1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2012. december 13-i ülésére
2012. december 13-i ülésére
Tárgy: | A helyi köznevelési intézmények működtetése | |
Készítette: | Kovács Piroska Rózsa aljegyző, Regenyéné Király Andrea osztályvezető | |
Előterjesztő: | Keszey János polgármester |
Tisztelt Képviselő-testület!
A köznevelési feladatot ellátó egyes önkormányzati fenntartású intézmények állami fenntartásba vételéről szóló, 2012. december 7-én kihirdetett 2012. évi CLXXXVIII. törvény 13.§-a szerint az önkormányzatnak 2012. december 15-ig megállapodást kell kötnie az illetékes tankerületi igazgatóval az önkormányzat által fenntartott - a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvényben (Nkt.) meghatározott – köznevelési intézményei állami fenntartásba adásáról.
Ahhoz, hogy a megállapodás megköthető legyen, az önkormányzatnak döntenie kell, hogy a Nkt. 74.§. (4) bekezdésben meghatározott működtetési kötelezettségét (az összes, saját tulajdonában álló, az állami intézményfenntartó központ által fenntartott köznevelési intézmény feladatainak ellátását szolgáló ingó és ingatlan vagyon működtetése saját forrásai terhére) teljesíti, vagy nem.
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete – 261/2012.(XI.14.) határozatával - nyilatkozott, hogy a Nkt. 74.§ (4) bekezdésében foglalt kötelezettségét az Önkormányzat rendelkezésére álló saját és átengedett bevételek terhére, a saját tulajdonában álló – az állami intézményfenntartó központ által fenntartott - köznevelési intézmények feladatainak ellátását szolgáló – ingó és ingatlan vagyon működtetését nem képes vállalni.
Érintett intézmények: Györgyi Dénes Általános Iskola és Logopédiai Intézet, Vörösberényi Általános Iskola, Kósa György Városi Zeneiskola és Művészetoktatási Intézmény, Magyar – Angol Tannyelvű Gimnázium és Kollégium. (Ez utóbbi a Megyei Intézmény Fenntartó Központ állami fenntartásában van már 2012. január 1-től.)
A polgármester az Nkt. 74.§ (4) bekezdése szerinti működtetés kötelezettség alóli mentesülésre irányuló kérelmet a 229/2012./(VIII.28.) Korm. rendelet alapján 2012. november 14-én benyújtotta.
Az Nkt. 74. § (6) bekezdése szerinti kérelem alapján a miniszter - az általa létrehozott és működtetett tárcaközi bizottság javaslata alapján - a kérelem miniszterhez történő megküldésétől számított 10 napon belül a) dönt arról, hogy működtetési képesség hiányában a települési önkormányzatot nem terheli az Nkt. 74. § (4) bekezdése szerinti kötelezettség, vagy b) meghatározza a települési önkormányzat hozzájárulási kötelezettségének mértékét, ha a működtetési képesség hiánya nem vagy csak részben állapítható meg.(229/2012. (VIII. 28.) Korm. rendelet 41. § (1) bek.)
Az EEM Oktatásért Felelős Államtitkára értesítette az önkormányzatot (1.sz. melléklet), hogy a tárcaközi bizottság javaslata alapján Balatonalmádi Város Önkormányzata számára 2013. január 1 – 2015. augusztus 31. közötti időszakra a működtetési hozzájárulás összegét havi 9.630.000 Ft-ban állapította meg. (Éves összeg: 115.560.000 Ft
A 229/2012. (VIII. 28.) Korm. rendelet 42. §(2) bekezdés szerint a hozzájárulási kötelezettség megállapítása esetén, annak közlését követő 9 napos jogvesztő határidőn belül a települési önkormányzatnak a hozzájárulás feltételeinek vállalásáról határozatot kell hozni.
1. A képviselő-testület dönthet úgy, hogy fenntartja a döntést, így lemond a működtetési feladatról és vállalja a hozzájárulási kötelezettség teljesítését, vagy
2. dönthet úgy, hogy a hozzájárulást elutasítja, ebben az esetben kérelme visszavontnak tekintendő, azaz az önkormányzatnak gondoskodnia kell az Nkt. 74.0 (4) bekezdése szerinti működtetési kötelezettségéről.
Az egyes szakosított szociális és gyermekvédelmi szakellátási intézmények állami átvételéről és egy törvények módosításáról szóló törvénnyel módosított Gyvt. 151.§ -a szerint a gyermekétkeztetés (állami normatívával támogatott óvodai, iskolai, kollégiumi déli meleg főétkezés és két további étkezés, ha a szülő eltérően nem rendelkezik) biztosítása az önkormányzat feladata marad az illetékességi területén lévő köznevelési intézmények vonatkozásában a fenntartás átadásától függetlenül, ezért annak bevételeit és kiadásait mindkét változat tartalmazz, változatlan működtetési feltételek (konyha) mellett.
1. A hozzájárulási kötelezettség teljesítése - működtetési feladatról való lemondás esetén
A költségvetési koncepció I. verziója mutatja a - rendelkezésünkre álló adatok alapján - köznevelési intézmények működtetése nélküli kiadásokat és bevételeket, mely tartalmazza az intézményi étkezés bevételeit és kiadásait is.
- intézményi működési bevételek: 53.969 eFt
- állami támogatás (kedvezményes étkezők támogatása): 16.320 eFt
- intézményi működési kiadások: - 87.259 eFt
- éves működtetési hozzájárulás: - 115.560 eFt
éves önkormányzati finanszírozási szükséglet: 132.530 eFt
A koncepció készítését követően kihirdetett Törvény 20. §-ában szerepeltettek szerint 2013. január 1-jétől az állami intézményfenntartó (Központ) állományába kerülő technikai dolgozók 2012. december havi személyi juttatása és járulékai még a települési önkormányzatot terheli.
A koncepció készítésénél az említett közalkalmazottak 2012. december havi személyi juttatását és járulékait az önkormányzatot terhelő kiadások között nem szerepeltettük, melynek összege 2.541 eFt (korrekciós tétel). A 2.541 eFt 2013-ban növeli az önkormányzat finanszírozási kötelezettségét.
2. A hozzájárulási kötelezettség nem vállalása – működtetési feladat vállalása
A költségvetési koncepció II. verziója mutatja a - rendelkezésünkre álló adatok alapján - köznevelési intézmények működtetése melletti kiadásokat és bevételeket, mely tartalmazza az intézményi étkezés bevételeit és kiadásait is.
- intézményi működési bevételek: 65.349 eFt
- állami támogatás (kedvezményes étkezők támogatása): 16.320 eFt
- intézményi működési kiadások: - 215.926 eFt
éves önkormányzati finanszírozási szükséglet: 134.257 eFt
A Törvény 7. §-ában foglaltak szerint a nevelő- és oktatómunkát közvetlenül segítő munkakörben foglalkoztatott közalkalmazottak (iskolatitkár, rendszergazda, könyvtáros) 2013. január 1-jétől az állami intézményfenntartó (Központ) állományába kerülnek. A koncepció készítésénél az említett közalkalmazottak 2013. évi 9 havi személyi juttatását és járulékait az önkormányzatot terhelő kiadások között szerepeltettük, melynek összege 11.721eFt (korrekciós tétel). A 11.721 eFt csökkenti az önkormányzat éves (minden évi) finanszírozási szükségletét.
Összefoglalva:
Az állam által megállapított hozzájárulás összege megfizetésének vállalása (működtetéséről való lemondás) esetén az önkormányzat részéről - saját bevételei terhére –
- A koncepció szerint számolva 1.727 eFt-tal kevesebb finanszírozást igényelne, mint saját működtetés finanszírozási szükséglete.
- A korrekciós tételeket is figyelembe véve: 2013-ra 12.535 eFt-tal több önkormányzati finanszírozást igényelne, mint a saját működtetés finanszírozási szükséglete.
- A korrekciós tételt is figyelembe véve 2013-at követően: 9.994 eFt-tal több önkormányzati finanszírozást igényelne, mint a saját működtetés finanszírozási szükséglete.
Amennyiben az önkormányzat a megállapított hozzájárulás megfizetését vállalja, az intézmények működtetését is az állam (tankerület) veszi át. A minisztert a hozzájárulás feltételei vállalásáról hozott önkormányzati döntéséről tájékoztatni kell. A hozzájárulás vállalásának hiányában a települési önkormányzat működtetési kötelezettség alóli mentesülés iránti kérelmét visszavontnak kell tekinteni. (Nkt.74.§ (6.) bek.)
3. A működtetési feladat vállalása.
3.1.A város költségvetéséhez mérten csekély mértékű eltérés miatt a működtetés vállalása mellett több érvet lehet felsorakoztatni. A köznevelési intézmények saját működtetése esetén az önkormányzatnak ráhatása lehet a működési költségek racionális szinten tartására, míg a megállapított működtetési hozzájárulás mértéke 2015. augusztus 31-ig nem változik. A működtető önkormányzatot Nkt.-ben szabályozott jogosítványok illetik mg: pl. köznevelési intézmény SzMSz-ének, házirendjének, pedagógia programjának azon rendelkezéseihez, melyek a működtetőre többletkötelezettséget rónak, a működtető egyetértése szükséges, vagy az állami fenntartónak a köznevelési intézmény megszüntetése, átszervezése, nevének megállapítása, intézményvezetői megbízás ill. annak visszavonása előtt ki kell kérnie a működtető önkormányzat véleményét. (83.§). A saját működtetés hátránya, hogy a működtetés irányítása is további költségeket jelent (pénzügyi feladatok, szervezési feladatok), teljesen új feladat a gimnázium működtetése, valamint még nem teljesen világos a költségvetési intézményként megszűnő intézmények, a tankerület és az önkormányzat közötti kompetencia-határ.
3.2. A köznevelési feladatot ellátó egyes önkormányzati fenntartású intézmények állami fenntartásba vételéről szóló 2012. évi CLXXXVIII. törvény 4.§-a szerint az érintett – eddig önkormányzati fenntartású – intézmények 2013. január 1-jével a Központba [Klebelsberg Intézményfenntartó Központ] történő beolvadással az állam fenntartásába kerülnek (a beolvadással történő megszűnés törzskönyvi nyilvántartásáról a kincstár intézkedik.) a Központ intézményegységeként, önálló jogi személyiséggel rendelkező szervezeti egységként működnek tovább. Az állami köznevelési feladatokkal kapcsolatosan az intézmény jogutódja a Központ.
Ha az intézményt 2013. január 1-től a települési önkormányzat működteti, az intézmény működtetésére vonatkozó jogok és kötelezettségek tekintetében az intézményt működtető települési önkormányzatot vagy az általa e célra alapított, fenntartott költségvetési szervet vagy gazdasági társaságot kell jogutódnak tekinteni.
Amennyiben az önkormányzat a saját működtetés mellett dönt, célszerű a Balatonalmádi Városgondnokság költségvetési szervet az érintett köznevelési intézmények működtetéssel összefüggő jogok és kötelezettségek jogutódjának megjelölni.
3.3. A 2012. évi CLXXXVIII. törvény 7.§ (5.) bekezdés szerint ha az intézményt 2013. január 1-től a települési önkormányzat működteti, az intézményben 2012. december 31-én foglalkoztatott technikai dolgozó az intézményt 2012. december 31-én fenntartó önkormányzat fenntartói döntésétől függően foglalkoztatható tovább azzal, hogy jogviszonyának megszüntetésére a Kjt. vagy az Mt. rendelkezései szerint kerülhet sor.
A jelenleg fenntartott intézményekben technikai feladatot ellátók:
Intézmény
|
munkakör
|
Fő / státusz
|
munkaidő
|
munkaviszony
|
Györgyi D. iskola
|
karbantartó
|
1
|
8 órás
|
határozatlan idejű
|
|
takarító
|
1
|
8 órás
|
2013.02.28
|
|
|
1
|
8 órás
|
2013.03.08
|
Vörösberényi iskola
|
gondnok
|
1
|
8 órás
|
határozatlan idejű
|
|
takarító
|
2
|
8 órás
|
határozatlan idejű
|
|
takarító
|
1
|
6 órás
|
határozatlan idejű
|
|
konyhai dolgozó
|
3
|
4 órás
|
határozatlan idejű
|
Zeneiskola
|
takarító
|
1
|
4 órás
|
határozatlan idejű
|
|
gondnok-fűtő
|
1
|
4 órás
|
2013.08.15
|
Összesen:
|
|
13
|
|
|
A feladat ellátása érdekében a Balatonalmádi Városgondnokság intézményben 2,5 karbantartó (gondnok) státusz, 5,25 takarítói státusz, 1,5 konyhai dolgozó státusz biztosítása indokolt 2013. január 1-től. A dolgozók számára az átalakulás a munkáltató személyében bekövetkezett változást jelenti (munkáltató a Városgondnokság vezetője).
3.4. Az Nkt. szerint a működtetési kötelezettség a Magyar – Angol Tannyelvű Gimnáziumra is kiterjed. (A hivatal által ismert adatok a 2013. évi költségvetési koncepció 2. változatában, és működtetés alóli felmentési kérelemhez benyújtott adatszolgáltatásban is szerepelnek.) Már az állam által fenntartott intézmény települési önkormányzati működtetésbe adására a fentebb idézett jogszabályok nem tartalmaznak rendelkezéseket. (Az irányító hatóságok sem válaszoltak ilyen irányú kérdéseinkre.) A tankerületi igazgató tájékoztatása szerint az iskolák állami fenntartásba adásáról szóló megállapodás csak az önkormányzat által jelenleg fenntartott és átadandó intézményekre terjed ki. (Feltehető, hogy a gimnázium és kollégium önkormányzati működtetésbe adásáról később intézkednek.)
Tisztelt Képviselő-testület!
Kérem, az előterjesztést megvitatni, a határozati javaslatot elfogadni szíveskedjenek.
Balatonalmádi, 2012. december 12.
Tisztelettel: Keszey János
polgármester
1. döntési javaslat
"A helyi köznevelési intézmények működtetése - A./ változat"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
A/változat
Határozati javaslat:
_____/2012.(XII. 13.) Öh.
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az Nkt. 74. § (4) bekezdésében foglaltak alapján az önkormányzat rendelkezésére álló saját és átengedett bevételek terhére a saját tulajdonában álló - az állami intézményfenntartó központ által 2013. január 1-jétől fenntartott köznevelési intézmény feladatainak ellátását szolgáló - ingó és ingatlan vagyon működtetéséhez 2013. január 1 – 2015. augusztus 31. közötti időszakramegállapított havi 9.630.000 Ft hozzájárulás megfizetését vállalja.
Felelős: Keszey János polgármester
Hivatali felelős: Kovács Piroska Rózsa aljegyző
Határidő: 2012. december 15.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
2. döntési javaslat
"A helyi köznevelési intézmények működtetése - B./ változat"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
B/változat
Határozati javaslat:
_____/2012.(XII. 13.) Öh.
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete
1.)megerősíti 198/2012.(IX.27.)Ö. határozatát, mely szerint teljesíti anemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 74.§. (4) bekezdésében meghatározott kötelezettségét, 2013. január 1-től az illetékességi területén lévő összes, saját tulajdonában álló, az állami intézményfenntartó központ által fenntartott köznevelési intézmény feladatainak ellátását szolgáló ingó és ingatlan vagyon működtetéséről saját és átengedett bevételei terhére gondoskodik.
2.)A 2012. december 31-ig az önkormányzat által fenntartott és a 2012. évi CLXXXVIII. törvény szerint költségvetési szervként megszűnő Györgyi Dénes Általános Iskola és Logopédiai Intézet, Vörösberényi Általános Iskola, Kósa György Városi Zeneiskola és Művészetoktatási Intézmény - a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvényben és a köznevelési feladatot ellátó egyes önkormányzati fenntartású intézmények állami fenntartásba vételéről szóló 2012. évi CLXXXVIII. törvényben szabályozott - működtetéssel összefüggő jogai és kötelezettségei jogutódjaként a Balatonalmádi Városgondnokság intézményt jelöli meg.
3.) A 2012. december 31-ig fenntartott, 2013. január 1-től állami fenntartásba kerülő köznevelési intézményei működtetése céljából 2013. január 1-től a Balatonalmádi Városgondnokság intézményben 2,5 fő karbantartó (gondnok) státusz, 5,25 fő takarítói státusz, 1,5 fő konyhai dolgozó státusz biztosít.
Felelős: Keszey János polgármester
Hivatali felelős: Kovács Piroska Rózsa aljegyző
Határidő: 2012. december 15.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Mellékletek: