjtés területe folyamatosan bővül a közszolgáltató fejlesztési ütemében. A 2012. évben bevezetett zöldhulladék gyűjtés hatékonyságának fokozása érdekében az Ör. 7/B. § (1) bekezdésében a „zöld” jelzőt javasoljuk elhagyni.
6. Az Ör. 10. § (2) bekezdésének utolsó előtti mondatát, mely a díj érvényességének kezdő időpontját szabályozza, módosítani szükséges január 1. napjáról a megállapított díj hatályba lépésének napjára.
Ugyanezen mondat második fele tartalmazza a díj megfizetésének határidejét, melynek pontosabb, a gyakorlatot is tükröző megfogalmazása szükséges. Javasoljuk, hogy a díjfizetés határideje a teljesített közszolgáltatási hónapot követő hónap 10. napja legyen. A gyakorlatban a közszolgáltató negyedévenként 3 csekket állít ki, a csekken feltüntetve a havi díjfizetési határidőt.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztést megvitatni és a határozati javaslatot elfogadni szíveskedjen.
Balatonalmádi, 2012. november 10.
T i s z t e l e t t e l :
Kovács Piroska Rózsa
jegyzői jogkört gyakorló aljegyző
1. döntési javaslat
"A hulladékszállítási rendszer felülvizsgálata"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Határozati javaslat
_____/2012.(XI.29.) Öh.
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Balatonrendes Község Képviselő-testületének 104/2012.(IX.27.) Kt. határozatát – mely szerint Települési Szilárdhulladék-kezelési Önkormányzati Társulás tagjai a Társulás teljes területének egészére bevezetett egységes hulladékszállítási rendszert vizsgálják felül a rendszert egységesítse az azonos díjtétel alkalmazása céljából - támogatja.
A Képviselő-testület utasítja a polgármestert, hogy Balatonrendes Önkormányzat Polgármesterét tájékoztassa a döntésről.
Hivatali felelős: Zana András osztályvezető
Felelős: Keszey János polgármester
Határidő: 2012. december 1.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
2. döntési javaslat
"Javaslat a szilárd hulladék köszolgáltatásról szóló rendelet módosítására "
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Határozati javaslat
______/2012.(XI.29.) Öh.
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a települési szilárd hulladék közszolgáltatásáról szóló 28/1995. (XI. 30.) rendelet módosítására beterjesztett koncepció javaslatait elfogadja az alábbiak szerint:
1. 3. § (1) és 5. § (2) b) pontok módosítása: „az idény jellegű szolgáltatás esetében: április 15. napját magába foglaló hét hétfőjétől az október 15. napot magában foglaló hét péntekig.”
2. 4. § (2) ac) pontjának kiegészítése: „ac) települési hulladékhoz hasonló jellegű és összetételű, valamint az azzal együttkezelhető hulladék: veszélyesnek nem minősülő hulladék, amely a nem lakás céljára szolgáló helyiségekben, valamint a hozzájuk tartozó területeken, az idegenforgalomhoz kötődő egyéb szolgáltató tevékenységet végzők működése során, az önkormányzat intézményeiben keletkezett hulladék.”
Továbbá a4. § (6) bekezdés hatályon kívül helyezése.
3. 5. § (4) bekezdésében módosítása:” A díjtartozással nem rendelkező lakossági fogyasztó évente egy alkalommal jogosult a térítésmentes lomtalanításra, melyet a közszolgáltatónál igényelhet, előzetes időpont egyeztetés alapján.”
Továbbá a 8. § (1) bekezdésében a „meghirdetett” szó törlése.
4. 6. § (3a) kiegészítése: Egész éves szolgáltatás esetén a 60 literes űrtartalmú gyűjtőedény az 1-2 személyes háztartásokban igényelhető.
6. § (3b) kiegészítése: Egész éves szolgáltatás esetén a 80 literes űrtartalmú gyűjtőedény az 1-3 személyes háztartásokban igényelhető.”
5. 7/A. § (2) kiegészítése: A város területén üzembe helyezett szelektív hulladékgyűjtő szigetek gyűjtőedényeibe a felirat szerinti, külön gyűjtött, „szennyeződés mentes” csomagolási hulladék helyezhető el.”
Továbbá a 7/B. §. (1) bekezdésében a „zöld” jelző törlése.
6. 10. § (2) bekezdésének utolsó előtti mondatának módosítása: „A megállapított díj érvényességének kezdő időpontja a megállapított díj hatályba lépésének napja. A díj megfizetésének határideje a teljesített közszolgáltatási hónapot követő hónap 10. napja.”
Felhívja a jegyzőt, hogy a települési szilárd hulladék közszolgáltatásáról szóló 28/1995. (XI. 30.) önkormányzati rendelet módosítására szövegszerű javaslatot készítsen, és terjesszen a decemberi Képviselő-testületi ülésre.
Felelős: Kovács Piroska Rózsa jegyzői jogkört gyakorló aljegyző
Hivatali felelős: Zana András osztályvezető
Határidő: 2012. decemberi Kt ülés
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal