11. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2013. január 31-i ülésére
2013. január 31-i ülésére
Tárgy: | Javaslat Balatonalmádi Város Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatának felülvizsgálatára | |
Készítette: | Dr. Dancs Judit | |
Előterjesztő: | Keszey János polgármester | |
Véleményező bizottság: | Humán Bizottság, Pénzügyi és Gazdasági Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) felhatalmazza a helyi önkormányzat képviselő-testületét, hogy rendeletben határozza meg a helyi önkormányzat szervezeti és működési szabályzatát (a továbbiakban: SzMSz.
Az önkormányzatok működését érintő jogszabályváltozások miatt az SzMSz részletesebb felülvizsgálata vált időszerűvé, hogy annak valamennyi rendelkezése koherens legyen a hatályos joganyaggal.
Az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdése értelmében az önkormányzati rendelet más jogszabállyal nem lehet ellentétes.
A jogalkotási törvény értelmében a szabályozás nem lehet indokolatlanul párhuzamos, vagy többszintű és nem ismételhető meg más jogszabályban lefektetett rendelkezés.
A Mötv. több pontban rögzíti, hogy az önkormányzat SzMSz- a mely rendelkezéseket kell, hogy tartalmazza.
A Mötv. értelmében:
A képviselő-testület a szervezeti és működési szabályzatról szóló rendeletében rendelkezik:
1) az önkormányzat hivatalos megnevezéséről, székhelyéről;
2) a képviselő-testület átruházott hatásköreinek felsorolásáról;
3) a képviselő-testület üléseinek összehívásáról, vezetéséről, tanácskozási rendjéről;
4) az önkormányzati képviselőkre vonatkozó magatartási szabályokról, az ülés rendjének fenntartásáról és az annak érdekében hozható intézkedésekről;
5) a nyilvánosság biztosításáról;
6) a döntéshozatali eljárásról, a szavazás módjáról;
7) a rendeletalkotásról és határozathozatalról;
8) a képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvéről;
9) a közmeghallgatásról;
10) az önkormányzat szerveiről, azok jogállásáról, feladatairól;
11) a jegyzőnek a jogszabálysértő döntések, működés jelzésére irányuló kötelezettségéről;
12) a képviselő-testület bizottságairól.
Az előterjesztés mellékletét képező rendelet-tervezetet a fenti követelményeknek, a jogszabályok, a Balatonalmádi Közös Önkormányzati Hivatal létrehozásával kapcsolatos és az önkormányzat szervei alcímben foglalt változásoknak megfelelően készítettük elő. Az 1. mellékletet a jelenleg hatályos rendeletet tartalmazza, jelölve benne a módosuló rendelkezések tájékoztató jelleggel. A 2. melléklet a megmaradó és kiegészülő rendelkezésekkel egységes szerkezetű rendelet, melyről a Képviselő- testületnek döntést kell hoznia.
A fentiekben leírtakra tekintettel kérem a tisztelt Képviselő-testületet, hogy az előterjesztés mellékletében szereplő rendelet-tervezetet elfogadni szíveskedjen.
Balatonalmádi, 2013. január 14.
Tisztelettel:
Keszey János
polgármester
Döntéshozói vélemények
Humán Bizottság |
4/2013. (I. 22.) HB határozat:
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Humán Bizottsága elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek Balatonalmádi Város Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatát.
Felelős: Bálint Sándor elnök
Hivatali felelős: dr. Dancs Judit jogász
Határidő: 2013. január 31.
|
|
Pénzügyi és Gazdasági Bizottság |
7/2013. (I.22.) PGB határozat
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Pénzügyi és Gazdasági Bizottsága elfogadásra javasolja a Képviselő-testületnek Balatonalmádi Város Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatát.
Felelős: dr. Kutics Károly PGB elnök
Határidő: 2013. január 31. – képviselő-testületi ülés
|
|
"Az Önkormányzat szervezeti és működési szabályzata"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
A Balatonalmádi Város Önkormányzata
Képviselő-testületének
__ /2013. (____) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatról
Balatonalmádi Város Önkormányzata Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdés
a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
- Az önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye
1.§ (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Balatonalmádi Város Önkormányzata (továbbiakban: önkormányzat)
(2) Az Önkormányzat székhelye: 8220 Balatonalmádi, Széchenyi sétány 1.
(3) A Képviselő-testület hivatala: Balatonalmádi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Önkormányzati Hivatal)
(3) Balatonalmádi város járásszékhely település.
(4) Az önkormányzat jelképei: címer, zászló
(5) Az önkormányzat jelképeinek, valamint a város névhasználatának rendjét Balatonalmádi nevének felvételéről, jelképeiről és azok használatáról szóló rendelet állapítja meg.
(6) Az önkormányzat jelképeinek színes grafikáját az 1. melléklete tartalmazza.
2. A Képviselő-testület üléseinek összehívása, vezetése, tanácskozási rendje
3. § (1) A Képviselő-testület az általa elfogadott éves munkatervben meghatározottak szerint tartja rendes üléseit, havonta egy alkalommal, kivéve július hónapban.
(2) A Képviselő-testület az ülését rendszerint a Városháza kistermében tartja. Ettől eltérő helyszínt a polgármester a meghívóban meghatározhat.
4.§ (1) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztségek egyidejű betöltetlensége, vagy tartós akadályoztatásuk esetén a Képviselő-testület összehívásával és az ülés vezetésével kapcsolatos feladatokat a korszerinti legidősebb képviselő látja el.
(2) A Képviselő-testületi ülés meghívójának tartalmaznia kell az ülés helyének és napjának, kezdési időpontjának, a tervezett napirend tárgyának, előterjesztőjének megjelölését, valamint hogy a napirendet mely bizottság tárgyalta.
(3) A Képviselő-testület éves munkatervében nem meghatározott testületi ülést (a továbbiakban: rendkívüli ülés) a polgármester a törvényben meghatározott eseteken túl saját döntése szerint is összehívhat. A rendkívüli ülés összehívására és levezetésére az e rendeletben foglalt eltérésekkel a rendes ülés szabályait kell alkalmazni.
(4) A rendkívüli Képviselő-testületi ülésen csak a meghívóban szereplő napirendek tárgyalhatók, napirend előtti hozzászólásra nincs lehetőség.
5. § (1) A Képviselő-testület ülésére az alábbi személyeket, szervezeteket kell meghívni:
a) a képviselők;
b) a tisztségviselők (polgármester, alpolgármester, jegyző, aljegyző);
c) az osztályvezetők, főépítész, jogász;
d) Új Almádi Újság főszerkesztője;
e) a napirendben érintett intézményvezetők;
f) Balatonalmádi Város rendőrkapitánya;
g) a helyi érdekképviseleti szervek képviselői, az őket érintő kérdésekben;
h) helyi önszerveződő közösségek képviselői tevékenységi körüket érintő kérdésben;
i) könyvvizsgálót a véleményezési körébe tartozó témákban;
j) a polgármester által megnevezett személyek, szervezetek.
(2) Rendkívüli Képviselő-testületi ülésre a képviselőket, a tisztségviselőket, a napirendi pontban érintett osztályvezetőket, intézményvezetőket és a polgármester által megnevezetett személyeket, szervezeteket kell meghívni.
(3) A testületi anyagot a bizottsági üléseket megelőző 4. napon, a bizottság által nem tárgyalt előterjesztéseket pedig a képviselő-testületi ülést megelőző 6. napon:
b) a meghívót és az előterjesztéseket a polgármester által meghatározott személyek, illetve intézmények részére meg kell küldeni;
c) a zárt ülés anyaga az a) b) pontnak megfelelően kizárólag a képviselők és a jogosultak számára elérhető;
d) a rendes képviselő- testületi ülésre szóló meghívót a jegyző a helyben szokásos módon közzéteszi.
(4) A nyílt testületi ülések anyagát az önkormányzat hivatalos honlapján az ülést megelőzően el kell helyezni.
(5) A rendkívüli ülésre szóló meghívót nyomtatott formában, vagy e-mailben legalább 24 órával az ülés előtt kézbesíteni kell a képviselők részére és önkormányzat hivatalos honlapjára fel kell helyezni.
6. § (1) Előterjesztések benyújtására a polgármester (alpolgármester), a bizottságok, bármely képviselő, intézményvezetők, illetve a jegyző jogosult. A Képviselő-testület más természetes vagy jogi személyt is felkérhet, illetve feljogosíthat előterjesztés benyújtására.
(2) Az előterjesztő az előterjesztést az arról szóló szavazás megnyitásáig visszavonhatja.
7. § (1) Az előterjesztés lehet:
a) javaslat (rendelet-tervezet, vagy határozati javaslat);
b) beszámoló;
c) tájékoztató;
d) jogszabályban kötelezően meghatározott formátumú dokumentum.
(2) Az előterjesztéseket írásban kell előterjeszteni. Tájékoztatónak kivételes esetben a Képviselő-testület egyszerű többséggel elfogadhat szóbeli előterjesztést is.
(3) Az előterjesztést – papíralapú és elektronikus formában – az Önkormányzati Hivatal Szervezési Osztályára kell leadni, a Képviselő-testületi ülést megelőző legalább 15 nappal korábban. A rendkívüli ülés anyagát legalább 72 órával korábban, a sürgősségi indítványt az ülést megelőző munkanap 12 óráig kell leadni.
(4) A Képviselő-testület ülésén önálló napirendi pontként olyan előterjesztés tárgyalható, amely egyébként megfelel az előterjesztésekkel szemben támasztott általános követelményeknek.
(5) Az előterjesztésekkel kapcsolatos követelményeket, valamint az előterjesztések benyújtásának rendjét a rendelet 2. melléklete tartalmazza.
8. § (1) A polgármester az adott ülés napirendi pontjainak tervezésénél figyelembe veszi a munkatervben arra az ülésre meghatározott napirendeket, az előző ülés végén tett napirendi javaslatokat, továbbá az Önkormányzati Hivatal javaslatait.
(2) A levezető elnök a javasolt napirend ismertetésével nyitja meg a tanácskozást. A napirendekről a Képviselő-testület egyszerű többséggel határoz.
(3) A Képviselő-testület a napirendek sorrendjének meghatározásáról történt döntést követően azon már csak egyszerű többséggel változtathat.
9. § (1) Sürgősségi indítvány az az előterjesztés, amelynek az Önkormányzati Hivatalhoz történő benyújtása a bizottsági, vagy Képviselő- testületi ülésre történő anyagkiküldést követően történt és annak Képviselő- testület elé terjesztését a polgármester, bizottság elé terjesztését pedig a bizottsági elnök jóváhagyta.
(2) Sürgősségi indítvány napirendre vételéről a Képviselő-testület egyszerű többséggel határoz.
(3) Sürgősségi indítványként csak azt a rendelettervezetet lehet tárgyalni, melyet nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani, vagy ha a képviselő- testület erről minősített többséggel dönt.
10.§ A zárt testületi ülésen a Képviselő-testület és a bizottság tagjai, a jegyző, aljegyző, az érintett, a szakértő, a közös önkormányzati hivatal jegyző által tárgy szerint kijelölt osztályvezetője, ügyintézője, dolgozója vehet részt.
11.§ (1) A Képviselő-testület munkatervében meghatározott testületi ülés 08 óra 30 perckor kezdődik. A rendkívüli ülés kezdetének időpontját a polgármester határozza meg.
(2) A képviselő írásban vagy szóban köteles előre a polgármester részére bejelenteni, hogy a Képviselő-testület ülésén való részvételben akadályoztatva lesz. Ha mindezt utólag jelenti be, ezt igazolnia kell.
(3) Időegységhez kötődő korlátozások:
a) képviselői hozzászólás napirendi pontonként legfeljebb 7 perc;
b) a kérdés és az interpelláció ideje legfeljebb 3 perc, válasz 5 perc, viszontválasz 2 perc;
c) a napirend előtti felszólalás ideje legfeljebb 5 perc. Az érintett válasza maximálisan 5 perc;
d) tanácskozási joggal nem rendelkezőknek 3 perc hozzászólás engedélyezhető;
e) személyes megszólíttatás esetén a megszólított 2 percben észrevételt tehet.
(4) A Képviselő-testületi ülésen jelenlévő személyek kötelesek a tanácskozás méltóságát tiszteletben tartani.
(5) A levezető elnök gondoskodik a Képviselő-testületi ülés rendjének fenntartásáról. A rend fenntartása érdekében:
a) figyelmezteti, majd ismétlődő esetben megvonja a szót attól a felszólalótól, aki a tárgytól eltér, már elhangzottakat ismétel, másokat méltóságukban sértő fogalmazást használ;
b) rendre utasítja azt a képviselőt, aki a Képviselő-testület tekintélyéhez méltatlan kifejezést használ, illetve ilyen magatartást tanúsít;
c) rendzavarás esetén figyelmezteti a rendbontót, vagy ha annak személye nem állapítható meg, a teljes hallgatóságot az ülésről kiutasíthatja;
d) a tanácskozás folytatását lehetetlenné tevő rendzavarás esetén az ülést határozott időre félbeszakíthatja.
12. § (1) Napirend előtti felszólalással -a tárgy megjelölésével- előzetes jelentkezés alapján bármelyik képviselő élhet.
(2) A felszólalás időtartama legfeljebb 5 perc.
(3) A napirend előtti felszólalással érintett személy, továbbá a polgármester maximálisan 5 percben reagálhat az elhangzottakra, viszontválasznak helye nincs.
(4) A napirend előtti hozzászólások sorrendjét a levezető elnök határozza meg.
13. § (1) A Képviselő-testület ülését a polgármester és az alpolgármester egyidejű akadályoztatása esetén a legidősebb képviselő hívja össze és vezeti.
(2) Az ülés megnyitásakor a levezető elnök megállapítja a megjelentek számát, az ülés határozatképességét, majd
a) javaslatot tesz a napirendi pontokra, azok sorrendjére,
b) beszámol az elmúlt Képviselő-testületi ülés óta történt fontosabb eseményekről,
c) biztosítja a képviselők részére a napirendi pont előtti felszólalások lehetőségét,
d) napirendi pontonként megnyitja, vezeti, lezárja és összefoglalja a vitát,
e) napirendi pontonként szavazásra bocsátja a határozati javaslatot, berekeszti az ülést.
(3) A levezető elnök minden napirendet külön-külön nyit meg. Ezt követően az előadóhoz a Képviselő-testület tagjai, majd a tanácskozási joggal rendelkezők, illetőleg meghívottak kérdést intézhetnek, amelyre a vita előtt kell választ adni.
(4) A tájékoztatóról a Képviselő- testület nem hoz határozatot.
(5) A kérdések, és válaszok elhangzása után a levezető elnök megnyitja a napirend vitáját. Ezt követően - figyelembe véve a jelentkezések sorrendjét - a képviselők, a tanácskozási joggal meghívottak, illetve rendelkezők szólhatnak a tárgyhoz.
(6) Az Önkormányzati Hivatal szakemberei a szakterületüket érintő napirendi pontoknál tanácskozási joggal rendelkeznek.
(7) A levezető elnök vita közben a tanácskozási joggal nem rendelkezőknek is szót adhat, maximum 3 perces hozzászólásra.
14. § (1) A Képviselő-testületi ülésen tanácskozási joga van – mely jelenti szavazati jog nélkül a vitában való részvétel jogát (hozzászólás) –
a) jegyzőnek, az aljegyzőnek,
b) a hivatal szakembereinek, a szakterületüket érintő napirendi pontoknál,
c) pályázóknak,
d) adott napirendi pontnál a napirend előadójának, az ahhoz meghívott személynek,
e) helyi önszerveződő közösségek képviselőinek tevékenységi körükben,
f) könyvvizsgálónak.
15. § (1) A vitában elhangzó személyes tartalmú megjegyzésre az érintett képviselőnek joga van a levezető elnök döntésétől függően a felszólalást követően nyomban vagy a napirendi pont lezárása után legfeljebb 2 perc időtartamban észrevételt tenni.
(2) Ha a levezető elnök ezt nem veszi figyelembe, az érintett képviselő kívánságára e tárgyban a Képviselő-testület vita nélkül egyszerű többséggel határoz.
(3) Viszontválasznak helye nincs.
16. § (1) A Képviselő-testület bármely tagjának joga van ügyrendi kérdésben legfeljebb 2 perc időtartamban szót kérni.
(2) Ügyrendinek minősül az a hozzászólás, kérdés, melyben a képviselő a Képviselő-testület munkájával, ülésének lefolytatásával kapcsolatos eljárási ügyben tesz észrevételt.
(3) A levezető elnök e kérések teljesítését nem tagadhatja meg, kivéve, ha az a döntéshozatal közben történik.
(4) Amennyiben az ügyrendi felszólalás nem ügyrendi jellegű, a levezető elnök köteles megvonni a szót. Kétség esetén a testület vita nélkül egyszerű többséggel dönt a szó megvonásáról.
(5) Ügyrendi kérdésről a testület vita nélkül, egyszerű többséggel dönt.
17. § (1) Ha a napirendhez több hozzászóló nincs, a levezető elnök a vitát lezárja.
(2) Bármelyik képviselő javasolhatja a vita lezárását, melyről a Képviselő-testület - vita nélkül - egyszerű többséggel határoz.
(3) A vita lezárása után legfeljebb 2 percben szót kell adni:
a) akik a felszólalási szándékukat a javaslat elhangzása előtt jelezték,
b) levezető elnöknek,
c) aki a vitában az ellene szóló, sérelmesnek vélt megjegyzést kívánja elhárítani vagy a hozzászólásával kapcsolatban felmerült félreértéseket eloszlatni.
(4) A Képviselő-testület bármely tagja a zárószavazás megkezdése előtt bármikor javasolhatja a téma napirendről való levételét, amelyről a Képvelő-testület vita és felszólalás nélkül egyszerű többséggel határoz.
(5) Az előadót megilleti a zárszó joga. Az előterjesztő és az előterjesztést tárgyaló bizottság elnöke vagy előadója a határozathozatal előtt 2 percben felszólalhat.
- Döntéshozatali eljárás, a szavazás módja
18. § (1) A nyílt szavazás szavazatszámláló gép alkalmazásával, annak működésképtelensége esetén kézfelemeléssel történik.
(2) A szavazatok megszámlálásáról a levezető elnök gondoskodik.
(3) A szavazatok összeszámlálása után a levezető elnök megállapítja a javaslat mellett, majd ellene szavazók, végül a szavazástól tartózkodók számát.
(4) Bármely képviselő írásban igényelheti a jegyzőtől a nyílt szavazás szavazási listáját.
19. § (1) Bármely képviselő javasolhat névszerinti szavazást, erről a Képviselő-testület vita nélkül egyszerű többséggel dönt. Név szerinti szavazás szavazatszámláló gép alkalmazásával történik.
(2) Szavazatszámláló gép működésképtelensége esetén név szerinti szavazásnál a jegyző ABC - sorrendben felolvassa a képviselők névsorát, a képviselők "igen"-nel, vagy "nem"-mel szavazhatnak, illetve tartózkodhatnak.
(3) A jegyző a szavazatokat a névsorban feltünteti, összeszámolja az eredményt, és azt átadja a levezető elnöknek, aki kihirdeti az eredményt.
(4) A névszerinti szavazáshoz igénybevett, külön hitelesített névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
20. § (1) Bármely képviselő javaslatára minősített szótöbbséggel hozott határozata szerint a Képviselő-testület titkos szavazást tarthat azokban az ügyekben is, amelyekben zárt ülést tarthat, vagy köteles tartani.
(2) A titkos szavazás szavazógéppel történik.
(3) Amennyiben a szavazógép működésképtelenné válik, úgy a titkos szavazás lebonyolítására a Képviselő-testület 3 főből álló szavazatszámláló bizottságot választ a saját tagjai közül.
(4) A szavazógép működésképtelensége esetén a titkos szavazás szavazólapon történik. A szavazás lebonyolításának technikai feltételeit a jegyző biztosítja.
(5) A szavazatszámláló bizottság a szavazásról jegyzőkönyvet készít. A jegyzőkönyvet a bizottság tagjai és a jegyzőkönyvvezető írják alá.
(6) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke beszámol a Képviselő-testület részére.
(7) A titkos szavazással hozott határozatot a folytatólagos, vagy következő nyilvános ülésen ismertetni kell.
21. § (1) A Képviselő-testület a vita lezárása, a zárszó után szavaz a határozati javaslatról.
(2) A levezető elnök egyenként szavazásra teszi fel az előterjesztésben szereplő határozati javaslatokat. Amennyiben az előterjesztéshez a vita során módosító, kiegészítő indítványok is érkeznek, úgy először ezekről, majd a módosításokkal kiegészítésekkel teljes határozati javaslatokról kell szavazni.
(3) Az előterjesztő által tett módosító javaslat nem minősül módosításnak, erről külön szavazni nem kell.
(4) A módosításokkal érintett javaslatot a szavazás előtt az előterjesztő a jegyzőkönyv számára szövegszerűen megismétli.
(5) A szavazás számszerű eredményének megállapítása után a levezető elnök kihirdeti a döntést.
(6) Tájékoztató esetén a Képviselő-testület nem hoz határozatot.
(7) A személyes érintettségre vonatkozó szabályok megszegésével hozott döntés érvénytelen.
22. § (1) Választás, kinevezés, intézményvezetői megbízás esetén nyílt vagy a titkos szavazás az alábbiak szerint történik:
a) amennyiben 1 jelölt van, az eljárás akkor eredményes, ha a jelölt eléri a minősített többséget.
b) amennyiben a jelöltek száma 2 vagy annál több fő, a jelöltek sorrendjére az illetékes bizottság tesz javaslatot.
(2) 2 fordulós eljárás:
a) ha az első fordulóban egyik jelölt sem éri el a minősített többséget, közülük a második fordulóban arról szavaz a képviselő-testület, aki több szavazatot kapott;
b) a második fordulóban az eljárás akkor eredményes, ha a jelölt eléri a minősített többséget.
(3) 3 fordulós eljárás:
a) ha az első fordulóban egyik jelölt sem éri el a minősített többséget, közülük a második fordulóban arról a két jelöltről szavaz a Képviselő-testület, akik a legtöbb szavazatot kapták;
b) a második fordulóban az eljárás akkor eredményes, ha az egyik jelölt eléri a minősített többséget;
c) ha a második fordulóban egyik jelölt sem éri el a minősített többséget, közülük a harmadik fordulóban arról szavaz a Képviselő-testület, aki több szavazatot kapott;
d) a harmadik fordulóban az eljárás akkor eredményes, ha a jelölt eléri a minősített többséget.
23. § (1) A Képviselő-testület határozatait külön-külön – a naptári év elejétől kezdődően – folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni.
(2) A Képviselő-testület határozatainak nyilvántartását a Szervezési Osztálya vezeti.
(3)A határozatokat a Képviselő-testületi ülésről készült jegyzőkönyv elkészítését követő 5 munkanapon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelős személynek, vagy szervnek.
24. § (1) A Képviselő-testület által hozott határozatok végrehajtásáról a polgármester testületi ülésen, a napirendet megelőzően írásban beszámol.
(2) Amennyiben a testületi határozatot a polgármester az előírt határidőre nem tudja végrehajtani, a határidő lejártát megelőzően, vagy a határidő lejártát követő első rendes ülésen köteles kérni a Képviselő-testülettől a határidő módosítását.
25. § Minősített többség szükséges a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló meghatározottakon kívül:
a) a helyi népszavazás kiírásához, az önkormányzati jelképek, kitüntetések és elismerő címek meghatározásához, használatuk szabályozásához, kitüntető címek elismerések adományozásához, valamint ezek adományázására való javaslattételhez;
b) a gazdasági program elfogadásához, a költségvetés elfogadásához, döntés a végrehajtásukról szóló beszámoló elfogadásához, a helyi adó megállapításához, a hitelfelvételhez, a kötvénykibocsátáshoz, vagy más adósságot keletkeztető kötelezettségvállalás, államháztartáson kívüli forrás átvételéhez, átadásához;
c) településfejlesztési eszközök és a településszerkezeti terv jóváhagyásához, területszervezési kezdeményezéshez;
d) közterület elnevezéséhez, emlékmű állításához;
e) a bíróságok népi ülnökeinek a megválasztásához;
f) az éves költségvetés 1%-át meghaladó forgalmi értékű tulajdon elidegenítéséhez vagy beruházásához;
g) tisztségviselő fegyelmi és anyagi felelősségének megállapításához;
h) az Önkormányzati vagyon tulajdonjogának, használati jogának ingyenes vagy kedvezményes átengedéséhez, illetve vagyon tulajdonjogának ingyenes vagy kedvezményes megszerzéséhez, vagyontárgy felajánlásának elfogadásához;
i) titkos szavazás elrendeléséhez.
26. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetik:
a) Képviselő-testület tagjai,
b) a Képviselő-testület bizottságai,
c) a jegyző, aljegyző,
(2) A javaslatot a jegyzőhöz kell írásban benyújtani.
27. § (1) A Képviselő - testület jogalkotási tervét az éves munkarendjéhez igazodóan, annak elfogadásával egy időben határozattal állapítja meg. Az erről szóló tájékoztatót a jegyző a honlapon közzéteszi.
(2) Társadalmi egyeztetésre kell bocsátani az önkormányzati rendelet és normatív határozat tervezetét és indokolását (a továbbiakban együtt: tervezet).
(3) Nem bocsátható társadalmi egyeztetésre a tervezet, ha az egyeztetés Balatonalmádi Város különösen fontos pénzügyi, természetvédelmi, környezetvédelmi vagy örökségvédelmi érdekeinek védelmét veszélyeztetné.
(4) A tervezet előkészítőjének feladata a rendelettervezet társadalmi egyeztetésre bocsátása, annak lefolytatása és a beérkezett vélemények feldolgozása. Az erről készült összefoglalót a rendelet hatályba lépéstét követő 15 napon belül a honlapon kell közzétenni.
(5) A társadalmi egyeztetésre bocsátás a testületi anyag a képviselő-testület bizottságai részére való megküldéssel egy időben történik, határideje a képviselő testületi ülést megelőző 6. nap.
6. Helyben szokásos kihirdetés, nyilvánosság
28. § (1) A Képviselő-testület rendeletét a jegyző az Önkormányzati Hivatal központi hirdetőtábláján – 15 napra történő kifüggesztéssel – hirdeti ki. A rendelet kihirdetésének tényét a rendeletre záradékként rá kell vezetni. Ugyanez az eljárás az egyéb önkormányzati hivatalos hirdetmények közzétételénél is.
(2) A rendelet értelmében egyéb önkormányzati hivatalos hirdetmény: a Képviselő-testület és bizottságainak határozatai, tájékoztatói, nyilvános üléseinek előterjesztései valamint ezen ülések jegyzőkönyvei továbbá a polgármester és a Hivatal tájékoztatói.
(3) A jegyző a rendeleteket, az Önkormányzati Hivatal központi hirdetőtáblájára történő kifüggesztéssel egy időben megjelenteti az önkormányzat hivatalos honlapján (www.balatonalmadi.hu), melyeket és az egyéb önkormányzati hivatalos hirdetményeket hozzáférhetővé teszi a Szervezési Osztályon. A módosító rendeleteket, kihirdetésüket követően, az alaprendelettel egységes szerkezetbe foglalva 3 napon belül kell a hivatalos honlapon, valamint a Szervezési Osztályon elérhetővé tenni.
(4) Minden Képviselő-testületi ülést követő hónapban az önkormányzat hivatalos lapjában a képviselő-testületi ülésről tájékoztatót kell közzé tenni.
(5) A hirdetőtáblák üzemeltetéséről a jegyző gondoskodik.
29. § (1) A Képviselő-testületi és bizottsági ülésekről jegyzőkönyv készül, mely a jogszabályban meghatározottakat tartalmazza.
(2) A jegyzőkönyv eredeti példányának évenkénti beköttetéséről a jegyző gondoskodik.
(3) A Képviselő-testület nyilvános üléseiről hangfelvételt, a kábel tv közvetítése esetén kép- és hangfelvételt, a zárt ülésről kizárólag hangfelvételt készül.
(4) Képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvének elkészülte után az ülésről készült hanganyag Mikrovoks rendszerben történő archiválásáról a jegyző gondoskodik.
(5) A Képviselő-testület tagjának kérésére, a hang és képfelvétel alapján szó szerinti jegyzőkönyvet, jegyzőkönyvrészletet kell készíteni.
30. § (1) A Képviselő-testület évente egy közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatás időpontjáról és helyéről legalább 30 nappal korábban, tájékoztatót kell megjelentetni a 28.§- ban foglaltak szerint.
(3) Egy személy egy témában maximálisan 5 perc időtartamban szólhat hozzá.
(4) A kérdező által feltett kérdésre a választ a polgármester, az érintett képviselő vagy a polgármester által kijelölt személy helyben, vagy ha arra nincs lehetőség, 30 napon belül írásban adja meg.
(5) A közmeghallgatásról 15 napon belül jegyzőkönyvet kell készíteni, mely tartalmazza a hozzászólásokat, feltett kérdéseket valamint az azokra adott válaszok lényegét. A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
(6) A közmeghallgatás összehívására és lefolytatására egyebekben a Képviselő-testületi ülésekre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni, kivételt képez a Közmeghallgatás helye, mert azt a Képviselő-testület a Pannónia Kulturális Központ és Könyvtárban tartja.
- Az önkormányzat szervei
31.§ (1) Az önkormányzati feladatok ellátását a Képviselő-testület és szervei biztosítják. A Képviselő-testület szervei: a polgármester, a képviselő-testület bizottságai, a közös önkormányzati hivatal, a jegyző, továbbá a társulás.
(2) A Képviselő-testület tagjainak száma 9 fő.
(3) A Képviselők névsorát a rendelet 1. függeléke tartalmazza, a változások átvezetéséről a jegyző 2 munkanapon belül gondoskodik.
32.§ (1) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, - a képviselő- testület hatásköréből át nem ruházható ügyeket kivéve – a két ülés közötti időszakban felmerülő, az alábbi halaszthatatlan, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyekben dönthet:
a) életveszélyt, súlyos balesetveszély elhárítása- esetenként 1 000 000,-Ft összeghatár erejéig;
b) a tárgyévi költségvetési rendeletben nevesített céltartalék felhasználása;
c) fellebbezés benyújtása.
(2) Amennyiben az (2) bekezdés a) pontban szereplő kiadások fedezete nem áll rendelkezésre az adott évi költségvetésben, akkor a szükséges forrás megteremtése érdekében a polgármester- kiadási főösszeget nem érintő- előirányzat átcsoportosításról dönt.
(3) A polgármester együttműködik Felsőörs község polgármesterével a Közös Önkormányzati Hivatalt érintő ügyekben.
(4) A képviselő- testület polgármesterre átruházott hatásköreit a rendelet 3. melléklete tartalmazza.
33.§ A Képviselő-testület a polgármester helyettesítésére, illetőleg munkájának segítésére, a polgármester javaslatára főállású alpolgármestert választ. A helyettesítés rendjét a polgármester írásban szabályozza, és arról a Képviselő-testületet tájékoztatja.
34.§ (1) A Közös Önkormányzati Hivatal jegyzőjét, aljegyzőjét Balatonalmádi Város Polgármestere nevezi ki.
(2) A jegyző ellátja a Közös Önkormányzati Hivatal működésével, valamint a Balatonalmádi Város Önkormányzata Képviselő- testületének és Felsőörs Község Önkormányzata Képviselő- testületének működésével kapcsolatos feladatokat.
(3) A jegyző és az aljegyző egyidejű akadályoztatása esetén a jegyzői feladatokat a Szervezési Osztály vezetője látja el. E rendelet alkalmazásában akadályoztatásnak minősül, ha a jegyzői feladatok 15 munkanapon keresztül ellátatlanok.
35.§ (1) A Képviselő-testület által alapított és fenntartott költségvetési szervek, gazdálkodó szervek, non profit szervezetek és egyéb szervezetek listáját az 3. függelék tartalmazza. A változást átvezetéséről a jegyző 2 munkanapon belül gondoskodik.
36.§ Balatonalmádi Város Önkormányzata és Felsőörs Község Önkormányzata Közös Önkormányzati Hivatalt tart fent, működésének rendjét Balatonalmádi Közös Önkormányzatai Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza, amelyet Balatonalmádi Város Önkormányzata és Felsőörs Község Önkormányzata hagy jóvá.
- A képviselő- testület bizottságai
37.§ (1) A Képviselő-testület a következő állandó bizottságokat hozta létre:
a)Humán Bizottság (4 fő képviselő-testületi tag, 1 fő külső szakértő)
b)Pénzügyi és Gazdasági Bizottság (3 fő képviselő-testületi tag, 2 fő külső szakértő)
(2) Az állandó bizottságok tagjainak nevét a 2. függelék tartalmazza, a változást átvezetéséről a jegyző 2 munkanapon belül gondoskodik.
(3) A képviselő- testület bizottságainak feladatköreit, az állásfoglalásukkal benyújtható előterjesztéseket és a bizottságokra átruházott hatásköröket a rendelet 3. melléklete tartalmazza.
38.§ (1) A Képviselő-testület egy konkrét feladat ellátására ideiglenes bizottságot hozhat létre.
(2) Az ideiglenes bizottság tagjaira a polgármester tesz javaslatot, a jelöltek személyéről egyszerű többséggel a képviselő-testület dönt.
(3) Az ideiglenes bizottság megszűnik, amennyiben a létrehozásának alapjául szolgáló ok, vagy feladat megszűnik, az időpont, vagy esemény bekövetkezik.
39. § (1) A Képviselő-testület egy konkrét ügy kivizsgálására, megoldási javaslat kidolgozására, az ezzel kapcsolatos feladatok ellátásának idejére munkacsoportot hozhat létre.
(2) A munkacsoport megbízatása a Képviselő-testület által megszabott feladat elvégzéséről készült Képviselő-testületi előterjesztés Képviselő-testület általi elfogadásáig tart.
40. § (1) A Képviselő-testület a bizottságok tagjait és elnökét minősített többséggel meghozott határozattal választja meg, e szabály vonatkozik a tag, illetve az elnök visszahívására.
(2) A bizottságok nem képviselő tagjainak eskütételét a megválasztó, vagy az azt követő első Képviselő-testületi ülés keretében kell megtartani.
(3) A bizottságok az üléseik időpontját a Képviselő-testület üléseihez igazodva határozzák meg éves munkatervük keretében.
11. Törvényes működés biztosítása
41.§ (1) A jegyző a bizottsági és képviselő- testületi ülésen köteles jelezni, ha a testület döntése jogszabálysértő.
(2) A képviselő a Képviselő-testület ülésén önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet, amely lehet interpelláció, vagy képviselői kérdés.
(3) A képviselő Képviselő-testületi ülésen kívül is, írásbeli tájékoztatást kérhet a jegyzőtől, amely hozzásegíti a helyes döntés kialakításához.
42. § (1) Bármely képviselő az önkormányzat feladat- és hatáskörébe tartozó ügyben a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, az állandó bizottságok elnökeihez, valamint a jegyzőhöz interpellációt intézhet.
(2) Az interpellációk napirendre tűzéséről a polgármester a beérkezés sorrendjének figyelembevételével dönt.
(3) Az interpelláció teljes szövegét legkésőbb az ülést megelőző 5 munkanappal előbb írásban kell benyújtani a címzetthez és a polgármesterhez. Lehetőséget kell adni az ülésen szóban történő előadásra. Az 5 munkanapos határidő elmulasztása esetén az interpelláció, nem tárgyalható. Amennyiben a benyújtó képviselő továbbra is fenntartja szándékát, úgy az interpellációt ismételten be kell nyújtani.
(4) Az interpelláció ideje legfeljebb 3 perc, az arra adott válasz időtartama legfeljebb 5, a viszontválasz és nyilatkozat időtartama legfeljebb 2 perc.
(5) Az interpellációra az ülésen szóban, vagy legkésőbb 15 napon belül írásban érdemi választ kell adni, és azt el kell juttatni minden képviselőhöz.
(6) Amennyiben az interpellációra adott választ az interpelláló nem fogadta el, az interpelláció elfogadásáról a Képviselő-testület vita nélkül egyszerű többséggel határoz.
(7) Ha az interpellációra adott választ a Képviselő-testület sem fogadta el, további vizsgálat és javaslattétel céljából a polgármester a kérdést az illetékes bizottság elé utalja.
(8) Az interpellációra adott írásbeli válasz, valamint az interpelláló – legkésőbb az ülést megelőző két munkanappal előbb tett – írásbeli nyilatkozata ismeretében a soron következő Képviselő-testületi ülésen az interpelláció elfogadásáról a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel határoz. Az írásbeli nyilatkozatot a polgármesternek kell megküldeni.
(9) Visszavontnak kell tekinteni azt az interpellációt, amelynek megtárgyalásánál az interpelláló képviselő nincs jelen és a megtárgyalás elnapolását nem kérte.
(10) Egyazon kérdésben újabb interpellációnak nincs helye. Az interpelláció azonosságáról - kétség esetén - a Képviselő-testület vita nélkül egyszerű többséggel határoz.
43. § (1) Bármely képviselőnek joga van önálló képviselői indítvány előterjesztésére, az előterjesztésre vonatkozó előírások szabályainak figyelembe vételével.
(2) Az indítványnak az indoklást is tartalmaznia kell.
(3) Az indítványt a benyújtástól számított 30 napon belül, de legkésőbb a benyújtástól számított 2. Képviselő-testületi ülésen napirendre kell tűzni.
- Záró rendelkezések
44. § (1) A rendelet 2013. február 1. napján lép hatályba.
(2) Hatályát veszti a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 21/2008. (XI. 14.) Önkormányzati rendelet.
Keszey János Kovács Piroska Rózsa
polgármester jegyzői jogkört gyakorló aljegyző
Balatonalmádi Önkormányzat jelképeinek színes grafikája
1. A címer színes grafikája:
2. A zászló grafikája:
3. A pecsét grafikája:
. melléklet
1. Az előterjesztésekkel szemben elvárt formai követelmények:
a) minden előterjesztést – a lehetőségeknek megfelelően – Word for Windows szövegszerkesztő program 12-es betűnagyságával kell írni;
b) fejléc a hivatalos nyomtatványnak megfelelően;
c) az előterjesztés tárgyának megjelölése, melynek pontosan meg kell egyeznie a testületi ülés meghívójában szereplő szöveggel;
d) megszólítás az alábbiak szerint: „Tisztelt Képviselő-testület!”;
e) az előterjesztés érdemi szövege;
f) határozati javaslat, – szükség szerint annak végrehajtási határideje, és végrehajtásért felelős személy megnevezése – több megoldási lehetőség esetén alternatív határozati javaslatokkal; a tájékoztató elnevezésű előterjesztés nem tartalmaz határozati javaslatot;
g) értékesítésre irányuló előterjesztés esetén a határozati javaslatnak tartalmaznia kell, az ingatlan pontos adatait: helyrajzi számát és címét;
h) döntéshez szükséges szavazati arány (egyszerű vagy minősített többség);
i) bizottságok felsorolása, amelyek az előterjesztést megtárgyalják;
j) az anyag készítőjének a neve és beosztása;
k) hitelesítési kellékek: pecsét és aláírás;
l) személyi ügy tárgyalása mellé, ha megadta csatolni kell az érintett hozzájáruló nyilatkozatát a nyilvános tárgyalás érdekében;
2. Az előterjesztés érdemi szövegének tartalmaznia kell:
a) az ügyben született korábbi önkormányzati határozatot;
b) indokolt esetben, a korábbi döntés módosítására, vagy hatályon kívül helyezésére vonatkozó javaslatot;
c) a tárggyal kapcsolatos fontosabb jogszabályokat;
d) az előkészítés során végzett munkában a közreműködő szervek és személyek véleményét;
e) az előzetes hatásvizsgálat eredményét.
1.) Pénzügyi és Gazdasági Bizottság:
a) A Bizottság feladatkörei:
1. A gazdálkodás, a költségvetés, a közbeszerzés körébe tartozó képviselői testületi anyagok előzetes megtárgyalása, előkészítése, az Önkormányzat gazdálkodásának figyelemmel kísérése.
Ezen belül véleményezi:
1.1 az éves költségvetési koncepciót, a költségvetési javaslatot, a végrehajtásról szóló féléves, éves beszámoló tervezetét, a hatósági ármegállapításra vonatkozó előterjesztéseket,
1.2. az adózással - a helyi adókkal és a gépjárműadóval - kapcsolatos kérdések (rendeletek, beszámolók, adóellenőrzés, adózás rendje) előzetes megtárgyalása, előkészítése.
2. Területszervezés:
2.1 javaslat területrész átadásáról, átvételéről, cseréjéről települések között,
2.2 javaslatot tesz a helyi földrajzi nevek megállapítására, illetve megváltoztatására.
3. Területfejlesztési és területrendezési feladatok:
3.1. közreműködik a regionális, megyei területfejlesztési koncepciók valamint területrendezési tervek véleményezésében,
3.2.a jogszabályi kereteken belül javaslat a településrendezésre, helyi építészeti örökség védelmére,
3.3 településfejlesztési és településüzemeltetési koncepció kidolgozása,
3.4. javaslat helyi építési szabályzat, illetve szabályozási terv megállapítására, településrendezési tervek véleményezésére, illetve az ezzel kapcsolatos operatív intézkedésekre javaslattétel,
3.5.javaslat helyi védettség elrendelésére, illetőleg annak megszüntetésére.
4. Kommunális igazgatási feladatok:
4.1. javaslatot tesz a temető létesítésére, bővítésére, temető, temetőrész lezárásra, megszüntetésére, illetve újra használatbavételre,
4.2. előzetesen véleményezi a Balatonalmádi Kommunális és Szolgáltató Kft-re vonatkozó előterjesztéseket, ill. javaslatokat dolgoz ki a Kft. működésére vonatkozóan,
4.3. véleményezi a vásárok és piacok rendjéről szóló önkormányzati rendeletet,
4.5.véleményezi a közvilágítási berendezések létesítésével és üzemeltetésével kapcsolatos megállapodásokat,
4.6.véleményezi az önerős útépítésekkel kapcsolatos előterjesztéseket,
4.7.közreműködik az önkormányzat vízgazdálkodási feladatainak ellátásában.
5. Egyéb ingatlannal, vagyonnal kapcsolatos ügyek:
5.1 javaslatot tesz az önkormányzati tulajdonban lévő, illetve megszerzett ingatlanok törzsvagyonba történő besorolására,
5.2 javaslatot tesz az önkormányzati vagyontárgyak, vagyonrészek elidegenítésére, vállalkozásba vitelére, bérbe adására, a sportlétesítmények bérbeadására (az utóbbi létesítmények esetén az HB-val közösen),
5.3 javaslatot tesz az önállóan építési teleknek nem minősülő ingatlanok, ingatlanrészek városrendezési célú tulajdonjog változására (adás-vétel, csere, átadás),
5.4. javaslatot tesz a vagyonpolitikai koncepció és a vagyonrendelet felülvizsgálatára, módosítására,
5.5. az önkormányzat többségi tulajdonában lévő társasággal kapcsolatos döntések előkészítése.
6. Lakás- és helyiségbérlettel kapcsolatos feladatok
6.1.javaslatot tesz a lakások, helyiségek bérletére, elidegenítésére vonatkozón rendeletek felülvizsgálatára,
6.2.javaslatot tesz kényszerbérletek felszámolása,
6.3.javaslatot tesz az önkormányzati tulajdonú lakások bérbeadásával, elidegenítésével kapcsolatos ügyekben (Lr. 2.§.(1) bek.).
7.Idegenforgalom:
7.1.javaslatot tesz a város idegenforgalmi fejlesztési terveire vonatkozóan,
7.2.gazdálkodik az Idegenforgalmi Alappal,
7.3.véleményt nyilvánít a települést is érintő idegenforgalmi fejlesztési koncepciókról, tervekről,
7.4.javaslatot tesz a település idegenforgalmi értékeinek feltárására, bemutatására, propagálására,
7.5.elemzi a település idegenforgalmának alakulását,
7.6.előkészíti a testvérvárosi kapcsolatokhoz fűződő előterjesztéseket.
8.Környezetvédelem, valamint a hozzá kapcsolódó területek:
8.1.javaslatot tesz települési környezetvédelemmel kapcsolatos feladatokra, a Környezetvédelmi Programra, és az e területet érintő helyi rendeletek megalkotására, felülvizsgálatára,
8.2.jogszabályi kereteken belül javaslatot tesz a helyi természeti értékek védelmére,
8.3.javaslatot tesz a kommunális szilárd hulladék, ill. folyékony hulladék gyűjtésével, elszállításával kapcsolatos rendeletek megalkotására, felülvizsgálatára, és a Hulladékgazdálkodási Terv elkészítésére,
8.4.javaslatot tesz az állategészségügyi és állatvédelemmel, föld- és növényvédelemmel, természetvédelemmel, zaj- és rezgésvédelemmel, levegőtisztaság- védelemmel kapcsolatos feladatok ellátására,
8.5.javaslatot tesz a helyi Környezetvédelmi Alap felhasználására az éves költségvetési rendeletben,
8.6.részt vesz az önkormányzat gazdasági programjának kidolgozásában,
8.7.véleményt nyilvánít minden olyan – a Bizottság szakterületébe tartozó – kérdésben, melyben törvénynél alacsonyabb szintű jogszabály az Önkormányzat álláspontjának kikérését írja elő.
9.Figyelemmel kíséri:
9.1.a költségvetési előirányzatok teljesítését, a bevételek alakulását, a vagyonváltozás alakulását.
10.Ellenőrzi:
10.1.a Polgármesteri Hivatal, ill. az önkormányzati költségvetési intézmények gazdálkodási tevékenységét, a költségvetési döntések végrehajtását,
10.2.ellenőrzéseket végez a gazdálkodó szervezeteknél,
10.3.beszámoltathatja az Önkormányzat gazdálkodó szerveinek pénzügyi – gazdasági helyzetéről az érintett szervezetek vezetőit,
10.4.véleményt nyilvánít minden olyan – a bizottság szakterületébe tartozó – kérdésben, melyben törvénynél alacsonyabb szintű jogszabály az Önkormányzat álláspontjának kikérését írja elő.
11.Ügyrendi kérdésekben:
11.1.vagyonnyilatkozatok kezelése, a vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos eljárás lefolytatása majd a képviselő-testület tájékoztatása,
12.1.önkormányzati képviselők összeférhetetlenségével kapcsolatos ügyek vizsgálata, előterjesztése a képviselő- testületi ülésre.
b) A Bizottság átruházott hatáskörei:
1. dönt az önkormányzati intézmények éves gazdasági és számviteli ellenőrzési programjáról,
2. behajthatatlan követelések elengedése 100.000 Ft értékhatárig, kivéve a helyi adók és adók módjára behajtandó köztartozásokat,
3. ellenőrzi az első lakástulajdon megszerzéséhez nyújtott támogatás szerződés szerinti felhasználását, a szerződés megszegése esetén dönt a támogatás megvonásáról, illetőleg a szerződésszegés jogkövetkezményeinek érvényesítéséről.
4. az 1989. évi XIII. tv. alapján a belterületi földérték véleményezése,
5. Dönt az Idegenforgalmi Alap, felhasználásáról (a pályázati eljárásban megítélt támogatáson felüli rész felhasználásáról javaslatot készít a képviselő-testület számára),
6. pályázatot ír ki és bírál el a bizottság szakterületébe tartozóan az Önkormányzat mindenkori éves költségvetésében biztosított költségvetési fedezet keretén belül,
7. felügyeli az Önkormányzat várospropagandára fordított kiadásait,
8. Közbeszerzési döntőbizottságként jár el a nettó 100 millió forint értékhatárt meg nem haladó beszerzések esetében,
9. a bérbeadói jogok gyakorlása csak az ellenszolgáltatás fejében létrejött szerződések vonatkozásában, az alábbi esetek kivételével:
- a lakásbérleti szerződések
- az 5 évnél hosszabb időtartamú vagy az évi bruttó 3 mFt értékhatárt meghaladó bérleti szerződések, valamint
- a bérleti díj inflációval történő megemelése, ha ezt a szerződés tartalmazza.
10. Jogosult perbeli vagy peren kívüli egyezség megkötésére 3 – 25 millió forint perértékig,
11. A szolgálati lakás bérbeadásáról a Bizottság javaslatára dönt a bérbeadó .
2.) Humán Bizottság:
a) A Bizottság feladatkörei:
1. a helyi közneveléssel, közművelődéssel, a közgyűjteményekkel, és a kultúrával kapcsolatos képviselő-testületi döntések előkészítése, megvitatása,
2. kapcsolattartás az előző pontban meghatározott feladatokat ellátó intézményekkel, szervezetekkel,
3. közreműködés a közművelődési, közgyűjteményi, óvodai köznevelési intézményi tevékenységgel kapcsolatos helyi irányítási, ellenőrzési feladatok ellátása.
4. kezdeményezi a lakosság kulturális tevékenységének, önszerveződéseinek támogatását, a művészeti alkotó munka feltételeinek javítását, a művészeti értékek megőrzését,
5. az Önkormányzati Hivatal közreműködésével koordinálja a városi jellegű kulturális eseményeket,
6. a helyi médiával kapcsolatos ügyek megtárgyalása,
7. ellátja a helyi kitűntetések adományozásával kapcsolatos előkészítő feladatokat,
8. előzetes véleményt nyilvánít köznevelési, kulturális intézmények más célú hasznosítása esetén,
9. értékeli a nevelési-oktatási intézmények foglalkozási- ill. pedagógiai programjában
meghatározott feladatok végrehajtását, a pedagógiai szakmai munka eredményességét,
10. előkészíti a város közművelődési koncepciójának módosítását,
11. javaslatot tesz a köznevelés-közművelődés költségvetési alapelveinek meghatározására,
12. javaslatot tesz az óvoda és a közművelődési intézmény szakmai ellenőrzésének ütemére,
13. beszámoltathatja a feladatkörébe tartozó tevékenységeket ellátó intézményeket,
14. véleményezi a helyi földrajzi nevek megállapítására, illetve megváltoztatására tett javaslatokat,
15. véleményez minden ifjúságot érintő javaslatot,
16. gondoskodik a településen élő gyermekekkel és ifjúsággal való kapcsolat folyamatos fenntartásáról, koordinációjáról,
17. segíti a helyi ifjúsági szervezetek megalakulását, működését,
18.véleményt nyilvánít minden olyan – a bizottság szakterületébe tartozó – kérdésben, melyben törvénynél alacsonyabb szintű jogszabály az Önkormányzat álláspontjának kikérését írja elő.
1. Sport:
1. javaslatot tesz a helyi sportkoncepció meghatározására és megvalósítására Együttműködik az illetékességi területén tevékenykedő testneveléssel és sporttal foglalkozó szervezetekkel,
2. kidolgozza a testneveléssel, sporttal foglalkozó szervezetek normatív támogatásának rendszerét,
3. véleményezi az önkormányzat tulajdonában álló sportlétesítmények fenntartási, működtetési kérdéseit, javaslatot tesz a sportlétesítmények használatára vonatkozó szerződéskötésekre,
4. támogatja a diák és szabadidősport, a verseny- és élsport igényeinek kielégítése érdekében a sportlétesítmények építését, fenntartását és fejlesztését,
5. az egészségügyi és szociális ellátással, a közbiztonsággal összefüggő képviselő testületi döntések előkészítése, megvitatása.
6. a gyermek-, és ifjúságvédelemmel kapcsolatos képviselő testületi anyagok előkészítése, megvitatása.
7. ellátja a szociális intézményi tevékenységgel kapcsolatos helyi irányítási, ellenőrzési feladatokat.
8. javaslatot tesz a szociális intézmények szakmai ellenőrzésének ütemére
9. felügyeli a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti szolgáltatást nyújtó intézmények működését, és javaslatot tesz az ellenőrzésre.
10. előkészíti a város kötelező egészségügyi feladataival kapcsolatos önkormányzati döntéseket (felnőtt és gyermek háziorvosi ellátás, fogorvosok, iskola-egészségügy, védőnők, szakellátás)
11. véleményezi az egészségügyi ellátással kapcsolatos költségvetési tervet, a költségvetés teljesülését, nyomon követi az egészségügyre szánt és átvett pénzeszközök hasznosulását, együttműködik az egészségügyi szolgáltatókkal
12. véleményezi az önkormányzati tulajdonú bérlakások bérleti díjának megállapítását szabályozó helyi rendeletet
13. előkészíti a feladatkörébe tartozó, önkormány által benyújtandó pályázatokat
14. javaslatot tesz a bűnmegelőzési és közbiztonsági programok kidolgozására a személyi, társadalmi és gazdasági értékek megóvására
15. javaslatot tesz bűnmegelőzési és közbiztonsági tevékenység érdekében önszerveződő közösségek támogatására
16. a közbiztonsági koncepció alapján évente egy alkalommal a helyi bűnügyi statisztikák és azok okainak elemzése a rendőrséggel és a polgárőrséggel együttműködve, a közbiztonság érdekében végzett tevékenység értékelése
17. működteti a Szociális Kerekasztalt
2. Lakás- és helyiségbérlettel kapcsolatos feladatok
2.1.javaslatot tesz a lakások, helyiségek bérletére, elidegenítésére vonatkozó rendeletek felülvizsgálatára.
2.2 javaslatot tesz az önkormányzati tulajdonú, szociális helyzet alapján bérbe adott lakások bérbeadásával, elidegenítésével kapcsolatos ügyekben.
3. A Bizottság átruházott hatáskörei:
3.1.jóváhagyja az óvoda közművelődési, közgyűjteményi intézmény szervezeti és működési szabályzatát.
3.2 A Kormányhivatal Oktatási Hivatal megkeresésére véleményezi az általános iskolai körzethatárok meghatározását,
3.4.meghatározza az önkormányzati fenntartású óvodá működési körzetét, nyitva tartása rendjét, dönt az óvodákba történő jelentkezés módjáról az óvodai felvételek időpontjáról,
3.5.pályázatokat ír ki és bírál el a bizottság szakterületébe tartozóan, az Önkormányzat mindenkori éves költségvetésében biztosított költségvetési fedezet keretén belül,
3.6.kulturális feladatokat ellátó jogi személyeket, jogi személyiséggel nem rendelkező személyi egyesüléseket és magánszemélyeket évente pályázati úton – a költségvetésben biztosított fedezet keretén belül - közművelődési céllal pénzügyi támogatásban részesít,
3.7.dönt a helyi önkormányzatok könyvtári és közművelődési érdekeltségnövelő támogatás igénylésének benyújtásáról, amennyiben az igénylés pénzügyi fedezete a kulturális intézmény költségvetésében rendelkezésre áll,
3.8.jóváhagyja a Pannónia Kulturális Központ és Könyvtár jogszabály alapján államilag támogatott, szervezett, továbbképzési és beiskolázási tervét,
3.9.a költségvetés keretein belül meghatározza a sporttal foglalkozó helyi szervezetek normatív támogatását.
3.10.jóváhagyja a helyi szociális intézmények szervezeti és működési szabályzatát, szakmai programját
3.11.dönt a Bursa Hungarica Felsőoktatási Önkormányzati Ösztöndíjpályázatra benyújtott kérelmek támogatásáról
3.12.dönt a helyi lakásépítés és vásárlás támogatásáról szóló 4/2001. (IV.01.) Ör. rendelet 2. § (1) bekezdésében szabályozott pénzbeli támogatás megállapításáról
3.13.megállapítja, felülvizsgálja az orvosi körzetek területét.
3.14.megállapítja, felülvizsgálja a védőnői körzetek területét
4. melléklet
1.Tulajdonosi hozzájárulást ad az önkormányzati tulajdonú ingatlanokkal kapcsolatos építésügyi és más hatósági eljárásokban.
2.A korábban a Megyei Vagyonátadó Bizottságnál érvényesíthető vagyoni igények érvényesítése bíróság útján.
3.Az 1989. évi XIII. törvény alapján az önkormányzat által elfogadott belterületi földértékkel kapcsolatos nyilatkozatok kiadása.
4.Helyi közút forgalmi rendjének kialakítása
5. Közbeszerzési értékhatárokat el nem érő, de a nettó 2 millió forintot meghaladó beszerzések és felújítások esetén dönt az önkormányzatot érintő három ajánlatról.
6.A több érve szóló bérleti szerződések esetén a bérleti díj inflációval történő emelése, ha ezt a szerződés tartalmazza.
7.A nem 100%-os önkormányzati tulajdonban lévő társasházi közgyűlésen az önkormányzat képviselete és a szavazati jog gyakorlása, amennyiben a döntés lakásonként évi 50.000 Ft összegnél nagyobb kötelezettségvállalás emelkedéssel nem jár.
8. Gyakorolja az önkormányzat tulajdonában álló ingatlanokon létesítendő villamos művek és egyéb közművek használati jogának illetve vezetékjogának alapításával kapcsolatos tulajdonosi jogokat.
9. A környezetvédelemről szóló 10/2006. (V.10.) Ör. rendeleten belül:
- A fakivágás engedélyezése és a pótlási kötelezés hatáskör gyakorlása
-Levegőtisztaság védelmi kötelezettségek megszegőit meghatározott cselekmény elvégzésére kötelezi, vagy a cselekmény folytatásától eltiltja.
- A vízvédelmi rendelkezések megszegőit a határozatban helyreállításra és a költségek megfizetésére kötelezi.
-Korlátozhatja nehézgépjárművek közlekedését
10 A pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásokról szóló 8/2009. (IV.10.) Ör rendeleten belül:
-a pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátások megállapításának és a köztemetés költségeinek megtérítési kötelezettsége alóli mentesítés hatáskör gyakorlása
11. A gyermekvédelem helyi rendszeréről szóló 5/1998.(IV.01.) Ör rendeleten belül:
Dönt
a) rendkívüli gyermekvédelmi támogatásról,
b) egyszeri tankönyvvásárlási támogatásról,
c) születési támogatásról,
d) étkezési térítési díjkedvezményről,
e) életkezdési önkormányzati kiegészítő támogatásról,
f) gyermekek átmeneti gondozásának biztosításáról az önálló helyettes szülőnél.
12. Helyi lakásépítés és vásárlás támogatásáról szóló 4/2001. (IV.01.) Ör. rendeleten belül:
-a helyi lakásépítés és vásárlásmeghatározott eseteiben a támogatás felhasználásának igazolására nyitva álló határidőt indokolt esetben egy alkalommal 30 nappal meghosszabbíthatja.
13. Az önkormányzat tulajdonában lévő lakások bérletéről, elidegenítéséről és bérbeadásuk szabályairól szóló 36/2009. (IX.30.) Ör rendeleten belül:
- Az önkormányzat tulajdonában lévő lakás részletre vétele esetén a kamatmentességre való jogosultságát évenként felülvizsgálja és hozzájárulás jelzálogjog bejegyzéshez
- Gyakorolja a határozott és határozatlan idejű lakásbérleti szerződések megszüntetésével összefüggő feladat- és hatásköröket.
-A költségvetési rendeletben meghatározott összeg erejéig a bérbeadót terhelő felújítási, beruházási kötelezettségek teljesítése érdekében a Képviselő-testület felé történő beszámolás terhe mellett kötelezettséget vállalhat.
-Azonnali intézkedést igénylő rendkívüli élethelyzet bekövetkezése esetén (krízis helyzet), kivételesen, az eset összes körülményeinek figyelembe vételével, egyedi mérlegelés alapján – pályázaton kívül - dönthet önkormányzati lakás bérbeadásáról átmeneti elhelyezés céljából az üresen álló bérlakás állomány terhére.
14. Főépítész, valamint a Bizottságok elnökeinek egyetértő véleménye esetén a bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. tv-ben foglalt elővásárlási jogról lemondhat.
15. A köztemetőről és temetkezés rendjéről szóló 25/2005. (XII.01.) Ör. rendeleten belül:
-Díszsírhely kijelölése, gazdátlan sírjel értékesítése.
16. Építészeti-Műszaki Tervtanács létrehozásáról és működéséről szóló 22/2008. (XI.14.) Ör. rendeleten belül:
-Az Építészeti-Műszaki Tervtanács elnökének, titkárának és tagjainak kinevezése.
-Az Építészeti-Műszaki Tervtanács Ügyrendjének jóváhagyása.
17. A város címeréről és zászlójáról valamint Balatonalmádi városnév használatának rendjéről szóló 24/2008. (XII.05.) Ör. rendeleten belül:
-A város címerének használatát, valamint a Balatonalmádi név- felvétel, névhasználatát engedélyezi, rendelkezik annak visszavonásáról.
18. Az önkormányzat vagyonáról való rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól szóló 7/2009. (III.06.) Ör. rendeleten belül:
-Az önkormányzati vagyonhoz kapcsolódó tulajdonosi nyilatkozatok megteszi, kibocsátja.
-A gazdasági társaságokról szóló törvényben meghatározott egyéb tulajdonosi jogokat a gyakorolja.
-Tulajdonosi jogokat gyakorol - az átalakulással, az elidegenítéssel, az alaptőke felemelésével és csökkentésével az elővásárlási jog gyakorlásával kapcsolatos tulajdonosi jogok kivételével az meghatározott gazdasági társaságokban.
-Az Önkormányzat vagyonát érintő perbeli vagy peren kívüli egyezség megkötésére a 3 millió forint értékhatárig.
19.Az útépítési együttműködésről szóló 26/2010. (X.29.) Ör. rendeleten belül:
- Útépítésihozzájárulás kivetéséről a polgármester rendelkezik, és dönt a részletfizetési kérelemről.
20. A védőoltás támogatásáról szóló 44/2009. (XII.22.) Ör rendeleten belül:
-A védőoltások támogatásával kapcsolatos elsőfokú hatáskört gyakorol.
21. A taxiállomások igénybevételének rendjéről szóló 37/2009. (XI.30.) Ör. rendeleten belül:
-A taxiállomás használatára vonatkozó önkormányzati hatósági engedély megadására a jogosult.
22. A közterület használatról szóló rendeleten belül:
-Egyedi közterület használati engedély megadása hatáskör gyakorlása.
-Közterület rendeltetéstől eltérő célú használatának engedélyezés hatáskör gyakorlása.
-Engedélytől eltérő célra és módon, illetve azt meghaladó mértékben használt, vagy díjfizetési kötelezettség elmulasztása esetén közterület használati engedély visszavonása.
-Közterület használat során az eredeti állapot helyreállítására vonatkozó kötelezettségteljesítésére 15 napos halasztást adhat.
23. Egyéb közmű- hozzájárulás (csatorna, víz, gáz) részletfizetési kérelméről dönt.
1.függelék
képviselők:
Keszey János polgármester
dr. Hoffmann Gyöngyi alpolgármester
dr. Walter Rózsa képviselő
dr. Dávid Gyula képviselő
Bálint Sándor képviselő
Boros László képviselő
dr. Kutics Károly képviselő
Pandur Ferenc képviselő
Szabó Zoltán képviselő
2.függelék
bizottsági tagok:
Pénzügyi és gazdasági Bizottság:
dr. Kutics Károly elnök
Boros László
Szabó Zoltán tag
Kerekes Csaba külsős szakértő
Nagyné Matolcsi Tünde külső szakértő
Humán Bizottság:
Bálint Sándor elnök
Pandur Ferenc tag
dr. Dávid Gyula tag
dr. Walter Rózsa tag
Kiss György külső szakértő
3. függelék:
A Képviselő-testület által alapított és fenntartott költségvetési szervek, gazdálkodó szervek, non profit szervezetek és egyéb szervezetek listája:
Balatonalmádi Közös Önkormányzati Hivatal
Balatonalmádi Városgondnokság
Pannónia Kulturális Központ és Könyvtár
Balatonalmádi Napköziotthonos Óvoda
Szociális Alapszolgáltatási Központ
Balatonalmádi Kistérségi Egészségügyi Központ
Balatonalmádi Kommunális és Szolgáltató Kft.
Balatoni Korona Zrt.
Balatonalmádiért Közalapítvány
Együtt Egymásért Közalapítvány
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Mellékletek: