5. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2013. január 31-i ülésére
2013. január 31-i ülésére
Tárgy: | Döntés a járóbeteg-szakellátási önkormányzati kötelezettség további teljesítéséről | |
Készítette: | Kovács Piroska Rózsa aljegyző | |
Előterjesztő: | Keszey János polgármester | |
Véleményező bizottság: | Humán Bizottság, Pénzügyi és Gazdasági Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
- Jogszabályi környezet
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról szóló 2012. évi CCXII. törvény (hatályos: 2012.12.27-től) 49.§-a módosítottaaz egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvényt és a kiegészült 244/D. § (5) bekezdése kimondja, hogy az a helyi önkormányzat, amely járóbeteg-szakellátási feladat ellátására kötelezett, 2013. február 15-éig - a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (a továbbiakban: Mötv.) foglaltak szerint - köteles dönteni és az egészségügyért felelős minisztert tájékoztatni arról, hogy 2013. április 30-át követően folytatja-e a járóbeteg-szakellátási feladat ellátását. A helyi önkormányzat döntése csak a járóbeteg-szakellátási feladatai egészének átadására, illetve folytatására irányulhat. (6) Amennyiben a helyi önkormányzat az (5) bekezdésben foglaltakról az ott meghatározott határidőn belül nem dönt vagy döntéséről nem tájékoztatja a minisztert, úgy kell tekinteni, hogy a helyi önkormányzat nem kívánja 2013. május 1-jét követően a feladatot ellátni.
Az idézett törvény 244/D. § (1) bekezdése szerint az állam az egészségügyi szakellátási kötelezettségét a járóbeteg-szakellátási feladatokra vonatkozóan 2013. május 1-jétől gyakorolja, kivéve, ha a helyi önkormányzat úgy dönt, hogy 2013. április 30. után is ellátja a (2) bekezdésben meghatározott járóbeteg-szakellátási feladatot.
Amennyiben az önkormányzat 2013. május 1-től nem kívánja ellátni a járóbeteg-szakellátási feladatokat, a járóbeteg-szakellátást nyújtó egészségügyi szolgáltató (az önkormányzati tulajdonú Balatonalmádi Kistérségi Egészségügyi Központ Közhasznú Non-profit Kft)illetve a feladat ellátását szolgáló vagyon - a járóbeteg-szakellátási feladat állam általi teljesítése érdekében – 2013. május 1-i időpontban kerül - a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 14. § (1) bekezdésében foglaltaknak megfelelően [a feladat ellátását közvetlenül szolgáló és ahhoz szükséges helyi önkormányzati vagyonnak a feladatot átvevő részére történő tulajdonba adása nyilvántartási értéken való átvezetéssel, ingyenesen történik] - a helyi önkormányzattól az állam által átvételre.
A járóbeteg-szakellátási kötelezettség teljesítéséhez szükséges és a járóbeteg-szakellátási feladat 2013. április 30. utáni állam általi ellátását nem veszélyeztető - a kormány által kijelölt szerv által előzetesen engedélyezett - intézkedések kivételével a helyi önkormányzatot terhelő járóbeteg-szakellátási feladat ellátására szolgáló, a helyi önkormányzat tulajdonában, illetve a járóbeteg-szakellátási feladat ellátásában közreműködő - önkormányzati tulajdonú - egészségügyi szolgáltatója tulajdonában lévő vagyonelemek 2013. április 30-áig nem idegeníthetőek el, nem terhelhetőek meg, a gazdasági társaságok törzs-, illetve alaptőkéje nem csökkenthető, járóbeteg-szakellátást nyújtó szolgáltató működési formája nem változtatható meg. (Eütv. 244/D.§.(9)bek.)
A szakellátási feladatnak és vagyonnak az állam általi átvételére és a feladatról való állam általi gondoskodásra vonatkozó részletszabályokat az e törvény végrehajtásáról szóló rendelet tartalmazza. (Eütv. 244/D.§.(3.b.) bek.) Ezen rendelet még nem ismert.
Az állam nevében a kormány által kijelölt szerv 2013. április 30-áig a Mötv. 10. § (3) [A helyi önkormányzat - törvényben meghatározott esetekben - az állammal kötött külön megállapodás alapján elláthat állami feladatokat. A megállapodásban rendelkezni kell a feladatellátás finanszírozásáról.] bekezdése alapján megállapodást köt azzal a helyi önkormányzattal, amely döntésével vállalta a járóbeteg-szakellátási feladat ellátásának 2013. április 30. utáni folytatását. A megállapodás időtartamára, felmondására és egyéb okból történő megszűnésére vonatkozó szabályokat, valamint a megállapodással szembeni tartalmi és formai követelményeket és a megállapodás megkötésével kapcsolatos eljárási szabályokat a Kormány rendeletben állapítja meg. (Eütv. 244/D.§.(7) bek.) E rendelet még tervezetben sem ismert.
Az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény (Eütv.) 152. § (1) bekezdése alapján a települési önkormányzat feladata marad az egészségügyi alapellátásról való gondoskodás. (háziorvosi, házi gyermekorvosi ellátás, fogorvosi alapellátás, az alapellátáshoz kapcsolódó ügyeleti ellátás, védőnői ellátás, az iskola-egészségügyi ellátás)
Az a helyi önkormányzat, amely 2013. április 30-át követően már nem fogja ellátni a járóbeteg-szakellátási feladatot és a járóbeteg-szakellátást nyújtó szolgáltatója egészségügyi alapellátási tevékenységet is végez, 2013. április 30-áig gondoskodik az alapellátási feladat és a járóbeteg-szakellátási feladat, valamint az ezen feladatokhoz kapcsolódó önkormányzati tulajdonban lévő egyes vagyonelemek elválasztásáról (Eütv. 244/D.§.(8) bek.)
- A balatonalmádi egészségügyi szakellátásról
Balatonalmádi Város Önkormányzata az Eütv. 152. § (3) bekezdése alapján egészségügyi járóbeteg-szakellátási feladatokra kötelezett, a jelenlegi kapacitások mértékének és szakmai összetételének megfelelően.
A balatonalmádi Egészségügyi Központ - Balatonalmádi város lakossága számára az egészségügyi alapellátás, a Balatonalmádi kistérség lakossága számára járóbeteg ellátás és gondozás biztosítása érdekében - a KDOP-5.2.1/B-2008-0012 azonosító számú „Balatonalmádi kistérségi járóbeteg szakellátás integrált fejlesztése” című pályázat keretében, 649.341 eFt értékben (ebből 399.927 eFt pályázati támogatás realizálódott, 15.764 eFt pályázati támogatás még várható, az önkormányzati saját erő 233.650 eFt) valósult meg. A pályázaton kívül az épületre még 3.050 eFt-ot költöttünk, így az épület bekerülési értéke 490.427 eFt, az építmény a pályázaton kívül 398 eFt-ba került, így a külső tér értéke 33.663 eFt, az eszközök értéke 115.889 eFt, a dologi kiadások 12.811 eFt-ot tettek ki. (a Petőfi utca 2-4. sz. telek nyilvántartási értéke 12.890 eFt, amit nem lehetett elszámolni a pályázatban).
Az Egészségház összes nettó alapterülete: 1499,10 m2, ebből a földszint - ahol döntően az alapellátás folyik - 505,81 m2, amelyből 107,72 m2 közös használatú a szakrendelésekkel (előcsarnok, recepció,lift, lépcsőház…stb.). Az alapellátás által a földszinten használt 398,09 m2, valamint az emeleti részen lévő 20,28 m2-es fogorvosi alapellátás összesen 418,37 m2. Az alapellátás által használt terület az összes nettó alapterület 27,90 %-a.
Az Egészségügyi Központ működését 2011. november 1-jén kezdte meg.
Az Egészségügyi Központ működtetője – ill. a pályázatban vállalt gyógyító-megelőző tevékenységek fenntartója és koordinátora - feladat-ellátási szerződés keretében az önkormányzat által 2011. március 1-i hatállyal alapított, 100%-os önkormányzati tulajdonú Balatonalmádi Kistérségi Egészségügyi Központ Közhasznú Non-profit Kft
Ellátott feladatok: belgyógyászat, szülészet-nőgyógyászat, fül-orr-gégészet, szemészet, bőrgyógyászat és gondozás (jelenleg nem működik helyben), neurológia, reumatológia, pszichiátria és gondozás, általános sebészet, általános csecsemő és gyermekgyógyászat, fizioterápia - gyógytorna, laboratóriumi diagnosztika, általános röntgendiagnosztika, ultrahang-diagnosztika, otthoni szakápolás 200 szakorvosi és 120 nem szakorvosi órában, ill. 300 vizitórában (otthoni szakápolás).
Az Egészségügyi Non-profit Kft. háziorvosi alapellátást nem végez, de az egészségügyi épület működtetőjeként részt vesz az háziorvosi, fogorvosi alapellátás biztosításában, valamint alapellátásként a háziorvosi ügyeletet, a védőnői szolgálatot és az iskola-egészségügyi feladatokat ellátja.
A törvény nem szól a pályázat fenntartási kötelezettségének rendezéséről a szakellátási feladat vállalása ill. nem vállalása esetén. Feltételezhető, hogy (amint az iskolák állami fenntartásba vételénél) jogszabály alapján a fenntartási kötelezettség a feladattal együtt kerül az ellátóhoz. Esetünkben komplex a pályázat, hiszen pályázati elbírálási szempontok között előnyt jelentett az alapellátás és a szakellátás integrációja, a vállalt egészségfejlesztési programok is az alap- és szakellátás együttesére épülnek.
- Mérlegelési szempontok a döntéshez
a.) a járóbeteg-szakellátás feladatai további vállalása esetén
- Előnyök:
o a helyi egészségügyi ellátórendszer egységesen működik tovább,
o biztosítva van a szakellátási struktúra változatlan működése a városban és a kistérségben (járásban),
o az Egészségház működtetése megoldott,
o az ellátásszervezés teljes komplexitásában megoldott;
o a non-profit kft működési forma rugalmas, a mindenkori feltételekhez alkalmazkodó működési forma, ami lehetővé teszi a lehetőségek jobb kihasználását („finomhangolás”);
o a szolgáltatások a helyi igényekhez, szükségletekhez igazíthatók;
o az épület és az eszközök, valamint a Kft önkormányzati tulajdonban maradnak,
o az átalakítási folyamat – elsősorban HR - konfliktusai elkerülhetők;
- Hátrányok ill. veszélyek:
o bizonytalan, hogy az Egészségbiztosítási Pénztár változatlanul finanszírozza-e a tevékenységeket (a betegellátás után járó finanszírozás „eltartja-e” a rendszert)
o a Kft. 2012-es üzleti terve is veszteséges, a tulajdonosnak pótlólagos forrásokat kell nyújtania,
o a tulajdonosi kötelezettségekből adódóan minden évben forrást kell biztosítani az épület karbantartására, majd felújítására, melynek mértéke jelenleg nem tervezhető,
o a Tb finanszírozás jelenleg sem nyújt fedezetet a gépek-berendezések amortizációjára. A 46.908 eFt értékű informatikai eszközpark és szoftverek kb. 3 év alatt 0-ra íródnak, elavulnak, cseréjükről ill. pótlásukról az önkormányzatnak kell gondoskodnia. A kb. 69.359 eFt értékű orvosi műszer folyamatos karbantartása, felújítása, ill. kb. 6-8 év múlva esedékes cseréje az önkormányzati költségvetést terheli. Pár éven belül a szinten tartás is évi több tízmillió Ft költségvetési forrást igényel. Bizonytalan, hogy lesz-e pályázati lehetőség az amortizáció fedezetére.
o a szolgáltatások helyben tartásában érdekelt, a szolgáltatásokat lakosságukon keresztül igénybe vevő önkormányzatok támogató együttműködése bizonytalan;
o az állami feladat ellátására vonatkozó szerződés keretszabályait meghatározó Kormányrendelet még tervezetben sem ismert.
b.)a járóbeteg-szakellátás feladatai nem vállalása esetén
- Előnyök:
o a járóbeteg-ellátás finanszírozásának esetleges változása (csökkenése) nem érinti az önkormányzatot,
o a Kft. esetleges veszteséges működése nem érinti az önkormányzatot,
o az épület felújítására csak az alapellátás által használt arányban (kb. 30%) kell forrást biztosítania az önkormányzatnak,
o az épület garanciális javíttatásnak feladata (feltehetőleg) az államra száll.
o nem terheli az önkormányzatot az ismeretlen mértékű, de jelentős nagyságrendű eszköz-pótlási kötelezettség a szakellátásban,
o az – elsősorban az orvoshiányból fakadó - HR konfliktusok kezelése állami feladattá válik;
o a szakellátás alkalmazottai részesülhetnek a pótlék-jellegű állami bérkiegészítésekből.
- Hátrányok ill. veszélyek:
o a még 4 év fenntartási kötelezettség lejárta után az állam átszervezheti a szakellátást, esetleg (pl. gazdaságossági okokra hivatkozva) megszűnik a helyi szakellátás jelenlegi palettája,
§ Eütv. 244/D. § (4) A tulajdonjognak és a fenntartói jognak a (3) bekezdés alapján az államra történő átszállása nem érinti az állami tulajdonba került egészségügyi szolgáltató területi ellátási kötelezettségét, a meglévő lekötött kapacitásai mértékét és szakmai összetételét, valamint az érvényes finanszírozási szerződése szerinti finanszírozásra való jogosultságát, továbbá az átvett feladathoz kapcsolódó közreműködői szerződések, egészségügyi ellátási szerződések, illetve megállapodások és az ezekhez kapcsolódó vagyonkezelési szerződések érvényességét. A tulajdonjog átszállására tekintettel a kormány által kijelölt szerv 2013. december 31-éig felmondhatja - az azokban meghatározott feltételektől és az Eftv. 2/E. § (1) bekezdésétől eltérően - a szerződéseket és megállapodásokat azzal, hogy a felmondási idő nem lehet rövidebb 60 napnál.
o az önkormányzati vagyon (beleértve a pályázathoz nyújtott saját forrást) legalább 70%-a az államra száll,
o az önkormányzati tulajdonú egészségügyi Kft állami tulajdonba kerül, nem tudni,
§ megmaradhat-e, vagy állami intézménnyé válik,
§ milyen kondíciók mellett működtetné az Egészségházat, ha egyáltalán működtetné,
o a Petőfi u. 2-4. sz. alatti Egészségházat társasházzá kell alakítani (költségei vannak), meg kell egyezni az Egészségház működtetéséről.
o az ingatlanműködtetés, - fenntartás, illetve az ellátásszervezés vonatkozásában folyamatos nehézségek kódolhatók a döntéshozatali mechanizmusok különbözősége miatt;
o A Kft-ből ki kell szervezni a védőnői szolgálatot. 2011. november 1. előtt a védőnők közalkalmazottak voltak a Szociális Alapszolgáltatási Központ keretében. Amennyiben visszaszervezésükre sor kerül, a Tb finanszírozás és a tényleges költségek közötti különbséget már 2013. május 1-től biztosítani kell.
o újra vissza kell venni az iskola-egészségügyi ellátás szervezését (ez a Kft alapító okiratának, és a feladat-ellátási szerződésének módosításával, a hatósági engedélyek költséggel járnak),
o a Kft. nem szervezheti a központi ügyeletet (alapellátás), így nincs, aki megszervezze ezt az elég bonyolult és költséges feladatot,
o a kb. évi 35 milliós forgalmú központi ügyelet ellátására közbeszerzést kell kiírni (előtte felhatalmazást kell kapnia az önkormányzatnak a központi ügyelet szervezésében résztvevő önkormányzatoktól a feladatra), (ennek veszélyei: kevés az idő a lebonyolításra, esetleg nem lesz pályázó, stb.)
o a KDOP-5.2.1/B-2008-0012. sz. pályázat fenntartása érdekében (feltehetőleg) konzorciumot kell az állammal létrehozni, ennek kereteiben új önkormányzati szervezet közbeiktatásával az ellátást és az ingatlant működtetni;
o HR konfliktusok a szakellátók állami szektorba terelés miatt.
A kormány által kijelölt, az állam nevében eljáró szerv még nincs megnevezve, az állami fenntartásba vétel ill. a feladat vállalása esetén a megállapodásra vonatkozó kormányrendelet még nem jelent meg, ezért tárgyalni sem lehet a majdani működés/működtetés feltételeiről.
Az Egészségügyi Központ Kft alapító okirata 8. 3. pontja szerint az Alapító a hatáskörébe tartozó döntések meghozatala előtt köteles a vezető tisztségviselő, valamint a felügyelő bizottság véleményét megismerni.
A fenti előterjesztés-tervezetet megküldtük az Balatonalmádi Kistérségi Egészségügyi Központ Közhasznú Non-profit Kft ügyvezető igazgatójának és a Kft felügyelő-bizottság elnökének. Véleményüket mellékeltük.
Tisztelt Képviselő-testület!
Kérem, hogy az előterjesztést megvitatni, a határozati javaslatot elfogadni szíveskedjenek!
Balatonalmádi, 2013. január 6.
Tisztelettel:
Keszey János
polgármester
Döntéshozói vélemények
Humán Bizottság |
6/2013. (I. 22.) HB határozat:
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Humán Bizottsága az alábbi döntés meghozatalát javasolja a Képviselő-testületnek:
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete, mint egészségügyi járóbeteg-szakellátási feladatokra kötelezett, az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 244/D. § (5) bekezdése alapján kijelenti, hogy 2013. április 30-át követően folytatni kívánja a járóbeteg-szakellátási feladat ellátását a jelenlegi kapacitások mértékének és szakmai összetételének megfelelően.
Az állam nevében a kormány által kijelölt szervvel – a vonatkozó kormányrendelet ismeretében - 2013. április 30-áig a Mötv. 10. § (3) bekezdése alapján megállapodást köt a feladat ellátására.
Felkéri a polgármestert, hogy a döntésről az egészségügyért felelős minisztert tájékoztassa.
Felelős: Keszey János polgármester
Hivatali felelős:Kovács Piroska Rózsa aljegyző
Határidő: 2013. február 15.
|
|
Pénzügyi és Gazdasági Bizottság |
3/2013. (I.22.) PGB határozat
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága az alábbi döntés meghozatalát javasolja a Képviselő-testületnek:
„Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete, mint egészségügyi járóbeteg-szakellátási feladatokra kötelezett, az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 244/D. §(5) bekezdése alapján kijelenti, hogy 2013. április 30-át követően folytatni kívánja a járóbeteg-szakellátási feladat ellátását a jelenlegi kapacitások mértékének és szakmai összetételének megfelelően.
Az állam nevében a kormány által kijelölt szervvel – a vonatkozó kormányrendelet ismeretében - 2013. április 30-áig a Mötv. 10. § (3) bekezdése alapján megállapodást köt a feladat ellátására.
Felkéri a Polgármestert, hogy a döntésről az egészségügyért felelős minisztert tájékoztassa.
Felelős: Keszey János polgármester
Hivatali felelős: Kovács Piroska Rózsa aljegyző
Határidő: 2013. február 15. „
|
|
"Döntés a járóbeteg-szakellátási feladatok ellátásáról - A/ változat"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
A/változat
Határozati javaslat:
_____/2013.(I.31.) Öh.
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete mint egészségügyi járóbeteg-szakellátási feladatokra kötelezett, az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 244/D. § (5) bekezdése alapján kijelenti, hogy 2013. április 30-át követően folytatni kívánja a járóbeteg-szakellátási feladat ellátását a jelenlegi kapacitások mértékének és szakmai összetételének megfelelően.
Az állam nevében a kormány által kijelölt szervvel – a vonatkozó kormányrendelet ismeretében - 2013. április 30-áig a Mötv. 10. § (3) bekezdése alapján megállapodást köt a feladat ellátására.
Felkéri a polgármestert, hogy a döntésről az egészségügyért felelős minisztert tájékoztassa.
Felelős: Keszey János polgármester
Hivatali felelős: Kovács Piroska Rózsa aljegyző
Határidő: 2013. február 15.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
2. döntési javaslat
"Döntés a járóbeteg-szakellátási feladatokról - B/ változat"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
B/változat
Határozati javaslat:
_____/2013.(I.31.) Öh.
- Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete mint egészségügyi járóbeteg-szakellátási feladatokra kötelezett, az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 244/D. § (5) bekezdése alapján kijelenti, hogy 2013. április 30-át követően nem kívánja folytatni a járóbeteg-szakellátási feladat ellátását.Felkéri a polgármestert, hogy a döntésről az egészségügyért felelős minisztert tájékoztassa.
- Balatonalmádi Város Önkormányzata a Eütv. 244/D.§.(8) bekezdése 2013. április 30-i teljesítése érdekében:
a.) Megkezdi a vagyonfelosztás előkészítését, a Balatonalmádi, Petőfi u. 2-4. sz. alatti ingatlant az alap és a járóbeteg-ellátás által, valamint a közösen használt helyiségeknek megfelelő arányban társasházzá alakítja;
b.) Módosítja az Egészségügyi Központ Kft alapító okiratát, és az önkormányzattal kötött feladat-ellátási szerződését,
c.) A védőnői szolgálatot (3 fő) Szociális Alapszolgáltatási Központ intézménybe szervezi vissza, költségeit az intézmény költségvetésében biztosítja.
d.) Kezdeményezi az iskola-egészségügyi ellátás szervezésének visszavételét az önkormányzati körbe.
e.) Kezdeményezi a központi ügyelet szervezésében résztvevő önkormányzatoknál a központi ügyelet szervezésére vonatkozó keret-megállapodás felülvizsgálatát, felhatalmazást kér a közbeszerzési eljárás lebonyolítására.
f.) Közbeszerzést bonyolít le az alapellátási központi ügyelet feladatainak ellátására.
Felelős: Keszey János polgármester
Hivatali felelős: Kovács Piroska Rózsa aljegyző
Határidő:
- pont: 2013. február 15.
- a.) pont: 2013.február 28.
b.) pont: 2013. március 31.
c.) pont: 2013. április 30.
d.) pont: 2013. április 30.
e.) pont: 2013. február 28.
f.) pont: kiírásra: 2013. március 20.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal