6. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület
2013. március 28-i ülésére
2013. március 28-i ülésére
Tárgy: | Beszámoló a Magyar Vöröskereszt Várpalota Térségi Összevont Szoc.Int. utcai szociális munka szolgáltató tevékenységéről | |
Készítette: | Göndöcsné Sashegyi Csilla osztályvezető | |
Előterjesztő: | Keszey János polgármester | |
Véleményező bizottság: | Humán Bizottság |
Magyar Vöröskereszt
Várpalota Térségi Összevont Szociális Intézménye
Utcai Szociális Szolgálat
Várpalota, Mészáros L. u. 53.
8100
Tel: 88/474-134
B E S Z Á M O L Ó
a Magyar Vöröskereszt
Várpalota Térségi Összevont Szociális Intézménye
utcai szociális munka szolgáltató tevékenységéről
2012. évre vonatkozóan
Az integrált intézményben a 2012. évben működő ellátási formáink a következők:
(működési engedélyben meghatározott férőhelyek száma)
- Átmeneti Szálló: 40 fő férfi + 24 fő nő
- Éjjeli menedékhely: 20 fő férfi
- Nappali melegedő: 25 fő
- Utcai szociális munka (Várpalota és kistérsége területén, továbbá Balatonfűzfő és Balatonalmádi településeken)
Szolgáltatási ábra:
Az ellátottak gondozását az intézményben 15 fő főállású, és 2 fő részmunkaidőben dolgozó látja el, az alábbiak szerint:
Teljes munkaidőben: Részmunkaidőben:
1 fő intézményvezető háziorvos
1 fő részlegvezető pszichológus
6 fő szociális munkás
6 fő szociális gondozó
1 fő takarító
Az utcai szociális ellátás célja, célcsoport
Utcára, közterületre kivitt önálló, szakmai, szociális szolgáltatás ellátatlan egyének, csoportok részére. Az utcán, közterületen életvitelszerűen tartózkodó, fedél nélküli személy, személyek helyzetének, életkörülményeinek figyelemmel kísérése, a velük való rendszeres kapcsolattartás, gondozás megszervezése, szükség esetén ellátásának kezdeményezése, valamint krízishelyzetbe került személyek ellátása.
Az utcán életvitelszerűen tartózkodó, vagy az ellátórendszer intézményeiből valamilyen oknál fogva kimaradó egyének, csoportok, közösségek felkutatása, szociális és mentális segítése a szociális munka eszközrendszerével.
Az Utcai Szociális Szolgálat legfontosabb feladata a közvetlen életveszély elhárítása, megelőzése, a segítséget kérők megfelelő ellátó-helyre való elirányítása, illetve a tartósan utcán élő gondozottak szociális ellátórendszerbe való bekapcsolódásának elősegítése.
Közterületen élő fedél nélküliek, akik a szociális ellátással és segítséggel foglalkozó intézmények, intézmény rendszerek hatáskörén kívül maradtak, azokból kiestek és emiatt ellátatlanok. A hatósági, intézményi beavatkozással szemben bizalmatlan és napi szükségleteik kielégítésére önerőből csak részben képesek. Közterületen akut életveszélyben lévők.
Hajléktalanság veszélyzónájában élők:
– hajléktalan karrierrel rendelkezők
– jelenlegi szállás lehetőségük ideiglenes
– bizonytalan albérletben lakók
– szívességi befogadottak,
– lakásfoglalók
Közterületen életvitelszerűen tartózkodó hajléktalan személyek tartózkodási helyének felkutatása, beazonosítása, regisztrálása.
Megkeresést végez lakossági, intézményi, szervezeti, karitatív tevékenységgel foglalkozó szervezetek bejelentései alapján.
A Szolgálat munkatársai vezetik a jogszabályban előírt illetve belső használatra kidolgozott kötelező adminisztrációt (1/2000 (I. 7.) rend. 12 melléklet. 2000/2. Szoc. Közlöny 53-56. oldal). A felderítés adatairól információt az utcai munkás csoport csak az Adatvédelmi törvény (1992. évi LXIII. Törvény) vonatkozó rendelkezéseinek betartásával ad ki.
A felderítés az érintettek igényeinek felmérését is tartalmazza.
A felderítéshez tartozik a társintézményekkel való folyamatos kapcsolattartás, szolgáltatásaik feltérképezése, megismerése is.
A potenciális rászorulóval történt kapcsolatfelvételt követően az utcai szolgálat az ügyfél érdekében a következő tevékenységeket végzi:
1. Azonnali segítségadás, krízishelyzetek feloldása– olyan beavatkozás, mely az ellátásra szoruló életveszélyes helyzetének megszüntetésére irányul
2. Kapcsolatteremtés a sürgősségi beavatkozásra szakosodott intézményekkel.
3. Ártalomcsökkentés, az alapvető fizikai és mentális szükségletek kielégítése – ellátórendszer megkeresésével.
4. Rendszeres, helyhez és időhöz kötött alapszükségletet kielégítő segítségnyújtás megszervezése: étkeztetés, ruhaosztás, stb.
5. A szolgáltatást igénybevevők számára különböző ellátórendszerekbe való bejutás segítése, támogatása.
6. Az ellátórendszeren kívül maradók folyamatos egyéni szükségleteinek kielégítéséhez segítségnyújtás, a szükségleti cikkek eljuttatása az ellátottakhoz.
7. Rendszeres, helyhez és időhöz kötött szociális információadás, mely során az ellátott tájékoztatást kap az intézmény szolgáltatásairól, más szociális, egészségügyi, munkaügyi és egyéb ellátásokhoz való hozzájutások feltételeiről és módjáról.
Kapcsolatfelvétel az illetékes hivatalokkal, intézményekkel, közvetítés az ügyfél és az intézmények között. Szóbeli és írásbeli kapcsolat tartása a hatósági, önkormányzati, szociális segítéssel foglalkozó szervezetekkel, intézményekkel, civil szervezetekkel, kétirányú információs csatorna biztosítása az ellátottak érdekében.
Az ügyintézés fontos eleme az ellátottak érdekképviselete, ilyen esetekben a segítő a hatóságoknál eljár, feljelentési ügyekben jogi tanácsadót, vagy képviselőt szerez. Az utcai szolgálat munkatársa segít beszerezni a személyi igazolványhoz és egyéb iratokhoz szükséges okmányokat, valamint közreműködik a rászoruló hivatali levelezésében.
A szolgálat az ügyfél érdekében a társadalombiztosítás adta lehetőségeket mérlegelve közbenjár az ingyenes gyógyellátási, nyugdíjaztatási kérelmek kedvező elbírálásának érdekében.
– Munkalehetőségeket keres és ajánl a segítségért hozzá fordulónak.
– Elhelyezési lehetőségeket keres átmeneti szállókra, szociális otthonokba, stb.
– Segít ügyfelének utazási lehetőség megteremtésében.
Az utcai szociális munkás kizárólag az ellátott kezdeményezésére „szakmai alku” (szerződés) megkötése után folyamatosan dokumentált kapcsolatban, egyéni esetkezelést végez. Az együttműködést a teammel ismerteti és elfogadtatja. Az ellátottat érintő fontos döntéseket csak az utcai munkás teammel történt megbeszélés alapján hoz.
Az egyéni esetkezelés során egyenrangú félként, a segítséget kérő emberi méltóságát szem előtt tartva, annak önfenntartó képességét erősítve végzi tevékenységét. A segítő kapcsolatban megszülető cselekvési lehetőségekből, a rászoruló által választott döntések közül azt támogatja, amelyik elősegíti az ügyfél társadalomba való visszailleszkedését. Az egyéni esetkezelések alatt a döntések cselekvésekké alakulása közben a kezdeményezést átengedi az ellátottnak, saját motivációs szerepét megtartva.
Az utcai szolgálat munkatársai heti rendszerességgel vesznek részt stábmegbeszélésen, melyeken a napi munka végzéséhez szükséges információkat osztják meg egymással, tapasztalatot és véleményt cserélnek.
Az esetmegbeszélő csoportok célja az ellátottak problémáinak hatékonyabb kezelése, az alternatívák megvitatása, a beavatkozás és a döntés felelősségének megosztása.
A szupervízió a segítő munkát végző szakemberek számára nyújtott rendszeres egyéni vagy csoportos megbeszélés, melynek célja a lelki egészség megőrzése, védelme, a kiégés megelőzése, készségek és képességek fejlesztése, tudatosítása, csoportépítés külső szakember segítségével.
Szociális szolgáltatást végzők munkafeltételei:
A munkáltató biztosítja az utcai szociális munkát végzők számára a segítségnyújtáshoz szükséges tárgyi feltételeket, közlekedési eszközt.
Az utcai szociális segítő közfeladatot ellátó személynek minősül.
Meglévő hazai szabályozások:
Az utcai szociális munka végzését, működését meghatározó jogszabályok:
Az 1993. évi III. tv. a szociális igazgatásról és ellátásokról szóló törvény az alapellátások között nevesíti a szolgáltatást.
1/2000. (1. 7.) SZCSM rendelet a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről meghatározza az alapvető tárgyi feltételeket és feladatokat és az utcai szociális munka alapvető követelményeit, szabályait.
Az utcai szociális munkát 2 fő főállású alkalmazott látja el.
Tevékenységéről, az ellátottakkal kapcsolatos munkájáról – a szervezet vezetője által meghatározott időszakonként – írásos beszámolót készít.
Szolgáltatási tevékenységéről nyilvántartást vezet (kivitt segély, helyszín, időpont stb.).
Egyéni esetkezelésről esetlapot vezet.
Az utcai szociális munkát végző személyt munkaidőből való távolléte esetén (szabadság, táppénz, szakmai továbbképzés, egyéb) az intézményvezető által kijelölt megfelelő szakmai végzettséggel rendelkező személy helyettesítheti.
Az utcai szociális koordinátor és az utcai szociális munkás:
Felsőfokú szociális alapvégzettséggel, valamint szakirányú továbbképzéssel rendelkező személy.
– önálló iroda (teljes felszereltség)
– számítógép, internet kapcsolat
– nyomtatók, fénymásoló, vezetékes telefon és fax
– szolgálati mobil telefon
– szolgálati gépjármű
– hűtőszekrény, termoszok, élelmiszer és forró tea szállítására alkalmas edények
– raktározási lehetőség
– évszaknak megfelelő munkaruházat alapvető gyógyszerek, kötszerek, fertőtlenítő szerek.
– Egészségügyi készenléti doboz
Az utcai szociális munka kötelező dokumentációját az (1/2000 (I. 07.) SzCsM rendelet tartalmazza, mely kiegészülhet a szolgálatok saját dokumentációjával.
– „Gondozási lap az utcai szociális munka számára”. Minden ügyfélről gondozási lapot vezetünk, és egy dossziéban tároljuk a kliensről készült összes feljegyzést, hivatalos dokumentumot (pl. személyi igazolvány fénymásolata, tüdőszűrő igazolás, stb.).
– „Egyéni nyilvántartó lap”
– „Gondozási napló”: a kliensekkel kapcsolatos esetmunka folyamatának rögzítésére használjuk.
– Utcai szociális térkép. A szociális térképen szerepelnek az ügyfelek jellemző tartózkodási helyei, demográfiai adatai, szükségletei.
– A téli krízis folyamán nyilván kell tartani, hogy hány kiszállásunk volt, hány személy számára intéztünk férőhelyet, hány személyt szállítottunk intézménybe, hány fő kapott napi szintű ellátást.
Krízisautó szolgáltatás
A szolgáltatás jellemzően pályázati fedezetből valósul meg, ami évente egy alkalommal, őszi időszakban kerül kiírásra.
A Krízisautó működtetésének célja, hogy a téli időszakban napi 24 órában Veszprém megye közigazgatási területén krízishelyzetbe, életét, testi és mentális épségét veszélyeztető körülmények közé kerülő fedél nélküli emberhez viszonylag rövid időn (általában max. 1 óra) belül ki tudjanak menni olyan képzett és tapasztalt szociális munkások, akik segíteni tudnak a veszélyes helyzetek megoldásában. Együttműködünk a helyi RFK-val, a Mentőszolgálattal. Minden hívást, vonulást a Közép-dunántúli Regionális Diszpécserszolgálatnak jelezni kell ezen szolgáltatás esetében.
A Krízisautó tevékenysége az elsősegély jellegű élelem, ruházat, gyógyszer felajánlásától, a szociális, egészségügyi intézményrendszer működésére vonatkozó információk szolgáltatásától, bizonyos esetekben a szállásokra történő szállításon, más szociális és egészségügyi intézményekbe való közvetítésen keresztül valósul meg.
A Krízisautó alapfelszereltsége:
1. speciális lámpák, reflektorok, 2. „túlélési felszerelések”, hőtakaró fólia, takarók, paplanok, polifoamok, 3. készenléti egészségügyi doboz, 4. élelmiszer. A Krízisautó program segíti az utcán, közterületen élő hajléktalan emberekkel kapcsolatos krízishelyzetek kezelését.
A célcsoport ellátási szükségletei
- Fizikai szükségletek
Rendszeresen hideg, vagy meleg élelmiszerrel, megfelelő, tiszta ruházattal, takarókkal
láttuk el a klienseket. A Hajléktalan Szállón, mint háttérintézményben biztosítottuk a közterületről intézménybe került kliensek ellátását, ahol fürdési, mosási, tisztálkodási lehetőség van a nap 24 órájában.
Egészségi állapot felmérése, szakirányú ellátása.
Az utcai team minden tagja felkészült elsősegélynyújtásra.
Rendelkezünk vérnyomásmérővel, vércukorszintmérővel, kötszerrel, gyógyszerekkel és fertőtlenítőszerekkel. A téli krízisidőszakban klienseink számára biztosítottunk hőtakaró fóliát, takarókat, meleg ruházatot egyaránt, megelőzve a kihűlés veszélyét.
Szükség esetén az utcai team megfelelő egészségügyi intézménybe juttatta az arra rászoruló ellátottakat.
Ha a hajléktalan személyt érintő veszélyhelyzetet az utcai szociális munkás nem tudja elhárítani, intézkedik a segítséget igénylő állapotának és helyzetének megfelelő ellátás biztosítása érdekében, és a helyszínen megvárja az ellátást, illetve intézkedést nyújtó személy megérkezését.
Tevékenységi területek:
Munkatársaink jellemzően közterületeken, lépcsőházakban, pincékben, vasútállomásokon és buszpályaudvarokon, elhagyott romos házakban, valamint nem lakás céljára szolgáló épületekben életvitelszerűen tartózkodó klienseket láttak el.
Munkánk során szoros kapcsolatban állunk a regionális diszpécserszolgálattal, amit minden évben együttműködési megállapodás formájában rögzítünk.
A kötelező adminisztrációt az Adatvédelmi törvény vonatkozó rendelkezéseinek betartásával, valamint az 1/2000 (I. 07.) SzCsM. rendelet szerint végezzük.
A 2012-es évre vonatkozóan a téli krízisidőszakban 2012.01.01.-2012.04.30-ig valamint 2012.11.01- 2012.12.31-ig pályázati finanszírozás útján láttuk el a megyei hatáskörű krízisautó üzemeltetését a Regionális Diszpécserszolgálattal együttműködve.
Célunk, tevékenységünk:
A krízishelyzetek azonnali, gyors megoldása, az utcán élő kliensek megfelelő lakhatási lehetőséghez való juttatása, az utcai életmód felszámolása.
Az utcán, közterületeken illetve nem lakás céljára szolgáló épületekben tartózkodó személyek részére „lakóhelyükön” nyújtottunk ellátást, valamint minden esetben felajánlottuk a Nappali Melegedő és az Éjjeli Menedékhely és az Átmeneti Szálló szolgáltatásait.
Az ellátási területen az utcai szociális szolgálat a napi 8 óra munkaidőn túl egész évben minden napon 0-24 órában készenléti rendszerben működik.
A szolgálat részére biztosítva van egy db Toyota Hiace 4WD kisbusz és egy db Suzuki Ignis 4WD személyautó.
A Családsegítő Szolgálat munkatársai több alkalommal, az utcai szolgálat munkatársaival együtt járták be az ellátási területet. Segítettek a problémák megoldásában és a kliensek felkutatásában. Szoros szakmai kapcsolatot alakítottunk ki a Balatonalmádi Családsegítő Központtal.
A Balatonalmádi Rendőrkapitányság is több alkalommal jelzett ellátásra szoruló klienseket, akiket a Szolgálat munkatársai felkutattak és elláttak. A Rendőrkapitánysággal egész évben, folyamatos munkakapcsolatban állt az intézmény, előfordult, hogy nem a Regionális Diszpécserszolgálatot hívták, hanem közvetlenül szolgálatunk felé tettek jelzést.
A 2012-es év során a szolgálat heti rendszerességgel járta be Balatonalmádi területét, s látta el az utcán élő, illetve veszélyeztetett klienseket.
Főbb ellátási helyszíneink:
- Balatonalmádi autóbusz-pályaudvar
- Felső – Lozsánta (betonbunker)
- Balatonalmádi vasútállomás
- József Attila utca melletti csónakház
- Mátyás király utca
- Remete völgyi út
- Megyehegy
Az ellátottak részére a szociális munkás legtöbbször az alábbi tárgyi segítséget nyújtotta:
- ruhanemű (évszak szerint téli-nyári)
- élelmiszer (főként ételkonzerv stb.)
- gyógyszerek (vény nélkül kaphatóak)
- meleg takaró
- tisztálkodási szerek, borotva
- gyertya
A nyári hőségriadó idején a fentieken felsoroltakon kívül, palackos vízzel látták el a látóterükben lévő hajléktalan személyeket, a kritikus téli időszakban pedig forró teával.
Szükség esetén az intézménybe szállítottunk klienseket. Segítettünk a betegszállításban, a soron kívüli hívásokat elláttuk.
Balatonalmádi területén a tárgyidőszakban 14 fő ellátott volt regisztrálva.
Az utcai szolgálat ellátási napjairól és esetszámáról az 1. sz. melléklet ad részletes tájékoztatást.
A mai kultúránk arról szól, hogy minden ember felelős a sorsáért, ezt senki sem tagadja. Azonban e mondat apró betűs részében – ha lenne ilyen - ott állhatna az alábbi kiegészítés: minden ember felelős a sorsáért, viszont az egyes emberek egészen más mennyiségű és minőségű segítséget kapnak kívülről ahhoz, hogy a nehézségeikkel megbirkózzanak…
Ezt a hiányt is igyekeznek pótolni a szociális munkásaink, szakmájukat hivatásként végezve és szem előtt tartva, hogy klienseinknek olyan segítséget nyújtsanak, hogy a hajléktalan emberek is élhessenek a társadalom által rájuk ruházott felelősséggel.
A jövőben is fontosnak tartjuk az együttműködés fenntartását az Önkormányzattal, a közös munkát a Családsegítő Szolgálat munkatársaival, a Balatonalmádi Rendőrkapitánysággal, és minden olyan segítővel, mely a városukban élő hajléktalanok megfelelő ellátását lehetővé teszik.
Várpalota, 2013. március 08.
A beszámolót készítette:
Baráth Gábor sk.
intézményvezető
MVKVTÖSZI
Fenntartó részéről:
Vödrös Bálintné sk.
megyei szociális szakmai vezető
Magyar Vöröskereszt
Veszprém Megyei Szervezete
- sz. melléklet
Várpalota Térségi Összevont Szociális Intézménye
VÁRPALOTA
Mészáros L. u. 53.
8100
Tel.: (06-88) 474-134
MVKVTÖSZI Utcai Szociális Szolgálat
által ellátott kliensek
Balatonalmádi területén
2012. 01. 01. – 2012. 12. 31.
Dátum
|
Ellátottak száma
|
Fizikai szükséglet, ellátmány
|
2012.01.10.
|
4
|
Élelmiszer + tea
|
2012.01.17.
|
7
|
Élelmiszer + tea
|
2012.01.24.
|
4
|
Élelmiszer + tea
|
2012.01.31.
|
5
|
Élelmiszer + tea
|
2012.02.07.
|
7
|
Élelmiszer + tea
|
2012.02.14.
|
8
|
Élelmiszer + takaró + borotva
|
2012.02.21.
|
8
|
Élelmiszer + tea
|
2012.02.28.
|
6
|
Élelmiszer + tea
|
2012.03.06.
|
6
|
Élelmiszer + tea
|
2012.03.13.
|
7
|
Élelmiszer + tea
|
2012.03.20.
|
6
|
Élelmiszer + tea
|
2012.03.27.
|
7
|
Élelmiszer + tea + borotva
|
2012.04.10.
|
7
|
Élelmiszer
|
2012.04.17.
|
5
|
Élelmiszer + tisztasági csomag
|
2012.04.24.
|
7
|
Élelmiszer + borotva + ásványvíz
|
2012.05.02.
|
6
|
Élelmiszer + tisztálkodó szer
|
2012.05.07.
|
5
|
Élelmiszer
|
2012.05.25.
|
6
|
Élelmiszer + tisztasági csomag
|
2012.06.12.
|
9
|
Élelmiszer + ásványvíz
|
2012.06.19.
|
7
|
Élelmiszer + ásványvíz
|
2012.06.26.
|
5
|
Élelmiszer + ásványvíz
|
2012.07.03.
|
6
|
Élelmiszer + ásványvíz
|
2012.07.17.
|
5
|
Élelmiszer + ásványvíz
|
2012.07.19.
|
6
|
Élelmiszer + ásványvíz
|
2012.07.24.
|
5
|
Élelmiszer + ásványvíz
|
2012.07.31.
|
6
|
Élelmiszer + tisztasági csomag
|
2012.08.07.
|
8
|
Élelmiszer + ásványvíz + tisztasági csomag
|
2012.08.14.
|
5
|
Élelmiszer + ásványvíz
|
2012.08.21.
|
5
|
Élelmiszer + ásványvíz
|
2012.08.28.
|
6
|
Élelmiszer + tisztasági csomag
|
2012.09.04.
|
8
|
Élelmiszer + ásványvíz
|
2012.09.11.
|
8
|
Élelmiszer + ásványvíz
|
2012.09.18.
|
6
|
Élelmiszer
|
2012.09.25.
|
5
|
Élelmiszer + tisztasági csomag
|
2012.10.02.
|
6
|
Élelmiszer
|
2012.10.09.
|
7
|
Élelmiszer
|
2012.10.16.
|
5
|
Élelmiszer + takaró + cipő
|
2012.10.30.
|
5
|
Élelmiszer
|
2012.11.06.
|
7
|
Élelmiszer + tea + takaró
|
2012.11.13.
|
5
|
Élelmiszer + tea
|
2012.11.20.
|
6
|
Élelmiszer + takaró + cipő
|
2012.11.27.
|
6
|
Élelmiszer
|
2012.12.04.
|
7
|
Élelmiszer + takaró + tisztasági csomag
|
2012.12.11.
|
5
|
Élelmiszer + tea + takaró
|
2012.12.18.
|
6
|
Élelmiszer + tea + takaró + tisztasági csomag
|
Balatonalmádi területén ellátási napok száma: 45
Esetszám: 276
Várpalota, 2013. március 08.
Baráth Gábor sk.
intézményvezető
MVKVTÖSZI
Vödrös Bálintné sk.
megyei szociális szakmai vezető
Magyar Vöröskereszt
Veszprém Megyei Szervezete
Döntéshozói vélemények
Humán Bizottság |
37/2013. (III. 19.) HB határozat:
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Humán Bizottsága az alábbi döntés meghozatalát javasolja a Képviselő-testületnek:
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Magyar Vöröskereszt Várpalota Térségi Összevont Szociális Intézménye Utcai Szociális Szolgálatának utcai szociális munkáról szóló beszámolóját köszönettel elfogadja.
Felelős: Keszey János polgármester
Hivatali felelős: Göndöcsné Sashegyi Csilla osztályvezető
Határidő: 2013. április 15. – értesítésre
|
|
"A Vöröskereszt beszámolója"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: napirendi kérdések
A Balatonalmádi Város Önkormányzat Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Határozati javaslat
……./2013.(III.28.) Öh.
Balatonalmádi Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Magyar Vöröskereszt Várpalota Térségi Összevont Szociális Intézménye Utcai Szociális Szolgálatának utcai szociális munkáról szóló beszámolóját köszönettel elfogadja.
Felelős: Keszey János polgármester
Hivatali felelős: Göndöcsné Sashegyi Csilla osztályvezető
Határidő: 2013. április 15. értesítésre
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal