2. napirendi pont
TÁJÉKOZTATÓ
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2013. március 28-i ülésére
2013. március 28-i ülésére
Tárgy: | Beszámoló a Balatonalmádi Rendőrkapitányság 2012. évi tevékenységéről | |
Készítette: | Dr. Szabó János | |
Előterjesztő: | Dr. Szabó János | |
Véleményező bizottság: | Humán Bizottság |
|
BALATONALMÁDI
RENDŐRKAPITÁNYSÁG
|
|
H - 8220 Balatonalmádi, Jókai Mór utca 12.
|
BESZÁMOLÓ
A BALATONALMÁDI RENDŐRKAPITÁNYSÁG
2012. ÉVI MUNKÁJÁRÓL
BEVEZETÉS
A Balatonalmádi Rendőrkapitányság az elmúlt esztendőben is igyekezett megfelelni a kihívásoknak, arra törekedett, hogy az adott jogi, gazdasági és társadalmi környezetben minél többet tegyen az itt élők, illetve az ide látogatók biztonságának megőrzése érdekében.
Továbbra is elsődleges célkitűzésünk volt a bűnözés lehetőség szerinti csökkentése, a közterületi jelenlét növelése, reagáló-képességünk javítása, a közbiztonság szinten tartása.
Az elmúlt évben nagy erőfeszítéseket tettünk a közterületek, a nyilvános helyek rendjének megszilárdításával a lakosság biztonságérzetének javításáért. A visszajelzések alapján a Balatonalmádi Rendőrkapitányság illetékességi területén élők biztonságérzetében megmaradtak az előző évekre jellemző pozitív értékek.
Az összes bűncselekmény nyomozás eredményességét tekintve kiemelkedően jó eredményt ért el a kapitányság. A kiemelt bűncselekmények vonatkozásában több „dobogós helyet” hoztunk el, igen komoly felderítések történtek. Az eredmények nem egyediek, és nem kiugróak, hiszen a 2011. esztendőben is hasonló hatásfokkal dolgoztunk. Az elmúlt évben a Balatonalmádi Rendőrkapitányság – a bűnügyi eredményesség tekintetében - újra az országos lista élmezőnyébe került.
A Balatonalmádi Rendőrkapitányság szolgálati ágai a nyári idegenforgalmi szezonban a Balaton partjára látogató és ott pihenő külföldi és magyar turisták nagy számából fakadó rendkívüli közterületi, közlekedésrendészeti, bűnügyi rendőri feladatokat sikeresen oldotta meg, és megfelelő színvonalon szolgáltatta a helyi lakosok és turisták biztonságát, amivel jelentős mértékben hozzájárult a Balaton idegenforgalmi értékének növeléséhez.
BŰNÜGYI HELYZET ÉRTÉKELÉSE
Az elmúlt évben a bűnügyi szolgálat a rendészeti szakterülettel szoros együttműködésben rendet tartott a Balatonalmádi város területén. A lakosság szubjektív biztonságérzetét leginkább befolyásoló bűncselekmények száma csökkent, a felderítési eredmények javultak.
A folyamatosan javuló eredmények miatt egyre több bűnelkövetőt vontunk, egyre több ügy miatt eljárás alá, és ez esetekben nem lehetett megállni a rendőrkapitányság illetékességi területének határainál.
A Balatonalmádi Rendőrkapitányság Bűnügyi Szolgálata érdemelte ki a megyében működő kapitányságok közül „A 2012. év bűnügyi osztálya” kitűntető címet. Úgy gondolom, hogy e cím elnyeréséhez nem volt elég 2012-ben jól dolgozni, ehhez több éve kell jól teljesíteni.
A bűnügyi tevékenységet minősítő adatok szinte mindegyike javuló tendenciát mutat. Ezen adatok között nem csak a nyomozás és felderítési eredményességet kell érteni, hanem igen fontosak az időszerűség, a további nyomozásra visszaadott ügyek is. Összességében értékelve jelenhető ki az a tény, hogy az elmúlt évben jó színvonalú közbiztonságot sikerült szolgáltatni Balatonalmádi városában és az egész kapitányság területén.
Az összes bűncselekményt tekintve a 2012. év nyomozás eredményességi mutatója 60,91 %, ami minimális csökkenést jelent a korábbi évhez képest. Alapvetően e szám önmagában keveset mutat, hiszen a területünkön élő állampolgárokat elsősorban nem az foglalkoztatja, hogy a szerzői jogsértések közül vagy az okirattal visszaélések közül mennyit sikerült felderíteni, hanem sokkal inkább lényegesek azok a bűncselekmények, melyek a lakosság szubjektív biztonságérzetét befolyásolják. Ezek a lopás, betöréses lopás, jármű önkényes elvétele, rongálás, garázdaság, testi sértés, rablás, emberölés, kábítószerrel visszaélés.
Ezen bűncselekmények tekintetében jól teljesített a kapitányság. A lopás, betöréses lopás, rongálás, jármű önkényes elvétele nyomozás eredményessége a legjobb a megyében, de az országban is dobogós helyeket érnek.
Az elmúlt esztendőben, Balatonalmádiban elkövetett betörések közül több mint 20 cselekmény elkövetőit derítettük fel és szinte az összes közterületen elkövetett garázdaságot, testi sértést és a rongálások felét is sikeresen nyomoztuk le.
A nyári idegenforgalmi szezon alatt évek óta visszatérő problémát okoztak a gépkocsi feltörők és a gépkocsi tolvajok. Tavaly nyár elején elfogtuk az itt „dolgozó” gépkocsi feltörőket és a szezonban Balatonalmádiban elkövetett összes gépkocsi feltörést sikerült rájuk bizonyítanunk. Az elkövetők elfogását követően megszűntek a gépkocsi feltörések nemcsak a Balatonalmádi Rendőrkapitányság illetékességi területén, hanem a Balatonfüredi Rendőrkapitányság területén is. A nyár folyamán sikerült gépkocsi tolvajokat is kézre keríteni.
Balatonalmádi városában rablás, zsarolás, kifosztás és emberölés nem történt. A Balatonakarattyán több emberen elkövetett emberölés elkövetőjét 24 órán belül elfogtuk.
RENDÉSZETI TEVÉKENYSÉG ÉRTÉKELÉSE
Balatonalmádi város közbiztonsági helyzete stabil, 2012. évben is szélsőséges megnyilvánulásoktól mentes volt. A közterületeken és nyilvános helyeken a közbiztonsági szempontból indokolt rendőri jelenlétet és ezen keresztül a közrend fenntartását az egyenruhás állomány az elvárásoknak megfelelő színvonalon biztosította. A közterületi szolgálatot ellátó állomány az állampolgári bejelentésekre minden esetben haladéktalanul reagált, a szükséges és elsődleges intézkedések végrehajtásra kerültek.
A rendészeti szakterületen tevékenységünk a bűnözés csökkentésére, a közterületi jelenlét növelésével a Balatonalmádi Rendőrkapitányság illetékességi területe közrendjének, közbiztonságának fenntartására, a félelemtől mentes életminőség megőrzésére, a társadalmi elvárásokhoz igazodva, az állampolgári bejelentésekre történő gyors, hatékony reagálás biztosítására, a törvényes, szakszerű, hatékony és magas minőségű szakmai munkára, a jogsértésekkel szembeni határozott fellépésre, valamint a közlekedési és baleseti helyzet pozitív irányba történő befolyásolására irányult.
Rendőri tevékenység
A 2011. évi adatokhoz képest 2012-ben 8 %-kal több, 5821 fő rendőrt tudtunk a közterületek és nyilvános helyek ellenőrzésére vezényelni, ezzel 4 %-kal növeltük a közterületeken eltöltött óráink számát, mely számadat a Közlekedésrendészeti Alosztály vonatkozásában még markánsabb, 40 %-os emelkedést mutat.
Ennek a ténynek is köszönhető, hogy az állomány intézkedési aktivitását a főbb mutatók tekintetében sikerült megőrizni, illetve növelni.
A személyes szabadságot korlátozó intézkedések közül a legfontosabb kategóriában, az elfogások vonatkozásában a tavalyi csökkenéssel szemben 31 %-os, a biztonsági intézkedések tekintetében pedig 26 %-os növekedést értünk el, az előállítások terén viszont 8 %-os visszaesés tapasztalható az előző évi adatokhoz képest. Jól látható, hogy a körözött személyek vonatkozásában foganatosított elfogások száma növekedett, ami azért is érdemel kiemelést, mert az előző évi adatokhoz képest lényegesen kevesebb bűncselekmény történt a területünkön, ami magyarázat az előállítások számának csökkenésére. (7. számú melléklet)
Rendezvénybiztosítás
A rendezvény biztosítási feladatok jelentős része,a korábbi évek gyakorlatának megfelelően elsősorban a nyári idegenforgalmi szezonra koncentrálódott: XIII. Nemzetközi Harley Davidson Fesztivál és Motoros Találkozó (Alsóörs), Országos Roncsderbi Futam (Csajág), Veterán Autós Találkozó és Ralley Verseny (Balatonalmádi), az Ivanics Rally és Motocross SE által, az Országúti Tigrisek Motoros Klub szervezésében megtartott Őrült Motoros Hétvége Fesztivál (Balatonkenese), Borhetek, Pálinka Napok (Balatonalmádi), falunapok, szabadtéri színházi előadások, stb).
A turisztikai szezonból eredő feladatokat a legnagyobb stratégiai szövetségesünkkel, a helyi polgárőr egyesületekkel közösen hajtottuk végre. A hatékonyság érdekében a kialakult helyzetet az idegenforgalmi idényben rendszeresen elemeztük, értékeltük. A helyi polgárőr szervezetekkel havonta megtartott „közbiztonsági értekezleten” közösen mutattunk rá azokra a világos és elérhető célokra, melyek megvalósítása hozzájárult a terület közbiztonságának fenntartásához. A polgárőrség segítségét több alkalommal igénybe vettük rendezvény biztosítási feladataink végrehajtása során is segítséget nyújtottak a biztosítási, területzárási, vagy forgalomirányítási feladatok megoldásában, de emellett a napi szolgálatellátás megerősítésére is többször felkértük őket. Kiemelt figyelmet fordítottunk az idegenforgalmi szempontból frekventált helyek, nagy forgalmat lebonyolító területek, strandok, üdülőövezetek fokozott ellenőrzésére. A megfelelő reagáló képesség fenntartása érdekében ebben az időszakban kerékpáros, illetve nagyobb létszámú gyalogos járőrszolgálatot is szerveztünk, melyhez jelentős anyagi támogatást nyújtott a Balatonalmádi Önkormányzat és a Balaton Fejlesztési Tanács.
Fokozott rendőri ellenőrzések
Az egyenruhás állomány 2012-ben összesen 329 alkalommal, 938 fővel vett részt helyi, területi, országos, vagy Európai Unió által elrendelt (pl. TISPOL) akcióban, melyek közbiztonsági – elsősorban LSZBP - közlekedési és egyéb (körözési, migrációs stb.) jellegűek voltak.
Az elmúlt esztendőben a korábbi gyakorlattól eltérően, a heti egy alkalommal szervezett fokozott ellenőrzések helyett gyakrabban – 264 alkalommal – hajtottunk végre „A lakosság szubjektív biztonságérzetét leginkább javító, prevenciót előtérbe helyező rendőri intézkedések” (a továbbiakban: LSZBP) keretében fokozott ellenőrzést a kapitányság illetékességi területén.
Ennek köszönhetően minden településen – lehetőség szerint a helyi körzeti megbízottak bevonásával – hetente legalább egy alkalommal folyamatos rendőri jelenlétet, 50 %-ban gyalogos járőrszolgálatot teljesítettünk.
Az LSZBP végrehajtásába beosztott állomány feladatai ellátása során rendszeresen hajtott végre közlekedésrendészeti ellenőrzéseket is, azonban a megyei elképzelés végrehajtása érdekében 7 hetente – külön terv alapján – végrehajtottunk közlekedésrendészeti akciókat is. (8. számú melléklet)
Közlekedésrendészeti tevékenység
A kapitányság területének, különösen Balatonalmádi városának szezonális jellegéből adódóan, a közlekedési események döntő része tavaly is a nyári idegenforgalmi szezonban történt. 2012-ben összesen 59, míg 2011-ben 88 közlekedési büntetőügyben jártunk el, ami 33 %-kal kevesebb az előző évihez képest, ezen belül az ittas járművezetés miatt elrendelt nyomozások száma még markánsabban, 42-ről 24-re csökkent, ami 43 %-kal kedvezőbb a korábbi év adataihoz képest. (9. sz. melléklet)
Balatonalmádi városa vonatkozásában nem ennyire kedvező a tendencia, hiszen a közlekedési bűncselekmények számának csökkenése (13-ról 12-re) ellenére, az ittas járművezetés bűncselekményt elkövetők száma 8-ról 10-re nőtt, ami ellen még hatékonyabban kívánunk fellépni.
A kapitánysághoz tartozó útszakaszainkon egész évben sikerült biztosítanunk a forgalom zavartalanságát, a baleseti helyzet tekintetében pedig sikerült újra a 2010. évi eredményeket elérni, hiszen 2012-ben útjainkon - a megyei átlagtól eltérően, azt jelentősen meghaladva - 24 %-kal csökkent a személyi sérüléses közúti balesetek száma. Az előző év adataival összehasonlítva a személyi sérüléssel járó balesetek száma 82-ről 62-re csökkent. 2012-ben 3 halálos baleset történt, ami megegyezik az előző évivel.
Hasonlóan kedvező képet mutat Balatonalmádi városa: a bekövetkezett közúti balesetek száma 70-ről 67-re csökkent, melyek jelentős része az idegenforgalmi szezonban történt. Közülük 53 eset anyagi káros, 6 eset súlyos sérüléssel, 8 eset pedig könnyű sérüléssel járt. Tavaly Balatonalmádiban nem történt halálos baleset. (10. számú melléklet)
A baleseteket előidéző okok jellegükben és arányukban lényegesen nem változtak, továbbra is meghatározó az abszolút és relatív értelemben vett sebességtúllépés (24 eset), illetve az elsőbbség meg nem adása, és az előzés szabályainak megszegése (8 és 6 eset).
A közlekedés legvédtelenebb résztvevői a gyalogosok, illetve kerékpárosok. 2012. évben – hasonlóan a 2011. évi adatokhoz - a kerékpárosok által okozott balesetek száma magas volt (15 eset), ezért továbbra is fokozott figyelmet fordítunk az ellenőrzésükre.
A Közlekedésrendészeti Alosztály 2012-ben összesen 59, míg 2011-ben 88 büntetőügyben járt el, ami 33 %-kal kevesebb az előző évihez képest. A bíróság elé állítások száma 2011-hez képest 19-ről 15-re csökkent.
Az ittas járművezetés miatt elrendelt nyomozások száma jelentősen, 42-ről 24-re csökkent. Az ittas állapotban okozott balesetek száma megegyezik a 2011. évi adatokkal: 5, mely számadat az összes sérüléses balesetek számát tekintve 8 %.
A tulajdon elleni szabálysértések alakulása Balatonalmádi városában
Tulajdon elleni szabálysértések Balatonalmádi településen
2012. évben
|
Eljárás megszüntetve
|
Eljárás iratai bíróságra megküldve
|
|
Összesen
|
|||
Lopás
|
12
|
15
|
27
|
Sikkasztás
|
-
|
2
|
2
|
Csalás
|
10
|
11
|
21
|
Hűtlen kezelés
|
-
|
-
|
-
|
Jogtalan elsajátítás
|
-
|
-
|
-
|
Orgazdaság
|
-
|
1
|
1
|
Szándékos rongálás
|
8
|
11
|
19
|
Jármű önkényes elvétele
|
-
|
-
|
-
|
Tulajdon elleni szabálysértések össz.:
|
30
|
40
|
70
|
IGAZGATÁSRENDÉSZETI TEVÉKENYSÉG
Szabálysértési munka
Balatonalmádi településen 2012. évben a feljelentett személyek száma 136 fő volt. (2011. évben 226.) Ezen személyek 138 szabálysértést követtek el.
Pénzbírságot 95 fővel szemben szabtunk ki, figyelmeztettünk 21 főt, 17 személlyel szemben megszűntettük az eljárást szabálysértés hiányában. 3 személy ügyében illetékességi áttételre intézkedtünk, 2 személyt tiltottunk el, mivel kiemelt közlekedési szabálysértést követtek el, köztük 1 fő fiatalkorú volt. 2 személlyel szemben elkobzásra intézkedtünk. Az elkövetett közlekedési szabálysértések közül 112 volt kisebb súlyú, (2011-ben 267), 15 pedig kiemelt szabálysértés (2011-ben 24.).
A kiemelt szabálysértések száma a 2011. július 01-én bekövetkezett jogszabályváltozás miatt csökkent, mivel kiemelt jogsértések (a megengedett legnagyobb sebességre („gyorshajtás”), a továbbhaladás tilalmára („tilos jelzésen történő áthaladás”), és a járművezető szervezetében a szeszes ital fogyasztásából származó alkohol tilalmára („ittas vezetés”) kerültek közigazgatási eljárás elbírálása alá. (ide tartozik még a biztonsági öv használatára vonatkozó szabály)
A szabálysértési feljelentések számának jelentősen csökkenése a normaváltozásnak köszönhető. Aszabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvény összesen 86 tényállást tartalmaz, amelyből 13 a bíróság, 38 a kormányhivatal, 30 a rendőrség és 5 a vámszerv hatáskörébe tartozik. A rendőrségi hatáskörbe tartozó szabálysértési tényállások közül 9 szűnt meg 2012. április 15-től.
Összességében is csökkent a szabálysértési ügyek száma 50 %-kal. Közlekedésrendészeti szabálysértés 127 esetben , közrend elleni szabálysértés 11 esetben volt.
Balatonalmádi településen elkövetett szabálysértések száma: 159. Ebből kiemelt közlekedési szabálysértés 18, nem kiemelt szabálysértés 130 és közrend, közbiztonság elleni szabálysértés 11 volt.
BŰN- ÉS BALESETMEGELŐZÉS
A bűn- és baleset-megelőzés szakmai feladatai több területre terjednek ki.
A gyermek- és ifjúságvédelmi tevékenység a gyermekjóléti szolgálatokkal történő kapcsolattartáson túl az iskolákban, óvodákban tartott órákra, foglalkozásokra, iskolákkal való együttműködésre is kiterjed. Az iskolákat bűnmegelőzési előadásokkal kerestük meg, amelyeket a megelőzési kiemelt főelőadón kívül az iskola rendőrök tartottak. Elsősorban az általános iskolák 7-8. osztályos tanulóit (mindkét balatonalmádi általános iskolában), valamint a középiskolásokat (Magyar-Angol Tannyelvű Gimnázium) készítettük fel a fiatalkorúsággal járó felelősségre, tájékoztatást adtunk az általuk elkövetett szabálysértések és bűncselekmények jogi következményeiről. Az internet használatával kapcsolatban hangsúlyos témaként szerepelt az áldozattá válás veszélye minden korosztálynak.
Kiemelt témaként szerepel a családon belüli erőszak felismerése és elítélése, a kiszolgáltatott helyzetben elérhető segítség, amellyel a felnövekvő nemzedékek gondolkodásmódját kívánjuk megváltoztatni.
A családon belüli erőszakban indított eljárásainkban az ORFK utasításnak megfelelően jártak el kollégáink. 4 ideiglenes megelőző távoltartás elrendelése történt a Kapitányságon, minden esetben rendőri kezdeményezésre. Az ideiglenes megelőző távoltartások vizsgálata során megállapítható, hogy az esetek majdnem mindegyike az alkoholos befolyásoltsággal, vagy a korábbi drogfogyasztással függött össze.
Az áldozati helyzetben élők gondolkodásában történő változást tükrözi, hogy a családon belüli erőszakkal kapcsolatos bűncselekmények esetében nem jellemzők az erőszakos végkifejletű és súlyos büntetési tétellel sújtható bűnelkövetések, mert már a kisebb súlyú bűncselekmények esetében is hatósági segítséget kérnek.
A megelőzési előadó és a körzeti megbízott kollégák rendszeresen tartottak előadást a nyugdíjas klubokban az időskorúakat érintő trükkös lopások és csalások megelőzésére több településen. A Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság által áldozatvédelmi témában nyert TÁMOP pályázat keretében még több lehetőség lesz a hatékony áldozatvédelmi tevékenység kifejtésére.
Vagyonvédelmi tevékenységünket meghatározza az idegenforgalmi szezon. A strandokon többnyelvű tájékoztató feliratokat helyeztünk el a rendőrség elérhetőségéről, valamint a hangosbemondók részére háromnyelvű (magyar, angol, német) anyagot biztosítottunk, amelyben a vendégeknek bűnmegelőzési tanácsokat adtunk. Sikeresnek bizonyult a megyei Bűnmegelőzési Osztály alapötlete alapján, az önkormányzatok által történő finanszírozásban készíttetett plakátok ismételt elhelyezése a strandokon.
Kapitányságunk területén a kábítószer fogyasztáshoz kapcsolódó bűnelkövetés nem kiemelkedő. A jelentős látencia miatt azonban a megelőzési tevékenység részét kell, hogy képezze. A középiskolákban és az általános iskolák felső tagozatain a kiskorú bűnelkövetés és annak jogi következményei valamint az áldozattá válás témákban tartott előadásokon a kábítószerrel kapcsolatos bűnelkövetés következményeiről kiemelten esett szó.
A balatonalmádi körzeti megbízottak rendszeresen felkeresték a helyi középiskolát és kollégiumot, a fokozott közrendvédelmi ellenőrzések kiterjedtek a fiatalok által előszeretettel látogatott szórakozóhelyekre is.
Baleset-megelőzési tevékenység részének tekinthető az LSZBP végrehajtása során, a kapitányság területén, a közbiztonság javítása érdekében a közlekedésrendészeti ellenőrzések nagyobb számú szervezése. Folyamatos volt az egyenruhás, különösen az idegenforgalmi időszakban jelenlévő megerősítő állomány baleset-megelőzési szempontú, aktuális helyzetnek megfelelő képzése, a napi szolgálatának ehhez igazodó szervezése.
Az OBB által meghirdetett felmenő rendszerű programokon rendszeresen részt vettek a balatonalmádi oktatási intézmények. A KIK kerékpáros közlekedési versenyen a Vörösberényi Általános Iskola tanulói eredményes szerepléséhez hozzájárult a Szuperbringa program is, amely a biztonságos kerékpározás feltételeire oktatja, szólítja fel a gyerekeket. Az iskolában 6 kerékpáros igazolvány került kiállításra és átadásra.
A Vörösberényi Iskola tanulóitól és az óvodáktól is sok rajzot kaptunk és küldtünk tovább a „Közlekedésbiztonság Gyermekszemmel” meghirdetett pályázat keretében. Hagyományosan kerültek megszervezésre a gyermeknapi és mobilitás heti közlekedési programok.
Az Iskola Rendőre Program értékelése
A Balatonalmádi Rendőrkapitányság illetékességi területén található 14 település közül 11 településen 12 iskola működik. Minden iskolának van Iskola Rendőre. Az iskola rendőre általában a helyi körzeti megbízott kolléga, így a helyismerete ezen a tevékenységi területen is érvényesül. Az iskolákban a fogadtatás egyértelműen pozitív volt. Az Iskola Rendőrökkel szervezett jelentősebb programok a baleset-megelőzési témakörben szerepelnek. Ezen kívül 3 képzett DADA oktatónk is részt vett a gyermekek bűn- és baleset-megelőzési oktatásában.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy nagy szükség lenne a tantestületek tagjaival olyan beszélgetésre, ahol az iskolai erőszak elleni közös fellépésről, a pedagógusok lehetőségeiről, eszközeiről volna szó. Ezt a lehetőséget is felajánlottuk az iskoláknak. A szülőkkel történő kapcsolatfelvétel nem mondható sikeresnek. Nem kérték rendőr jelenlétét a szülői értekezleteken. A kihelyezett és a tanév elején felújított ötletládákba sem érkezett javaslat, vélemény.
ÖSSZEGZÉS
„A jól elvégzett munka egyetlen jutalma, hogy elvégezhettük.” (Ghandi)
Akkor, amikor egy szervezet működését vesszük górcső alá, sok szempontot kell figyelembe venni ahhoz, hogy megalapozott véleményt formáljunk. Különösen igaz ez a megállapítás, ha a rendőrség, nevezetesen a Balatonalmádi Rendőrkapitányság erőfeszítéseit, szolgáltatásainak színvonalát, hatékonyságát, vagy az itt dolgozók elkötelezettségét vizsgáljuk.
Ha az elmúlt esztendő elején megfogalmazott célkitűzéseket, illetve azoknak a feltételeknek a vizsgálatát sorra veszem, melyek alapvetően határozzák meg céljaink valóra váltását, kijelenthetem, hogy a Balatonalmádi Rendőrkapitányság 2012-ben is képzett és felkészült szakemberekkel, magas szakmai színvonalon tett eleget a kapitányság illetékességi területén élők, a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság és a magunk által támasztott elvárásoknak.
Elért eredményeink alapján úgy ítélem meg, hogy a kapitányság – a rendelkezésre álló feltételeket és a földrajzi helyzetünkből adódó specialitásokat figyelembe véve – a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság megítélését pozitív irányba befolyásoló teljesítményt nyújtott.
Sikeres javulást értünk el nyomozás-eredményességünkben, a közterületek, nyilvános helyek, közösségi életterek biztonságának szavatolásában, az állami intézményekkel, a társadalmi és civil szervezetekkel való együttműködésben. A jogszabályokból fakadó kötelezettségeinket a mindenkor változó bűnügyi-közbiztonsági helyzet függvényében teljesítettük.
Az elkövetkezendő esztendőben sem lehet más célkitűzésünk, mint a társadalmi, gazdasági szereplőkkel történő összehangolt együttműködéssel, a bűncselekményt elkövető ismeretlen személyek lehető legnagyobb számú felderítésével és a büntetőeljárások sikeres befejezésével, a közterületen jelen lévő, reagáló rendőrséggel növelni az illetékességi területünkön élő polgárok, az idelátogató turisták, átutazók szubjektív biztonságérzetét.
A 2012-es esztendő egyszerre volt a magas színvonalú szakmai helytállás, a példaértékű együttműködés, a változás és az összefogás éve. Stratégiai helyeken hiányoztak parancsnokok, eredményeink mégis kimagaslóak voltak. Ott voltunk más kapitányságon is, mert Nekünk szóltak és mi mentünk. A civil szféra szerepelőivel sikerült megértetni, hogy a térségben élők, pihenők vagyon – és személybiztonsága érdekében közösen tudunk hatékonyan fellépni – mellénk álltak. A feladatokat továbbgondoltuk, hozzá tettük a magunk kreativitását, tudását, a „szakma”, a hivatásunk iránti elkötelezettséget.
Úgy vélem a legfontosabb célkitűzés az, hogy a saját magunkkal szemben támasztott minőségi munkavégzést, szakmai és emberi hozzáállást a 2013. esztendő során is képesek legyünk megvalósítani.
Balatonalmádi, 2013. február 26.
Dr. Szabó János r. alezredes sk.
rendőrségi főtanácsos
kapitányságvezető
1. számú melléklet
Ismertté vált, regisztrált bűncselekmények fő fejezetenként (Enyübs)
MEGNEVEZÉS
|
B A L A T O N A L M Á D I
|
|
2011. év
|
2012. év
|
|
Ismertté vált bűncselekmények
|
388
|
252
|
Személy elleni
|
19
|
11
|
Közrend elleni
|
76
|
86
|
Közlekedési bűncselekmények
|
13
|
12
|
Gazdasági
|
21
|
16
|
Házasság, a család, ifjúság és nemi erkölcs elleni
|
8
|
2
|
Vagyon elleni
|
248
|
118
|
Államigazgatás, az igazságszolgáltatás, és a közélet tisztasága elleni bűncselekmények
|
3
|
2
|
2. számú melléklet
Jellemző bűncselekmények alakulása az Enyübs alapján
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
|
2011.
|
2012.
|
Lopás
|
67
|
60
|
Betöréses lopás
|
26
|
22
|
Testi sértés
|
9
|
5
|
Garázdaság
|
10
|
8
|
Csalás
|
18
|
15
|
Sikkasztás
|
5
|
1
|
Ittas vezetés
|
8
|
10
|
Összes regisztrált bűncselekmény
|
388
|
252
|
3. számú melléklet
Nyomozás eredményességi mutatók az állampolgárok biztonság érzetét leginkább érintő bűncselekmények tekintetében
|
B A L A T O N A L M Á D I
|
|
MEGNEVEZÉS
|
2011. év
|
2012. év
|
Testi sértés
|
95,8 %
|
77,7 %
|
Kiskorú veszélyeztetése
|
100 %
|
100 %
|
Erőszakos közösülés
|
-
|
-
|
Garázdaság
|
94,3 %
|
89,7 %
|
Önbíráskodás
|
75 %
|
66,7 %
|
Visszaélés kábítószerrel
|
66,6 %
|
83,3 %
|
Lopás
|
39,7 %
|
49,9 %
|
Betöréses lopás
|
36,4 %
|
52,8 %
|
Rablás
|
50 %
|
-
|
Kifosztás
|
-
|
-
|
Zsarolás
|
100 %
|
-
|
Orgazdaság
|
80 %
|
100 %
|
Jármű önkényes elvétele
|
80 %
|
100 %
|
Összes rendőri eljárásban regisztrált bűncselekmény
|
61,5 %
|
60,9 %
|
7. számú melléklet
Személyes szabadságot korlátozó intézkedések,
közterületi jelenlét
|
2008.
|
2009.
|
2010
|
2011
|
2012
|
Elfogás
|
109
|
99
|
81
|
61
|
80
|
Előállítás
|
239
|
369
|
375
|
396
|
363
|
Biztonsági intézkedés
|
116
|
111
|
133
|
152
|
192
|
Közterületi fő
|
5530
|
6738
|
5428
|
5412
|
5821
|
Közterületi óra
|
58345
|
69580
|
54200
|
56082
|
58212
|
Nem közterületi fő
|
1815
|
1821
|
1934
|
2132
|
3602
|
Nem közter. óra
|
18027
|
18594
|
16792
|
19180
|
23555
|
8. számú melléklet
Fokozott ellenőrzések 2009/2010. évi kimutatása (eset/fő):
Akciók
|
2008.
|
2009.
|
2010
|
2011
|
2012
|
Közbiztonsági:
|
n.a.
|
121
|
140
|
155
|
269
|
Közlekedési:
|
n.a.
|
52
|
33
|
41
|
44
|
Egyéb:
|
n.a.
|
2
|
24
|
14
|
16
|
Összesen (eset/fő):
|
n.a.
|
175 eset /
519 fő
|
197 eset /
1083 fő
|
210 eset /
942 fő
|
329 eset /
938 fő
|
9. számú melléklet
A rendőrkapitányság illetékességi területén
bekövetkezett közlekedési balesetek számának alakulása
|
2008.
|
2009.
|
2010
|
2011.
|
2012
|
halálos
|
4
|
5
|
1
|
3
|
3
|
súlyos
|
34
|
20
|
28
|
34
|
18
|
könnyű
|
45
|
45
|
34
|
45
|
41
|
Össz. sérüléses:
|
83
|
70
|
63
|
82
|
62
|
Anyagi káros:
|
200
|
148
|
157
|
162
|
157
|
Össz.:
|
283
|
218
|
220
|
244
|
219
|
10. sz. melléklet
Balatonalmádi városban
bekövetkezett közlekedési balesetek számának alakulása
Megnevezés :
|
2011.
|
2012.
|
Eltérés (%)
|
Halálos
|
1
|
0
|
- 100 %
|
Súlyos
|
7
|
6
|
- 14 %
|
Könnyű
|
10
|
8
|
- 20 %
|
Össz. sérüléses
|
18
|
14
|
- 33 %
|
Sérülés nélküli
|
52
|
53
|
+ 2 %
|
Összesen
|
70
|
67
|
- 4 %
|
Döntéshozói vélemények
Humán Bizottság |
36/2013. (III. 19.) HB határozat:
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Humán Bizottsága az alábbi döntés meghozatalát javasolja a Képviselő-testületnek:
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Balatonalmádi Rendőrkapitányság 2012. évi tevékenységéről szóló beszámolót köszönettel elfogadja.
Felelős: Keszey János polgármester
Hivatali felelős: Göndöcsné Sashegyi Csilla osztályvezető
Határidő: 2013. április 15. – értesítésre
|
|
"A Rendőrkapitányság 2012. évi tevékenységéről szóló beszámoló"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Határozati javaslat
……./2013.(III.28.) Öh.
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Balatonalmádi Rendőrkapitányság 2012. évi tevékenységéről szóló beszámolót köszönettel elfogadja.
Felelős: Keszey János polgármester
Hivatali felelős: Göndöcsné Sashegyi Csilla osztályvezető
Határidő: 2013. április 15. értesítésre
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal